Vorstschade aan den land' en tuinbouw. Het toekomstbeeld van Walcheren. Robbekol Dr J. F. 0. Huese naar Afrika. LAATSTE BERICHTEN. De meeningen zijn verdeeld. Afwachten de boodschap. Een reis vol afwisseling (VU) DICHTE WINDSCHERMEN KOMEN LANGS DE WEGEN ACHTER DE DUINEN. 180 H.A. VOOR RECREATIEDOELEINDEN GERESERVEERD. DE MEESTE KREKEN BLIJVEN BESTAAN. Het valt niet te verwonderen, dat et in de Bneleommiesie ver schil van meening bleek te be staan tussehen hen, die het nieu we landschap modern-zakelijk, rechtlijnig en rechthoekig wilden indeelen en degenen, die het nieuwe landschap wilden aanpas sen aan de behouden gebleven elementen van het vroegere land schap. Er is toen naar een syn these gezocht, die beide belangen van Walcheren, n.l. een econo misch zoo sterk mogelijken land bouw en een voldoende recreatie, vooral van belang voor 't vreem delingenverkeer, recht deed weder varen. Hierbij werd niet vergeten, dat op Walcheren in feite alle oude landschapselementen nog aanwezig waren. In het nieuwe landschapsplan zijn opgenomen de hoofdwegen, zooals deze op of langs de hooge ruggen loopen. Deze hooge rug gen zijn gedacht als gebieden met een slechtere beplanting, evenals vroeger. De wegen vormen Bier van de ruggegraat; de erfbeplan- tingen der boerderijen zorgen voor de noodige aanvulling. Boom gaarden zijn hier goed op hun plaats. De tussehen de hooge ruggen gelegen gedeelten dragen over het algemeen een vlak en open karakter, waar de beplan ting veel beperkter zal zijn (struik gewas vooral). Bij het badcem- trum van Vrouwenpolder zal eeni- ge bebossching noódig zijn. Een vier- of vijftal dichte windscher men achter elkaar langs de wegen en achter de duinen aan de West zijde van Walcheren zullen het eiland de noodige luwte gewen, die allereerst de landbouwgewas sen ten goede zal komen. Tussehen Ylissingen en Zoutelande is een manteling ontworpen. Hoewel aan den landbouw zoo weinig mogelijk gronden mogen worden onttrokken, is toch met het oog op de recreatie gedacht aan reserveering van 150 HA. van de slechte landbouwgronden, dia geïnundeerd zijn geweest. Op deze gronden komen boschcom- Ongeluk tengevolge van de gladheid. Dinsdagmiddag is op den straatweg Utrecht—Amersfoort bij Breukelen door de gladheid van den weg een ernstig ongeluk gebeurd. Mr M. Tydeman te Amsterdam reed met zijn vrouw in de auto bij Breukelen tegen een boom, waardoor zijn vrouw op slag gedood werd. De bes: 03. werd zwaar; gewond. Mosselzaad uit de Waddenzee? Door die adviescommissie voor de mosselvisscherij, zal aas den Minister worden voorgesteld, de Waddenzee open te stellen voor het visschen van mossel zaad door Zeeuwschcj kwee kers, vgn bsü M*a tat half Juli. Frankrijk wil gezonde mosselen. Sedert korten tijd i* Ooflc voor de verzending van mos selen maar Frankrijk, een certi ficaat van ^onbesmetheid ver- eascht, zooals dat voor de ver zending naar Engeland reeds huig was Voorgeschreven. plezan, de helft op duim- en woongebied, de andere helft in het polderland. De kreken. Wanneer tengevolge van de inundatie ontstane kreken door afzending niet voor landbouw grond geschikt kunnen worden gemaakt, zal er bosch worden aangeplant. Het is voor de kreek bp Weotkapelle zeer gewenscht, daarachter aan den voet der dui nen een bosebzoom aan te brengen. Wanneer de kreken bjj Veere met hun steile wanden dicht- gespoten zouden worden, zal de aldus verkregen grond tenminste f 40.000.per HA. kosten. Dan ligl er nog geen kleilaag op dezen zandgrond. Er is rekening mede gehouden, dat deze kreken bp Veere blpven bestaan, hetgeen ook voor de kreken bp Bamme- kena