/llltlK/I ISCHr coi itwi. 1882. No. 65. Woensdag- 23 Augustus. 85ste jaargang. I POLITIEKE HERVORMING. Binnenland. 97'/a 28 >/4 45 52'5/16 r i,i9 - 2,46 7,50 5,75 6,25 -5,75 in. Miskenning of verkeerde beoordeejing van den toestand, waarin wij, wat ons parlementair leven betreft, verkeercn, is o. i. een der voor naamste oorzaken, waardoor zij, die invloed op de liberale partij kunnen uitoefenen, deze nog verder van 't pad brengen in plaats van baar weder in 't goede spoor te leiden. Een deel der bedoelde invloedrijke mannen meent, dat heil te vinden zal zijn bij uitbreiding van 't kiezerscorps; sommigen gaan zelfs zoover, dat zij voor 't algemeen stemrecht ijveren. Een ander deel verkeert steeds in den waan, dat de aard der partijen na nog ongeveer precies dezelfde is als voor 25 a 30 jaar. Beiden zien d. o. geheel over 't hoofd, dat de partijen, wat hun karakter betreft en evenzeer wat aangaat linn onderlinge verhouding, geheel veranderd zijn. De tegenstelling van liberaal en conservatief heeft in den grond tegenwoordig geen zin meer, zij is verouderd, vervallen. Als tegenvoeter van 't liberalisme is het clericalisme opgetreden, zoodat het niet meer is: liberaal of conservatief, democraat of aristocraat, of hoe men die ver houding wil aanduiden, maar veelmeer: liberaal of clericaal, en mogelijk juister uitgedrukt anti- clericaal of clericaal. Het is inderdaad verwonderlijk, dat door eminente mannen, die nu en dan in de groote bladen hun licht laten schijnen voor de menschen, opdat dezen hun goede inzichten zullen zien, zoo blindelings wordt doorgeredeneerd alsof er van geen clericalisme sprake was in deze dagen. Wij denken hier o. a. aan het zeer uitvoerige en in sommige opzichten hoogst verdienstelijke opstel van den heer Spruyt in de N. Rott. Ct. Na den staat van onvermogen, malaise en lamlendigheid, waarin de liberale partij verkeert, rondweg te hebben blootgelegd, gaat de keer S. zoeken naar den diepen grond der kwaal en naar het middel tot haar genezing. Het meest verwonderlijke is daarin wel dit, dat hij, ofschoon uitgaande van 't denkbeeld dat er bij ons geen sprake kan zijn van clericalen en auti-cleriealen, toch voor de liberalen geen anderen troost of uitkomst weet te vinden, danden godsdienst. Het is curieus om te lezen, hoe die publicist zonder er zelf op te letten komt waar hij niet heeft willen wezen en hoe hij de liberalen zou brengen waar hij in den aanvang van zijn geschrijf heeft gezegd dat zij nooit zullen komen. Dat komt enkel en alleen van dat ongelukkige woord „godsdienst", een woord dat al wat kwaad heeft gedaan in de wereld. Er zijn moer woorden zonder juist afgeperkten coucreeteu zin, maar wij kennen er geen, dat zich zoo goed leent om verkeerd gebruikt te worden als dat. En niets is gemakkelijker te verklaren. Op den klauk van 't woord denkt ieder aan iets wat in 't algemeen van belang isin 't bijzonder echter denken allen daarbij aan iets anders, iets verschillends. Kan er scherper tegenstelling bedacht worden dan deze: de anti-liberalen voor God en godsdienst kampende tegen do goddelooze liberalisten en een leider der liberalen zijn partijgenooten verinanendo 0111 wat meer godsdienst te gaan innemen om van de kwaal, waaraan zij lijden, genezen te worden Alles laat zich verklaren door deze eenvoudige omstandigheid, die de heer S. en anderen over 't hoofd zien 't clericalisme dat zij ontkennen is juist de eenige en lang niet te minachten tegenstander van 't liberalisme. 