Bijvoegsel bij de Zierikzeesche Courant van Zaterdag 4 September 1886. S, (TEX. VERGADERING VAN DEi\ GEMEENTERAAD ZIEBIKZEE, «gevende publici se daarin laats van Tl Neder- ing is dit ;ebben wij ju wenscbt is, waarin Ike order Jr. ito. 3 3 Va buiten- borgtocht. AM It. 753/, 80 1003/a 104 57=/, 50 J*' 50*/, 102 89'/» 66'=/u 67'/l« 67=/, 67'/, 95 66 21'5/,b 120=/, 62=i 96 629/,q f l)14'/a - 2,48 TE gehouden den 3 0 Augustus 18 8 6. Els." I deed taferej Z( haar nijpen volle last Tham mevr. dames Eigen van van 1' heer heere: lijk v Voorzitter Mr. J. P. ZN". Ermerins, Burgemeester. Afwezig zijn de H.H. Mr. Schneiders van Grejffenswerth Jhr. Mr. van Kinschot en W. A. Ochtmanalien buiten de gemeente. De notulen van het verhandelde in de vorige twee vergaderingen worden voorgelezen en goedgekeurd. De Voorzitter deelt mede,,dat zijn ingekomen: 1°. een brief van de Gedep. Staten, houdende goed keuring van het raadsbesluit van den 30 Julj 1.1. tot beschikking over den post voor Onvoorziene Uitgaven der gemeentebegrooting voor '1886. Voor kennisgeving aangenomen; 2°. de rekening over -1885 van het Burger-Weeshuis. Tot onderzoek en verslag gesteld in handen van de H.H. van ManenMoolenburgh en Zuurdeeg 3°. de rekening over 1885 van de D.D. Schutterij. Tot onderzoek en verslag gesteld in handen van de H.H. Goernans, S. J. Ochtman en de Looze; 4°. een verzoekschrift van den heer C. van der Vliet en 46 andere ingezetenen dezer gemeente, om de nieuwe tweede binnenbrug ook te doen dienen als rijbrug, als zijnde die brug naar het oordeel van deskundigen, die daarop gehoord zijn, meer dan ruim voldoende om daarop met volkomen gerustheid met beladen vrachtwagens te rijden. De adressanten meenen, dat zulk een besluit in 't alge meen van groot belang, moet geacht worden, voornamelijk ook voor de bewoners van de Noord- en Zuidzijde der Oude Haven. Hoewel zij niet voorbij zien, dat het gebruik der brug als rijbrug iets meer aan onderhoud zal kosten, komt hun dit zeer gering voor, in verband tot het daar tegenover staand belang en bij welker beoordeeling naar hunne meening niet buiten aanmerking mag blijven, dat het eventueel vervoer over deze brug ook ten goede zou komen aan dat der eerste bouten binnenbrug, welke daardoor minder onderhoud zal vorderen. De Voorzitter zegt, dat het voorgelezen adres eene zaak betreft waaromtrent de Baad reeds tweemaal, telkens in denzelfden zin, eene beslissing heeft genomen, en dat het verzoek der adressanten daartoe strekt, dat de Raad nu eene andere beslissing zal nemen. In de gegeven omstandigheden wenschen Buj'gem. en Weth. zich Van het geven van prse-advies te onthouden en de beslissing aan den Baad over te laten. Namens hen zal de Voorzitter echter mededeelen, wat in deze vroeger is besloten, en hoe de feitelijke toestand thans is. Bij da aanbieding der gemeentebegrooting voor 1886 is door Burgem. en Weth. te kennen gegeven, dat de toestand van de tweede houten binnenbrug (die sedert Augustus 1879 niet opgehaald was tot het doorlaten van schepen, en gesloten was geweest voor alle andere passage dan die van voetgangers), zoowel wat de brugdekken als de balansen en hameigebindten betrof, van dien aard was, dat het niet verantwoord werd geacht de brug nog- één jaar voor het publiek verkeer opengesteld te houden. Daarom werd voorgesteld, die brug af te breken en in plaats daarvan een vaste brug te makenalleen bestemd voor voetgangers, waarmede voldoende in de behoefte van het publiek zou zijn voorzien. Het maken van eene nieuwe ophaalbrug, bestemd ook voor rij- en voertuigen, werd niet raadzaam geacht, omdat men nog niet zou wenschen af te zien van het denkbeeld, om ingeval tot eene geheele verdieping der