Vorstschade aan den
land' en tuinbouw.
Het toekomstbeeld
van Walcheren.
Robbekol
Dr J. F. 0. Huese naar Afrika.
LAATSTE BERICHTEN.
De meeningen zijn verdeeld.
Afwachten de boodschap.
Een reis vol afwisseling
(VU)
DICHTE WINDSCHERMEN KOMEN LANGS DE
WEGEN ACHTER DE DUINEN. 180 H.A. VOOR
RECREATIEDOELEINDEN GERESERVEERD. DE
MEESTE KREKEN BLIJVEN BESTAAN.
Het valt niet te verwonderen,
dat et in de Bneleommiesie ver
schil van meening bleek te be
staan tussehen hen, die het nieu
we landschap modern-zakelijk,
rechtlijnig en rechthoekig wilden
indeelen en degenen, die het
nieuwe landschap wilden aanpas
sen aan de behouden gebleven
elementen van het vroegere land
schap. Er is toen naar een syn
these gezocht, die beide belangen
van Walcheren, n.l. een econo
misch zoo sterk mogelijken land
bouw en een voldoende recreatie,
vooral van belang voor 't vreem
delingenverkeer, recht deed weder
varen. Hierbij werd niet vergeten,
dat op Walcheren in feite alle
oude landschapselementen nog
aanwezig waren.
In het nieuwe landschapsplan
zijn opgenomen de hoofdwegen,
zooals deze op of langs de hooge
ruggen loopen. Deze hooge rug
gen zijn gedacht als gebieden met
een slechtere beplanting, evenals
vroeger. De wegen vormen Bier
van de ruggegraat; de erfbeplan-
tingen der boerderijen zorgen voor
de noodige aanvulling. Boom
gaarden zijn hier goed op hun
plaats. De tussehen de hooge
ruggen gelegen gedeelten dragen
over het algemeen een vlak en
open karakter, waar de beplan
ting veel beperkter zal zijn (struik
gewas vooral). Bij het badcem-
trum van Vrouwenpolder zal eeni-
ge bebossching noódig zijn. Een
vier- of vijftal dichte windscher
men achter elkaar langs de wegen
en achter de duinen aan de West
zijde van Walcheren zullen het
eiland de noodige luwte gewen,
die allereerst de landbouwgewas
sen ten goede zal komen. Tussehen
Ylissingen en Zoutelande is een
manteling ontworpen.
Hoewel aan den landbouw zoo
weinig mogelijk gronden mogen
worden onttrokken, is toch met
het oog op de recreatie gedacht
aan reserveering van 150 HA.
van de slechte landbouwgronden,
dia geïnundeerd zijn geweest. Op
deze gronden komen boschcom-
Ongeluk tengevolge van de
gladheid.
Dinsdagmiddag is op den
straatweg Utrecht—Amersfoort
bij Breukelen door de gladheid
van den weg een ernstig ongeluk
gebeurd. Mr M. Tydeman te
Amsterdam reed met zijn vrouw
in de auto bij Breukelen tegen
een boom, waardoor zijn vrouw
op slag gedood werd. De bes: 03.
werd zwaar; gewond.
Mosselzaad uit de
Waddenzee?
Door die adviescommissie voor
de mosselvisscherij, zal aas den
Minister worden voorgesteld,
de Waddenzee open te stellen
voor het visschen van mossel
zaad door Zeeuwschcj kwee
kers, vgn bsü M*a tat half
Juli.
Frankrijk wil gezonde
mosselen.
Sedert korten tijd i* Ooflc
voor de verzending van mos
selen maar Frankrijk, een certi
ficaat van ^onbesmetheid ver-
eascht, zooals dat voor de ver
zending naar Engeland reeds
huig was Voorgeschreven.
plezan, de helft op duim- en
woongebied, de andere helft in
het polderland.
De kreken.
Wanneer tengevolge van de
inundatie ontstane kreken door
afzending niet voor landbouw
grond geschikt kunnen worden
gemaakt, zal er bosch worden
aangeplant. Het is voor de kreek
bp Weotkapelle zeer gewenscht,
daarachter aan den voet der dui
nen een bosebzoom aan te
brengen.
Wanneer de kreken bjj Veere
met hun steile wanden dicht-
gespoten zouden worden, zal de
aldus verkregen grond tenminste
f 40.000.per HA. kosten. Dan
ligl er nog geen kleilaag op dezen
zandgrond. Er is rekening mede
gehouden, dat deze kreken bp
Veere blpven bestaan, hetgeen
ook voor de kreken bp Bamme-
kena geldt. Eenige aankleeding
van het landschap met struik
gewas is noodzakelijk, De kreken
achter de Nolle spelen geen rol
voor het landschapsplan, daar ze
volkomen in het Vlisaingsche uit
breidingsplan worden opgenomen.
