E 1879. No. 90. Woensdag 12 November. 82ste jaargang, M 5 Th m sa,! bb a ffiEi p p B n n e a 1 a c d. >rk ,0 100% 'iüi W/lt ■io% 37;/ y4 7> Ols|[3 'V 33 96% m m 3 142 58% 3 f.8 •53% 60'lli 137 m 'iö 7) 7> m 3 tlO 02 86% 3 47% 07 li. i f24 - 2,4H - 2411, GEI, h. I ONS ISOLEKEftT. (Hisuwe éii'.i- Sifidt vele jaren is in ut oiad, minstens éénmaal 'sjaars met zekere;, nadruk, en verder teikeas a!« te pas ksva,- een en ander ge- fri: ,.«c. dat onder bovenstaand boord paste, „ouden 't daarbij nfcf gelaten hebben en 1 Bu,; -cl i.ienigvuMIger l.atzelfde aanbeeld r.ïlcp- hebben, zoo we >:iet beducht geweest i waren, dat onze lezers «r. aniereü, waaronder misschien die er iets aan iot;i konden, zonden gezegd hebben kom, gc kla»gt altoos over dat isoie'.j-.int, maar ge meent itc -iet, anders zondt eo 't ai lang opgegeven hebben te klagenna sjsakt es er een grapje \o. tón dezer dagen Uilen ouzo jaartgks:he klaagliederen ook ingehouden hebbes; nu we zoo geheel -vrrna.hls g'bolpen worden «loor de gevolgen ï.'i; iw^MwendheiJ der aandeelhouders in ito»-- or n ..Zicrikzee'waardoor vv» nu -■ obt hebbeneerst een tweede- boot 4 a net dar bestaande awatoeksr-p',", en twee- der-- nog eea nieuwe 'noot misschien ook we! twee van een mee we neming. We zullaa dan hebben twee drie. vier booten, dus sen dageiijkscbcn iiensj ou mogelijk wel een dubbelen «tegel rUcheu i, dat zon de klachten over isolement ;oo tameiiik overbodig •raken, ja zelfs ons eenigszins zuinig doen worden op onze plaatsruimte, om den stroom van oauko •digingo". reclames, ingezonden stuk keu betredende de concurrentie enz. enz. der beide diensten te kunnen verzwelgen. We zouden, zt '•gen we, thans maar gezwegen hebben, haddei 'e niet ook al geheel onver wachts ia de l van Middelburg, Botterdam, «Jen Haag, .ia v,. ,e>.at, de ijiüiug gevonden, dat sua consortium van burgemeesters uit Zeeland en -Brabant concessie heeft aangevraagd voor «eu stoom tra zi weg vau Brouwershaven over Zierik-zee, Sl.-V'hiiipsland en Steenbergen naar tic spoori'jjnen var. den vasten wal. Deze tijding was'ons natuurlijk een aangename verrassing, koren op onzen molen, die al zoo vaak tegen ons isolement aan het malen gezet was, zonder dst het ooit een ziertje geholpen uad. Ziet, daar kwam tneer dau we ooit gedroomd hadden, een stoomtramweg, zoo maar uit de lucht - of uit de Midd. Courant vallenLaat aas nu maar stil zijn, dachten we; iwee, drie, misschien vier stoonjers en daarenboven een stoomBam, m§a liefje wat wilt gs nog meer'? Ku 'i was ons niet ie verwijlen, dat we zoo rmvast va en, en wie bekie.v/i zich wegens hr.egat aangename rerKU-iiigWij zitten ■e ue sobaduw van onze schrjjftoihi en .nerken weinig op v,,n hetgeen er omgaat. Lang ge leden hebben we, zoo goed air iedereen, ver nemen. dat de burgemeesters vr.v die gemeenten, die in de eerste plaats betrokken ziju bij een "ar!,,:.-".;»- der gemeenschap van het Noorden van Zeeland met den vasten wal, een commissie hebben benoemd,' waarvan ook onze Burge meester ea d« Secretaris onzer gemeente waren, doch we hadden verder niets ver- noraea. En nu zoo onverwachts die oplossing fau de kwestie! One's scherts ter zijde, We hebben bij 't "•:Ue!ik«i van dat bericht h; dc bladen dadelijk vermoed, dat er een misverstand moest hebben -c gel addat er mogelijk wel aan deren et geue-j set n? medegedeeld, doch dat dit riet wel was verstaan, of zoo iet.', maar dat niet he genoemde beeren leien commissie zelf ".co maar 't initiatief zoude- genomen hebben ais stoomtram-ondernemers. f00 is het dan ook. Althans uit hetgeen we mi;, of meer officieel ai officieus hebben