buitenhaven werd overgegaan, het de tweede brug en den ringmuur te dempen. Bij de behandeling van de begrooting is een voorstel gedaan om de te maken brug ook voor verkeer met Zuid-Moiiiwgen geschikt te makendoch dat voorstel is verworpen met 7"tegen 4 stemmen. "Voor de tweede maal is de zaak behandeld in de raads vergadering van den 24 Maart 1886. Door Burgem. en Weth. is toen medegedeeld, dat volgens opgaaf van den Gemeentebouwmeester de prijs van het ijzer lager was, dan toen hot eerste project voor de brug werd gemaakt en dat daardoor de brug, zonder vermeerde ring van kosten, met ijzeren in plaats van met houten iiggers kon worden gemaakt, waarom zij, in overeenstem ming met het advies van de Commissie van Fabricage, het raadzaam achtten ijzeren liggers te nemen. Zij wenschten daartoe evenwel niet over te gaan zonder magtiging van den Raad, omdat vroeger uitdrukkelijk was verklaard, dat houten liggers zouden worden gebruikt, Door een der Raadsleden is toen het voorstel gedaan, dat de Raad zou besluiten zwaardere liggers te nemen en de brug dan tevens voor rijbrug geschikt te maken, waar door de uitgaven werden geraamd f 250 te zullen stijgen. Bij de bespreking van dat voorstel is er op gewezen, dat een voornaam bezwaar tegen het maken eener rijbrag daarin bestond, dat de kosten van onderhoud van eene rijbrug hooger zijn dan die van eene brug alleen voor voetgangers. Het voorstel om eene rijbrug te maken, is toen ver worpen met 6 tegen 4 stemmen. Burgem. en "Weth. zijn daarna tot de uitvoering over gegaan en hebben op den 14 April 1886 het werk aan besteed en aan de minste inschrijvers voor f 1024 gegund. gedeelte der Oude Haven tusschen Het werk is nu gereed; de brug is volgens het vooraf gemaakte plan ingerigt en geschikt voor voetgangers, doch breeder dan een eenvoudig loopbrugje, zooals b. v. bj het Sas, omdat het wenscheljk voorkwam, zooals ook door den Raad is goedgekeurd, aan eene brug als doze, in liet midden van de stad, een ocnigszins redelijk aanzien te geven. Daardoor is de nieuwe brug zelfs iets breeder dan de vroegere ophaalbrug. Verder is de brug zóó stevig gemaakt, .dat een groot aantal personen tegelijk zich daarover kan bewegen en des verkiezende daarop zal kunnen dansen en springen, zooals o. a. bij de kermis kan plaats hebben. Wat betreft de stevigheid van de brug en de mogelijk heid om daarover met paarden en rij- en voertuigen te rijden, kan worden opgegeven, dat de vier tussohenliggers, waarop het bj bet rijden van rij- en voertuigen vooral aankomt, volgens opgaaf van den Qomeentebouwmoester, een gewigt kunnen dragen van ruim 7800 kilogram. In dat opzsgt kan de brug zonder bezwaar bereden worden. Daarbj dient evenwel in het-- 'oog te worden gehouden, dat do brugdekken nu gemaakt zijn zooals voor eene loopbrug voldoende is. Voor eene rijbrug had het onderdek van eikenhout moeten zjn, in plaats van zooals nu van greenenliout en ook zwaarder dan het tegenwoordige, terwijl het bovendek insgelijks zwaarder had moeten zjn. Hierdoor zullen, wanneer de brug als rjbrug wordt gebruikt, de tegenwoordige dekken eerder versleten zjn dan ingeval de dekken dadeljk zwaarder waren gemaakt. Hoezeer de brug bestemd en gemaakt is tot loopbrug, is het alzoo toch mogeljk daarvan ook voor rij- en voer tuig-en gebruik te maken. Het onderhoud zal echter in dat geval veel meer uitgaven vereischenwant men kan rekenen dat de brugdekken dan om de 4 of 5 jaar moeten worden vernieuwd, terwjl het dek eener voetbrug vele jaren kan dienen. De beraadslagingen worden geopend. De heer Zuurdeeg meent, dht men nu in een ander geval verkeert dan vroeger, toen de brug nog gemaakt moest worden. De Raad heeft besloten tot het maken van eene