1> es zóó veelzijdig van dat onderwijs te doen genieten. Reeds op hun 12- of ISjarigen leeftijd moeten zij de scliool veriaten om vader of moeder in de uitoefening van hun beroep ter zijde te staan of' om in eene of andere betrek king te gaan, ter veriigting van het onderhoud der huis houding. Van daar dan ook de zoo dikwijls geuite en niet ongegronde klagt van die standen, dat zij moeten betalen voor een onderwijs, waarvan zij niet kunnen profiteren, Zoo is het ook met de kiesbevoegdheid voor den Ge meenteraad860 aangeslagènen en 450 kiezers, uit welke cijfers dus blijkt, dat slechts ongeveer de helft der aan- g. slagenen de bovengenoemde kiesbevoegdheid heeft. En de straten en de lantaarns, zijn zo overal even t'.jav of voldoende aanwezig? Immers neen. En hoe t met de artikels var. weelde in do gemeente. b.v, wandelingen? Ook hieraan moot rijk en arm betalen, maar gij zult mij wel willen gelooven, als wij beweren, dat het groot aantal belastingschuldigen, dat door bezuiniging op, of ontbering van da eerste levensbehoeften, de penningen moeten worden c.pgebragt, vee! liever bij het diner eer stukje vleesoh of spek hebben, dan na het schamele mid dagmaal een wandeling door het plantsoen. En maar waar zonden wij eindigen, indien we- aiies wilden '«ommen ten bewijze, dat wij allen niet eer even groot belang hebben of geacht worden te hebben bij de huishouding der gemeente, zooals die is ingerigt, Wc hebben dit punt met zachte verven geschilderdwe hebben reden om de harde kleuren niet te gebruiken. Wij meenen toch genoeg gezegd te hebben tot staving onzer uitspraak, dat het bewar-n van de Commissie op uit punt allen feitelijken grond mist. De Commissie zou voor zeker zoo niet gesproken hebben, indien liet besef van gelijkheid van pligt een dioperen wortel bij haar had geschoten. "Wat lui betreft de aanslag van de personen in plaats van de gezinnen volgens het voos stel, de reden van deze wijziging is hierin te vinden, dat het getal aanslagen dan vee! grocter wordt, de opbrengst evenzeer, terwijl zoodanige regeling billijker schijnt. Zierikzee heeft ruim 7000 inwoners met 800 aanslagen, Goes ruim 6000 inwoners met 1060 aanslagen en Middelburg op 16000 inwoners 3100 aan slagen. Deze cijfers behoeven verder geen betoog. De reden dat. de voorstellers het middencijfer in plaats vul het laagste van elke klasse tot basis van Jen aanslag vensebdm, is daarin gelegen, dat men kan aannemen dat van hst grootste gedeelte van de aangeslagenen meer het tuiddsneijfer zullen nabijkomen dan het laagste en fet he' ooi kan zijn dat belastingschuldigen, JttSSHÊ^aam- èHfcSJ*®1 klasse bereiken, bevonwW» J™ deoeneü^0 tot t.*4 wto.augjp behooren en uuUrflM zijn aangeria^i^J^#4egeling zon billijker en voor- deeliger zijn. k Voorts 'blijkt uit hetgeen de Commissie van bet laatste gedeelte van het voorstel zegt, dat ril de bedoeling der voorstellers niet heeft begrepen. De voorstellers hebben bedoeld, dat door den Raad telken jare de procenten zullen worden bepaald van dat inkomen, dat boven de hoogste klassts eventueel mogt worden genoten. Ten slotte, vermits de Commissie geene tegenvoorstellen of amendementen heeft gedaan maar den Ifaad slechts adviseert het geheel te verwerpen, nemen de «orstellers de' vrijheid den Raad in overweging te geven of bet niet het best en eenvoudigst zou zijn, ter besparing van nutteloos tijdverlies door discussies over de onderdeden, eerst het hoofdbeginsel van het voorstel te beslissen, namebjn de vraag: of er voortaan al of niet in gemeente eene volledige progressieve tc.xe zal worden ingevoerd. Beslist de Raad dan in bevestigenden zin, dan kunnen bij het behandelen der afzonderlijke punten amendementen en tegenvoorstellen gedaan en behandeld worden, zelfs over de hoegrootheid dier progressie, indien sommige leden zich met onze aan- gegevene