Zll lllkZI ISI III COURANT. voor het arrondis- sernent Zierikzee. 1877. No. 21. Woensdag 14 Maart, 80ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD F e uille t o n. SCHETSEN OP REIS, Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,— Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENÏIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 15 regels, mits contant betaald, 25 et. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAKEMIAAI. Binnenland. Zierikzee, 13 Maart. Van een onzer geachte correspondenten ontvangen wij een schrijven dat ons belangrijk genoeg voorkomt om het in zijn geheel hier mede te deelen, daar het toestanden teekent die ook hier wel eenigermate worden teruggevonden. Wanneer in eene plaats, welker ontwikkeling en welvaart geheel afhankelijk is van handel en scheep vaart, eensklaps deze bronnen van bestaan, zoo niet geheel dan wel grootendeels in een betrekkelijk kor ten tijd, ophouden te vloeien, dan ziet men ook geleidelijk, in hetzelfde tijdsverloop, de treurige ge volgen daarvan zich uitbreiden. Het niet opvolgen van het spreekwoordZet de lering, naar de nering", d. w. z.het onbezorgd voortleven als bij den dag, waardoor in gunstiger tijden, de voor de arbeidende klasse, betrekkelijk ruime verdiensten even spoedig verdwijnen als zij verkregen zijn, dit gebrek werkt ook al mede, om clie treurige gevolgen nog gevoeliger te maken. Men ziet dit helaas, maar al te dikwijls bewaarheid. Scherp teekent zich die toestand af op kleine plaatsen, die uit zich zelve geene bronnen van welvaart kunnen ontwikkelen, of werkkrachten dienstbaar maken, ten nutte van de vele huishoudens, wier hoofden men in zulke tijden, op voor wind of regen beschutte hoeken der straten, bij massa's met de handen in den zak ziet staan dus werkeloos. Zulk een hoop menschenvleesch staat daar rente loos; die mannen, gezond van lichaam, ook van geest, zij zijn te beklagen, vooral die welke niet door eigen schuld verplicht worden zich te scharen onder weer anderen, die in gbede tijden de tering niet naar den nering zetten, en men moet medelijden hebben met die flinke kerels, die graag willen werken, dit kunnen, die aanpakken en volhouden, doch waarvoor geen werk gegeven wordt. Het eenklaps ophouden van werk is niet alleen de oorzaak dat de welvaart vermindert; bij enkelen is er nog een grooter vijand, die zich dikwijls zijne slachtoffers kiest, juist onder hen, die direct of indi rect door de scheepvaart hun middel van bestaan vinden die vijand is //sterke drank". Een waarheid is het, dat het gebruik van dit ont zenuwend vocht, zich doorgaans het meest in zeeplaatsen voordoet; het verkrijgen van een borrel valt daar zoo gemakkelijk, vooral voor varensgezellen of voor hen wier beroep hen dagelijks daartoe in de gelegenheid stelt. Zeldzaam wordt een aangeboden borreltje ge weigerd de koude, somtijds ook inspanning ver- eischende arbeid het blootstaan aan alle weer en wind in open sloepen en vaartuigen, rechtvaardigt eenigszins zulk een aanbod en zal wanneer er met mate gebruik van wordt gemaakt, den geharden varens gezel of sjouwerman geen hinder doen. Evenwel hieruit ontslaat eene gewoonte, een trek of zucht naar meer, die zich bij enkelen niet altijd tevreden stelt met het aangebodene (want dit ver valt wanneer er niets te werken valt) en als equivalent wordt in slappe tijden de herberg bezocht en steken waard of waardin datgene op, wat anders zonder twijfel in de huishoudelijke beurs zonde terecht ge komen zijn. De gevolgen van opgenoemde gegevens blijven op zulk eene plaats niet lang uit, n.l. ophooping van stil staande werkkrachten voor een deel misbruik van sterken drank armoede en, last notieast, meerdere