Het verhaal der oorlogsschade
op Duitschland.
Nota aan de Tweede Kamer.
Uitlevering van kapitaalgoederen.
De annexatie-idee op den achtergrond.
Het gevoerde Regeeringsbeieid.
(Vervolg la pagina).
De gebeurtenissen in
Nederlandsch-1 ndië.
Pi toestand op Java heeft zich thans
zoo ontwikkeld, dat achter de intellec-
tueele leiders van de republiek Indo
nesia de door de Japanners bewerkte
en gemilitariseerde jeugdbeweging in
handen is gevallen van de meest extre
me groepen en deze, gedreven door
radicale en sociale instincten,
een toestand van anarchie heeft gescha
pen, die tot dusverre telkens aan de con
trole van het regime is ontsnapt.
De Japansche wapenvoorraden zijn
vooral in Midden- en Oost-Java prac-
tisch volledig aan de Indonesiërs over
gedragen en voor het meerendeel in han
den van extremisten en rampokkers ge
raakt. De gevolgen voor de over vele
plaatsen verspreide krijgsgevangenen-
en interneeringskampen werden in hoo-
ge mate dreigend, die voor de in vrijheid
verspreid levende Indo-Nederlanders en
ook wel andere groepen zeer ernstig en
soms fataal.
Niet zoo dadelijk is een goed inzicht
verkregen in de diepgaande sociale om
wenteling, die onder het Japansche be
heer is in gang gezet en nog steeds
verder doorvreet. De Japanners hebben
door talrijke maatregelen het gezag van
vorsten en prijajies en zelfs van de
dorpshoofden ondermijnd. De algemeene
nood heeft de dorpsbevolking op drift
doen slaan, het rooverswezen kreeg daar
door ongekende uitbreiding. De mili
taire jeugdorganisaties schuiven alle ge-
s--g op njue ook dat van de republiek
wj .even op kosten van den boer
the .O.!.* net planten gaat verzuimen.
kee. ernstig is ten slotte, dat de stuur-
loo.iie.d der jeugd en de wanhoop der
a.i.iueue met alleen in nationalistische
»..-e-_en zich ontlaadt, maar ook in
re..g eoze. In Bantam en Cheribon met
na..<e heeft de revolutie een fel Mos-
limsch karakter. Christenvervolgingen
komen over het geheele land voor.
Het bestuursapparaat, reeds door de
Japanners van zijn beste elementen be
roofd, viel in vele streken b.v. Ban
tam en Java's Noordkust zoo goed
als weg. Elders mist het alle gezag over
extremistische vryscharen.
De Luitenant Gouverneur Generaal
heeft uiteraard geen gelegenheid ver
zuimd om by de Britsche autoriteiten
begrip te wekken voor het Nederland-
sche standpunt, dat de op Java en elders
ontstane situatie meer effectieve actie,
daadwerkelijke handhaving der orde in
Batavia en het bezetten van meerde
re plaatsen in het binnenland vereischte.
Bij de voorbereiding van het contact
met de voornaamste Nationalistische
leiders had de Luitenant-Gouverneur-
Generaal uitdrukkelijk doen weten aan
Ir Soekarno, dat hij voor ons onaan
vaardbaar was en dus overleg met hem
onvruchtbaar.
Een verdere toespitsing van ons stand
punt leek over het doel heen te schiéten
cu oovendien onder de omstandigheden
v-ui net oogenblik men zat midden in
c.e zeer ernstige moeilijkheden te Soera-
L_ja onaanvaardbaar voor den mili-
t—.e.i bevelhebber.
o irom heeft Dr van Mook, toen Ir
Sas tarno op 31 October onaangekondigd
toch ter conferentie verscheen, zich
niet gerechtigd geacht hem terug te
wijzen en daarmede het contact te doen
afspringen.
Voor de Regeering ligt het probleem
aldus, dat vooreerst zij er van is uit
gegaan om met een gezond Indonesisch
Nationalisme samen te werken en zij
daartoe bereid blijft. Vervolgens dat
nog steeds geen eervolle poging mag
worden verzuimd om de blinde machten
te beteugelen, die Java's lot en dat onzer
weerlooze landgenooten in handen heb
ben genomen en voorts, dat noodzakelijk
de voorwaarden moeten worden gescha
pen, die den Britschen bondgenoot tot
doeltreffend handelen tegen extremis
tische excessen in staat moeten stellen.
