ZlFJUkZCESCHi: COURANT. 1877. No. 95. Zaterdag 1 December, 80ste jaargang. Binnenland. Zierikzee, 27 Nov. Heden avond werden de lees- avonden van ons departement van //hel Nut" geopend met een lezing van Dr. Keller van Hoorn van Dord recht. Hij vergastte zijn auditorium op een reisverhaal, d. w. z. hij verhaalde hetgeen hij zag in het onbe kende land, waar hij ten slotte aankwam. In het eerste deel zijner toespraak leidt hij ons een ziekenhuis binnen, waar babbelzuchligen, kwaadsprekers en der- gelijken eenzaam worden verzorgd, waar eenzijdigen, door middel van een hen voorzichtig voortbewegend draaiend instrument worden genezen, waar het hoofd van oppervlakkigen en aardschgezinden mechanisch omhoog wordt gericht en waar hoogmoedigen, opge- blazenen, zelfgenoegzamen, over-het-paard-getilden en nog anderen worden gecureerd. Na de pauze brengt hij ons in de //Zaal der op rechten" en doet ons getuigen zijn van de poëlische voordracht van Mijnheer Auf der Höhe en van de verhandeling in prosa des Heeren Bien chaussc, welke laatste het leven //op een te grooten voet" bestrijdt. Daarna geeft Mejuffrouw Heurèka haar gaven ten beste. Alle sprekers in de //Zaal der oprechten" hebben dit met elkaar gemeen, dat zij zoo opgeschroefd mo gelijk zijn. Het gaat niet aan, het door den Spreker gezegde in breede trekken mee te deelen, doch gezegd dient te worden, dat hij tal van gebreken meedoogeuloos geeselde, en dat al wat hij sprak tintelde van vernuft en humor. Niemand der aanwezigen, die zich niet zal geamu seerd, maar ook geen meusch, welke niet iets zal geleerd hebben. Wij danken den heer van Hoorn voor zijn schoone lezing en roepen hem, uit aller naam, een welgemeend //Tot weerzien" toe. Zierikzee, 30 Nov. Met den aanleg van de wan deling tusschen de Nobelpoort en de Zuidwellebrug is men thans in zoover gereed dat de beplanting kan afgewerkt worden. Het geheel ziet er zeer net uit. De partij aan den zoogenoemden Molenberg is zelfs zeer goed uitgevallen. Het is te hopen dat de //lieve jeugd" deze fraaie wandeling als zij in het aanstaande voorjaar in jeugdigen dos zal prijken, toch wat meer zal ontzien dan zij dit over 't algemeen de beplan tingen rondom de stad doet. Het komt ons voor dat sommige ingezetenen wel eenige heesters en bloe men zouden willen afstaan om daar eenige uitstekend gunstig gelegen perken mede te versieren, als zij maar niet opzagen tegen de baldadigheid der jeugd, waar door reeds zooveel fraais vernield is. Toch zou er nu nog eens een proef kunnen gewaagd worden. Brouwershaven, 26 Nov. De vreeselijke storm van 1.1. Zaterdag op Zondag nacht zal elk nog versch in 't geheugen zijn, vooral dengenen, welke hunne betrekkingen op zee hebben, en ook hun, wier be langen ten nauwste met de scheepvaart in betrek king staan. Te Brouwershaven werd dezer dagen binnen verwacht het Nova Scotian 3/m. schip //Empress of India", gezagvoerder Farnsworth, laatst van Cork gezeild met eeue lading Guano en bestemd naar Botterdam. In den avond van den 24 November lag het schip geankerd in het zeegat bij de 4e en 5e ton, in afwach ting dat eene sleepboot het verder naar de reede zou sleepen. De storm dreef het schip, diepgaande 23]/3 voet, op de Westpunt van het Nieuwe Zand, zijnde een gedeelte -van den gevreesden Banjaard, alwaar reeds vroeger vele schepen met dit gevaarlijk gedeelte onzer zeekusten in aanraking kwamen. Zoo spoedig was de mare der stranding per tele graaf van den Vuurtoren van West-Schouwen hier ter plaatse bekend geworden, of Zondag morgen werd de alhier gestationeerde reddingsboot //Willem III" in gereedheid gebracht en met behulp der sleepboot //Brouwershaven", kapt. 