1
llll kZIJSCIlK (OlIiA M.
voor het arrondis- xj&a sement Zierikzee.
ÜT'1
1873 No 33. Woensdag 16 October. 75ste jaargang.
NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD
Binnenland.
m
f
h
pOt.
't
5b«|,«
65'/lc
87H/1S
29!;,
25%
25»/,s
4011/j,
98%
86'la
98%
88!/,
74%
74%
63!/,
59l/i,
591/,
63%
641/,,.
1561/,
Mi/,
99%,
94,a
228%
133
93%
97%
n'k
77%
7 321],
'S i) 2,43
2,141/,
7 2,75
- 6,50
-12.—
-12,50
-11
- 8,50
lelt 1872.
indsche ponden.
f 29,50 a 30,—
- 28,50 a 29
29,— a 29',50
28,- a 28,50
- 27,— a 27,50
- 29,— a 29,50
28— A 28,50
27 a 27,50
y' a 3,50
.N te Zierilczee.
Deze Courant verschijnt DINSDAG en VMJDAG avond
uitgezonderd op FEESTDAGEN.
Prijs per drie maanden/l.— Franco per post 1.
Afzonderlijke noinmers 5 centmet Bijblad 10 cent.
PEIJS DEE AD Y EET EN TIEN
Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks- Geboorte-
en Doodberichten van 1 6 regels 60 cent.
Dienstaanbiedingen van 1-5 regels, mits contant betaald, 25 ct.
A,Je gtakken, tic redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave iu te zenden aan den uitgever II. LAKENMAN
Advertentien worden ingewacht tot 's namiddags 3 ure.
a mnkemfnten worden voor DuitscMand, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTEIN k VOGLBR, te Uamhurg,
to*"" en Al a/M„ enz. en voor Rotterdam door de HH. NIJGH VAN D1TMAE, te Rotterdam.
Onze Spoorweg-verbinding.
Nog met lang geleden gevoelden wij behoefte
ons gemoed lucht te geven door middel van
eenige artikelen, boven welke wij het opschrift
Bteldae „Ons Isolement." In weinig tijds kan
er veel veranderennu spreken we, boud ge
noeg. s: over Onze spoorweg-verbinding. Mogelijk
is dat HU voor 't oogenblik wol wat optimistisch
te achten; 'tis immers nog zoo verniet? Wie
geiooft evenwel niet gaarne wat bij lioopt Dat
is een algemeen, menschelijk zwak en wij, die
ons over een weinig optimisme niet willen ver
ontschuldigen, hebben dat zwak ook. We
traehtea natuurlijk te hopen op de verwezenlijking
van 'tgeen mogelijk en uitvoerbaar is, en dat
we mi die hoep door wat geloof mogen verster
ken rekenen we een voorrecht. Wij maken
daarom gaarne van de ons gegeven gelegenheid
il «na onze lezers zo» wat op de hoogte
te honden, aangaande de vorderingen die onze
onlangs op touw gezette spoorwegzaak tot heden
gem aast heeft.
Dat da voortoopige opneming en uitbakening
van de lijn heeft plaats gehad is van algemeene
bekendheid. Doch door den wakkeren ijver
van den heer Verster zijn ook de overige voor-
loopigc werkzaamheden thans zoo ver gevorderd
dat uitgewerkte plannen, teekeningen, concept-
slatutoi der op te richten naamlooze vennoot
schap, enz. gereed zijn.
Bij' de kapitalisten mag de zaak zich tot
dusver ook iu een niet ongunstig onthaal ver-
hengen.
Het gewenschte succes zou echter ongetwijfeld
spoedi,» en voor goed verzekerd zijn, als de
onderneming mocht rekenen op den moreelen
en materieelen steun van de betrokken provin
ciën en gemeenten.
Tot bereiking van dit doel heeft de aanvrager
der concessie, de heer Mr. A. H. Verster zich
met eon request gewend tot de Provinciale
Staten van Zeeland, aan welk stuk wij een en
ander ontleenen
Vooreerst heeft de heer Verster concessie ge
vraagd voor het aanlegger, ca cxploiteeren eener
spoorlijn van 's Hertogenbosch door de Lang
straat, langs de plaatsen DrunenBaardwijk,
Waalwijk, Waspik, Raamsdohken Geertruiden-
berg, en verder in verbinding met de brug over
het 'Hollandse,h Diep; de voorwaarden waarop
deze concessie verleend kan worden heeft hij
van den Minister van Binnenlandsche Zaken ter
onderteekening ontvangen.
Daarenboven heeft hij aangevraagd gelijke
concessie voor een spoorweg van Brouwershaven
haar Moerdijk, over Zierikzee, het Zijpe, St.
Phüipsland, Steenbergen en in verbinding met
de brug bij Moerdijk.
De bezwaren aan den aanleg van deze lijn
verbonden zijn niet gering, vooral door de nood
zakelijke overbrugging van het Zijpe en de
verbinding van St. Phüipsland met den vasten
wal van N. Brabant; doch een voorloopig on
derzoek door technici, alsmede de bespreking
der zaak met authoriteiten hebben doen zien,
dat die bezwaren geenszins onoverkomelijk zijn,
noch ook dat er ernstige bezwaren tegen het
verkrijgen der concessie in den weg zullen komen.
Een voorloopige genoegzame bestudeering der
zaak geeft voldoenden grond voor de verwach
ting dat de inkomsten der exploitatie het kapitaal
der onderneming tot een goede geldbelegging
kannen maken het gedeelte door de Langstraat
loopende doet een minimum van ruim 5% rente
verwachten, berekend naar het tegenwoordige
locale verkeer, 't welk natuurlijk kan toenemen
als de spoorweg eenmaal geopend zal zijn.
