Het Nederlandsche Roede Kruis Noodkreet uit Ambon. De wereldproductie van voedsel. l/lfLtctdet^ae^ badplaats Het kamp Amec&fotot. verdient den steun van' het geheele volk. Beroep op het Nederlandsche Roode Kruis. 0p dezelfde plaats verrijzen in de toekomst industrieën. Goed nieuws voor de rookers. Oe gevaren van den weg. De prijsstijging van grutterswaren. Hooger dan in het afgeloopen jaar. Ingez. Stukken. Ervaringen van een gevangene. Het Roode Kruis zal de vol gende week een grootsche propa- ganda-actie voeren, teneinde een nog brecdere plaats bij ons volk te verwerven, En tereebt; want wat hadden wjj moeten beginnen zonder Roode Kruis, toen, in den oorlog, en van welke groote waarde is deze in stelling nu nog voor duizenden J Hot beroep, dat het Roode Kruis op ons doet, mag dan ook niet tevergeefs z(jn. Het is onze plicht het Roode Kruis te steunen zoo veel als in ons vermogen is. Het is niet mogelijk in een kort artikol een overzicht te geven van wat hot Roode Kruis doet. Daarom slechts enkele grepen. De medische dienst. Do medische dienst boschik- te in 1939 over twintigduizend bedden in de verschillende kring magazijnen. Bovendien waren toen 5000 helpsters voor de verpleging en een geljjk aantal transport- colonisten in opleiding. In den oorlog werden snel ver plaatsbare chirurgische ploegen ingesteld en noodziekenhuizen op- Prinses Irene viert haar zevenden verjaardag. Een Rotterdamsch meisje biedt het jarige Prinsesje een boek aan. gericht. Dit werk wordt nu nog vorder uitgebreid en tal van nood-sanatoria zjjn in het leven geroepen. De medische afdeeling wordt verdeeld in een aantal sec ties: de sectie voor rehabilisatie van oorlogs- en andere invaliden, die plannen bestudeert voor de medewerking aan het belangrijke werk der rohabilxsatie van oorlogs- on andere invaliden. Door 'n gift van het Amerikaansche Roode Kruis, een volledig uitgerust hos pitaal met 70 bedden, is men in staat een orthopaedische kliniek in te richten met twee rehabilisa- tiecentra, één voor lichamelijke en één voor geestelijke invaliden. Onder de sectie ziekenhuis wezen ressorteert alles wat maar ietB te maken heeft met een ziekenhuis of de verpleging van zieken, en dan in de eerste plaats de noodsanatoria, nood-ziekenhui zen en hospitaalschepen. De sectie voor kinderuitzending werkt nauw samen met de nationale commis sie voor kinderuitzending. Verder is daar nog de pharmaceutische sectie, die do medische afdeeling adviezen over herkomst en samenstel ling van de verschillende medicamenten geeft, de sectie voor voedselaangelegenheden, de sec tie sanitaire en sociale teams en de sectie vooi geneeskundige controle en keuring van het per soneel. En tenslotte de bloedtransfusie dienst, die op het internationale Roode Kruiscongres te Oxford als voorbeeld is gi steld voor alle landen van de geheele wereli en waaraan reeds meer dan 24000 landgei - ten van hun bloed hebben afgestaan. Het Informatie-bureau. De omvang der werkzaamheden van het in formatiebureau is na den oorlog enorm i worden. Vele gewonde en zieke Nederlander konden via dezen dienst, naar het vaderlan- worden teruggezonden. De resultaten, die v den bereikt, zijn voor vele landgenooten e- uitkomst. Ook al mogen de berichten niet altiji even gunstig z\jn, voor velen beteekenen i toch een einde van dikwijls ondragelijke spar ning. Het informatiebureau heeft thans sti punten in Berlijn, Weenen, Warschau, Karachi, Siam, Ataka, de ünnra, Bern, Londen, Moskou en Batavia. Hiermee is lang niet alles gezegd. Maar dat is ook niet noodig. Het Roode Kruis, dat thans ruim een half millioen