Bijvoegsel bij de Zierikzeesche Courant
van Zaterdag 4 September 1886.
S,
(TEX.
VERGADERING VAN DEi\ GEMEENTERAAD
ZIEBIKZEE,
«gevende
publici
se daarin
laats van
Tl Neder-
ing is dit
;ebben wij
ju wenscbt
is, waarin
Ike order
Jr.
ito.
3
3 Va
buiten-
borgtocht.
AM
It. 753/,
80
1003/a
104
57=/,
50
J*'
50*/,
102
89'/»
66'=/u
67'/l«
67=/,
67'/,
95
66
21'5/,b
120=/,
62=i
96
629/,q
f l)14'/a
- 2,48
TE
gehouden den 3 0 Augustus 18 8 6.
Els." I
deed
taferej
Z(
haar
nijpen
volle
last
Tham
mevr.
dames
Eigen
van
van 1'
heer
heere:
lijk v
Voorzitter Mr. J. P. ZN". Ermerins, Burgemeester.
Afwezig zijn de H.H. Mr. Schneiders van Grejffenswerth
Jhr. Mr. van Kinschot en W. A. Ochtmanalien buiten
de gemeente.
De notulen van het verhandelde in de vorige twee
vergaderingen worden voorgelezen en goedgekeurd.
De Voorzitter deelt mede,,dat zijn ingekomen:
1°. een brief van de Gedep. Staten, houdende goed
keuring van het raadsbesluit van den 30 Julj 1.1. tot
beschikking over den post voor Onvoorziene Uitgaven der
gemeentebegrooting voor '1886.
Voor kennisgeving aangenomen;
2°. de rekening over -1885 van het Burger-Weeshuis.
Tot onderzoek en verslag gesteld in handen van de
H.H. van ManenMoolenburgh en Zuurdeeg
3°. de rekening over 1885 van de D.D. Schutterij.
Tot onderzoek en verslag gesteld in handen van de
H.H. Goernans, S. J. Ochtman en de Looze;
4°. een verzoekschrift van den heer C. van der Vliet
en 46 andere ingezetenen dezer gemeente, om de nieuwe
tweede binnenbrug ook te doen dienen als rijbrug, als
zijnde die brug naar het oordeel van deskundigen, die
daarop gehoord zijn, meer dan ruim voldoende om daarop
met volkomen gerustheid met beladen vrachtwagens te
rijden.
De adressanten meenen, dat zulk een besluit in 't alge
meen van groot belang, moet geacht worden, voornamelijk
ook voor de bewoners van de Noord- en Zuidzijde der
Oude Haven.
Hoewel zij niet voorbij zien, dat het gebruik der brug
als rijbrug iets meer aan onderhoud zal kosten, komt hun
dit zeer gering voor, in verband tot het daar tegenover
staand belang en bij welker beoordeeling naar hunne meening
niet buiten aanmerking mag blijven, dat het eventueel
vervoer over deze brug ook ten goede zou komen aan dat
der eerste bouten binnenbrug, welke daardoor minder
onderhoud zal vorderen.
De Voorzitter zegt, dat het voorgelezen adres eene zaak
betreft waaromtrent de Baad reeds tweemaal, telkens in
denzelfden zin, eene beslissing heeft genomen, en dat het
verzoek der adressanten daartoe strekt, dat de Raad nu
eene andere beslissing zal nemen.
In de gegeven omstandigheden wenschen Buj'gem. en
Weth. zich Van het geven van prse-advies te onthouden en
de beslissing aan den Baad over te laten. Namens hen
zal de Voorzitter echter mededeelen, wat in deze vroeger
is besloten, en hoe de feitelijke toestand thans is.
Bij da aanbieding der gemeentebegrooting voor 1886
is door Burgem. en Weth. te kennen gegeven, dat de
toestand van de tweede houten binnenbrug (die sedert
Augustus 1879 niet opgehaald was tot het doorlaten van
schepen, en gesloten was geweest voor alle andere passage
dan die van voetgangers), zoowel wat de brugdekken als
de balansen en hameigebindten betrof, van dien aard was,
dat het niet verantwoord werd geacht de brug nog- één
jaar voor het publiek verkeer opengesteld te houden.
Daarom werd voorgesteld, die brug af te breken en
in plaats daarvan een vaste brug te makenalleen bestemd
voor voetgangers, waarmede voldoende in de behoefte van
het publiek zou zijn voorzien.
