voor het arroais-
1879.
Woensdag 19 Maart. 82ste jaargang,
NIEUWS- en ADVBBTENTIB-BLAB
1-5 o.
Deze Couraufc verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG avo.vU
uitgezonderd op FEESTDAGEN,
Prijs p e r d r i e m a a n ri et. 1,Franco per p°sfc D
Afzonderlijke noramers 5 cent, met Bij bi» 19 eont.
Per gev
en
Dienstar n
PItIJS DER AD VERÏENT.1EN-.
ouen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte-
Dood berichien van 16 regels 60 cent.
ffeamgeii van 15 regels, mits contant betaald, 25 et.
Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag; voor de uitgave in te zender. aan den uitgever H. LAKEXflAA'.
Binnenland.
Zïerikzee, .16 Maart. Vrijdag 1.1, is door eene Cor^-
missie uit de Kamer van Koophandel en Fabrieken
alhier, bestaande; uit xle hêeren IE G. Mülörl Houwer,
C. v. d. Vliét Dz, en P, O. v, d. .Yg-Ue Olivier, liet
volgende adres overhandigd;
Aan ZEx. clen "Minister van Waterstaat,
Ilahdei en Nijverheid.
Het zal voorzekér ook Uwer Excellence's innige
overtuiging zijn, dat tfieis meer bevorderlijk is aan
den bloei van handel Ut nijverheid dan geschikte mid
delen van vervoer. Sckouwen en Duiveland met zijne
23.000 bewoners verkeeren in dit opzicht nog in zulk
een' ongunstiger, tosffand, dat de Kamer Zich ver-
plicht acht eene pegmg te wagen om daarin verbete
ring te brengen. Zij acht dit te meer have taak, nu
ie meekrap-cupuur, vroeger voor deze eilanden eene,
rijke bron van' bestaan, volgens het gevoelen van vele
deskundigen niet veel toekomst meer heeft, welke, toe
stand stad en tand zoo zeer drukt, dat uitbreiding der
V)ai^^^weginA-p^nellez' postverkeer en. meerdere ge-
dunheid tot persoiïWrF-f-n goederen-vervoereene be-
aide noodzakelijkheid is géworden, wil men den strijd
'.concurrentie volhouden met -naburige streken, die
m. spoorwegen zijn doorkneden of d:o,Qï.andere^geschj]n,e
UeeDermiddelen aan de hoofdmarkten zijn verbonden.
iv.de noodzakelijkheid zal Uwe Excellentie reeds on-
mildellijk blijken als zij bedenkt, dat onze landbouwers
er handelaren drie dagen noodig hebben om gedu
rende oen paar uur de beurs te Rotterdam, te be-
zfckc' slechts in zeer gunstige gevallen kan dit. in
twee geschieden.
Dat onze markten onder zulke omstandigheden schier
niet uit Holland of andere gewesten bezocht worden,
ligt voor de hand. ïs dit reeds waar in den zomer,
hoeveel érger' wordt het isolement gevoeld in het on
gunstige seizoen, wanneer de Zeeuwsche booten stil
liggen, ómdatHolland niet voor haar te bereiken is
of omdat zij toch eenige weken behoeven voor rep-a-
vatiëa. Niet zelden is het dan, zelfs bij open water, eene
volstrekte onmogelijkheid om deze eilanden te verlaten
of te bezoeken dan langs het overzetveer Viane-Stave,-
nisse, eene gelegenheid zoo primitief en waaraan zoo
gvoote bezwaren verbonden zijn (zooals bijv. 3/4 uur
siikloopen, eene overtocht, die uren duren kan, in een
open vaartuigje), dat daarvan alleen bij dringende
noodzakelijkheid gebruik te maken] is aan goederen
vervoer is dan niet te denken.'
Is in dien toestand verandering te brengen zonder
zware geldelijke offers? Ware dit hel geval niet, de
Kamer zou, in weerwil van den drang der omstandig
heden, aarzelen om thans op Uwe Exellentie een beroep
te doen,
Het Bestuur der Zeeuwsche spoorboot-maatschappij
toch heeft zich, behoudens goedkeuring der aandeel
houders, bereid verklaard, om voor eene jaarlijksche
tegemoetkoming van f 13,000 op afdoende- wijze ons
isolement op te heffen niet alleen, maar zich daaren
boven te belasten met het brievenvervoer vair uiff deze
haven naar het spoorwegstation te Goes, door middel
eeoer flinke sunmboci". op Cafsche veer en verder per
as tweemaal daags v, v.
