voor het arroais- 1879. Woensdag 19 Maart. 82ste jaargang, NIEUWS- en ADVBBTENTIB-BLAB 1-5 o. Deze Couraufc verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG avo.vU uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs p e r d r i e m a a n ri et. 1,Franco per p°sfc D Afzonderlijke noramers 5 cent, met Bij bi» 19 eont. Per gev en Dienstar n PItIJS DER AD VERÏENT.1EN-. ouen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- Dood berichien van 16 regels 60 cent. ffeamgeii van 15 regels, mits contant betaald, 25 et. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag; voor de uitgave in te zender. aan den uitgever H. LAKEXflAA'. Binnenland. Zïerikzee, .16 Maart. Vrijdag 1.1, is door eene Cor^- missie uit de Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier, bestaande; uit xle hêeren IE G. Mülörl Houwer, C. v. d. Vliét Dz, en P, O. v, d. .Yg-Ue Olivier, liet volgende adres overhandigd; Aan ZEx. clen "Minister van Waterstaat, Ilahdei en Nijverheid. Het zal voorzekér ook Uwer Excellence's innige overtuiging zijn, dat tfieis meer bevorderlijk is aan den bloei van handel Ut nijverheid dan geschikte mid delen van vervoer. Sckouwen en Duiveland met zijne 23.000 bewoners verkeeren in dit opzicht nog in zulk een' ongunstiger, tosffand, dat de Kamer Zich ver- plicht acht eene pegmg te wagen om daarin verbete ring te brengen. Zij acht dit te meer have taak, nu ie meekrap-cupuur, vroeger voor deze eilanden eene, rijke bron van' bestaan, volgens het gevoelen van vele deskundigen niet veel toekomst meer heeft, welke, toe stand stad en tand zoo zeer drukt, dat uitbreiding der V)ai^^^weginA-p^nellez' postverkeer en. meerdere ge- dunheid tot persoiïWrF-f-n goederen-vervoereene be- aide noodzakelijkheid is géworden, wil men den strijd '.concurrentie volhouden met -naburige streken, die m. spoorwegen zijn doorkneden of d:o,Qï.andere^geschj]n,e UeeDermiddelen aan de hoofdmarkten zijn verbonden. iv.de noodzakelijkheid zal Uwe Excellentie reeds on- mildellijk blijken als zij bedenkt, dat onze landbouwers er handelaren drie dagen noodig hebben om gedu rende oen paar uur de beurs te Rotterdam, te be- zfckc' slechts in zeer gunstige gevallen kan dit. in twee geschieden. Dat onze markten onder zulke omstandigheden schier niet uit Holland of andere gewesten bezocht worden, ligt voor de hand. ïs dit reeds waar in den zomer, hoeveel érger' wordt het isolement gevoeld in het on gunstige seizoen, wanneer de Zeeuwsche booten stil liggen, ómdatHolland niet voor haar te bereiken is of omdat zij toch eenige weken behoeven voor rep-a- vatiëa. Niet zelden is het dan, zelfs bij open water, eene volstrekte onmogelijkheid om deze eilanden te verlaten of te bezoeken dan langs het overzetveer Viane-Stave,- nisse, eene gelegenheid zoo primitief en waaraan zoo gvoote bezwaren verbonden zijn (zooals bijv. 3/4 uur siikloopen, eene overtocht, die uren duren kan, in een open vaartuigje), dat daarvan alleen bij dringende noodzakelijkheid gebruik te maken] is aan goederen vervoer is dan niet te denken.' Is in dien toestand verandering te brengen zonder zware geldelijke offers? Ware dit hel geval niet, de Kamer zou, in weerwil van den drang der omstandig heden, aarzelen om thans op Uwe Exellentie een beroep te doen, Het Bestuur der Zeeuwsche spoorboot-maatschappij toch heeft zich, behoudens goedkeuring der aandeel houders, bereid verklaard, om voor eene jaarlijksche tegemoetkoming van f 13,000 op afdoende- wijze ons isolement op te heffen niet alleen, maar zich daaren boven te belasten met het brievenvervoer vair uiff deze haven naar het spoorwegstation te Goes, door middel eeoer flinke sunmboci". op Cafsche veer en verder per as tweemaal daags v, v. -Q§_ voordeelen a-.in deze aw.uG; verbonden, zouden hoogsC^6s&%s^v$L Zijnimmer* do trein aio te 0.26 v.ra. uit Bergen op VmTa .vertrekt is te 10.34 te Goes en bij dadelijke voorVzcttinr Aëi''cis kan de post boot te Zierikzeo aankomen ongevco-'H^O n.m. mot dezelfde correspondentie, die 2,30 v ontvangen wordttijdig genoeg dus om na ontvang te telegrafeeren op de beurs. I 4 ure zou de booi weder van hier gaan met db corresfpon ff otie, die anders te 1.30 n.m, vertrekt ofi iaat om de te 12,30 ruw. ontvangen corresponded!