Voor den aanleg van een kanaal dwars door Frankrijk zijn thans twee plannen openbaar gemaakt. IJet meest omvattende plan beoogt den aanleg van een Kanaal van het noorden naar bet zuiden, van het kanaal naai de Middellandsche Zee, geheel Frankrijk doorsnijdend. Het zal van Marseille uitgaan, Lyon aandoen en van daar de bijrivieren van de Boven-Loire en Seine ge bruikende, langs Parijs bij Calais of bij Duinkerken in bet Kanaal uitloopen. Deze lijn volgend, moet bet Noord-Zuidkanaal ook voor handel en nijverheid aan zienlijke voordeelen opleveren, daar bet zeer vruchtbare landstreken doorsnijdt, de hoofd handelplaatsen van 't inwendige van Frankrijk, Parijs en Lyon, zoowel als de beide kusten verbindt en ook de verbinding uitmaakt tusschen verschillende steenkolenmijnen van het land, waardoor Frankrijk in staat zal zijn met de Engelsche, Belgische en Duitsche kolen te wedijveren. Het tweede ontwerp is eenvoudiger en heeft de voorkeur van ge makkelijker uitvoerbaarheid, 't Is een zee-scheepvaart kanaal van de Garonne-monding (Bordeaux) over Toulouse naar Cette of Narbonne aan de kust der Middellandsche Zee. Dit «Zuidkanaal" zou, al staat het in beteekenis ook ten achter bij het Noord-Zuidkanaal", op gelijke wijze als het laatste de omtrekking van de Engelsche stelling bij Gibraltar mogelijk maken. De lengte wordt op 900 kilometers, die van het Noord-Zuidkanaal" op bijna het driedubbele aangegeven. Gemengd Buiteiilandscli Nieuws. Dat men in de Yereenigde Staten onder onze voor malige landgenooten met de drijvers van sectescholen niet bijzonder ingenomen is, bewijst o. a. het volgende, overgenomen uit eene orthodoxe courant uit Michigan. »Nooit make men de Christelijke volksscholen tot voorbereidingsscholen voor de Hollandsche catechisaties, zooals sommigen willen. Het grootste ongeluk voor ons land zou zijn, als het werd opgevuld met sectescholen, die alle begrip van vaderlandsliefde en vaderlandslievende deugden zouden weren." Een Familietwist. De tegenwoordige verkiezings strijd in Tennessee is inderdaad een aardigheid te noemen. De Republikeinen hebben Alfred A. Taylor tot candidaat voor Gouverneur, de Democraten zijn broeder Robert L. Taylor en de Prohibitionisten hunnen vader Nathaniel G. Taylor. Men denkt, voegt het blad, waaruit wij dit bericht ontleenen, er leuk bij, dat de vader de meeste kans heeft om gekozen te worden, zooals ook betamelijk zou zijn De justitie en politie te Chicago zitten, na de ver oordeeling der eerste 7 anarchisten, niet stil, maar zetten hunne vervolging der bende ijverig voort. Ver leden week zijn er weer 3 gevangen genomen op de beschuldiging van samenzweerders te zijn tegen de rust en orde van den Staat. Vermoedelijk zullen er spoedig nog meer volgen. De uitvoering van bet doodvonnis tegen eerstgenoemde 7 zal plaats hebben op Maandag 6 December a.s. Een nieuwerwetsch Begrafenisplan. Iemand te Chicago heeft aan den Gezondheidsraad aldaar voor gesteld om voor een half millioen Dollars een zeer hoogen toren te bouwen, 50 verdiepingen hoog, bestaande uit naast en boven elkander staande vakken, waarin de lijken der afgestorvenen zullen worden geplaatst, terwijl in den toren een groot vuur altijd brandende zal gehouden worden, om de gassen, ontstaande uit het verteren der lijken, te verbranden en ontbinden. De «égouts" van Parijs voeren jaarlijks honderd duizenden kubiek meters vuile stoffen uit de wereldstad naar de Seine. De plaatsen aan de rivier, waar deze bestanddeelen worden uitgestort, bevinden zich voor namelijk tusschen Clichy en St. Dénis. De lichtere deelen worden door den stroom mede naar zee gevoerd, doch de zwaardere vormen in de rivier banken van grooten omvang. Onlangs