mt lie! arrondii- semcftt Ikm [1879. Ho. 95. Jaterdag 29 November. 82ste jaargang. NIEUWS- en AD VERTEN TXE-BL AD sn (is ereed oor fkin n Etse;., Ï)ï,z(- Co-ra&i verschijnt DINSDAG en VÜIJD.A G avou<l, uitgezonderd op FEESTDaGEA drie maanden 1,— Franco per post 1, Ai*'ouderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent, PFI.TS "DEB ABVEETENTIEN-. Per gewoner, regel JO cent. Huwelijks-, Gebooile en Boodbericbten van 18 regels 80 cent. Di en daan bieding'; u van 15 regels, mits contant betaald, 5 et. de redactie beiisfleiide, g-eiieYè man uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan «en uitgever 21, UKENDUTi. ï.u-cp ng]|| Mittddhim |.N siju r.vg 1: dc CBTEH, SRDA& pCt. Vd'L f ft AFWEGEN. Het «•.•iigsriiH te- vreemd verschynsel ia «ie tramwegen, ofschoon nagenoeg [Fi.ii f.'! «Ie sp crwegen, misschien ael& t d« op dit oogenbük nog hun. -ti anken, '.orwijl de gewone gpoor- i.^1 verbazend uitgebreid net i'i'oöt ck-I der beschaafde wereld bedekken, e paardenspoorweg en üijr. jongste verbetering iito0tr,'-atmveg is veel goedkooper van aanleg, jderiw-U' en exploitatie, daarbij reel eenvou- huiselijk of lokaal dan de groote V:..iu met ai den daaraan verbooden De train kau de meeste gewone land- igea gebruiken, de groote wegen der eerste lasse ub de provinciale weger, zeker, 5 vader üaarinj groote kunstwerken noodig n, ...iet,: geringe wïjziglagen op enk-eis a-., ;s 't ir. het oog van velen thans tramwegen als voor eer dertig, veertig j e -joorwegou, ze schijnen iets heel i.'achls, iet-ï waaraan veel be- i komen., kortom de tramwegen j aartou en bo, M me,»S'" aog loopt zelfs een stoo'm-tramwagen naar bet badhuis 1 of nijverheid, herhaaldelijk hnn ••-.cm hebben te Scheveningen. Het is bekend, dat te Haarlem en te Utrecht de tramlijn ook al reeds tot buiten die gemeenten is voortga «et Dat is het begin van de vervuiling ia een behoefte, die meer cn meer als wez-miijk zal erkend worden en die dan op wijd uitgebreide schaal zal worden geroeid. Eet ligt voor de hand. dat do tramlijnen het o'2Jjt 7n?|'s ód?(it »«0'h m, iSb 31/ meest noodig zjjn, of i- ver zich 't eerst als noodig aanprijzen in at:eken met een druk verkeer, dus rocken groote stedeu, die nabij elkaar liggen en die toé» met de bestaande spoorlijnen niet genoegzaam worden geholpen. Hei lijdt echter geei» twijfel of ook in veie thans geheel van het s> «jrwegnet afgezonderde of uitgesloten streken al zijn ze ook zoo dicht bevolkt niet, zal de tramwagen zicb een weg banen. Zeer terecht werd hierop 0. a. iu het Huil. Nieuwsblad van Vrijdag 20 November de aan dacht gevestigd. 1 Ha te hebben opgemerkt, dat de tot nu toe I hij cus aanwezige paardenspoorwegen in de groote steden slechts ah. een uitbreiding zija i ta beschouwen van de luxe-rijtuigen en dus j aiieec als bevorderaars van het verkeer der gewénnen. hoeveel nut leveren ze toch un ai j pel-soiien, herinnert het blad aan de vele thans reeds gedane aanvragen o:n concessie voor den aanleg van paardenspoorwegen in verschillende oorden des lands. „Zoowel voor tramwegen niet stoomkracht'' aldus lezen we. daar „als voor die rut-, paarden zijn reeds geruimen tijd verschillende aanvragen om concessies of verleende concessies aaiihaugig, waarvan men van tijd tot tijd eens iets hoort. Of die plannen ooit verwezenlijkt zuilen worden snoot de lijd beren, maar zeker waar men ze hééftaangelegd I Trou -cdeit dé) ilaag e; Amsterdam het voor- ,o>.: ven hebben zijn andere plaatsen L nS86£ e,, ;~v: gaat men ziek mei Wfc verzoenen en kent men huirhet be c-.der Ie middelen van verkeer. H r, :Imtef«iaus, Haarlem, Leiden e»i Dord- B hebben reeds bun tramline: pif .s-.-u 'co volgen en de tijd is piot to m* da- groots en middelmatige 'A/uun 'caviisnat zuilen bezitten, He v/. ~e Br„,.i>I?. uxtivuruster-, die de ondernemers ,»t r r.«.regen, zullen wei vounamelyk deel B- ej,. Hi:,:; de tramwegen in IsE - ,..-ii-;en, doch men mag - A - f'-k Ie stemming van het pu- w.i-.:;. iaarvp van eerfgm Hvioed gaat worden. jB<- gaat meer c meer inzien, dat de n v?cr k',"-me nislanden, en in de eerste anen den Kring deï gemeenten, dezeKs'? .'•lew:ren, die de groote spoorwe:; gr :è.-.::ïi)den en voor gemeenschap niet sen milcvert, n,l. gvmakkeiyk, snel, gevaarlijk en weinig kostbaar verkeer, 't üBf,"dat de tramweg kan geven, is szlss beperkt tcfc de 'natrekkeiijk ooge i.;r steden Het is ait zijn aard van vorder strekking. De tram heeft, on- yfaid oog non seboone toekom»? pis middel IK' ei=;' ook van vervoer, dot» 't geheels lm- whi. betrekkvljk akb.r-is, het co:c «'ces r- mazen van V a ju e. veie streken nog roe f- 5au gtio bsboefieD kan voldoen Bjjl'hi'c stf-è'-r »:-;!en iiniten het- net. 