Een Hollandsch Huis iu Oorlogstijd,
Wet gebruik Vervoermiddelen
Wenschen der wederopbouw-
arbeiders van buiten.
Verbinding over Kreekrakdam zal worden
verbeterd. - De Stichting „SGheldemonden"
droeg 240 duizend gulden over.
gemeenteraden.
FEUILLETON,
PB3SLBm LAMPEN
De A.T.0.
in bevoorrechte positie?
Vrijdag of Zaterdag naar huis? Er komt
een nieuwe regeling voer den winter.
uWï hëbbtn hst frier prima vervoer per auto inschakelt,
««.ar or<5 ∈ goede ligging en Deze onderneming schijnt de
genoeg te eten, mijnheer, maar voor haar werkende bedrijven
toch is er iets, dat wij graag nogal eens lang op geld te la-
anders zouden zien Deze
woorden hoor je van bijna alle.
arbeiders, die uit de andere pro
vincies komen en hier in Zee
land bij den wederopbouw
werken. Vraag je dan nader,
wat nu juist dit eenige groote
bezwaar is dan blijkt het de
Zaterdagmorgen te zijn.
U moet n.l. weten, dat de ar
beiders iedere week naar huis
gaan, doch de eene week des
Zaterdagsmorgens en de andere
week reeds op Vrijdagmiddag.
En nu zouden ze graag willen,
dat ze steeds op Vrijdagmid
dag weg mochten.
De arbeiders beschouwen het
zuiver als „dwarsboomerij",
dat dit niet wordt toegestaan.
En met een keur van argumen
ten trachten zij hun meening te
motiveeren. Allereerst «vijzen
zij op de gezinnen, die zij in
Rotterdam, Amsterdam of een
andere plaats in Holland moe
ten achterlaten. Als zij nu op
Zaterdagavond thuis komen,
zijn zij meestal zoo moe, dat
zij aan tafel in slaap vallen. Ze
hebben dan alleen den Zondag,
want de Amsterdammers b.v.
moeten er op den Maandag
morgen al voor vijven uit. Het
ia nu maar „eventjes tegen de
tafel schoppen en weer weg",
vinden zij. Voor het doen van
.boodschappen is heelcmaal geen
tijd. En er komt nog iets bij.
Wanneer zij Zaterdagmorgen
nog gaan werken, moeten zij al
weer vlug ophouden, om zich
voor vertrek gereed te maken.
Van werken komt dan prac
tised niet veel meer.
Dit zijn dus de verlangens
der arbeiders.
Het is goed, ook d'e keerzijde
van deze medaille eens rustig
'te bekijken en te zien, welke
motieven er toe dringen, dit
verzoek der arbeiders niet in
te willigen.
Allereerst moet dan worden
opgemerkt, dat de tegenwoor
dige regeling (om de veertien
dagen slechts op Vrijdag naar
huis) een met algemeene stem
men goedgekeurde regeling is.
Aan de totstandkoming er van
hebben alle bij den wederop
bouw betrokken partijen hun
medewerking verleend, n.1. de
Bedrijfsraad, de diverse depar
tementen en ook de
vertegenwoordigers
der vakbeweging.
Deze allen zijn tot de conclusie
gekomen, dat dit de beste op
lossing is.
Nu zijn de arbeiders bereid,
ten wachten zoodat het al ver
schillende malen is vorgeko-
men, dat plotseling wagens uit
vielen van bedrijven, die het
vertikten langer op hun geld te
wach'ten. Bovendien zijn er den
laatsten tijd al verschillende
ongelukken met vrachtwagens,
waarin arbeiders zaten, voorge
komen. Voeg daarbij nog de
groote ongemakken van de reis
(er zijn zeer vele vrachtwagens
tusschen, van achteren open),
die veel arbeiders doorloopend
verkouden maken, en de vraag
kan worden gesteld, of voor
het vervoer geen andere oplos
sing te vinden is. Wanneer wij
wel zijn ingelicht, worden mo
menteel pogingen in het werk
gesteld, om extra-treinen in te
leggen voor het vervoer der ar
beiders. Ongetwij field zou d?t
een stap in de goede richting
beteekenen, vooral in de ko
mende wintermaanden, waarin
met gladde wegen etc. rekening
zal moeten worden gehouden.