STAKING KOLEN-
VERVOER IN
NOORD-HOLLAND.
Da Naord-Hollandsche coöpe
raties van het bcroepsgoedereajver-
woer hebben besloten tegen het
thans geldende tarief geen holen
meer te vervoeren.
ZIJ hebben de overheid doen
weten, dat het Icolonvervoer la«>gi
den weg tegen de thans geldende
tariven onmogelijk Is, omdat de
vergoeding nauwelijks voldoende
is om de directe kosten als loon,
benzine, enz. te dekken. Met name
protesteeren zij tegen de verlaging
van 30 pCt, welke onlangs voor
het kolenvervoer is ingevoerd.
De groote moeilijkheid is gele
gen, in de retourlading. Het i'i
doordat da vrachtauto's voor ko
lenvervoer onmiddellijk moeten
starten, wanneer zij noodig zijn,
vrijwel niet mogelijk voor retour
lading te zorgen. Waar de tarie
ven op de retourlading zijn ge
baseerd meenen de vervoerders,
dat zij herzien moeten worden.
m Tussehen de Britsche en de
Italiaanscha rege'ering zou een
Overeenkomst tot stand zijn
gekomen over het laten verval
len van visa-verplichtingen voor
reizen tussehen beide landen.
m Volgens een communiqué
van de financieele commissie
van de Fransehe nationale ver
gadering zijn er thans 110.000
man Fransehe troepen in
Indo-China, die dagelijks een
uitgave van 100 millioen francs
vergen.
De lange duur van de winter
koude, gepaard gaande met een
krachtigen Oostenwind, waardoor
de sneeuw in slooten werd ge
jaagd en de akkers en weiden on
beschut kwamen te liggen, zal
schadelijke gevolgen met zich
sleepen. De vorst zit ongeveer 70
cm diep in den grond, waardoor
van de ingekuilde aardappelen
voederbieten en stekbieten een
groot kwantum zal zijn bevroren.
Ook van de wintergewassen zal
veel moeten worden onderge-
ploegd. Het is echter niet mo
gelijk nu reeds een 'eenigszins
juist beeld van den omvang te
geven. Eerst zal het sneeuwtapijt
van de velden moeten zijn ver
dwenen en de grond ontdooid.
Over het algemeen zijn de ver
wachtingen van de vorstschade
somber. Vooral de tarwe zal
door de strenge koude te lijden
hebben gehad. Veel valt hierover
niet te zeggen, aangezien enkele
goed tegen de koude bestand zijn
de rassen een gunstige ontwikke
ling kunnen geven. Niettemin
wordt rekening gehouden met een
groot percentage uitgevrored win
tertarwe en worden maatregelen
genomen om de zaaitarwe-positie
zoo goed mogelijk te garandeeren
teneinde gomertarws) op de oit-
gevroren perceelen la te Zaaien.
Het nadeel van zpmertarwe is
echter, dat het eed ongeveer 10
pet lagere opbrengst levert das
het wintergewas.
Ode voor de wintergeret
zijn de .verwachtingen somber.
Gevreesd wordt, dat een zeer
groot percentage van dit gewas
zal zijn uitgevrorea De rogge
geeft een iets gunstiger beeld,
De Kabinetscrisia in België.
De Priiis-Begent van België
beeft Paul Henri Spaak, den
minister van Buitenlandsche Za
ken, opgedragen een nieuwe re
geering te vormen. Spaak heeft
de opdrpcht aanvaari
De heer Spaak heeft tegenover
vertegenwoordigers van de pers
verklaard, dat hg da voorkeur
geeft aan een regeering, waarin
vier partijen vertegenwoordigd
zgn.
DE PUBLICATIE DER
LINGADJATTI-NOTULEN.
De rechter-commissaris te Am
sterdam, mr J. Wiarda, heeft in
een strafzaak tegen een onbeken
den dader, den heer H. A. Luns
hof, hoofdred. van „Elsevier's
Weekbl.", als getuige gedagvaard
en hem gevraagd den naam te
noemen van dengene, die hem de
geheime- notulen van Lingadjatti
heeft verstrekt.