leden telt, hoopt dit aantal op te voeren tot één millioen. En dat kan. Mits niemand zich afzijdig houdt. Wie had ooit gedacht, dat: de in het Veersche Gat, waar nog Zeeuwsche hoofdstad, aan alle kanten omsloten door akkers en weiden, eens de beschikking zou hebben over een echt strand? Een strand, waar de Middelburgsche en Arnemuid- sche hummels verwoed met hun schop in de weer zijn, waar de ouderen liggen te zonnen en tvaar ondernemende jongens zoowaar hun kampeertenten hebben opgeslagen I En dan daarbij een binnenzee, waar je kunt zwemmen of het leeren. Inderdaad; Middelburg heeft ook strandleven en wie er met dit zomerweer tegenop ziet, naar een strand aan de kust per bellenwagen te hobbelen op de knie van een ander oi met het risico, een stijve nek (van wege de niet op normaal-lange menschen berekende vehikels) te krijgen, die gaat (al of niet met zijn kroost) naar den Kle- verskerkschenweg, Het is er heusch ideaal. Hoe het mogelijk is, dat hier de geneugten van het strandle- ven te genieten zijn? Wel, tus- schen den kanaaldijk, de Arne en den dijk, gedeeltelijk loo- pend langs de spoorlijn, is het nieuwe industrie-terrein van Middelburg in de maak. Het terrein, ideaal gelegen bij het kanaal en met een spoorverbin ding vlakbij, bestond vroeger hoofdzakelijk uit niet al te beste weide. Het ligt erg laag en moet dus behoorlijk worden opgehoogd. Middelburg bofte, want er was juist veel materiaal op Walcheren, gebruikt voor de dichting der dijken. En zoo is de M.U.Z. druk bezig, het ter rein op goede hoogte te bren gen. Dat gebeurt door een zandperser, die vlak bij de Ar- nebrug in het kanaal ligt. Maar voordat die kon gaan werken, moest er eerst nog wat anders gebeuren. Het terrein is n.l. veel te groot, om het in zijn geheel op te spuiten. Het ge bied is eerst in vakken verdeeld van verschillende grootte. Dit werk werd uitgevoerd door een dragline, die links en rechts op het terrein kaden van klei opwierp. En tusschen die kaden wordt nu het zand gespoten. Maar (wie de dichting der dij ken heeft medegemaakt, her innert het zich nog wel) dat zand is met een groote hoeveel heid water vermengd. Dit mengsel komt als een grauwe massa met groote kracht uit de buis spuiten. Wanneer met het persen wordt opgehouden, ■vloeit het water weg en het zand blijft achter. Uiteraard zal in een afgesloten vak, zooals hier steeds water achterblijven en zoo ontstaat een strandmeer. En dat is tegenwoordig (het werd hierboven reeds opge merkt) heel wat waard voor de recreatie. Er komen dagelijksch onge veer 11 a 12 bakken met zand aan. Het zaad wordt gehaald een zandzuiger ligt. Op het ge heele terrein moet globaal 500.000 M3. zand gespoten wor den, dus daar gaan heel wat bakjes inl Toch gaat het vlug: in een half uur heeft de perser in het kanaal een bak leegge haald en verwerkt'. Het over tollige water wordt verwijderd door een tweetal buizen, die een eindje voorbij de Meelfa briek in het kanaal uitmonden. Waf het terrein zelf betreft da kaden voor een haventje, dat in verbinding met het ka naal zal staan en den aanvoer van grondstoffen evenals den afvoer van producten zal ver gemakkelijken, zijn reeds klaar. En verder is het de be doeling, dat er een spoorverbin ding van het terrein met het spoorwegnet komt. Nog niet officieel is bekend, door welke industrieën het ter rein zal worden bezet. Het is nog wel alles toe komstmuziek, doch het is een bewijs, dat Middelburg niet bij de pakken blijft neerzittien, maar bouwt aan de toekomst. CHR. BOEREN- EN TUINDERSBOND. Bovengenoemde organisatie zal van 35 Sept. a.s. In het Zendingscentrum te