«DEL
ascules
1872. No. 87. Zaterdag 2 November. 75ste jaargang.
Zll.lllkZIISflIK liOIHAM.
NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD
voor het arrondis- seiiient Zieriknee.
IEN.
ctober 1872,
rij
HOUT,
ber 1872,
MINS.
DEGEN."
MER te Goes,
r oleum
"EL- en
EN,
Inspectie op de Straten.
BE li E ND MAK. IN G.
KENNISGEVING.
DE BAKENS.
JELTJEJV.
1872.
[■nine Boonen 40 ct.
f 11.75 a
- 10'.— a
12.25
10.75
7.25
4.25 a -
4.a -
2.75 a
3.25 a - 3.75
7.50 a - 8.50
8.— a - 9.—
8.50 a - 9.50
7.75 a
G.50 a -
4.85
3.25
8.75
7.25
3nig"e dochter en
•ia5 slechts 19
:n.
C. HEIJSE.
J. ERMERINS.
yeviiig.
CKER'S
hekomen bij de
i"GH, te Arnhem.
aar bij W. VAN
Dam te Zierikzee.
zoekt bij de aan-
Raads-
VNMER-
IN". Dezelfde
zijn ontslag als
verhinderen eene
nemen.
CAU.
NSJE zal, te Zie-
OOPEN als
oek
SCHAAFBANK,
lelbogerd, aan de
KOE
PUT;
de Balie
irtij
E
s avonds 8 UUR.
:*ij S bij hunnen
mstreken de
Zijlstra.
an te Zierikzee.
Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond
uitgezonderd op FEESTDAGEN.
Prijs per drie maanden ƒ1.Franco per post 1.
Afzonderlijke nommers 5 centmet Bijblad 10 cent.
PRIJS DER ADVERTENTIEN:
Per gewonen regel 10 'cent. Huwelijks- G eb oor te
en Doodberichten van 1 6 regels 60 cent.
Dienstaanbiedingen van 1-5 regels, inits contant betaald, 25 ct.
Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. LAfiMMAtf.
Advertentien worden ingewacht tot 's namiddags 3 ure.
Advprtt?nttt?n pn Abonnementen worden voor DuitécMandOostenrijk en Zwitserland aangenomen door de IiH. HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg,
Fran]cfort a/M^ eil voor RoUerdam door de HH. NI J GH VAN D1TMAR, te Rotterdam.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee
maken bekend: dat op Zaturdag den 2 November e: k.,
eenb Inspectie op de Straten in deze gemeente zal gehou
den worden en noodigen de ingezetenen uit om ieder voor
zijne woning of erf, de stratenpaden, stoepen en goten
rein en zindelijk te houden, en alzoo de bepalingen van
het politie-reglement behoorlijk na te levenopdat de straf
bepalingen niet zouden behoeven te worden toegepast.
Zierikzee, den 16 October 1872.
De Burgemeester en Wethouders,
C. J. FOKKER, Weth.l.B
De Secretaris
J. G. BETHE, l.S.
De BURGEMEESTER van Zierikzee maakt bekend, dat
ten gevolge van het genomen ontslag, door den -heer mr.
B. C. Cau, als lid van den Raad dezer gemeente, de ver
kiezing van een lid zal plaats hebben op vrijdag den '15
November '1872, van des morgens negen tot des namiddags
vier uur, in de bovenzaal op het Raadhuis alhier, waartoe
de kiezers een oproepingsbrief, met ingesloten stembiljet
zal worden te huis bezorgd.
Zierikzee, den 23 October 1872.
C. J. FOKKER, Weth. l.B.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS vair Zierikzee
maken bekend dat met den 16den dezer maand in wer
king is getreden het Reglement vaii politie voor het Ka-
van Walcheren, van Veere tot Middelburg.
