:ep. ZÏI5ÏKZEESCHE COURANT. 1886. No. 85. Zaterdag 6 November. 89ste jaargang, Binnenland. delburg. an 3 st. 40 ct. I 70 M. E, VAN tee. roningen. RS zer MODE- dellen van Alles mei 'it. Op Httronen op AF, BESCHRIJ- franco met BE- 1 1,75, HANDE- "oningen. CHTEN. jRDAM 2 pCt. 74"/. 89 j 99Vi 103 603/, 53S/1s 1003/, 93 883/lu 67'/2 0~3/a 8 I29i" 68 95'/, 66»/, 99H/,b 233/,, 120"/,. 61"/,, 95'/s 973, 1003/,, 623/, 1351/, f 1,12' k - 2,47'/, 8 8 6. tot vorige |40 a f 7,75 0 - 7,30 '0 - 7,60 :0 - 7,20 [60 a f 5,90 i> - 5,50 ;evraagd, 10 a 5,— 80 - 4,70 20 a f 3,50 <0 - 3,10 en goed ge- a f 9,25 ■0 - 8,90 |5 ct. hooger. 25 a f 10,75 70 - 10,— idere soorten 60 a f 9,80 V5 - 9,50 a f 6,30. f 1,— per Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel, 'l welk Woensdag reeds aan de abonné's binnen de stad is verzonden. ZIE RIK ZEE, 5 November '1 8 8 6. Uit Middelburg schrijft men aan de Goesche Ct.: »Te Vlissingen koestert men de stille hoop, dat de Duitsche Stoomvaartlyn die in bet vorige jaar eerst zoo bepaald was toegezegd, doch later bij wijze van proef voor één jaar aan Antwerpen is verleend in het aanstaande voorjaar naar de haven van Vlis singen zal worden verlegd. De ondervinding heeft tot dusver geleerd, vooral in dit najaar en clit was nog de vorige week het geval dat de stoombooten, I die naar Antwerpen moesten opstoomen, uren lang l op de reede van Vlissingen op het gunstige getij moesten wachten, om hunne reis verder te kunnen vervolgen, zeer ten ongerieve zoowel van de passagiers, als tot oponthoud van de aan boord zijnde mail, zoo 1 zelfs, dat door een der gezagvoerders werd verklaard, dat passagiers en goederen bij aandoen der haven van Vlissingen reeds een eind Duitschland zouden hebben bereikt, als hij te Antwerpen zou binnen- stoomen. En hoe zal het nu zijn, als eens eene strenge winter mocht invallen en de bovenrivier met ijs zal zijn bezet, terwijl men uit zee komende, Vlissingen altijd kan bereiken Naar men verneemt, worden dan ook de onderhandelingen betrekkelijk deze voor Vlis singen zoo gewichtige aangelegenheid, door de daartoe bevoegde autoriteiten sterk voortgezet. Zondagmorgen kwam te Vlissingen binnen het keizerlijk Russisch stoomtorpedo-vaartuig »RevaI", commandant Michael Nevinesky, komende van Havre en Duinkerken. Na eenigen proviand en water te hebben ingenomen, vertrok het binnendoor naar Amsterdam. Het vaartuig was in Engeland nieuw gebouwd en op weg naar Kroonstad. Het trok door zijn bijzonderen vorm zeer de aandacht, had zijn schroef middenscheeps, en zijn diepgang 8y2 voet, was daardoor op die plaats belangrijk meerder dan aan den voor- en achtersteven. Het liep eene vaart van 20 mijlen. De verschansing, als men het zoo noemen kan, hing vol met zwemgordels, zeker een bewijs, dat de eguipage in zee bij slecht weder zulk vaartuig niet veilig acht. In de »davits" zag men een eigenaardig gebouwd bootje; het was in het midden .van 2 schotten voorzien, zoodat het, wanneer de verbindingstukken losgemaakt waren, als 2 bootjes gebruikt-kan worden, daar ieder gedeelte achter door het schot waterdicht was. Bij Goes prijkt een rozestruik met prachtige bloemen. Door den commissaris des Konings in Zeeland is wegens de in Zuid-Beveland heerschende pokziekte, de inenting der schapen aanbevolen. De bewerking zal, zoo noodig, onder toezicht van den directeur van de veeartsenijschool toegepast worden. Zr. Ms. gezant te Brussel, ring, met ingang van den Zierikzee. Blijkens bericht van heeft de Belgische 4den dezer, tot nader order, den in- en doorvoer over land en van de zeezijde verboden van schapen, versch schapenvleesch en schapenvachten, afkomstig uit Neder land. Nogmaals wordt de aandacht gevestigd op de ver rassende pijnstillende werking van cocaïne, welke stof sedert enkele jaren ook te Rotterdam o, a. bij sommige patiënten in het gesticht voor on- en minvermogende ooglijders, directeur dr. J. H. De Haas, wordt gebruikt. Meer en meer wordt de cocaïne ook in de tandheel kunde aangewend. Dertig milligram zoutzure cocaïne in 0,250 cc. water opgelost en 1. a. op de plaats ge bracht, waar de operatie moet verricht worden, brengt een plaatselijke gevoelloosheid teweeg, die het trekken van tand of kies niet meer doet gewaar worden dan het vallen van een knoop van onze jas. Alle meesterschilders in ons land, die instemmen mot een program, verspreid door het