Deze regeling per trein zal
waarschijnlijk ingaan op 1 of
15 Nov. a.s„ wanneer de win-
terdienst wordt ingevoerd. Deze
winterdienst beteekent ook,
da't er wijzigingen zullen ko
nten in de regeling van het tij
dens de weekends naar huis
gaan.
het bedrijfsleven omtrent den
toekomstigen belastingdruk, deze
wordt door dit ontwerp weliswaar
niet volkomen weggenomen, maar
het is niet te miskennen, aldus
deze leden, dat door de uiteen
zettingen in He memorie van toe-
lieWoj het bedrijfsleven wel de
gelijk «B d* hu<igt» is ezkottien
v«'t de gFOOtï lijn, Wijle daor de
regeering te zijnen epziokte ge
volgd zal worden, en dat over het
geheel genomen met instemming
de huidige voorstellen door het
bedrijfsleven zijn begroet.
Het spreekt echter vanzelf, dat
een meer gedetailleerde uiteenzet
ting voor het bedrijfsleven nog
verkieselijker w*re eeww-st,
Zeer vele andere leden stem
den er nirtis in, «lat een poging
wordt gedaan tle lariii). "wdfce
op het bcdrijfsltvai drukken, te
verlichten.
Daarna vindt omstreeks 11
uur in het Schuttershof te Mid
delburg een bespreking plaats
met alle overige Zeeuwsche
burgemeesters.
Na afloop daarvan vertrekt
de Minister wederom par auto
naar Gravenhagc.
Een militair vliegtuig is bij het
vliegveld Le Bourget van Parijs
tegen een berg gevlogen. De uit
vijf personen bestaande beman
ning kwam om het leven.
De „Edam" terug uit
Zuid-Afrika.
In twee etmalen van
Johannesburg naar
Amsterdam.
De „Edam" is terug. De
K.L.M.-vogel, die Dinsdag
avond om 11.08 uur door
Parmentier na een bijzonder
succesvollen tocht met 36
passagiers, op Schiphol aan
den grond werd gezet, had
de vlucht van Johannesburg
in Zuid-Afrika, met tus-
schenlandingen in Leopold-
ville (Belgische Congo),
Kano (Nigera) en Tripolis
naar Schiphol (9300 K.M.
volbrachï in 31 vlieguren in
een totaal tijd van 46 uur.
Het web van lijnen, waarmede
de K.L.M. thans bijna den halven
aardbol omspant, is met een nieu
we stippellijn van Johannesburg
wanneer hun verzoek zou wor- naar Schiphol uitgebreid, die t.z.t.
STICHTING HERSTEL ZEELAND 1945.
Hot Bestuur der Stichting Herstel Zeeland .1945 kwam in ver
gadering tiyeen. By de ingekomen stukken was de mededeeling
van hot Nationaal Instituut to Amsterdam, dat do organisatio
van de „Nederland-week" in Zurich, waaraan do Stichting haar
medewerking zou verleenen, ia afgelast.
De Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat
in de directie Zeeland deelt mee, dat de nieuwe aanslui
ting op den toegangsweg naar Zeeland nabij den
Kreekrakdam nog dit jaar zal worden aanbesteed, zoodat
met de uitvoering hoogstwaarschijnlijk in het vroege
voorjaar van 1947 een aanvang zal kunnen worden
gemaakt.
Aan het verzoek van den K.R.O. om medewerking to veHoenen
aan don te organiseoren „Zeeuwsche dag" zal worden voldaan.
Als antwoord op den briof inzake de slechte hotttpositie, deelt de
Minister van Openbaro Werken en Wederopbouw mede, dat dit
wordt veroorzaakt door het ontbreken van voldoenden aanvoer uit
het buitenland. Inmiddels is echter weer een begin gbinaakt mei
de uitgifto van nieuwe toewijzingen, waarmede in den allereersten
nood zal kunnen worden voorzien. Daar dit evenwel ton zoorste
wordt betwijfeld, zal andermaal op do onhoudbare positie de aan
dacht worden gevestigd.