-Q§_ voordeelen a-.in deze aw.uG; verbonden, zouden
hoogsC^6s&%s^v$L Zijnimmer* do trein aio te 0.26
v.ra. uit Bergen op VmTa .vertrekt is te 10.34 te
Goes en bij dadelijke voorVzcttinr Aëi''cis kan de post
boot te Zierikzeo aankomen ongevco-'H^O n.m.
mot dezelfde correspondentie, die 2,30 v
ontvangen wordttijdig genoeg dus om na ontvang
te telegrafeeren op de beurs. I 4 ure zou de booi
weder van hier gaan met db corresfpon ff otie, die anders
te 1.30 n.m, vertrekt ofi iaat om de te
12,30 ruw. ontvangen corresponded!®,^ oor zoover
Zïerikzee betreft, te beantwoorden. Het antwoord dus
-;p een brief, die des morgens uit Rotterdam vertrokken
is, kan daar des avonds reeds aankomen.
De nachtpost zou, altijdgebruik makende van de
zelfde- treinen als tegenwoordig, hier te, 42,iff uur
aankomen, Om te 4 ure v.m. wzdor te vertrekken.
ReizewUn, die dus- met deze -gelegenheid- van hier
gaan, of eenige uren.,later. met. de.bestaande spoor-,
boot, die in dienst zou blijven^ kunnen na een aan,tal
uren in Holland of elders vertoefd ie hebben, bier des
j nachts te, 42,15. weder aankomen, wat in den regel
twee dagen zal uitsparen, terwijl zij, die uit,, de. aan
grenzende provinciën of België hier de markt komen
bezoeken, de. reis eveneens in en;. -Hg zUiien kunnen
doen met een' beschikbaren tijd v...-; 3ff uur.
Nemen we nu in aanmerking, dat de bestaande
postrit van Bergen op Zoom op Zierikzee voor een gi-oot
gedeelte zou-kunnen vervallen; dan zouden deze tast
bare verbeteringen verkregen worden ten koste van
slechts weinige duizend» guldens.
Het is waar, Uwe Excellentie.1 de Kamer erkent het-
gaarne, veel. is in de laatste jaren gedaan tot verbe
tering der post-communicatiö, - tussbhen onze - buitenge-*
meenten onderling en-met Zierikzee geen uitgedrukte
wenscli der Kamer bleef onbevredigd, terwijl.de-admi
nistratie in. menig- geval het initiatief mm, maar dit
betrof geheel de - bestaande, routerde verbinding van
Zierikzee, on dus van geheel Schouwen en Duiveland,
met 'den Zeeuwsehen spoorweg bleef, natuurlijk.wegens
de hooge kosten, achterwege.. Tier en een half uur
is thans noodig om den spoorweg. te Bergen op Zoon?:
ie bereiken, terwijl dit door de geprojecteerde. stoom-
bootdienst, op een geschikter puit, binnen. 2 uur kan
geschieden.
Daarenboven loopt de bestaande route over het veer
Viane-Stavenisse, waaraan, gelijk hiervoren reeds in
herinnering is gebracht, zulke grqote bezwaren, gevaren
mogen wij zeggen, verbonden zijn, Dit zal ieder toe
geven, die locaal bekend is. Dnt veer wordt, we er
kennen het, zoo goed mogelijk bediend; dank zij den
bekenden ijver en moed vu," den veerschipper komt
vertraging, niet te'dikwijls voor. Ivhw ais men bedenkt,
dat alle geldswaardige brieven, bijna de geheele cor
respondentie van en voor deze eilanden In storm en
ijsgang minstens/ één uur tijds moet toevertrouwd
worden aan een open schuitje, in de moeielijkste om
standigheden zelfs aan eene roeiboot, dan dringt zich
e vraag aan on? op is dit verantwoord als een andere
weg mogelijk is'
De Kamer heeft deze leemte reeds lang gevoeld,
i kar zij achtte verbetering in; deze zoo kostbaar, dat
zij er niet op mocht aandringen. Nu evenwel eene
solde maatschappij liet aanbod doet om zich voor
f 13,000 'sjaars te. belasten, om. met eene flinke
boe/-, de correspondentie dezer rillanden van en op het
sptbr te vervoeren en daarmede tevens ons isolement
op/te heffen, nu verzoeken vjij Uwe Excellentie vrij
moedig om dit voorstel aan ff nemen.