geldt. Eenige aankleeding van het landschap met struik gewas is noodzakelijk, De kreken achter de Nolle spelen geen rol voor het landschapsplan, daar ze volkomen in het Vlisaingsche uit breidingsplan worden opgenomen. STAKING KOLEN- VERVOER IN NOORD-HOLLAND. Da Naord-Hollandsche coöpe raties van het bcroepsgoedereajver- woer hebben besloten tegen het thans geldende tarief geen holen meer te vervoeren. ZIJ hebben de overheid doen weten, dat het Icolonvervoer la«>gi den weg tegen de thans geldende tariven onmogelijk Is, omdat de vergoeding nauwelijks voldoende is om de directe kosten als loon, benzine, enz. te dekken. Met name protesteeren zij tegen de verlaging van 30 pCt, welke onlangs voor het kolenvervoer is ingevoerd. De groote moeilijkheid is gele gen, in de retourlading. Het i'i doordat da vrachtauto's voor ko lenvervoer onmiddellijk moeten starten, wanneer zij noodig zijn, vrijwel niet mogelijk voor retour lading te zorgen. Waar de tarie ven op de retourlading zijn ge baseerd meenen de vervoerders, dat zij herzien moeten worden. m Tussehen de Britsche en de Italiaanscha rege'ering zou een Overeenkomst tot stand zijn gekomen over het laten verval len van visa-verplichtingen voor reizen tussehen beide landen. m Volgens een communiqué van de financieele commissie van de Fransehe nationale ver gadering zijn er thans 110.000 man Fransehe troepen in Indo-China, die dagelijks een uitgave van 100 millioen francs vergen. De lange duur van de winter koude, gepaard gaande met een krachtigen Oostenwind, waardoor de sneeuw in slooten werd ge jaagd en de akkers en weiden on beschut kwamen te liggen, zal schadelijke gevolgen met zich sleepen. De vorst zit ongeveer 70 cm diep in den grond, waardoor van de ingekuilde aardappelen voederbieten en stekbieten een groot kwantum zal zijn bevroren. Ook van de wintergewassen zal veel moeten worden onderge- ploegd. Het is echter niet mo gelijk nu reeds een 'eenigszins juist beeld van den omvang te geven. Eerst zal het sneeuwtapijt van de velden moeten zijn ver dwenen en de grond ontdooid. Over het algemeen zijn de ver wachtingen van de vorstschade somber. Vooral de tarwe zal door de strenge koude te lijden hebben gehad. Veel valt hierover niet te zeggen, aangezien enkele goed tegen de koude bestand zijn de rassen een gunstige ontwikke ling kunnen geven. Niettemin wordt rekening gehouden met een groot percentage uitgevrored win tertarwe en worden maatregelen genomen om de zaaitarwe-positie zoo goed mogelijk te garandeeren teneinde gomertarws) op de oit- gevroren perceelen la te Zaaien. Het nadeel van zpmertarwe is echter, dat het eed ongeveer 10 pet lagere opbrengst levert das het wintergewas. Ode voor de wintergeret zijn de .verwachtingen somber. Gevreesd wordt, dat een zeer groot percentage van dit gewas zal zijn uitgevrorea De rogge geeft een iets gunstiger beeld, De Kabinetscrisia in België. De Priiis-Begent van België beeft Paul Henri Spaak, den minister van Buitenlandsche Za ken, opgedragen een nieuwe re geering te vormen. Spaak heeft de opdrpcht aanvaari De heer Spaak heeft tegenover vertegenwoordigers van de pers verklaard, dat hg da voorkeur geeft aan een regeering, waarin vier partijen vertegenwoordigd zgn. DE PUBLICATIE DER LINGADJATTI-NOTULEN. De rechter-commissaris te Am sterdam, mr J. Wiarda, heeft in een strafzaak tegen een onbeken den dader, den heer H. A. Luns hof, hoofdred. van „Elsevier's Weekbl.", als getuige gedagvaard en hem gevraagd den naam te noemen van dengene, die hem de geheime- notulen van Lingadjatti heeft verstrekt. De heer Lunshof heeft gewei- gërd dit