ZKRIKZEESCereiJMNT. voor het arrondis- sessieiït Zierikm 1876. No. 83. Woensdag 18 October, 79ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Twee Congressen van tegenvoeters. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,- Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1oregels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever 11. LAItEftMAN. {Het Congres van Duilsche Socialisten le Golha, en de Algemeene Vergadering der Fransche Katholieke Werkliedenvereni ging le Bordeaux). {Slot). Het is tegenwoordig een tijd van Congressen we zullen niet zeggen dat er een Congres-manie heerscht; er is daartoe wezenlijk te veel ge gronde aanleiding voor die telkens en overal voorkomende vergaderingen en manifestation van mensehen van gelijken maatsckappelijken stand en met een gemeeensckappelijk doel. Men mag ook gerust aannemen dat de meer derheid der leden van het Socialisten-Congres evenmin als die van het Katholieke Arbeiders- Congres te Bordeaux voor hun pleizier verga dering houden. Er is aanleiding genoeg om de lieden tot onderlinge gedachtenwisseling, tot aansluiting, tot vereeniging van krachten te brengen. De nood der tijden dringt hen daartoe. Wordt van die gelegenheden gebruik gemaakt door volksmenners, zij mogen dan rood of zwart van kap zijn, om bijzondere oogmerken te be reiken, des te grooter verantwoordelijkheid komt op zulke volksmisleiders te rusten. Reden, aanleiding tot vereeniging en aansluiting bestaat er overvloedig. Dit wordt door de nieuwere économische school erkend, er wordt ook al rekening mede gehouden door de wetgevende machten. Hoe jammer daarom dat er in den boezem der werkende klasse zelf nog geen moreele en intelleetueele ontwikkeling genoeg is om zuivere zelfstandige vereenigingen te vormen. Nu worden de legioenen der leden van den vierden stand in den arm genomen door allerlei individus, die niet van dien stand zijn en die men vol strekt niet allen vertrouwen kan noch mag. Zie in Duitsehland eenige duizenden werklieden, die volstrekt niet slechter, lastiger of woeliger zijn dan hun overige standgenooten, aan den leiband komen van eenige op zijn zachst gezegd onpractische droomers met économi sche en politieke hersenschimmen in het hoofd. Zie in Frankrijk andere duizendtallen als schapen opgekooid worden door een priesterschap, die, blijkens de ervaring van eeuwen, wel zeer goed op kosten der schapen weet te teren en zich te mesten, doch die nooit iets reëels voor de lijdende volksklassen deed en dit ook nu niet doet. Wat geschiedt er? De grondtoon, die op de Congressen domineert en die men ook in de arbeiders-wereld kan vernemen, is een klaag toon, een klaagtoon over gemis aan levensgenot, over miskenning, over de misbruiken die de machtigen zich veroorloven tegenover de zwak ken, over lijden en moeite, zorg en kommer, die men als instinctmatig gevoelt dat konden geheeld, weggenomen althans verzacht worden. Welnu, de menners der kudde in Duitsehland roepen de lijdende schare toeschreeuwt, mort, maakt gerucht! en geeft ons geld dan zullen wij u voorgaan in 't schreeuwen en woelen. En die in Frankrijk roepen hun kudde toe: bidt, loopt ter beevaart, drinkt Lourdes-water, aanbidt den paus, volgt ons maar, gelooft ons, weest een machine in onze handIn beide gevallen wordt als 't ware met ronde woorden verondersteld dat de lotsverbetering van buitenaf moet komen, 't zij van de regeeringen der landen en staten, 't zij van den zich noemenden opperpriester der aarde. Niemand denkt er aan dat de oorzaak dei- kwaal voor 99 honderdsten in den vierden stand zelf ligt, dat het lichaam der maatschappij in dat vierde lid een kwaal omdraagt, dat dat lid verbetering, versterking, als 't ware een volkomen vernieuwing en herschepping noodig heeft. Evenmin als de sociale kwaal bij een regenbui uit de lucht is komen vallen, maar zich in 't organisme der maatschappij ontwikkeld heeft en nog ontwikkelt; evenmin valt het genees middel uit de lueht, maar moet om tot genezing te komen het kranke lid zelf onderhanden ge nomen worden. Of de werkende klasse den staat al onderste boven keert, 't zal het lot dier klasse niet verbeteren; of zij al b.v. zevenachtsten van haar kostbaren tijd verbidt en met gelooven zoek maakt, en of ze al in iedereu zwarten toga een god ziet, 't zal kaar niet helpen; die goden glijden over de kwalen en builen heen zonder zich die veel aan te trekken en zonder er wat anders voor te geven tot genezing dan een mooi praatje dat geen zin heeft voor 't gezond verstand, een remedio