verbomen, blij kt, dat de meergemelde commissie zeer diligent geweest is en dat wij na misschien aader fcjj de opheffing van jas isolement ziju, dan we t ooit haddon durvji hopen, zelfs veel nader, dan toen we mc a. vee! animo zijn wezen kijken naar de stelp;, met vaantjes er aan, die de richting aanómén van een ge- hoopteu, edoch niet gekomei spoorweg. De zaak is op dit oogeni k deze: de com- missie heeft, een ontwerp li,jeraaakt van een stoomtram weg van BrouwerAren, overZierikzee, Zijp® (overgang aldaar rljc; middel van eeu stoomschip, dat do wageh- rverzet) St.-Philips- land, den te herstellen Rh.kdam en zoo ver volgens waarheen men v<\ De kosten zullen 12 ton bedragen, waarin Ar (overgang -an bet Zjjpe voor een kleine ton bint. De S'aat zal vermoedelijk niets willen éïbtki noch voor aanleg noch vcor exploitatie, mlaéljion voor subsidie; maar veel gewensebter zop i-t ziju als de Staat wilde staao voor de reni -; van bet genoemde kapitaal, dat beuoodigd Vordt geacht voor aanleg en ia exploitatie tangen. Welnu, om deze reuie-garnutie te vragjn heeft de commissie zich tot den Minister van Waterstaat enz. ge~ i wend. De commissie ver|auwt, dat, ais de Begeering de rente garaaloert, ook de onder nemers wel zullen opkomen en het geld zal te vinden ziju; terwijl zij ook vertrouwt, dat de zaak zoovee! levensvatbaar!ad zal toonen te be zitten. dat de exploitatie aoedig loooend zal worden sn zich zelve zal kunnen bedruipen met alleen, maar zelfs to gewenschten bioei komen. Wie zoo zicb niet gaarne met deu wensch de; commissie varéenige»;, du een stoomtramweg in de aangeduide richting gemaakt worde 1 Wie zal zich dan niet varëenigen met het verzoek aan da Regeering om ons grond onder de voeten te geven, opdat 0- onderneming kunne tot stand komen In de eerste plaats zijn daartoe geroepen de gemeenten, die direct aan de geprojecteerde lijn liggen. Zoo beeft het Brouwershaven begrepen, welks gemeenteraad al ijeeds een adres van adhesie aaa het verzoek Ier commissie tot de j Regeering beeft gericht. We twijfelen niet of J de overige gemeenten zuilen dit goede voorbeeld volgen. Ook de gemeenten, die niet rechtstreeks i deu stoomtram langs bun deur zuilen kunnen krijgen, zullen niet acht irblj ven met de be tuiging hunner :,dhesie. Immers bet betreft hier een aigemseu belang; een belang, dat overal ingezien wordt in een lijd als de onze, dat sae! verkeer een eisen is, waaraan voldaan moet worden, zai mei! niet totaai uitgeschrapt worden eu niet verroesten in zijn isolement. Maar 't komt ons voor, dat ook particulieren hun steih moeten doen hooren. "t Is waar, niet ieder za! met. de zaak ingenomen zijn: die aan deelhouders van de stoomboot „Zicrikzee", die veel liever een hes! hooge rente trekken van hun respectieve aandc alen, dau een tweede boot ie laten varen ent de communicatie te verbe- teran, aie zullen voor geen stoomtram ziju. Maar er zijn toch nog zooveel anderen, die anders deuken over de nuttigheid eener goede communicatie en de narigheid van 't isolement, dat we niet twijfelen of ook uit den boezem der burgerij zullen stemme t opgaan en adressen van adhesie worden gezonden aan de Regeering om -deze gunstig te stemmen voor de denk beelden der commissie. Wij meenen, dat dit noodig is. Zoo ergens, dan geldt het ook hier: de aanhouder wint. Dit ziet men reeds in onderscheidens oorden des lands, waar de bevolking door maar aan houdend vragen en wedero :i vragen vee! meer verkregen heeft daa 't geen voor een onnoozele 12 ton te koop is. Wij b .