/II IUk/U SI Hi; Ol ltAM. 1873. No. 48. Woensdag 18 Juni. 76ste jaargang. F e uiileto n. Vertrek der 0. I. Mail. AFKONDIGING. SECTE-SCHOLEN. Een reisje naar Emancipatoria, MAAND JUNI. 20 dezer via Marseille (expeditie van uit Zievikzee 19 dezer met wachtpost.) 25 ,i ,i Triè'd (expeditie van uit Zierikzee 23 dezer met nachtpost.) 27 u Brindisi (expeditie van uit Zierikzee 26 dezer met nachtpost.) Belanghebbenden worden verwittigd dat de buslichting voor de expeditie der nachtpost geschiedt te 12 H.TIÏ* middernacht. Het HOOFD van het Gemeentebestuur te Zierikzee maakt bekend: dat het kohier voor de belasting op bet Personeel, no. '1, wijk A, van deze gemeente, dienstjaar '1873/74, den 12den dezer maand door den heer Provincialen Inspecteur der Directe Belastingen te Midd élburg executoir verklaard, op heden aan den heer Ontvanger der Directe Belastingen alhier wordt ter hand gesteld ter invordering, en dat ieder verpligt is zijn aanslag op den bij de wet bepaalden voet te voldoen. Zierikzee, den 14 Junij 1873. C. J. FOKKER, Welh. I.B. II. Bijzondere scholen en secte-scholen zijn, zoo als ieder bekend is, geen benamingen die de zelfde zaak aanduiden. Wel is waar staan zij, in ruimeren zin, tegenover de openbare of staats school doch dit betreft alleen de wijze van op richting, 't bestuur, het onderhoud en het speciaal toezicht der scholen. Werkelijk zijn de bijzondere scholen op zich zelf nog weer onderscheiden in de zulke die eigenlijk alleen in eigenaar en bestuur verschillen van de openbare maar waarin overigens dezelfde geest leeft en die welke opzettelijk ge kleurd zijn overeenkomstig de bedoelingen van een bijzondere kerkelijke secte. Tegen het bestaan en den bloei van de bij zondere school in haar gezonden staat, naast of wil men als concurrent tegenover de openbare school, kan niemand redelijkerwijze iets inbrengen. Dat de onderwijs-wet van 1857 aan het bestaan en de ontwikkeling der bijzondere school vol komen vrijheid heeft gelaten behoudens waar borgen van bekwaamheid en zedelijkheid der onderwijzers is geheel in den geest van de vrij zinnige grondwet van 1848 we huldigen dat liberale beginsel geheel en al. Immers daar het doel van 't onderwijs is volksopvoeding, is het volmaakt hetzelfde of deze taak rechtstreeks van wege den staat wordt vervuld, dan of par ticulieren zich daarmede belasten voor 't mo- Fantasie door W E E T H E E. IV. Eenig'e minuten daarna kwam zij terug met de de pêches zoo uit Emancipatoria als uit mijn vaderland. Ik verslond natuurlijk die berichten van huis; maar zij vielen mij tegenzij bevatten niets dan een resumé van 't verhandelde in de Kamer-zitting' van dien morgen. //Voortgezet behandeling van 't een-en- twintigste wetsontwerp-rechterlijke inrichting - voor gesteld zeven maal zeven amendementen, allen aan genomen, ten slotte geheele wetsontwerp verworpen. Kabinet ontslag, aangenomen, nieuw kabinet opgetreden, behandeld wetsontwerp tot regeling van de behandeling van wetsontwerpen en de samenstelling van nieuwe kabinetten; art. 1. Elk lid mag maar 7 amendementen op elke alinea van elk art. van een wetsontwerp voor stellen; art. 2. Elk Nederlandsch burger mag maar 7 maal minister zijn; art. 3. In elke zitting (ochtend middag- of avondzitting) mogen maar 2 moties van wan- of vertrouwen worden voorgesteld." Ik had er meer dan genoeg van. Uit Emancipatoria was nopolie van den staat is geen enkele reden geldig. Doch dit alles is ook alleen waar voor zoover de bijzondere school in denzelfden geest werkt als de openbare en enkel beoogt de verstandelijke en zedelijke vorming der jeugd tot burgers van den staat, tot leden der maat schappij, tot zedelijke menschen. Met