te doen, zich beroepende op het bestaande beroepsgeheim van den journalist. De rechter commissaris deelde hierop mede, dat hij dit beroepsgeheim als niet bestaand .beschouwde en er wel licht tegen den heer Lunshof een strafvervolging zal worden inge steld, of tot zijn gijzeling zal worden overgegaan. POSTPAKKETTEN VOOR INDIE. By aankomat In Indi* blijken vele der van Nederland uit ver zonden pakketten zwaar bescha digd te zijn. Opnieuw verpakken hi daar te lande onmogelijk door hot groote gebrek aan dergelijk verpakkingsmateriaal. Den af zender* wordter dan ook met •p gamma, dat da vaz- pakking berekend moet zijn op zeevervoer en op een buitenge woon langen overkomstdunr. Het inaluiten in zendingen naar Indië van aan bederf onder hevige artikelen, zooals fruit, worst, kaas en dergelijke is be halve in luchtdichte blikverpak king (conserven) verboden. DE VERMISTE DAKOTA. Uit Batavia wordt gemeld van de Dakota die nog steeds vermist wordt: Aan boord bevonden zich één Indone sische passagier, negen Chi- neesche passagiers en de vol gende Europeanen: De piloot, sergeant-majoor B. H. A. Engels, de 2de pi loot, sergeant H. Heys, de volgende passagiers: mevr. S. J. B. Hartstra, mevr. Ph R. de Graaff, mevr. L. Cus- soy en baby, mevr. J. A. Cochrane, mej. F. Eissinger, mei. J. W. Oosterbroek, mej. A, C. van Dalen en de heeren Ch. J, M. Rottier, W. L. V. Guldenaar, W. F, Bertling, W. R. van der Meer, A. Har- tlng en P. van Egmond. DE BILT ZEGT: Aanvankelijk nog flink* dool. Weewerwiohtlng geldig tot Vrijdagavond, Aanvankelijkzwaar bewolkt mee nu en dan regen en hier en daar milt, flinke dooi en weinig wind. Later op den dag: weer daling van temperatuur tot om het vries punt, naar Noordelijke richtingen omloopende en tijdelijk aanwak kerende wind, plaatselijk al hoewel de schade niet onderschat moet worden. In Noord-Holland wordt de meening geopperd, dat de tarwesoorten Carsten V en Astra de vorst zullen kunnen hebben doorstaan. In Z. Vlaanderen hebben verschil lende boeren een stuk grond met tarwe laten ontdooien, waarbij bleek, dat de rassen Juliana en Alba door-, groeiden, De vooruitzichten voor de in het Noorden van Zuid-Holland uitgezaaide wintergewassen zijn niet rooskleurig. Bi) de tarwe, vooral op de natte perceelen, wortlt groote schade verwacht, terwijl ook van het nog tot eind October ingezaaide grasland (riet veel terecht zal komen. Meer ver deeld zijn de meeningen ia het Noorden van Zeeland, en op Goe- rea en Overflakkee. Er zijn daar boeren, die ten aanzien van het uitvriezen der granen optimistisch gestemd zijn. De uitgevrored perceelen rogge ZulleQ met zomerrogge worden ingezaaid. Evenals bij tarwe geeft het zomergewas van rogge een ongeveer 10 pet. lagere opbrengst dan bet winterrgewas. De aan het grasland toe gebrachte schade wekt da ver wachting van een kleinen hooi oogst. Kool-zaad zal vermoedelijk eveneens grootendeels zijn uitge- vroren. Er is echter niet veel koolzaad gezaaid. Voorts wordt schade verwacht o.a. aan karwij, da roode klaver, zaderijen en de voedergewassen. Rechtszaken. Kantongerecht t<l Middelburg, a L te Middel, burg had een aantal scha pen, welke leden aan schurft, doch verzuimde hiervan de ia- gevolge de Veewet voorge schreven kennisgeving aan den Burgemeester te doen; de die ren waren in hevige mate ziek en toen er een aantal van stier ven gaf verdachte bovendien geen kennis aan den Vleesch- FEUILLETON door TRIX MARLAND. 