hoofdbestuur van den Nederlandschen Schildersbond, zijn uitgenoodigd tot een nationale vergadering, te houden te Amsterdam op Maandag "8 November aanst., des voormiddags 11 ure, in het lokaal «Eensgezindheid", op het Spui aldaar. Maandagmiddag verkeerde de Amsterdamsclie Beurs in levendige agitatie op het bericht, dat het stoomschip «Prins Hendrik" van de Maatschappij «Nederland" b;j Aden in den grond gevaren was. De aandeelen van deze maatschappij daalden terstond 6°/0. Deze laatste bijzonderheid toont, hoe weinig zelfs personen, die geacht mogen worden op de hoogte van zaken te zijn, de administratieve inrichting van derge lijke groote Stoomvaartlichamon kennen. De Stoomvaartmaatschappij «Nederland" heeft, als alle groote Stoomvaartmaatschappijenhaar geheel afzonderlijk geadministreerd wordend Verzekeringsfonds. Dit fonds wordt jaarlijks onverschillig of er verliezen geleden of winsten gemaakt zijn aangevuld met een zeker bedrag, dat anders als verzekeringspremiën aan andere maatschappijen zou moeten worden betaald. Die premiebedragen groeien allengs aan tot een aan zienlijk kapitaal, dat afgescheiden van winsten of verliezen op de reizen ongerept blijft, tot er werkelijk een schade wordt geleden, die anders bij andere maat schappijen door verzekering gedekt zou zijn. Eerst dan wordt dat fonds aangesproken en daaruit zonder het maatschappelijk kapitaal aan te tasten de schade vergoed of hersteld. Aandeelen in het maatschappelijk kapitaal hebben dus met het Verzekeringsfonds niets te maken en worden door verliezen, door ongelukken op reis aan de schepen toegebi'acht, volstrekt niet getroffen. Daling van den koers, om reden dat er een schip vergaan is, is derhalve volkomen ongemotiveerd. Ten overvloede is de «Prins Hendrik" gelukkig nog in lang niet vergaan. Zij is in de haven van Aden door het Engelsche stoomschip «Hubbock" van achteren aangevaren en gezonken, maar daar de haven geen peillooze zee is, ligt het schip bij eb nog geheel zicht baar. Alleen bij vloed ligt het onder water. Er bestaat dus alle kans om het gat met zeilen te dichten en het schip, door het lens te pompen, weer vlot te krijgen, ten einde het te doen dokken en hei-stellen. Volgens Surveijers rapport zijn er aan boord van het te Aden aangevaren stoomschip «Prins Hendrik" verscheiden plaatsen voor en achter van het bovendek ontzet. Drie balken in het groote voorluik zijn ge broken. Het dek is met laag water en springtij tien duim boven. Vermoedelijk zal men acbt dagen bezig zijn om het lek tijdelijk te kuunen dicht maken. De opening is ongeveer 24 voet lang van het bovenschip tot onder. Het is twijfelachtig, of het schip den druk van de uitzetting der lading zal kunnen weerstaan. Volgens telegram van den gezagvoerder van het stoomschip «Hubbock", was de oorzaak der aanvaring, dat de «Prins Hendrik" achteruit ging dwars voor zijn boeg. De schade van de «Hubbock" is niet zeer ernstig en het stoomschip kan de reis voortzetten. Een officieel onderzoek wordt gevorderd. Volgens telegram uit Londen, te Amsterdam bij de vereeniging van Assuradeuren ontvangen, zijn uit het stoomschip «Prins Hendrik" in goeden staat gelost 2700 balen koffie. De dekken beginnen te zwellen. Door de autoriteiten is beslag gelegd op het stoom schip «Hubbock". De «Prins Hendrik" ligt blijkens de inlichtingen, die het Nieuwsbl. van 'Nederl. ontving, bij eb nog geheel zichtbaar. Alleen bij vloed ligt de boot onder water. Er bestaat dus alle kans om het gat met zeilen te dichten en het schip, door het lens te pompen, weder vlot te krijgen, ten einde het te doen dokken en herstellen. De passagiersruimte van het schip was geheel bezet met repatrieerende oud-gasten en troepen, die allen in de vele hotels, waaraan een bedrijvige havenplaats als Aden rijk moet zijn, een goed onder komen hebben kunnen vinden, zoodat de familieleden geen oogenblik in bezorgdheid of angst behoeven te verkeeren. De Arnh. Ct, vestigt nogmaals de aandacht van belanghebbenden op het feit, dat nog maar tot het einde dezer maand de gelegenheid open staat om effecten te doen zegelen voor l/5 van het bij de wet van 31 Dec. '1885 bepaalde zegelrecht. Van af 1 December zal het halve en na 1 Maart 4887 het volle zegelrecht zijn verschuldigd. Dewijl geene effecten verkocht, beleend of als onderpand gegeven kunnen worden zonder van zegel te zijn voorzien, is het in ieders belang, nog