de seete-sehool is het echter een geheel ander gevalzij staat niet naast of tegenover de openbare school het zelfde werk doende en hetzelfde doel beoogende. Integendeel. Waarom worden seete-seholen opgericht Omdat er kerkelijke secten zijn die in de openbare school elementen missen die zij er in willen hebben en andere elementen er wel in vinden die zij er niet in willen hebben. Wanneer de school geeft algemeene vorming en ontwikkeling, wanneer zij aankweekt een algemeenen goeden zin voor deugd en goede zeden, liefde voor al wat waar, schoon en goed is en das wanneer zij aan algemeene weten schappelijke opleiding der jeugd ook een alge meene zedelijke vorming van het hart paart, is zij nog geenszins naar den zin van de vele bijzondere kerkelijke secten, die integendeel juist door dat algemeene, het eigenaardig bij zondere, dat hen van anderen onderscheidt, in gevaar rneenen gebracht te zien. Men zon zoo zeggen dat de grondslagen van deugd en goede zeden voor alle mogelijke varianten van secten toch dezelfde moesten wezen. Dit is geenszins het geval, althans niet in de schatting der sectarissen want meestal bestaat het eigenaardig onderscheid der seoten niet in de grondslagen van wetenschap en ze delijkheid, maar in allerlei bijzaken, die bij de seeten voor hoofdzaken worden uitgegeven. En zie daar, waarom de openbare school de steen des aanstoots voor de secten is. De secten leven door den seote-geest, de openbare schooi heeft de strekking den seete-geest te doen verdwijnen, daarom willen de secten de openbare school te niet doen en de secte-school er voor in de plaats stellen. De openbare school kweekt een alge meen godsdienstigen zin, die op den duur de secten zou oplossen, in één algemeen humaan en goedsdienstig lichaam, zooals 't ook waar achtig behoorde te zijn. Doch 't is klaar dat dit de private belangen der sectarissen moet schaden en van daar dat de openbare school dezen een ergernis is. Als de secte-school zich ten doel stelde de ver standelijke, zedelijke en godsdienstige opleiding der jeugd, wie zou dan iets tegen haar hebben Zij zou dan immers geen ander doel beoogen ondertusschen een niet minder gewichtig' bericht aan gekomen; 't luidde aldus: //Amazonia heeft den oorlog verklaard aan Emancipatoria, Utopia moet plicht doen, de Xantippe in zee". 'tScheen dat deze tijding van eeu uitgebroken oot'Jog niet veel sensatie maakte aan boordmen scheen ze verwacht te hebben of zoo familiaar te zijn met den staat van oorlog dat men er niet veel omgaf. Ik zou gaarne eens even een kijkje genomen hebben op. 't station dat daar, pal als een rots, zijn zwarte omtrekken afteekende op het vlak der zee. Hoe was het gebouwd? dreef het of was 't op den bodem der zee bevestigd? en meer vragen wenschte ik beantwoord te zien. De officier die de barcas gekommandeerd had wandelde nog op de galerij en de barcas zelf was nog te water met zes man er in. Ik wendde mij dus beleefd met mijn verzoek tot dé officier doch. zij scheen van de meening der kapitein te wezen en gaf mij geen antwoord. Daar ik ondertuschen door een geduchten honger gekweld werd, wil ik wel er kennen dat mijn belangstelling in 't zee-station aan merkelijk verminderde naarmate mijn maag met meer ernst haar rechten begon te doen gelden. Ik sukkelde naar beneden en wist er niets beters op dan de machinist te gaan raadplegen. Gij komt juist van pas, zei deze, om iets interessants te zien; we gaan op 't dan de veieeniging der menschen in een zelfde groote huisgezin, tot beoefening van dezelfde deugden en in den dienst van denzelfden God. Maar wat de secte-school als baar kenmer kend karakter begeert is juist datgene wat niet vereenigt maar