Een Hollandsch Huis iu Oorlogstijd, Wet gebruik Vervoermiddelen Wenschen der wederopbouw- arbeiders van buiten. Verbinding over Kreekrakdam zal worden verbeterd. - De Stichting „SGheldemonden" droeg 240 duizend gulden over. gemeenteraden. FEUILLETON, PB3SLBm LAMPEN De A.T.0. in bevoorrechte positie? Vrijdag of Zaterdag naar huis? Er komt een nieuwe regeling voer den winter. uWï hëbbtn hst frier prima vervoer per auto inschakelt, ««.ar or<5 &in; goede ligging en Deze onderneming schijnt de genoeg te eten, mijnheer, maar voor haar werkende bedrijven toch is er iets, dat wij graag nogal eens lang op geld te la- anders zouden zien Deze woorden hoor je van bijna alle. arbeiders, die uit de andere pro vincies komen en hier in Zee land bij den wederopbouw werken. Vraag je dan nader, wat nu juist dit eenige groote bezwaar is dan blijkt het de Zaterdagmorgen te zijn. U moet n.l. weten, dat de ar beiders iedere week naar huis gaan, doch de eene week des Zaterdagsmorgens en de andere week reeds op Vrijdagmiddag. En nu zouden ze graag willen, dat ze steeds op Vrijdagmid dag weg mochten. De arbeiders beschouwen het zuiver als „dwarsboomerij", dat dit niet wordt toegestaan. En met een keur van argumen ten trachten zij hun meening te motiveeren. Allereerst «vijzen zij op de gezinnen, die zij in Rotterdam, Amsterdam of een andere plaats in Holland moe ten achterlaten. Als zij nu op Zaterdagavond thuis komen, zijn zij meestal zoo moe, dat zij aan tafel in slaap vallen. Ze hebben dan alleen den Zondag, want de Amsterdammers b.v. moeten er op den Maandag morgen al voor vijven uit. Het ia nu maar „eventjes tegen de tafel schoppen en weer weg", vinden zij. Voor het doen van .boodschappen is heelcmaal geen tijd. En er komt nog iets bij. Wanneer zij Zaterdagmorgen nog gaan werken, moeten zij al weer vlug ophouden, om zich voor vertrek gereed te maken. Van werken komt dan prac tised niet veel meer. Dit zijn dus de verlangens der arbeiders. Het is goed, ook d'e keerzijde van deze medaille eens rustig 'te bekijken en te zien, welke motieven er toe dringen, dit verzoek der arbeiders niet in te willigen. Allereerst moet dan worden opgemerkt, dat de tegenwoor dige regeling (om de veertien dagen slechts op Vrijdag naar huis) een met algemeene stem men goedgekeurde regeling is. Aan de totstandkoming er van hebben alle bij den wederop bouw betrokken partijen hun medewerking verleend, n.1. de Bedrijfsraad, de diverse depar tementen en ook de vertegenwoordigers der vakbeweging. Deze allen zijn tot de conclusie gekomen, dat dit de beste op lossing is. Nu zijn de arbeiders bereid, ten wachten zoodat het al ver schillende malen is vorgeko- men, dat plotseling wagens uit vielen van bedrijven, die het vertikten langer op hun geld te wach'ten. Bovendien zijn er den laatsten tijd al verschillende ongelukken met vrachtwagens, waarin arbeiders zaten, voorge komen. Voeg daarbij nog de groote ongemakken van de reis (er zijn zeer vele vrachtwagens tusschen, van achteren open), die veel arbeiders doorloopend verkouden maken, en de vraag kan worden gesteld, of voor het vervoer geen andere oplos sing te vinden is. Wanneer wij wel zijn ingelicht, worden mo menteel pogingen in het werk gesteld, om extra-treinen in te leggen voor het vervoer der ar beiders. Ongetwij field zou d?t een stap in de goede richting beteekenen, vooral in de ko mende wintermaanden, waarin met gladde wegen etc. rekening