:ep.
ZÏI5ÏKZEESCHE COURANT.
1886. No. 85. Zaterdag 6 November. 89ste jaargang,
Binnenland.
delburg.
an 3 st. 40 ct.
I 70
M. E, VAN
tee.
roningen.
RS
zer MODE-
dellen van
Alles mei
'it. Op
Httronen op
AF,
BESCHRIJ-
franco
met BE-
1 1,75,
HANDE-
"oningen.
CHTEN.
jRDAM
2 pCt. 74"/.
89
j 99Vi
103
603/,
53S/1s
1003/,
93
883/lu
67'/2
0~3/a
8 I29i"
68
95'/,
66»/,
99H/,b
233/,,
120"/,.
61"/,,
95'/s
973,
1003/,,
623/,
1351/,
f 1,12' k
- 2,47'/,
8 8 6.
tot vorige
|40 a f 7,75
0 - 7,30
'0 - 7,60
:0 - 7,20
[60 a f 5,90
i> - 5,50
;evraagd, 10
a 5,—
80 - 4,70
20 a f 3,50
<0 - 3,10
en goed ge-
a f 9,25
■0 - 8,90
|5 ct. hooger.
25 a f 10,75
70 - 10,—
idere soorten
60 a f 9,80
V5 - 9,50
a f 6,30.
f 1,— per
Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel,
'l welk Woensdag reeds aan de abonné's binnen
de stad is verzonden.
ZIE RIK ZEE, 5 November '1 8 8 6.
Uit Middelburg schrijft men aan de Goesche Ct.:
»Te Vlissingen koestert men de stille hoop, dat de
Duitsche Stoomvaartlyn die in bet vorige jaar
eerst zoo bepaald was toegezegd, doch later bij wijze
van proef voor één jaar aan Antwerpen is verleend
in het aanstaande voorjaar naar de haven van Vlis
singen zal worden verlegd. De ondervinding heeft tot
dusver geleerd, vooral in dit najaar en clit was
nog de vorige week het geval dat de stoombooten,
I die naar Antwerpen moesten opstoomen, uren lang
l op de reede van Vlissingen op het gunstige getij
moesten wachten, om hunne reis verder te kunnen
vervolgen, zeer ten ongerieve zoowel van de passagiers,
als tot oponthoud van de aan boord zijnde mail, zoo
1 zelfs, dat door een der gezagvoerders werd verklaard,
dat passagiers en goederen bij aandoen der haven
van Vlissingen reeds een eind Duitschland zouden
hebben bereikt, als hij te Antwerpen zou binnen-
stoomen. En hoe zal het nu zijn, als eens eene strenge
winter mocht invallen en de bovenrivier met ijs zal
zijn bezet, terwijl men uit zee komende, Vlissingen
altijd kan bereiken Naar men verneemt, worden dan
ook de onderhandelingen betrekkelijk deze voor Vlis
singen zoo gewichtige aangelegenheid, door de daartoe
bevoegde autoriteiten sterk voortgezet.
Zondagmorgen kwam te Vlissingen binnen het
keizerlijk Russisch stoomtorpedo-vaartuig »RevaI",
commandant Michael Nevinesky, komende van Havre
en Duinkerken. Na eenigen proviand en water te
hebben ingenomen, vertrok het binnendoor naar
Amsterdam. Het vaartuig was in Engeland nieuw
gebouwd en op weg naar Kroonstad. Het trok door
zijn bijzonderen vorm zeer de aandacht, had zijn
schroef middenscheeps, en zijn diepgang 8y2 voet,
was daardoor op die plaats belangrijk meerder dan
aan den voor- en achtersteven. Het liep eene vaart
van 20 mijlen. De verschansing, als men het zoo
noemen kan, hing vol met zwemgordels, zeker een
bewijs, dat de eguipage in zee bij slecht weder zulk
vaartuig niet veilig acht. In de »davits" zag men
een eigenaardig gebouwd bootje; het was in het
midden .van 2 schotten voorzien, zoodat het, wanneer
de verbindingstukken losgemaakt waren, als 2 bootjes
gebruikt-kan worden, daar ieder gedeelte achter door
het schot waterdicht was.
