voor het arrondis- sement Zierihzee. 1875. No. 44. Woensdag 9 Juni. 78ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Hoe gaat het met den Verkiezingsstrijd? Deze Courant verschijnt DINSDAG en VItIJDAG avond, uitgezonderd op [FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden/ 1,Franco per post 1, Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER AD VERTENT IE N: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboort en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 15 regels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever H. LAKENMAN. Vervolg en Slot). Niet onverklaarbaar is 't dat in een penne- en woordenstrijd, zooals we dezer dagen beleven, al de partijen zich min of meer schuldig maken aan overdrijving, aan overschatting van 's tegen- partijders kracht en lust om zich te doen gelden ten kwade, aan miskenning van bedoelingen, aan verdenking eu wantrouwen. Dat komt van de warmte der hoofden die niet altoos gelijken stand heeft met de warmte der harten. Maar we willen geenszins toegeven dat alle partijen in deze evengroote schuld hebben. Wij meeuen te kunnen bewijzen dat het ongelijk, inzonderheid in dezen verkiezingsstrijd, voor verreweg 't grootste gedeelte is geweest aan den kant der anti-liberalen. Een eerste punt betreft het schelden op de liberalen en het liberalisme. Werden niet in zoo menig orgaan, en wie weet nog hoeveel meer door 't gesproken woord, de liberalen voorgesteld als de snoodste onmenschen, als hellewichten die aan God en menschen den oorlog aandoen, die, van alle banden los, gods dienst en zeden zouden uitwisschen van de aarde Is niet op allerlei tonen het klaaglied gezongen dat die liberalen in hun scholen de jeugd opleiden tot ongeloovige en verwilderde diermenschen, ja tot knechten des Satans Kan er iets meer lasterlijks worden verzonnen Is er iets minder waar? Hebben de liberalen hier niet de geheele wereldgeschiedenis en de Nederlandsche liberalen hun eigen geschiedenis vóór zich om zich van dien laster te zuiveren? Neem in ons land welk kerkgenootschap men wil, heeft het niet juist en uitsluitend aan het liberalisme te danken wat het is en wat het heeft In de zestiende eeuw om niet hooger op te klimmen hebben de dienaven van Bome hier de Protestanten verbrand, verdronken, levend begraven, gemarteld, uitgeplunderd. Het liberalisme heeft de Protestanten vrijge vochten. Immers 't is genoeg bekend dat de kloeke strijders der zestiende eeuw in de eerste plaats vrijheidszonen waren en in de tweede plaats kerkgangers. Nadat de overwinning behaald was, begonnen de Calvinisten geestelijke tirannie uit te oefenen. Wederom was 't de geest van 't liberalisme die vroeg om recht van bestaan voor de Re monstranten, later ook voor de Katholieken, ook voor de Lntbersehen, zelfs voor de Joden. Wat heeft de uitroeiing van 't Katholicisme belet in de Republiek'der Vereenigde Neder landen Was 't niet de liberale geest die zich er tegen verzette om onrecht met onrecht te vergelden Wat was 't dat Nederland tot een toevluchtsoord maakte voor allerlei ver drukten en vervolgden, zoo niet de liberale denkwijze van een groot deel der natie Wat was 't anders dan het liberalisme dat het Nederlandsche Calvinisme heeft weerhouden van hard, wreed, ontaard te worden, erger dan wellicht Rome ooit geweest was hier in 't land Toen eindelijk na de Fransche overheersching een verbitterde conservatieve reactie aanving, was 't toen niet het liberalisme dat onze con stitutie bewaarde, dat voor de vervolgde ortho doxen recht vroeg, dat de bijna tot stand gekomen staatskerk, die niemand naar den zin kon zijn, in duigen deed vallen Was 't eiudelijk niet de liberale geest, die de Nederlandsche Katholieken gelijkstelling met alle andere burgers bezorgde, een gelijkstelling waarop zij recht hadden, doch die hun noch door de oude Calvinisten der Republiek noeh door de conservatieven van 't koningschap ooit was verleend noch toegedacht Als men dan billijk wilde zijn moest men erkennen, wat ook onze historie leert, dat Nederland is wat het is, door de gezegende werking van het liberalisme. En zelfs deze strijd kan getuigen voor 't reeht en de eer van 't liberalisme. Men bedenke maar eens. Alle niet-liberale partijen zijn wel zoo goed van te erkennen dat sedert de groote Fransche revolutie (1789) de geest van 't liberalisme heeft bovengedreven. Behoudens kleine anti liberale tempo's zonder blijvende kracht, is de macht steeds in handen van de liberalen geweest. Immers wie zal nog durven tegenspreken dat de negentiende eeuw niet is geweest tot nu toe, althans de proeftijd van allerlei liberale theorieën. En hoeveel daarvan ook mislukt, hoeveel