Van de Stichting „Scheldemonden" is thans de definitieve mede
deeling ontvangen, dat een bedrag van f 240.000,is overgemaakt,
voor welk bedrag door de Stichting Herstel Zeeland 1945 een
bestemming zal moeten worden gevonden. Voor de beslissing daar
over zullen 2 leden van de Stichting „Scheldemonden" aan de
Stichting worden toegevoegd, terwijl voorts voor deze zaak contact
wordt gezocht met het Provinciaal Bestuur van Ned. Volksherstel.
Aan do Burgemeesters zal een circulaire worden gericht om ob
jecten op te geven, terwijl voorts in de pers een advertentie zal
worden geplaatst.
Het dossier Zeeuwsche Oorlogsinvaliden wordt ter bestudeering
in handen gegeven van den raad van Bijstand voor Sociale en
Cultureele aangelegenheden.
De inhoud van het schrijven van de Auto-Maatschappij „Zeeland"
i.o. zal ter kennis worden gebracht van de Spoorweg Maatschappij
Zuid-Beveland. Zulks ter aanvulling van het tot die Maatschappij
gerichte verzoek om de ringlijn in don „zak" van Zuid-Beveland
voor personenvervoer in exploitatie te brengen.
Van het verslag der te Arnemuiden gehouden vergadering met
gedupeerde visschers, waarbij aanwezig waren vertegenwoordigers
van het Bureau Wederopbouw Binnenvaartuigen en de Scheep
vaartinspectie, werd met belangstelling kennis genomen. Volgende
vergaderingen zullen worden gehouden te Bruinisse en Breskens.
De aanbieding van enkele musici van naam om in West-Zeeuwsch-
VI aan deren enkele concerten te geven, zal worden doorgezonden
aan de Z.V.U.
Goede aannemers voelen juister Beet naar Zeeland.
den ingewilligd, de uren, die ze
anders des Zaterdags werken,
in den loop der week in te ha
len, doch hiervoor kan geen
toestemming worden verleend,
daar zij dan meer dan 10 uren
per dag zouden werken, het
geen niet is toegestaan. En
daar uitgegaan wordt van een
48-urige werkweek, is men na
passen en meten tot de conclu
sie gekomen, dat bij naar huis
gaan op Vrijdag in de ééne en
op Zaterdag in dc andere week
dit aantal uren juist wordt be
reikt.
De arbeiders willen, wanneer
zij iederen Zaterdag thuis zou
den zijn, dezen dag ook door
betaald hebben. Doch hiervan
wil'de regeering niet weten in
verband met de hooge kosten.
Welke motieven het zwaarst
in een vaster verbinding zal wor
den veranderd. Ditmaal is het nog
een proefvlucht geweest, die nog
door een tweede zal worden ge
volgd. Indien die even succesvol
zal verloopen als de eerste, hangt
het slechts van het aantal beschik
bare vliegtuigen af, wanneer de
lijn definitief geopend zal worden.
Belastingherziening
1946.
Voorloopig verslag Tweede
Kamer.
Blijkens het zeer uitvoerige
voorloopige verslag van de Twee
de Kamer over het wetsontwerp
„Belastingherziening 1946" had
den verscheidene leden er ernstig
bezwaar tegen, dat thans een ge-
wegenis voor een buitenstaan- deeltelijke herziening van het be-
der moeilijk te beoordeelen,lastingstelsel wordt aanhangig ge
zoodat wij ons zullen onthou
den van het vellen van een ob
jectief oordeel.
Wel willen wij nog op het
volgende wijzen. Zeer terecht
zijn de arbeiders ontevreden
over de vervoergelegenheid.
Het vervoer van en naar huis
word't geregeld door een cen
trale onderneming, die diverse
particuliere bedrijven voor het
maakt, terwijl het, blijkens de
memorie van toelichting, in de
bedoeling ligt later een algeheele
herziening voor te stellen.
Zeer vele leden waren daaren
tegen van meening, dat er eenige
urgente wijzigingen noodzakelijk
zijn en dat daarmede niet moet
worden gewacht op een algeheele
herziening.
Wat betreft de onzekerheid van
zich achtergesteld.
