Solum knm bi eisers RUW LINES, ZAKKEN, GOED Ei IET DUUR! Buitenlandsch Overzicht. Feestviering 12 R/Iei. Zeetijding van Zierikzee. "advertehtïek Stijfsel, Verwstof, Darmen, enz., 3 Dekkleeden en i Boot. SCHEËPS-IiWEAT AMIS, „MULTATÜU," kapt. F. C. Wetering „ENTREPRISE," kapt. A. Penrose, Z. M. heeft goedgevondennan den afgetreden min. van marine L. G. Brocx, toe te kennen een jaarlijksch pensioen ten Jaste van den staat, ten bedrage van 4000. 's Gravenhage, 13 Maart. Wij vernemen dat de regeering nog geen besluit heeft genomen ten aanzien van de vraag wat haar, na de verwerping der munt wet, te doen staat. De heer van Delden zou bepaald voornemens zijn als minister van finantiën af te tre den, doch, op den aandrang zijner ambtgenooten, met het richten van zijn verzoek aan den koning wach ten, tot dat Z. M. van het Loo zal zijn teruggekeerd. De meerderheid van den ministerraad, zoo deelt men ons verder mede, verklaart zich tegen de aftreding van den heer van Delden, en zou den koning dan ook in dien geest adviseeren. N. Almelo, 12 Maart. Heden stond voor de Arr. rechtbauk alhier terecht de architect T., beschuldigd van onwilligen manslag. Gelijk indertijd gemeld werd is in Nov. van 't vorige jaar een der keldergewelven van de alhier in aanbouw zijnde bierbrouwerij ingestort, waardoor 2 personen gedood en andereu ernstig ge wond werden. De heer T. nu wordt beschuldigd van het door onbedrevenheid of onachtzaamheid veroorza ken van dit ongeluk, doordien naar beweren van deskundigen de stutten zijn weggenomen voor dat de kalk der muren was versteend. Het O. M. eischte een cellulaire gevangenisstraf van 3 maanden en 2 geldboeten een van 25 en een van f 8, bij wan betaling te vervangen de eerste door 2, de tweede door 1 dag cellulaire gevangenisstraf. Heden over 8 dagen uitspraak. De afgeloopen week was inzonderheid merkwaardig voor de Oostenrijksclie monarchie. Emmers heeft Maandag de Cisleithaansche kamer van afgevaardigden in beginsel de confessioneele wetten aangenomen en wel met de verpletterende meerderheid van 224 tegen 71 stemmen. In Oostenrijk is derhalve thans ook de eerste stap gezet op een geheel nieuwen weg die niet meer, zoo als eeuwen lang, over Rome loopt, maar een eigen weg is. Oostenrijk, dat eeuw uit eeuw in de wrange vruchten heeft geoogst van zijn gedweee onderwerping aan de ultramontaanschc politiek, is thans op het punt om daarmede te breken en een nieuw, verjongd leven aan te vangen, trouwens de eenige voorwaarde waarop die samengestelde monarchie voor een eindelijke en anders wellicht spoedige ontbinding- kan bewaard blijven. Het kabinet Auersperg heeft een schitterende over winning behaald en wel is 't te verklaren dat het Vaterlandhet orgaan van den gewezen minister Ho- hen wart, vuur en vlam spuwt. //Het geloof of de Commune, ziedaar het wachtwoord zegt het blad. Het is inderdaad merkwaardig hoe de clericale partij in alle landen tegenwoordig tot dit dwaze dilemma haar toevlucht neemt. Het is alsof die partij geslagen is niet de zielskwaal van altoos visioenen te hebben. Overal en in alles ziet zij God of Satanhoe jammer dat zij nergens den mensch schijnt te zien. Het ge loof of de commune, dat is het vleermuizen-visioen clat die partij overal achtervolgt. Zoo is het in Duitscli- land. zoo is het in Frankrijk, in Spanje, in Italië, bij ons ook, men leze slechts Standaard, Tijd en Heilige Familie. Nu zou dit zod erg niet zijn als men bij die on bestemde leuze, zoo geschikt om de weinig denkende massa's te bedwingen en schrik aan te jagen, ook een logisch uitgedrukte verklaring van die phrase voegde, doch dit blijft achterwege. Men schijnt aan de holle klanken al genoeg te hebben voor 't doel. Daar is b.v. Frankrijk tegenwoordig weder aan het geloof en aan God zelf toegewijd. Vraagt men waar aan men dit zien kan De geheele clericale club zal als een eenig man opstaan en u wijzen op het met selwerk van Montmartre, op de kerk die