ZIERIKZEESCHE COURANT.
v»®!' liet arrondis- a&zk seinen! Zierikzev.
1880. No. 40.
Zaterdag 12 Juni.
83ste jaargang.
NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD
Binnenland.
F e uilleto i.
DE LESSEPS.
Deze Cou rant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond,
uitgezonderd op FEESTDAGEN.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,-
Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent.
PRIJS DER ADVERTENTIEN:
Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte-
en Doodberichten van 16 regels GO cent.
Dienstaanbiedingen van 15 regels, mits contant betaald, 25 cl.
Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever H. UKEMSA1
ZIERIKZE E, 11 Juni 1 8 8 0.
In de jongste vergadering van het Dep. van de
Maatschappij van Nijverheid alhier is benoemd tot
afgev. naar de alg. vergadering te Groningen dr. W. D.
Gratema, tot plaatsvervangers Mr. J. P. N. Erraerins
en de heer J. C. Pilaar.
In zijn laatste voordracht van de reeks van dit jaar,
j.l. Dinsdag op Schuddcbeurs gehouden, heeft, de heer
Marlet gehandeld over de bemesting. Zijn betoog
strekte inzonderheid tot aanprijzing der bemesting met
stalmest, des noods aangevuld met kunstmest; van
kunstmest alleen was spreker geen voorstander. De
vergadering was ondanks het ongunstige weer vrij
talrijk.
Naar men verneemt is men thari9 van Rijkswege
bezig met opnemingen op het terrein tussciien N.-Brabant
en St. Philipsland in verband met de op te maken
bestekken voor den dam door het Slaak. Daar die
dam er noodwendig eerst wezen moet vóór er iets
van een tram- of anderen weg uit het Noorden van
ons gewest naar den vasten wal kan komen», worden
die werkzaamheden met belangstelling gezien.
Te Eindhoven is tot lid der Tweede Kamer gekozen
dr. P. J. F. Vermeulen van Rolduc met 1146 van
de 1532 geldige stemmen.
Te Vlissingen is thans een koinplete spoorweg uit
de hand te koop. Zonder de baan er bij wel te verstaan.
Het is het materiëel dat indertijd door den heer
Burgers, destijds President van de Transvaalsche repu
bliek, voor dien staat besteld is om te dienen voor
de lijn van de zee naar Pretoria. Dat materiëel,
bestaande uit locomotieven, wagens, rails, enz., is te
Vlissingen geleverd en blijven liggen, daar de Republiek
te niet ging eu de Engelschen lang bezwaar hebben
gemaakt het bestride goed over te nemen. Eindelijk
schijnen zij dit toch gedaan te hebben; want de aan
bieding ten verkoop gaat uit van het Britsche kabinet.
Te Rotterdam hebben eenige voorname ingezetenen
zich bij adres tot den gemeenteraad gewend om te
verzoeken dat te Rotterdam openbare speeltuinen voor
de jeugd der dichtbevolkte buurten zullen aangelegd
worden. Men klaagt menigmaal over den last dien
men van het kleine volkje op de straat heeft, zelfs
over kleine en groote bahidadigheden; maar de jeugd
heeft doorgaans letterlijk geen andere plaats om te
spelen en zich te bewegen in de opene lucht dan de
straat, zoodat speeltuinen in een wezenlijke behoefte
zouden voorzien en ofschoon weinig kostbaar een hoogst
kostelijk geschenk voor de jeugd zouden wezen.
Te Amsterdam is onlangs de eerste openbare speeltuin
geopend.
De commissie voor de oprichting van een standbeeld
voor Graaf Jan van Nassau, //den vader der Unie", te
Utrecht, is thans zoover met haren arbeid gevorderd
dat zij'vóór 1 Aug. a.s. modellen inwacht voor dat
standbeeld, welke aan liet oordeel van deskundigen
zullen onderworpen worden en waarvoor prijzen zijn
uitgeloofd. De som die voor de goede uitvoering van
het gedenkteeken wordt noodig geacht, bedraagt
f 30,000. Daarvan is reeds een groot deel bij elkaar
de commissie ondervond vele blijken van deelneming,
zoo binnen 's lands als van Nederlanders in het bui
tenland gevestigd. Zij wenschte echter dat de zaak
een nationale zij en dat alle gemeenten van Nederland
deelnamen aan de blijvende hulde aan de nagedachtenis
van den beroemden Nassau wien het geldt.