Baarn een conferentie houden ter behan deling van de vraagstukken in zake de loon- en prijspolitiek, de afsluiting van coll. arbeids overeenkomsten, de sociale voorzieningen aan de hand van in anderen kring opgekomen ivoorstellen en de uitbouw van het orgaan van den bond. moed en trouw van de Ambon- neezen niet vergeten zijn en dat zij tot bij de hoogsten in den lande de waardeering geniet, waarop zij aanspraak mag maken, Aan het Ambonsche volk zou dan ook het tastbare bewijs geleverd zijn van de oprechte bedoelingen van het Nederlandsche volk ten aanzien van het Moluksche, zoo besluit het rekest. BONNEN VOOR VASTE BRANDSTOFFEN. De bonnen gemerkt met „eerste periode" tot en met „zesde periode", voorkomende op de aan niet particuliere huisbrandverbruikers uitge reikte bonkaarten W. A. 606 en W. B. 606, blijven tot na dere aankondiging geldig. Met het m.s. „Joh. v. Oldenbar- neveldt" zijn eenige dagen geleden naar Nederland vertrokken Prof, Dr de Langen en mevr. Sarton, die namens het bestuur van de „Pembangoenan Masjarakat Ma- loekoe" een rekest zullen over handigen aan H. K. H. Prinses Juliana in haar kwaliteit van voor zitster van het Nederlandsche Roode Kruis. In dit verzoekschrift wordt de aandacht van de Prinses verzocht voor den grooten nood en de moeilijkheden, waarvoor Ambon zich geplaatst ziet. In het bijzon der wordt gewezen op het nij pend tekort aan medicijnen en kieeren. In dit verband wordt herinnerd aan het schrijven van H. M, de Koningin aan de Ambonneezen, waarin Zij -haar groote waar deering uitspreekt voor „Uw voorbeeldigen moed en van Uw onbezweken trouw onder alle om standigheden bewezen aan het Ko ninkrijk en aan mijn Huis", waar bij tevens de hoop wordt uitge sproken, dat de hulp die Neder land aan Ambon zal willen ver- leenen, in overeenstemming zal zijn met de door dezen brief bij de Ambonneezen gewekte ver wachtingen. Gevraagd wordt o.a. de uitzen ding van een Nederlandsch Roode Kruis-team, dat de beschikking zou hebben over een vaartuig, dat zou kunnen worden ingericht als een drijvend „veldlazaret" met een eenvoudige operatiekamer en een hospitaaltje ter opneming van een klein aantal operatie-patiënten. Aangezien langs deze kust een groot aantal dorpen liggen, kan op deze wijze een zeer groot gedeelte rust behoeven te maken eerstdaags van de bevolking bereikt worden, j weer eenheidssigaretten te moeten De verwezenlijking van dit plan, rooken. zoo wordt verder in het rekest uiteengezet, zou niet alleen betee kenen 't uitdragen van de Roode- Kruis-gedachte in de Molukken, Nog driemaal een extra-bon? De laatste dagen, zoo meldt het „Vrije Volk" deden geruchten de ronde, dat de mogelijkheid be stond, dat wij binnenkort weer een eenheidssigaret, Superbe ge naamd (nu een der vele merken) zouden krijgen. De fabrikanten zouden de Virginia-tabaksvoor- raden snel verwerkt hebben, en deviezen voor nieuwe zendingen zouden niet aanwezig zijn. Bij nadere informaties heeft men ons echter medegedeeld, dat deze geruchten tegengesproken moeten worden. Er komen zelfs nog een aantal nieuwe merken bij zoodat de rookers zich niet onge- Ongeveer 500 dooden en zwaar gewonden per maand. Begin van dit jaar scheen het wegverkeer in ons land relatief minder onveilig te zijn gewor den. Per maand werden gemid deld 62 dooden en 364 ernstig gewonden geteld, tegenover 103 dooden en 386 zwaargewon den in 1945, afgezien van de zeer vele lichtere gewonden en de grootere materieele schade. Het aantal en de hevigheid van de ongelukken op den weg zijn tijdens de laatste maanden zeer teleurstellend. Het peil van het vorige