ZIERIKZEESCHE KM KAM voor het arrondis- >«ètx sement Zierikzee. 1875. No. 64. Woensdag 18 Augustus. 78ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD MAATSCHAPPELIJKE DEUGDEN. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VEIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1, Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PEIJS DEE AD VEETEN TIEN Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1oregels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag' voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. EAKEXMAN. Verdraagzaamheid. Weinig uitingen van de humaniteit komen zoo zeldzaam zuiver voor als die welke men kent onder den naam van verdraagzaamheid. De politiek, de godsdienst, de gewone conversatie, de wetenschappelijke gedachtenwisseling en dis cussie, ziedaar het ruime naar vele kanten zich uitstrekkende terrein waar de verdraag zaamheid behoort geoefend en beoefend te worden. Laten wij er echter in éénen adem bijvoegen: ziedaar het terrein waar zij thuis behoort, doch vaak schittert door haar afwezigheid. Aan de meeste deugden kennen geleerden en ongeleenden een zekere mate van zelfstandig bestaan, een zekere wezenlijkheid toede deugd der ver draagzaamheid schijnt doorgaans slechts een bijzondere couveuance te zijn en zoo af te hangen van allerlei bijomstandigheden en con sideraties, dat men wel eens gaat betwijfelen of verdraagzaamheid wel in zuiveren staat denkbaar iste vinden is zij zeker hoogst moeielijk. En niet zonder reden. Is niet de verdraagzaamheid een der edelste, der meest verheven deugden, een die tot de hoogere deugden zou moeten gerekend worden, zoo 't mogelijk ware schifting en classificatie te maken onder de verschillende uitingen van de reine humaniteit. Verdraagzaamheid, we zenlijke verdraagzaamheid is slechts het sieraad van edele zielen, van vrije, verheven geesten, die juist ten gevolge van eigen aangeboren en verder gekweekten en bewaarden zielen-adel, groot en verheven genoeg zijn om het kleinere en lagere te kunnen dulden, en wijs genoeg om dwalenden of onwijzen niet deswegen te haten en geweld aan te doen. Verdraagzaamheid, tolerantie, spruit voort uit grootmoedigheid en openbaart zich daarin dat men de dwaling, onwaarheid, ondeugd of ver keerdheid die men in anderen ziet wel afkeurt, veroordeelt, bestrijdt, doch daarin zeker bepaald onderscheid maakt tusschen persoon en zaak. De verdraagzame is dit niet ten opzichte van 't kwade, verkeerde of gebrekkige zelf, maar wel ten opzichte van den persoon die met 't kwaad behebt is. Vooral in de politiek en in den godsdienst vindt de verdraagzaamheid ruimschoots gelegen heid om toegepast te worden. Het is zoo natuurlijk dat er in de politiek verschillende stelsels, opvattingen en meeningen bestaan dat men die bijna niet kan wegdenken zonder tevens te denken aan een staat van onverschilligheid, gevoelloosheid, ja dood, dien niemand wenschelijk zal achten. Even natuurlijk is het dat elk denkend mensch een zekere voorliefde heeft voor zijn eigen meeningen, opvattingen en beginselen. En nu bestaat de verdraagzaamheid daarin dat men ook aan do meeningen, opvattingen en beginselen van anderen in. zoover recht van bestaan toekent dat men den persoon niet verwerpt omdat men zijn meening enz. verwerpt. Evenzoo is er veel verschil van gevoelen en denkwijze op 't stuk van godsdienst. Ja ia 't kerkelijke zijn de verschillen doorgaans nog scherper afgetee- kend dan in 't staatkundige. En ook op dit gebied is slechts hij verdraagzaam die in zijn eigen overtuiging steun genoeg vindt om 't in anderen te dulden dat zij een andere, soms geheel tegenovergestelde overtuiging hebben. In de wereld ziet men meer proeven van onverdraagzaamheid dan van verdraagzaamheid. Trouwens die deugd maakt ook weinig gerucht de verdraagzame heeft een afkeer van éclat en 't is dus nog niet bewezen dat er minder aan verdraagzaamheid gedaan wordt dan aan 't tegendeel daarvanmaar een feit is 't toch dat men meer de uitingen der onverdraagzaamheid waarneemt. Zoo zou 't b.v. den Amsterdamschen Her vormden Kerkeraad vrij wat moeite kosten om zijn verleden week zoo scherp uitgesproken onverdraagzaamheid jegens de Portugeesehe Israëliten door voorbeelden van aan den dag gelegde verdraagzaamheid te vergoeden. In het Amsterdamsch Kerkelijk Archief zoekende zou die kerkeraad op ieder blad bijna voorwendsels vinden die in zijn kraam te pas. kwamen en op dien grond zou die eerwaarde corporatie wellicht zeggen: onze vaderen zijn altoos on verdraagzaam geweest, wij zijn te onnoozel om 't onzen vaderen, die zoo geloovig en rechtzinnig waren, te verbeteren, ergo, ook wij zullen onverdraagzaam zijn, en komen nu andersdenkende stadgenooten in den roes hnnner feestvreugde tot ons met de vriendelijke uit- noodiging om hun feestviering met onze tegen woordigheid te vereeren, dan stooten wij die terug, wij reinen en rechtzinnigen van den Hervormden kerkeraad van Amsterdam. Ge lukkig hebben eeu aantal Amsterdamscbe predikanten den moed gehad om wel verdraagzaam te zijn. Moge 't een les zijn voor die eer waardigheden van 't gereformeerde Sanhedrin, opdat zij een beetje van 't wezen des Christendoms leeren begrijpen. 