't Is inderdaad naar, dat zoovelen, die 't anders zoo kwaad niet meenen, zich door sofismen en praatjes vau het pad laten afleiden. Omdat er bij ons geen geestelijkheid is met wereldlijke macht bekleed, omdat er in de Nederlandse lie protestantsche kerken geen hiërarchie bestaat, omdat in onze Grondwet 't beginsel der scheiding van kerk en staat nog al iets te beteekenen heeft en in de practijk, al is 't ook voetje voor voetje, eenigszins benaderd wordt, daarom gaan invloedrijke partijmannen waucn, dat bij ons geen clericalisme bestaat en dat de liberale partij gezond zal worden als zij wat meer aan godsdienst gaat doen. Wij houden ons met S. en anderen volkomen overtuigd, dat de liberale partij niet genezen zal worden door eenvoudige uitbreiding van 't aantal kiezers, 't zij door verlaging van den census, 't zij door opneming der zoogenoemde capaciteiten in het kiezers-corps, en allerminst door het algemeen stemrecht, doch even sterk zijn wij overtuigd dat do liberale partij er niets aan beeft al geeft men haar een dosis godsdienstigheid in. De zaak zelf van dat recept is uiterst dwaas. Wat toch is in 't algemeen „godsdienst"? Wie kan 't zeggen En nu moest het toch aan geruchtmakende publicisten wel bekend zijn, dat hetgeen de liberaal verstaat onder „gods dienst", iets is, dat door de kerkelijke» van allerlei kleur: groen of zwart, volstrekt niet als godsdienst wordt erkend en geëerbiedigd. Ware dit anders, 't groote pleitgeding was er niet en 't zou alom vrede en rust zijn op den heiligen berg, waar 't nu strijd is, vinnige strijd. Moot het liberalisme dan niet godsdienstig zijn? Ja en neen, al naar men 't neemt. Het spreekt van zelf, dat wij geen afkeer willen prediken van 't idee „godsdienst" in het alge meen; wij zijn te zeer doordrongen van de waarheid, dat de menschheid in 't algemeen behoefte heeft aan zekere relatie tot het ongeziene, het oneindige, het hoogere, laat ous maar zeggen aan God en godsdienst. Maar wat er met de menschelijke kudde zoo al wordt uitgevoerd onder de lens van „godsdienst" of voor „God en godsdienst", dat is o. i. geheel iets anders dan die godsdienst zelf. Voor verreweg de meeste menschen is, tot op dit oogenblik nog, godsdienst volkomen 't zelfde als cultus, min of meer op de zinne lijkheid berekende, doch altoos in zichzelf doode, onvruchtbare vormendienst, die iu den grond niets anders is dan de erkenning der menigte dat zij niets meer is dan een kudde schapen, die herder en hond, staf en schaapskooi niet ontberen kan. Reeds tal van eeuwen heeft dan ook dit sebapeubeeld al dienst gedaan en kracht gehad. Als van zelf heeft die behoefte aan uiterlijke godsvereeriug, die slavernij van den cultus de macht van 't clericalisme doen onstaan. Van oudsher is 't zoo geweest, dat als er honderd waren, die God wilden dienen, er ook wel één opdook, die den lieden wilde aanwijzen hoe zij dit doen moesten en die zich daarvan het monopolie wist te verzekeren. Zoo zij o de die naren Gods in de wereld gekomen, een kaste van menschen, waaronder er velen zijn, die persoonlijk te goeder trouw zijn en eerbied en achting verdienen, doch die niettemin in niets van de andere menschen verschillen, dan dat zij zich laten aanleunen iets meer van de dingen te weten, waarvan niemand iets weet. Nu worden er in 't verloop der geschiedenis van volken en staten tijdperken waargenomen, waarin die veelbeteekenende factor van gods dienst, cultus, vormendienst, als menschelijke behoefte zich sterker doet gelden dan anders. Dat heeft plaats iu tijden van hervormings beweging, van geestdrijverij, van opkomst van nieuwe „godsdiensten", 't Heeft ook plaats in tijden van reactie na een toegebrachten stoot aan den vooruitgang door het liberalisme. Iu 't laatste geval, meenen wij, verkeeren wij thans. Wordt