of mindere ontvolking. Nog meer te betreuren zijn die gevolgen, wanneer zij waar te nemen zijn op eene plaats, die als door de natuur aangewezen is, om dienstbaar gemaakt te worden aan handel en scheepvaart. Neemt men als voorbeeld ons stedeke Brouwers haven, gelegen aan het door iederen gezagvoerder bekende zeegat van dien naam. Nemen wij ook tevens aan, dat de oorzaken van verval en achteruitgang der arbeidende klasse, daar hoofdzakelijk te wijten zijn aan de algemeene malaise die tegenwoordig in handel en scheepvaart heerscht en wijst men terzelfder tijd op andere zeeplaatsen, dan voorzeker komt men al licht tot het denkbeeld, dat er nog andere oorzaken moeten zijn, wier invloed daar zeer gevoeld wordt. Zoo als hier boven gezegd is, is dit werkelijk eene plaats, die als door de natuur aangewezen is, om dienstbaar gemaakt te worden aan handel en scheepvaart. Dit zelfde wordt ook beweerd door vele, zoowel Hollandsche als vreemde gezagvoerders, van welke natie ook, welke ééns of meermalen met hunne schepen Brouwershaven bezochten, en zelfs ook door mannen in de handelswereld van beteekenisgetuige o. ai. het nog niet zeer lang geleden bezoek van het hoofd eener Engelsche firma, welker schepen gedurende een reeks van jaren, in de vrachtvaart tusschen Java en Rot terdam, deze plaats passeerden, of alhier geheel of gedeeltelijk hunne ladingen lostenwelke persoon zelf zich hiervan overtuigde door de binnen en buitenreede in oogenschouw te nemen en welk bezoek het gevolg had, dat een zijner grootste steamers meer dan ééns naar deze plaats gedirigeerd werd voor geheele ont- lossing der lading in lichters, terwijl ook hij evenals zoovele anderen voor hem, zijne verbazing' te kennen gaf, dat liet Hollandsche gouvernement zich zoo niets aan deze plaats liet gelegen liggen. Worden er millioenen scliats besteed voor den aanleg van waterwegen (waarvan het goede resultaat althans tot heden toe, wat den waterweg naar Rot terdam betreft, nog zeer onzeker is of betwijfeld wordt) en ziet men millioenen aangewend, om eene enkele zusterhaven op te heffen, door den aanleg van dokken en de uivoering van kostbare werken ten dienste der scheepvaart, waarvan het vooreerst te voorzien is, dat er in de eerste jaren zeer luttel profijt van getrokken wordt dit zijn feiten welke voor zeer verschillende beoordeelingen vatbaar zijn, maar in ieder geval het bewijs leveren, dat het Holl. gouvernement ook met den tijd mee wil gaan. Treurig is dan de ervaring, dat onder die omstan digheden eene plaats als Brouwershaven geheel en al voorbijgezien, ja zelfs door belanghebbenden veron achtzaamd wordt, of daarvan door hetzelfde gouver nement niet de minste notitie genomen wordt; al ware het slechts in zooverre, en dit is eene zeer matige eisch, dat de daartoe bevoegde autoriteiten de handen willen leenen, ter voorziening in enkele behoefien of leemten, welker vervulling hoogst nuttig en voor de scheepvaart dringend noodzakelijk is, zonder nog zoo vele duizenden te kosten, als er nu millioenen aange wend worden voor de daarstelling van andere kostbare werken ter benefice van enkele bevoorrechte plaatsen. Aangenomen dat het volstrekt onmogelijk is, 'om in de eerste jaren eene directe spoorweg-verbinding van uit Brouwershaven, met liet vaste land tot stand te brengen en het met terzijdestelling van andere goede gegevens, nog voor onbepaalden tijd een nood haven blijft, alwaar de zeeschepen en steamers wegens grooten (liepgang of slecht weder verplicht zijn binnen van over zee en van over land. XXXI. Allen te zamen maken deze parken en tuinen het groote Londen in veel opzichten "veel landelijker dan men zou verwachten; ongetwijfeld hebben zij op