Het maken van eene nieuwe ophaalbrug, bestemd ook
voor rij- en voertuigen, werd niet raadzaam geacht, omdat
men nog niet zou wenschen af te zien van het denkbeeld,
om ingeval tot eene geheele verdieping der buitenhaven
werd overgegaan, het
de tweede brug en den ringmuur te dempen.
Bij de behandeling van de begrooting is een voorstel
gedaan om de te maken brug ook voor verkeer met
Zuid-Moiiiwgen geschikt te makendoch dat voorstel is verworpen
met 7"tegen 4 stemmen.
"Voor de tweede maal is de zaak behandeld in de raads
vergadering van den 24 Maart 1886.
Door Burgem. en Weth. is toen medegedeeld, dat volgens
opgaaf van den Gemeentebouwmeester de prijs van het
ijzer lager was, dan toen hot eerste project voor de brug
werd gemaakt en dat daardoor de brug, zonder vermeerde
ring van kosten, met ijzeren in plaats van met houten
iiggers kon worden gemaakt, waarom zij, in overeenstem
ming met het advies van de Commissie van Fabricage, het
raadzaam achtten ijzeren liggers te nemen.
Zij wenschten daartoe evenwel niet over te gaan zonder
magtiging van den Raad, omdat vroeger uitdrukkelijk was
verklaard, dat houten liggers zouden worden gebruikt,
Door een der Raadsleden is toen het voorstel gedaan,
dat de Raad zou besluiten zwaardere liggers te nemen en
de brug dan tevens voor rijbrug geschikt te maken, waar
door de uitgaven werden geraamd f 250 te zullen stijgen.
Bij de bespreking van dat voorstel is er op gewezen,
dat een voornaam bezwaar tegen het maken eener rijbrag
daarin bestond, dat de kosten van onderhoud van eene
rijbrug hooger zijn dan die van eene brug alleen voor
voetgangers.
Het voorstel om eene rijbrug te maken, is toen ver
worpen met 6 tegen 4 stemmen.
Burgem. en "Weth. zijn daarna tot de uitvoering over
gegaan en hebben op den 14 April 1886 het werk aan
besteed en aan de minste inschrijvers voor f 1024 gegund.
gedeelte der Oude Haven tusschen
Het werk is nu gereed; de brug is volgens het vooraf
gemaakte plan ingerigt en geschikt voor voetgangers, doch
breeder dan een eenvoudig loopbrugje, zooals b. v. bj het
Sas, omdat het wenscheljk voorkwam, zooals ook door
den Raad is goedgekeurd, aan eene brug als doze, in liet
midden van de stad, een ocnigszins redelijk aanzien te geven.
Daardoor is de nieuwe brug zelfs iets breeder dan de
vroegere ophaalbrug.
Verder is de brug zóó stevig gemaakt, .dat een groot
aantal personen tegelijk zich daarover kan bewegen en des
verkiezende daarop zal kunnen dansen en springen, zooals
o. a. bij de kermis kan plaats hebben.
Wat betreft de stevigheid van de brug en de mogelijk
heid om daarover met paarden en rij- en voertuigen te
rijden, kan worden opgegeven, dat de vier tussohenliggers,
waarop het bj bet rijden van rij- en voertuigen vooral
aankomt, volgens opgaaf van den Qomeentebouwmoester,
een gewigt kunnen dragen van ruim 7800 kilogram.
In dat opzsgt kan de brug zonder bezwaar bereden
worden. Daarbj dient evenwel in het-- 'oog te worden
gehouden, dat do brugdekken nu gemaakt zijn zooals voor
eene loopbrug voldoende is. Voor eene rijbrug had het
onderdek van eikenhout moeten zjn, in plaats van zooals
nu van greenenliout en ook zwaarder dan het tegenwoordige,
terwijl het bovendek insgelijks zwaarder had moeten zjn.
Hierdoor zullen, wanneer de brug als rjbrug wordt
gebruikt, de tegenwoordige dekken eerder versleten zjn
dan ingeval de dekken dadeljk zwaarder waren gemaakt.
Hoezeer de brug bestemd en gemaakt is tot loopbrug,
is het alzoo toch mogeljk daarvan ook voor rij- en voer
tuig-en gebruik te maken. Het onderhoud zal echter in dat
geval veel meer uitgaven vereischenwant men kan rekenen
dat de brugdekken dan om de 4 of 5 jaar moeten worden
vernieuwd, terwjl het dek eener voetbrug vele jaren kan
dienen.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Zuurdeeg meent, dht men nu in een ander
geval verkeert dan vroeger, toen de brug nog gemaakt
moest worden. De Raad heeft besloten tot het maken van
eene loopbrug, maar men heeft eene rjbrug verkregen.