heeft het gemeentebestuur van Parijs de opruiming dier banken aanbesteed, terwijl de levering van de daarvoor benoodigde werktuigen is opgedragen aan den heer Thomas Figee, den eigenaar van de werf Conrad" te Haarlem. Deze werktuigen bestaan uit baggermachines, transportvaartuigen en een drijvenden elevator van zeer grooten omvang. Het laatstgenoemde werktuig toch zal in staat zijn om per werkdag van 12 uur een hoeveelheid van 2000 M. vaste stof te lossen en op den daar ter plaatse 10 Meter hoogen oever uit te storten. Dat het gezegde »Er is niets nieuws onder de zon", toch niet altijd doorgaat, bewijst de volgende brief, die een Milaneesch blad openbaar maakt. Want wie heeft er ooit van gehoord dat een kunstenaar of kunstenares zich beklaagde, dat ze te zeer geprezen werden Er bestaat toch zoo iemand, met name Ferezina Mazzaretti, en haar brief aan den redacteur van het blad luidt woordelijk Mijnheer Ik verzoek u mij in het volgend nummer van uw blad een plaatsje te gunnen voor een bericht, dat ik voor belangrijk houd. Gij hebt mij in uwe laatste recensie een lof toegezwaaid, dien ik niet verdien ofschoon ik u dank wijt voor uwe welwillendheid, zal dit mij toch niet blind voor de vleierij maken. Het publiek zou me echter in staat achten, dat ik dezen overdreven lof als ernstig gemeend opvat. Daarom verzoek ik u dringend, in uw blad mijne verklaring openbaar te maken, dat ik me nog verwijderd acht van het meesterschap, dat ge mij toeschrijft. Ik doe wat ik kan maar meer ook niet. In elk geval zal de mij toegezwaaide lof, mij tot vernieuwden ijver aansporen. Vergun mij, mijnheer, mij met de meeste hoogachting te noemen enz." Of deze brief ernstig gemeend dan wel of het een nieuw middel tot reclame is, vermeldt het Milaneesche blad evenwel niet. Het is algemeen bekend op welke grootsche wijze het couranten wezen in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika is ingericht, en evenzoo bekend kan het zijn, dat de uitgevers van de dagbladen eigene perstreinen laten loopen om hun blad reeds weinige uren na de verschijning ook in handen te brengen van de meest veraf wonende lezers. Het is werkelijk fabelachtig' met welke snelheid deze treinen loopen; zoo gebruiken zij, om maar één voorbeeld te noemen, voor eene uitgestrektheid van 450 Engelsche mijlen lang van New-York naar Buffalo slechts 0y2 uur! De volgende schets geeft daarvan een proefje. Het is halfdrie in den morgen. Op het Centraal station te New-York staat een trein gereed, slechts bestaande uit de machine, een personen- en een goede renwagen. De machine sist reeds ongeduldig en de lantaarns fonkelen hier en daar in de duisternis. Hand wagens met reusachtige pakken vol couranten gevuld, komen met geraas aansnellen, en hun inhoud, bestaande uit New-Yorksche bladen in honderdduizenden exem plaren, verdwijnt in den goederenwagen. De middelste, de personenwagen, is er maar bijgevoegd als een soort ballast, ten einde het schommelen der trein te ver minderen. De zitbanken zijn er uit verwijderd en in plaats daarvan ziet men groote tafels, waarop onder weg de couranten gevouwen worden. Met doffen klank slaat de stationsklok drie uur het laatste pakket wordt in den wagen geworpen, de machine laat een luid gefluit hooren, ze gaat voorwaarts, stort zich in den tunnel en de trein is in volle vaart. Nog eer de conducteurs tot bezinning komen, zijn ze reeds verre weg en de flikkerende gaslantaarns van de Hudson- metropolis verliezen zich in de duisternis. De machinist is een nachtuil gelijk. Zijn oog doorziet nevel en duisternis, met de hand op den kruk staat hij daar onbewegelijk als een standbeeld, zijn voertuig ratelt onder hem voort met een snelheid