Bij Goes prijkt een rozestruik met prachtige bloemen.
Door den commissaris des Konings in Zeeland is
wegens de in Zuid-Beveland heerschende pokziekte, de
inenting der schapen aanbevolen. De bewerking zal,
zoo noodig, onder toezicht van den directeur van de
veeartsenijschool toegepast worden.
Zr. Ms. gezant te Brussel,
ring, met ingang van den
Zierikzee.
Blijkens bericht van
heeft de Belgische
4den dezer, tot nader order, den in- en doorvoer over
land en van de zeezijde verboden van schapen, versch
schapenvleesch en schapenvachten, afkomstig uit Neder
land.
Nogmaals wordt de aandacht gevestigd op de ver
rassende pijnstillende werking van cocaïne, welke stof
sedert enkele jaren ook te Rotterdam o, a. bij sommige
patiënten in het gesticht voor on- en minvermogende
ooglijders, directeur dr. J. H. De Haas, wordt gebruikt.
Meer en meer wordt de cocaïne ook in de tandheel
kunde aangewend. Dertig milligram zoutzure cocaïne
in 0,250 cc. water opgelost en 1. a. op de plaats ge
bracht, waar de operatie moet verricht worden, brengt
een plaatselijke gevoelloosheid teweeg, die het trekken
van tand of kies niet meer doet gewaar worden dan
het vallen van een knoop van onze jas.
Alle meesterschilders in ons land, die instemmen
mot een program, verspreid door het hoofdbestuur van
den Nederlandschen Schildersbond, zijn uitgenoodigd
tot een nationale vergadering, te houden te Amsterdam
op Maandag "8 November aanst., des voormiddags 11
ure, in het lokaal «Eensgezindheid", op het Spui aldaar.
Maandagmiddag verkeerde de Amsterdamsclie Beurs
in levendige agitatie op het bericht, dat het stoomschip
«Prins Hendrik" van de Maatschappij «Nederland" b;j
Aden in den grond gevaren was. De aandeelen van
deze maatschappij daalden terstond 6°/0.
Deze laatste bijzonderheid toont, hoe weinig zelfs
personen, die geacht mogen worden op de hoogte van
zaken te zijn, de administratieve inrichting van derge
lijke groote Stoomvaartlichamon kennen.
De Stoomvaartmaatschappij «Nederland" heeft, als
alle groote Stoomvaartmaatschappijenhaar geheel
afzonderlijk geadministreerd wordend Verzekeringsfonds.
Dit fonds wordt jaarlijks onverschillig of er verliezen
geleden of winsten gemaakt zijn aangevuld met
een zeker bedrag, dat anders als verzekeringspremiën
aan andere maatschappijen zou moeten worden betaald.
Die premiebedragen groeien allengs aan tot een aan
zienlijk kapitaal, dat afgescheiden van winsten of
verliezen op de reizen ongerept blijft, tot er werkelijk
een schade wordt geleden, die anders bij andere maat
schappijen door verzekering gedekt zou zijn. Eerst dan
wordt dat fonds aangesproken en daaruit zonder
het maatschappelijk kapitaal aan te tasten de schade
vergoed of hersteld.
Aandeelen in het maatschappelijk kapitaal hebben
dus met het Verzekeringsfonds niets te maken en
worden door verliezen, door ongelukken op reis aan
de schepen toegebi'acht, volstrekt niet getroffen. Daling
van den koers, om reden dat er een schip vergaan is,
is derhalve volkomen ongemotiveerd.