'foi sar- van het en euizoóming daarvan zijn de ïj «enigen ttvyfe). besterad. ^•3 f« ige jaren reeds ziet men een paarde/- sp.rH'weg tusschen 's Hage en Delft, zoo eik H naar Jgaen tusschen den Haag en Iwh BI;"'!! nagenoeg afgescheiden gedeelte ScHi- B2?»! Van het Eynspoor-station te 'e Hg» is, dat, zal het tramweg verkeer bij ons 111 werkelijk bestaande bebueflen voorzien, het dringend noodzakelijk is, krachtige maatregelen te nemen, waarvoor althans het initiatief van de Begeering /.ai moeten uitgaan. ,,'t Komt ons voor, dat deze tot nog toe de zaak niet krachtig genoeg heeft beschermd en ter harte genomen, waardoor zij toe": niet alleen het meen belang zon bandelen, maar tevens hr -.r rigeu positie gemakkelijker en aan- gets' zou e.*: -n. doen hooren. „Wellicht dat de hestaando spoorweg-mnat- schappijen hier en daar door een zijtak ter hulp komen, maar voor eeu groot deei zal in de behoefte moeten worden voorzien door den aanleg van tramwegen, hetzij, met stoom of paardèn bediend. Door deze uus krachtig te steunen, zo», de Regeering de bevrediging van veler behoeften, belangen en wenschen vor- dr.ren e>> daardoor tevens de klachten over miskenning, verwaarloozing, achterstelling enz., die tbans nog telkens weerklinken, tot zwijgen kunnen breugen. Het geroep om nog meer spoorwegen op kosten van den Staat, zou ongetwijfeld aanmerkelijk verflauwen, indien spoedig door goede tramwegen, en vooral door stoomtramwegen, in de behoeften van het ver keer werd voorzien". Wij zijn der Redactie van 'l Ro!i. Nieuwsbl dankbaar voor deze regelen. Wast inderdaad zoo er één streek is, waar meer dan 20000 be woners in isolement verkeerende daarvan ai de nadoelen gedurig ondervinden en er daarom dolgaarne uit zouden geholpen wezen, dan is 't wel de geheele noordelijke Helft van Zeeland en de noordwestelijke hoek van N.-Brabant, welke hoek trouwens geologisch, agrarisch en historisch wei met Zeeland mag gelijk gesteld worden. Hier ligt een zeehaven, Brouwershaven, die als voorhaven, als Piraeus van Rotterdam ecu tijdlang zekere Earopeesche vermaardheid had en bij hef ia mislukkend en wordingssia&t ver- keeren van den Kotterdamsehen Waterweg nog wel laag onmisbaar zal blijvenhier ligt een andere zeehaven, Zierikzee, iu zulke gunstige conditiën als zoodanig, dat met wat lampolis ea wat tonnen en bakens zij onder de beste van het land zou moeten geteld worden; Siiot woont eea flinke landbouwende bevolking op eigenaardig voor den iateusieven landbouw ge schikter. bodem-, bier woont een visschersgesïaeht, ie Bruinisse, dat in stoutheid zijn weëvgade nog zoekt, ea zie, dat alles ligt afgesneden van het snelle en verzekerde verkeer per as, dut valt buiten het eet, ja dat zit soms bjj winterdagen zoo geheel verlaten van da overige ,t toch is hei. geval? Door de reeds voor wereld,^ dat zelvs de ais uiterst ijverig en r-orwegnet en tot uitbreiding van het verkeer en rjariaitin tramweges reken'-p van den Staat aangelegde of nog in aanleg zijnde spoorwegen kan men wol aan nemen uat van staatsweg: op dit gebied althans art veel. meer zal worden gedaan. Missetmag' hier o" daar nog tot een zijlijn of een a -vulling worden overgegane, maar de verdere :.nnleg van fpoo.'ivogsn zal grootendeeis aan het particulier initiatief worden overgelaten, de Staat kan en stag trouwens niet veel verder gaaa dan tot het aanleggen van de groote vevkeerwegdie de eindpunten ven het land veren; hen roet de brandpunten met dat in het beproefd volhardend bekende postdienst 't moet opgeven. Zoo ergens, dan zon hier een wr-.D gemeenschap door dei van paardenspoor, of vee! bever van een stoomtram reden van bestaan hebben niet alleen, maar iu acwezen lijke behoefte voorzien en gewis in menig op zicht groot voordeel opleveren. Uit de onderscheidene adressen van adhesie, die van ingezetenen en gemeentebesturen trit- gaan, blijkt dat. de bevolking dit alles gevoelt en de pogingen waardeert, die door het be- kende comité van hoofden van gemcertehe- esd om van buitenland en de bakens. Alle belangen te j staren zijn e; nog worden aauge« bevredigen is voor te Begerring onmogelijk, j de Regeering hulp ie verkrijgen. En toch zijn er na<< verscheidene welvarende S Wij vertrouwen, dat de P-jeering de c-»en streken en belangröle plaatsen aan ie wijzen niet zal glnim voor at die stemmen, die daar die dringende behoede hebben aan aansluiting i roepen: help ons: v.xntl daar die hulp geen met het algemeen verkeer en dan ook in hel j reuzenmacht vcvt'scht als voor den aanleg van belaag van hun lands >uw of veeteelt, hun handel 1 de groote /po- rwegen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1879 | | pagina 1