De heer Lunshof heeft gewei-
gërd dit te doen, zich beroepende
op het bestaande beroepsgeheim
van den journalist. De rechter
commissaris deelde hierop mede,
dat hij dit beroepsgeheim als niet
bestaand .beschouwde en er wel
licht tegen den heer Lunshof een
strafvervolging zal worden inge
steld, of tot zijn gijzeling zal
worden overgegaan.
POSTPAKKETTEN
VOOR INDIE.
By aankomat In Indi* blijken
vele der van Nederland uit ver
zonden pakketten zwaar bescha
digd te zijn. Opnieuw verpakken
hi daar te lande onmogelijk door
hot groote gebrek aan dergelijk
verpakkingsmateriaal. Den af
zender* wordter dan ook met
•p gamma, dat da vaz-
pakking berekend moet zijn op
zeevervoer en op een buitenge
woon langen overkomstdunr.
Het inaluiten in zendingen
naar Indië van aan bederf onder
hevige artikelen, zooals fruit,
worst, kaas en dergelijke is be
halve in luchtdichte blikverpak
king (conserven) verboden.
DE VERMISTE DAKOTA.
Uit Batavia wordt gemeld
van de Dakota die nog steeds
vermist wordt: Aan boord
bevonden zich één Indone
sische passagier, negen Chi-
neesche passagiers en de vol
gende Europeanen:
De piloot, sergeant-majoor
B. H. A. Engels, de 2de pi
loot, sergeant H. Heys, de
volgende passagiers: mevr.
S. J. B. Hartstra, mevr. Ph
R. de Graaff, mevr. L. Cus-
soy en baby, mevr. J. A.
Cochrane, mej. F. Eissinger,
mei. J. W. Oosterbroek, mej.
A, C. van Dalen en de heeren
Ch. J, M. Rottier, W. L. V.
Guldenaar, W. F, Bertling,
W. R. van der Meer, A. Har-
tlng en P. van Egmond.
DE BILT ZEGT:
Aanvankelijk nog flink*
dool.
Weewerwiohtlng geldig tot
Vrijdagavond,
Aanvankelijkzwaar bewolkt
mee nu en dan regen en hier en
daar milt, flinke dooi en weinig
wind.
Later op den dag: weer daling
van temperatuur tot om het vries
punt, naar Noordelijke richtingen
omloopende en tijdelijk aanwak
kerende wind, plaatselijk
al
hoewel de schade niet onderschat
moet worden.
In Noord-Holland wordt de
meening geopperd, dat de
tarwesoorten Carsten V en
Astra de vorst zullen kunnen
hebben doorstaan. In Z.
Vlaanderen hebben verschil
lende boeren een stuk grond
met tarwe laten ontdooien,
waarbij bleek, dat de rassen
Juliana en Alba door-,
groeiden,
De vooruitzichten voor de in
het Noorden van Zuid-Holland
uitgezaaide wintergewassen zijn
niet rooskleurig. Bi) de tarwe,
vooral op de natte perceelen,
wortlt groote schade verwacht,
terwijl ook van het nog tot eind
October ingezaaide grasland (riet
veel terecht zal komen. Meer ver
deeld zijn de meeningen ia het
Noorden van Zeeland, en op Goe-
rea en Overflakkee. Er zijn daar
boeren, die ten aanzien van het
uitvriezen der granen optimistisch
gestemd zijn.
De uitgevrored perceelen rogge
ZulleQ met zomerrogge worden
ingezaaid. Evenals bij tarwe geeft
het zomergewas van rogge een
ongeveer 10 pet. lagere opbrengst
dan bet winterrgewas.
De aan het grasland toe
gebrachte schade wekt da ver
wachting van een kleinen hooi
oogst.
Kool-zaad zal vermoedelijk
eveneens grootendeels zijn uitge-
vroren. Er is echter niet veel
koolzaad gezaaid. Voorts wordt
schade verwacht o.a. aan karwij,
da roode klaver, zaderijen en de
voedergewassen.
Rechtszaken.
Kantongerecht t<l
Middelburg,
a L te Middel,
burg had een aantal scha
pen, welke leden aan schurft,
doch verzuimde hiervan de ia-
gevolge de Veewet voorge
schreven kennisgeving aan den
Burgemeester te doen; de die
ren waren in hevige mate ziek
en toen er een aantal van stier
ven gaf verdachte bovendien
geen kennis aan den Vleesch-
FEUILLETON
door TRIX MARLAND.