cijfers niet kunnen vereenigen, want men moet niet uit het oog verliezen, dat de bijgevoegde tabel slechts een schema is, die voor verandering en verbetering vatbaar kan zijn. Gaarne zullen de voorstellers, indien het principe behouden blijft, hieraan medewerken. De heer Fokker wenséht den vorigen Spreker met een enkel woord te antwoorden. Hij zegt het met de voor steller» eeu3 te zijn. dat het zaak is eerst de vraag uit te maken of de 'hoofdelijke omslag naar een progressief stelsel zal worden geheven. Hij zal niet herhalen wat in het verslag de Commissie omtrent de voorstellen is gezegd, en zal ook niet veel nieuws kunnen voegen bj hetgeen in dat verslag staat. De Commissie heeft zich daarin niet beroepen op autoriteiten op économisch gebied, omdat zij meent, dat het beter is argumenten dan namen te noemen. Het is haar evenwel bekend hoe Smith en and voor name mannen op économisch gebied over de progressieve belasting dachtendoch er zijn ook vele anderen niet minder voornaam, die er weder geheel anders over dachten. Met dit alles heeft men nu echter niets te makenhet is slechts de vraag: met welk argument is het progressieve stelsel te verdedigen. Wat de Commissie or tegen heeft staat in haar verslag vermeld, "Wat de heer 'Drarderg ,-n ia» 'vortuiging heeft uitgesproken, snijdt v.,, ut. Als elk draagt naar zijn kracht, zegt hij, is L. uiidelijk. dat üe rijke nicer betalen moet dan de arme: .r hij zegt ook, dat naarmate de draagkracht grooter dt ook i grootere verhouding moet worden betaald. 1 laai-t z „u volstrekt niet op. Volgens de wet moet b i'drijke nslag en andere belastingen worden gerege!J «*sr pen redïlijken maatstaf; de hootdeljjke omslag wU^bgertgeld naar het vermogen; bj de wet is niet a geducht en als ieder belast wordt in eb..: '5! i-> ding vin zijn vermogen tot dat van andereu, dan is h.xheid, rij lolasting- moet V ion. bereik Spr. geeft toe, dat er geacenten zijn waar het progres sief stelsel is ingevoerd ei: waar het door de Regering ter kwade ure is goedgekeu cidoch hier behoeft men zich niet te storen aan hetgeen «idmrs is geschied, als men niet overtuigd is dat het jroed t De in het verslag aan gevoerde argumenten tegen heu.progessief stelsel zijn door den vorigen Spreker niet v, ckriegd. Heemt men hot stelsel van p...- --.sie am. dan la co men op een helling waar inemauo a/ op .Uvuben Als de ft.- met A'gematigdheid die hem eigen is eene progn. - oe, a' ->arvan men kan zeggen, dat zij nog al dra; olijk is. o.v. vail i tot 0 Dn moet men nu::, mrgetuu, dal :/t principe dan gevestigd is en dat er vm deze. raderen kronen, die naar hunne begrippen van gematigdheid Yosvixedeiiereu op de nu door de voorstellers .HKiigegtv-v. argumenten. en waar is dan het einde? Spr. baai' ten "Da een paar voorbeelden aan. Dj it'f iemand, die een inkomen heeft van f 25,000 na-, doch zonder kinderen. Hu zou een ander kunnen ziggenwaarom moet die man geen /hiOfitTbetalen hij leeft;eenvoudig en komt met f 5000 toe, terwijl ik met f Svp inkomen, vrouw en kinderen onderhouden moet ais ik f j cent per week betaal, geef ik te veel, en zelfs als ik ij cent per maand betaal, ook dan drukt die som mij zeer/zwaar. Een ander heeft 50.000 inkomen. Ru kan ni'Ai weder zeggen de draagkracht van dezen laat toe, dat h;j f 25000 aan de gemeentekas betaalt, dan houdt iij. e' nog 25 over en het is niet mogelijk dat hij die in deze gemeente voor eigen behoefte verteert. Op deze wijze i'uürr. met aiieen de hoogere maar ook de min here klassen ;angevallen worden en op logische wijze gei; ragt worden prt betaling van een bedrag, dat overeenkomt met hetgeen pen tegenwoordig «draagkracht" noemt. Als men dat stelsel wil toepassen, dan zou men diegenen, lie naar de draagkracht willen belasten, hun gang maar smeten laten gaan en dan zullen volgens die redenering velen in het