't Hart Jr., naar de stran dingsplaats gesleept. Omstreeks 10 uur van hier vertrokken, kwamen zij te 1 uur bij het schip op de hoogte der tonnen No. 3 en 4. Onder zware buien uit het Noorden en hooge zeeën en herhaaldelijk vergeefsche pogingeu mocht het der ijverige bemanningen der reddings- en sleepboot dien dag niet gelukken de equipage van het schip te krijgen en waren zij verplicht des avonds onverrich ter zake terug te keeren; evenwel met het vastgestelde plan om den volgeuden morgen en dan met de sleepboot //Zuid-Holland", kapt. T Ilart Sr., nogmaals de redding te beproeven. Even als den vorigen dag boden zich daartoe vrij willig aan de volgende varensgezellenDirk Bakker, schipper; Johannes Schaap; Johannes Heerebout; George Williams en Ferdinand Hansen, uitmakende de bemanning der reddingsboot; (daags te voren hadden zich ook nog disponibel gesteld en waren in de reddingsboot overgegaan C-Koster, J. Hatenboer en F. Pleune, beiden twee laalsten manschappen dei- sleepboot //Brouwershaven")terwijl de heer J. van den Berg, Commissaris der Loodsen alhier, ook nu weer zich welwillend aanbood de leiding der redding op •zich te nemen en den manschappen," voor zoover noodig, met raad en daad bij te staan. Maandag morgen te 4 uur waren beiden de //Zuid- Holland" inet.de reddingsboot op sleeptouw wederom onderweg naar de plaats des onheils en kwamen omstreeks 6 uur bij de strandingsplaats. De wind W.-N.-W. en de zee veel bedaard zijnde, werd de reddingsboot op genoegzame hoogte van de z/Empres of India" gebracht, losgelaten van de sleep boot en geankerd op circa 150 vadem van het schip, daarop bijgevierd tot langszijde van den gestranden bodem en mocht het gelukken al de opvarenden, bestaande uit 26 man equipage, benevens kapiteins vrouw en 2 kleine kinderen in de reddingsboot op te nemen en in veiligheid op de //Zuid-Holland" te brengen. Nogmaals werd eene poging gedaan en getracht eenige goederen te bergenmen slaagde hierin ge deeltelijk, door slechts enkele kleedingsstukken te krijgen. De gouvernements-stoomer //Zeemeeuw", de slran- dingspiaats passeerende, nam de kapiteins-vrouw met kinderen van de //Zuid-Holland" over en stoomde vooruit naar Brouwershaven, terwijl de rest der equipage eenige uren later aldaar geland werd. Door tusschenkomst van den heer J. de Kater Jz., Consulair Agent van Engeland, werd de equipage behoorlijk verzorgd, van kleeding enz. voorzien, terwijl van andere zijde beproefd wordt te bergen wat nog van het schip te redden is. Tot heden 26 November is aangebracht een gedeelte zeilen, touwwerk enz. enz. De uitslag der verkiezingen, die noodig geweest zijn wegens het optreden van het nieuwe kabinet, is als volgt Haarlem. Gekozen de lieer W. de Meijier, predi kant te Wormerveer, met 785 van de 1137 stemmen. Assen. Herstemming tusschen Jhr. W. A. v. d. Feltz die 518 en baron de Vos van Steenwijk die 333 stemmen had verkregen. Leeuwarden. Herkozen de heer de Boo van Alder- werelt, Minister van Oorlog. Zutfen. Gekozen Mr. C. J. Sickesz, met 1403 stemmen, tegen baron Schimmelpenninck v. d. Oije, den kandidaat van 't allegaartje, die 1262 stemmen bekwam. De redactie van de Tijd sluit met lo. Dec. a.s. haar inzameling voor Curagao en Aruba, omdat zij, reeds ruim 15000 ontvangen hebbende, nu niet meei van haar lezers meent te mogen vorderen. Te Deventer hebben reeds in het begin der maand October sommige slachters den prijs van het rundvleesch met 10 et. per kilo verminderd, en nu in de laatste dagen hebben zij dien prijs weder met 10 ct. verlaagd. Bundvleesch lsle kwaliteit wordt daar thans verkocht voor 80 a 90 ct., 2e kwaliteit 60 a 65 ct. en 3e kwaliteit 40 a 50 ct. per kilo. N. R. Ct. Benoemingen, Besluiten, enz. Met ingang van 1 December is benoemd tot secret.- directeur dei' Ned. Bank prof. H. P. G. Quack te Utrecht. Rechtszaken. De rechtbank te Middelburg heeft uitspraak gedaan in de zaak van F. Wurtz, gezagvoerder van het Noordduitsche schip //Molly", beklaagd van op den 12n October j.l. met averij te Vlissingen binnenge- loopen te zijn, zonder aangifte te doen van de zich aan boord bevindende kisten met kruit, van Antwerpen bestemd naar Montevideo. Op grond van art. 103 van het politie-reglement voor het kanaal door Wal cheren, in verband met art. 35 der wet van 1815, werd de heer Wurtz veroordeeld tot een boete van 500. Kunst en Wetenschap. De Vereeniging »Arti et Amicitiae", zich ten doel stellende de bevordering van beeldende kunsten, zal op een nader te bepalen dag in het laatst dezer maand eene verloting houden. Voor deze verloting werden bereids aangekocht Schilde rijen van de Dames A. Haanen, Maria Vos, Marg. Rooseii- Joz. Hoevenaar, N. Riegen, Wilm Steelink, Joh. Ililverdink, J. de Groot, J. J. Schenkel, J. M. Schmidt