loopbrug, maar men heeft eene rjbrug verkregen. Tegen de bedoeling is er een brug gekomen geschikt voor rjbrug, en nu veel ingezetenen er prijs op stellen die ook als zoodanig te gebruiken, is er geen reden om het niet toe te staan. Wat de kosten van slijtage betreft, merkt hij op, dat de vorige brug slechts weinig ais rjbrug gebruikt is en dat dit ook nu wel weder het geval zal ziju. Eigenlijk is er dan ook geen enkel doel voor eene rjbrug, doch dit neemt niet weg, dat de Raad aan het verkeer geen hindernissen in den weg behoeft te leggenals hot niet noodig is. Do vermeerdering der onderhoudskosten zal niet groot zjn, doch al ware die van eenig belang, dan toch zou hij meenendat thans aan het verlangen der adressanten behoort te worden voldaan. Spr. ziet er geen bezwaar in, de brug als rjbrug te laten dienst doentenzij het gevoelen van de deskundigen omtrent de bekwaamheid der brug onjuist is, hetgeen hj echter niet kan aannemen nadat door Burgem. en Weth. is medegedeeld, dat zj een draagvermogen van 7800 ILG. bezit. Wat het niet uitbrengen van prse-advies door Burgem. en Weth. betreft, met deze handelwjze kan Bij zicli niet vereenigende vraag lag voor de hand of de brug geschikt is om als rijbrug dienst te doen en dat liadden Burgem. en Weth. kunnen onderzoeken. De heer Goemans meent, dat de Raad de zaak indertijd behoorlijk overwogen heeft. Vroeger hebben zich g-eene stemmen geopenbaard om eene rjbrug te maken, doch eerst thans, nu de brug gemaakt is, komt er een adres. Er is nu eene loopbrug on niet zooals do heer Zuurdeeg zegt, eene rijbrug, al kan men ook over de nu gemaakte brug rijden. Tegen het plan van de tegenwoordige brug als loopbrug heeft niemand zjne stem verheven. Hij meent, dat de leden ziohzelven een slag in 't aangezigt zouden geven, als er nu een ander besluit werd genomen. De adressanten hebben de zaak te laat bedacht, In al de jaren dat de vroegere brug voor het verkeer met rij- en voer tuigen gesloten waszjn er geen bezwaren ingekomen bet onnoodigo eener rjbrug is daardoor g-er.oeg bewezen en hij ziet geen redenen om de zaak voor het bon plaisir van enkelen te veranderen. Hj zal tegen eene gunstige beschikking stemmen. De heer van Manen wil den Raad wijzen op een paar verrassingen in deze zaak. Toen het voorstel om eene loopbrug te maken werd gedaan, is er gezegd, dat eene rjbrug met houten liggers zou kosten f 2000 en mot ijzeren liggers f 3200; dat eene voetbrug zou kosten met houten liggers f 1500 en met jzeren liggers f 2200. Om de meerdere kosten, ook die van onderhoud, is toen besloten eene voetbrug te maken op houten liggers. Later komt de mededeeling van Burgem. en Weth., dat er een brug op ijzeren liggers voor f '1500 zou kunnen worden gemaakt; daar de raming f 2200 was, gaf'dit een verschil van f 700. Toen de heer Ochtman daarbj voorstelde om eene meerdere uitgaaf van f 250 te doen en eene rjbrug te maken, toen woog het bezwaar van die meerdere kosten niet, maar wel die van onderbond en bleef het bj eene voetbrug. Thans is de brug gemaakt en men heeft nu in plaats van eene voetbrug eene rjbrug, die klinkt als eene klok. Bj de eerste behandeling dezer zaak raamde men de kosten eener rjbrug op f 3200 en nu heeft men er een voor f '1000. Onder die omstandigheden, meent Spr., kan men den Raad niet vair inconsequentie beschuldigen als hj op zijn vroeger besluit terugkomt. Bj toeval heeft men eene goede brug- op jzeren liggers verkregen en bj het kleine verschil in de kosten van onderhoud, om die als rjbrug te gebruiken, zal hj voor de inwilliging van het verzoek stemmen. De heer Six acht de brug stevig genoeg om bereden te

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1886 | | pagina 5