ZIERIkZimill' COURANT 1875. No. 89. Zaterdag 13 November. 78ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD voor het arrondis- x«êrx seiuent Zierito. Binnenland. KINDEREN VAN '89? Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1, Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER AD VERTEN TI EN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van Ioregels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAIvENMAN. li. De groote omwenteling die in 1789 te Ver sailles en Parijs aanving, die spoedig gelieel Frankrijk in vuur en vlam zette, en voor en na de meeste staten van Europa tot in hun grondvesten schudde was een gevolg, een uit vloeisel, van andere en diep liggende oorzaken, de oplossing van een lang voorziene crisis, de afrekening van sinds eeuwen opgeloopen schulden van allerlei aard, stoffelijke en zedelijke. Doorgaans spreekt men van haar als van „de revolutie" in den zin van de verpersoonlijking van wanorde, zedeloosheid, tengelloosheid, anti christendom en wat dies meer zij, en aan haar verwijten de thans nog levende aanhangers van lang verouderde denkbeelden alles wat hun niet naar den zin is. Dit is niet billijk, en ook niet verstandig. De revolutie was een gevolg, een proces en 't doet er voor 't oogenblik weinig toe boe dat proces is verloopen. 't Is van meer belang te weten vrat er de aanleidingen van waren en niet minder van belang te erkennen welke gevolgen 't proces heeft gehad. Dit wordt doorgaans verzuimd; ook de Standaard is zoo vrij dit na te laten, 't Schijnt dat de Standaard in den grond van zijn gemoed toch niets anders is dan een onleerzame van vóór '89, een clc- rieale aristocraat of aristocratische clericaal, zoo als men dit. nu maar wil, die alleen de allures van een democraat voor een poosje heeft aan genomen om zich partij te maken in de laagte, zooals veeleer een Égalité dit gedaan heeft, noch de revolutie, noch den ziektetoestand van den tijd vóór de revolutie, noch de strekking der beweging begrijpende en slechts denkende aan 't eigen ik, dat voordeel en aanzien zocht in alle affaires, onverschillig welke, mits ze maar uitzicht op succes gaven. Dit oordeel is hard, te hard is bet niet. Ons gezond verstand staat stil voor de vraag hoe 't mogelijk is dat een richting die voor geeft te gelooven aan het Godsbestuur dat de zaken der wereld regelt, er toe komen kan om te smalen op de Fransehen van '89, op hen die door 't Godsbestuur werden uitgekozen tot werk tuigen om de verloopen, verroeste en door nietswaardige machinisten in den grond bedorven machine, eens geheel uit elkaar te gooien en te vervangen door een geheel nieuw werktuig van geheel andere contractie en waarbij behoor lijk de vorderingen der wetenschap waren in toepassing gebracht! Nadat die nieuwe, grooteudeels ongekend nieuwe machinerie nagenoeg een eeuw ge werkt heeft, en wel in menig opzicht zoo goed gewerkt heeft dat velen, door gewoon te raken aan 't groote nut, gemak en voordeel dat zij er bij hebben, schier vergeten zijn hoe jammer lijk treurig het er tijdens de werking der oude machine uitzag, - nu gaan clericale drijvers en fortuinzoekers de schare diets maken dat er- eigenlijk geen grooter ramp over 't menschdom ooit is gekomen dan die groote verandering van machinerie Én om dan op 't gemoed te werken, worden er klaagtonen aangeheven omdat wij nu niet meer leven ia den tijd der patriarchen, die heer en meester waren over leven en dood der hunnen, die 't „Jacob heb ik lief en Ezau haat ik" zelfs Gode in den mond dufden leggen, die kortom thuis behoorden in het tijdperk van vóór een 50 a 60 eenwen Neen, in plaats van onder deChristelijke kap een figuur te willen plaatsen uit de dagen van 't oude Israël, die de wereld wel nooit zal terug wenschen, en in plaats vau hemel en aarde te schudden en te schokken in den strijd om, onder den geiisurpeerden titel van Gods stedehouder te zijn, geweld te oefenen op de aarde, -in plaats daarvan was het beter den volke vóór te houden hoe Frankrijk en de wereld er uitzagen vóór die zoo te kwader naam en faam staande revolutieen der schare te leeren hoe 't God is die de wereld regeert en voor uithelpt en. niet zijn stedehouders of die zich als zoodanig opwerpen. Laat ons eenige kleinigheden optellen van de zegeningen die de contra-revolutionairen, zij die '89 willen schrappen, weder zonden ver langen terug te zien. Belasting te betalen onder den vorm van accijnsen, tollen, tienden, hoofdgelden enz. en dat alleen door de burgerij en de boeren, zijnde adel en geestelijkheid vrij van belasting. De belastingen te zien innen door pachters die nog een 20 a 30 perc. opcenten voor