Binnenland.
machine maai aan den gang is, dan gaaiaiies
7&o ze'f en 't gaat er maar op los alsof de duivel
hen op de hielen zit.
Laat ons daarover den modernen zeeman niot
barder valicu dan billijk is. De omstandigheden
lormen lism zoo. Hij wordt ondanks zich
zeiven eec onbesuisde vlieger, die gevaarlijk
is voor de voorbijgangers; rij wordt dit zonder
het zelf te weten. Misschien gaat hij ten laatste
zelf inzien als hij op een nimte van 500 uren
'ang en 500 uren breed een armzalige bark
in één zet middendoor heeft gevaren en de
twee helften ter weerszijden van zijn fabriek
an snelheid eD kracht heeft zien verzinken,
t Is dan echter wei wat iaat om nog' voor
zichtigheid te leeren.
De eisch der snelle reizen en 't gemakkelijk
gebruik der stoomkracht leidt er toe, dat er
tegenwoordig ook gevaren moet worden op tijden
en gelegenheden, die men vroeger voor liet voort
zetten der reis minder geschikt achtte, b.v. bij
nacht, bij mistig weer, bij stormweer. Bijdraaien
eu „gelegenheid afwachten" is nagenoeg uit de
mode. Niets ontziende, de elementen trotsee-
rende, den mist met een verachtend schouder
ophalen bejegenende, den stormwind braveerende,
den tegenwind bespottende en uitfluitende, stuift
het stoomschip als een ongetemd en ontembaar
monster steeds vooruit, op het doel af, door
de hindernissen en over de hinderpalen heen,
steeds vooruit, recht voor zijn aangezicht henen
aio de monsters uit den Apocalypse. Wee dan
het minder vlugge, 't nagenoeg weerloozc zeil
schip, Jat door den sumwesdau dolleman in
zijn vaart ontmoet wordt! Wee 't vissebei'3-
vaartnig, dat met gestreken zeilen te eenemale
weerloos ligt te dobberen, wachtende op
legenherj"Zij worden onbarmhartig verm.,ise!d
door het snelgewiekte monster, dat ioor zijn
eigen snelle vaait niet eens meer -ijken kan
ai wilde 't dit ook.
Een andere oorzaak dei <eie aanvaringen
meenen wij te moeten zie in do groots mate
van nauwkeurigheid mes welkt de koersiijnen
der stoomschepen -v eden bepaald en zooveel
iaogeiijk gevolgd, t Snelvarende stoomschip
is als een soorf van spoortrein, dÏ6 zeli's zjju
rails medebrejgt, deze gedurig voor zich uitlegt
en ze d-.- ma ar volgt, met werktuigelijke
nauwkeurigheid, die noodlottig wordt, zooira
er iets iD den weg komt, 't zij een van Je
andere zijde der lijn komend stoomschip, {of
andors een zeilvaartuig door 't noodlot op :1e
haan gebracht.
Het gemak, waarmede doorgaans het stoop-
schip zijn geïmproviseerde rails langs locj{,,
vaak op 't uur af aankomende aas zijn eind
station, leidt wederom tot die bovengekenschetste
zorgeloosheid.
Bij deze redeneeriugen veroude 'stellen wij,
dat de meeste aanvaringen geschieden deer
stoomschepen ouderling, of door etoorasohepeji
met zeilvaartuigen. Wij gelooven, dat deze
veronderstelling ook juist is. Meestal zijn het
:,toomschepeu, die de ongelukken te weeg
brengen. Met zeilvaartuigen zijn de gevallen
van botsing vee! minder talrijk.
Het behoeft waarlijk niet gezegd te worden,
dat verbetering ia deze, zoo zij mogelijk is,
zeer wenscheiijk, ja gebiedend noodzakelijk is.