Op een nader door het hoofd
bestuur te bepalen dag zal het
aan de leden van de Ned. Aan-
nemersbond en van den Patroons
bond in de bouwbedrijven verbo
den zijn in te schrijven of op
andere wijze betrokken te geraken
bij werken, indien uit het bestek
of de aanvraag niet duidelijk
blijkt, dat het werk niet zal wor
den opgedragen aan een onder
neming, welke onder beheer of
bestuur is gesteld.
Dit is overeenkomstig een be
sluit, dat op de ledenvergadering
dezer organisaties is genomen in
verband met den huidigen ontoe-
laatbaren toestand dat een aan
tal ondernemingen, die doordat zij
voor het Duitsche leger werkten
veel materiaal in hun bezit heb
ben en er niet tegen op zien lage
aanbiedingen te doen, herhaalde
lijk met belangrijke opdrachten
belast worden.
Men acht het billijk, dat
nu eerst de aannemers, die
zich in den oorlog goed ge
dragen hebben, in aanmer
king komen.
Nieuwe troepen naarlndië
Dinsdagavond is de „Kota
Baroe", met aan boord
twee bataljons soldaten,
naar Indië vertrokken.
BespreKingen te Aarüenuurg.
Kondrit over Walcheren.
Het ligt in de bedoeling van
1 den Munster-President, Minis
ter van Buinenlandsche Zaken,
den lieer Mr L. J. M. Beel, op
Vrijdag en Zaterdag 18 en 19
October a.s., een bezoek aan
Zeeland te brengen. De Minis
ter, die des Donderdagsavonds
in Goes aankomt, vergezeld van
zijn Secretaris-Generaal, den
heer Mr Prinsseu, bezoekt a.s.
Vrijdag Zeeuwsch-Vlaanderen,
alwaar hij omstreeks half 11 in
Aardenburg een bespreking met
alle burgemeesters uit de ge
meenten beneden de Schelde
zal hebben,
In den loop van den namiddag
zal de Minister zich te Terneu-
zen aan boord begëven van liet
motorschip „Ooster-Schelde"
van de Provinciale Stoomboot
diensten", welk schip op dien
dag door de Provincie van de
Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" wordt overgenomen,
na door genoemde maatschap
pij op dezelfde wijze, als ook
met het motorschip „Prins Wil-
lem I" is geschied, te zijn jppr-
steld cn verlengd. Na aankomst
in Vlissingen begeeft de Minis-
ter zich met het Provnciaal
I Bestuur naar Goes, alwaar nog
enkele besprekingen gevoerd
worden.
Op Zaterdag komt de Minis
ter om 9 uur in den voormid
dag te Middelburg om daarna
een rondrit over het eiland te
maken.
KRUIN1NGEN.
Na goedkeuring der voorgele
zen notulen deelde de voorz. mede
dat door Ged. Staten voorgesteld
is, de wethouderssalarissen van
f 295 op 130UU te brengen. Dit
werd z. h. st. goedgekeurd.
Achtereenvolgens werden z. h.
st. verschillende zaken goedge
keurd.
Bij de behandeling van een ver
ordening betreffende heffing van
een vermakelijkheidsbelasting ble
ken velen bezwaren te hebben.
„Daar de gemeente noodlijdend
is wordt ons deze belasting opge
drongen", aldus de voorz. B. en
W. zien ook moeilijkheden. Het
wordt z. h. st. aangenomen.
De beschikbaarstelling van gel
dén voor het aanschaffen van
leermiddelen voor lichamelijke
oefening bij de bijz. scholen werd
goed gevonden. Daarna kwam in
behandeling het voorstel tot op
richting van een laudbouwhuis-
houdschool. De voorz. lichtte dit
toe, als zijnde een belang voor
Kruiningen en omgeving. Het
verzoek is van de Z.L.M. Hoe
wel het de gemeentekas volgens
raming f 3000 per jaar zal kosten,
wegen het nut en de voordeelen
1 anderzijds daar tegen op. Ver
schillende, vooral financieele be-
I zwaren werden naar voren ge-
bracht. Met 9 tegen 1 stem werd
tenslotte tot oprichting besloten
op 1 Jan. 1948.