jaar, n.l. ongeveer 500 dooden en zwaar gewonden per maand, (gemiddeld 17 per dag), is weer bereikt, zij het, dat het aantal fatale ongevallen iets kleiner, het aantal ernstig gewonden evenwel grooter is dan vorig jaar. Van alle verkeersdeelnemers wordt gevraagd: meer zin voor werkelijkheid, geduld en ver draagzaamheid en een nauwge zet en plichtsgetrouw opvolgen van de verkeersbepalingen. Voorts minder haast en licht zinnigheid, minder slordigheid, eigengereidheid en egoïsme. Het is dikwijls mogelijk re kening te houden met vergis singen van anderen, waardoor misverstanden en calamiteiten beperkt kunnen worden. Mede uit eigen belang kan iedereen meehelpen aan het hijschen van het stormsein, waarvoor naar de K.N.A.C. meent, het ten hoogste tijd is geworden. Verzoek om uitstel. De Stichting van den Arbeid heeff naar aanleiding van de vaststelling van hoogerc prijzen in den kleinhandel voor grutterswaren, stroop en groene erwten tot den minis ter van Landbouw enz. gewend. De voortdurende spanning tusschen de loonen en prijzen hebben een hernieuwd onder zoek naar de grondslagen voor de loon- en prijspolitiek naar de meening van de Stichting wenschelijk gemaakt. Teneinde een rustig overleg hierover mogelijk te maken, acht het bestuur het wensche lijk alles te voorkomen, dat de huidige spanning tusschen loo nen en prijzen zou doen toene men. Naar aanleiding hiervan heeft het bestuur van de Stichting den minister verzocht de invoe ring van de prij sverhooging van grutterswaren nog eenige weken op te schorten, totdat het standpunt, dat het georga niseerde bedrijfsleven ten aan zien van de loon- en prijspoli tiek inneemt, bekend is ge maakt. De huidige schaarschte aan si garetten zal zoo gauw als de oude shag- en sigarettenvoorraden op geruimd zijn, voorbij zijn. Zeer maar het zou voor de bevolking waarschijnlijk zal er daarvoor van dat gewest ook het zichtbare nog driemaal een extra bon wor- bewijs zijn, dat de hooggeroemde den aangewezen. De wereldproductie van voedsel in 19461947 zal iets hooger zijn dan die van het afgeloopen jaar, doch de toeneming zal grooten- deels te niet worden gedaan door het geringe overbruggingsover- scliot, hoofdzakelijk van broodgranen, aldus wordt in een rapport van het Amerikaansche departement van landbouw medegedeeld. Er kan een belangrijk grootere tarwe-oogst worden verwacht dan gedurende 19451946. In de Vereenigde Staten doen de toestanden een recordoogst verwachten. De oogsten in Europa, Noord-Afrika en Turkije zullen belangrijk hooger zijn dan vorig jaar. Op het Zuidelijk halfrond is het areaal eveneens grooter. De rijst, en rogge-oogsten zullen wel grooter zijn, doch nog be langrijk beneden het gemiddelde van voor den oorlog liggen. China en Indië staan voor ernstige hongersnooden en velen zullen van honger omkomen voor da rijst-oogst van den herfst ter beschikking staat. In Europa zal de totale voedselproductie 8 a 10 procent hooger zijn dan een jaar geleden, doch 10 12 procent heneden het gemiddelde van voor den oorlog blijven. Aan Nederlanders, die zich gedurende den oorlog hebben onder scheiden, werd te Batavia het Amerikaansche bronzen Kruis uit gereikt. Anefo P. PERSONENVERVOER OP WALCHEREN. Mjjnheer de Eedacteur, Het personenvervoer Middel burgWestkapelle via Domburg geschiedt hoofdzakelijk per belle wagen. In zoo'n bus is hoegenaamd geen luchtverversching en weinig ruimte. Menigmaal is de chauffeur genoodzaakt honderd of meer pet. overbelasting te nemen. Wij heb ben lieden uit het vehikel zien strompelen met knikkende knieën, drijfnat van het zweet, ternauwer nood aan een