4) ~o~
„Neen dokter", had ze zon
der aarzelen gezegd. Ze was
er bang voor. Bang voor dat
mooie, teere dat ze voor Frits
had gevoeld en dat haar zoo'n
diep lijden bezorgd had. Dat
nooit weer. Nooit mocht dat
gevoel, of iets wat daarop ge
leek, maar in haar wakker
worden. Nooit.
Robbekol'» hand ging trager
roeren, hield tenzlotte op. Haar
hoofd zakte voorover, haar
oude tandelooze mond viel
waf open. Ze sliep. Het vuur
doofde langzaam aan, de soep
werd koud, ze tllep nog zteeds.
Een van haar honden ging te
gen den soeppot opstaan, die
slingeren ging aan den ketting
waaraan hij boven het vuur
hing. De soep stroomde over
den steenen vloer en de hon-
den likten het gulzig op. Hon
ger hadden ze, en de vrouw
gaf hun maar geen eten.
Plotseling schrok Robbekol
iryVfrm mei Mfl wflA aahmrri
fcearïngaSenati Vboi) hot eerate
feit werd hij Veroordeeld tot
een boete van I 400 s. 100 d. h
het tweede feit werd gestraft
met een boete van f 25
10 d. b.
M. W. K, aannemer te Goe s
had door een van zijn chauf
feur» steenslag H;eti! behoeve
van de ilijk» waterstaat
doen vervoeren, terwijl hij uit.
sluitend vergunning had voor
het vervoer in eigen bedrijf.
Ter zitting bleek, dat de op
dracht aan den chauffeur niet
van verd. was uitgegaan en
derhalve werd hij' vrijgespro
ken.
H. A B. en R. V. D, te
Ylissingen werden we
gens openb. dronkenschap ver
oordeeld 'tot een boete van f 5
3 d. fa.
W. de N. zou te Goes in
een autobus een sigaret hebben
aangestoken. Hij werdi echter
vrijgesproken.
B. de N., chauffeur uit Ar-
nemuiden reed 's nachts op
den rijksweg onder Nieuwland
en botste tegen een voor hem
rijdende auto aan, waarbij ge
lukkig geen persoonlijke onge
vallen plaats hadden. Verd,
werd overeenkomstig den eisch
veroordeeld tot f 30 b. s. 20 d.h.
Voor overtreding van de Leer.
plichtwet werden veroordeeld
C. L. te Vrouwenpolder f 15 s,
8 d. fa.J. L. te Kruiningen f 20
s 10 d. h.J. v. d. S. te Vlissin-
gen f 20 s. 10 d. h.; J. B. te
Wolphaartsdijk f 15 s. 8 d. h.
J. R. te Wolphaartsdijk f 15 s.
8 d. h.; W. de K. te 'sH.
Arendskerke f 15 s. 8 d'. h.P.
de J. te 's H. Arendskerke f 15
s. 8 d. h.A. W. te Borssele
f 15 s 8 d. fa.; J. V. te Wol
phaartsdijk f 15 s, 8 d. h.A.
K te Oostkapelle f 20 s. 10 d.h
J. F. te VÊssingen stond te
recht omdat hij één van zijn
knechts op een Zondag had
laten werken. Straf: f 10 s.
5 d. h.
D.M. v, d. B., die te 's H.
Arendskerke een zaak in meu
belen had gevestigd zonder de
vereisohte vergunning inge
volge de Vestigingswet Klein
bedrijf werd, nadat een getuige
was gehoord, vrijgesproken.
H. A. R. werd te 's H.
Arendskerke met zijn auto
aangehouden, terwijl hij perso
nen vervoerde, voor welk ver
voer de auto niet was gekeurd.
Uitspraak f 3 b. s. 2d. h.
GEMEENTERADEN,
THOLEN.
Dinsdag vergaderde de Thool-
sche gemeenteraad. Na de in
gekomen stukken, die voor ken
nisgeving werden aangenomen,
deelde de voorz. mede, dat Ged.
Staten bezwaar maken, dat de
post bijdrage onderhoud weg
Tholen—Oud-Vossemeer op de
brugbegrooting voorkomt, zoo
dat za deze post geschrapt wen-
schen te zien. B. en W. stelden
voor hieraan te voldoen, doch
deze'post niet op de gemeente-
begrooting te plaatsen. Dhr
van Westen merkte op, dat
deze post onderhoud' nu reeds
U jaar op de brugbegrooting
voorkomt met een bedrag van
f 323, Met algem. stemmen
werd het worstel aangeno
men. Goedgekeurd werd het
voorstel van het boèkhoudbu-
reau der Ned. Gemeenten Lz.
verhooging van de post con
trole. Aan het bestuur van de
school met den Bijbel Werd
voor 1947 een voorschot ver
leend van f 706,38; aan die op
Geref. grondslag f 1528,56.