In de vacature H. Almekinders
werd tot l:d van de comm. tot
wring ';an schoolverzuim geko
zen, oiens opvolger dhr H. Kroon.
Tot afgevaardigde der N.V. Wa
terleiding Mij. Z.-Bcvcland werd
in de plaats van den burgemeester
die lid van den raad van toezicht
werd, gekozen met 10 stemmen
dhr B. P. Burkunk en als plv.
afgevaardigde dhr E. A. E. M.
i Suij. De voorz. deelde mede, dat
een schriftelijk verzoek is ingeko-
I men van de bewoners van de Mei-
dam tot demping van den water
gang. Van de wenschelijkheid
1 hiervan bleken allen overtuigd,
docht de groote kosten en gebrek
aan materiaal zuilen de uitvoering
er van voorloopig wel tegen
houden.
Bij de rondvraag kwam ter
sprake het dempen van sloten op
Hansweert, de gaslevering en re
geling met Goesde slechte weg
over de Zanddijkhet sportterrein
en de glasvoorziening.
De voorz. zegt de noodige aan- 1
dacht aan de diverse aangelegen
heden toe.
OUDELANDE.
Maandag kwam de raad dezer
gemeente in openbare vergadering
bijeen. De rekening van het bur
gerlijk armbestuur werd goedge
keurd met een batigslot van
f 2030,22.
Besloten wordt tot aankoop van
een perceel bouwgrond aan de
Doelstraat van dhr van der Pijl
(plm. 280 vierk. m.) voor den
bouw van 2 arbeiderswoningen.
Tegen het ontwerp-uitbreidings-
plan waren geen bezwaren inge
bracht, zoodat het thans definitief
I wordt vastgesteld,
i Verschillende verordeningen
I werden vastgesteld, zooals een
verordening op de algemeene be
graafplaats. De klasse-indeeling
komt hierdoor te vervallen; voor
het plaatsen van gedenkteekenen
enz. is vergunning noodigeen
nieuwe legesverordening wordt
vastgesteld. De hondenbelas
ting wordt gebracht op f 10.
Eveneens wordt goedgekeurd een
verordening waardoor men ver
plicht wordt het huisvuil mee te
geven met den vuilophaaldienst.
De jaarwedde van den gemeen-
j tewcrkman-grafdelver wordt in
overeenstemming gebracht met
het gemiddelde loonpeil ter
plaatse.
Besloten wordt een kasgeldlee-
ning aan te gaan ad. f 6000 voor
I 6 maanden.
Post voor militairen,
onderweg naar Indië.
Correspondentie, bestemd voor
militairen aan boord van de sche
pen „Kota Baroe" cn „Volendam"
behoort uiterlijk 21 October a.s.
om 21 uur ic Amsterdam C. S. te
zijn bezorgd, Uneinde nog gedu-
rende de reis in. een a&nluophaven
aan de belanghebbenden te kunnen
worden uitgereikt.
Op 7 November a.s. zal nog
een verzending post aan deze mili
tairen plaats vinden. Hiervoor
moeten de stukken uiterlijk 6 No
vember a.s. om 21 uur in Amster
dam C. S. zijn.
In het algemeen behooren de
stukken resp. op 20 October cn
5 November te worden gepost. Dc
postkantoren verstrekken hier
over alle inlichtingen.
door M. van den Bosch.
XXII.
Miep's gedachten hebben in
eenen een sprong genomen van
de donkere wegen, vol klippen
cn doornen, naar he't blijde,
lokkende land, waar slechts
zoete bloemen geuren,
Douwe.
Zijn laatste krachtige hand
druk. De warme klank van zijn
stem in zijn; Miep, tot ziens,
dat zal dan met Kerst wezen.
Maar.meer nog zijn blik.
Wat kan ze van hem ver
wachten
Een weerzien.
Door haar coupé-raampje ziet
Miep in den schemeravond het
verre landschap als een lang
zame. vage film voorbijdraaien,
de dichter bijgelegen boschjes
en boerderijen zijn duidelijker
te onderscheiden en daartus-
schendoor flitsen telkens de te
legraafpalen.
Daaraan kan Miep het best
de snelheid bepalen; ze vliegen
en toch gaat het haar nog veel
te langzaam.