Het is de vraag maar: is die .erbctemg mo
gelijk Wij gaan niet medemet hen, die
zeggero och. dat is nu zoo eer.;gevolg van de
omstandigheden, waarin wij leven, het is ook
een tafereel uit dèu algemefl< eu strijd om het
bestaan, een strijd die met feu dag vinniger,
onbarmhartiger wordt en waarvan noodwendig
dezen en genen de siachtoifers moeten zijn;
't is een gevolg van de algemeens koortsige
drift, die d6 menschsn voortjaagt naar htm
doel: brood, geld verdienen. We gaan daar
mede niet mee. We achten bet de plicht der
zeevarende natiën de aandacht te wijden aan
het groote kwaad der aanvaringen, en dan naar
middeien te zoeken, om dat te r «minderen,
het terug te brengen tot die zeldzame gevaiien,
die wei altoos zuilen blijven voorkomen, dat,
menscheifjker wijze gesproken, niemand het
heipen kan, dat het ongeluk gebeurt, omdat de
elementen en die alleen er de oorzaak van zija.
We vermoeden, dat in 9 van de tien gevallen
van. aanvaring, beide partijen, althans één er
van wezenlijk schuldig zijo aan het ongeluk
en het haddeu kannen voorkomen.
Er wordt zorgeloos gevaren, dit komt telkens
aan liet licht als eeu of andere groote ramp
een meer ernstig onderzoek uitlokt dan ge
woonlijk wordt ingesteld, 't Is of men minder
zijn verstand noodig acht naarmate men meer
met dm stoom gaat doen. Meu stuwt bet schip
voort met stoomkracht, goed; men stuurt het met
stoomkracht, ook goed, dan verkleumen den
roergangers de handen niet; maar het is hoogst
onvoorzichtig ais men nu ook gaat doen A de
stoom het schip bestuurt en de drijvend: wereld
bezielt. Dat is af te keuren, da' is straf
waardig, dat moet veranderen.
Eén aanleiding van ongeiu1" -eu hebben we
nog niet genoemd, die we bi< aanroeren willen,
omdat het geneesmiddel ioor de hand ligt.
Die aanleiding is de vc lieerde hiërarchie, die
meer en meer ingevoerd raakt vooral op de
groote stoomschep1" Eigenlijk is daar selder
niemand verent" oordelijk, omdat ieder voor
zich ais een ,.k van de machine aaD een zeer
beperkt gei'. rite v&u den gemeenschappelijken
arbeid ve" oonden is. En ieder staat daar zóó
op zijn ïeperkt terrein, is aan den eenenkant
zoo b' jg daarbuitet te gaan en aan den anderen
kan' zoo pedant om ook daarbinnen in aan-
mei king te nemen dat toch al de belangen
van elks bijzondere plichtsbetrachting afhangen
en om niet te erkennen, dat vier oogen meer
7 ,n dan twee, dat ieder zich ten slotte alleen
jin zijn kringetje bekommert. Dit geldt van
den minsten tot deal hoogsteu man aan boord;
want vaak ziet ook. de gezagvoerder niet veel
verder dan zijn kring, d. i. den salon waar de
heeren quadrilleeren en de dames coquetteeren,
alten er op uit. zijn zich te amuseeren en er
zoo weinig mogelijk aan denken, dat- onder hun
voeten de peiiiooze kolken van den verrader
lijken oceaan gapen; en gereed zijn hen in 't
eerste onbewaakte oogenblik het beste op te
slokken.
Het proza van de ouderwetsche zeevaart weinig
ineer kennende eii do eigenaardige poëzie daar
van ook niet meer smakende, zoekt haast al
wat tegenwoordig ie zee bevaart, daar onder
alle omstandigheden ''t dubieuse genot der boule
vards, of van 't lafé-concert, of van Roete-
meyer, of van 't rotte damessalon vol geur van
parfumerieën en zwijmel van liefelijkheden,
totdat onverwachts een rnonsterramp het op de
vleugelen van den stoom gedragen tooverpaleis
treft, een ongeluk dat had moeten voorkomen
worden, dat een nisdaad is van ailen, dis er
meer of min toe hebben medegewerkt.
