1 llll kZIJSCIlK (OlIiA M. voor het arrondis- xj&a sement Zierikzee. ÜT'1 1873 No 33. Woensdag 16 October. 75ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Binnenland. m f h pOt. 't 5b«|,« 65'/lc 87H/1S 29!;, 25% 25»/,s 4011/j, 98% 86'la 98% 88!/, 74% 74% 63!/, 59l/i, 591/, 63% 641/,,. 1561/, Mi/, 99%, 94,a 228% 133 93% 97% n'k 77% 7 321], 'S i) 2,43 2,141/, 7 2,75 - 6,50 -12.— -12,50 -11 - 8,50 lelt 1872. indsche ponden. f 29,50 a 30,— - 28,50 a 29 29,— a 29',50 28,- a 28,50 - 27,— a 27,50 - 29,— a 29,50 28— A 28,50 27 a 27,50 y' a 3,50 .N te Zierilczee. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VMJDAG avond uitgezonderd op FEESTDAGEN. Prijs per drie maanden/l.— Franco per post 1. Afzonderlijke noinmers 5 centmet Bijblad 10 cent. PEIJS DEE AD Y EET EN TIEN Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks- Geboorte- en Doodberichten van 1 6 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1-5 regels, mits contant betaald, 25 ct. A,Je gtakken, tic redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave iu te zenden aan den uitgever II. LAKENMAN Advertentien worden ingewacht tot 's namiddags 3 ure. a mnkemfnten worden voor DuitscMand, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTEIN k VOGLBR, te Uamhurg, to*"" en Al a/M„ enz. en voor Rotterdam door de HH. NIJGH VAN D1TMAE, te Rotterdam. Onze Spoorweg-verbinding. Nog met lang geleden gevoelden wij behoefte ons gemoed lucht te geven door middel van eenige artikelen, boven welke wij het opschrift Bteldae „Ons Isolement." In weinig tijds kan er veel veranderennu spreken we, boud ge noeg. s: over Onze spoorweg-verbinding. Mogelijk is dat HU voor 't oogenblik wol wat optimistisch te achten; 'tis immers nog zoo verniet? Wie geiooft evenwel niet gaarne wat bij lioopt Dat is een algemeen, menschelijk zwak en wij, die ons over een weinig optimisme niet willen ver ontschuldigen, hebben dat zwak ook. We traehtea natuurlijk te hopen op de verwezenlijking van 'tgeen mogelijk en uitvoerbaar is, en dat we mi die hoep door wat geloof mogen verster ken rekenen we een voorrecht. Wij maken daarom gaarne van de ons gegeven gelegenheid il «na onze lezers zo» wat op de hoogte te honden, aangaande de vorderingen die onze onlangs op touw gezette spoorwegzaak tot heden gem aast heeft. Dat da voortoopige opneming en uitbakening van de lijn heeft plaats gehad is van algemeene bekendheid. Doch door den wakkeren ijver van den heer Verster zijn ook de overige voor- loopigc werkzaamheden thans zoo ver gevorderd dat uitgewerkte plannen, teekeningen, concept- slatutoi der op te richten naamlooze vennoot schap, enz. gereed zijn. Bij' de kapitalisten mag de zaak zich tot dusver ook iu een niet ongunstig onthaal ver- hengen. Het gewenschte succes zou echter ongetwijfeld spoedi,» en voor goed verzekerd zijn, als de onderneming mocht rekenen op den moreelen en materieelen steun van de betrokken provin ciën en gemeenten. Tot bereiking van dit doel heeft de aanvrager der concessie, de heer Mr. A. H. Verster zich met eon request gewend tot de Provinciale Staten van Zeeland, aan welk stuk wij een en ander ontleenen Vooreerst heeft de heer Verster concessie ge vraagd voor het aanlegger, ca cxploiteeren eener spoorlijn van 's Hertogenbosch door de Lang straat, langs de plaatsen DrunenBaardwijk, Waalwijk, Waspik, Raamsdohken Geertruiden- berg, en verder in verbinding met de brug over het 'Hollandse,h Diep; de voorwaarden waarop deze concessie verleend kan worden heeft hij van den Minister van Binnenlandsche Zaken ter onderteekening ontvangen. Daarenboven heeft hij aangevraagd gelijke concessie voor een spoorweg van Brouwershaven haar Moerdijk, over Zierikzee, het Zijpe, St. Phüipsland, Steenbergen en in verbinding met de brug bij Moerdijk. De bezwaren aan den aanleg van deze lijn verbonden zijn niet gering, vooral door de nood zakelijke overbrugging van het Zijpe en de verbinding van St. Phüipsland met den vasten wal van N. Brabant; doch een voorloopig on derzoek door technici, alsmede de bespreking der zaak met authoriteiten hebben doen zien, dat die bezwaren geenszins onoverkomelijk zijn, noch ook dat er ernstige bezwaren tegen het verkrijgen der concessie in den weg zullen komen. Een voorloopige genoegzame bestudeering der zaak geeft voldoenden grond voor de verwach ting dat de inkomsten der exploitatie het kapitaal der onderneming tot een goede geldbelegging kannen maken het gedeelte door de Langstraat loopende doet een minimum van ruim 5% rente verwachten, berekend naar het tegenwoordige locale verkeer, 't welk natuurlijk kan toenemen als de spoorweg eenmaal geopend zal zijn. Voor het gedeelte Brouwershaven-Moerdijk zal vooral gerekend moeten worden op een transito-verkeer, daar het locale verkeer niet genoegzaam