ZIERIKZEESCHE COURANT. voor liet nrroiidis- semeif Zierikee. 1883. No. 12. Zaterdag 10 Februari. 86ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD SPOORWEGONGELUKKEN. Deze Courant verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG-AVOND uitgezonderd op FEESTDAGEN. Prijs per drie maanden f' '1,Fr an co per post f 1, Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad '10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIE N: Per gewone regel 10 cent. Huwelijks-, G eb oorte en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van '1-5 regels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAKENMAN. Er zijn in den laatsten tijd bijzonder veel spoorwegongelukken bij ons te lande voorge vallen. Zijn dat altemaal ongelukken, dus kwade kansen, dan moet men zich er bij neerleggen met de berustende betuiging, dat liet nu zoo treffen wil, doch dat er, nu al die groote en kleine ongelukken aebter den rug zijn, weêr een tijd zal aanbreken, waarin het met bet spoorwegverkeer weder zoo goed zal gaan, dat wij Nederlanders ons weder verheugen kunnen in „zoo noemenswaardig weinig" on gelukkeu, als op onze spoorwegen voorkomen. Het is de vraag maar of we hier inderdaad te doen hebben met wezenlijke ongelukken. Wij meenen van niet. Wij houden 't voor fouten, en als 't dat zijn, dan is de zaak zeer ernstig en eisebt zij niet enkel een spoorweg- enquête (die hebben we al gehad) maar ook verbetering. De spoorwegen van een land, vooral als er zooveel doorloopend verkeer is, vormen een soort van kunstig in elkaar gezette machine. Nu is organiseeren 's menschen lust en leven, en dat heeft zijn goede zijde. Wanneer echter levende menschen deel uitmaken van zulk een organisatie, dan houdt de vergelijking met een machine op in allen deele juist te zijn. Dit is te meer het geval, wanneer de organisatie zóó is, dat de fout van een zeer ondergeschikt, ja nietig beambte, de schromelijkste gevolgen kan hebben. Immers wanneer aan een wezenlijke machine een kleinigheid breekt, dan is het kwaad in den regel gering en spoedig te ver helpen maar de fout van een klein levend deel der organisatie sleept vaak de vreeselijkste gevolgen na zich. En wanneer bij een georga niseerd lichaam als een spoorwegstelsel gedurig zulke kleine, maar in de gevolgen zeer nood lottige fouten plaats kunnen hebben, dan mag men zich afvragen, of het van de betrokken maatschappijen niet veel verstandiger zou zijn, wat meer zorg te besteden aan de kleintjes en wat minder aan de grooten. Yerkeeren we niet geheel in dwaling, dan leveren do spoorwegen voor enkele bevoorrechte natuurgenooten, zeer mooie positiën op; we hebben wel eens gehoord van directeurs, en generaals en raden en salonwagens en nog meer weelde. Eilieve, waartoe die spoorwegadel zoo hij niet zorgt dat de organisatie in de onderdeeleD, tot in de kleinigheden toe, deug delijk en vertrouwd is? Wat heeft het publiek er aan of 't al weet dat het aan dit of dat station juist getuige is van de kruipende nederigheid van al wat een galon om de pet draagt voor één enkel spoorweg-potentaat of president of generaal, als 't met een gewonen trein, die dan volgt den hals breekt, omdat de organisatie niet deugt? Waarom niet aan de wissels en aan de bruggen dat zijn toch nagenoeg uitsluitend de ongeluksplaatsen gesteld mannen met gouden galons, mooie titels en flinke tractementen, maar dan ook met de noodige hulp en dwars kijkers en eindelijk met een allerseherpste ver antwoordelijkheid Gewoonlijk krijgen stationschefs veel van de schuld, althans van de verwijten, op hun rekening. De stationschefs echter zijn op enkele uit zonderingen na, zeer schraal bezoldigde ambte naartjes, die „laten afluiden", 't welk een kind wel kandoeh dat nietmetal beduidt als de wissels niet goed staan, of als de mannen, die bij de wissels staan, in tijd van nood geen overwegend gezag hebben. 't Wordt boog tijd de hortende machine eens goed na te zien. Binnenland. ZIERIKZEE, 9 Februari 1883. Dinsdagmorgen is op het vaarwater nabij het Zijpe een betreurenswaardig ongeluk gebeurd. Schipper D, de Jong, op reis van Ouddorp naar Ter Neuzen, had het ongeluk door de giek overboord geworpen te worden. Een geruimen tijd hield hij zich nog zwemmende boven, werd ook door de knechts nog gered, doch in de roeiboot gehaald bleek hij reeds overleden te zijn. De Middelburgsche Kamer van Koophandel en Fa brieken heeft tot haar voorzitter gekozen den heer mr. W. G. Borsius, en tot vice-voorz. den heer mr. G. N. de Stoppelaar. De klerk bij de inspectie der Staatsspoorwegen te Middelburg, Isselman, is benoemd tot stationschef 4e kl. te Rilland-Bath. Dat Ylissingen tot een vrijhaven is verklaard, moet zoo worden verstaan, dat behalve vrijdom van haven-, kaai- en liggeld voor alle schepen van of naar Rotter dam, ook viijdom