Uit het feit, dat onze Britsche bond
genoten niet geaarzeld hebben onder
voor hen bijzonder moeilijke omstandig
heden hun in Nederlandsch Indië in te
zetten troepenmacht tot het huidige
niveau op te voeren, blijkt, dat zij voor
nemens zijn, de hun door het Geallieerde
Opperbevel toebedeelde taak tot het
einde toe uit te voeren.
De op 6 Dec. te Singapore gevoerde
besprekingen onder leiding van Lord
Louis Mountbatten zullen, naar wij ho
pen, blijken van groot practisch nut te
zijn. Het is achter niet in 's lands be
lang daaromtrent gedetailleerde mede-
dce ingen te doen.
17.it do politieke gedragslijn betreft,
Is de Regeeriug niet te schokken in haar
b'. reven om de deur open te houden voor
Cunsti-u .tief overleg met die personen
uit de Indische samenleving, die met de
Indische Regeering tezamen een nieuw
tijdperk willen ingaan van politieke,
economische «m sociale ontwikkeling,
wewby gerechtvaardigde* Indonesische
MplrttlM tea volle bevrediging zullen
Omtrent de militaire vooruit
zichten meent de Regeering zich op
dit oogenblik niet te mogen uitlaten.
Onze strijdkrachten.
Toen de zaken een geheel onvermoed
verloop namen, zyn onmiddellijk maat
regelen genomen om zoo veel mogelijk
troepen paraat te hebben voor lndië.
Uit de gezamenlijk beschikbare man
kracht worden thans naast de Mari
niersbrigade, die uit Amerika onderweg
is, 17 bataljons uitgezonden en de„noo-
dige hulpwapens geformeerd. De lich
ting 1945 wordt met het kader, dat voor
de expeditionnaire macht wordt opge
leid, geëncadreerd en komt na oefening
beschikbaar.
Voor de vloot zjjn in Ned. Indië thans
aanwezig 2 kruisers, 3 torpedojagers,
6 onderzeebooten, 1 kanonneerboot, 1
mijnenlegger, een viertal mijnenvegers
en eenig verder hulpmateriaal en een
aantal vliegtuigen van den Marine-
Luchtvaart dienst.
Het evacuatie - vraagstuk
groeit snel in afmetingen en urgentie.
De omringende landen zullen relatief
weinigen kunnen opnemen.
Gerekend wordt thans op de thuis-
brenging van 50.000 personen tot einde
Februari 1946. De Regeering ziet de re-
patrieering als een Regeeringszaak,
waarbij zij uiteraard volgaarne de meest
mogelijke medewerking van particuliere
zjjde aanvaardt.
De Minister ontveinst zich geenszins
dat het beeld, in deze nota geteekend,
over het algemeen nauwelijks voldoende
bevrediging kan brengen.
Onze koopvaardijvloot.
De koopvaardijvloot heeft gedurende
den oorlog zeer ernstige verliezen ge
leden. In September 1939 bedroeg de
totaal beschikbare tonnage rond
2.890.000 brt., waarvan thans nog
1.520.000 ton in de vaart is.
Een klein gedeelte van dit verlies is
opgevangen door het feit, dat gedurende
den oorlog van de vloot eenige op den
vijand prijs gemaakte schepen werden
toegevoegd, terwijl de Regeering nog een
aantal schepen van totaal 140.000 brt.
in het buitenland verwierf. Zij acht het
een landsbelang, dat de koopvaardij
vloot zoo snel mogelijk op een verant
woord peil wordt gebracht.
Tijdens den oorlog is in de Vereenigde
Staten reeds een tiental schepen (10 k
12.000 ton elk) besteld, weike in 1946
zullen worden afgeleverd.
De zuivering.
De adviescommissies welke in de eer
ste instantie advies uitbrengen omtrent
de ten aanzien van de daarvoor in aan
merking komende personen te nemen
maatregelen, hebben nagenoeg alle htiar
taak beëindigd.
Zuivering bedrijfsleven.
Wat de zuivering van het b e d r y f s-
leven betreft, kan worden medege
deeld, dat het apparaat hiervoor, nl. een
groot aantal zuiveringsraden, thans vrij
wel gereed is.
Behandeling politieke delinquenten.
