ZIERIKZEESCHE COURANT. v»®!' liet arrondis- a&zk seinen! Zierikzev. 1880. No. 40. Zaterdag 12 Juni. 83ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Binnenland. F e uilleto i. DE LESSEPS. Deze Cou rant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN. Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,- Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels GO cent. Dienstaanbiedingen van 15 regels, mits contant betaald, 25 cl. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever H. UKEMSA1 ZIERIKZE E, 11 Juni 1 8 8 0. In de jongste vergadering van het Dep. van de Maatschappij van Nijverheid alhier is benoemd tot afgev. naar de alg. vergadering te Groningen dr. W. D. Gratema, tot plaatsvervangers Mr. J. P. N. Erraerins en de heer J. C. Pilaar. In zijn laatste voordracht van de reeks van dit jaar, j.l. Dinsdag op Schuddcbeurs gehouden, heeft, de heer Marlet gehandeld over de bemesting. Zijn betoog strekte inzonderheid tot aanprijzing der bemesting met stalmest, des noods aangevuld met kunstmest; van kunstmest alleen was spreker geen voorstander. De vergadering was ondanks het ongunstige weer vrij talrijk. Naar men verneemt is men thari9 van Rijkswege bezig met opnemingen op het terrein tussciien N.-Brabant en St. Philipsland in verband met de op te maken bestekken voor den dam door het Slaak. Daar die dam er noodwendig eerst wezen moet vóór er iets van een tram- of anderen weg uit het Noorden van ons gewest naar den vasten wal kan komen», worden die werkzaamheden met belangstelling gezien. Te Eindhoven is tot lid der Tweede Kamer gekozen dr. P. J. F. Vermeulen van Rolduc met 1146 van de 1532 geldige stemmen. Te Vlissingen is thans een koinplete spoorweg uit de hand te koop. Zonder de baan er bij wel te verstaan. Het is het materiëel dat indertijd door den heer Burgers, destijds President van de Transvaalsche repu bliek, voor dien staat besteld is om te dienen voor de lijn van de zee naar Pretoria. Dat materiëel, bestaande uit locomotieven, wagens, rails, enz., is te Vlissingen geleverd en blijven liggen, daar de Republiek te niet ging eu de Engelschen lang bezwaar hebben gemaakt het bestride goed over te nemen. Eindelijk schijnen zij dit toch gedaan te hebben; want de aan bieding ten verkoop gaat uit van het Britsche kabinet. Te Rotterdam hebben eenige voorname ingezetenen zich bij adres tot den gemeenteraad gewend om te verzoeken dat te Rotterdam openbare speeltuinen voor de jeugd der dichtbevolkte buurten zullen aangelegd worden. Men klaagt menigmaal over den last dien men van het kleine volkje op de straat heeft, zelfs over kleine en groote bahidadigheden; maar de jeugd heeft doorgaans letterlijk geen andere plaats om te spelen en zich te bewegen in de opene lucht dan de straat, zoodat speeltuinen in een wezenlijke behoefte zouden voorzien en ofschoon weinig kostbaar een hoogst kostelijk geschenk voor de jeugd zouden wezen. Te Amsterdam is onlangs de eerste openbare speeltuin geopend. De commissie voor de oprichting van een standbeeld voor Graaf Jan van Nassau, //den vader der Unie", te Utrecht, is thans zoover met haren arbeid gevorderd dat zij'vóór 1 Aug. a.s. modellen inwacht voor dat standbeeld, welke aan liet oordeel van deskundigen zullen onderworpen worden en waarvoor prijzen zijn uitgeloofd. De som die voor de goede uitvoering van het gedenkteeken wordt noodig geacht, bedraagt f 30,000. Daarvan is reeds een groot deel bij elkaar de commissie ondervond vele blijken van deelneming, zoo binnen 's lands als van Nederlanders in het bui tenland gevestigd. Zij wenschte echter dat de zaak een nationale zij en dat alle