wor het arrouis- 1879. No. Woensdag' 1 October. 82ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE BLAD BREVEN UIT HOLLAND, Deze Courant verschijnt DINSDAG- en VKIJDACr avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN. Prijs per drie maanden i,— Franco per post 1,— Afzonderlijke nommers 6 cent, met Bijblad 10 cent. PSIJS DEB ADVEBTENTIEN Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 15 regels, mits ecütaïlt betaald, 25 iHe stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de nitgave in te zenden aan der, uitgever H. M. de Red. Zooalr u bekend is, behoort de aanneming van nbuwe leden tot de pleciitigste handelingen Bin de Hervormde Kerk. Ze staat in dat op- js zicht-boven de heilige Sacramenten, Doop en ;t Avondmaal, althans boven 't eerste, dat door I1 herhaalde bediening veel van zijn gewicht ver loren heeft. De aanneming geschiedt in den regel eenmaal 's jaars en de dag van bevesti ging is een feestuur voor do gemeente. Ik constateer dit slechts als feit. Misschien ware t beter als 't anders was, als er b.v, niet zoo'n enorm gewcht. gelegd werd op dat toetreden I tot een '"--'ootsoSap, van jonge menschen waar- van rendeer 't nieuwe pak hooger stelt streaipg zelve 6a die zeker nog te mservaring en kennis hebben opge den diepen ernst te vatten, dien de van hen vordert in de plechtige ij zoo. Jemen van nieuwe leden nu is een lén "van twist en tweedracht, wat rwondaren."zislp-die op de hoogte der -Q de kerk zelve is. Het, is juist bij jat. ...neming, dat de partijen tot de lauden gewapend met reglementen en artikelen, tegen j over elkander staan, zoodat in vele gemeenten tmnchea t knippen der nieuwe kleedjes wei h|nderdmaa! de vraag van de lippen derjeug- digo christrme komt: hoe zal 't toch afloopen? Ze weet, en al haar dotgenooten weten 't zoo goed als zij, dat dominé met de ouderlingen niet op éiVi stoel zit en dat de opzichters dor gcraecate zich geprepareerd hebben op 't geval, datj ie dorniné weer buiten de leer omgaat, watt hij heel handig doen kan, maar niet zóó handig of de geslepen ouderlingen krijgen er 1 spoedig de lucht van. 't Eind is dan gewoonlijk, dat de aanneming ca bevestiging uitgesteld woiflen en de predikant met zijn leerlingen naar eeu naburige gemeente trekt en daar de plechtigheid volbrengt. Die vertooniugen hébben i jaarijn: laats, -soms onder zeer plechtige otn- st„ndigheden, en 't i? opmerkenswaardig, dat I de. Verdraagzaamheid in die gevallen mtslui- |Hf de «Po der orthodoxen sta;..;. Geen enkelé maai toch verneemt men, dat een liberaal ouderling uezwaar maakt tegen 't letterlijk op volgen der voorschriften door zijn ortk. herder ooi< flaar waar 't reglement zeer liberaal hem mei. aaa bepaalde woorden bindt. Hij zou dan Kb* - - -kelen Vrijgffigheid ten opzichte der leer verwachte men maar met meer van do heerschende macht m de Hervormde Kerk. Hoogstens een rWdm der tegenpartij, zoolang do macht ontbreekt tot uitwerping. Tot dien tijd moete„ de prikken sewd gehouden worden door een voortdurende appositie legen alles wal naar niiJri zweemt. De Synode, mild no* ia V der eischec, heeft zeer omstandi» ii* zegd: „Wordt de maat der verkregen keunG e meerderheid van de afgevaardigden ioor de des Kerkeraads onvoldoende bevonden, dan heeft de aanneming geen voortgang". Zo heeft 't ou noodig geoordeeld bij de kennis in eeu adem te noemen de belijdenis van 't geloof cn daarom wordt die veronachtzaming die eigelijk geen veronachtzaming is, omdat 't van zelf spreekt, dat iemand, die belijdenis weuscht af te legger begint met te belijden ais een stormram tegen bet Regl. op het godsdienst-onderwijs ge bezigd. Ook tegen een ander artikel is een hevige oppositie gerezen. Daarin zon, wanneer de Syn. haar wenseh verkreeg, gelezen worden: „De bevestiging van lidmaten heeft plaats op een daarvoor bepaalde godsdienstoefening, bij welke hun de volgende of soortgelijke roet het j CJiristedjli-Hervormd karakter der Kerk over eenkomende vragen ter beantwoording worden voorgesteld.' waarop dan vragen volgen, die eeu moderne, die eerlijk is, onmogelijk beves tigen kan; reden waarom de Syn, don predi kanten iu de door mii .gecursiveerde woorden eeu reserve heeft aan gewezen. Ze heeft thans die reserve geschrapt ea een andere ingevoegd, waaruit blijkt, dat za druk begint mee te doen aan spelen met woorden, want. de beteekenis blijft toch; ge behoeft u niet aan de letter te houden. Daar de Synode groote vrees schijnt te koes teren, dat ook aan deze voorgestelde verande ring een allesbehalve welkom