zal moeten worden gehouden. Deze regeling per trein zal waarschijnlijk ingaan op 1 of 15 Nov. a.s„ wanneer de win- terdienst wordt ingevoerd. Deze winterdienst beteekent ook, da't er wijzigingen zullen ko nten in de regeling van het tij dens de weekends naar huis gaan. het bedrijfsleven omtrent den toekomstigen belastingdruk, deze wordt door dit ontwerp weliswaar niet volkomen weggenomen, maar het is niet te miskennen, aldus deze leden, dat door de uiteen zettingen in He memorie van toe- lieWoj het bedrijfsleven wel de gelijk «B d* hu<igt» is ezkottien v«'t de gFOOtï lijn, Wijle daor de regeering te zijnen epziokte ge volgd zal worden, en dat over het geheel genomen met instemming de huidige voorstellen door het bedrijfsleven zijn begroet. Het spreekt echter vanzelf, dat een meer gedetailleerde uiteenzet ting voor het bedrijfsleven nog verkieselijker w*re eeww-st, Zeer vele andere leden stem den er nirtis in, «lat een poging wordt gedaan tle lariii). "wdfce op het bcdrijfsltvai drukken, te verlichten. Daarna vindt omstreeks 11 uur in het Schuttershof te Mid delburg een bespreking plaats met alle overige Zeeuwsche burgemeesters. Na afloop daarvan vertrekt de Minister wederom par auto naar Gravenhagc. Een militair vliegtuig is bij het vliegveld Le Bourget van Parijs tegen een berg gevlogen. De uit vijf personen bestaande beman ning kwam om het leven. De „Edam" terug uit Zuid-Afrika. In twee etmalen van Johannesburg naar Amsterdam. De „Edam" is terug. De K.L.M.-vogel, die Dinsdag avond om 11.08 uur door Parmentier na een bijzonder succesvollen tocht met 36 passagiers, op Schiphol aan den grond werd gezet, had de vlucht van Johannesburg in Zuid-Afrika, met tus- schenlandingen in Leopold- ville (Belgische Congo), Kano (Nigera) en Tripolis naar Schiphol (9300 K.M. volbrachï in 31 vlieguren in een totaal tijd van 46 uur. Het web van lijnen, waarmede de K.L.M. thans bijna den halven aardbol omspant, is met een nieu we stippellijn van Johannesburg wanneer hun verzoek zou wor- naar Schiphol uitgebreid, die t.z.t. STICHTING HERSTEL ZEELAND 1945. Hot Bestuur der Stichting Herstel Zeeland .1945 kwam in ver gadering tiyeen. By de ingekomen stukken was de mededeeling van hot Nationaal Instituut to Amsterdam, dat do organisatio van de „Nederland-week" in Zurich, waaraan do Stichting haar medewerking zou verleenen, ia afgelast. De Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat in de directie Zeeland deelt mee, dat de nieuwe aanslui ting op den toegangsweg naar Zeeland nabij den Kreekrakdam nog dit jaar zal worden aanbesteed, zoodat met de uitvoering hoogstwaarschijnlijk in het vroege voorjaar van 1947 een aanvang zal kunnen worden gemaakt. Aan het verzoek van den K.R.O. om medewerking to veHoenen aan don te organiseoren „Zeeuwsche dag" zal worden voldaan. Als antwoord op den briof inzake de slechte hotttpositie, deelt de Minister van Openbaro Werken en Wederopbouw mede, dat dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van voldoenden aanvoer uit het buitenland. Inmiddels is echter weer een begin gbinaakt mei de uitgifto van nieuwe toewijzingen, waarmede in den allereersten nood zal kunnen worden voorzien. Daar dit evenwel ton zoorste wordt betwijfeld, zal andermaal op do onhoudbare positie de aan dacht worden gevestigd. Van de Stichting „Scheldemonden" is thans de definitieve mede deeling ontvangen, dat een bedrag van f 240.000,is overgemaakt, voor