4) ~o~ „Neen dokter", had ze zon der aarzelen gezegd. Ze was er bang voor. Bang voor dat mooie, teere dat ze voor Frits had gevoeld en dat haar zoo'n diep lijden bezorgd had. Dat nooit weer. Nooit mocht dat gevoel, of iets wat daarop ge leek, maar in haar wakker worden. Nooit. Robbekol'» hand ging trager roeren, hield tenzlotte op. Haar hoofd zakte voorover, haar oude tandelooze mond viel waf open. Ze sliep. Het vuur doofde langzaam aan, de soep werd koud, ze tllep nog zteeds. Een van haar honden ging te gen den soeppot opstaan, die slingeren ging aan den ketting waaraan hij boven het vuur hing. De soep stroomde over den steenen vloer en de hon- den likten het gulzig op. Hon ger hadden ze, en de vrouw gaf hun maar geen eten. Plotseling schrok Robbekol iryVfrm mei Mfl wflA aahmrri fcearïngaSenati Vboi) hot eerate feit werd hij Veroordeeld tot een boete van I 400 s. 100 d. h het tweede feit werd gestraft met een boete van f 25 10 d. b. M. W. K, aannemer te Goe s had door een van zijn chauf feur» steenslag H;eti! behoeve van de ilijk» waterstaat doen vervoeren, terwijl hij uit. sluitend vergunning had voor het vervoer in eigen bedrijf. Ter zitting bleek, dat de op dracht aan den chauffeur niet van verd. was uitgegaan en derhalve werd hij' vrijgespro ken. H. A B. en R. V. D, te Ylissingen werden we gens openb. dronkenschap ver oordeeld 'tot een boete van f 5 3 d. fa. W. de N. zou te Goes in een autobus een sigaret hebben aangestoken. Hij werdi echter vrijgesproken. B. de N., chauffeur uit Ar- nemuiden reed 's nachts op den rijksweg onder Nieuwland en botste tegen een voor hem rijdende auto aan, waarbij ge lukkig geen persoonlijke onge vallen plaats hadden. Verd, werd overeenkomstig den eisch veroordeeld tot f 30 b. s. 20 d.h. Voor overtreding van de Leer. plichtwet werden veroordeeld C. L. te Vrouwenpolder f 15 s, 8 d. fa.J. L. te Kruiningen f 20 s 10 d. h.J. v. d. S. te Vlissin- gen f 20 s. 10 d. h.; J. B. te Wolphaartsdijk f 15 s. 8 d. h. J. R. te Wolphaartsdijk f 15 s. 8 d. h.; W. de K. te 'sH. Arendskerke f 15 s. 8 d'. h.P. de J. te 's H. Arendskerke f 15 s. 8 d. h.A. W. te Borssele f 15 s 8 d. fa.; J. V. te Wol phaartsdijk f 15 s, 8 d. h.A. K te Oostkapelle f 20 s. 10 d.h J. F. te VÊssingen stond te recht omdat hij één van zijn knechts op een Zondag had laten werken. Straf: f 10 s. 5 d. h. D.M. v, d. B., die te 's H. Arendskerke een zaak in meu belen had gevestigd zonder de vereisohte vergunning inge volge de Vestigingswet Klein bedrijf werd, nadat een getuige was gehoord, vrijgesproken. H. A. R. werd te 's H. Arendskerke met zijn auto aangehouden, terwijl hij perso nen vervoerde, voor welk ver voer de auto niet was gekeurd. Uitspraak f 3 b. s. 2d. h. GEMEENTERADEN, THOLEN. Dinsdag vergaderde de Thool- sche gemeenteraad. Na de in gekomen stukken, die voor ken nisgeving werden aangenomen, deelde de voorz. mede, dat Ged. Staten bezwaar maken, dat de post bijdrage onderhoud weg Tholen—Oud-Vossemeer op de brugbegrooting voorkomt, zoo dat za deze post geschrapt wen- schen te zien. B. en W. stelden voor hieraan te voldoen, doch deze'post niet op de gemeente- begrooting te plaatsen. Dhr van Westen merkte op, dat deze post onderhoud' nu reeds U jaar op de brugbegrooting voorkomt met een bedrag van f 323, Met algem. stemmen werd het worstel aangeno men. Goedgekeurd werd het voorstel van het boèkhoudbu- reau der Ned. Gemeenten Lz. verhooging van de post con trole. Aan het bestuur van de school met den Bijbel Werd voor 1947 een voorschot ver leend van f 706,38; aan die op Geref. grondslag f 1528,56. Voorloopig werden de bedra gen voor het L-O. over 1945 vastgesteld, te weten: O.L. school t 2664,64, school op Geref. grondslag f 1616,83, school met den Bijbel cp f 1079,73. Met algemeene stemmen werd benoemd met ingang van 15 de zer tot leeraar aan de U.L.O.