Zlllllk/TISIIII COURANT voor liet aiTondis- sement Zieribite. 1875. No. 21. Woensdag 17 Maart, 78ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Feuilleton. HOE MEN STRIJD VOERT. VOORUITGANG. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1, Afzonderlijke nommers 5 cent, met Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 16 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1oregels, mits contant betaald, 25 ct. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever I!. LAKENMAN. Hoeveel duizendmaal zal 't al wel herhaald zijn dat een strijd voor beginselen in de eerste plaats moet wezen een strijd met eerlijke wa penen en dat men zich daarin fatsoenlijk en humaan gedragen moet! Wat ziet men daarvan in de werkelijkheid Men ziet o. a. ditdat de partijen zoo in hare groote als vooral in hare kleinere organen elkander verbitteren en onrecht aandoen door allerlei toedichtingen van onedele bedoelingen, door verdachtmaking, door scheldwoorden en lasterlijke aantijgingen zelfs. Het doet ons leed te moeten constateeren dat vooral de clericale partijen, zij die zich de roeping toekennen van te moeten kampen voor God en godsdienst, zich aan dit kwaad schuldig maken. Enkele staaltjes zijn voldoende om aan te wijzen wat wij bedoelen. In een blad lezen wij dat alle ouders die hun kinderen naar de openbare school zenden meineedigeu zijn, want dat zij den eed bij den doop hunner kinderen gezworen snood verbreken. In een ander blad lezen wij dat op de openbare school het rijk van deu antichrist wordt voorbereid en dat de onderwijzers der staatsscholen apostelen van den antichrist zijn. In den Standaard vinden we, ouder meer, dat de liberalen in Nederland een cultuurstelsel willeu invoeren en de natie willen liberaliseeren met geweld. In den Tijd wordt geschreven dat al wie het drijven der ultramontanen wederstaat een landverrader is, die ons aan de Pruisen wil in handen spelen. Eu alle clericale bladen stemmen ongeveer hierin overeen dat zij onuitputtelijk zijn in 't uitdeuken van scheldwoorden of minachtende benamingen voor allen die 't niet met hen eens zijn. Allen zijn ook verwonderlijk eenstemmig als zij voor hun publiek de liberalen afteekenen als vrijgeesten, zedeloozen, goddeloozen, vijanden van alle orde, vervolgers, enz. En allen zijn ook evenmin afkeerig van 't beroep op de laagste passiën der onwetende menigteallen zoeken zich 't bezinksel der maatschappij te vriend te maken. Overal schemert door de clericaal in zijn fanatieke verblinding zich ver broederende met de bloedroode Internationale. Waar moet dat been En dan wil men zich aan die zijde nog 't privilegie toekennen van met God en voor God te strijden 1 En dan durft men zijn ingenomenheid nog betuigen met de Petersburger conferentie Vau 't ongehoorde der pretentiën van elke clericale fractie op zich zelf, waarbij de gemengde samenstelling onzer natie geheel wordt voorbij gezien spreken we nu nietevenmin van 't ge heel verlaten van ons historisch standpunt als Nedevlandsche natie ook niet van de herhaalde veranderingen van front, leuze en taktiek. Wij hebben bepaald 't oog op de ontaarding van den strijd, die toch tot heden toe gelukkig nog zuiver geestelijk is en niet vleeschehjk. Wij vreezen dat als de partijen, die zieh zoozeer vergeten dat zij hun tegenstanders met slijk en vuilnis gaan werpen, hen belasteren en mis kennen, zich in dit opzicht niet matigen en verbeteren, dat dan de strijd nog meer ontaar den zal en ten slotte in een plat en gemeen kijven en schelden zal overgaan, 't voorspel van 't plukharen. Laat dit toch niet langer zoo zijn Laat toch de partijen in bun tegenstander althans eenig fonds van eerlijkheid en gemoe delijkheid blijven veronderstellen. Laat de strijd fatsoenlijk gevoerd worden. Het gaat niet aan elk die 't niet met u eens is, te verdoemen, een meineedige, een antichrist, een monster te schelden. Dat is niet alleen in 999 van de 1000 gevallen volkomen onwaar en onbillijk, maar in al de 1000 gevallen is 't buiten twijfel hoogst onfatsoenlijk, zeer triviaal. 't Gaat niet aan al de liberalen kortweg liberalisten te noemen en de vrijzinnige begin selen zonder vorm van proces op te vatten in kwaden zin. Men weet beter en is daarom te minder te verontschuldigen. Bovendienwie scheldt, is boos en wie zich boos maakt toont reeds daardoor dat hij on gelijk heeft. Het zij verre van ons alles wat de anti- clerieale pers zegt voor onze verantwoording te nemen maar wel durven wij volhouden dat zij zich niet zoo te buiten gaat in minachting, verguizing, belastering en miskenning barer tegenpartij als deze dat doet. Welk liberaal blad predikt verachting of geringschatting van den godsdienst? Wij kennen er geen. Maar elericalisme is wat anders dan godsdienstigheid. Waar is 't blad dat in dienst van