Ten overvloede is de «Prins Hendrik" gelukkig nog
in lang niet vergaan. Zij is in de haven van Aden
door het Engelsche stoomschip «Hubbock" van achteren
aangevaren en gezonken, maar daar de haven geen
peillooze zee is, ligt het schip bij eb nog geheel zicht
baar. Alleen bij vloed ligt het onder water. Er bestaat
dus alle kans om het gat met zeilen te dichten en
het schip, door het lens te pompen, weer vlot te
krijgen, ten einde het te doen dokken en hei-stellen.
Volgens Surveijers rapport zijn er aan boord van
het te Aden aangevaren stoomschip «Prins Hendrik"
verscheiden plaatsen voor en achter van het bovendek
ontzet. Drie balken in het groote voorluik zijn ge
broken. Het dek is met laag water en springtij tien
duim boven. Vermoedelijk zal men acbt dagen bezig
zijn om het lek tijdelijk te kuunen dicht maken. De
opening is ongeveer 24 voet lang van het bovenschip
tot onder. Het is twijfelachtig, of het schip den druk
van de uitzetting der lading zal kunnen weerstaan.
Volgens telegram van den gezagvoerder van het
stoomschip «Hubbock", was de oorzaak der aanvaring,
dat de «Prins Hendrik" achteruit ging dwars voor
zijn boeg. De schade van de «Hubbock" is niet zeer
ernstig en het stoomschip kan de reis voortzetten.
Een officieel onderzoek wordt gevorderd.
Volgens telegram uit Londen, te Amsterdam bij de
vereeniging van Assuradeuren ontvangen, zijn uit het
stoomschip «Prins Hendrik" in goeden staat gelost
2700 balen koffie. De dekken beginnen te zwellen.
Door de autoriteiten is beslag gelegd op het stoom
schip «Hubbock".
De «Prins Hendrik" ligt blijkens de inlichtingen,
die het Nieuwsbl. van 'Nederl. ontving, bij eb nog
geheel zichtbaar. Alleen bij vloed ligt de boot onder
water. Er bestaat dus alle kans om het gat met
zeilen te dichten en het schip, door het lens te pompen,
weder vlot te krijgen, ten einde het te doen dokken
en herstellen. De passagiersruimte van het schip was
geheel bezet met repatrieerende oud-gasten en troepen,
die allen in de vele hotels, waaraan een bedrijvige
havenplaats als Aden rijk moet zijn, een goed onder
komen hebben kunnen vinden, zoodat de familieleden
geen oogenblik in bezorgdheid of angst behoeven te
verkeeren.
De Arnh. Ct, vestigt nogmaals de aandacht van
belanghebbenden op het feit, dat nog maar tot het
einde dezer maand de gelegenheid open staat om
effecten te doen zegelen voor l/5 van het bij de wet
van 31 Dec. '1885 bepaalde zegelrecht. Van af 1
December zal het halve en na 1 Maart 4887 het
volle zegelrecht zijn verschuldigd. Dewijl geene effecten
verkocht, beleend of als onderpand gegeven kunnen
worden zonder van zegel te zijn voorzien, is het in
ieders belang, nog van het verlaagde recht gebruik
te maken.
Ter gelegenheid van zijn 74en verjaardag, bood de
heer A. van Lier, directeur van het «Grand Theatre",
te Amsterdam, Dinsdagavond zijnen vrienden en ar-
tisten een feest-avond, of liever een féte de nuit aan.
De Duitsche kunstbroeders en eenige andere artisten,
niet tot het gezelschap van den heer Van Lier be-
hoorende, konden eerst na afloop der voorstelling ver
schijnen. Ernst Possart ontbrak niet aan het appèl
en bracht o. a. clen nog steeds energieken directeur
en vriend een heildronk. Hij was in dit opzicht niet
eenig, tal van toosten werden den jubilaris gewijd.
Tot vroeg in den ochtend werd aan Bacchus en
Terpsichore ter dege geofferd, dank zij de gulheid
van den gastheer en de vroolijkheid zijner gasten.
Onze te Brussel woonachtige landgenoot, de heer
B. Hugo Sassen, is door H. M. de Koningin-Regentes
van Spanje benoemd tot ridder der orde van Karei III.
