ZIERIKZEISCIIE COURANT. voor liet arrondis- sement Zierikzee. 1875. No. 95. Zaterdag 4 December, 78ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Een Roomsch-Katholieke School. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,- Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geb oor te en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1oregels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAKEN9IAN. ii. Aan 't slot van ons eerste artikel roerden we de reden of aanleiding aan tot liet stichten der nieuwe sokooi, zooals die door sommige Katholieken wordt opgegeven, n.l. provocatie van de zijde der Protestanten. Wij meenen dat dit niet de ware drijfveer is die de manneu beweegt, die dat sticlitingswerk hebben op zich genomen. Wel is 't te begrijpen dat Katho lieken geen vrede kunnen hebben met een kerkleer, zooals die op de eonfessioneele scholen verkondigd wordt; maar geen Katholiek wordt immers gedwongen zijn kinderen aaD den in vloed dier leer bloot te stellen'? De openbare school staat open, en al wordt daar nu geen godsdienst in den zin eener bijzondere kerkleer gepredikt, de Katholieken kunnen toeh verze kerd zijn dat hun kinderen op de openbare school niet gedwongen zullen worden ouder invloeden te verkeeren als op de eonfessioneele scholen werken. Ware er in de gemeente geen voldoend openbaar onderwijs te vinden, dan zou de zaak wellicht eenigszins anders zijn. Nu ligt voor eiken Katholiek, wiens kinderen de eonfessioneele school bezoeken en die meent dat ze daar ge vaar loopen onder Protestantsche propaganda te geraken, 't middel voor de hand om ze aan dien invloed te onttrekken. De eonfessioneele school is 't dus niet, die de Katholieken dwingt ook hun eigen school te hebben. Evenmin is 't de openbare. Ons zijn geen gevallen bekend van overtredingen van art 23 der wet van 1857. Voor zoover ons bekend is wordt er op de openbare school niet de minste ergernis gegeven aan de Katholieke leerlingen. Integendeel. Zoo men reden tot klagen zoeken wilde; de openbare school zou die kunnen vinden in de veelvuldige stoornis in 't ouderwijs door Katholieke kinderen, die gedurig de school verzuimen onder voorwendsel hunner kerkelijke plichtenvele Katholieke kinderen verzuimen op sommige tijden des jaars weken lang de school, 't zij geheel 't zij voor de helft van den schooldag. Waarlijk de openbare school heeft meer reden om zich te beklagen dan de Katholieken. Ook 't Schooltoezicht en 't Gemeentebestuur hebben zich nooit schuldig gemaakt aan iets dat naar provocatie of ergernis geven geleek. Integendeel. Indertijd had de Pastoor aanmer king gemaakt op een leesboek dat op openbare scholen in gebruik was. Die aanmerking was volkomen ongegrond, aangezien 't bewuste boek, een geschrift van den kanunnik C. Schmidt, zelfs door de hoogere Roomsehe geestelijkheid kerkelijk goedgekeurd is. 't Was den Pastoor dan ook niet mogelijk om, daartoe uitgenoo- digd, aan te wijzen, waarin 't ergerlijke gelegen was. Toch gaf het school-toezicht toe en verwijderde het boek, 't geen o. i. een daad van kwalijk toegepaste oonciliante politiek was. Wat nog meer beteekent, de Schoolcommissie, enkel uit Protestanten bestaande, droeg inder tijd een Katholiek voor als lid van haar collegie, en de Gemeenteraad, eveneens enkel uit Pro testanten bestaande, benoemde den Katholiek met voorbijgaan van den Protestant. Wij zouden wel eens een geval van dien aard willen opgegeven zien uit N.-Brabaut of Limburg, natuurlijk met omkeering der verhoudingen. Men kan dus ook in dit opzicht zelfs niet spreken van een schijn van misbruik van macht door de in deze gemeente zoo overwegend sterke Protestantsehe meerderheid. Volgens onze meening ligt de aanleiding tot 't stichten eener R. Kath. school alhier, niet binnen de gemeeute Zierikzee, maar hebben we hier te doen met krachtige invloeden van buiten, aan welke invloeden de R. Kath. ge meente alhier zal moeten toegeven, wellicht tegeu haar eigen zin en overtuiging, onge twijfeld tegen haar sociaal belang, wis en zeker tegen 't algemeen belang van Zierikzee. En in zoover is er eenige overeenkomst tussehen de aanleiding van 't stichten der eonfessioneele school en die van een eventueele R. Katholieke. Voor de eonfessioneele school is de stoot ook van buiten gekomen; hij werd gegeven door lieden die hun bijzondere partij-belangen opper best meenden te kennen, doch onze locale belangen en toestanden geenszins kenden. Is toen b.v. niet hier in de stad een van elders overgekomen godsdienst-leeraar als spreker in eon meeting opgetreden om de schare