We zouden daarin bij elk voorkomend geval
een zeer streng oijterzoek willen en zeer strenge
vervolging eischec tegen de schuldigen, die
eenig verzuim heboen gepleegd.
Nb, er wordt aiderzocut, 't is waar. Maar
de drijfveer daartoe is helaas doorgaans de
kwestie i wie zal de assurantie-penningen be
talen, wie zei dt aandeelhouders in schip en
lading schadevergoeding geven in geld? Van
meer aandrang móest Je vraag zijnwie heeft
de enkelen, tientillen, honderdtallen ougelub-
kigeri zoo maar door een lompigheid, door
schromelijke zorgeloosheid, door onvergefelijke
pedanterie door biperktheid van inzicht en uit
zicht, uaar de ee?wigkeid gezonden?
ZIEBIKZEE, 3 October 1 8 7 9.
Het geval met de verkiezing van den heer du Te r
dtf, Belliuchave is meer en meer gebleken een zen'
ingewikkeld geva' te wezen. Het geeft overvloed va»
Hof voor juristisohe, staatkundige en allerlei andere
beschouwingen. Trouwens de gevallen zijn gelukkig
zeldzaam dat, ge'ilk 'i hier in deze zaak heet, eigenlijk
niemand iets kar doen om de gemaakte feut te he>
stellen. Wij hebt en geen wets- en rechtskennis genoeg
om al de reeds ten beste gegeven betoogen en adviezen
'tc ontleden en te waardeeren. Voor zoover wij zien
'kunnen, draait men in een cirkel, en als men dit m
om een of andere .reden doen wil, dsn is dat lang v:l
te houden. Het gezonde verstand van een ieder zegi
ongetwijfeld, dat fis aan de stemming is deelgenomen
door onbevoegden en wapn.ee: bovendien, gelijk hier,
dit op den uitslag der verkiezing eeu beslissendtu
invloed heeft kunnen hetïbêu, zulk een verkiezing niet
van kracht kan noch mag yijn. Een verkiezing is geen
zaak als b.v. de .rekking van een doodvonnis, de
verbranding var een acte of welke handeling ook die,
eenmaal gecJ'.an, noodzake!i|c gedaan moet blijven
omdat hertel of tenietdoenh g der daad niet mogelijk
is, Wir door onbevoegden is' afgevaardigd naar de
Kame die mag daarin nie; toegelaten worden, dit
zeg', het eenvoudigste oordeel, dunkt ons. Nu zegt
"..en wel: de lijst was wettig, zij was vastgesteld enz.
ergo moet de verkiezing ook we.tig zijn. Maar wij
meenen dat als later aocfi terwijl de uiterste
handeling d. i. hier de toelating nog niet heeft plaats
gehad blijkt van onregelmatigheid, die de lijst
niet vatbaar voor wettiging luaakt, dan ook de lijst
als onwettig moet verworpen/en verbeterd worden.
De Standaard zegt aan t slot van een uitvoerig
artikel over de zaak: //De Slaten-Geueraal mogen de
geloofsbrieven onderzoeken, doch omtrent de kiezers
lijsten wijziging daar te stellen, behoort niet tot de
bevoegdheid van dit Hoogs Ccdegie. Alleen is er bij
de geloofsbrieven op te letten of er personen zouden
hebben deelgenomen aan de stemming, die niet op
lijsten der kiezers voorkwamen, en dan zouden zij zoo
ze voorkwamen, de verkiezing kunnen doen vernietigen,
zoo de door hen uitgebrachte steramen van invloed
zijn geweest op de beslissing der keuze."
