ZIERIKZEESCHE COURANT.
voor liet nrroiidis-
semeif Zierikee.
1883. No. 12. Zaterdag 10 Februari. 86ste jaargang.
NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD
SPOORWEGONGELUKKEN.
Deze Courant verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG-AVOND
uitgezonderd op FEESTDAGEN.
Prijs per drie maanden f' '1,Fr an co per post f 1,
Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad '10 cent.
PRIJS DER ADVERTENTIE N:
Per gewone regel 10 cent. Huwelijks-, G eb oorte
en Doodberichten van 16 regels 60 cent.
Dienstaanbiedingen van '1-5 regels, mits contant betaald, 25 ct.
Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAKENMAN.
Er zijn in den laatsten tijd bijzonder veel
spoorwegongelukken bij ons te lande voorge
vallen. Zijn dat altemaal ongelukken, dus kwade
kansen, dan moet men zich er bij neerleggen
met de berustende betuiging, dat liet nu zoo
treffen wil, doch dat er, nu al die groote en
kleine ongelukken aebter den rug zijn, weêr
een tijd zal aanbreken, waarin het met bet
spoorwegverkeer weder zoo goed zal gaan,
dat wij Nederlanders ons weder verheugen
kunnen in „zoo noemenswaardig weinig" on
gelukkeu, als op onze spoorwegen voorkomen.
Het is de vraag maar of we hier inderdaad
te doen hebben met wezenlijke ongelukken.
Wij meenen van niet. Wij houden 't voor
fouten, en als 't dat zijn, dan is de zaak zeer
ernstig en eisebt zij niet enkel een spoorweg-
enquête (die hebben we al gehad) maar ook
verbetering.
De spoorwegen van een land, vooral als er
zooveel doorloopend verkeer is, vormen een
soort van kunstig in elkaar gezette machine.
Nu is organiseeren 's menschen lust en leven,
en dat heeft zijn goede zijde. Wanneer echter
levende menschen deel uitmaken van zulk een
organisatie, dan houdt de vergelijking met een
machine op in allen deele juist te zijn. Dit is
te meer het geval, wanneer de organisatie
zóó is, dat de fout van een zeer ondergeschikt,
ja nietig beambte, de schromelijkste gevolgen
kan hebben. Immers wanneer aan een wezenlijke
machine een kleinigheid breekt, dan is het
kwaad in den regel gering en spoedig te ver
helpen maar de fout van een klein levend
deel der organisatie sleept vaak de vreeselijkste
gevolgen na zich. En wanneer bij een georga
niseerd lichaam als een spoorwegstelsel gedurig
zulke kleine, maar in de gevolgen zeer nood
lottige fouten plaats kunnen hebben, dan mag
men zich afvragen, of het van de betrokken
maatschappijen niet veel verstandiger zou zijn,
wat meer zorg te besteden aan de kleintjes en
wat minder aan de grooten.
Yerkeeren we niet geheel in dwaling, dan
leveren do spoorwegen voor enkele bevoorrechte
natuurgenooten, zeer mooie positiën op; we
hebben wel eens gehoord van directeurs, en
generaals en raden en salonwagens en nog
meer weelde. Eilieve, waartoe die spoorwegadel
zoo hij niet zorgt dat de organisatie in de
onderdeeleD, tot in de kleinigheden toe, deug
delijk en vertrouwd is? Wat heeft het publiek
er aan of 't al weet dat het aan dit of dat
station juist getuige is van de kruipende
nederigheid van al wat een galon om de pet
draagt voor één enkel spoorweg-potentaat of
president of generaal, als 't met een gewonen
trein, die dan volgt den hals breekt, omdat
de organisatie niet deugt?
Waarom niet aan de wissels en aan de
bruggen dat zijn toch nagenoeg uitsluitend
de ongeluksplaatsen gesteld mannen met
gouden galons, mooie titels en flinke tractementen,
maar dan ook met de noodige hulp en dwars
kijkers en eindelijk met een allerseherpste ver
antwoordelijkheid
Gewoonlijk krijgen stationschefs veel van de
schuld, althans van de verwijten, op hun rekening.
De stationschefs echter zijn op enkele uit
zonderingen na, zeer schraal bezoldigde ambte
naartjes, die „laten afluiden", 't welk een kind
wel kandoeh dat nietmetal beduidt als de
wissels niet goed staan, of als de mannen, die
bij de wissels staan, in tijd van nood geen
overwegend gezag hebben.
't Wordt boog tijd de hortende machine eens
goed na te zien.
Binnenland.
ZIERIKZEE, 9 Februari 1883.
Dinsdagmorgen is op het vaarwater nabij het Zijpe
een betreurenswaardig ongeluk gebeurd. Schipper D, de
Jong, op reis van Ouddorp naar Ter Neuzen, had het
ongeluk door de giek overboord geworpen te worden.
Een geruimen tijd hield hij zich nog zwemmende
boven, werd ook door de knechts nog gered, doch in
de roeiboot gehaald bleek hij reeds overleden te zijn.
De Middelburgsche Kamer van Koophandel en Fa
brieken heeft tot haar voorzitter gekozen den heer
mr. W. G. Borsius, en tot vice-voorz. den heer mr.
G. N. de Stoppelaar.
De klerk bij de inspectie der Staatsspoorwegen te
Middelburg, Isselman, is benoemd tot stationschef 4e
kl. te Rilland-Bath.