welk bedrag door de Stichting Herstel Zeeland 1945 een bestemming zal moeten worden gevonden. Voor de beslissing daar over zullen 2 leden van de Stichting „Scheldemonden" aan de Stichting worden toegevoegd, terwijl voorts voor deze zaak contact wordt gezocht met het Provinciaal Bestuur van Ned. Volksherstel. Aan do Burgemeesters zal een circulaire worden gericht om ob jecten op te geven, terwijl voorts in de pers een advertentie zal worden geplaatst. Het dossier Zeeuwsche Oorlogsinvaliden wordt ter bestudeering in handen gegeven van den raad van Bijstand voor Sociale en Cultureele aangelegenheden. De inhoud van het schrijven van de Auto-Maatschappij „Zeeland" i.o. zal ter kennis worden gebracht van de Spoorweg Maatschappij Zuid-Beveland. Zulks ter aanvulling van het tot die Maatschappij gerichte verzoek om de ringlijn in don „zak" van Zuid-Beveland voor personenvervoer in exploitatie te brengen. Van het verslag der te Arnemuiden gehouden vergadering met gedupeerde visschers, waarbij aanwezig waren vertegenwoordigers van het Bureau Wederopbouw Binnenvaartuigen en de Scheep vaartinspectie, werd met belangstelling kennis genomen. Volgende vergaderingen zullen worden gehouden te Bruinisse en Breskens. De aanbieding van enkele musici van naam om in West-Zeeuwsch- VI aan deren enkele concerten te geven, zal worden doorgezonden aan de Z.V.U. Goede aannemers voelen juister Beet naar Zeeland. den ingewilligd, de uren, die ze anders des Zaterdags werken, in den loop der week in te ha len, doch hiervoor kan geen toestemming worden verleend, daar zij dan meer dan 10 uren per dag zouden werken, het geen niet is toegestaan. En daar uitgegaan wordt van een 48-urige werkweek, is men na passen en meten tot de conclu sie gekomen, dat bij naar huis gaan op Vrijdag in de ééne en op Zaterdag in dc andere week dit aantal uren juist wordt be reikt. De arbeiders willen, wanneer zij iederen Zaterdag thuis zou den zijn, dezen dag ook door betaald hebben. Doch hiervan wil'de regeering niet weten in verband met de hooge kosten. Welke motieven het zwaarst in een vaster verbinding zal wor den veranderd. Ditmaal is het nog een proefvlucht geweest, die nog door een tweede zal worden ge volgd. Indien die even succesvol zal verloopen als de eerste, hangt het slechts van het aantal beschik bare vliegtuigen af, wanneer de lijn definitief geopend zal worden. Belastingherziening 1946. Voorloopig verslag Tweede Kamer. Blijkens het zeer uitvoerige voorloopige verslag van de Twee de Kamer over het wetsontwerp „Belastingherziening 1946" had den verscheidene leden er ernstig bezwaar tegen, dat thans een ge- wegenis voor een buitenstaan- deeltelijke herziening van het be- der moeilijk te beoordeelen,lastingstelsel wordt aanhangig ge zoodat wij ons zullen onthou den van het vellen van een ob jectief oordeel. Wel willen wij nog op het volgende wijzen. Zeer terecht zijn de arbeiders ontevreden over de vervoergelegenheid. Het vervoer van en naar huis word't geregeld door een cen trale onderneming, die diverse particuliere bedrijven voor het maakt, terwijl het, blijkens de memorie van toelichting, in de bedoeling ligt later een algeheele herziening voor te stellen. Zeer vele leden waren daaren tegen van meening, dat er eenige urgente wijzigingen noodzakelijk zijn en dat daarmede niet moet worden gewacht op een algeheele herziening. Wat betreft de onzekerheid van zich achtergesteld. Op een nader