- schooi dhr Strentgers te Mep- peL Besloten werd het salaris van bet gemeentepersoneel met 10 pet te verhoogen en den lan taarnopsteker extra te vergoe den. Dhr Berrevoets betreurde het, dat enkele personen hier- was. Suffig keek ze ernaar. In haar gedachten leefde ze nog in haar ziekenhuistijd. Ze streek met haar hand over het rimpelige voorhoofd. Ja, ja" zei ze en kwam over eind uit haar stoel. De honden sprongen tegen haar op. Méér eten wilden ze. Robbekol vulde hun leege etensbakken met koude soep. Een heel klein beetje bleef er maar voor haarzelf over. Ze zette de roetige pan op tafel. Vol zwarte kringen was die tafel, maar dat zag ze niet. Ze haalde wat brood uit een kist, gaf iederen hond een stuk er van en at het kleinste restant, in haar «oep gebrokkeld zelf op. Droomerlg keeik ze door het eene vuil-besïagen venster van haar kamer. Een gejank drong zich door baar gepeinzen heen. En ze meende ook let» te hoo- ren als een geblaat. Ze kwam overeind. De honden stondien bij de deur, wilden naar buiten. Ze deed de deur open. Het wa» in de kamer reeds sche merig, maar bulten was het nog licht. Ze hoorde luider blaten. De honden stoven er op af. Rc4>bskol heeich haar kronke lig* knm Urn *m «rij vooq zriet tq aanmeriting ko men. De voorz. ia het hiermede eens, doch de Raad moet zich houden nan de vastgestelde re geling. Straks zaj hierin wel verbetering komen. Besloten werd het salaris van den gemeente-geneesheer van af 1943 vast te stellen1 en rijn instructie» te wijzigen. Op een vraag of ae dokter hiermee etc- coori gaat, antwoordde de voorz. bevestigend. B. en W. stelden voor aan dhrn Umvsnk, de Groot, de Vos en Krijger een rij wiel toelage te verkenen van f 50. Dhr A, de Heer in formeerde of allen in vasten dienst zijn; hij is tegen de post voor den keurmeester. Dhr Verduft zag in. deze pos ten een verkapte salarisverhoo- ging; laten ze deze ambtenaren banden geven, aldus den spre ker. Nadat de voorz. er op had gewezen, dat het niet aangaat, dat deze" menschen in dienst dar gemeente han rijwiel ver slijten deed de heer Gpe- demondt het voorstel ook de ambtenaren ter secretarie Geuze en v. d- B oogaart f 50 te verkenen. B. m W- namen dit voorstel over, waarna met algemeene stemmen het voorstel van B, en W, werd aangenomen1. Besloten werd een regeling aan te gaan met de Bank van Nederl. Gemeenten i.z. betalin gen voor reparatie van den to ren. Dhr Berrevoets vroeg of de gemeente verplicht is voor schotten voor deze reparatie te geven Du voorz. zeidie, dat hij voor bespreking naar Den Haag ia geweest. De aannemer had nu reed» f 25000 te vorde ren, terwijl de gemeente auto matisch aansprakelijk is voor de kosten. Het percentage sub sidie ia 75 pet. yan het Rijk, 10 pet. van de Provincie en 15 pCt voor de gemeente. ui. We waren dus behouden dioor de „Amstelkcrk" te Douala afgele verd, en bleven nog eenige dagen aan boord, omdat de boot toch nog moest lossen en de hotels niet buitensporig zijn. Ondertusschen waren onze wagens aan den wal gezet, wat voor de kaaiwerkers aanleiding was de touwen van mijn dekzeil af te snijden es te stelen. Het wemelt op het (afge sloten! 