Ongeduldig staat ze op en
leunt roffelend op de ruit te
gen het portier, huiverend trekt
ze haar jas dicht.
Ze zou nog veel harder wil
len en toch, als je rekent bij
een uur geleden, toen alles nog
gewoon was, wat is er dan veel
gebeurd.
Een uur geleden dacht ze nog
niet aan op reis gaan. O, als
alles nu maar vlot verloopt.
Stel je voor, .dat Han uit is,
of ziek, of niet mee mag.
Miep gaat weer zitten, het is
daar toch te tochtig.
Dan laat ze weer de revue
passeeren, wat het laatste uur
is gebeurd.
Er werd gebeld, heel gewoon,
zooals er zooveel malen op een
dag wordt gebeld. Zij zelf ging
opendoen en toen, een heer die
zijn hoed afnam; ze herkende
hem onmiddellijk, nog voor hij
zeggen en ze
het gewoon uit
iets kon
schreeuwde
Henkl
Meteen had hij de deur al
dichtgeslagen en waren Boukje
en Jaap de gang in komen
vliegen.
Een kwartier te vroeg staat
Miep alweer. Haar jas dichtge
knoopt, het halve kaartje in
haar hand voor het deurtje, om
er toch maar het eerst uit te
zijn en weg te hollen. Ze moet
het halen, ze durft eenvoudig
niet naar huis als ze Hannie
niet meebrengt.
Op het verduisterde perron
laat ze de scheldwoorden ach
ter zich, ze hoort ze nauwelijks,
als ze zich stompend en drin
gend een weg door de reizigers
baant, naar den uitgang.
Gelukkig, er staat een taxi.
Nog. voor de chauffeur de gele
genheid er toe heeft, rukt ze
zelf al het portier open, duwt
hem een flinke fooi in de hand
en geeft het adres. „Rijden, zoo
hard je kuntt" voegt ze er aan
toe.
Steeds met de claxon wer
kend vliegen ze door de al duis
tere straten. Zij herkent den
weg niet; de blauwe koplichten
werpen een fletsbauwe licht
bundel voor zich uit.
Miep, op de achterbank,
vliegt met haar hoofd tegen het
plafond, als de wagen met een
schok voor het breede bordes
van het ziekenhuis stopt.
Nu komt het. Haar hart
bonst en ze voelt haar knieën
trillen als ze met een paar
sprongen de drie treden opwipt.
Eenmaal in het ziekenhuis
gaat alles akelig, langzaam, on
danks haar dringende vraag aan
den portier of hij er haast mee
maakt.
„Zeker dame, gaat u hier
even zitten." Beleefd laat hij
haar in de wachtkamer en als
hij met dezelfde bedaarde pas
verdwijnt, zou zij hem wel in
z'n rug willen stompen en toe
roepen, man, vlieg dan!
Miep gaat niet zitten^ ze
staat te springen. Doodstil is
het hier. Komt er dan nooit
iemand, die man zal het toch
niet vergeten zijn.
Dan, toch nog onverwacht,
draait de deur open en statig
met zacht geruisch komt de di
rectrice binnen. v
„ZusterDirectrice...."
stottert Miep, haar vergissing
bemerkend, mag Zr. van Loon
mee, haar verloofde is zoo pas
gekomen, vanmiddag, uit Enge
land, niemand mag het weten;
hij moet morgen weer weg en
nu moet ik Hannie halen, hij
kan hier niet komen, dat is ge
vaarlijk."
„Ja, wie bent u eigenlijk?" is
het bedaarde antwoord.
Miep wordf vuurrood, stom,
maar nou ja,.... ze stelt zich
voor, zegt waar ze vandaan
komt en voegt er dan snel ach-
teraa'n dat over 20 minuten de
laatste trein gaat.
Even zet de directrice een
bedenkelijk gezicht. „Het is
heelemaal geen gewoonte, dat
een zuster zoo onverwacht met
een vrije dag gaat, alles wordt
vooruit geregeld."
„Ja maar, directrice 1" Miep
weet zelf niet hoe smeekend
haar stem is en hoeveel angst
er tevens in ligt dat alles zal
mislukken. „Morgenavond moet
hij weer weg, terug naar Enge
land, ze zien elkaar misschien
nooit meer."