oog der magthebbenden eene groote draag kracht bezitten. Iedereen zal van elk die meer heeft dan hij lélf een uitstekend denkbeeld van draagkracht hebben. Spr. gelooft dan ook dat de toepassing van het stelsel gedurende sechts een jaar voldoende zou zijn om elk een van dit dinkbeeld te doen terugkeeren. Spreker zegt verder, dat hij niet toegeeft wat de heer Zvuydeeg- 'ZSgt, dat in den hoofdelijken omslag hier reeds progressie is, evenals in veie Rijks-wetten. Noch het eene noch het andere is waar. fn de -verpH--" - den hoofdei, omslag in deze gemeente ontkent Spr. net bestaan van progressie. Toen de laatste verorden::;«ere .Y3St2.este.hl. _is de. ..progressie een pup; pcpppcuuvc c. :r;u te voeten, doch dit is door den Raad verworpen. Als de Raad meent, dat hij toch progressie in den hoofdei, omslag ingevoerd heeft, dan ;s hij bïind geweest voor hetgeen hij deed. Het «enige is, dat voor de lagere klassen een som van f 200 of f 100 onbelastbaar is gelaten, wil men dit nu progressief noemen dan is dat een naam en geen stelsel, geen principe. Hij geeft ook niet toe, dat de personele belasting- eene progressieve belasting is. De vorige Spreker heeft het voorgesteld alsof zijn systeem ten voordeele zou komen van de laagste klassen, doch dit kan liet geval niet zijn en mogten de voorstellers djt meenen dan hebben zij het verkeerd begrepen. Als uun toch het aantal aanslagen in den hoofdei, omslag vergelijkt met het getal hooiden van huisgezinnen, blijkt hit, dat een aanzienlijk aantal onbelast is en dat deze d>or het voorstel noch gebaat noch geschaad worden. Do k|isse waarvan p heer /,:rak q een tafereel van tv. per el ellende heeft opgehangen, heeft ev"ni.-t„.rQ,,(te te maken, de wordt niet aangeslagen en heeft, vrat de gemeente gieft, geheel voor niet. 1 Hiermede.-V»1 Spreker volstaan, onder referte aan het ripport der Commissie j De heer Zuurdeeg zegt, dat liet hem uit het gesprokene vjn den heer Fokker duidelijk, blijkt, dat er over het principe niet meer gesproken behoeft te worden. Die Spreker eft echter geen argumenten aangevoerd, noch het antwoord i het verslag der Commissie ontzenuwd, doch alleen sihrikbeelden voorgehouden. Spr. acht het niet van nut j»g verder voort te gaan, alleen merkt hij op, dat de riorstellers hunne voorstellen blijven vasthouden. Jbr. tie Jongt wil nog niet een enkel woord inededeeler, vat hem beweegt om tegen het voorstel te stemmen. Hij zet, dat het voorstel, de persoonlijkheid der voorstellers t enwel er buiten gelaten, een geesr ademt van onzen tijd, es strekking om strijd te voeren tusschen hebbenden en rat hebbenden, een strijd, die zich op sociaal gebied cienbaart in twee rigtingen, liet communisme en het soeia- 1 mie. Gelukkig dat zij zich in ons land nog niet zoo serk openbaart. De voorstanders willen nog wel het eigen- comsregt eerbiedigen, doch het komt daarop neder, dat risen zegt de rijken moeten betalenneemt men dit eens aan, joed, doch dan moet dit ook zijn in een billijke en regt- acige verhouding. a hierover nog nader in beschouwingen te zijn getreden, zégt Spr. zich te vereenigen met liet verslag door de Commissie uitgebragt. Teregt is er opgemerkt, dat het g-ond is, dat ieder moet betalen naar zijn bezit, maar ip regte verb ad: Als een dor voorstellers deelhebber i;> van eene of' andere maatschappij, b.v. van een stoomboot Veet hij ook dat elk naar zijn aandeel moet betalen, doch uit als iemand meer aandeelc.» heeft, dit geen grond mag zjn om hem met meer te belasten. 5 .re-u zegt hij dat in de progressie geen beginsel is, du- dat zij z: Vvoegt op eene subjective meening. bis j: n vraagt wat is de grond, wat is de beschou- ving, en men zegt, de wetgever zal dit beoordeelen, can is dit niet voldoende, en eene beoordeeling die niet

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1879 | | pagina 7