daar ge bouwd wordt als een monument ter nagedachtenis aan de meest dwaze motie die ooit een staatsvergadering kon aannemen; Daar is Ecuador. Vraagt men daar, waarin het nu zichtbaar is dat die republiek zicli toegewijd heeft aan 't geloof en aan God. Het ant woord luidt: wij geven 't geld uit onze schatkist aan den pans en wij laten onze ongeloovige geld schieters naar hun rente fluiten. En wat ziet men bij ons? Hier is ook een zeer werkzame clericale partij, die eigenlijk ook zegt: 't geloof of de commune en die meent het moeielijke raadsel op te lossen door reehtzinnige predikanten en gehoorzame volgers der Roomsche geestelijkheid naar 's lands vergaderzaal af te vaardigen, 't Geloof of de commune; God of Satan 't is overal de leus. Men vrage niet of er dan gedacht wordt aan een toekomstig kabinet door God zelf samengesteld 't zij met eerbied gezegd neen, zulk een vraag is ook al weer niet geoorloofd. Men merke niet op dat de wereld wel door holle phrasen misleid maar "iet geregeerd kan worden men zal u steenigen met bijbelplaatsen en geloofsartikelen. God of Satan blijft steeds de leusde mensch, waarop men toch altoos weer terecht moet komen, omdat noch God noch Satan zich met kabinets-kwestiëu en confessioneele wetten afgeven, de mensch wordt over't hoofd gezien. 't Geloof of de commune; de Theocratie of de woeste anarchie der demagogen, ziedaar 't dilemna dat men brutaal weg de goede menigte voorhoudt, alsof daartusschen niets was dat beter, menschelijker, natuurlijker en ook feitelijker is dan die beide uitersten. Er is echter nog iets en dit is de ernstige, de hoogst bedenkelijke zijde van 't vraagstuk. Naarmate de leuze //geloof of commune" harder wordt uitge schreeuwd ontstaat er grooter gevaar voor een nood lottige aanraking en verbroedering der uitersten. Men hoore b.v. den Tyroolschen afgevaardigde, baron Gi- ovanelli, graaf Auersperg ronduit bedreigen met den opstand der Tyroolsciie landweer. Tyrot is nog na genoeg ongerept ulfcramontaainsch. Iioe weinig moeite schijnt het daar, volgens baron Giovanelli, aan de geestelijkheid te kosten om dezelfde Tyrolers, die weleer onder Andreas Hofer zich opofferden voor den Oostenrijkschen adelaarte brengen tot op stand, tot den heiligen oorlog, den blinden strijd der dweeperij tegen de wettige regeering, die het waar achtige belang der natie op liet oog heeft. Dit is inderdaad een ernstig gevaar. In Zwitserland is de coalitie der radicalen en ul- tramontanen thans reeds een feit. Ook in het Duitsche rijk behoort aansluiting der ultramontaneu en sociaal-democraten niet tot de onmogelijkheden, en wat zou er wonderbaarlijks in zijn als in Erankrijk de ui tra—clericale partij in haar wanhoop over den ondervonden tegenstand vau het denkende deel der natie, ging heulen met commu nistische elementen P Staat o. a. niet het plebiscit, dat beroep op den grooten hoop, in het program van democraat en clericaal beiden? Wij zwijgen er van, hoe men in 't klein ook bij ons 't volk achter, de kiezers" telkens en telkens weer in 't debat mengt zonder naar bevoegdheid te vragen, en hoe wij hier een orthodoxe richting hebben met radicale allures. Ondertusscheu is hetgeen thans in Duitsch-Oos- tenrijk geschiedt nog maar een eerste stap; daar zal nog menige stap moeten volgen eer men zeggen kan dat de Oostenrijksclie monarchie voor goed met haar kwade geleigeesten heeft gebroken en flink den goeden weg opwandelt. En wijzen nu al deze verschijnselen op staatsrech terlijk en kerkrechterlijk gebied niet heen naar een aanstaanden grooten religie-oorlog? Zonder nu in alles optimist te zijn, gelooven we dit nochtans niet. We zouden haast zeggen de tijd der groote religie oorlogen is voorbij; omdat we op dit oogenblik waarlijk geen enkelen staat zouden kunnen opnoemen die zich als werktuig der ultramontaneu wil laten gebruiken. En Ecuador dan? Nu ja! maar dergelijke werktuigen zijn enkel goed om wat ongeloovig geld in de geloovige brandkasten te brengen. En België dan? 