Crans, S. Alt- mann, D. P. van Lokhorst Jr., C. Cunaeus, L. Lingeman, J. A. Rust, II. Hollander Cz., Jan van Essen en Theod. Haurath en geëncadreerde Teekeningen van de HH. J. W. van Borselen, P. van der Velden, Hend. Veder, J. H. Wijs muller en E. S. Witkamp Jr. Voor eene contributie van f 5 's jaars wordt men lid der Vereeniging, ontvangt daarvoor een lot in de jaarlijksche verloting en ieder jaar eene kapitale Staalgravure als Premie die voor '1877 bestaat uit eene gravure vervaardigd door den Heer H. Sluyter D.Jzn. naar J. H. Mari ten Kate's schilderij: «Ongenoode Gasten", bewerkt op dezelfde grootte en als pendant voor liet welbekende «Kerstliedje" van den zelfden Schilder door den Heer D. J. Sluyter. Men kan zich tot den dag der verloting doen inschrijven aan het Bureau der Vereeniging te Amsterdam of bij IIH. Correspondenten in de Provinciën. Die voor Zierikzee is de Heer Jhr. W. M. II. DE JONGE. Bij verhoogde deelneming worden deze aankoopen nog vermeerderd. Ofschoon de volle som der geraamde kosten voor de voorgenomen expeditie naar de IJszee nog niet aanwezig is en daaraan nog ongeveer 12000 ont breken, is toch reeds vastgesteld dat de tocht voortgang za! hebben en heeft het comité het schip reeds besteld met hetwelk de expeditie zal worden ondernomen. Het zal zijn een houten schoenertje van 80 ton, aan den voorsteven met een ijzeren bekleeding voorzien en zoo stevig mogeüjk gebouwd. De bouw is opgedragen aan de Amsterdamsche firma Meursing en Huijgens. Het scheepje zal de //Willem Barendsz." heeten. Er is nog al wat getwist over de vraag of men de onderneming maar niet liever moest uitstellen, nu er geen geld genoeg bijeen te brengen is om een stoomschip uit te rusten. Sommigen raeenen dat er met een zeilschip weinig van te wachten is. Anderen hebben opgemerkt dat een stoomschip wel zijn voor deden heeft, n.l. dat men er zich sneller en willekeuriger mede kan verplaatsendoch dat het ook zijn nadeelen heeft en zich lichter zal lateu verlokken om een of anderen twijfelachtigen doorgang in te varen of zich in het pakijs te wagen, dan een zeilschip en dat het zoodoende meer gevaar loopt verloren te gaan dan een zeilschip. Er zijn er ook die meenen dat men bij deze, in zekeren zin geïmproviseerde, buiten twijfel ietwat overhaaste onderneming, wat al te veel schijnt te speculeeren op den laatsten regel van Tollens' bekend gedicht »En rekent d' uitslag niet, maar telt het doel alleen". Een ervaring van nagenoeg drie eeuwen diende ons dan ook wel zooveel verder gebracht te hebben dat wij geen pooltochten op blind avontuur gaan doen, en wel degelijk den vermoedelijken uitslag moeten berekenen. Ondertusschen is het groote gewicht van ontdekkings tochten naar de poolstreken niet te ontkennen. Daar is nog zooveel geheimzinnigs, nog zooveel te onderzoeken dat nog vele pool-expedities na deze nu beraamde zullen noodig zijn voor alles voldoende is opgehelderd. Het is plichtmatig dat Nederland ook zijn deel heeft aan de inspanningen die daarvoor noodig zijn. Het zal dan ook recht verkrijgen op de eer van mede gewerkt te hebben aan de bereiking van het sinds eeuwen beoogde doel. En als men nu hierbij bedenkt dat juist de oude Nederlanders van 't laatste der zestiende eeuw onder de eersten geweest zijn die de poolstreken hebben onderzocht, dan kan het niet anders of Nederland moet nu nog warm belang stellen iu het ophouden der oude vaderlandsche eer. Het is daarom te hopen dat de nog ontbrekende f 12000 gevonden zullen worden. Het comité heeft goede verwachting van de Amsterdammers en meent dat het vooral voor hen een eerezaak moet zijn de onderneming uitvoerlijk te maken. Men verneemt dat de kapitein ter zee A. de Bruijne het bevel over de expeditie zal krijgen. Er zal slechts een beperkt getal wetenschappelijke leden der expeditie kunnen aangeworven worden; doch er bieden zich reeds meer personen aan dan men kan aannemen. Prof. Buys Ballot verleent zijn medewerking tot de vaststelling der instructie. Men heeft ook den Engel- schen poolreiziger kapitein Allen Young geraadpleegd en deze heeft het ontwerp volkomen goedgekeurd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1877 | | pagina 1