1) terrein van de leegloo- pers, die er niets dan kwaad doen maar niemand schijnt het noodig te vinden er een eind aan te ma ken. Tijd is hier geen geld en morgen gaat de zon toch ook weer op! Maar werken „als een neger" is een misplaatst grapje, want de „blanken" werken hier. Ik zag er op de kade twee bezig met het monteeren van een groote Trac tor, die onze boot meegebracht had, en onder de felste zon en de hardste regen werkten ze dóór, welwillend aangegaapt door de gekleurde leegloopers. Alleen toen het zoo hard regende, dat ze de instrumenten in hun eigen handen niet meer konden zien, gingen ze even schuilen. Om op bet tempo terug te ko men: zoo kostte ons het innemen van 100 L. benzine twee dagen. Eerst bormeri halen en het Gou vernement steldé welwillend 700 Liter ter onze beschikking, toen naar het magazijn, waar de sleu tel met den eigenaar afwezig was. Volgende dag werd ze afgetapt en den daarop volgende ochtend kreeg ik m'n 100 Liter. De resf moesten we in Yaouüdéh opne men. We ontmoetten echter een landgenoot die. Directeur van een houtbedrijf is en zijn agent wist wel raad en was van alle parkten thuis. Den volgenden ochtend stond een vat van 200 Liter voor onze deur, om een uitstapje te maken naar zijn kantoor ja Ebo- lowa (Zuid Cameroun). Maar eerst haddeu wa andere zorgen: da weg naar het binnen land was voor gewone automobi listen onbruikbaar. Alleen lieden, die eerste prijzen bij terreinritten hadden gehaald werden geacht capabel te zijn over dezen weg naar Edéa te rijden. Voor onze zwaar afgeladen wagens be schouwde men het als onmogelijk. Niet alleen Is deze route een en kuil, soms J4 meter diep, maar bovendien stond ze onder water, zoodat de waaghalzen die het pro beerden toch een half regiment negers meenamen om voor de auto uit te wandelen, en als die dan toch in een waterkuil ver dween, te trachten ze eruit te duwen. Meermalen bleef er een steken (en onze lage wagen gaven ze geen schijn van kans) en als het dan een paar dagen droog wilde wezen was een naburige plantage-eigenaar wel eens gene gen je te komen redden. Na veel wikken en wegen be sloten we ons kostbaar bezit er niet aan te wagen en per trein naar Edéa te gaan. Een ernstig groote snelheid den tuin in. Daar bij het hek was dat ge blaat. De honden waren daar op af gegaam. Ze joeg ze uit een en toen zag ze een iklein, jong geitje. Bevend stond het daar in haar tuin, vastgebon den aan het hek. „Ach" 1 Robbekol knielde er bij neer. Zeker weer een'ziek diertje. Zoo dikwijls al had ze op deze manier zieke dieren in haar tuin gevonden, daar neer. gezet door menschen die ze kwijt wilden. Behoedzaam nam; ze het diertje in haar armen, al» was het een kind. Ze wilde overeind komen, trapte op een slip van haar ouden mantel. Zonder veel gekraak scheurde de atof af. Robbekol bemerkte er niet» van. Een groot erbarmen was in haar hart, een innig mede lijden met dat hulpeloozc, bla tende, bevende diertje, dat z'n kopje tegen haar aan drukte als voelde het daar, bij, haar zich veilig. Al wat eenzaam, hulpeloo» en ziek was, trok haar aan. Menschen ook, maar wanneer ze aan menschen haar meege voel wilde toonen dan werd ze X» begnep stiet defect beteekende voor ons zoo niet een mislukking, dan toch een oponthoud van weken. Dus werd inet den stationschef geconfereerd en na drie dagen werd ons heele hebben en houden op twee spoor wagons gezet en begon onze tocht door Afrika per locaaltreintje. Eerst werd geprobeerd of onze hooge Truck wel onder het via duct door kon en toen dat 20 c-M. over bleek te houden begon 'i avonds half acht de nachtelijke rit. We hadden de eerste wagens en onze tweezitter stond gelukkig'in een gesloten wagon, want toen het zaakje vaart zette begon de met hout gestookte locomotief een af grijselijke vonkenregen uit te stooten, en alleen aan het feit, dat het 's middags hard had geregend hebben we het te danken, dat ons dekzeil, en de rest, niet dn vlam men is opgegaan. In den donkeren nacht bewoog het geheel z:5h on der