door het hoofd bestuur te bepalen dag zal het aan de leden van de Ned. Aan- nemersbond en van den Patroons bond in de bouwbedrijven verbo den zijn in te schrijven of op andere wijze betrokken te geraken bij werken, indien uit het bestek of de aanvraag niet duidelijk blijkt, dat het werk niet zal wor den opgedragen aan een onder neming, welke onder beheer of bestuur is gesteld. Dit is overeenkomstig een be sluit, dat op de ledenvergadering dezer organisaties is genomen in verband met den huidigen ontoe- laatbaren toestand dat een aan tal ondernemingen, die doordat zij voor het Duitsche leger werkten veel materiaal in hun bezit heb ben en er niet tegen op zien lage aanbiedingen te doen, herhaalde lijk met belangrijke opdrachten belast worden. Men acht het billijk, dat nu eerst de aannemers, die zich in den oorlog goed ge dragen hebben, in aanmer king komen. Nieuwe troepen naarlndië Dinsdagavond is de „Kota Baroe", met aan boord twee bataljons soldaten, naar Indië vertrokken. BespreKingen te Aarüenuurg. Kondrit over Walcheren. Het ligt in de bedoeling van 1 den Munster-President, Minis ter van Buinenlandsche Zaken, den lieer Mr L. J. M. Beel, op Vrijdag en Zaterdag 18 en 19 October a.s., een bezoek aan Zeeland te brengen. De Minis ter, die des Donderdagsavonds in Goes aankomt, vergezeld van zijn Secretaris-Generaal, den heer Mr Prinsseu, bezoekt a.s. Vrijdag Zeeuwsch-Vlaanderen, alwaar hij omstreeks half 11 in Aardenburg een bespreking met alle burgemeesters uit de ge meenten beneden de Schelde zal hebben, In den loop van den namiddag zal de Minister zich te Terneu- zen aan boord begëven van liet motorschip „Ooster-Schelde" van de Provinciale Stoomboot diensten", welk schip op dien dag door de Provincie van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" wordt overgenomen, na door genoemde maatschap pij op dezelfde wijze, als ook met het motorschip „Prins Wil- lem I" is geschied, te zijn jppr- steld cn verlengd. Na aankomst in Vlissingen begeeft de Minis- ter zich met het Provnciaal I Bestuur naar Goes, alwaar nog enkele besprekingen gevoerd worden. Op Zaterdag komt de Minis ter om 9 uur in den voormid dag te Middelburg om daarna een rondrit over het eiland te maken. KRUIN1NGEN. Na goedkeuring der voorgele zen notulen deelde de voorz. mede dat door Ged. Staten voorgesteld is, de wethouderssalarissen van f 295 op 130UU te brengen. Dit werd z. h. st. goedgekeurd. Achtereenvolgens werden z. h. st. verschillende zaken goedge keurd. Bij de behandeling van een ver ordening betreffende heffing van een vermakelijkheidsbelasting ble ken velen bezwaren te hebben. „Daar de gemeente noodlijdend is wordt ons deze belasting opge drongen", aldus de voorz. B. en W. zien ook moeilijkheden. Het wordt z. h. st. aangenomen. De beschikbaarstelling van gel dén voor het aanschaffen van leermiddelen voor lichamelijke oefening bij de bijz. scholen werd goed gevonden. Daarna kwam in behandeling het voorstel tot op richting van een laudbouwhuis- houdschool. De voorz. lichtte dit toe, als zijnde een belang voor Kruiningen en omgeving. Het verzoek is van de Z.L.M. Hoe wel het de gemeentekas volgens raming f 3000 per jaar zal kosten, wegen het nut en de voordeelen 1 anderzijds daar tegen op. Ver schillende, vooral financieele be- I zwaren werden naar voren ge- bracht. Met 9 tegen 1 stem werd tenslotte tot oprichting besloten op 1 Jan. 1948. In de vacature H. Almekinders werd tot l:d van de comm. tot wring ';an schoolverzuim geko zen, oiens opvolger dhr H. Kroon. Tot afgevaardigde der N.V. Wa terleiding Mij. Z.