-hoeven ons iu desc volstrekt niet ie sebamen dat dit ons tot pi- luerschheid verwekt 'ia o»k doet vragen met opgestoken hoofde: help ons sen handje om uit ons isolement te komen. !g£3MB komt ons voer, dat onze landbouw zaak heeft. We be- hoevati au met ouder de aandacht te bren gen, dat voor dezen tak vaa industrie in dezo streek zeer ernstige dagen ziju aangebroken, ieder weet dat maar ai te wel. Doch zal niet, als b.v. m verbeterde zuivelbereiding, in tijneo. tuinbouw, iu ja wie weet 't zoo te zoggen- maai ergijs in dan toch, uitkomst wordt ?•*- zocht, eea snede an zekere gemeenschap met het vaste iao.d vp.ïi bet, hoogste belang zijn? Wij zeggen een zekere genieenschap. Immers, ai hebben we een. eskader van stoombooten op Rotterdam, zootra de winter zich ernstig doet gevoelen is die gemeenschap verstoord en soms voor langen tijd. De overtocht aan het Zjjpe zal vermoeden];; niet éénmaal in 50 jaar afge broken worden. Sedert 18-38 is de passage aldaar nooit door het ijs belemmerd geweest en voor een lóuir veerstoomschip zal zit meu- schelijker wijze gesproken, dit nooit wezen. Een zekere gemeenschap dus is er uit de verwezen- bjking van het plan te wachtea. We hopen dus van harte, dat ailsn wie bet aangaat, en dat is nagenoeg iedereen, zich zullen vereenigen met verzoek der meer gemelde commissie om waarborg door den Staat van de rente voor het noodige kapitaal tot aanleg vau een stoomtramweg van Brouwershaven via Zicrikzee en Zijpe naar den N.-Brabantsehen wal. Kunnen we geen spoorweg krijgen, laat ons althans trachten een stoomtramweg, d. i. ecu jongen spoorweg, te bekomen; dan komt later de groote spoorweg als van zelf. Het bovenstaande was reeds opgesteld, toon we var, bevoegde baad bei volgende bericht ontvingen- „Met zekerheid kan worden medegedeeld, dat Zaterdag 30 Oct. j.i. de -ct« van afstand der concessie is geteekend door den concessionaris, den heer A. van Haefteu, met de Regeering, omtrent de afdamming vsc. het Slaak, hetgeen zeer zeker de zaak zal bevorderen van den 200 gewenschten stoomtram van Brouwershaven e--.- Zicrikzee cc. Steenbergen naar Roe adaal". Inderdaad dit is voel g wonnen Do gepro jecteerde weg zai moeten ioopea over den dam, die St.-Philipsland met den vasten wal verbindt. Deze dam, in 1858 gelegd door do slikken van de Heene en waardoor het eertijds zoo belang rijke- vaarwater het Slaak werd afgesloten me; het uitzicht op belangrijke inpolderingen, is later voor liet water bezweken en zou vermoe delijk reeds lang weder deugdelijk hersteld zijl;; ware die streek daar niet een twistappel géworden tuSschen partijen, die daarover druk en duur hebben geprocedeerd. Thans blijft de Staat onbetwist eigenaar vau dien dam eu het dichten ea als weg geschikt maken er va", is nu slechts eea kwestie van goeden wil bij de Regeering. Aan de medewerking van de Kamers of andere collegies, die er mede gemoeid zijn, zai wel niet te twijfelen vallen. Er 13 hier dns weder een grord te meer ora op het welslagen van da pogingen der com missie, gesteund door den vvensch der betrokken bevolking, te hopen. SIER! K. ZEE, 11 X" ovember 1 8 7 9. la het Zeeuwsch Daghl. van Vrijdag j.!. werd, ns;.; a:.n!ciiding van een brief uit Antwerpen -van geachie Zjide", een en ander ir. .Xegedeek! aangaande den tinei van de aldaar door den heer J, de Decker on Urn"# gezette zaken, Deze bestaan in een fabriek" van ijzeren schepen, stoom- en andere werktuigen, dokken enz. Er was nu juist de kiel gelegd voor gen ijzeren sleepboot van 90 paardekraeht., iu de keu der nrnnt waren in dd 71 sïoombooiea gedokt, behalve de gewone sehepèn. Op de terreiV-ri

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1879 | | pagina 1