ook bedorven, vervalseht, ontaard, ver knoeid is, toch zullen alle niet-liberalen moeten erkennen dat zij aan het negeutiendeeeuwsche liberalisme veel verplicht zijn. Is het ortho doxisme vooruit of achteruit gegaan Hebben de Katholieken terrein gewonnen of hebben ze grond verlóren? Zijn de sloten der edellieden in puin blijven liggen als de heeren liefhebberij hadden ze. te herbouwen? Hebben de Neder landsche liberalen ooit commune gespeeld, ge- petroleerd of zoo iets gewild Met welk recht slingert men dan zulke kwaadaardige lasteringen naar het hoofd van de godin der vrijheid, die de liberalen dienen? Men doet dat ten onrechte. In de meeste ge vallen, zouden we haast zeggen, dat men 't doet niet wetende wat men doet. Maar soms zou men .geneigd zijn te vermoeden dat de drijvers werken tegen beter weten in. Ziedaar nu bijna een eeuw dat de geest van 't liberalisme Europa's beste zonen heeft bezield. Stel eens dat 't Kuyperiaansche Cal vinisme zoo lang den schepter gezwaaid had, hoe zouden dan de zaken staan Artikel 1 van den Code der liberalen isvrijzinnigheid, verdraagzaamheid, leven en laten leven. Dat deze deugden niet nog meer, nog guller in practijk zijn gebracht is alleen of hoofdzakelijk de schuld der anti-liberalen zeiven. Maar 't Cal vinisme met macht bekleed kan niet verdraag zaam zijn't is dat ook nooit geweest't is radicaal in merg en been. Als Calvijn Servetus laat verbranden, als de Nederlandsche vromen in de handen wrijven bij 't schavot van Olden- barneveldt, als Cromwell en zijn Engelsche rondkoppen den koning onthoofden, dan zijn dit niets anders dan consequenties van het Calvinisme, 't is 't radicalisme van Genève. Stel eens dat de geest van Rome in Neder land gepredomineerd had sinds 1789, wat zou er dan zijn geschied Zeker was er dan nooit ofte nimmer een Amsterdamscbe dominé afge vaardigde voor Gouda geworden. Deze ééne kleinigheid zegt genoeg. En nu gaat men het liberalisme schelden en verdacht maken bij de minder ontwikkelde massaDat is eeu perfidie Een ander hoofdpnnt betreft het gevaar dat onze constitutie loopt bij een strijd als deze. Zoo er één volk bestaat voor 't welk een liberaal constitutioneele staatsvorm de eenige mogelijke, de eenige goede, en de voor 't ge heele bestaan der natie de onvermijdelijk nood zakelijke is, dan is dat we! het Nederlandsche volk. Wij laten nu nog rusten het feit dat onze constitutie niet uit de lucht is komen vallen, maar uit een historisch ontwikkeld proces is geworden. Is voor ons land een andere staatsvorm denkbaar, die niet met snellen draf ons ter ontbinding en oplossing zou jagen Wat kan een Staat waarin de niet-Katholieke bevolking tot de Katholieke in verhouding staat als 5 tot 3, bij elkander houden zoo 't niet is een liberale constitutie, met een streven in den geest van 't liberalisme, om de scheiding van Kerk en Staat zoo volstrekt mogelijk te maken en de kerk dat wil bij ons zeggen de twee talrijkste kerkgenootschappen als zoodanig buiten het gouvernement te houden en hun te beletten elkander geweld aan te doen Waarlijk de clericale coalitie is een monster. Het liberalisme heeft veel voor de Katholieken gedaan en terecht maar 't heeft nooit met Rome gemeene zaak gemaakt, om iets door te drijven. Nu verlagen zich mannen, die wel de banierdragers willen heeten van 't ware gereformeerde geloof, tot een bondge nootschap met de agenten van 't centrale bu reau daar achter de bergen. Dat is perfide, en 't is onvoorzichtig daarbij. Wat zou er van onze constitutie worden zoo de coalitie het won 't Is van te voren te berekenen. Met een hoeksteen van 't gebouw los te rukken en te vergruizen, met de openbare school te dooden, zou het vernielingswerk be ginnen. Niemand wane dat dit iets anders dan slechts het begin zou zijn van de afbraak. Was eens de seetesehool tot staatsschool ver heven, dan zou de beurt zijn aan de sectekerk om staatskerk te worden. Dit tweede punt volgt zoo consequent uit het eerste, dat wjj, eenmaal 't eerste toegegeven hebbende, het van de overwinnaars dwaas zouden vinden zoo ze ook niet het tweede namen. Maar welk kerk genootschap zon kunnen heersclien zonder de constitutie geheel uit elkander te rukken en zonder den religie-oorlog? En, men bedenke het wel, Nederland is te min, te klein om zich op eigen hand een religie-oorlog te kunnen permitteeren. Zekere groote buurman zou daar iets tegen hebben, er zijn voordeel mee willen doen. 't Zou hem bijna niet kwalijk te nemeu zijn. De kerkelijken mogen in Nederland de macht niet in handen krijgen't zou èn henzelf én 't geheele vaderland naar den grond helpen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1875 | | pagina 1