1>
es zóó veelzijdig van dat onderwijs te doen genieten.
Reeds op hun 12- of ISjarigen leeftijd moeten zij de scliool
veriaten om vader of moeder in de uitoefening van hun
beroep ter zijde te staan of' om in eene of andere betrek
king te gaan, ter veriigting van het onderhoud der huis
houding. Van daar dan ook de zoo dikwijls geuite en
niet ongegronde klagt van die standen, dat zij moeten
betalen voor een onderwijs, waarvan zij niet kunnen profiteren,
Zoo is het ook met de kiesbevoegdheid voor den Ge
meenteraad860 aangeslagènen en 450 kiezers, uit welke
cijfers dus blijkt, dat slechts ongeveer de helft der aan-
g. slagenen de bovengenoemde kiesbevoegdheid heeft.
En de straten en de lantaarns, zijn zo overal even
t'.jav of voldoende aanwezig? Immers neen. En hoe
t met de artikels var. weelde in do gemeente. b.v,
wandelingen? Ook hieraan moot rijk en arm betalen,
maar gij zult mij wel willen gelooven, als wij beweren, dat
het groot aantal belastingschuldigen, dat door bezuiniging
op, of ontbering van da eerste levensbehoeften, de penningen
moeten worden c.pgebragt, vee! liever bij het diner eer
stukje vleesoh of spek hebben, dan na het schamele mid
dagmaal een wandeling door het plantsoen.
En maar waar zonden wij eindigen, indien we-
aiies wilden '«ommen ten bewijze, dat wij allen niet eer
even groot belang hebben of geacht worden te hebben bij
de huishouding der gemeente, zooals die is ingerigt, Wc
hebben dit punt met zachte verven geschilderdwe hebben
reden om de harde kleuren niet te gebruiken.
Wij meenen toch genoeg gezegd te hebben tot staving
onzer uitspraak, dat het bewar-n van de Commissie op uit
punt allen feitelijken grond mist. De Commissie zou voor
zeker zoo niet gesproken hebben, indien liet besef van
gelijkheid van pligt een dioperen wortel bij haar had
geschoten.
"Wat lui betreft de aanslag van de personen in plaats
van de gezinnen volgens het voos stel, de reden van deze
wijziging is hierin te vinden, dat het getal aanslagen dan
vee! grocter wordt, de opbrengst evenzeer, terwijl zoodanige
regeling billijker schijnt. Zierikzee heeft ruim 7000 inwoners
met 800 aanslagen, Goes ruim 6000 inwoners met 1060
aanslagen en Middelburg op 16000 inwoners 3100 aan
slagen. Deze cijfers behoeven verder geen betoog.
De reden dat. de voorstellers het middencijfer in plaats
vul het laagste van elke klasse tot basis van Jen aanslag
vensebdm, is daarin gelegen, dat men kan aannemen dat
van hst grootste gedeelte van de aangeslagenen meer het
tuiddsneijfer zullen nabijkomen dan het laagste en fet he'
ooi kan zijn dat belastingschuldigen, JttSSHÊ^aam-
èHfcSJ*®1 klasse bereiken, bevonwW» J™
deoeneü^0 tot t.*4 wto.augjp behooren en uuUrflM
zijn aangeria^i^J^#4egeling zon billijker en voor-
deeliger zijn. k
Voorts 'blijkt uit hetgeen de Commissie van bet laatste
gedeelte van het voorstel zegt, dat ril de bedoeling der
voorstellers niet heeft begrepen.
De voorstellers hebben bedoeld, dat door den Raad
telken jare de procenten zullen worden bepaald van dat
inkomen, dat boven de hoogste klassts eventueel mogt
worden genoten.
Ten slotte, vermits de Commissie geene tegenvoorstellen
of amendementen heeft gedaan maar den Ifaad slechts
adviseert het geheel te verwerpen, nemen de «orstellers
de' vrijheid den Raad in overweging te geven of bet niet
het best en eenvoudigst zou zijn, ter besparing van nutteloos
tijdverlies door discussies over de onderdeden, eerst het
hoofdbeginsel van het voorstel te beslissen, namebjn de
vraag: of er voortaan al of niet in gemeente eene volledige
progressieve tc.xe zal worden ingevoerd. Beslist de Raad
dan in bevestigenden zin, dan kunnen bij het behandelen
der afzonderlijke punten amendementen en tegenvoorstellen
gedaan en behandeld worden, zelfs over de hoegrootheid
dier progressie, indien sommige leden zich met onze aan-
gegevene cijfers niet kunnen vereenigen, want men moet
niet uit het oog verliezen, dat de bijgevoegde tabel slechts
een schema is, die voor verandering en verbetering vatbaar
kan zijn. Gaarne zullen de voorstellers, indien het principe
behouden blijft, hieraan medewerken.