-Bcvcland werd in de plaats van den burgemeester die lid van den raad van toezicht werd, gekozen met 10 stemmen dhr B. P. Burkunk en als plv. afgevaardigde dhr E. A. E. M. i Suij. De voorz. deelde mede, dat een schriftelijk verzoek is ingeko- I men van de bewoners van de Mei- dam tot demping van den water gang. Van de wenschelijkheid 1 hiervan bleken allen overtuigd, docht de groote kosten en gebrek aan materiaal zuilen de uitvoering er van voorloopig wel tegen houden. Bij de rondvraag kwam ter sprake het dempen van sloten op Hansweert, de gaslevering en re geling met Goesde slechte weg over de Zanddijkhet sportterrein en de glasvoorziening. De voorz. zegt de noodige aan- 1 dacht aan de diverse aangelegen heden toe. OUDELANDE. Maandag kwam de raad dezer gemeente in openbare vergadering bijeen. De rekening van het bur gerlijk armbestuur werd goedge keurd met een batigslot van f 2030,22. Besloten wordt tot aankoop van een perceel bouwgrond aan de Doelstraat van dhr van der Pijl (plm. 280 vierk. m.) voor den bouw van 2 arbeiderswoningen. Tegen het ontwerp-uitbreidings- plan waren geen bezwaren inge bracht, zoodat het thans definitief I wordt vastgesteld, i Verschillende verordeningen I werden vastgesteld, zooals een verordening op de algemeene be graafplaats. De klasse-indeeling komt hierdoor te vervallen; voor het plaatsen van gedenkteekenen enz. is vergunning noodigeen nieuwe legesverordening wordt vastgesteld. De hondenbelas ting wordt gebracht op f 10. Eveneens wordt goedgekeurd een verordening waardoor men ver plicht wordt het huisvuil mee te geven met den vuilophaaldienst. De jaarwedde van den gemeen- j tewcrkman-grafdelver wordt in overeenstemming gebracht met het gemiddelde loonpeil ter plaatse. Besloten wordt een kasgeldlee- ning aan te gaan ad. f 6000 voor I 6 maanden. Post voor militairen, onderweg naar Indië. Correspondentie, bestemd voor militairen aan boord van de sche pen „Kota Baroe" cn „Volendam" behoort uiterlijk 21 October a.s. om 21 uur ic Amsterdam C. S. te zijn bezorgd, Uneinde nog gedu- rende de reis in. een a&nluophaven aan de belanghebbenden te kunnen worden uitgereikt. Op 7 November a.s. zal nog een verzending post aan deze mili tairen plaats vinden. Hiervoor moeten de stukken uiterlijk 6 No vember a.s. om 21 uur in Amster dam C. S. zijn. In het algemeen behooren de stukken resp. op 20 October cn 5 November te worden gepost. Dc postkantoren verstrekken hier over alle inlichtingen. door M. van den Bosch. XXII. Miep's gedachten hebben in eenen een sprong genomen van de donkere wegen, vol klippen cn doornen, naar he't blijde, lokkende land, waar slechts zoete bloemen geuren, Douwe. Zijn laatste krachtige hand druk. De warme klank van zijn stem in zijn; Miep, tot ziens, dat zal dan met Kerst wezen. Maar.meer nog zijn blik. Wat kan ze van hem ver wachten Een weerzien. Door haar coupé-raampje ziet Miep in den schemeravond het verre landschap als een lang zame. vage film voorbijdraaien, de dichter bijgelegen boschjes en boerderijen zijn duidelijker te onderscheiden en daartus- schendoor flitsen telkens de te legraafpalen. Daaraan kan Miep het best de snelheid bepalen; ze vliegen en toch gaat het haar nog veel te langzaam. Ongeduldig staat ze op en leunt roffelend op de ruit te gen het