onthaal za; worden toegeroepen, heeft ze het noodig geoordeeld een uitvoerig schrijven tot de gemeente te richten. Daarin ontleedt zs de besproken artikelen en vraagt zeer na'ief: „Geliefde Broeders 1 wat is in deze bepalingen verkeerd eu berispelijk, zoodat do gemeenten er om in beroering moesten gebracht worden?" Wat er in ia?! Maar de Synode houdt zich maar zoo en heeft het zeer goed begrepen, dat er wat in is. Wat beduidt anders de com mentaar op de laatste a/inea van Art- '58, die luidt: „Bezwaren tegen -de geloofsovertuiging der aanne-meliugen leveren geen grond tot af wijzing op, wanneer zij zich bereid verklaren, toestemmend te antwoorden op de vragen, die bun naar Art. 38 zuilen worden gedaan". t Ia nog al duidelijk, dat hier wat iu is. De orthodoxe leden der kerk willen van slechts éêtie geloofsovertuiging weten, en juist omdat volgens hes bezwaren tegen de geloofsover tuiging der aaunemeliiigen zeer zeker voldoenden grond tot afwijzing opleveren, moesten de ge meenten in beroering gebracht worden. Men kan dat van de liefhebbers van conscientie- orgelrauziek niet wel anders verwachten. De Synode beeft de uiteenzetting der redenen, die tot have redactie leidden, doen gepaard gaan met een hartig woordje over den letterdienst in de Hervormde Kerk. Deze heeft de- bij haar vaststaande waarheid, dat de Bijbel Gods Woord en derhalve onfeilbaar is, uitgestrekt tot over c'e formulieren, die oorspronkelijk als voor beelden gegeven waren, hoe er bij plechtige gelegenheden kon gesproken worden. Niet alleen worden deze formulieren door de recht zinnige predikanten bp voorkeur gebezigd, maar iu onzen tijd zijn ze het criterium geworden van des predikers rechtzinnigheid. Die er ia durft veranderen is de recht e broeder niet en met recht kan. men zeggen, dat velen hier op een letter dood blijven. De Synode "kon hier vragen-, wat zit er achter? Ze zou dan behalve een uitgebreideo sleurdiensfc, veel vrees vinden oro 't niet bij de broeders ie verkerven, want als ik het wél heb. klimt Joze letterzifter^ vaa ouderen op. Van overtuiging kan hier moeilijk sprake zijn, daar de meeste formulieren in taai en zegwijze verouderd zijn, dewijl ze zaken noemen, die iu een fatsoenlijk gezelschap nooit genoemd worden en hier en daar plaatsec hebben., die voor de gemeente en wellicht ook vor>' de voorgangers zelf', onbegrijpelijk zijn. De Synode heeft in kaa; brief de puntjes op de i's gezet, 't Za! te bezien staan of die 1 brief een ander resultaat za! hebben dan dat j de „beroerde" gemeenten zich nog meer van die liberale Synode afwenden. Verwonderlijk mag 't heeten, dat de reeht- zinnigen zoo vinnig zijn op 't stuk belijdenis j en zoo heel weinig nadruk leggea op eeu ander vereischte: kennis van de geioofs- en I zedeïeer, van de bijbelsehe eu kerkelijks ge schiedenis, met name die der Hervorming, 't Is bekend, dat niemand behoeft te vreezen voor een weigering uithoofde zijn gebrek aan kennis in een der genoemde pusten. Rijp en groeu, alles wordt aangenomen, 't Is wel waar, dal de kerk meer zal gebaat worden met goede gezindheid en een weinigje kennis, dan met kennis alleen, dat is echter geen reden oir. de laatste to verwaarloozen, vooral ctasr het regle ment nier duidelijk spreekt. Toch wordt in deze zeer weinig' gedaan. Het godsdienst onderwijs verkeert nog in een zeer primitieven toestand. Nog bloeien overal de vrageboekjes eu de cathechisatietjes van een uur per week, met een uur extra als de tijd van aanneming nadert. Het onderzoek naar de kennis der aan- nemeiingaa is dan ook meestal niet meer dan een wassen neus en veelal eeu vooruit beblon ken zaak. De behoudende partij ia do kerk moebt ook hiertegen haar stem wel eens ver heffen, Wanneer ze wat meer dan ze thans doet met de school meewerkt en aanvult wat de school de jeugd niet geven kan. zou ze zeker vruchtbaarder werken dan door een groot deel der scholen te ignoreeren, omdat die niet kunnen en mogen geven wat een plicht, een schuldige plicht van de Kerk is. De Kerk heffe het zich tot heden zeer gemakkelijk gemaakt met haar godsdienst-onderwijs en 't heeit er allen schijn van alsof ze meer met onwetende navolgers dan met denkende werkkrachten ge diend wordt. Er ago uitzonderingen veie zelfs, maar over 'i algemeen is 't gehalte aan kennis zeer miu en de Hervormde Kerk zal daarvan te eeuiger tijd ue gevolgen zien, te eerder naarmate de overmacht van haar onontwikkffJe leden aangroeit. V., 23 Sept. '79. V.-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1879 | | pagina 1