Voorloopig werden de bedra
gen voor het L-O. over 1945
vastgesteld, te weten: O.L.
school t 2664,64, school op
Geref. grondslag f 1616,83,
school met den Bijbel cp
f 1079,73.
Met algemeene stemmen werd
benoemd met ingang van 15 de
zer tot leeraar aan de U.L.O.-
schooi dhr Strentgers te Mep-
peL Besloten werd het salaris
van bet gemeentepersoneel met
10 pet te verhoogen en den lan
taarnopsteker extra te vergoe
den.
Dhr Berrevoets betreurde
het, dat enkele personen hier-
was. Suffig keek ze ernaar. In
haar gedachten leefde ze nog
in haar ziekenhuistijd. Ze
streek met haar hand over het
rimpelige voorhoofd.
Ja, ja" zei ze en kwam over
eind uit haar stoel. De honden
sprongen tegen haar op. Méér
eten wilden ze.
Robbekol vulde hun leege
etensbakken met koude soep.
Een heel klein beetje bleef er
maar voor haarzelf over. Ze
zette de roetige pan op tafel.
Vol zwarte kringen was die
tafel, maar dat zag ze niet. Ze
haalde wat brood uit een kist,
gaf iederen hond een stuk er
van en at het kleinste restant,
in haar «oep gebrokkeld zelf
op. Droomerlg keeik ze door het
eene vuil-besïagen venster van
haar kamer. Een gejank drong
zich door baar gepeinzen heen.
En ze meende ook let» te hoo-
ren als een geblaat. Ze kwam
overeind. De honden stondien
bij de deur, wilden naar buiten.
Ze deed de deur open. Het
wa» in de kamer reeds sche
merig, maar bulten was het nog
licht. Ze hoorde luider blaten.
De honden stoven er op af.
Rc4>bskol heeich haar kronke
lig* knm Urn *m «rij
vooq zriet tq aanmeriting ko
men. De voorz. ia het hiermede
eens, doch de Raad moet zich
houden nan de vastgestelde re
geling. Straks zaj hierin wel
verbetering komen.
Besloten werd het salaris van
den gemeente-geneesheer van
af 1943 vast te stellen1 en rijn
instructie» te wijzigen. Op een
vraag of ae dokter hiermee etc-
coori gaat, antwoordde de
voorz. bevestigend. B. en W.
stelden voor aan dhrn Umvsnk,
de Groot, de Vos en Krijger
een rij wiel toelage te verkenen
van f 50. Dhr A, de Heer in
formeerde of allen in vasten
dienst zijn; hij is tegen
de post voor den keurmeester.
Dhr Verduft zag in. deze pos
ten een verkapte salarisverhoo-
ging; laten ze deze ambtenaren
banden geven, aldus den spre
ker. Nadat de voorz. er op had
gewezen, dat het niet aangaat,
dat deze" menschen in dienst
dar gemeente han rijwiel ver
slijten deed de heer Gpe-
demondt het voorstel ook de
ambtenaren ter secretarie
Geuze en v. d- B oogaart f 50
te verkenen.
B. m W- namen dit voorstel
over, waarna met algemeene
stemmen het voorstel van B,
en W, werd aangenomen1.
Besloten werd een regeling
aan te gaan met de Bank van
Nederl. Gemeenten i.z. betalin
gen voor reparatie van den to
ren. Dhr Berrevoets vroeg of
de gemeente verplicht is voor
schotten voor deze reparatie te
geven Du voorz. zeidie, dat hij
voor bespreking naar Den
Haag ia geweest. De aannemer
had nu reed» f 25000 te vorde
ren, terwijl de gemeente auto
matisch aansprakelijk is voor
de kosten. Het percentage sub
sidie ia 75 pet. yan het Rijk,
10 pet. van de Provincie en 15
pCt voor de gemeente.
ui.
We waren dus behouden dioor
de „Amstelkcrk" te Douala afgele
verd, en bleven nog eenige dagen
aan boord, omdat de boot toch
nog moest lossen en de hotels niet
buitensporig zijn. Ondertusschen
waren onze wagens aan den wal
gezet, wat voor de kaaiwerkers
aanleiding was de touwen van
mijn dekzeil af te snijden es te
stelen. Het wemelt op het (afge
sloten! 1) terrein van de leegloo-
pers, die er niets dan kwaad doen
maar niemand schijnt het noodig
te vinden er een eind aan te ma
ken. Tijd is hier geen geld en
morgen gaat de zon toch ook weer
op!