De ICamsr van- Koophandel en Fabrieken
ie Zierikzee. I
Namens <ie vrijiietselaars-lhge ,-De opgaande slev"
ff Goes is aan 'i Vereenigi? voor iveezenverpleging
'•p /Noord- en Óuid-Beieland overhandigd de som
valvf 405,10, ziude de opbrengst eener verloting tot
r iit jiefdadig dor aangelegd.
e Goes en ff CoKjnsplaat zijn afdeelinger. gesticht
der centrale-; Uberde kiesverceuiging in het district Goes.
r'.-ff deprtement Middelburg zal bef. hoofd
best Vn' affmioehun, onder dc punten van behandeling
voo> de e<■tvoffVnd&- slgemeene vergadering de vraag
op do jf n. man, of het niet op den weg der maatschappij
ligt, de regering stappen Le doen tot verkrijging
van wetteliike bepalingen ter beperking van bet.adver-
fceeren en verkoopeu van geheime geneesmiddelen.
Naar men verneeml, is door het Departement van
Marine aan de Kon. Maatschappij//De Schelde/v te
Vlieringen opgedragen de vervaardiging van twee
sLoomschepei) van composite-bouw ten dienste, der
Indische civiele marine, volgens type //Havik7' cu.
//Zeemeeuw'/, voor rekening van i liet Departement wsp
Koloniën.
Dezer dagen heeft den polder Anna-Friao op
Noord~Bevelati<i ecmoever-afschut ving plaats gehad,
op een afstand van 26 a 27 M. van den teen des
dijks. over een oppervlakte van ongeveer 900 visrk.,
2*1. De gemiddelde diepte is 5. de grootste 9 M.
Het correspondentschap Oostburg (Zeeland) van de
Nederlandsche Bank zal met ingang van 1 April e. k.
tot de eerste klasse worcleu verheven.
In een artikel in het BandelsU. is er op gewzeea
dat in mrige eeuwen toen alle's hier Katholiek was,
een veel strenger controle van staatswege op de
goederen in de doode hand wérd uitgeoefend dan
later onder de Profcestantsche regeering ge-;c!iied is.
Tot staving van deze bewering voert de schrijver eea
reeks van regeerings-besluiten a»:m, o. a. van Philips
den Goede, 1446 van Karei V onderscheidene, zoo
tydens zijn minderjarigheid in 1510, als door hem
zelf uitgevaardigd, 1515, 1520, 1531 ook va» Jan van
Brabant, 1312, van Philips van Bourgondië, 1415 enz.
Al deze besluiten sirekteu of om het ontstaan van
goederen in de doode hand kortweg te beletten, of
te zorgen dat geen schenkff-gen, annkoopen enz., die
ze zouden doen ontstaan, plaats hadden zóndei- mede
weten eu goedkeuring der hooge regeering en der
steden, gemeenten en heeren onder wier gebied de
goederen gelegpn waven. Tot zoover deu inhoud
van dat artikel.
Men merkt terstond cp, dat al deze besluiten,
wetten of edicten dngteekehen van '-'Kr den tijd dat
het internationaal gespan der Jezuïten in wérking
was getreden. Destijds waren de kerkelijke instellingen
nog nationaal en was hei niet vreemd dat zij ook
van {-.verheids-wege gecontroleerd werden. Tegen
woordig zijn die instellingen ahhans wat de Katholieken
betreft, niet nationaal rneer, maar beschouwen zij zich
als gevesïigd in een vreemd land en onderworpen in
hoogste ressort' aan een macht die hier niet gevestigd
is. Van daar aan de eene zijde een ru -ruloo'3 streven
om de bezittingen te onttrekken aan de belastbaarheid
j ten voordeele van den staat en de burgerlijke gemeente
en aan deu andereu kant de noodzakelijkheid om
wetten te maken die de overheid de middelen eau de
hand geven oin haar rechten te doen gelden,
Verder valt nog op ie merken, 'dat de zoogenaamde
kerkelijke goederen vóór de rcfoimatie vrij wat meer
fce be-eekeuen hadden dan in later tijden toen veei
geseculariseerd was. Men moest die goederen wel met
lasten treffen of liep gevaar dat o. a. de grondeigen
dom over ff geheele land nagenoeg geheel onbelast
bleef; terwijl ten slotte die lasten toch op dei; rug
der. burgers en boeren neerkwamen, die de goederen
in pacht of gebruik hadden.
In Je vaste commissie voor den pe t ro Ie urn-ha ndei
waartoe beslóten is' op het onlang? te Bremen gehouden
congres, zal voor Nederland ook een Jid zitting hebben.
Waarschijnlijk zal dit lid voor 'liet eerst benoemd
worden door Rotterdam; dé Kamer van Koophandel
te Amsterdam heeft besloten die keuze v0or het eerst
nan Rotterdam over le latea, daar .rei"1 stad veel
meer in petroleuro doet dan Amsterdam.