Tegen de bedoeling is er een brug gekomen geschikt voor
rjbrug, en nu veel ingezetenen er prijs op stellen die ook
als zoodanig te gebruiken, is er geen reden om het niet
toe te staan. Wat de kosten van slijtage betreft, merkt
hij op, dat de vorige brug slechts weinig ais rjbrug
gebruikt is en dat dit ook nu wel weder het geval zal ziju.
Eigenlijk is er dan ook geen enkel doel voor eene rjbrug,
doch dit neemt niet weg, dat de Raad aan het verkeer geen
hindernissen in den weg behoeft te leggenals hot niet noodig
is. Do vermeerdering der onderhoudskosten zal niet groot
zjn, doch al ware die van eenig belang, dan toch zou hij
meenendat thans aan het verlangen der adressanten
behoort te worden voldaan. Spr. ziet er geen bezwaar in,
de brug als rjbrug te laten dienst doentenzij het
gevoelen van de deskundigen omtrent de bekwaamheid
der brug onjuist is, hetgeen hj echter niet kan aannemen
nadat door Burgem. en Weth. is medegedeeld, dat zj een
draagvermogen van 7800 ILG. bezit.
Wat het niet uitbrengen van prse-advies door Burgem.
en Weth. betreft, met deze handelwjze kan Bij zicli niet
vereenigende vraag lag voor de hand of de brug geschikt
is om als rijbrug dienst te doen en dat liadden Burgem.
en Weth. kunnen onderzoeken.
De heer Goemans meent, dat de Raad de zaak indertijd
behoorlijk overwogen heeft. Vroeger hebben zich g-eene
stemmen geopenbaard om eene rjbrug te maken, doch
eerst thans, nu de brug gemaakt is, komt er een adres.
Er is nu eene loopbrug on niet zooals do heer Zuurdeeg
zegt, eene rijbrug, al kan men ook over de nu gemaakte
brug rijden. Tegen het plan van de tegenwoordige brug
als loopbrug heeft niemand zjne stem verheven. Hij meent,
dat de leden ziohzelven een slag in 't aangezigt zouden
geven, als er nu een ander besluit werd genomen. De
adressanten hebben de zaak te laat bedacht, In al de jaren
dat de vroegere brug voor het verkeer met rij- en voer
tuigen gesloten waszjn er geen bezwaren ingekomen
bet onnoodigo eener rjbrug is daardoor g-er.oeg bewezen
en hij ziet geen redenen om de zaak voor het bon plaisir
van enkelen te veranderen. Hj zal tegen eene gunstige
beschikking stemmen.
De heer van Manen wil den Raad wijzen op een paar
verrassingen in deze zaak. Toen het voorstel om eene
loopbrug te maken werd gedaan, is er gezegd, dat eene
rjbrug met houten liggers zou kosten f 2000 en mot ijzeren
liggers f 3200; dat eene voetbrug zou kosten met houten
liggers f 1500 en met jzeren liggers f 2200. Om de
meerdere kosten, ook die van onderhoud, is toen besloten
eene voetbrug te maken op houten liggers. Later komt
de mededeeling van Burgem. en Weth., dat er een brug
op ijzeren liggers voor f '1500 zou kunnen worden gemaakt;
daar de raming f 2200 was, gaf'dit een verschil van f 700.
Toen de heer Ochtman daarbj voorstelde om eene meerdere
uitgaaf van f 250 te doen en eene rjbrug te maken, toen
woog het bezwaar van die meerdere kosten niet, maar wel
die van onderbond en bleef het bj eene voetbrug.
Thans is de brug gemaakt en men heeft nu in plaats
van eene voetbrug eene rjbrug, die klinkt als eene klok.
Bj de eerste behandeling dezer zaak raamde men de kosten
eener rjbrug op f 3200 en nu heeft men er een voor
f '1000. Onder die omstandigheden, meent Spr., kan men
den Raad niet vair inconsequentie beschuldigen als hj op
zijn vroeger besluit terugkomt. Bj toeval heeft men eene
goede brug- op jzeren liggers verkregen en bj het kleine
verschil in de kosten van onderhoud, om die als rjbrug
te gebruiken, zal hj voor de inwilliging van het verzoek
stemmen.
De heer Six acht de brug stevig genoeg om bereden te