®,^ oor zoover Zïerikzee betreft, te beantwoorden. Het antwoord dus -;p een brief, die des morgens uit Rotterdam vertrokken is, kan daar des avonds reeds aankomen. De nachtpost zou, altijdgebruik makende van de zelfde- treinen als tegenwoordig, hier te, 42,iff uur aankomen, Om te 4 ure v.m. wzdor te vertrekken. ReizewUn, die dus- met deze -gelegenheid- van hier gaan, of eenige uren.,later. met. de.bestaande spoor-, boot, die in dienst zou blijven^ kunnen na een aan,tal uren in Holland of elders vertoefd ie hebben, bier des j nachts te, 42,15. weder aankomen, wat in den regel twee dagen zal uitsparen, terwijl zij, die uit,, de. aan grenzende provinciën of België hier de markt komen bezoeken, de. reis eveneens in en;. -Hg zUiien kunnen doen met een' beschikbaren tijd v...-; 3ff uur. Nemen we nu in aanmerking, dat de bestaande postrit van Bergen op Zoom op Zierikzee voor een gi-oot gedeelte zou-kunnen vervallen; dan zouden deze tast bare verbeteringen verkregen worden ten koste van slechts weinige duizend» guldens. Het is waar, Uwe Excellentie.1 de Kamer erkent het- gaarne, veel. is in de laatste jaren gedaan tot verbe tering der post-communicatiö, - tussbhen onze - buitenge-* meenten onderling en-met Zierikzee geen uitgedrukte wenscli der Kamer bleef onbevredigd, terwijl.de-admi nistratie in. menig- geval het initiatief mm, maar dit betrof geheel de - bestaande, routerde verbinding van Zierikzee, on dus van geheel Schouwen en Duiveland, met 'den Zeeuwsehen spoorweg bleef, natuurlijk.wegens de hooge kosten, achterwege.. Tier en een half uur is thans noodig om den spoorweg. te Bergen op Zoon?: ie bereiken, terwijl dit door de geprojecteerde. stoom- bootdienst, op een geschikter puit, binnen. 2 uur kan geschieden. Daarenboven loopt de bestaande route over het veer Viane-Stavenisse, waaraan, gelijk hiervoren reeds in herinnering is gebracht, zulke grqote bezwaren, gevaren mogen wij zeggen, verbonden zijn, Dit zal ieder toe geven, die locaal bekend is. Dnt veer wordt, we er kennen het, zoo goed mogelijk bediend; dank zij den bekenden ijver en moed vu," den veerschipper komt vertraging, niet te'dikwijls voor. Ivhw ais men bedenkt, dat alle geldswaardige brieven, bijna de geheele cor respondentie van en voor deze eilanden In storm en ijsgang minstens/ één uur tijds moet toevertrouwd worden aan een open schuitje, in de moeielijkste om standigheden zelfs aan eene roeiboot, dan dringt zich e vraag aan on? op is dit verantwoord als een andere weg mogelijk is' De Kamer heeft deze leemte reeds lang gevoeld, i kar zij achtte verbetering in; deze zoo kostbaar, dat zij er niet op mocht aandringen. Nu evenwel eene solde maatschappij liet aanbod doet om zich voor f 13,000 'sjaars te. belasten, om. met eene flinke boe/-, de correspondentie dezer rillanden van en op het sptbr te vervoeren en daarmede tevens ons isolement op/te heffen, nu verzoeken vjij Uwe Excellentie vrij moedig om dit voorstel aan ff nemen. De ICamsr van- Koophandel en Fabrieken ie Zierikzee. I Namens <ie vrijiietselaars-lhge ,-De opgaande slev" ff Goes is aan 'i Vereenigi? voor iveezenverpleging '•p /Noord- en Óuid-Beieland overhandigd de som valvf 405,10, ziude de opbrengst eener verloting tot r iit jiefdadig dor aangelegd. e Goes en ff CoKjnsplaat zijn afdeelinger. gesticht der centrale-; Uberde kiesverceuiging in het district Goes. r'.