Wij wensclien dit met de commissie en vertrouwen
dat er wel geen gemeente van Nederland zal achter
blijven. Voor inschrijvingen wende men zich tot de
commissie.
H. M. de Koningin heeft van den Koning van
Spanje de versierselen ontvangen van dame nobleeen
orde ingesteld door Maria Louise. De Spaansche gezant,
Markies d' Arcicollar is op het Loo geweest om de
versierselen en het diploma, vergezeld van een eigen
handig schrijven van Koning Alfonsus, te overhandigen.
Bij die gelegenheid is de heer d' Arcicollar aan de
koninklijke tafel genoodigd.
Het Vaderland meldde dezer dagen, dat, volgens
de berekening van de Staatscommissie, de Rotterdamsche
waterweg nog een som van 29 a 30 millioen zou
moeten kosten om aan alle eischen te voldoen.
Naar de N. R. Ct. verneemt, steunt dit cijfer op
geen enkelen wezenlijken grond, daar de berekeningen
nog niet zijn opgemaakt.
Verleden week waren Amsterdam, Rotterdam en
's Gravenhage getuigen van talrijke en geestdriftige
manifestatiën van hulde en vereering, die van vele
zijden gebracht werden aan den beroemden Franschman,
wiens naam hier boven staat. Al wat daarbij heeft
plaats gehad is nu al oud nieuws, maar liever dan
dat alles hier nog eens te herhalen, stippen we ten
behoeve van belangstellende lezers enkele levens
bijzonderheden van dezen merkwaardigen man aan.
Ferdinand Graaf de Lesseps werd den 19 November
1805 te Versailles geboren, uit een geslacht dat zich
in de diplomatiek en in de wetenschap door onder
scheiden leden naam gemaakt heeft. Een oom van
hem o. a. was een der geleerde reisgezellen van
Lapérouse op diens tocht om de wereld in 1785—'87,
iii. welk laatste jaar hij te Kamtschatka de expeditie
verliet, over land naar Frankrijk terugkeerde en zoo
aan het lot van Lapérouse en de zijnen ontkwam.
Ferdinand de Lesseps werd opgeleid voor de diplo
matiek, was achtervoigens Fransch Consul te Cairo,
Rotterdam, Malaga en Barcelona. Bij het bombardement
van deze laatste stad, tijdens den burgeroorlog in
1842, bewees hij groote diensten aan zijn talrijke
aldaar wonende landgeuooten en andere vreemdelingen
en aan de Spanjaarden zelf, en hielp hij den druk
des oorlogs zooveel mogelijk verzachten. Een man van
de daad in merg en been, bracht hij zonder eenig
vertoon al datgene in practijk wat later het Roode
Kruis, niet zonder veel omslag en grooten ophef,
trachtte te bewerken op andere oorlogstooneelen.
Hij verwierf voor zijn heldhaftige en menschlievende
bemoeiingen de sympathie van alle vreemde mogend
heden en werd met ridderteekens en eerbewijzingen
overladen. Louis Philippe verleende hem den titel van
consul-generaal.
Na de Februari-omwenteling (1848) naar Parijs
teruggeroepen, werd hij benoemd tot gezant te Madrid.
Iü 1849 werd hem een buitengewone zending opge
dragen naar Rome, docli daar hij over personen en
zaken der Roineiusche Republiek gunstiger oordeelde
dan de Fransche politiek destijds verlangde, viel hij
in ongenade. Voor diplomaat schijnt hij wel bekwaam
genoeg, doch te eerlijk te zijn.