De Regeering heeft gezocht naar een
methode om op snelle en doeltreffende
wijze een selectie te maken tusschen de
gevallen, die voor een eenvoudige en
snelle afdoening vatbaar waren en die,
welke een ernstiger onderzoek eischten,
en de eerste catagorie zoo spoedig mo
gelijk af te doen.
Zij is er zich van bewust, dat in beginsel
berechting door een rechterlijk college
de voorkeur verdient en is dan ook van
zins, zoo spoedig mogelijk de afdoening
der politieke delicten weer uitsluitend
op een met de commune straf-procedure
overeenkomende wijze te doen plaats
vinden.
Een geselecteerd gedeelte der poli
tieke opsporingsdiensten, die als orga
nen van het Militair Gezag de algemeene
lastgeving van den chef van den staf
Militair Gezag ten uitvoer legden, zal
bij de gewone politie worden ingelijfd
en opsporingsbevoegdheid krijgen ten
aanzien van de strafbare feiten en ge
dragingen, waarop onderscheidenlijk
het besluit buitengewoon strafrecht en
het tribunaalbesluit van toepassing zijn.
Het ligt in het voornemen om, zoodra
het Kon. besluit tot wijziging van het
besluit politieke delinquenten 1945 in
werking getreden is en daarmede de be
waring niet meer op last van het Mili
tair gezag geschiedt, een regeling voor
de tenuitvoerlegging van de bewaring
in de bewaringskampen der nog niet
veroordeelde politieke delinquenten te
geven, waarvoor de grondslagen reeds
in genoemd wijzigingsbesluit zijn ver
meld.
Eveneens ligt het in het voornemen
der Regeering binnenkort een K.B. uit
te lokken ter uitvoering van het bepaal
de in Art. 3 van het Tribunaalbesluit,
dat de interneering regelt en bedoeld is
tot opvoeding der geïnterneerden tot
nuttige leden van het Ned. volk.
Kinderen van gedetineerden.
Met Ingang van 1 November 1945 is
de zorg voor de kinderen van gede
tineerden opgedragen aan het Bureau
Bijzondere Jeugdzorg, onder hét Mini
sterie van Justitie.- Het ligt in de bedoe
ling' aan deze zorg oen wetiolyken
grondslag te geven.
De Regeering meent, dat hoezeer de
rechtvaardigheid ook het opleggen van
strenge straffen en maatregelen aan
hen, die zich gedurende de bezetting
tegenover de Nederlandsche gemeen
schap hebben geplaatst, eischt, ander
zijds bij het bepalen harer houding ten
opzichte dezer politieke delinquenten
nimmer uit het oog mag worden ver
loren, dat zij na het einde van hun straf
tijd weer op een of andere wijze in deze
gemeenschap zullen moeten worden op
genomen.
Finaneieele vergoeding oorlogsschade.
Het algemeene uitgangspunt, van
I waaruit in het besluit op de materiëele
oorlogsschaden. 1945 het vraagstuk van
de tegemoetkoming wegens materiëele
oorlogsschade wordt bezien, is de over
tuiging, die in breede kringen leeft, dat
de schade, welke aan de economische
goederen van een deel van het Neder
landsche volk door den oorlog is toe
gebracht, door de getroffenen ten be
hoeve van het geheele volk
is geleden.
Het Nederlandsche volk heeft, door
verzet te bieden, collectief have en goed
in de waagschaal gesteld. Het besef,
dat men de schade, die daaruit voort
vloeit, ook collectief moet dragen, ver
dient in een daad van het geheele volk
te worden omgezet.
Uit laatstbedoelde overweging vloeit
tevens voort, dat algemeen een bijdrage
in de schade wordt verleend en dat de
tegemoetkomingsregeling in oorlogs
schade niet is beperkt tot de gevallen,
waarin de noodzaak daartoe, in verband
met financieel onvermogen, blijkt.
Dat in het algemeen en in het bijzon
der voor de schade aan onroerend goed
de bijdragenbepaling plaats vindt naar
de waarde per 9 Mei 1940, vindt hierin
zijn noodzaak, dat verstandig financieel
beleid slechts de verleening eener tege
moetkoming in de geleden schade
gedoogde.