oorverdoovend geratel Oost waarts en bij elke halte kwam de „chef du train" ons met een bree- den grijns vertellen, dat „alles" er nog was, want hij' wenschte geen moeilijkheden. Dan róókten We samen een sigaret (zijn hier vrij) en wachtten zijn bericht bij de volgende halte weer af. Met dat al nam ik de moeite met onze „boy" (aan de kust spreekt men kneest Engel sch) bij elke stop, alles weer vast te zetten, want gedurende deze helsche rit kreeg onze Camion toch neigingen eigen paden te gaan bewandelen. Na 20 K.M. moesten we een beruchte noodbrug passeerea De vroegere was ingestort en mt was een houten brug gebouwd, die volgens iedereen ook weer op het punt van instorten was. Ze zou wankelen als de trein er overheen- reed, het water was 10 meter diep en wemelde van krokodillen en- zoovoort. Nu het viel wel iets mee. De locomotief, een groote machine, plaatste zich aan het andere eind de, wat met het oog op de vonken in ons voordeel was, en trok toen met een groote boog op de noodbrug af. Voetje voor voetje kroop onze lange trein erover, voorafgegaan door een man met een roode lantaarn, die hij volgens zéggen, omhoog steekt als de lo comotief er door zakt. Dan heb ben de passagiers de keuzo met of zonder trein bij de krokodillen te springen. Maar er gebeurde niets, alleen toen onze wagens juist midden op de brug waren aangekomen stond alles eenige minuten stil, zeker om je zenuwen een beetje te oefenen. Dan nog eenige flinke rukken, om de brug te beproeven en we zijn aan den overkant, waar onze zwarte „chef" de gebruikelijke visite komt brengen. Nu is alle leed geleden eh hij verblijdt ons met de mededeeling, dat we een jongen machinist hebben, die er alle eer in zal stellen het halve uur vertraging op het nog restee- rende traject (50 KM.) in te ha- waarom dat gebeurde, maar 't deed haar zéér. Toch over won ze dan later haar schuw heid en kwam wéér, meestal om opnieuw afgestooten te wor den. Waarom toch? Ze be greep dat niet, RobbekoL In haar blauwe oogen lag als een voortdurende vraagwaarom, waarom? Waarom schuwen de menschen mij Ze zag niet haar havelooze, vuile plunje, haar warrige baar, dat slechts zoo hier en daar door een ver dwaalde roestige haarspeld werd bijeengehouden; haar vuile kapotte pantoffels zag ze zelf niet. En ze begreep niet, dat anderen juist dat alleen zagen en zich er aan stootten, zóó erg, dat ze de intense goed heid, die hun toch uit de oude blauwe oogen tegemoet straal de, niet zagen. Niet geloofden oolk, misschien. Er waren er ook, die dach ten haar simpel, Idndsch. Zij zagen de goedheid aan voor ouderdomsaftakeling, dwaas heid. Herkenden niet in haar het kind, dat ze eigenlijk ge bleven was, en dat liefde be hoefde, zonder die liefde te durveq vragenen de ingrplMjiteF In hsuzr, dia liefde TRIBUNAAL GOES. Een punctueel manl De derde en laatste zaak was Woensdag die tegen den kan toorbediende D- M. M i - chielscn uit Kruiningen, wie» tea laste was gelegd, dat hij, Md is geweest van de N.S.B, van de W.A. Verder was hij- verspreider der N.S.B,-bla den, plaatselijk' leider en leider dienst aoc. ec. zaken voor het N.A.F., landwachter en ambte naar by1 het bijkantoor/Krui ningen van het Arbeidsbureau, waar hij arbeiders, o.a. de' Bruine eni Brandt dreigde; ter wijl hij schriftelijk de schippers Eyke, Stevense en Smit aan. bracht en op het station Krui ningen controleerde of de aan gewezen arbeiders wel naar Duitschland gingen I Deze man bekende groot en deels wat hem ten laste was ge legd, maar had soms ook af wijkende verklaringen voor zijn optreden, als de voorzitter of een der leden hem op