De heer Fokker wenséht den vorigen Spreker met een
enkel woord te antwoorden. Hij zegt het met de voor
steller» eeu3 te zijn. dat het zaak is eerst de vraag uit
te maken of de 'hoofdelijke omslag naar een progressief
stelsel zal worden geheven. Hij zal niet herhalen wat in
het verslag de Commissie omtrent de voorstellen is gezegd,
en zal ook niet veel nieuws kunnen voegen bj hetgeen in
dat verslag staat. De Commissie heeft zich daarin niet
beroepen op autoriteiten op économisch gebied, omdat zij
meent, dat het beter is argumenten dan namen te noemen.
Het is haar evenwel bekend hoe Smith en and voor
name mannen op économisch gebied over de progressieve
belasting dachtendoch er zijn ook vele anderen niet
minder voornaam, die er weder geheel anders over dachten.
Met dit alles heeft men nu echter niets te makenhet is
slechts de vraag: met welk argument is het progressieve
stelsel te verdedigen. Wat de Commissie or tegen heeft
staat in haar verslag vermeld,
"Wat de heer 'Drarderg ,-n ia» 'vortuiging heeft
uitgesproken, snijdt v.,, ut. Als elk draagt naar zijn
kracht, zegt hij, is L. uiidelijk. dat üe rijke nicer betalen
moet dan de arme: .r hij zegt ook, dat naarmate de
draagkracht grooter dt ook i grootere verhouding
moet worden betaald. 1 laai-t z „u volstrekt niet op.
Volgens de wet moet b i'drijke nslag en andere
belastingen worden gerege!J «*sr pen redïlijken maatstaf;
de hootdeljjke omslag wU^bgertgeld naar het vermogen;
bj de wet is niet a geducht en als ieder
belast wordt in eb..: '5! i-> ding vin zijn vermogen
tot dat van andereu, dan is h.xheid, rij lolasting-
moet V ion. bereik
Spr. geeft toe, dat er geacenten zijn waar het progres
sief stelsel is ingevoerd ei: waar het door de Regering
ter kwade ure is goedgekeu cidoch hier behoeft men zich
niet te storen aan hetgeen «idmrs is geschied, als men niet
overtuigd is dat het jroed t De in het verslag aan
gevoerde argumenten tegen heu.progessief stelsel zijn door
den vorigen Spreker niet v, ckriegd. Heemt men hot stelsel
van p...- --.sie am. dan la co men op een helling waar
inemauo a/ op .Uvuben
Als de ft.- met A'gematigdheid die hem eigen is
eene progn. - oe, a' ->arvan men kan zeggen, dat zij
nog al dra; olijk is. o.v. vail i tot 0 Dn moet men
nu::, mrgetuu, dal :/t principe dan gevestigd is en dat er
vm deze. raderen kronen, die naar hunne begrippen van
gematigdheid Yosvixedeiiereu op de nu door de voorstellers
.HKiigegtv-v. argumenten. en waar is dan het einde? Spr.
baai' ten "Da een paar voorbeelden aan.
Dj it'f iemand, die een inkomen heeft van f 25,000
na-, doch zonder kinderen. Hu zou een ander
kunnen ziggenwaarom moet die man geen /hiOfitTbetalen
hij leeft;eenvoudig en komt met f 5000 toe, terwijl ik
met f Svp inkomen, vrouw en kinderen onderhouden moet
ais ik f j cent per week betaal, geef ik te veel, en zelfs
als ik ij cent per maand betaal, ook dan drukt die som
mij zeer/zwaar. Een ander heeft 50.000 inkomen. Ru
kan ni'Ai weder zeggen de draagkracht van dezen laat toe,
dat h;j f 25000 aan de gemeentekas betaalt, dan houdt
iij. e' nog 25 over en het is niet mogelijk dat hij die in
deze gemeente voor eigen behoefte verteert. Op deze wijze
i'uürr. met aiieen de hoogere maar ook de min here klassen
;angevallen worden en op logische wijze gei; ragt worden
prt betaling van een bedrag, dat overeenkomt met hetgeen
pen tegenwoordig «draagkracht" noemt.