te leeren inzien hoezeer het onderwijs in de openbare scholen alhier af te keuren, ja door de ouders te schuwen was, terwijl nochtans die man geen enkele school hier ooit had gezien noch een enkel onderwijzer kende'? Zoo, veronderstellen we, worden ook de Katholieke ouders gedreven door krachten, die elders in werking gebracht worden en waaraan zij moeten toegeven, omdat hun kerkelijke constitutie dit zoo medebrengt, en zelfstandig handelen in hun welbegrepen belang en vol gens hun eigen opvatting, hun niet geoorloofd is. Waarom zouden we echter 't kwaad niet bij den naam noemen! Wat anders dan 't ondier dat clericalisme heet en dat schier de halve wereld tegenwoordig beroert, is hier in 't spel 't Clericalisme is 't dat tegenwoordig aller- wege zijn grijpende klauwen uitslaat, niet enkel naar de zielen, maar ook naar de lichamen en goederen der menschen; dat oorlog stookt waar weleer vrede was; dat de goede verstandhouding onder de burgers van land en stad verstoort, dat den kuiselijken vrede in gevaar brengt-, of zelfs voor goed verwoest; dat menscbeD, wier innerlijk beter gevoel huil zegt dat ze elkander moesten achten en liefhebben, tegen elkander opzet als onverzoenlijke vijanden. En wanneer nu de onzalige elericale ijver overal in 't land aan 't broeien en brouwen is, wat wonder zou 't dau zijn zoo 't tot dusver vreedzame Schou wen er vrij van bleef! Wij zijn hier immers niet verheven boven 't lot van onze overige landgenooten Het vuurtje van geloofshaat en onzaligen, verkeerden geloofsijver wordt zoo zoetjes aan ontstoken, aangeblazen en opge- wakkerd; wie weet hoe spoedig het zal opflik keren en dan moge deze zich er met afkeer van afwenden, gene 't met innig mededongen zien, een ander er zich aan koesteren en zich er bij in de handeu wrijven met voldoening van zijn werk, geblusckt of ook maar teruggebracht tot liet smeulende en smokige vuurtje van vroeger zal 't dan niet zoo spoedig of zoo gemakkelijk kunnen worden. Daarom vragen we niet zonder zekere be kommering: wat zullen de gevolgen zijn? Laat men die toch niet gering schattenZij zullen ernstiger kunnen zijn dan menigeen in trage, slaperige gerustheid of liever onverschilligheid nu nog denkt. Het is vooreerst o. i. een zekere waarheid dat tegenwoordig iedere secten-seliool kwaad sticht, reeds door haar bestaan als zoodanig. Men moge al zeggen dat de ouderwijzers dier scholen toch den kinderen niet zullen leeren andersdenkenden te haten, hun vijandig te zijn of kwaad te doen. Het is, helaas, niet noodig dat haat gedoceerd wordthaat is negatief, hij is er of ontstaat en tiert al welig genoeg als men de deugd die er tegenover staat, de alge- meene burger- en menschenliefde, de humaniteit verzuimt positief te verkondigen of met den geest daarvan de school niet doordringt en bezielt. En dit wordt op de secte-school ver zuimd; dat kan niet anders. Immers, 't zij men van 't beginsel uitgaat: wij hebben de ware leer en die prenten we onze jeugd in 't zij men, uitgaande van 'tjammerlijk principe: in ous isolement ligt onze kracht, zich om schorst met een pantser van eigengerechtigheid en ook de jeugd isoleert; 't zij men de jeugd opkweekt mei 't dagelijksck brood eener zich noemende ware leer en eener alleenzaligmakende kerk, buiten welke geen heil te vinden is; kortom in welke vormen men de scheiding en schifting ook tracht te gieten, wat men zoodoende uitstrooit naast 't goede zaad, 't zijn de kiemen van haat, verdeeldheid, wan trouwen, onderlinge schuwheid, verwijdering onder de kinderen van 't zelfde vaderland. Wil men bewijzen? Ze zijner, helaas! reeds nu al meer dan genoeg in ons kleine Zierikzee. Of men moet blind zijn voor de teekenen des tijds. Onze schooljeugd is op haar manier ook een volk, dat zoo nu en dan openbaart welke passiën er in opgewekt zijn. Is de van ouds welbekende sckoleukaat ooit zoo vinnig geweest als sinds het openen der bijzondere school? Men luistere maar eeDS af welke lie felijke twistgesprekkeu onze aanstaaude burgers en burgeressen nu al onder elkander en tegen elkander voeren. In vele van die kleine ge moedereu is de secte-haat alreeds diep geworteld, een woekerplant voor 't geheele leven wellicht, die later over nering en bedrijf van de dau volwassenen haar giftige vruchten zal laten vallen. Nu vertrouwen we, schier zonder onderzoek daaromtrent, dat noeh de bijzondere, noch de openbare onderwijzers daartoe willens aanleiding gevenmaar zooveel is, helaasniet noodig Reeds de opvatting, onder jongen en ouden

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1875 | | pagina 1