waarvan de geneesheer vet wordt, doeh niet de patient. Wij willen hiermede niet zeggen dat de staatkunde niets voor de oplossing van het vraagstuk doen kan, zij kan dit welmaar zij kan geenszins 't eerste en voornaamste. En we zeggen ook niet dat als de geestelijke her ders der kudde aan deze gelatenheid, gedwee heid en zelfs wat gelooverij inprent, dit geheel en al verwerpelijk ismaar wanneer men niets anders weet te doen, wanneer men de eigenlijke kwaal zelfs niet aanroert en alleen in algemeene termen weet te vertellen dat de kwalen der maatschappij geheeld zouden zijn als de geheele menschheid den paus ging aanbidden als God op aarde, dan, zeggen we, wordt de lijdende vierde stand daarmede niet geholpen. En er is immers nog zoo ontzettend veel te doen dat voor de hand ligt en dat de vierde stand in zijn macht heeft om te doen, zonder de groote trom van agitatoren of de almacht van den paus daarbij noodig te hebben. In de kerk lijden de arme werkbijen der maatschappij niet, daar is 't mooi en rijk genoeg en in 't parlement of op den rijksdag wordt dat lijden ook niet geleden. Het schuilt in de woningen der werkbijen en in die bijen zelf, het kankert reeds in hun kinderen. Daar moet de kwaal worden aangetast om met goede hoop op succes bestreden te worden. Als de statistiek aanwijst dat in Frankrijk 47 der bevolking lezen noch schrijven kan, dan is do gevolgtrekking niet gewaagd dat 80 van den vierden stand ongeletterd, dom en onwetend is. Wie dom en onwetend is, die is zwak, zoowel moreel als materieel, en vooral in de hedendaagsche maatschappij, waarin de macht van 't intellect schier stijgt met den dag. Aan de verstandelijke en zedelijke ver betering van de werkbijen moest met mannen kracht de hand worden geslagen, en dat door- onderwijs en door werkelijke zedelijke opvoeding. Gebeden prevelen baat daartoe niets, evenmin als 't opdrijven van de denkbeeldige almacht eener denkbeeldige Kerk. En als in Duitseh land, waar 't onderwijs niet slecht is, toch nog zooveel aan den toestand ontbreekt, dan is do reden daarvan ook al niet ver te zoeken. De zedelijkheid laat er veel te wenschen over; het militairisme drnkt er op de voortzetting der ontwikkeling van den werkman, terwijl juist het socialistische drijven, dat de opheffing dei- oude instellingen tot aanvankelijke vorming van den werkman heeft veroorzaakt, den vierden stand meer kwaad dan goed heeft gedaan. Nu kan de Duitsche nijverheid niet meer con- curreeren met die van sommige andere landen, wat ligt meer voor de hand dan dat de werk man zich individueel meer gaat inspannen om zicli meer to bekwamen, om meer en beter werk te produceeren Men lijdt en roept, men lijdt en bidt met een blinddoek voor. Dat is de weg niet naar betere toestanden. Ora et lahora, 5) van die spreuk neemt men de helft, 't ora, en 't labora wordt verzuimden dit te meer daar de leiders niets anders roepen dan oraoraen 't labora voor zich reserveeren op hun manier. Het ra derwerk van het sociale mechanisme is van streeknu geeft de een den raad om maar met het uurwerk te schudden en te rammelen, te draaien aan de wijzers opdat het geheele toestel uit elkander valle en er dan een radicale ver nieuwing zou kunnen plaats hebben en de andere geeft den raad om den wijzer maar telkens gelijk te zetten met de groote klok en deze zoo maar bij te houden. Dat is alles niet de rechte manier. Er moet aan 't binnenwerk wat gedaan worden; daaraan kan nog zooveel worden verbeterd. De individneele productieve kracht beantwoordt niet aan de behoeften des levens. Toch moest ze dit omdat ze het kan. De productieve kracht kan wellicht nog verdrie- of verviervoudigd worden zonder dat er groote uitvindingen ge daan of wouderbronnen van welvaart ontdekt worden. Het zedelijk en verstandelijk vermogen van den vierden stand moet versterkt worden. Daarvoor bestaat een radicaal middel en dat is wil, ernstige, vaste wil. Werd deze gevestigd op de overige hulpmiddelen die in onze maat schappij alreeds onder het bereik van iedereen zijn gesteld, d. i. werd er door de jeugd goed en langdurig genoeg onderwijs genoten en dooi de jongelingen en mannen nucktereu en noest gearbeid en matig geleefd, en werd ook paal en perk gesteld aan de jammerlijke verwaar- loozing en moreele verzwakking van de vrouwe lijke jeugd, dan reeds zouden er reuzenschreden gedaan worden op den weg tot verbetering van den toestand. De socialisten verwachten to veel, ja haast Bid en werk.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1876 | | pagina 1