Voor het gedeelte Brouwershaven-Moerdijk
zal vooral gerekend moeten worden op een
transito-verkeer, daar het locale verkeer niet
genoegzaam zon zijn om het hooge aanleg-ka-
pitaal te rechtvaardigen.
Deze zaak is van ongewoon belang voor de
beide provinciën, maar vooral voor Zeeland,
daar een spoorweg als dé ontworpene een einde
zal maken aan den staat van afzondering, waarin
de eilanden Schouwen, Duivelctnd en St. Phi-
lipsland verkeeren, terwijl daardoor Brouwersha
ven tot een eerste haven, na Vlissingen, op de
westkust, kan worden verheven en de opkomst
eener belangrijke plaats als Zierikzee daaruit
kan voortvloeien.
Er bestaat derhalve veel grond om te ver
wachten dat de Provinciale Staten van Zeeland
zich voor het welgelnkken der onderneming
ernstig zullen intéresseeren zoowel door moreelen
invloed bij de authoriteiten als door deelname
in de kapitaalvorming.
Immers door de provincie worden gemeente
en provinciale kunstwegen gesubsideerd tot 60%
van de kosten van aanleg, bij wijle ook door
de kosten van onderhoud voor haar rekening
te nemen, en door renteloos voorschotterwijl
toch een spoorwegliju, die zulk een aanmerkelijk
deel der provincie aan het Europeesche net ver
bindt, als van ongelijk veel grooter gewicht
kan beschouwd worden.
Het subsidieeren van de spoorweg-onderne
mingen door de provinciën of het nemen van
aandeelen in het benoodigd kapitaal is ook geen
zeldzaamheid, daarjuist in de laatste zomerziting
van de Provinciale Staten, Overijssel voor een
som van f 500,000 heeft deelgenomen in het
kapitaal voor den spoorweg van Zwolle naar
Almelo en Gelderland voor f 150.000 in liet
kapitaal voorden spoorweg van Zutphen naar
Bocholt.
Dewijl verder de concessie van de lijn 's Her
togenboschZwatuwemetl Januari 1873 vervalt
kan de behandeling dezer zaak geen uitstel lijden.
Wij vereenigen ons volkomen met de strekking
van dit verzoekschrift. Wij meenen dat de
Provinciale Staten van Zeeland nimmer aarzelen
zullen iedere gunstige gelegenheid aan te grijpen
om den staat van isolement, waarin onze altoos
nog zoo belangrijke provincie nog voor een groot
deel verkeert, op te heffen.
De tijden zijn lang vervlogen dat Zeeland
met behulp der oude middelen van gemeenschap
en vervoer, aan de overige provinciën verbonden
was zonder bij die provinciën veel ten achter
te staan. Tegenwoordig, nu men het hart van
Duitschland of de steden van den Boven-Rliijn
kan bereiken in denzelfden tijd, dien men behoeft
om, zelfs met behulp van stoombooten, van
onze streek naar Dordrecht of Rotterdam te
komennu bovendien de transiet-handel een
steeds toenemende vlucht verkrijgt en daarom
naar meerdere en kortere wegen van gemeenschap
met de zee zoekt, - nu moeten alle krachten
ingespannen worden om niet langzamerhand alle
verkeer en alle locale industrie en handel tot
een minimum terug gebracht te zien worden.
Het is daarom zaak dat allen die iets kunnen
toebrengen tot de verwezenlijking van het spoor
wegplan, ook krachtig medewerken. Van de
ondersteuning der betrokken Gemeenten meenen
wij dat de heer Verster wel zeker zal kunnen
zijn. Wij twijfelen niet of de Gemeenten van
Schouwen, Duiveland, St. Phüipsland en Noord
westelijk Noord-Brabant zullen allen 't belang
der zaak voor haar respectieve bloei en voor
spoed inzien en naar vermogen medewerken
aan de bereiking van het sckoone doel, de ver
binding van Brouwershaven met het groote
spoorwegnet.
Z1EEIKZEE, 15 October 1872.
Zierikzee, 14 Oct. Volgens de Staats-Courant van
heden heeft Z. M. benoemd tot burgemeester jhr. de
Citters.
Zierikzee, 14 Oct. Naar wij vernemen hebben er
in de afgeloopen wepk onder de arbeiders aan de ha
venwerken te Bruinisse bij herhaling tooneelen plaats
gehad, die ieder weldenkend man moeten ergeren. Het
werkvolk geniet aan dit werk een voor dezen tijd
des jaars, nu de dagen maar kort zijn, zeer hoog loon
doch niet tevreden met nu en dan eigenmachtig het
werk te staken, waarvoor hun nochtans het bepaalde^
dagloon moet uitbetaald worden, geven zij zich over
aan ergerlijke buitensporigheden door misbruik van
sterken drank.
Hoeveel sympathie wij ook gevoelen voor den op-
passenden en vlijtigen arbeider en hoe gaarne wij
dezen een goed loon wenschen toegekend te zien,
moeten we ook ten sterkste afkeuren dat sommige
werklieden zoo baldadig, zoo dom en zoo brooddron
ken kunnen zijn en bovendien zoo onbillijk jegens
hun werkgevers» Zulk werkvolk verdient geen hoog
loon te genieten en het is te bejammeren dat er om
standigheden zijn, die hen in hun booze baldadigheid
stijven.
Het is genoegzaam bewezen dat het verkeerd is
als de patroon of werkgever zijn onderhoorigen geheel
in zijn macht heeft, zoodat zij bloot staan voor wil
lekeur doch evenzeer is het geheel verkeerd als de
willekeur ter beschikking vau de arbeiders is gesteld.
Toch is dit menigmaal werkelijk het geval. De aan-