van het verlaagde recht gebruik te maken. Ter gelegenheid van zijn 74en verjaardag, bood de heer A. van Lier, directeur van het «Grand Theatre", te Amsterdam, Dinsdagavond zijnen vrienden en ar- tisten een feest-avond, of liever een féte de nuit aan. De Duitsche kunstbroeders en eenige andere artisten, niet tot het gezelschap van den heer Van Lier be- hoorende, konden eerst na afloop der voorstelling ver schijnen. Ernst Possart ontbrak niet aan het appèl en bracht o. a. clen nog steeds energieken directeur en vriend een heildronk. Hij was in dit opzicht niet eenig, tal van toosten werden den jubilaris gewijd. Tot vroeg in den ochtend werd aan Bacchus en Terpsichore ter dege geofferd, dank zij de gulheid van den gastheer en de vroolijkheid zijner gasten. Onze te Brussel woonachtige landgenoot, de heer B. Hugo Sassen, is door H. M. de Koningin-Regentes van Spanje benoemd tot ridder der orde van Karei III. De beeldhouwer Stracké ontving een in gebroken Fransch geschreven brief van een Italiaansch «maitre de violon", Aloise Grotti, die zegt afstammeling te zijn van Ugo Grotius, van wien hij een zeer oud portret bezat, met een manuscript over den oorsprong der familie Grotius. «Circon stances financières" ver hinderden hem de onthulling te Delft bij te wonen, maar hij verzocht Stracké hem een photografie van het monument te zenden. Den curieusen brief kan men in zijn geheel vinden in den Leeswijzer. Omtrent het onlangs door de Nederl.-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij in Engeland aangekochte nieuwe stoomschip, waaraan den naam «Rotterdam" is gegeven, lezen wij het volgende: Het schip maakt over het geheel een zeer gunstigen indruk. Het is bestemd voor le, 2e en 3e klasse j passagiers. Voor de eerste klasse passagiers, voor wie 80 plaatsen beschikbaar zijn, is een flinke salon met afzonderlijke damessalon en rookkamer voorhanden. Vooral de damessalon is keurig afgewerkt. Beneden de groote salon bevindt zich nog een salon, waarom heen de hutten zijn. De slaapplaatsen zijn eveneens keurig net ingericht j en al de vereisch'te gemakken worden er gevonden. De tweede klasse, ofschoon eenvoudiger, ziet er ook zeer goed uit. Voor 2e klasse passagiers zijn 70 plaatsen beschik- l baar, terwijl 300 derde klasse passagiers in dit schip plaats kunnen vinden. Zoo noodig bestaat er gelegenheid i voor emigranten nog plaatsen te maken. De derde j klasse onderscheidt zich hierin van die op de overige j schepen der maatschappij, dat zij ijzeren kribben I heeft, hetgeen voor de zindelijkheid zeer te waardeeren j is. De kribben van de derde klasse der andere schepen zijn van hout. Ook de hutten voor de bemanning laten j niets te wenschen over. j Het schip is in 1878 gebouwd door Harland en Wolff te Belfast. De machine en de ketels zijn van Forrester So Co. te Liverpool. De lengte van het schip is 392 Eng. voet, terwijl het 39 Eng. voet breed is. Het schip telt 4 masten, 3 groote ketels en 1 lier ketel en heeft 7 waterdichte schotten. Het indicateur- vermogen van de machine is p. m. 2000 I. P. K. De vaart bij minder gunstige gelegenheid is 11 mijl en en bij goede stoomgelegenheicl 13y2 mijl. De tweede klasse heeft een eigen promenadedek, een- extra-deksalon, benevens hutten voor 4 en 2 personen. Omtrent de eerste klasse moet nog vermeld worden, dat er een dames-badkamer met boudoir enz, voor handen is, terwijl zij ook een groot promenadedek heeft. De verwarming heeft door stoom plaats, terwijl de verlichting in het geheele schip door electriciteit geschiedt. Sedert een dag of veertien is, naar het Hbl. bericht, de handel in diamanten te Amsterdam levendiger dan in de laatste jaren het geval was. Alle geslepen waar wordt met graagte opgekocht, naar men zegt voor Japan en China via Amerika. De groote afzet doet natuurlijk den aanvoer van ruw toenemen en'de be werking daarvan komt de nijverheid ten goede. De klovers, snijders en slijpers hebben volop werk of spoedig werk te wachten. De vraag naar Japan staat zeker in verband met het vroeger vermelde bericht, dat de keizer aldaar diamanten sieraden heeft besteld, en dat de voorname lieden het voorbeeld volgen. Het departement Utrecht der «Nederlandsche Maat schappij tot bevordering van Nijverheid" heeft een prijskamp voor werklieden uitgeschreven. Meubelmakers,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1886 | | pagina 1