gemeenten van Nederland deelnamen aan de blijvende hulde aan de nagedachtenis van den beroemden Nassau wien het geldt. Wij wensclien dit met de commissie en vertrouwen dat er wel geen gemeente van Nederland zal achter blijven. Voor inschrijvingen wende men zich tot de commissie. H. M. de Koningin heeft van den Koning van Spanje de versierselen ontvangen van dame nobleeen orde ingesteld door Maria Louise. De Spaansche gezant, Markies d' Arcicollar is op het Loo geweest om de versierselen en het diploma, vergezeld van een eigen handig schrijven van Koning Alfonsus, te overhandigen. Bij die gelegenheid is de heer d' Arcicollar aan de koninklijke tafel genoodigd. Het Vaderland meldde dezer dagen, dat, volgens de berekening van de Staatscommissie, de Rotterdamsche waterweg nog een som van 29 a 30 millioen zou moeten kosten om aan alle eischen te voldoen. Naar de N. R. Ct. verneemt, steunt dit cijfer op geen enkelen wezenlijken grond, daar de berekeningen nog niet zijn opgemaakt. Verleden week waren Amsterdam, Rotterdam en 's Gravenhage getuigen van talrijke en geestdriftige manifestatiën van hulde en vereering, die van vele zijden gebracht werden aan den beroemden Franschman, wiens naam hier boven staat. Al wat daarbij heeft plaats gehad is nu al oud nieuws, maar liever dan dat alles hier nog eens te herhalen, stippen we ten behoeve van belangstellende lezers enkele levens bijzonderheden van dezen merkwaardigen man aan. Ferdinand Graaf de Lesseps werd den 19 November 1805 te Versailles geboren, uit een geslacht dat zich in de diplomatiek en in de wetenschap door onder scheiden leden naam gemaakt heeft. Een oom van hem o. a. was een der geleerde reisgezellen van Lapérouse op diens tocht om de wereld in 1785—'87, iii. welk laatste jaar hij te Kamtschatka de expeditie verliet, over land naar Frankrijk terugkeerde en zoo aan het lot van Lapérouse en de zijnen ontkwam. Ferdinand de Lesseps werd opgeleid voor de diplo matiek, was achtervoigens Fransch Consul te Cairo, Rotterdam, Malaga en Barcelona. Bij het bombardement van deze laatste stad, tijdens den burgeroorlog in 1842, bewees hij groote diensten aan zijn talrijke aldaar wonende landgeuooten en andere vreemdelingen en aan de Spanjaarden zelf, en hielp hij den druk des oorlogs zooveel mogelijk verzachten. Een man van de daad in merg en been, bracht hij zonder eenig vertoon al datgene in practijk wat later het Roode Kruis, niet zonder veel omslag en grooten ophef, trachtte te bewerken op andere oorlogstooneelen. Hij verwierf voor zijn heldhaftige en menschlievende bemoeiingen de sympathie van alle vreemde mogend heden en werd met ridderteekens en eerbewijzingen overladen. Louis Philippe verleende hem den titel van consul-generaal. Na de Februari-omwenteling (1848) naar Parijs teruggeroepen, werd hij benoemd tot gezant te Madrid. Iü 1849 werd hem een buitengewone zending opge dragen naar Rome, docli daar hij over personen en zaken der Roineiusche Republiek gunstiger oordeelde dan de Fransche politiek destijds verlangde, viel hij in ongenade. Voor diplomaat schijnt hij wel bekwaam genoeg, doch te eerlijk te zijn. Reeds vroeg had hij zijn aandacht laten vallen op die smalle strook lands, die Afrika aan Azië verbindt en de Middellandsclre Zee van de Roode Zee scheidt, en het denkbeeld die door te graven rijpte van lieverlede in hem tot een levensplan. In 1854 riep de toenmalige onderkoning Saïd-Pacha hein naar Egypte en nu ontwierp hij op de plaatsen zelf liet plan van een open kanaal, dat een nieuwe zeeweg naar Indië zou worden. In 1856 verscheen de le druk van zijn geschrift: //Percement de l'isthme