den gezondheidstoestand, de gemoedsstemming en de zedelijk heid der bevolking een weldadigen invloed. En nu de sqares binnen de stad. Deze zijn tegen woordig haast ontelbaar. Gezamenlijk maken zij '13 Hektaren beplante ruimte uit. De naam square (vier kant) wordt aan de meesten gegeven, ofschoon die pleinen geenszins allen vierkant zijn. Lincolns Inn FieldsSt. James squareBelgrave square en anderen zijn kwadratenTrafalgar square is een rechthoek, Fusion square bestaat uit twee zulke vlakken, door den breeden Fusion road gescheidenCavendish square, Fitsroy square zijn cirkels; Grosvenor square bij Hijdepark is een ovaal, terwijl een andere, Grosvenor square in Lambeth, ten zuiden van de Theems, drie hoekig isandere van die groene pleinen zijn halve maanvormig en heeten dan Crescents. Tusschen beide gezegd, de squares dienen ook tot aanduiding van de ligging van straten en wijken en tot liet be palen van afstanden. De meeste squares zijn wat het beplante gedeelte betreft door sterke ijzeren hekken van de straten gescheiden; sommigen zijn in den Italiaanschen stijl aangelegd met steenen waterkommen, fonteinen, beelden en figuren. Dit levert nog het voor een groote stad niet te versmaden voordeel op, dat daardoor bij volksbewegingen en oploopen, de al te groote ophoopingen van menschen op één enkel punt eigenaardige belemmering ondervindt en in tijd van nood de verstrooiing der massa's gemakkelijker valt. Rondom de squares treft men de fraaiste paleizen aan of groote hotels en winkels. De squares leveren ook de beste gelegenheden tot het plaatsen van standbeelden en monumenten. Enkele van die pleinen zijn daarmede dan ook overladen, 't welk vooral in den omtrek van Westminster het geval is. Met standbeelden en monumenten zijn de Engelschen over het algemeen niet zeer gelukkig. Wel ziet men enkele wezenlijk schoone kunstgewrochten daaronder, doch de meesten hebben iets grotesks, iets wansma kelijks, dat het kunstgevoel beleedigt. Yele gedenk- teekenen op openbare pleinen hebben de fout dat zij of te klein of te groot zijn voor de omgeving waar zij staan, terwijl de beteekenis der voorgestelde per sonen niet altoos in verhouding staat tot de grootte en kostbaarheid der gedenkteekenen. Dit is trouwens meermalen in de wereld zoo. Van de historische gedenkteekenen zagen we 't eerst de kolom van den grooten brand, dit is ook het oudste monument in dat genre, dat men te Londen ziet. Van de aan personen gewijde gedenkteekenen is het Albert-memorial het grootste, kostbaarste en schoonste. De kolom van den grooten brand, eigenlijk hetLonden- monument geheeten, staat op een klein vierkant plein dicht bij de Londen-brug. Het is een Dorische zuil van 202 voet op een voetstuk van veertig voet hoog. Het plan is van Chr. Wren, den bouwmeester van St. Pauls. De zuil werd opgericht'in 16711677 ter herinnering aan den grooten brand, die in 1666 tweederdegedeelte van het toenmalige Londen ver woestte; zij staat dan ook nabij de plek waar het huis van den bakker stond waar de brand begon en wel evenveel voeten (202) daar van daan als haar ge heele hoogte bedraagt. Het geheel is zuiver van vorm en verhoudingen, doch de plek waar het staat is te klein en de omgeving te dicht bebouwd om er een goed gezicht op te hebben. Het voetstuk is met goed bewerkte basreliëfs en opschriften °P de ramp toe passelijk, versierd, bovenop is een omgang van een traliehek omgeven en een zwart marmeren wenteltrap in de schacht der zuil geeft gelegenheid om ze te beklimmen. Evenals van de Vendóme-zuil te Parijs, hebben zich ook nu en dan ongelukkigen van die hoogte op de straat geworpen. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1877 | | pagina 1