Als men dat stelsel wil toepassen, dan zou men diegenen,
lie naar de draagkracht willen belasten, hun gang maar
smeten laten gaan en dan zullen volgens die redenering
velen in het oog der magthebbenden eene groote draag
kracht bezitten. Iedereen zal van elk die meer heeft dan hij
lélf een uitstekend denkbeeld van draagkracht hebben. Spr.
gelooft dan ook dat de toepassing van het stelsel gedurende
sechts een jaar voldoende zou zijn om elk een van dit
dinkbeeld te doen terugkeeren.
Spreker zegt verder, dat hij niet toegeeft wat de heer
Zvuydeeg- 'ZSgt, dat in den hoofdelijken omslag hier reeds
progressie is, evenals in veie Rijks-wetten. Noch het
eene noch het andere is waar. fn de -verpH--" -
den hoofdei, omslag in deze gemeente ontkent Spr. net
bestaan van progressie. Toen de laatste verorden::;«ere
.Y3St2.este.hl. _is de. ..progressie een pup; pcpppcuuvc c. :r;u
te voeten, doch dit is door den Raad verworpen. Als de
Raad meent, dat hij toch progressie in den hoofdei, omslag
ingevoerd heeft, dan ;s hij bïind geweest voor hetgeen hij
deed. Het «enige is, dat voor de lagere klassen een som
van f 200 of f 100 onbelastbaar is gelaten, wil men dit
nu progressief noemen dan is dat een naam en geen stelsel,
geen principe.
Hij geeft ook niet toe, dat de personele belasting- eene
progressieve belasting is.
De vorige Spreker heeft het voorgesteld alsof zijn
systeem ten voordeele zou komen van de laagste klassen,
doch dit kan liet geval niet zijn en mogten de voorstellers
djt meenen dan hebben zij het verkeerd begrepen. Als
uun toch het aantal aanslagen in den hoofdei, omslag
vergelijkt met het getal hooiden van huisgezinnen, blijkt
hit, dat een aanzienlijk aantal onbelast is en dat deze
d>or het voorstel noch gebaat noch geschaad worden. Do
k|isse waarvan p heer /,:rak q een tafereel van tv. per
el ellende heeft opgehangen, heeft ev"ni.-t„.rQ,,(te te maken,
de wordt niet aangeslagen en heeft, vrat de gemeente
gieft, geheel voor niet.
1 Hiermede.-V»1 Spreker volstaan, onder referte aan het
ripport der Commissie
j De heer Zuurdeeg zegt, dat liet hem uit het gesprokene
vjn den heer Fokker duidelijk, blijkt, dat er over het
principe niet meer gesproken behoeft te worden. Die Spreker
eft echter geen argumenten aangevoerd, noch het antwoord
i het verslag der Commissie ontzenuwd, doch alleen
sihrikbeelden voorgehouden. Spr. acht het niet van nut
j»g verder voort te gaan, alleen merkt hij op, dat de
riorstellers hunne voorstellen blijven vasthouden.
Jbr. tie Jongt wil nog niet een enkel woord inededeeler,
vat hem beweegt om tegen het voorstel te stemmen. Hij
zet, dat het voorstel, de persoonlijkheid der voorstellers
t enwel er buiten gelaten, een geesr ademt van onzen tijd,
es strekking om strijd te voeren tusschen hebbenden en
rat hebbenden, een strijd, die zich op sociaal gebied
cienbaart in twee rigtingen, liet communisme en het soeia-
1 mie. Gelukkig dat zij zich in ons land nog niet zoo
serk openbaart. De voorstanders willen nog wel het eigen-
comsregt eerbiedigen, doch het komt daarop neder, dat
risen zegt de rijken moeten betalenneemt men dit eens aan,
joed, doch dan moet dit ook zijn in een billijke en regt-
acige verhouding.
a hierover nog nader in beschouwingen te zijn getreden,
zégt Spr. zich te vereenigen met liet verslag door de
Commissie uitgebragt. Teregt is er opgemerkt, dat het
g-ond is, dat ieder moet betalen naar zijn bezit, maar
ip regte verb ad: Als een dor voorstellers deelhebber
i;> van eene of' andere maatschappij, b.v. van een stoomboot
Veet hij ook dat elk naar zijn aandeel moet betalen, doch
uit als iemand meer aandeelc.» heeft, dit geen grond mag
zjn om hem met meer te belasten.
5 .re-u zegt hij dat in de progressie geen beginsel is,
du- dat zij z: Vvoegt op eene subjective meening.
bis j: n vraagt wat is de grond, wat is de beschou-
ving, en men zegt, de wetgever zal dit beoordeelen,
can is dit niet voldoende, en eene beoordeeling die niet