't Is curieus hoe in de politiek en vooral in het kerkelijke de ongelijknamige polen elkander afstooten, geheel anders als in de natuur, want daar trekken de ongelijknamige polen juist elkander aan. Toch zou men soms meenen dat de natuur kundige wet ook opging in 't kerkelijke en staatkundige. Men ziet b.v. nu en dan anti poden als Genève en Rome elkaar met kracht aantrekken, ofschoon ze dan later als ieder zich over dat verschijnsel verbaast, toch beweren dat zij als altoos nog eikaars tegenvoerders zijn en het feit loochenen. Maar als Rome en Genève aan de stembus elkaar de hand reiken, dan is dat nog geens zins een gevolg van verdraagzaamheid. In tegendeel, 't is juist het omgekeerde, beider onverdraagzaamheid tegenover een derde partij is zoo vinnig, heeft hen zoo geheel in haar macht, dat zij er zelfs te eenemale karakterloos door worden. Een zeer recent en kras voorbeeld van onverdraagzaamheid heeft bisschop Paredis ge leverd in zijn brief aan de Katholieken van Roermond. Deze bisschop haat zekere te Roer mond bestaande liberale kiesvereeniging met een vinnigen, hartgrondigen haat. Ik kan dit best begrijpen en neem 't hem zelfs niet kwalijk al haat ik persoonlijk ook de kiesvereeniging „Grondwet" niet. Maar de haat van den bisschop gaat zoover dat hij om „Grondwet" nadeel toe te brengen en afbreuk te doen, twee ijverige, achtenswaardige leden van den ge meenteraad van Roermond uit dat eollegie laat verbannen door zijn onderdanige kudde, ik wil zeggen, door de kiezers van Roermond. Zie, zoo iets lijkt in de verste verte niet op verdraagzaamheid' Verdraagzaamheid is iets anders als onver schilligheid. Daar zijn menschen die hun naasten met rust laten omdat 't hun volstrekt niet schelen kan wat deze gelooven, denken of meenen. Zoo iets spruit niet voort uit verdraagzaamheid. Men zal zelfs die onverschillige lieden zelden op alle punten onverschillig zien wezen en daar waar zij niet onverschillig zijn, zijn ze dan doorgaans ook onverdraagzaam. Met hen is 't dan als met dien Atheenschen burger, die Aristides haatte omdat 't hem verveelde nooit iets anders dan goeds van hem te hooreD. Ware Aristides een schelm geweest, waarschijn lijk zou die zonderlinge Atheensche burger gezegd hebbenwat kan 't mij schelen Neen verdraagzaamheid mag niet zijn onver schilligheid flauwheidbeginselloosheid. De verdraagzame bestrijdt overal waar 't pas geeft eu bij elke voorkomende gelegenheid 't geen hij houdt voor dwaling, onwaarheid, verkeerd heid, dwaasheid. Alleen, hij verhaalt niet op den persoon zijn afkeer van de zaak. Zooveel in hem is houdt hij vrfede met alle menschen, al voert hij ook rusteloos krijg tegen dwaling en verkeerdheid waar hij die aantreft. Ook is verdraagzaamheid niet een huilen met de wolven waarmee men in 't bosch is. De verdraagzame komt als man van karakter en overtuiging voor de waarheid uit, zooals hij die meent te zienmaar hij wacht er zich voor, anderen geweld aan te doen, die van hem in overtuiging verschillen. Do verdraagzane is ook geen slaper of suffer Hij is een wakker strijder, altoos op de bres om waarheid en recht te verdedigen en voor te staan, doch altoos met redelijke wapenen, niet met vuisten of stokken, noch met brand stapel of inquisitie. Evenmin is 't isolement een teeken van ver draagzaamheid. Groen heeft eeu tijd lang gezegd „in ons isolement is onze kracht". Het w„us alles behalve de geest der verdraagzaamheid die dit den ouden partijman ingaf, 't Was eerder een reculer pour mieux sauter, 't was iets als wat men bij jongens waarneemt die, alvorens op hun tegenpartij los te trekken, eerst nog even achteruit treden, in de handen spuwen, zich opwinden enz. enz., om dan met des te meer kracht den aanval te doen, niet op de meeningen van hun tegenpartij, maar op diens neus, oogen of rug. Doch alle scherts d part; verdraagzaamheid is en blijft een verhevene, edele, aanbevelens waardige deugd. Wierd zij maar wat meer beoefend in de wereld!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1875 | | pagina 1