van 40 Engelsche mijlen per uur. Onderwijl is het vol leven in den wagen. De expediteurs hebben rok en vest uit geworpen en met een snelheid, welke de oogen der toeschouwers doet duizelen, gooien zij de couranten heen en weer, sorteeren, vouwen en pakken ze de bladen bijeen. Daarbuiten vliegen dorpen en steden voorbij, zoo ook de onbevolkte stations, op welker perrons de voorbijsnellendende trein de couranten-pakketten als 't ware laat neerregenen. Station Yough-keepjeAlle treinen houden hier tien minuten stil. «For refresh ments!" staat op een tafel met groote letters te lezen. Welk een bespotting voor de begeleiders van den extratrein, voor wie nog gedurende menig uur geen verfrissching bereid is. 't Is 5 uur geslagen, de trein rent in vliegende vaart de badplaats Catskill voorbij, en de couranten vliegen letterlijk tot voor de Hotels en de fashionable zomerverblijven. Met twee uren heeft de perstrein reeds de snelheid van een koeriertrein overtroffen, voort gaat het totdat om 6 uur 10 min. de trein het station van Albany binnenstoomt en halt houdt. De machine wordt afgespannen, een frissche locomotief met vollen druk neemt haar plaats in. Nu gaat het opnieuw rusteloos voort, totdat op een der grensstations de roldeuren der goederenwagens weer openvliegen en rechts en links de pakketten worden uitgeworpen op de sporen, het perron, tegen de palen, op het gras, in den modder, die weer door andere treinen in vliegende vaart verder worden ge bracht. Na te Syrakus weder van machine verwisseld te hebben, welk oponthoud de beambten gebruiken om met koortsachtige drift de restauratie te bestormen, is het Cromwell, Van der Bilt's lievelings-machinist, de vaste stuurman van den cxpressetrein van den spoorwegkoning, die de «teugels" der locomotief in handen neemt, »Ik zal u eens toonen, wat vliegen heet"! roept hij glimlachend uit en de trein dondert verder. Cromwell houdt zijn belofte in 87 minuten legt hij 81 mijlen af. Zijn stoker moet zich van tijd tot tijd omwenden, om even adem te halen. En zoo voortvliegend wordt het eind-station Buffalo bereikt nog 6 min. voor den vastgestelden tijd; te 12 uur 30 min. loopt de perstrein het station van Buffalo binnen, en wel in 7 uren korter tijd dan de beste koerier-trein het gewoon is te doen. Van hier worden de aansluitingen naar alle steden van het Westen geregeld. Zoo vliegen dagelijks de New-Yorker dagbladen over het gansche vaste land van Amerika. De Engelsche haven Harwich. Het Duitsche weekblad Export bevat in een zijner laatste nummers een artikel over genoemde haven, waaraan wij bet volgende ontleenen. De haven van Harwich wordt gevormd door het tezamen stroomen der rivieren Orwell en Stour, die bij bovengenoemde plaats in zee vallen. De toegangen der haven bieden volkomen veiligheid voor de scheepvaart. Ten gevolge van de gelijkmatige diepte van het water, den omvang van het bekken, de zekerheid welke zij biedt en haar onmiddellijken samenhang met de zee, is de haven van Harwich een der beste havens aan de oostkust van Engeland. Wegens de gemakkelijkheid waarmede men kan binnenloopen in alle jaargetijden, bij dag en bij nacht is zij misschien de eenige haven van de kust, die met recht als vluchthaven mag worden beschouwd. Om het zoover te brengen heeft de Engelsche regeoring 450,000 uitgegeven. De Great-Eastern-Spoorwegmaatschappij, die in Harwich de beste plaats voor verlevendiging van haar verkeer met het vasteland erkende, heeft ongeveer 3/4 millioen pond sterling ten koste gelegd aan het bouwen der groote etablissementen van Parkeston Quay, zoowel voor hare eigen als voor andere lijnen. Parkeston Quay ligt even boven de stad Harwich aan den rechter-oever