De tranen springen Miep in
do oogen en het gelaat van de
directrice wordt opeens veel
zachter. Er is een lichte trilling
in haar stem, die minder koel
klinkt. „Ja, dit is wel een hct;l
uitzonderlijk geval. Ik zal haar
zelf halen, de anderen hebben
er niets mee te maken."
(Wordt vervolgd.)
Z. h. st. wordt het ambtenaren
reglement gewijzigd i.v.m. een
circulaire van Gedeputeerde Sta
ten inzake gelijktijdig genot van
burgerlijke en militaire belooning.
KOUDEKERKE.
In de zitting van Maandag
werd besloten om volgens advies
van Ged. St, de presentiegelden
der raadsleden vast te stellen
op f 5 per lid per vergadering.
Voorts om de jaarwedden der
wethouders te stellen op 3ÜÜ
per jaar.
Ook het voorstel van B. en
W. om de jaarwedden van het
secretariepersoneel en dat van
den gemeentewerkman te ver-
hoogen werd aangenomen.
Bij de verpachting van de
vroongronden voor de jacht
werd door dhrn Vos en De
Kroo gewezen op de schade die
door de konijnen wordt aange
richt. Ze verzoeken dan ook
zooveel mogelijk opruiming van
de konijnen.
De gemeente zal het strand
pachten, voor der» tijd van 3
jaar tegen f 25Ü per jaar.
Het voorste gedeelte \an de
Openbare School zal t.z.t. inge
richt worden voor brandweerka
zerne. De rest zal worden be
nut ten behoeve van verschil
lende vereenigingen, die er voor
f 25 per jaar kunnen verga
deren. Voor een uitvoering zal
f 15 gevraagd worden. Een
voorstel van dhr Filpse om
voor de muziekver. een uitzon
dering te maken werd verwor
pen.
Bij hiet punt beplanting had
vooral het z.g. „Groentje" de-
aandacht. Dhr De Kroo zag
gaarne, dat er rond de muziek
tent een flinke ruimte beplant
werd. Verder bepleitte hij meer
stilte -tijdens concerten.
Besloten werd over te gaan
tot electrificatie van d-e straat
verlichting. Br werd aangedron
gen op goede verdeeling van de
lantaarns.
Bij de rondvraag zeide de
voorzitter, dat de bouw van 6
nieuwe woningen gegund is aan
Meier en Sibbel voor f 64.500.
Dat de afbraak van de bunker
bij Souburg binnenkort zal ge
schieden voor f 22.000.
RENESSE.
Maandag vergaderde de ge
meenteraad. Bij de ingekomen
stukken bevindt zich een
schrijven betreffende de herbe-
neming van den heer Schelder
tot burgemeester. Namens den
Raad wordt de burgemeester
door den eersten wethouder ge
luk gewenscht.
Verder blijkt, dat het be-
groo tings tekort voor 1945 be
draagt f 9784, het voorloopig
tekort over 1946 f 17500.
De jaarwedde der wethouders
zal voor deze gemeente f 100
per jaar bedragen.
De verordening Dorpsschoon
wordt aangenomennaderhand
zal een commissie gevormd
worden, belast met het toezicht
op de naleving dienaangaande.
Op een schrijven aangaande
de commissie grintwegen,
wordt besloten goedkeuring te
hechten aan de opheffing der
commissiede gemeente ver
plicht zich om gedurende 10
jaar 10 pet. meer te betalen als
Zuinig en iaag in prijs
(Ingoz. Mod.)
het vroegere bedrag voor het
onderhouden van bepaalde we
gen door het Waterschap
Schouwen.
Daarna komt aan de orde het
voorstel: ruiling grond ter uit-
i voering van bouwplan 1946.
i Om uit de huidige impasse te
geraken acht de Raad het de
I beste oplossing de \yoningen
1 elders in de gemeente te bou
wen. B. en W. krijgen vol
macht van den Raad deze zaak
verder te behandelen.
De Raad gaat accoord met
het verbouwen van het gemeen
tehuis.
De heffingen leges <ter secre
tarie worden eveneens ver
hoogd.