van haven- en schut.geld geschonken is door het Rijk, aan alle schepen die van de haven en andere terreinen te Ylissingen gebruik maken. De vrijdom van sluisgeld is zoowel geldig te Veere als te Vlissingen. Een te Bergen op Zoom onder directie van den heer Hartman gegeven concert ten voordeele van de algemeene armen aldaar heeft f 400 opgebracht. Het nieuwe concertgebouw »Thalia", dat op de Paradeplaats te Bergen op Zoom in aanbouw is, is reeds zoover voltooid, dat de muziek van !t 3e regement Infanterie er een proef-uitvoering in heeft gegeven. Het gebouw schijnt voor zijn hoofddoel goed te zullen voldoen. Men is thans bezig met het afwerken van de restauratiezaal, de koffiekamer en den foyer en verwacht, dat het geheel met 1 Augustus gereed zal komen. Een aardig staaltje van hetgeen alzoo de gevolgen van onduidelijk schrift schrijven zijn kunnen, leverde verleden week de in de Residentie gevestigde geleerde maatschappij »Diligentia" op. Het bestuur kondigde in de bladen en op de convocatiebiljetten aan, dat een heer uit Deventer een lezing zou komen houden over het instinct bij de J a v a n e n"een paar dagen later volgde een verbetering en heette het, dat de lezing zou loopen over het instinct bij de szwanen"; doch eindelijk bleek ook dit abuis te zijn en werd bij een derde aankondiging medegedeeld, dat de lezing zou handelen over het instinct bij de insecten. De Deventersche geleerde moet zoo onduidelijk geschreven hebben, dat men in den Haag eerst las Javanen, toen zwanen en eindelijk te weten kwam dat het insecten moest zijn. En nu dacht men nog al, dat slecht schrift niet meer noodwendig tot de attributen der geleerdheid behoort. De gemeenteraad van den Haag heeft goedgekeurd het voorstel van Burgem. en Weth. tot verkoop van de Gothische zaal met eenig terrein in den tuin van wijlen den Prins van Oranje, aan H. K. H. de Groot hertogin van Saksen-Weimar voor f 78500. Zoo voortgaande zal het geheele bouwsel tegenover het paleis in 't Noordeinde misschien nog blijven staan en enkel van eigenaar veranderen. Te Nangasaki (Japan) is den 4 Februari overleden dr. C. H. M. Fock, superintendent en leeraar aan het gouvernements-hospitaal aldaar. De heer Fock had te Utrecht gestudeerd, was daar eerst adsistent geweest van prof. Halbertsma en daarna als practiseerend arts eenigen tijd aan de Meern bij Utrecht. Aan de werf van de heeren Rijkée en Co. te Katen- drecht is te water geladen, het ijzeren stoomschip Alblasserdam", dat ter kustvaart varen zal voor de firma Vroege en de Wijs. Het schip is lang 230 Eng. voet, breed 31 en diep lö1/^, en heeft een compound- stoommachine van 108 p.k. Het heeft 1300 ton inhoud. Ten aanzien der zegelbelasting zijn weder eenige nadere bepalingen gemaakt. Zoo moet elke kwitantie boven de 10, die een niet geschreven maar ge stempelde of gedrukte handteekening of naam bevat, met een zegel van 5 ets. voorzien zijn. In bestelboeken van schippers en bestellers van expeditie-kantoren moet het plakzegel gebezigd worden, voor ieder geval, dat door ontvangers van een betaling hoven de 10 wordt geteekend in zulk een bestelboek. Wanneer een rekening niet in ééns wordt afbetaald, maar in termijnen of gedeelten, dan is voor dezelfde rekening één enkel plakzegel voldoende. Aan het station Veenenburg heeft een personentrein een goederentrein aangereden. De stoker van de machine van den goederentrein is daarbij omgekomen. De «Willem Barents"-vereeniging te Rotterdam maakt zich gereed om gelden te verzamelen tot ondersteuning van het hoofd-comité om een vijfden tocht met de «Willem Barents" te laten doen. Men meent dat de expeditie van de «Varna" dan wellicht ook nog nut van de «Willem Barents" zal kunnen trekken. Te Amsterdam is een nieuwgebouwd huis, dat wel geheel voltooid doch nog onbewoond was, afgebrand. Te New-York is een Nederlandsché vereeniging gesticht in den geest van de Hollandsche club te Londen en den Cercle Hollandais te Parijs. Op het Zwarte'water, tusschen Zwartsluis en Gene- muiden, zijn twee stoombooten tegen elkaar gevaren; namelijk de Zwolsche nachtboot, die op weg was naar Amsterdam, en de Meppel II, die van Amsterdam kwam op reis naar Meppel. Beide schepen zijn zwaar beschadigd. Het ongeluk wordt aan dikte van mist toegeschreven. Er blijkt ondertusschen uit, dat de kleine binnenbooten de zeebooten gaan nadoen. Voor een paar. dagen is een likkebroer te Kuilenburg zijn natuurlijken dood gestorven, d. i. hij heeft zich dood gedronken. Dat was althans consequent. Te Morra is een jongentje, dat bij de tafel op een stoof stond te eten, van de stoof gegleden en met het hoofd op de punten van zijn vork gevallen, waardoor hij zoo ernstig verwond werd, dat hij enkele uren daarna is overleden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1883 | | pagina 1