Zij vestigen daarop de aandacht van de ingezetenen,
door wie het boroep van schipper wordt uitgeoefend, of
die eigenaren zijn van vaartuigen, welke in de gelegenheid
kunnen komen dat Kanaal te bevaren
en maken hen inzonderheid opmerkzaam op de bepaling
van artikel 135 van dat Reglement, dat elk schipper of
bevelvoerder, die het Kanaal bevaart of van de havens ge
bruik maakt, moet voorzien zijn van een exemplaar van
dat reglement, dat verkrijgbaar is gesteld, tegen betaling-
van v ij f t i g cent voor elk exemplaar, bij den sluis-
meester aan de sluis in het Kanaal, H. E. J. ten KATE
van LOO.
Zierikzee, den 23 October 1872.
De Burgemeester en Wethouders,
C. J. FOKKER, Weth. I. B.,
De Secretaris,
J. P. N. ERMERINS.
De BURGEMEESTER van Zierikzeebrengt ter kennis
van de Ingezetenen, dat op Maandag, den 4 November a. s.
des namiddags ten één ureop het Raadhuis alhier, eene
openbare Vergadering van den Gemeente-Raad zal gehou
den worden.
Zierikzee, den 30 October 1872.
De Burgemeester,
C. J. FOKKER, Weth. I. B.
Wie heeft ze niet reeds menigmaal gezien,
die eenvoudige, doorgaans doodeenvoudige din
gen, zonder gedaante of schoonheid, die daar
overal langs onze stroomen en vaarwaters staan
opgericht, als zooveel ter waarschuwing opge
stoken vingeren. Hier verheft er zich een hoog
in de lucht en draagt aan zijn top eeu zonder
ling, voor een oningewijde raadselachtig figuur,
doch dat voor den schipper een welbekend
teeken is dat hem vermaant tot voorzichtigheid
en goeden uitkijk. Ginds slaat er een vrien
delijk wenkend met zijn houten armen, tot een
teeken dat de veilige haven weldra bereikt zal
zijn en er alleen nog maar een laatste oplettend
heid noodig is om de laatste hindernis te boven
te komen. Daar hangt er een, half omverge
worpen te dobberen in de rollende haren, als
om te verkondigen hoe gevaarlijk het daar moet
zijn waar de wateren en stormvlagen zelfs de
opgerichte teekens niet ontzien die dat gevaar
moeten aanwijzen.
Vriendelijke dingen zijn 't toch altoos die
bakens zij wekken vertrouwen zij verwerven
zich eeu plaatsje in den kring der intieme vrienden
en goede kennissen van den schipperzij winnen
allengs een goede reputatie als belanglooze
gidsen op de gevaarlijke paden tusschen platen,
banken, bouten en schorren. Dit komt vooral
daar van daan dat er steeds een waakzaam oog
ook over hen het toezicht houdt om hen weer
op te knappen als zij in den strijd tegen weêr
en wind en water verminkt worden om hen
weêr op de been te helpen als zij komen te
vallen en vooral ook om hen te verzetten als
het wispelturige getij ze gefopt heeft en verloopen
is. Werden ze dan niet zoo dra mogelijk verzet,
dan zouden ze een geheel verkeerde rol gaan
spelen en de varenden van den goeden weg
afbrengen in plaats van hen daarop te leiden.
Maar. men zet ook wel eens bakens op 't
droge, te midden van 't korenveld of in de
klaverweide. Wie had ooit gedacht, dat wij in
ons vergeten uithoekje, ook zulke nog zouden
te zien krijgen. En toch, ze staan er. Van
Brouwershaven af, zuidwaarts op, staan ze in
een onafzienbare rij met hun sierlijke vlaggetjes
aan den top, als bulanenlansen in den grond
geplant.
Niet ver van, ook niet dicht bij de stad, zoowat
tusschen ver en niet ver in, buigt zich de lijn
der bakens oostwaarts op, om Ronde Weel en
ICaaskenswater heen, over 't Dijkwater door
Dniveland en dan ja, tot in Noord-Brabant toe.