verdeelt, wat geen humaniteit en menschenliefde kweekt, maar haat, uitsluiting en minachting van andersdenkenden, wat niet is de dienst van denzelfden God, maar de slaafsche onderworpenheid aan bijzondere valsche goden, eigen altaren en eigengemaakte dogma's. De openbare school strekt naar vereeniging der menschen, de secte-school heeft verdeeldheid tot gevolg. De openbare school kan nationaal zijn zoodat de jeugd zich in haar reeds leert gevoelen tot eenzelfde huisgezin te belmorende seete-sehool brengt scheuring te weeg onder de kinderen van het zelfde vaderland, zij verstikt de nationaliteit, zelfs zonder er althans het wereldburgerschap voor in de plaats te geven. De openbare school kweekt deugd en goede zeden aande secte- school leert de kinderen reeds de deugd van anderen als zonde te beschouwen, de reine zeden van den naasten als onrein te verdenken. Een gulden is honderd oenten waard 't zij hij in de handen van een Protestant, of van een Katho liek, of van een Israëliet of van wie ook is maar een zelfde heilige waarheid wordt, gru welijk genoeg 1 als waarheid of als leugen be schouwd naar gelang zij geleevaard wordt in de openbare dan wel in de secte-school. Dit zijn eenige punten die wij tegen de secte- scholen hebben. Er zijn er nog meer. De openbare school bevordert de heerschap pij van dien deugdzin en die zedelijke beginselen waardoor het rijk der gerechtigheid wordt uit gebreid en het zedelijk peil der menschheid opgevoerd tot een hooger standpunt. De secte- school wordt enkel en alleen opgericht en aan gebonden tot bevordering der bijzondere belangen en bedoelingen van bijzondere kerkelijke par tijen. En verre, zeer verre is het er van af, dat die belangen wezenlijk, en die bedoelingen rein en zuiver zouden zijn. Wil niet de eene secte de vrijheid en de andere de slavernij van den geest Leert niet deze secte dat de mensch rechtstreeks tot God kan gaan in verzuchting, gebed, gedachte en geloof, terwijl gene leert dat dit alles speciaal het werk is van daartoe be voegde enkele uitverkorenen af afgeriehten Leert niet de eene secte den naaste als zich zelf te beminnen terwijl de andere verdoemenis uitspreekt over allen die niet juist tot baar be lmoren Leeren niet alle secten meten met twee derlei maat en wegen met tweederlei wage oogeublik anker op om de reis voort te zetten; ik wacht het sein, nu moet gij even met dezen jongen meegaan dan kunt ge eens zien in het kabelgat. Ik volgde //dezen jongen", die evenwel niet bijzonder ge vleid werd met dien titel, want hij was eeu kerel van zes voettoch had zijn gelaat wel een ietwat dom- lummelachtige uitdrukking. Wij kwamen spoedig waar we wezen moesten en waar ik het stalen anker-lint ook werkelijk om dien grooten trommel gewonden zag er waren evenwel onderscheidene omwonden trommels doch die schenen voor reserve te dienen. Het eind van 't lint van de trommel naar 't voorschip stond strak gespannen en daar langs zag ik wel een man of tien op gelijke afstanden van elkander staan't waren allen nog al flink gebouwde kerels, doch in hun gelaat hadden ze ook allen dat idioterige, dat ik bij //dezen jongen" opgemerkt had. Ik deed eenige vragen, doch kreeg niet veel meer ten antwoord dan Yessir! don 't know; sais pas- watblief? en dergl. Ik ergerde mij. Hier kwam nog iets bij dat ik den lezer nog niet medegedeeld heb, namel. de kleeding, of uniform van //deze jongens". Zij waren gestoken in eeu pak dat ik niet beter weet te noemen dan een hansop; 'twas buis en broek aan elkaar; daarbij droegen ze een mutsje zoo eenvoudig en stijf mogelijk, kortom hun kostuum was in mijn

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1873 | | pagina 1