Een algeheele schadeloosstel
ling, die op de vervangingskosten zou
moeten zijn ingesteld, moest onaan
vaardbaar worden geacht, zoowel we
gens de onoverzienbare finaneieele con
sequenties daarvan voor 's lands finan
ciën, als wegens de gevreesde inflatori-
sche werking indien de loon- en prijs-
beheersching zou worden bloot gesteld
aan de onuitputtelijke koopkracht, die
zou ontstaan, indien van overheidswege
eenmaal een volledige vergoeding van de
herstelkosten in uitzicht zou zijn gesteld.
De bedragen in huisraadschade zullen
worden betaalbaar gesteld op zg. huis-
raadschadeboekjes, die geadministreerd
worden door de Nederlandsche Midden-
standsbank. Ten laste daarvan kunnen de
benoodigde bedragen worden uitgekeerd
al naar gelang huisraadgoederen kunnen
worden aangekocht.
By dragen, in schade aan bedryfsuit-
rusting, alsmede aan bedrijfs- en han
delsvoorraden, zullen worden Uitgekeerd
door crediteering van de rechthebbenden
by de sinds kort opgerichte Maatschap
pij tot financiering van het nationaal
herstel N.V.
Voor den eigenlijken wederopbouw
zullen finaneieele maatregelen kunnen
worden tegemoet gezien ter financie
ring van het verschil tusschen
Rijksbijdrage en bouwkosten. Zulks zal
kunnen geschieden in den vorm van ren
tedragende en desnoods rentelooze cre-
dieten. Met de Nederlandsche Midden-
standsbank is een regeling getroffen
voor hulpverleening aan door den oorlog
getroffen middenstanders.
Voor het bedrijfsleven in het algemeen
in al zijn schakeeringen is opgericht de
maatschappij tot financiering van het
Nationaal Herstel N.V. In deze maat
schappij is door de overheid cn een groot
aantal finaneieele instellingen tezamen
een reservoir van kapitaalkracht bijeen
gebracht, waardoor is mogelijk gemaakt
de financiering op groote schaal van
het herstel van het nationale
productie-apparaat na de groote kapi
taalvernietiging welke de oorlog in Ne
derland heeft teweeggebracht.
Dekking van de uitgaven.
Tot slot wordt nog een korte opmer
king gemaakt over het financieel plan
tot dekking van de uitgaven, waarvoor
's Rijks schatkist zich ziet gesteld, ter
zake van de vergoeding van oorlogs
schade. Het ligt voor de hand, hier terug
te grijpen op de gedachte, dat het ge
meenschappelijk ondergane gevaar tot
eisch stelt, dat door allen de noodigo of
fers worden gebracht.
Voor zoover de materieele oorlogsschado
ten laste van de gemeenschap kan wor
den gebracht, dient z(j dorhalve door het
geheele vermogensbezit der volksge
meenschap te worden gedragen, wear-
door het nauwe verband tusschen de
vorenbedoelde heffingen en do vergoe
ding der materieele oorlogsschade naar
voren komt.
Spaar- en Voorschotregellng.
Hoewel de gebruiksgoederen nog
slechts in geringe mate ter beschikking
staan, doen zich reeds thans moeilijk
heden voor in de gezinnen van hen, die
tot de lagere inkomensgroepen belmo
ren, met betrekking tot de aanschaffing
van schoehml, Weeding en huferxad ter
voorziening in de bestaande tekorten.
Een spaarregeling alleen zal hier de
oplossing niet kunnen brengen.
In verband met het vorenstaande is
de Regeering voornemens een regeling
te treffen, welke in het kort op het vol
gende neerkomt:
Telkens wanneer iemand een aankoop-
vergunning voor duurzame gebruiks
goederen voor zich of zijn gezinsleden
aanvraagt, resp. ontvangt, kan hij daar
bij tevens het verzoek doen in bet bezit
te worden gesteld' van voorschot-waar
debonnen tot een bedrag, noodig voor
den aankoop van de goederen.
Wachtgeldregeling.
Na de stillegging van het bedrijfsleven
in September 1944 is het aantal wacht
geldregelingen, dat werd aangevraagd,
bijzonder groot geweest. Het kan ge
schat worden op plm. 8000. Na de be
vrijding is het aantal gesubsidieerde
wachtgeldregelingen echter sterk afge
nomen in verband met de toegenomen
werkgelegenheid.
Het ligt in de bedoeling om met in
gang van 1 Januari 1946 een nieuwe
wachtgeldregeling te treffen, waardoor
voor het geheele land uniforme bepalin
gen zullen gelden.