verplettering ont komen. Menschen met een gevoelige maag worstelen vertwijfeld tegen een afschuwelijke misselijkheid, die meermalen uitloopt op een verontreiniging van den wagen en van eigen en andermans Idee- ren. Zulke lieden namen voorheen dan ook liever den bodewagen, die uit hoofde van zijn open ach terwand frissche lucht waarborgt. Deze oplossing is hun echter af gesneden door een recent verbod van de Verkeersinspectie, waar mee ook de bewoners der afge legen dorpen getroffen zjjn. Zou de Inspectie zoo op onzo veilig heid letten? Wig kunnen het maar moeilyk gelooven met het oog op het bovenbeschrevene. En zoo èl, dan had zij toch moeten wachten tot onze lijn ook het genot had gekregen van bussen zooals er uit Holland aankomen met gezelschap pen goed bezetelde, luchtige rui- (Ingez. MecL) loopen. Wg wilden niet kankeren, doch waar Uw blad oordeelt over regee- ringsmaatregelen, distributieaan gelegenheden, loonkwesties, scha de-vergoeding en wat dies meer zij, daar worde het ons toegestaan onze stem te verheffen tegen een vervoermiddel, dat vóór den oor log voor het vee afgekeurd zou z\jn. Namens velen, Uw dw. dnr, M. A. EOMIJN. Domburg, 5 Augustus 1946. Engelsche kinderen in Enschedé. Een groep van 130 Engelsche kinderen uit het graafschap Kent me wagens, gelijk er ook gebruikt zijn in Enschede aangekomen om worden voor het verkeer in de daar bij leerlingen van Middel- groote steden; zoo er rgden van bare en Mulo-scholen een veer- Middelburg naar Goes, voor wel- tiendaagsche vacantie door te ken denst toch ook nog treinen brengen. li. Het bleef meestal bij een vra gen naar hun domicilie en me nigeen herkende nu en dan een vriend of een kennis, want in een jaar gingen door dit kamp meer dan 20.000 gevangenen. De toevoer was in de maanden Mei, Juni, Juli 1944 geregeld 700 of 800 man per week, uit alle deelen van het land getranspor teerd naar Amersfoort. De adspirant-concentratie- Kartei"„Gestorben", meer niet. In de ceremonie op „Afdee ling 3 waar de eerste snau wen en klappen meestal werden uitgedeeld, omdat een hoed werd opgehouden of een ant woord te lang uitbleef, werd er aan de „blokhut" (d.i. de post aan den ingang van het kamp) afgemeld. In de „Bekleidungskammer" kampbewoners keken niet min- werden dan letterlijk, en vaak der nieuwsgierig naar het men- ook nog figuurlijk, de nieuwe. gelmoesje, dat daar even ver derop stond. Ze trachtten te be grijpen, waarom die vent met een roode driehoek liep en een andere met een witte U, waar die z'n jasje vandaan had en lingen uitgekleed. Levensmidde len en rookartikelen mochten worden behouden. De eerste kennismaking met het z.g. „bietsen" werd gemaakt, het brutale bedelen om iets van hoe een ander aan een broek genoemde waar, een methode met roode biezen kwam; wat met de meeste aanhangers in die magere daar om zijn voeten i het kamp. had gebonden en waarom die Alle kieeren werden op een lange zwarte daar met een knaapje in een motzak gehan- knuppel liep en een bandje op den arm. Of je hier hard wer ken moest, of je veel te eten kreeg (wat een vraag 1), en waarom die groep maar steeds in een kringetje marcheerde. Wonderlijke vragen naar won derlijke toestanden. Ze kregen de antwoorden in de harde practijkl Na een poosje werden de Ro zentuiniers 5 aan 5 opgesteld en naar „Abt*ilung 3" gediri geerd. Op dit registratiekantoor wer den hun geldswaardige bezittin gen in beslag genomen, waarna een soort levensloop van ieder een werd ingevuld, met bijzon derheden als„Bibelforscher" (de tegenwoordige Jehova's ge tuigen), militaire dienst, poli tieke oriënteering, godsdienst, reeds