't Is te klein. Spanje? 't Is te ann en behalve dat, Don Carlos is nog in lange niet te Madrid. Voor den giooteu religie-oorlog, naar welken 't is vreemd genoegde ultra-clericalen als met opgestoken hoofden uitzien, (luchten we vooreerst niet. Wel zien we in al wat er geschiedt de na tuurlijke ontwikkeling van eeu idee van den nieuweren tijd, een idee (lat. voor ongeveer dertig jaar 't eerst klaar en logisch werd uiteengezet de scheiding van staat en kerk. De staat op 't natuurlijke is dit ook niet 't goddelijke recht gebouwd en de gewetens vrij van eenigen redeloozen dwang, want hierop komt dat groote idee eigenlijk neer. Het is niet de vraag geloof of commune, God of Satan maar het moet daarheen dat niet de eene mensch //in Gods naam" de baas speelt over den anderen, maar dat er niemand zich plaatse tusschen den mensch en God, en dat 't recht heersche op de aarde en niet de dolzinnige dweepzucht. ïng'ezonclen. ^txilïlien. Voornemens zijnde om onder redactie van den Heer W. J. HOFDIJK een Gedenkboek der Feest viering ter gelegenheid van de 25,jarige regeering van Z. M. WILLEM III ter perse te leggen, wenden wij ons langs dezen neg tot allen in den lande, die bouwstoffen voor dit werk kunnen verschaffen, en genegen zijn deze onderneming te bevorderen. Vooral hebben wij hierbij het oog op de vele Feeslcommissiën, die zich in de meeste plaatsen heb ben geconstitueerd en daar 't ons plan is van elke feestviering, zelfs in de kleinste plaats, melding te maken, verzoeken wij iedere Commissie ons in ruime mate mede te deelen, wat in hare plaats op den dag van het Kroningsfeest is voorgevallen. Verder houden wij ons aanbevolen voor particuliere mededeelingen omtrent dit onderwerpkortom voor alles wat kan strekken om ons boek zoo volledig mogelijk te maken. Aangezien al de namen der leden van Feest.com- missiën in het werk zullen voorkomengelieve men ook daarvan een juiste opgaaf te zenden. De nicdedeelingen omtrent de feestelijkheden wensch- ten wij gaarne zoo spoedig mogelijk na 12 Mei te ontvangen, maar de namen der Leden van de Com- missiën nu reeds, om de lijst vooraf te kunnen samenstellen. Haarlem, Maart 1874. DE ERVEN E. BOIUN. Kerk- en Sclioolnieuws. Op het zestal van predikanten voor de vacature bij de Ned Herv. Gem. te 's Gravenhage komt o. a. ook voor ds. Ii. V. Hogerzeil te Arnhem. Bedankt voor Wemeldinge door ds. T. Ilage te Wol ph aartsdijk. Tot opperrabbijn der hoofdsynagoge van de Israë litische Gemeente te Amsterdam is benoemd dr. J. H. Duenner, rector bij het Israëlitische Seminarium. BINNEN GEK O M E N 14 Maart. Haamstede, N. Nolet Cz. Batavia, Rotterdam. Bevallen van een JAX e i s j e C. J. OLD ËMANG arrer. Olwerkerk in Duiveland, 14 Maart 1874. Eenige Kennisgeving. De Notaris Mr. C. VAN DER LEK DE CLKRCQ, zal, ten verzoeke van de Iieereu M. C. DE CRANE ZOON, publiek verkoopeu Op ~Wroen sela g" IVXaart 187AL, des voormiddags 11 ure, in de Herberg van J. FAN DEll BIJL te Bruinisse EENE AANZIENLIJKE PARTIJ mitsgaders Alles afkomstig van het bij Ouwerkerk gestrande Stoomschip „TWCultatixH.'5 Op X>ondei'clag- XO Maart l&T'AL, des vooriniddags 11 ure, in de CONCERTZAAL te Zierikzee EENE PARTIJ bestaande, in ANKERS, KETTINGEN, ZEILEN, TOUW- en KOPERWERK, TROSSEN, een completen STOOMLIER, een dito IIANDLIER en 3 SLOEPEN, enz. afkomstig van de gestrande Stoomschepen en mitsgaders ■van g-ezeg-cle beliepen, gestrand bij OUJFERKERK en op den BANJAARD. Nadere information ten Kantore van de Ileeren M. C. DE CRANE ZOON te Zierikzee. voor den verkoop van g*oecle Sigai*en worden gevraagd. Men adresscere zich franco aan het SIGAREN-MAGAZIJN ,,DE HOOKERS" Ie Aardenburg Marktstraat No. 197. Monsters worden het geheele rijk door verzonden tegen franco toe zending van vijf en twintig cents of meer Nederl. Postzegels en duidelijk adres.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1874 | | pagina 3