Alles goed en wel; maar 't is ook niet noodigdat
de Kamer de kiezerslijst verandere, dat wil niemand
vragen. De zaak is deze: of msn willens en wetens
van een lijst, waarop personen staan, die geen kieners
zijn, kan zeggen dat het een //kiezerslijst" is. Het
komt ons voor, uat de Kamer iemand niet mag toe
laten van wien alleen blijkt dat hij gekozen is door
medewerking van personen die geen kiezers waren.
Of die personen op eeu lijst staan of niet, doet niets
ter zake, zouden wij meenen.
Men zal wel mogen aannemen., dat de te Har melen
gemaakte fout niet met opzet is gemaaktmaar zulke
fouten zouden voor het vervolg in de plaatsen waar
kiezersfabrieken zijn, telkens kunnen gemaakt worden.
Als dan de Kamer en de Begeering en de Hechter
en allen daarbij zoo maar voor het fait accompli ge
plaatst werden, zag het er mooi uit.
Het Utr. Dagbl. geeft de mededeeling, dat als de
door dat blad ontvangen inlichtingen juist zijn, de zaak
wei spoedig zal uitgemaakt zijn. Er moet na mei. bij
eeu onderzoek op last van den Min. van Binnen!.
Zaken zijn gebleken, dat Burgem. en Wethouders van
Karmelen in 1879 in het geheel geen lijst van kiezers
hebben opgemaakt, noch .eeDig._beslu.it tof, verlaging
van den aanslag op f 24 hebben genomen. Ten
gevolge van verschillende omstandigheden, zon de
nieuw benoemde secretaris een lijst hebben opgemaakt
naar zijn begrip van de kieswet, zonder eeuigc.mede-
werkiug van Burgera. en Wethouders.
Door eeu geacht lezer is ons de opmerking gemaakt
dat wij, dat stukje over de Amsterdamsche schutters
in ons vorig uomtner opnemende, daaraan wel een
enkele opmerkiug tot lof van onze stedelijke schutterij
hadden kunnen verbinden. Gaarne erkennen we dat
dii had kunnen geschieden: maar ieder hier ter stede
en zelfs velen daar buiten zijn te goed overtuigd van
de allergunstigste tegenstelling, die onze schutterij m
alle opzichten maakt met de Amsterdamsche aan
genomen dat deze laatste inderdaad zoo is, als uit dat
stukje schijnt te blijken om nog een bepaald
pluimpje in dit blad n'oodig te achten.
De Zierikzeuche schutterij toont, en deed dit reeds
jaren lang, da: een schuttercorps met ijverige, flinke
officieren, een uitstekende zorgvolle en altoos wakkere
//moeder-''', een net en geoefend kader en goedwillige
burgers wei degelijk een corps kan zijn, dat men met
pleizier ziet en niet een voorwerp van bespotting.
We durven en willen ook geen kwaad spreken van
de Amsterdamsche officiereu; we kennen ze niet en
we vertrouwen dat er behalve de ongeschikte ook wel
goede onder zullen wezen. Ztsker is 't echter, dat wij
hier geen zulke wanwillige, lorrige schutters kennen
als er te Amsterdam schijnen te zijn in menigte.
Trouwens we vertrouwen dat als er eens een enkele
Piet, onverschillige of onwillige voorkwam, al waren
't er zelfs twee of drie, de kommandant met de zijnen
die klanten wel zouden weten klein te krijgen en te
zetten waar ze behooren, terwijl het corps 't ais
een eer zou beschouwen van die onteerende bestand-
deelen gezuiverd te worden. Daarom alle lof ra» de
Zierikzeesche schutterij! Men zal deze niet met de
Amsterdamsche over één kam scheren.
Het Paleis van Justitie deelt mede, dat A. T de
Jough zich tegen het veroordeelend vonnis va-
gerechtshof te Amsterdam, in cassatie heeft voorzien.
De slagers te Assen en ook enkele slagers te 's Hage
hebben het ïuudvleesch tien cents per Kilogram miader
gesteld.