Tot wat al gedachten, opmerkingen, vragen,
twijfelen, spotternij en afkeuring hebben die
bakens al aanleiding gegeven in den korten tijd
van bun aanwezen. En toch ze staan er pas
het getij is nog voor hen geen enkele maal
verloopen, zoo dat ze zouden moeten verzet
worden. We vingen er enkelen op van die
op- en aanmerkingen. Zoo hoorden we van
een enthousiast deze ontboezeming „Weest ge
groet, gij bakens, die de richting aanduidt van
den aanstaandeu weg waarop het vluggewiekte
stoomtuig weldra in vliegende vaart zal voort
snellen om ons nieuwe levenskracht, frissehe
levenslust en welvaart aan te brengenMet
uw sierlijk wapperende vaantjes zijt gij als de
banieren der beschaving en van den vooruitgang
Gij staat daar nu reeds zooveel weken lang en
hebt al menigen storm getrotseerd zonder te
bezwijken, zoo vast heeft men u in den bodem
bevestigd 't zij ons een goed voorteeken, want
gewis zullen uw ontwerpers ook voor den eigen
lijken arbeid zelf wel vaste stekken weten te
steken."
Yan een oud moedertje dat ook van 't aan
staande wonder had gehoord, en nimmer „buten
't ood" geweest was zoodat haar cosmopolitismo
nog maar in primitieven staat verkeerde„Wel!
welMoet dat nu een spoorweg worden En
blijven dan die vlagjes er ook aan? Zouden
die staken wel dik genoeg wezen voor zoo'n
weg van ijzer
Van een zwaarmoedigen twijfelaar„Er zal
wel weêr niet veel van komenwat zouden
wij hier in Schouwen krijgen Bovendien, 't
kan niet, zoo'n brug over 't Zijpe, men moet
er niet gek over denken Nu, dat vinden
wij ook dat men er uiefc gek over denken moet.
„En waar zou al dat geld van daan moeten
komen, en al was de weg ér nu eens 't zou
toch ook alles geen voordeel zijn."
hiu, wij zullen het verslag van al wat we al
zoo hoorden maar niet verder voortzetten. Liever
geven we nog iets ten beste, van onze eigene
overdenkingen, naar aanleiding van do bakens.
Naar we zoo liooren, moet het aanvankelijk
niet kwaad staan met de uitzichten om het
kapitaal te vinden. Daar komt liet natuurlijk
op aan, want aan de mogelijkheid der uitvoe
ring mag niet getwijfeld worden. Waarom zou
ook 't kapitaal niet te bekomen zijn Er is
animo genoeg voor sporenworden er geen
spoorwegen aangelegd met Hollandscb geld tot
zelfs in Rusland, om nu niet te spreken van
den soms onbegrijpelijken trek der kapitalisten
om in de wonderlijkste Amerikaansche spoorweg-
speoulatien mee te doen.
Binnen kort zullen de Prov. Staten van Zee
land in de gelegenheid zijn 0111 hunne sympa
thie voor den Schouwschen spoorweg aan den
dag te leggen. Maar met sympathie en adhesie
is de onderneming wel aangenaam gestreeld,
doch, zoo als we reeds zeiden, 't is vooral specie
waarmede zij geholpen moet worden en met al
den moreelen steun die zulke hooge autoriteiten
in staat zijn aan 't crodiet en 't succes van de
onderneming te verleenen.
Het nemen van aandeelen of 't garandeeren
van een deel der rente zijn de practische mid
delen die op den weg der Provincie liggen.
Mogen haar vertegenwoordigers in deze doen
wat hun hand vindt om te doen.
Ook de betrokken Gemeentebesturen kunnen
een goed bandje helpen. Wie zijn echter die
„betrokken gemeenten" Ons dunkt al de ge
meenten van Schouwen en Duiveland, St. Phi-
lipsland natuurlijk ook en verder die zoo wat
iu de lijn liggen. Yan onze eilanden echter
vast alle gemeenten. Volgens 't afgebakende
traject 'zullen de meeste gemeenten de spoorbaan
niet onmiddellijk bij haar bebouwde kom zien
aangelegd. Voor geen enkele zal de afstand
echter zoo groot zijn dat men zou kunnen
meenen dat zij er geen belang bij beeft.
Ook Zierikzee wordt niet zoo direct aange
raakt door de ontworpen lijn. 't Zij 't station
geplaatst worde aan den Brouwershavenschen
straatweg, of zoo als ee'hs gedroomd is, op den