Maar werken „als een neger"
is een misplaatst grapje, want de
„blanken" werken hier. Ik zag er
op de kade twee bezig met het
monteeren van een groote Trac
tor, die onze boot meegebracht
had, en onder de felste zon en de
hardste regen werkten ze dóór,
welwillend aangegaapt door de
gekleurde leegloopers. Alleen toen
het zoo hard regende, dat ze de
instrumenten in hun eigen handen
niet meer konden zien, gingen ze
even schuilen.
Om op bet tempo terug te ko
men: zoo kostte ons het innemen
van 100 L. benzine twee dagen.
Eerst bormeri halen en het Gou
vernement steldé welwillend 700
Liter ter onze beschikking, toen
naar het magazijn, waar de sleu
tel met den eigenaar afwezig was.
Volgende dag werd ze afgetapt
en den daarop volgende ochtend
kreeg ik m'n 100 Liter. De resf
moesten we in Yaouüdéh opne
men. We ontmoetten echter een
landgenoot die. Directeur van een
houtbedrijf is en zijn agent wist
wel raad en was van alle parkten
thuis. Den volgenden ochtend
stond een vat van 200 Liter voor
onze deur, om een uitstapje te
maken naar zijn kantoor ja Ebo-
lowa (Zuid Cameroun).
Maar eerst haddeu wa andere
zorgen: da weg naar het binnen
land was voor gewone automobi
listen onbruikbaar. Alleen lieden,
die eerste prijzen bij terreinritten
hadden gehaald werden geacht
capabel te zijn over dezen weg
naar Edéa te rijden. Voor onze
zwaar afgeladen wagens be
schouwde men het als onmogelijk.
Niet alleen Is deze route een en
kuil, soms J4 meter diep, maar
bovendien stond ze onder water,
zoodat de waaghalzen die het pro
beerden toch een half regiment
negers meenamen om voor de
auto uit te wandelen, en als die
dan toch in een waterkuil ver
dween, te trachten ze eruit te
duwen. Meermalen bleef er een
steken (en onze lage wagen gaven
ze geen schijn van kans) en als
het dan een paar dagen droog
wilde wezen was een naburige
plantage-eigenaar wel eens gene
gen je te komen redden.
Na veel wikken en wegen be
sloten we ons kostbaar bezit er
niet aan te wagen en per trein
naar Edéa te gaan. Een ernstig
groote snelheid den tuin in.
Daar bij het hek was dat ge
blaat. De honden waren daar
op af gegaam. Ze joeg ze uit
een en toen zag ze een iklein,
jong geitje. Bevend stond het
daar in haar tuin, vastgebon
den aan het hek.
„Ach" 1 Robbekol knielde er
bij neer. Zeker weer een'ziek
diertje. Zoo dikwijls al had ze
op deze manier zieke dieren in
haar tuin gevonden, daar neer.
gezet door menschen die ze
kwijt wilden.
Behoedzaam nam; ze het
diertje in haar armen, al» was
het een kind. Ze wilde overeind
komen, trapte op een slip van
haar ouden mantel. Zonder
veel gekraak scheurde de atof
af. Robbekol bemerkte er niet»
van. Een groot erbarmen was
in haar hart, een innig mede
lijden met dat hulpeloozc, bla
tende, bevende diertje, dat z'n
kopje tegen haar aan drukte
als voelde het daar, bij, haar
zich veilig.
Al wat eenzaam, hulpeloo»
en ziek was, trok haar aan.
Menschen ook, maar wanneer
ze aan menschen haar meege
voel wilde toonen dan werd ze
X» begnep stiet
defect beteekende voor ons zoo
niet een mislukking, dan toch een
oponthoud van weken. Dus werd
inet den stationschef geconfereerd
en na drie dagen werd ons heele
hebben en houden op twee spoor
wagons gezet en begon onze tocht
door Afrika per locaaltreintje.
Eerst werd geprobeerd of onze
hooge Truck wel onder het via
duct door kon en toen dat 20 c-M.
over bleek te houden begon 'i
avonds half acht de nachtelijke
rit.