Ok hier moet de vermakelijk
heidsbelasting ingevoerd wor
den, hieronder vallen sportwed
strijden itooneclvoorstellingen,
dansavonden (alles openbaar).
De rmnimumheffing wordt be
paald op 20 pet. van de bruto
opbrengst.
De heer W. v. Klooster en
M. M. Krijger worden als af
gevaardigden benoemd voor be
zoeken vergaderingen Waterlei
ding Mij.
Toit leden der Waterleidings-
commissie worden gekozen de
heeren M. Beije, M. Dalebout,
S. C. v. cl. Hoek, W. v. Kloos
ter, M. M. Krijger, M. de Roo
en J, C. Stolte.
Bij de rondvraag komt nog
ter sprake de toestand op de
nieuwe begraafplaats, de
slechte toestand van den weg
bij de Blauwe Schuit, wat ech
ter blijkt een eigen weg te zijn,
den Scholderweg, het herstel
len van den wandelweg langs
den duinrand naar de Oude
Hoeve en het niet opruimen
van het prikkeldraad Dit laat
ste is naar de voorzitter mee
deelt, een zaak van de Genie.
Verlaging kosten
levensonderhoud.
Adres van den raad
van Vakcentralen.
De raad van vakcentralen heeft
naar aanleiding der verklaring van
de regeering inzake haar beleid
ten aanzien van de loonen en prij
zen aan den voorzitter van den
raad van ministers het volgende
telegram gezonden:
„Raad van vakcentralen, ken
nis genomen hebbende van de re-
geeringsverklaring inzake loonen
en prijzen, dringt er bij de regee
ring op aan de aangekondigde
prijsverhoogingen voor boter melk
en brood voorloopig op te schor
ten. Verzoekt regeering dringend
overleg met de vakbewegingen in
zake controle op de prijzen, aan
wending grondstoffen en andere
maatregelen, teneinde daardoor te
komen tot verlagingskosten le
vensonderhoud".
Hirohito bij Mac Arthur.
De keizer van Japan, Hirohito,
heeft een bezoek aan Generaal
Mac Arthur gebracht.
Aan het voorloopig verslag over
het wetsontwerp „Weder in wer
king doen treden van de wet ge
bruik vervoermiddelen 1939" is
het volgende ontleend:
Door vele leden werd gevraagd
van welken aard de bindende op
drachten zijn, waaraan de regee
ring behoefte meent te hebben.
Verschillende leden zouden het
op prijs stellen van de regeering
te vernemen hoe zij zich in de
geordende vervoerswereld de po
sitie van de A.T.O. denkt. Deze
leden konden zich niet onttrekken
aan den indruk, dat bij de regee
ring een streven voorzit om aan
de A.T.O., zij het al geen mono
polistische, dan toch een bevoor
rechte positie te verschaffen.
De hier aan het woord
zijnde leden waren van mee
ning, dat een redelijke ge
legenheid tot het vormen van
nieuwe ondernemingen ge
geven behoort te worden.
De regeering merkt in de me
morie van toelichting op, aldus
verscheidene leden, dat het nog
steeds dringend gewenscht is, dat
bij het vervoer van regeerings-
wege de noodige leiding kan wor
den gegeven, vooral met het oog
op de toeneming van de vervoer-
behoefte.
Deze leden wilden thans geheel
in het 'midden laten of al dan niet
leiding van overheidswege noodig
is, maar zij meenden wel, dat in
dien die leiding gegeven moet
worden, zulks toch moeilijk kan
geschieden op grond van deze wet.
De regeering moet, zoo oordeel
den andere leden, zich niet noode-
loos met het vervoer inlaten: men
late meer over aan particulieren.
In dit verband wees men nog op
hetgeen gepasseerd was met be
trekking tot den dump in Deelen.
Enkele leden vroegen, welke
taak aan de Rijksverkeersinspec
ties is toegekend en of die taak
van blijvenden aard is.
Gevraagd werd hoelang de wet
Gebruik Vervoermiddelen zal gel
den, tot 10 Augustus 1948 of tot
een tijdstip, dat twee jaren ligt na
den datum van het in werking tre
den dezer wet, waarvan het ont
werp nu in behandeling is.