portier, huiverend trekt ze haar jas dicht. Ze zou nog veel harder wil len en toch, als je rekent bij een uur geleden, toen alles nog gewoon was, wat is er dan veel gebeurd. Een uur geleden dacht ze nog niet aan op reis gaan. O, als alles nu maar vlot verloopt. Stel je voor, .dat Han uit is, of ziek, of niet mee mag. Miep gaat weer zitten, het is daar toch te tochtig. Dan laat ze weer de revue passeeren, wat het laatste uur is gebeurd. Er werd gebeld, heel gewoon, zooals er zooveel malen op een dag wordt gebeld. Zij zelf ging opendoen en toen, een heer die zijn hoed afnam; ze herkende hem onmiddellijk, nog voor hij zeggen en ze het gewoon uit iets kon schreeuwde Henkl Meteen had hij de deur al dichtgeslagen en waren Boukje en Jaap de gang in komen vliegen. Een kwartier te vroeg staat Miep alweer. Haar jas dichtge knoopt, het halve kaartje in haar hand voor het deurtje, om er toch maar het eerst uit te zijn en weg te hollen. Ze moet het halen, ze durft eenvoudig niet naar huis als ze Hannie niet meebrengt. Op het verduisterde perron laat ze de scheldwoorden ach ter zich, ze hoort ze nauwelijks, als ze zich stompend en drin gend een weg door de reizigers baant, naar den uitgang. Gelukkig, er staat een taxi. Nog. voor de chauffeur de gele genheid er toe heeft, rukt ze zelf al het portier open, duwt hem een flinke fooi in de hand en geeft het adres. „Rijden, zoo hard je kuntt" voegt ze er aan toe. Steeds met de claxon wer kend vliegen ze door de al duis tere straten. Zij herkent den weg niet; de blauwe koplichten werpen een fletsbauwe licht bundel voor zich uit. Miep, op de achterbank, vliegt met haar hoofd tegen het plafond, als de wagen met een schok voor het breede bordes van het ziekenhuis stopt. Nu komt het. Haar hart bonst en ze voelt haar knieën trillen als ze met een paar sprongen de drie treden opwipt. Eenmaal in het ziekenhuis gaat alles akelig, langzaam, on danks haar dringende vraag aan den portier of hij er haast mee maakt. „Zeker dame, gaat u hier even zitten." Beleefd laat hij haar in de wachtkamer en als hij met dezelfde bedaarde pas verdwijnt, zou zij hem wel in z'n rug willen stompen en toe roepen, man, vlieg dan! Miep gaat niet zitten^ ze staat te springen. Doodstil is het hier. Komt er dan nooit iemand, die man zal het toch niet vergeten zijn. Dan, toch nog onverwacht, draait de deur open en statig met zacht geruisch komt de di rectrice binnen. v „ZusterDirectrice...." stottert Miep, haar vergissing bemerkend, mag Zr. van Loon mee, haar verloofde is zoo pas gekomen, vanmiddag, uit Enge land, niemand mag het weten; hij moet morgen weer weg en nu moet ik Hannie halen, hij kan hier niet komen, dat is ge vaarlijk." „Ja, wie bent u eigenlijk?" is het bedaarde antwoord. Miep wordf vuurrood, stom, maar nou ja,.... ze stelt zich voor, zegt waar ze vandaan komt en voegt er dan snel ach- teraa'n dat over 20 minuten de laatste trein gaat. Even zet de directrice een bedenkelijk gezicht. „Het is heelemaal geen gewoonte, dat een zuster zoo onverwacht met een vrije dag gaat, alles wordt vooruit geregeld." „Ja maar, directrice 1" Miep weet zelf niet hoe smeekend haar stem is en hoeveel angst er tevens in ligt dat alles zal mislukken. „Morgenavond moet hij weer weg, terug naar Enge land, ze zien elkaar misschien nooit meer." De tranen springen Miep in do oogen en het gelaat van de directrice wordt opeens veel zachter. Er is een lichte trilling in haar