de Suez, exposé et documents officials", dat in 1858 reeds een tweeden druk beleefde. Hij wijdde zich nu onverdeeld aan zijn plan. De bezwaren waren groot en talrijk; de Lesseps was zelf noch ingénieur noch bankier; hij was alleen de geiiiale man, die het doel wist te omschrijven, den weg aau te stippen en de middelen te noemen. Maar hij was tevens bij uitnemendheid de man van de door tastende handeling en had er slag van, anderen in beweging te brengen met geest eu hand. De meeste tegenwerking ondervond hij van den kant der Engel- schen, waar naijver, politieke berekening en verkeerd begiip van de eischen des handels samenwerkten om hem te dwarsbooraen. Het gelukte hem echter in onderscheidene landen sympathie te wekken voor de grootsclie onderneming. Hij wist een kapitaal van 200 millioen francs bijeen te krijgen, zoodat hij den arbeid in 1859 kon aan vangen. Ook had hij zich verzekerd van de adviezen van de vermaardste Fransche, Nederlandsche en Itiali- natische ingenieurs. Het overlijden van Saïd-Pacha in 1863 bracht de zaak in ernstig gevaar, daar diens opvolger Ismaël- Pacha de heerendiensten afschafte een goed werk auders waardoor de Lesseps 20,000 arbeiders verloor. Ook maakte men het hem le Constantinopel moeielijk door bedenkingen tegen den afstand van gronden, die in de acte van concessie gestipuleerd was. Hij overwon echter al die moeielykheden vooral door de krachtige medewerking van Napoleon III, zoodat het werk geregeld werd voortgezet. Tu 1865 opende men reed9 een kanaal, waardoor kleine schepen uit de MiddelJandschc Zee naar de Roode Zee konden komen. Om het gemis van arbeiders te vergoeden bezigde men allerlei werktuigen graafmachines, modder- molens, spoorwegen, enz. In Augustus 1869 werd liet kanaal voltooid door de beide groote vaargeulen in de bittere meren te vereenigen en den 16 November 1869 had de opening van het kanaal met groote plechtigheid plaats, in tegenwoordigheid van een groot aantal dcorluchtig- heden op elk gebied en uit alle landen. Gedurende den reuzenarbeid aan liet kanaal bleef de Lesseps daarvan steeds de ziel. Onvermoeid was hij bezig en gaf een groot aantal brochures, nota's, documenten, vertoogen en redevoeringen daarover uit. Nu en dan hield hij te Parijs openlijke voordrachten om de belangstelling levendig te houden. Gedurig was hij zelf op het terrein om over liet werk liet oog te houden en de beambten zijner maatschappij te surveilleeren, maar vooral om hen allen te bezielen met die soort van geestdrift en volharding zonder welke, onder de moeielijke omstandigheden van klimaat, grond en bevolking, schier niets zou uitgevoerd zijn. Napoleon I heeft in Egypte minder karakter ontwikkeld dan de Lesseps, die, tussciien haakjes gezegd, in zijn uiterlijk zeer op den grooten Keizer gelijkt. Men weet welk een volledig succes de onderneming van het Suez-Kanaal heeft bekroond. Als vaarwater is liet volkomen bruikbaar en zelfs als financiëele onderneming werpt het thans goede vruchten af. Een geest als die van Ferdinand de Lesseps kan niet rusten. Nauwelijks had hij twee wereldzeeën ver- eenigd, of hij wendde het oog naar het verre Westen om ook daar een verbintenis tot stand te brengen tusschen de Atlantische eu de Stille Oceanen. Dat werk zal nog reusachtiger zijn. Hij schatte het Suez-Kanaal op 200 millioen, het Panama-Kanaal berekent hij op 500 millioen. Groote moeielijkheden de natuur en vooral de meuschen, ondervond hij in Egypte, nog grooter wachten hem in Amerika. Maar hij bezit zulk een onbegrensd vertrouwen in de zaken,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1880 | | pagina 1