De beeldhouwer Stracké ontving een in gebroken
Fransch geschreven brief van een Italiaansch «maitre
de violon", Aloise Grotti, die zegt afstammeling te
zijn van Ugo Grotius, van wien hij een zeer oud
portret bezat, met een manuscript over den oorsprong
der familie Grotius. «Circon stances financières" ver
hinderden hem de onthulling te Delft bij te wonen,
maar hij verzocht Stracké hem een photografie van
het monument te zenden. Den curieusen brief kan
men in zijn geheel vinden in den Leeswijzer.
Omtrent het onlangs door de Nederl.-Amerikaansche
Stoomvaart-Maatschappij in Engeland aangekochte
nieuwe stoomschip, waaraan den naam «Rotterdam" is
gegeven, lezen wij het volgende:
Het schip maakt over het geheel een zeer gunstigen
indruk. Het is bestemd voor le, 2e en 3e klasse
j passagiers. Voor de eerste klasse passagiers, voor wie
80 plaatsen beschikbaar zijn, is een flinke salon met
afzonderlijke damessalon en rookkamer voorhanden.
Vooral de damessalon is keurig afgewerkt. Beneden
de groote salon bevindt zich nog een salon, waarom
heen de hutten zijn.
De slaapplaatsen zijn eveneens keurig net ingericht
j en al de vereisch'te gemakken worden er gevonden.
De tweede klasse, ofschoon eenvoudiger, ziet er ook
zeer goed uit.
Voor 2e klasse passagiers zijn 70 plaatsen beschik-
l baar, terwijl 300 derde klasse passagiers in dit schip
plaats kunnen vinden. Zoo noodig bestaat er gelegenheid
i voor emigranten nog plaatsen te maken. De derde
j klasse onderscheidt zich hierin van die op de overige
j schepen der maatschappij, dat zij ijzeren kribben
I heeft, hetgeen voor de zindelijkheid zeer te waardeeren
j is. De kribben van de derde klasse der andere schepen
zijn van hout. Ook de hutten voor de bemanning laten
j niets te wenschen over.
j Het schip is in 1878 gebouwd door Harland en
Wolff te Belfast. De machine en de ketels zijn van
Forrester So Co. te Liverpool. De lengte van het schip
is 392 Eng. voet, terwijl het 39 Eng. voet breed is.
Het schip telt 4 masten, 3 groote ketels en 1 lier
ketel en heeft 7 waterdichte schotten. Het indicateur-
vermogen van de machine is p. m. 2000 I. P. K. De
vaart bij minder gunstige gelegenheid is 11 mijl en
en bij goede stoomgelegenheicl 13y2 mijl.
De tweede klasse heeft een eigen promenadedek,
een- extra-deksalon, benevens hutten voor 4 en 2
personen.
Omtrent de eerste klasse moet nog vermeld worden,
dat er een dames-badkamer met boudoir enz, voor
handen is, terwijl zij ook een groot promenadedek
heeft. De verwarming heeft door stoom plaats, terwijl
de verlichting in het geheele schip door electriciteit
geschiedt.
Sedert een dag of veertien is, naar het Hbl. bericht,
de handel in diamanten te Amsterdam levendiger dan
in de laatste jaren het geval was. Alle geslepen waar
wordt met graagte opgekocht, naar men zegt voor
Japan en China via Amerika. De groote afzet doet
natuurlijk den aanvoer van ruw toenemen en'de be
werking daarvan komt de nijverheid ten goede. De
klovers, snijders en slijpers hebben volop werk of
spoedig werk te wachten.
De vraag naar Japan staat zeker in verband met
het vroeger vermelde bericht, dat de keizer aldaar
diamanten sieraden heeft besteld, en dat de voorname
lieden het voorbeeld volgen.
Het departement Utrecht der «Nederlandsche Maat
schappij tot bevordering van Nijverheid" heeft een
prijskamp voor werklieden uitgeschreven. Meubelmakers,