der Stour; het is een vrije aanlegplaats in de haven van Harwich. De schepen, die er van gebruik maken, behoeven geen dok-, los- en liggelden te betalen. De geheele lengte der aanlegplaatsen te Harwich bedraagt 1800 Engelsche voet, dat is ongeveer 600 meter, en kan nog veel verder uitgebreid worden. De waterstand is gemiddeld bij vloed 28 en bij eb 16 voet. Vijf dubbelsporen verbinden de aanlegplaatsen met de voornaamste lijnen naar Londen en het noorden van Engeland. Hydraulische kranen en alle verdere hulpmaterieel zijn overal volgens de nieuwste methoden aangebracht. Twee groote pakhuizen, ieder van 528 voet lang en 60 voet breed, bevinden zich op de kaaien en dienen, tegen een billijke vergoeding, voor de berging van alle mogelijke waren. In de nabijheid daarvan zijn kantoren voor reeders en kooplieden. Aan het oostelijk uiteinde der landingsplaats be vinden zich bruggen om vee te lossen, en daarbij veestallen, die tegelijkertijd zes scheepsladingen kunnen bevatten, iedere lading in een afgezonderd gedeelte vijf en dertig waggons kunnen van hier uit gelijktijdig geladen worden. Dicht bij die stallen bevinden zich groote slachtplaatsen. Een stoombootlijn tusschen Esbjerg, in Denemarken, en dit punt brengt geregelde ladingen levend vee aan, dat in Engeland vrij mag worden ingevoerd, omdat Denemarken wordt beschouwd als te zijn vrij van de veeziekte. Het vee uit Nederland mag niet levend worden aangevoerd; daarom worden de beesten kort voor het vertrek der booten naar Harwich geslacht en het versohe vleesch bereikt dan toch in 15 uren de Londensche markt. Iets meer naar achteren liggen de hotels en stations, die door een passage met de steigers in verbinding staan. Al deze gebouwen zijn evenalsde aanleg plaatsen, electrisch verlicht. Londen ligt ruim 112 kilometer van Harwich verwijderd, bovendien is Parkeston direct verbonden met de graafschappen, zoodat de goederen daarheen bestemd, niet meer, zooals vroeger, den omweg over Londen behoeven te maken, hetgeen veel tijd en kosten bespaart. Te Harwich kan men doorloopende vrachtbrieven bekomen voor alle Engelsche stations en de voor naamste punten van het vasteland. Onder de vracht is berekend het staangeld en de kosten van overlading. Het wegen, het gereed maken voor het onderzoek der douanen en dergelijke werkzaamheden laat de Great-Eastern-spoonvegmaatschappij tegen billijke ver goeding door hare beambten doen. Ten slotte nog iets omtrent de ligging van Harwich. Deze haven is het nabij Nederland en Duitschland dichtst gelegen punt op Engelands oostkust. Op het oogenblik bestaan vier regelmatige stoombootlijnen tusschen Parkeston aan de eene en van Antwerpen, Rotterdam, Hamburg en Esbjerg aan de andere zijde. Bovendien gebruiken veel zeil- en stoomschepen, die onder de meest verschillende vlaggen varen, deze haven om te laden of te lossen. Bij een cventueelen ooi log op het vasteland zou Harwich daar op een vrijen doorvoer in Nederland en België te rekenen is de eenige haven zijn waarover de Duitsche en Engelsche post kon verzonden worden. Men mag bovendien aannemen, dat tusschen die haven en Cuxhaven of Bremerhaven de post met snelvarende stoomschepen even spoedig kon worden verzonden als nu. Voor de Indische post was Harwich, onder zulke omstandigheden, waarlijk het eenige mogelijke punt van correspondentie. Kerk- en Sclioolnieuws. Door wijlen den heer M. Brand-Corstius is ook aan het diaconie-bestuur der herv. gemeente te Gemert een legaat van f 2000 vermaakt. Bij het te Amsterdam gehouden examen voor Middel baar Onderwijs in het Ilandteekenen is geslaagd de heer A. F. C. de Graaf van Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1886 | | pagina 3