stem, die minder koel klinkt. „Ja, dit is wel een hct;l uitzonderlijk geval. Ik zal haar zelf halen, de anderen hebben er niets mee te maken." (Wordt vervolgd.) Z. h. st. wordt het ambtenaren reglement gewijzigd i.v.m. een circulaire van Gedeputeerde Sta ten inzake gelijktijdig genot van burgerlijke en militaire belooning. KOUDEKERKE. In de zitting van Maandag werd besloten om volgens advies van Ged. St, de presentiegelden der raadsleden vast te stellen op f 5 per lid per vergadering. Voorts om de jaarwedden der wethouders te stellen op 3ÜÜ per jaar. Ook het voorstel van B. en W. om de jaarwedden van het secretariepersoneel en dat van den gemeentewerkman te ver- hoogen werd aangenomen. Bij de verpachting van de vroongronden voor de jacht werd door dhrn Vos en De Kroo gewezen op de schade die door de konijnen wordt aange richt. Ze verzoeken dan ook zooveel mogelijk opruiming van de konijnen. De gemeente zal het strand pachten, voor der» tijd van 3 jaar tegen f 25Ü per jaar. Het voorste gedeelte \an de Openbare School zal t.z.t. inge richt worden voor brandweerka zerne. De rest zal worden be nut ten behoeve van verschil lende vereenigingen, die er voor f 25 per jaar kunnen verga deren. Voor een uitvoering zal f 15 gevraagd worden. Een voorstel van dhr Filpse om voor de muziekver. een uitzon dering te maken werd verwor pen. Bij hiet punt beplanting had vooral het z.g. „Groentje" de- aandacht. Dhr De Kroo zag gaarne, dat er rond de muziek tent een flinke ruimte beplant werd. Verder bepleitte hij meer stilte -tijdens concerten. Besloten werd over te gaan tot electrificatie van d-e straat verlichting. Br werd aangedron gen op goede verdeeling van de lantaarns. Bij de rondvraag zeide de voorzitter, dat de bouw van 6 nieuwe woningen gegund is aan Meier en Sibbel voor f 64.500. Dat de afbraak van de bunker bij Souburg binnenkort zal ge schieden voor f 22.000. RENESSE. Maandag vergaderde de ge meenteraad. Bij de ingekomen stukken bevindt zich een schrijven betreffende de herbe- neming van den heer Schelder tot burgemeester. Namens den Raad wordt de burgemeester door den eersten wethouder ge luk gewenscht. Verder blijkt, dat het be- groo tings tekort voor 1945 be draagt f 9784, het voorloopig tekort over 1946 f 17500. De jaarwedde der wethouders zal voor deze gemeente f 100 per jaar bedragen. De verordening Dorpsschoon wordt aangenomennaderhand zal een commissie gevormd worden, belast met het toezicht op de naleving dienaangaande. Op een schrijven aangaande de commissie grintwegen, wordt besloten goedkeuring te hechten aan de opheffing der commissiede gemeente ver plicht zich om gedurende 10 jaar 10 pet. meer te betalen als Zuinig en iaag in prijs (Ingoz. Mod.) het vroegere bedrag voor het onderhouden van bepaalde we gen door het Waterschap Schouwen. Daarna komt aan de orde het voorstel: ruiling grond ter uit- i voering van bouwplan 1946. i Om uit de huidige impasse te geraken acht de Raad het de I beste oplossing de \yoningen 1 elders in de gemeente te bou wen. B. en W. krijgen vol macht van den Raad deze zaak verder te behandelen. De Raad gaat accoord met het verbouwen van het gemeen tehuis. De heffingen leges <ter secre tarie worden eveneens ver hoogd. Ok hier moet de vermakelijk heidsbelasting ingevoerd wor den, hieronder vallen sportwed strijden itooneclvoorstellingen, dansavonden (alles openbaar). De rmnimumheffing wordt be paald op 20 pet. van de