We hadden de eerste wagens en
onze tweezitter stond gelukkig'in
een gesloten wagon, want toen het
zaakje vaart zette begon de met
hout gestookte locomotief een af
grijselijke vonkenregen uit te
stooten, en alleen aan het feit, dat
het 's middags hard had geregend
hebben we het te danken, dat ons
dekzeil, en de rest, niet dn vlam
men is opgegaan. In den donkeren
nacht bewoog het geheel z:5h on
der oorverdoovend geratel Oost
waarts en bij elke halte kwam de
„chef du train" ons met een bree-
den grijns vertellen, dat „alles"
er nog was, want hij' wenschte
geen moeilijkheden. Dan róókten
We samen een sigaret (zijn hier
vrij) en wachtten zijn bericht bij
de volgende halte weer af. Met
dat al nam ik de moeite met onze
„boy" (aan de kust spreekt men
kneest Engel sch) bij elke stop,
alles weer vast te zetten, want
gedurende deze helsche rit kreeg
onze Camion toch neigingen eigen
paden te gaan bewandelen.
Na 20 K.M. moesten we een
beruchte noodbrug passeerea De
vroegere was ingestort en mt was
een houten brug gebouwd, die
volgens iedereen ook weer op het
punt van instorten was. Ze zou
wankelen als de trein er overheen-
reed, het water was 10 meter diep
en wemelde van krokodillen en-
zoovoort.
Nu het viel wel iets mee. De
locomotief, een groote machine,
plaatste zich aan het andere eind
de, wat met het oog op de vonken
in ons voordeel was, en trok
toen met een groote boog op de
noodbrug af. Voetje voor voetje
kroop onze lange trein erover,
voorafgegaan door een man met
een roode lantaarn, die hij volgens
zéggen, omhoog steekt als de lo
comotief er door zakt. Dan heb
ben de passagiers de keuzo met of
zonder trein bij de krokodillen te
springen.
Maar er gebeurde niets, alleen
toen onze wagens juist midden op
de brug waren aangekomen stond
alles eenige minuten stil, zeker om
je zenuwen een beetje te oefenen.
Dan nog eenige flinke rukken,
om de brug te beproeven en we
zijn aan den overkant, waar onze
zwarte „chef" de gebruikelijke
visite komt brengen. Nu is alle
leed geleden eh hij verblijdt ons
met de mededeeling, dat we een
jongen machinist hebben, die er
alle eer in zal stellen het halve
uur vertraging op het nog restee-
rende traject (50 KM.) in te ha-
waarom dat gebeurde, maar
't deed haar zéér. Toch over
won ze dan later haar schuw
heid en kwam wéér, meestal om
opnieuw afgestooten te wor
den. Waarom toch? Ze be
greep dat niet, RobbekoL In
haar blauwe oogen lag als een
voortdurende vraagwaarom,
waarom? Waarom schuwen de
menschen mij Ze zag niet haar
havelooze, vuile plunje, haar
warrige baar, dat slechts zoo
hier en daar door een ver
dwaalde roestige haarspeld
werd bijeengehouden; haar
vuile kapotte pantoffels zag ze
zelf niet. En ze begreep niet, dat
anderen juist dat alleen zagen
en zich er aan stootten, zóó
erg, dat ze de intense goed
heid, die hun toch uit de oude
blauwe oogen tegemoet straal
de, niet zagen. Niet geloofden
oolk, misschien.
Er waren er ook, die dach
ten haar simpel, Idndsch. Zij
zagen de goedheid aan voor
ouderdomsaftakeling, dwaas
heid. Herkenden niet in haar
het kind, dat ze eigenlijk ge
bleven was, en dat liefde be
hoefde, zonder die liefde te
durveq vragenen de
ingrplMjiteF In hsuzr, dia liefde
TRIBUNAAL GOES.
Een punctueel manl
De derde en laatste zaak was
Woensdag die tegen den kan
toorbediende D- M. M i -
chielscn uit Kruiningen,
wie» tea laste was gelegd, dat
hij, Md is geweest van de N.S.B,
van de W.A. Verder was
hij- verspreider der N.S.B,-bla
den, plaatselijk' leider en leider
dienst aoc. ec. zaken voor het
N.A.F., landwachter en ambte
naar by1 het bijkantoor/Krui
ningen van het Arbeidsbureau,
waar hij arbeiders, o.a. de'
Bruine eni Brandt dreigde; ter
wijl hij schriftelijk de schippers
Eyke, Stevense en Smit aan.
bracht en op het station Krui
ningen controleerde of de aan
gewezen arbeiders wel naar
Duitschland gingen I
Deze man bekende groot en
deels wat hem ten laste was ge
legd, maar had soms ook af
wijkende verklaringen voor
zijn optreden, als de voorzitter
of een der leden hem op on-
derdeeleu van de tenlasteleg
ging wezen.