on- derdeeleu van de tenlasteleg ging wezen. De verdediger, mr Seepers, wees er op, dat zijn cliënt door verkregen ontslag kwam tot lid maatschap, maar in 1943 reeds er Si wilde en begreep verkeerd te zijn geweest. Hefzou vol gens spr, gewenscht zijn, dat da mannen, die door besch. zouden zijn aangebracht, eens als' getuigep werden gehoord. Pleiter zeide, dat besch. o.a. een brief aan Korte schreef om iemand vrij te krijgen. Hij zit met een jmzin met 5 kinderen en mede eaarom riep pleiter uiterste clementie voor hem in. Uitspraak 26 Maart. De zitting van Donderdag ving aan met den chauffeur Jacob M. Vos uit Goes, die vrijwillig voor de Duit- schers chauffeursdiensten ver- rchtte, gedurende een drietal jaren in Duitschland en Frank rijk. Besch. beweerde, in tegen- stelling^ met de meening van het Tribunaal, dat hij niet in N.S.KK-verband heeft ge werkt. Hij deed het oml zijn familie, die in heel slechte om standigheden verkeerde, te hel pen. Mr Adrïaanse, de verdediger, meende, dat 'het werken ia N.S.KK-verband niet bewe zen kan worden verklaard. Pleiter vroeg vervallenver klaring van de beschuldiging. Theophilus H. S c h e r'-b e ij n, landarbei der te Hoofdplaat, was niet len. Alhoewel we betoogen niet de minste haast te hebben, zet Onze nachtexpres er nu een vaartje in, dat ons In het staartje van den trein de kromste spron gen doet maken. Af en toe hang ik eens uit ds wagon en zie, dat onze Dogde-truck er nog is en 's avonds half twaalf stoppen we voorgoed en zullen den volgenden ochtend worden gelost. Er gebeurt dan verder ook niets wat de enorme haast op het laatste tra ject verklaren kan. We staan niet ver van een waterval en slapen zoo'n beetje in de cabines van de auto's. Inderdaad begint men 's och tends te lossen, maar de truck staat verkeerd en de wagon ver dwijnt liefst twee uur in de wil dernis met een klein locomotiefje en komt dan onverwacht op een heel andere plaats weer boven water, maar kan dan tenminste van zijn plattel wagen afrijden. In Edéa waren we de gast van iemand, die wij te Douala hadden ontmoet en die ons zijn huissleutel had gegeven met de boodschap: duikel mijn personeel maar op en (blijf asjeblieft logeeren tot ik zelf ook terugkom. Enfin, dat klopte We hebben een week geluierd en wat rondgereden. Er dook 'n En- gelschman op, die weer gevriend was geweest met een kennis van ons (de wereld is klein) en nadat onze gastheer was teruggekeerd, maakten we aanstalten om ona (bezoek aan Ebolowa af te gaan steken. Het is slechts 300 KM. wat ze hier 'n peuleschilletje vin den. Eerst moeten we dan naar het Zuiden (Kribi) en dan naar het Oosten. en zorg wilde toonen. Ach neen, ze zagen haar als een oude heks. En vuil, vuil.1 Ze slaapt met de honden in bed", vertelden ze elkaar. „Stel je zooiets toch yoorl" Gelukkig, dat Robbebol dit niet begreep, niet besefte. Troostwoordjes fluisterend, als tegen een schreiend (kind, liep ze met het geitje in haar armen over het paadje, dat haar voeten in het -grasveld uit gesleten hadden. Daar, in haar vervallen, houten schuurtje zou ze een prettig plekje voor haar kleine, arme geitje maken. In de kleine, schemerige ruimte van het schuurtje stom melde ze rond. Spinraggen kleefden aan haar rooden hoofddoek, aan haar mantel. Ze zocht wat stroo bij elkaar, spreidde het in, een hoek. Een kistje vond ze. Haastig, omdat het al donker werd, zocht ze buiten wat gra» en deed dat in het kistje. „Een echte ruif isi 't wel niet", zei ze tegen, 'het geitje, „maar je bent tc«h nog veel te klein voor een ruif", (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1947 | | pagina 2