zich er bij namen. De gabelleeen wekelijksche gedwongen in koop van zout door elk gezin, en volgens voorgeschreven tarief in verhouding tot de grootte des gezins, en zulks opdat niemand aan de drukkende zoutbelasting mocht ontsnap pen of trachten zonder zout te leven. Geen rekening noch eenige verantwoording van 'l opgebrachte en afgeperste geld. Dit geld gebruikt door een walgelijk zedeloos hof om de walgelijke zedeloosheid mede te bekostigen, en door een dito dito geestelijkheid om er hetzelfde mede te doen. De adel en de geestelijkheid de geboren en gewijde heersehers de burgers als niets geacht. Een godsdienst van staat en vervolging van hen die daartoe niet willen behooren. De lettres de cachet om de tegensprekers zonder vorm van proces voor hun leven naai de bastille of een anderen kerker te zenden lettres de cachet in blanco, bij bundels gelijk in handen gesteld van de bijzitten des konings en van andere lichtekooien. Bij ons te lande geen lettres de cachet maar „briefjes van uitzetting" waardoor „Burgemeesters en schepenen" iemand zonder vorm van proces en binnen 24 uren ter stede uit konden bannen voor eeuwig op lijfstraffen bij mogelijken terugkeer, en jegens de dames der regenten zoo ongeveer dezelfde beleefdheid met zulke briefjes als in Frankrijk met de lettres de cachet in blanco. Opgehangen aan galgen van veertig voet zij die 't waagden de liefderijke, vaderlijke be doelingen der wereldlijkeen geestelijke heersehers niet te begrijpen. 1) Garlyle. Een koning die in zijn opgeblazenheid zich vermeet te zeggen l'état c'est moi. s) Geestelijke heersehers die in hun opgeblazenheid zich vermeten te zeggen„Gods plaatshekleeders op aarde zijn wij", en die ondertussehen schur kenstreken plegen durven waarop de doodstraf staat als een burgerman ze pleegt. 3) De ambten, posten en bedieningen verkocht voor geld, of opgedragen aan lichtekooien, in den vorm van loon voor hare diensten, en met verlof om ze te verkoopen zooals ze best konden. Bij ons 't begeven van posten enz. verdeeld onder de regenten bij maand- of weekbeurten. De school een afdak van de kerk, de onder wijzer een oogendienaar van dominé of pastoor of wel een oud gediende stalknecht van den een of anderen regent. De jeugd niet te wijs gemaakt., haar den catechismus ingestampt opdat ze leere zoet en gedwee te zijn onder de tuchtroede der „van God geordineerde overigheid" en opdat zij, groot geworden, niet murmureeren tegen geweld, onrecht, zoutbelasting, droit nocturne en tienden. Wetten onder 't stof begraven en in plaats daarvan keuren, willekeuren en decreten. Zie, daarheen of naar iets dat daar zoo wat mee overeenkomt, moeten degenen heen willen die op '89 smalen en de kinderen van '89 't geloof in de toekomst onder de voeten trachten weg te roovenanders kunnen we hun drij ven niet verklaren. (Slot volgt.) 2) De Staat ben ik. 3) De kardinaal prins de Rohan. ZIERIKZEE, 12 November 1875. Den 17 Oct. jl. ontvluchtten 4 kolonialen die te Nieuwediep op scheepsgelegenheid wachtten en met een groot getal lotgenooten tijdelijk in het fort Kijk duin geïnterneerd lagen, in een vlet die zij gestolen hadden en staken met dit brooze vaartuig uit 't Texel- sche gat in zee. Men hoorde verder niet meer van hen .'en jachtte (hen verloren, jjte meer "daar er den volgenden dag een storm opkwam. Dezer dagen werd uit Antwerpen bericht dat zij daar met de vlet waren aangekomen en het vaartuigje den stroom had den laten afdrijven. Dat zou inderdaad een stoute tocht hebben mogen lieeten, indien het bericht waar heid had behelsd. Dit is echter het geval niet ge weest. Immers den 9 Nov. jl. zijn de vier deserteurs weder te Nieuwediep binnengebracht en wel als pas sagiers van 't Noordsclie barkschip //Haabet", kapt. J. Sörensen. Deze had hen reeds den dag na hun vlucht gevisckt op de Haaks, dus nog onder den wal. Zij waren toen uitgeput en verkleumd en de vlet was half vol water. Kapit. Sörensen vertrouwde hun vertelsels niet en zag hen aan voor deserteurs. Hij zou hen, zoo hij hun zeide, naar Christiania brengen; doch door tegenwind en slecht weder werd hij drie weken lang in de Noordzee opgehouden, en moest eindelijk in 'fc Vlie binnen komen om levensmiddelen op te doen. Van de Vlierede is 't schip vervolgens naar den Helder gesleept waar kapt. Sörensen zijn gasten aan de be voegde autoriteiten heeft overgegeven. De stormen der jongste dagen hebben veel zeerampen veroorzaakt, ook op onze kusten. Bezijden den Nieuwen Waterweg is de Engelsche stoomboot //Forth" gestrand en totaal sveg. De equipage, uit 18 man bestaande

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1875 | | pagina 1