De verdediger, mr Seepers,
wees er op, dat zijn cliënt door
verkregen ontslag kwam tot lid
maatschap, maar in 1943 reeds
er Si wilde en begreep verkeerd
te zijn geweest. Hefzou vol
gens spr, gewenscht zijn, dat
da mannen, die door besch.
zouden zijn aangebracht, eens
als' getuigep werden gehoord.
Pleiter zeide, dat besch. o.a.
een brief aan Korte schreef om
iemand vrij te krijgen. Hij zit
met een jmzin met 5 kinderen
en mede eaarom riep pleiter
uiterste clementie voor hem in.
Uitspraak 26 Maart.
De zitting van Donderdag
ving aan met den chauffeur
Jacob M. Vos uit Goes,
die vrijwillig voor de Duit-
schers chauffeursdiensten ver-
rchtte, gedurende een drietal
jaren in Duitschland en Frank
rijk. Besch. beweerde, in tegen-
stelling^ met de meening van
het Tribunaal, dat hij niet in
N.S.KK-verband heeft ge
werkt. Hij deed het oml zijn
familie, die in heel slechte om
standigheden verkeerde, te hel
pen.
Mr Adrïaanse, de verdediger,
meende, dat 'het werken ia
N.S.KK-verband niet bewe
zen kan worden verklaard.
Pleiter vroeg vervallenver
klaring van de beschuldiging.
Theophilus H.
S c h e r'-b e ij n, landarbei
der te Hoofdplaat, was niet
len. Alhoewel we betoogen niet
de minste haast te hebben, zet
Onze nachtexpres er nu een
vaartje in, dat ons In het staartje
van den trein de kromste spron
gen doet maken. Af en toe hang
ik eens uit ds wagon en zie, dat
onze Dogde-truck er nog is en
's avonds half twaalf stoppen we
voorgoed en zullen den volgenden
ochtend worden gelost. Er gebeurt
dan verder ook niets wat de
enorme haast op het laatste tra
ject verklaren kan. We staan niet
ver van een waterval en slapen
zoo'n beetje in de cabines van de
auto's.
Inderdaad begint men 's och
tends te lossen, maar de truck
staat verkeerd en de wagon ver
dwijnt liefst twee uur in de wil
dernis met een klein locomotiefje
en komt dan onverwacht op een
heel andere plaats weer boven
water, maar kan dan tenminste
van zijn plattel wagen afrijden.
In Edéa waren we de gast van
iemand, die wij te Douala hadden
ontmoet en die ons zijn huissleutel
had gegeven met de boodschap:
duikel mijn personeel maar op en
(blijf asjeblieft logeeren tot ik zelf
ook terugkom. Enfin, dat klopte
We hebben een week geluierd en
wat rondgereden. Er dook 'n En-
gelschman op, die weer gevriend
was geweest met een kennis van
ons (de wereld is klein) en nadat
onze gastheer was teruggekeerd,
maakten we aanstalten om ona
(bezoek aan Ebolowa af te gaan
steken. Het is slechts 300 KM.
wat ze hier 'n peuleschilletje vin
den. Eerst moeten we dan naar
het Zuiden (Kribi) en dan naar
het Oosten.
en zorg wilde toonen. Ach
neen, ze zagen haar als een
oude heks. En vuil, vuil.1
Ze slaapt met de honden in
bed", vertelden ze elkaar. „Stel
je zooiets toch yoorl"
Gelukkig, dat Robbebol dit
niet begreep, niet besefte.
Troostwoordjes fluisterend,
als tegen een schreiend (kind,
liep ze met het geitje in haar
armen over het paadje, dat
haar voeten in het -grasveld uit
gesleten hadden. Daar, in haar
vervallen, houten schuurtje zou
ze een prettig plekje voor haar
kleine, arme geitje maken.
In de kleine, schemerige
ruimte van het schuurtje stom
melde ze rond. Spinraggen
kleefden aan haar rooden
hoofddoek, aan haar mantel.
Ze zocht wat stroo bij elkaar,
spreidde het in, een hoek. Een
kistje vond ze. Haastig, omdat
het al donker werd, zocht ze
buiten wat gra» en deed dat
in het kistje.
„Een echte ruif isi 't wel
niet", zei ze tegen, 'het geitje,
„maar je bent tc«h nog veel te
klein voor een ruif",
(Wordt vervolgd.)