bruto opbrengst. De heer W. v. Klooster en M. M. Krijger worden als af gevaardigden benoemd voor be zoeken vergaderingen Waterlei ding Mij. Toit leden der Waterleidings- commissie worden gekozen de heeren M. Beije, M. Dalebout, S. C. v. cl. Hoek, W. v. Kloos ter, M. M. Krijger, M. de Roo en J, C. Stolte. Bij de rondvraag komt nog ter sprake de toestand op de nieuwe begraafplaats, de slechte toestand van den weg bij de Blauwe Schuit, wat ech ter blijkt een eigen weg te zijn, den Scholderweg, het herstel len van den wandelweg langs den duinrand naar de Oude Hoeve en het niet opruimen van het prikkeldraad Dit laat ste is naar de voorzitter mee deelt, een zaak van de Genie. Verlaging kosten levensonderhoud. Adres van den raad van Vakcentralen. De raad van vakcentralen heeft naar aanleiding der verklaring van de regeering inzake haar beleid ten aanzien van de loonen en prij zen aan den voorzitter van den raad van ministers het volgende telegram gezonden: „Raad van vakcentralen, ken nis genomen hebbende van de re- geeringsverklaring inzake loonen en prijzen, dringt er bij de regee ring op aan de aangekondigde prijsverhoogingen voor boter melk en brood voorloopig op te schor ten. Verzoekt regeering dringend overleg met de vakbewegingen in zake controle op de prijzen, aan wending grondstoffen en andere maatregelen, teneinde daardoor te komen tot verlagingskosten le vensonderhoud". Hirohito bij Mac Arthur. De keizer van Japan, Hirohito, heeft een bezoek aan Generaal Mac Arthur gebracht. Aan het voorloopig verslag over het wetsontwerp „Weder in wer king doen treden van de wet ge bruik vervoermiddelen 1939" is het volgende ontleend: Door vele leden werd gevraagd van welken aard de bindende op drachten zijn, waaraan de regee ring behoefte meent te hebben. Verschillende leden zouden het op prijs stellen van de regeering te vernemen hoe zij zich in de geordende vervoerswereld de po sitie van de A.T.O. denkt. Deze leden konden zich niet onttrekken aan den indruk, dat bij de regee ring een streven voorzit om aan de A.T.O., zij het al geen mono polistische, dan toch een bevoor rechte positie te verschaffen. De hier aan het woord zijnde leden waren van mee ning, dat een redelijke ge legenheid tot het vormen van nieuwe ondernemingen ge geven behoort te worden. De regeering merkt in de me morie van toelichting op, aldus verscheidene leden, dat het nog steeds dringend gewenscht is, dat bij het vervoer van regeerings- wege de noodige leiding kan wor den gegeven, vooral met het oog op de toeneming van de vervoer- behoefte. Deze leden wilden thans geheel in het 'midden laten of al dan niet leiding van overheidswege noodig is, maar zij meenden wel, dat in dien die leiding gegeven moet worden, zulks toch moeilijk kan geschieden op grond van deze wet. De regeering moet, zoo oordeel den andere leden, zich niet noode- loos met het vervoer inlaten: men late meer over aan particulieren. In dit verband wees men nog op hetgeen gepasseerd was met be trekking tot den dump in Deelen. Enkele leden vroegen, welke taak aan de Rijksverkeersinspec ties is toegekend en of die taak van blijvenden aard is. Gevraagd werd hoelang de wet Gebruik Vervoermiddelen zal gel den, tot 10 Augustus 1948 of tot een tijdstip, dat twee jaren ligt na den datum van het in werking tre den dezer wet, waarvan het ont werp nu in behandeling is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1946 | | pagina 2