Dat Ylissingen tot een vrijhaven is verklaard, moet
zoo worden verstaan, dat behalve vrijdom van haven-,
kaai- en liggeld voor alle schepen van of naar Rotter
dam, ook viijdom van haven- en schut.geld geschonken
is door het Rijk, aan alle schepen die van de haven
en andere terreinen te Ylissingen gebruik maken. De
vrijdom van sluisgeld is zoowel geldig te Veere als
te Vlissingen.
Een te Bergen op Zoom onder directie van den
heer Hartman gegeven concert ten voordeele van de
algemeene armen aldaar heeft f 400 opgebracht.
Het nieuwe concertgebouw »Thalia", dat op de
Paradeplaats te Bergen op Zoom in aanbouw is, is
reeds zoover voltooid, dat de muziek van !t 3e regement
Infanterie er een proef-uitvoering in heeft gegeven.
Het gebouw schijnt voor zijn hoofddoel goed te zullen
voldoen. Men is thans bezig met het afwerken van
de restauratiezaal, de koffiekamer en den foyer en
verwacht, dat het geheel met 1 Augustus gereed zal
komen.
Een aardig staaltje van hetgeen alzoo de gevolgen
van onduidelijk schrift schrijven zijn kunnen, leverde
verleden week de in de Residentie gevestigde geleerde
maatschappij »Diligentia" op. Het bestuur kondigde
in de bladen en op de convocatiebiljetten aan, dat een
heer uit Deventer een lezing zou komen houden over
het instinct bij de J a v a n e n"een paar dagen
later volgde een verbetering en heette het, dat de
lezing zou loopen over het instinct bij de szwanen";
doch eindelijk bleek ook dit abuis te zijn en werd bij
een derde aankondiging medegedeeld, dat de lezing
zou handelen over het instinct bij de insecten. De
Deventersche geleerde moet zoo onduidelijk geschreven
hebben, dat men in den Haag eerst las Javanen, toen
zwanen en eindelijk te weten kwam dat het insecten
moest zijn. En nu dacht men nog al, dat slecht
schrift niet meer noodwendig tot de attributen der
geleerdheid behoort.
De gemeenteraad van den Haag heeft goedgekeurd
het voorstel van Burgem. en Weth. tot verkoop van
de Gothische zaal met eenig terrein in den tuin van
wijlen den Prins van Oranje, aan H. K. H. de Groot
hertogin van Saksen-Weimar voor f 78500.
Zoo voortgaande zal het geheele bouwsel tegenover
het paleis in 't Noordeinde misschien nog blijven staan
en enkel van eigenaar veranderen.
Te Nangasaki (Japan) is den 4 Februari overleden
dr. C. H. M. Fock, superintendent en leeraar aan het
gouvernements-hospitaal aldaar. De heer Fock had
te Utrecht gestudeerd, was daar eerst adsistent
geweest van prof. Halbertsma en daarna als practiseerend
arts eenigen tijd aan de Meern bij Utrecht.
Aan de werf van de heeren Rijkée en Co. te Katen-
drecht is te water geladen, het ijzeren stoomschip
Alblasserdam", dat ter kustvaart varen zal voor de
firma Vroege en de Wijs. Het schip is lang 230 Eng.
voet, breed 31 en diep lö1/^, en heeft een compound-
stoommachine van 108 p.k. Het heeft 1300 ton
inhoud.
Ten aanzien der zegelbelasting zijn weder eenige
nadere bepalingen gemaakt. Zoo moet elke kwitantie
boven de 10, die een niet geschreven maar ge
stempelde of gedrukte handteekening of naam bevat,
met een zegel van 5 ets. voorzien zijn.
In bestelboeken van schippers en bestellers van
expeditie-kantoren moet het plakzegel gebezigd worden,
voor ieder geval, dat door ontvangers van een betaling
hoven de 10 wordt geteekend in zulk een bestelboek.
Wanneer een rekening niet in ééns wordt afbetaald,
maar in termijnen of gedeelten, dan is voor dezelfde
rekening één enkel plakzegel voldoende.
Aan het station Veenenburg heeft een personentrein
een goederentrein aangereden. De stoker van de machine
van den goederentrein is daarbij omgekomen.
De «Willem Barents"-vereeniging te Rotterdam
maakt zich gereed om gelden te verzamelen tot
ondersteuning van het hoofd-comité om een vijfden
tocht met de «Willem Barents" te laten doen.
Men meent dat de expeditie van de «Varna" dan
wellicht ook nog nut van de «Willem Barents" zal
kunnen trekken.
Te Amsterdam is een nieuwgebouwd huis, dat wel
geheel voltooid doch nog onbewoond was, afgebrand.
Te New-York is een Nederlandsché vereeniging
gesticht in den geest van de Hollandsche club te
Londen en den Cercle Hollandais te Parijs.
Op het Zwarte'water, tusschen Zwartsluis en Gene-
muiden, zijn twee stoombooten tegen elkaar gevaren;
namelijk de Zwolsche nachtboot, die op weg was
naar Amsterdam, en de Meppel II, die van Amsterdam
kwam op reis naar Meppel. Beide schepen zijn zwaar
beschadigd. Het ongeluk wordt aan dikte van mist
toegeschreven. Er blijkt ondertusschen uit, dat de
kleine binnenbooten de zeebooten gaan nadoen.
Voor een paar. dagen is een likkebroer te Kuilenburg
zijn natuurlijken dood gestorven, d. i. hij heeft zich
dood gedronken. Dat was althans consequent.
Te Morra is een jongentje, dat bij de tafel op een stoof
stond te eten, van de stoof gegleden en met het hoofd
op de punten van zijn vork gevallen, waardoor hij zoo
ernstig verwond werd, dat hij enkele uren daarna
is overleden.