zon zijn om het hooge aanleg-ka- pitaal te rechtvaardigen. Deze zaak is van ongewoon belang voor de beide provinciën, maar vooral voor Zeeland, daar een spoorweg als dé ontworpene een einde zal maken aan den staat van afzondering, waarin de eilanden Schouwen, Duivelctnd en St. Phi- lipsland verkeeren, terwijl daardoor Brouwersha ven tot een eerste haven, na Vlissingen, op de westkust, kan worden verheven en de opkomst eener belangrijke plaats als Zierikzee daaruit kan voortvloeien. Er bestaat derhalve veel grond om te ver wachten dat de Provinciale Staten van Zeeland zich voor het welgelnkken der onderneming ernstig zullen intéresseeren zoowel door moreelen invloed bij de authoriteiten als door deelname in de kapitaalvorming. Immers door de provincie worden gemeente en provinciale kunstwegen gesubsideerd tot 60% van de kosten van aanleg, bij wijle ook door de kosten van onderhoud voor haar rekening te nemen, en door renteloos voorschotterwijl toch een spoorwegliju, die zulk een aanmerkelijk deel der provincie aan het Europeesche net ver bindt, als van ongelijk veel grooter gewicht kan beschouwd worden. Het subsidieeren van de spoorweg-onderne mingen door de provinciën of het nemen van aandeelen in het benoodigd kapitaal is ook geen zeldzaamheid, daarjuist in de laatste zomerziting van de Provinciale Staten, Overijssel voor een som van f 500,000 heeft deelgenomen in het kapitaal voor den spoorweg van Zwolle naar Almelo en Gelderland voor f 150.000 in liet kapitaal voorden spoorweg van Zutphen naar Bocholt. Dewijl verder de concessie van de lijn 's Her togenboschZwatuwemetl Januari 1873 vervalt kan de behandeling dezer zaak geen uitstel lijden. Wij vereenigen ons volkomen met de strekking van dit verzoekschrift. Wij meenen dat de Provinciale Staten van Zeeland nimmer aarzelen zullen iedere gunstige gelegenheid aan te grijpen om den staat van isolement, waarin onze altoos nog zoo belangrijke provincie nog voor een groot deel verkeert, op te heffen. De tijden zijn lang vervlogen dat Zeeland met behulp der oude middelen van gemeenschap en vervoer, aan de overige provinciën verbonden was zonder bij die provinciën veel ten achter te staan. Tegenwoordig, nu men het hart van Duitschland of de steden van den Boven-Rliijn kan bereiken in denzelfden tijd, dien men behoeft om, zelfs met behulp van stoombooten, van onze streek naar Dordrecht of Rotterdam te komennu bovendien de transiet-handel een steeds toenemende vlucht verkrijgt en daarom naar meerdere en kortere wegen van gemeenschap met de zee zoekt, - nu moeten alle krachten ingespannen worden om niet langzamerhand alle verkeer en alle locale industrie en handel tot een minimum terug gebracht te zien worden. Het is daarom zaak dat allen die iets kunnen toebrengen tot de verwezenlijking van het spoor wegplan, ook krachtig medewerken. Van de ondersteuning der betrokken Gemeenten meenen wij dat de heer Verster wel zeker zal kunnen zijn. Wij twijfelen niet of de Gemeenten van Schouwen, Duiveland, St. Phüipsland en Noord westelijk Noord-Brabant zullen allen 't belang der zaak voor haar respectieve bloei en voor spoed inzien en naar vermogen medewerken aan de bereiking van het sckoone doel, de ver binding van Brouwershaven met het groote spoorwegnet. Z1EEIKZEE, 15 October 1872. Zierikzee, 14 Oct. Volgens de Staats-Courant van heden heeft Z. M. benoemd tot burgemeester jhr. de Citters. Zierikzee, 14 Oct. Naar wij vernemen hebben er in de afgeloopen wepk onder de arbeiders aan de ha venwerken te Bruinisse bij herhaling tooneelen plaats gehad, die ieder weldenkend man moeten ergeren. Het werkvolk geniet aan dit werk een voor dezen tijd des jaars, nu de dagen maar kort zijn, zeer hoog loon doch niet tevreden met nu en dan eigenmachtig het werk te staken, waarvoor hun nochtans het bepaalde^ dagloon moet uitbetaald worden, geven zij zich over aan ergerlijke buitensporigheden door misbruik van sterken drank. Hoeveel sympathie wij ook gevoelen voor den op- passenden en vlijtigen arbeider en hoe gaarne wij dezen een goed loon wenschen toegekend te zien, moeten we ook ten sterkste afkeuren dat sommige werklieden zoo baldadig, zoo dom en zoo brooddron ken kunnen zijn en bovendien zoo onbillijk jegens hun werkgevers» Zulk werkvolk verdient geen hoog loon te genieten en het is te bejammeren dat er om standigheden zijn, die hen in hun booze baldadigheid stijven. Het is genoegzaam bewezen dat het verkeerd is als de patroon of werkgever zijn onderhoorigen geheel in zijn macht heeft, zoodat zij bloot staan voor wil lekeur doch evenzeer is het geheel verkeerd als de willekeur ter beschikking vau de arbeiders is gesteld. Toch is dit menigmaal werkelijk het geval. De aan-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1872 | | pagina 1