-ff deprtement Middelburg zal bef. hoofd best Vn' affmioehun, onder dc punten van behandeling voo> de e<■tvoffVnd&- slgemeene vergadering de vraag op do jf n. man, of het niet op den weg der maatschappij ligt, de regering stappen Le doen tot verkrijging van wetteliike bepalingen ter beperking van bet.adver- fceeren en verkoopeu van geheime geneesmiddelen. Naar men verneeml, is door het Departement van Marine aan de Kon. Maatschappij//De Schelde/v te Vlieringen opgedragen de vervaardiging van twee sLoomschepei) van composite-bouw ten dienste, der Indische civiele marine, volgens type //Havik7' cu. //Zeemeeuw'/, voor rekening van i liet Departement wsp Koloniën. Dezer dagen heeft den polder Anna-Friao op Noord~Bevelati<i ecmoever-afschut ving plaats gehad, op een afstand van 26 a 27 M. van den teen des dijks. over een oppervlakte van ongeveer 900 visrk., 2*1. De gemiddelde diepte is 5. de grootste 9 M. Het correspondentschap Oostburg (Zeeland) van de Nederlandsche Bank zal met ingang van 1 April e. k. tot de eerste klasse worcleu verheven. In een artikel in het BandelsU. is er op gewzeea dat in mrige eeuwen toen alle's hier Katholiek was, een veel strenger controle van staatswege op de goederen in de doode hand wérd uitgeoefend dan later onder de Profcestantsche regeering ge-;c!iied is. Tot staving van deze bewering voert de schrijver eea reeks van regeerings-besluiten a»:m, o. a. van Philips den Goede, 1446 van Karei V onderscheidene, zoo tydens zijn minderjarigheid in 1510, als door hem zelf uitgevaardigd, 1515, 1520, 1531 ook va» Jan van Brabant, 1312, van Philips van Bourgondië, 1415 enz. Al deze besluiten sirekteu of om het ontstaan van goederen in de doode hand kortweg te beletten, of te zorgen dat geen schenkff-gen, annkoopen enz., die ze zouden doen ontstaan, plaats hadden zóndei- mede weten eu goedkeuring der hooge regeering en der steden, gemeenten en heeren onder wier gebied de goederen gelegpn waven. Tot zoover deu inhoud van dat artikel. Men merkt terstond cp, dat al deze besluiten, wetten of edicten dngteekehen van '-'Kr den tijd dat het internationaal gespan der Jezuïten in wérking was getreden. Destijds waren de kerkelijke instellingen nog nationaal en was hei niet vreemd dat zij ook van {-.verheids-wege gecontroleerd werden. Tegen woordig zijn die instellingen ahhans wat de Katholieken betreft, niet nationaal rneer, maar beschouwen zij zich als gevesïigd in een vreemd land en onderworpen in hoogste ressort' aan een macht die hier niet gevestigd is. Van daar aan de eene zijde een ru -ruloo'3 streven om de bezittingen te onttrekken aan de belastbaarheid j ten voordeele van den staat en de burgerlijke gemeente en aan deu andereu kant de noodzakelijkheid om wetten te maken die de overheid de middelen eau de hand geven oin haar rechten te doen gelden, Verder valt nog op ie merken, 'dat de zoogenaamde kerkelijke goederen vóór de rcfoimatie vrij wat meer fce be-eekeuen hadden dan in later tijden toen veei geseculariseerd was. Men moest die goederen wel met lasten treffen of liep gevaar dat o. a. de grondeigen dom over ff geheele land nagenoeg geheel onbelast bleef; terwijl ten slotte die lasten toch op dei; rug der. burgers en boeren neerkwamen, die de goederen in pacht of gebruik hadden. In Je vaste commissie voor den pe t ro Ie urn-ha ndei waartoe beslóten is' op het onlang? te Bremen gehouden congres, zal voor Nederland ook een Jid zitting hebben. Waarschijnlijk zal dit lid voor 'liet eerst benoemd worden door Rotterdam; dé Kamer van Koophandel te Amsterdam heeft besloten die keuze v0or het eerst nan Rotterdam over le latea, daar .rei"1 stad veel meer in petroleuro doet dan Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1879 | | pagina 1