Reeds vroeg had hij zijn aandacht laten vallen op
die smalle strook lands, die Afrika aan Azië verbindt
en de Middellandsclre Zee van de Roode Zee scheidt,
en het denkbeeld die door te graven rijpte van
lieverlede in hem tot een levensplan. In 1854 riep de
toenmalige onderkoning Saïd-Pacha hein naar Egypte
en nu ontwierp hij op de plaatsen zelf liet plan van
een open kanaal, dat een nieuwe zeeweg naar Indië
zou worden. In 1856 verscheen de le druk van zijn
geschrift: //Percement de l'isthme de Suez, exposé et
documents officials", dat in 1858 reeds een tweeden
druk beleefde. Hij wijdde zich nu onverdeeld aan zijn
plan. De bezwaren waren groot en talrijk; de Lesseps
was zelf noch ingénieur noch bankier; hij was alleen
de geiiiale man, die het doel wist te omschrijven, den
weg aau te stippen en de middelen te noemen. Maar
hij was tevens bij uitnemendheid de man van de door
tastende handeling en had er slag van, anderen in
beweging te brengen met geest eu hand. De meeste
tegenwerking ondervond hij van den kant der Engel-
schen, waar naijver, politieke berekening en verkeerd
begiip van de eischen des handels samenwerkten om
hem te dwarsbooraen. Het gelukte hem echter in
onderscheidene landen sympathie te wekken voor de
grootsclie onderneming.
Hij wist een kapitaal van 200 millioen francs bijeen
te krijgen, zoodat hij den arbeid in 1859 kon aan
vangen. Ook had hij zich verzekerd van de adviezen
van de vermaardste Fransche, Nederlandsche en Itiali-
natische ingenieurs.
Het overlijden van Saïd-Pacha in 1863 bracht de
zaak in ernstig gevaar, daar diens opvolger Ismaël-
Pacha de heerendiensten afschafte een goed werk
auders waardoor de Lesseps 20,000 arbeiders
verloor. Ook maakte men het hem le Constantinopel
moeielijk door bedenkingen tegen den afstand van
gronden, die in de acte van concessie gestipuleerd
was. Hij overwon echter al die moeielykheden vooral
door de krachtige medewerking van Napoleon III,
zoodat het werk geregeld werd voortgezet. Tu 1865
opende men reed9 een kanaal, waardoor kleine schepen
uit de MiddelJandschc Zee naar de Roode Zee konden
komen. Om het gemis van arbeiders te vergoeden
bezigde men allerlei werktuigen graafmachines, modder-
molens, spoorwegen, enz.
In Augustus 1869 werd liet kanaal voltooid door
de beide groote vaargeulen in de bittere meren te
vereenigen en den 16 November 1869 had de opening
van het kanaal met groote plechtigheid plaats, in
tegenwoordigheid van een groot aantal dcorluchtig-
heden op elk gebied en uit alle landen.
Gedurende den reuzenarbeid aan liet kanaal bleef
de Lesseps daarvan steeds de ziel. Onvermoeid was
hij bezig en gaf een groot aantal brochures, nota's,
documenten, vertoogen en redevoeringen daarover uit.
Nu en dan hield hij te Parijs openlijke voordrachten
om de belangstelling levendig te houden. Gedurig
was hij zelf op het terrein om over liet werk liet oog
te houden en de beambten zijner maatschappij te
surveilleeren, maar vooral om hen allen te bezielen
met die soort van geestdrift en volharding zonder
welke, onder de moeielijke omstandigheden van klimaat,
grond en bevolking, schier niets zou uitgevoerd zijn.
Napoleon I heeft in Egypte minder karakter ontwikkeld
dan de Lesseps, die, tussciien haakjes gezegd, in zijn
uiterlijk zeer op den grooten Keizer gelijkt.
Men weet welk een volledig succes de onderneming
van het Suez-Kanaal heeft bekroond. Als vaarwater
is liet volkomen bruikbaar en zelfs als financiëele
onderneming werpt het thans goede vruchten af.
Een geest als die van Ferdinand de Lesseps kan
niet rusten. Nauwelijks had hij twee wereldzeeën ver-
eenigd, of hij wendde het oog naar het verre Westen
om ook daar een verbintenis tot stand te brengen
tusschen de Atlantische eu de Stille Oceanen. Dat
werk zal nog reusachtiger zijn. Hij schatte het
Suez-Kanaal op 200 millioen, het Panama-Kanaal
berekent hij op 500 millioen. Groote moeielijkheden
de natuur en vooral de meuschen, ondervond hij in
Egypte, nog grooter wachten hem in Amerika. Maar
hij bezit zulk een onbegrensd vertrouwen in de zaken,