den antichrist staat, of de openbare onderwijzer die den anti christ predikt Wij weten 't niet. Sedert wanneer is een beroep of speculatie op do beweegbaarheid van de domme massa door op hare passiën te werken, geoorloofd aan een orgaan dat door verstandige, beschaafde, denkende mannen geschreven wordt Mag in onze dagen nog een boerenoorlog gepredikt worden Ook vooral met het oog op de dezen zomer aanstaande verkiezingen zou 't goed zijn dat zij die zich in den strijd eenigen rang aanmatigen, toch vooral fatsoenlijkheid leeren, ook in den strijd der partijen geldt het noblesse oblige. Ja, we zouden haast zeggen, dat't daar nog meer beteekent dan in de heraldiek. Binnenland. ZIERIKZEE, 16 Maart 1 8 7 5. Zierikzee, 16 Maart. Gisteren avond werd in de zaal der Sociteit //Bellevue" bij den heer W. Ivanaar, de vergadering gehouden door de onlangs opgerichte afdeeling van de Ncderlandsche Vereeniging //Volks onderwijs", ter vaststelling van een plaatselijk reglement. De vergadering werd geleid door den voorzitter van 'i voorloopig bestuur dr. P. J. Andreae. Het door dit comité ontworpen reglement, hoofdzakelijk in den geest van het algemeen reglement der Vereeniging werd na eenige discussie goedgekeurd en vastgesteld. Hierna werd overgegaan tot het verkiezen van zeven bestuursleden en viel de keuze der vergadering op de volgende heeren: dr. P. J. Andrem, C. Hofman, Ct (De Negende Eeuw en de Negentiende Eeuw). VIII. In onze Zeeuwsche streken zal men vast ook wel meeuwen, starren, scholeksters, waterhoenders en andere tranige zeevogels gegeten hebben. Verder at men meelkost, erwten en boonen. De aardappelen zijn, zoo men weet, eerst vele eeuwen later hier bekend geworden. Van de groenten kende en gebruikte men kool, sla, rapen, uien, prei, knoflook, radijs en beetenook pieterselie, selderij, rozemarijn, pimpernel, dragon en peperkruid werden als toekruid gebruikt, en men hield zeer van sterk gekruide spijzen. Daarenboven at men wilde kastanjes, noten, eikels, en beukepitten. Noten en beukepitten, alsook amandelen at men na den maaltijd ora dorstig te worden en des te meer te kunnen drinken. Specerijen zooals kaneel, gember, muskaatnoten, na gelen en peper waren wel bekend, doch zoo duur dat alleen vorsten of zeer rijke lieden ze konden gebruiken. Men zegt daarom nog wel, met een spreekwoord uit dien tijd, dat iets //peperduur" is. Als dessert werden voorgediend appelen, peren, druiven, ook amandelen, chinasappelen en olijven, zoodat 't maal aanving en eindigde met frissche vruchten. Daarna kwamen allerlei soorten van wijn en sterk bier. In 't drinken waren onze voorouders sterker dan wij, al kenden ze ook juist geen jenever en brandewijn. Doorgaans liep een druk gastmaal dan ook op een ruwe dronkemanspartij uit. De wijnen, die men destijds dronk, zijn thans bijna allen onbekende soorten. Zoo b.v. azoys, rood beyaerds. zedewerwijn, malvezy, roraany, garnaitshol, ofgarnait, gascogner, grieksche wijn. Doch ook Rijnsche en Moezelwijn waren bekend. Men dronk ook wijn met peper of met nagelen. Er werden ook verschillende iulandsche vruchten wijnen gemaakt uit aalbessen, appelen, peren moerbeien, frambozen enz. Het gemis of de duurte van suiker maakte deze dranken echter tot zure, voor ons vast ondrinkbare kost. Ook het sap van gestooten inlandsche druiven liet men verzuren en dronk het ter verfrissching. Het bier onderscheidde men in zoet, zuur, dubbel en dun of smal bier. Iiet dun bier was voor de lijfeigenen en werd uit haver gebrouwen. De dranken werden bewaard in lederen zakken of aarden potten en gedronken uit houten nappen, uit drinkhorens en later ook uit glazen, zilveren soms gouden bokalen en kelken. Na den maaltijd hoorden de voorname edelen ook muziek en zang, doch op 't land kon men zich dit genoegen alleen verschaffen als er reizende muzikanten en zangers, of sprekers in den omtrek waren. De spijzen der geringe menschen waren allesbehalve fijn of weelderig en ook menigmaal niet overvloedig. Melkkost, brij, pap, met wat wilde kastanjes, eikels, erwten en boonen maakten de hoofdzaken uit. Vleesch was geen kost voor den lijfeigene of deu geringen vrijen manspek welook zeehonden-, walvisch- en bruinvisch-spek. Wild en gevogelte, een oud hoen of een wilde gans uitgezonderd, waren slechts voor den edelman. Visch was doorgaans duur of op 't platte land zelfs niet te bekomen. Zelfs de paling, die anders naar men zou meenen, in deze streken nog al overvloedig kan geweest ziju, werd wegens de duurte alleen bij raooten verkocht. De edelen aten ook oesters, die toen //woesters" heetten, en mosselen, alsmede wilken, die meu wil- loxen noemde. De mosselen kwamen ook bij den geringen raau op tafel. Of de alikruiken of kreukels

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1875 | | pagina 1