vervolgd.) ZIERIKZEE, 22 Augustus 188 2. Dg gemeenteraad van Groede heeft verworpen een voorstel van het gemeentebestuur om subsidie toe te zeggen aan een comité van ingezetenen dier gemeente, die 't plan hebben een stoomtramweg van Brcskens naar Maldighem aan te leggen. De heer G. Van Dixhoorn te Bergen op Zoom is benoemd tot directeur van de Stoomtram-Maatschappij TholenBergen op Zoom. De verruimde en veel verbeterde haven van Ouddorp is den 15 dezer voor de schipperij geopend. Volgens bericht in de Sport zal de schietwedstrijd op duiven, die hier te lande verboden werd, op morgen, 23 Augustus, om half twee 's nam. gehouden worden op het terrein van de Société de tir aux pigeons de Iioboken-les-Anvers op het landgoed van den heer F. Moretus de Bouchout, 20 min. gaans van Antwerpen. Het oorspronkelijk program zal geheel gevolgd worden. Zoo krijgen de naar duivenbloed dorstende leden van 't vergulde jonge Holland toch nog hun zin. De kabinetscrisis nadert haar einde. Het schijnt te zullen uitloopen op een reconstructie van het minis terie, enkel met vervanging der Ministers van Koloniën en Buitenl. Zaken. De heer van Lijnden zal, zegt men, aan het hoofd van het dep. van Financiën blijven. Bij gelegenheid van een ongewoon zwaren militairen marsch der troepen van het kamp te Milligen, verleden week Dinsdag gehouden van 's morgens vroeg tot 's nam. 4ya ure, reed aan 't hoofd van den troep o. a. een pastoor op een paard van een hoofdofficier. Te Putten verleende die geestelijke zelfs den troep geestelijken troost. Men verwacht nu ook voor de andersdenkenden" dominees en rabbis te paard de soldaten te zien vergezellen. Uit het kamp van Milligen van 17 Aug. schrijft men aan de N. R. Ct. Dagelijks worden van hier de gegeven orders aan den Koning medegedeeld, en in de laatste dagen gebeurt het niet zelden, dat Z. M. daarin verandering brengt, waarbij het verschil tusschen oude, lang ver vallen reglementen en de tegenwoordige duidelijk uitkomt. Zoo worden soms handgrepen gecommandeerd, die volgens onze hedendaagsche voorschriften, zooals de militair dit noemt, niet meer »bestaan". De pas gehouden fancy-fair te 's Gravenhage, ten voordeele der vervolgde Russische Joden, die zoo goed is geslaagd, zal Woensdag a.s. gevolgd worden door een fancy-fair ten behoeve van het Adder-fonds. Aan den Gemeenteraad van 's Gravenhage wordt door Burgem. en Weth. voorgesteld, in de raadzaal een gedenksteen te doen plaatsen ter eere van de nagedachtenis van wijlen den oud-burgemeester jhr. mr. F. G. A. Gevers Deynoot. Een dei' slachtoffers van het spoorwegongeluk aan de Vogelenzang,' mej. Humel, is aan de gevolgen harer verwondingen overleden. Zij is liefderijk verpleegd door freule Teding van Berkhout uit Haarlem en des nachts door pleegzusters. Te Tubbergen heeft voor eenige dagen een geval van vergiftiging plaats gehad en wel in de familie van den dokter. Althans zoo luidde het 'le bericht. Latei- bleek dat het gezin wat machtig ontbeten had, dat het 's morgens in de kerk vrij drukkend was zoo door de warmte als door de preek, waardoor de dames 't benauwd kregen en later, thuis gekomen, 't nog al benauwder kregen, tot de crisis van 't vette ontbijt en de drukkende preek weer voorbij was. Ondertusschen is 't geval geëxploiteerd tegen het brood van de broodfabriek. Tusschen Bussum en Hilversum is van een wagen van een trein, die op den Oosterspoorweg reed, een raampje verbrijzeld door een geweerkogel. Vermoedelijk was de kogel afkomstig van personen, die zich op de heide met schijfschieten bezig hielden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1882 | | pagina 1