in D. geweest of niet, re den van gevangenname enz. Dit alles werd getypt onder een nummer, het gevangen nummer, dat men zijn heele le ven niet weer vergeet. Van nu af waren ze slechts nummers met de waarde van een nul in het cijfer van P.D.A. Stierf er iemand, dan werd slechts een nummer begraven, werd een map verschoven van de „lebende" naar de „tote gen. Voor de eigen plunje kre gen ze een oude jas en broek, afdankertjes van het Nederland sche leger, Kriegsmarine, en in stellingen als P.T.T., tram maatschappijen enz., weer te rug. Verder een hemd, onder broek, katoenen veldmuts, klompen (soms schoenen), een dunne deken, pannetje, lepel, beker, handdoeken, een stuk zeep (klei), een paar voetlap pen. Dat was het geheele „be zit" dezer bannelingen. Naar maat of grootte vterd niet gekeken, het bleef zooals het uitkwam. Dit werk werd, evenals overal en alles in dit kamp, gedaan door gevangenen. Dat de maatschappij vaak in hygiënisch opzicht niet boven het kamp stond, bleek uit ern stige ziektegevallen door ver vuiling ontstaan. Zoo zijn er binnengekomen met schurft in gevorderd stadium, zonder dat geneeskundige hulp was inge roepen. Zulke menschen waren voor de andere gevangenen een groot gevaar, daar a'les d or elkaar heen sliep, d'ezefde on verkwikkelijke toiletten ge bruikte, zoodat besmetting heel groot was.. En infectie was I uiterst gevaarlijk in het kamp. Wel werd er getracht zulke ge- I vallen die ontdekt werden in afzondering te houden, maar I door een overcompleet in de ziekenbarak was dit vaak niet mogelijk. En schurft was nog niet het ergste geval dat voor- kwam. j Een nieuwe gevangene, die uit de „Bekleidungskammer" Nederlanders keeren terug naar lndië. Heel rustig en met wei nig bljjk van ontroering zijn 600 Nederlandsche mannen, vrouwen en kin deren met de Kanimba uit Brisbane vertrokken,^ten- Jwam in de samenleving van J het kamp behoefde zich einde naar hun woonplaats in Nederlandsch Indië te rug te keeren. Het schip stak onder de toonen van het Wilhelmus van wal. Onder de passa giers heerschte een vreemd aandoende stilte. De reden daarvan was wel, dat het grootste deel van hen op het punt stonden terug te keeren naar hun woonplaat sen, die ze gedurende jaren niet meer gezien hadden. Aan boord bevonden zich ook 12 Japansehe oorlogs misdadigers, onder wie vice-admiraal Kusaka, eens opperbevelhebber van de Japansehe vloot in het oosten, thans op weg naar Makassar om daar berecht? te worden. Zij werden van de andere passagiers af gezonderd. „Australië is 'n wonder baarlijk land en wij hebben van ons verblijf hier ge noten, maar nu gaan wij naar huis en dat stemt ons gelukkig", aldus een vrou welijke passagier. met gevleid te gevoelen door de be langstelling hem van de zijde der oudere nummers bewezen. Het was meer om de misschien nog aanwezige shag te doen, dan om hemzelf. Na de uiterlijke metarmor- phose, voltooid door de „Knall- kopf", werd hij ingeschreven in het kaartsysteem van de „Schreibstjube", een kantoor van de gevangenen, en daarna gebaad. In dit douehekanaal met 24 kranen en een kleedlokaal, waarin zich op een ruimte van 3 bij 4 meter, soms 50 of meer personen moesten ontkleeden, kreeg hij de eerste waarschu wing omtrent: het dievengilde in het kamp, een der grootste ongeorganiseerde „comman do's", en werd hem aangera den, om alles wat hij nog be zat, met een angstvallig en argwanend oog te bewaken. Dat deze waarschuwing niet ongegrond was, bleek reeds di rect uit het feit, dat jongens hun bezittingen hier kwijtraak ten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1946 | | pagina 2