Werkloosheidsverzekering.
De regeering heeft over de vraag hoe
i een verplichte werkloosheidsverzekering
wettelijk ware te regelen, advies ge
vraagd aan de Stichting van den Arbeid.
Vrouwelijke arbeidskrachten.
I Het vraagstuk der personeelsvoorzie
ning baart, hoewel het bedrijfsleven nog
slechts ten deele op gang is gekomen,
reeds veel zorg'. Meerdere bedrijven toch
hebben ten aanzien van hun werkkrach
ten met moeilijkheden te kampen.
Een bijzondere moeilijkheid bieden de
vrouwelijke arbeidskrachten. Practisch
alle bedrijfstakken, waarin tot de bezet
ting in belangrijke mate vrouwen werk
zaam waren, ontmoeten een ontstellend
gebrek aan arbeidskrachten.
Uitermate belangrijke industrieën, als
de textielindustrieën, de confectiefabrie
ken, de wasscherijen e.a. kunnen daar
door niet op volle capaciteit werken.
Doch niet alleen in de industrie, ook
in huiselijke diensten bestaat een ernstig
tekort aan vrouwelijke arbeidskrachten.
Een enquête wordt ingesteld om een
inzicht te krijgen in de vraag, waar de
meisjes, die voorheen in de genoemde
industrieën werkten, zyn gebleven en
wat als juiste oorzaken van hun weg
blijven moet worden beschouwd, terwijl
mede het vraagstuk van het dienstboden-
tekort in studie is genomen.
Scholing arbeiders.
Overleg is geopend met het Ministerie
van Onderwijs, met de Stichting van den
Arbeid, met het instituut voor onder
zoek en voorlichting voor Overheid en
bedrijfsleven, ten einde te komen tot
een samenwerking van alle betrokken
instanties in een commissie, welke ad-
viseerend zal kunnen optreden bij den
opbouw van de organisatie der her- en
omscholing in den lande.
Sociale verzekering.
Op 26 Maart. 1943 werd door den
toenmaligen. Minister van Sociale Zaken
een commissie ingesteld met opdracht
algemeene richtlijnen vast te stellen
voor de toekomstige ontwikkeling der
sociale verzekering.
Die commissie heeft een rapport uit
gebracht waarin zij als haar oordeel
uitspreekt, dat het wenscheiyk is over
te gaan tot de invoering van een volks
verzekering, welke uitgevoerd zou moe
ten worden door Sociale Raden, territo
riale organen, waarin naast de Overheid
als zoodanig de belangrijkste en meest
representatieve organisaties uit de krin-
pm der belanghebbenden in het betrok
ken Gewest zitting zullen hebben.
Thans is een kleine technische com
missie ingesteld met opdracht om, voor
noemd rapport tot grondslag nemende,
uitgewerkte voorstellen tot herziening
en uitbreiding der sociale verzekering
I te ontwerpen.
Hulp werklooze arbeider».
Na de bevrijding werd bij de ver
ordening van het Militair Gezag \-an
I 16 Mei 1945 de oude steunregeling ver-
j vangen door de regeling „Overheids-
uitkeering". Hierin zijn enkele wijzigin
gen aangebracht, waarvan als de voor
naamste genoemd worden: het binden
van de uitkeeringen aan een bepaald
maximumde inschrijving van de gezins
leden boven 16 jaar van de overbrug-
gingsuitkeering genietenden by de Ge
westelijke Arbeidsbureaux en de moge
lijkheid tot uitsluiting van arbeiders, die
behooren tot een groep, waarin ieder
geacht kan worden arbeid te kunnen
vinden.
Volksgezondheid.
De gezondheidstoestand van de be
volking, die tot voor 1940 buitengewoon
gunstig te noemen was, heeft tengevolge
van den oorlog en de bezetting ernstig
geleden.
Terwijl op sommige gebieden verwacht
mag worden, dat een snelle verbetering
zal intreden, zijn er andere terreinen,
waar de gevolgen van den oorlog zich
nog Jarenlang zullen doen gevoelen en
waar zeer ingrijpende maatregelen noo
dig zijn om het vroegere gunstige peil
in afzienbaren tijd weer te bereiken.
Nederland verkeerde voor den oorlog,
wat de tuberculose betreft, in een bij
zonder gunstige positie. Deze is, evenals
in den vorigen oorlog het geval is ge
weest, totaal gewijzigd. Terwijl in 1939
I per 10.000 inwoners de totale sterfte
aan tuberculose 4.10 bedroeg, is deze
in 1943 het laatste jaar, waarover vol
ledige gegevens beschikbaar zyn, ge
stegen tot 6.99.
Tuberculosebestrijding.
Ingrijpende maatregelen zullen moeten
worden genomen om aan de tuberculose
paal en perk te stellen. Daarvoor zal
het noodig zijn, dat do organen der
tuberculosebestrijding versterkt worden
Uit de cijfers blijkt, dat ongeveer een
verdubbeling van de opname van het
aantal tuberculosepatiënten noodzake
lijk is.
Getracht wordt in deze behoefte te
voorzien, gedeeltelijk door tijdelijke uit
breiding van de sanatoriumruimte
hetzy door het stichten van noodsana-
toria, hetzij door het tijdelijk uitbreiden
van bestaande sanatoria en voor een
klein deel door het uitzenden van tuber-
culose-patiënten naar het buitenland.
Geestelijke volksgezondheid.
De schade, aan de geestelijke gezond-
heid van het Nederlandsche volk toe
gebracht, is zeker niet minder belang
rijk dan die aan de lichamelijke gezond
heid veroorzaakt.
Aan de Nationale Federatie voor Gees
telijke Volksgezondheid is verzocht de
regeering van advies te dienen over de
maatregelen, die in de naaste toekomst
moeten worden getroffen.
Herstel Land- en Tuinbouw.
Het zal voor het herstel van de po
sitie, welke land- en tuinbouw als be-
staansbron innemen, noodzakelijk zyn,
dat krachtige maatregelen worden in
genomen om zijn productie te vergrooten,
de kwaliteit zyner voortbrengselen te
Verbeteren en door rationalisatie den
kostprijs aan te passen aan het binnen
landsche en internationale prijspeil.
Slechts dan zal onze landbouw in
staat zijn het hoofd te bieden aan de
gevolgen van de jarenlange afscheiding
Het voortdurend streven der Regee
ring is er uiteraard op gericht voor
Nederland een redelijk aandeel te ver
krijgen in het totaal van de reparatie
betalingen, die aan Duitschland zullen
worden opgelegd.
De schadevergoedingseischen van
Nederland zullen worden voldaan door
uitlevering van de kapitaalgoederen in
de Westelijk bezette gebieden van
Duitschland, voor zoover zij niet strikt
noodzakelijk zijn voorde Duitsche vredes
economie, alsmede uit de Duitsche bui-
tenlandsche bezittingen.
De vaststelling van den omvang en
den aard van de industrieels uitrusting
van Duitschland, die niet noodzakelijk
is voor de vredeseconomie van dit. land
en derhalve beschikbaar voor herstel
betalingen, zal geschieden door do Geal
lieerde Controle Commissie.
Vooralsnog bestaat er geen uitzicht,
dat daarnaast herstelbetalingen kunnen
worden verwacht in den vorm van jaar-
Hjksche betalingen of leveranties gedu
rende een langere periode. Wel is de
mogelijkheid geopend om reeds aan
spraak te doen gelden op industrleelo in-
atallaties, die than* voor wegvoering
werden aangewezen.
In. verband daarmede heeft de Regee
ring een uitgebreide ljjst ingediend,
waarop de industrieels installaties
staan vermeld, waarvoor Nederland be
langstelling heeft. Daarenboven zijn
reeds wenschen kenbaar gemaakt inzake
preferenties op bepaalde industrieel©
installaties, die uit de Amerikaansche en
Engelsche bezettingszóne ter beschik
king komen.
Door de Nederlandsche Regeering ie
bij de Regeeringen van Amerika, Enge
land en Frankrijk een memorandum in
gediend inzake de door Nederland van
Duitschland te eischen schadevergoe
ding.
Volgens dit memorandum bedraagt de
totale claim op Duitschland naar de
prijsverhoudingen van 1938 (zulks m
overeenstemming met de desbetreffende
richtlijnen) ƒ25.725 milliard.
Het is niet aannemelijk, dat In deze
oonferentle ook oompensatie-mogelljk-
heden in den vorm van annexatie
van grondgebied ter sprake zullen
komen. Deze aangelegenheid zal dienen
t« worden behandeld In reohtatraekaah
overleg met de groote mogendheden.