«IEMKZEESCHE COURANT. voor het arrondis- sement Zierikzee. ER NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD I PRIJS DER ADV ERTEN TIEN: DE SPOORWEG. law, no. 67. Zaterdag 24 Augustus. 75ste jaargang. 5,75. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond uitgezonderd op FEESTDAGEN. Prijs per drie maanden ƒ1.'Franco per post/1. Afzonderlijke nommers 5 centmet Bijblad 10 cent. Per gewonen regel 10 cent. Hu wel ij k s - Geboorte- en Doodberichten van 1 6 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van 1-5 regels, mits contant betaald, 25 et. Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. EVKESMVN. Advertentie» worden ingewacht tot 's namiddags 3 ure. r,v. Abonnementen worden voor DuitscMmd, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg v" Lubek, Frankfort ajM., enz. en voor Rotterdam door de II11. NIJGII VAN D1TMAR, te Rotterdam. BEKENDMAKING. BüRGRMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee. Gelet op Prov. blad no.. 65 van 1872, Maken bekend, <Ja t de werkzaamheden tot bedijking van HF'.». 2 win zoo vér gevorderd .zijn, dat welligt binnen- n&.:ge ilftgan de vaart.' door de geul bemoeijelijkt en de geul "h: -una geheel, gesloten zal zijn, waaruit volgt, dat d tqi have»; van Retranchement zal zijn af,ge.s 1 oten. .''ZkkiKZÉÊ, den 20 Augustus 1872. De Burgemeester en, Wethouders, B. C. O AU. De Secretaris J. P. N. ERMERINS. O ÏMIOE PING. V BÜ HGEMEESTER van Zierikzee; Gelet hebbende op de missive van den heer Commissaris des: Konings in Zeeland van dort 17den dezer A n°. 4556, 3de afd. r o e p t bij .deze op OOJa^JÊMS van der JAGrT, verlofganger der ligting 1858, behoorende tot het 3de Re- gejnoDt Infanterie, die zich heeft schuldig gemaakt aan, overtreding van aid. '136. der Militie wet, om zich reglstreeks' en pnverwijkl te begeven naar zijn korps in de legerplaats, bij Millingen, alwaar hij "Ni iterl'ij k d e n 2 6 s t e n dezer msand moét aanwezig zijn, voorzien van zijne kleeding en equipementstitUkeu, alsmede van zijn door mij afgetee- kende verlofpas, ten einde overeenkomstig art. 137 der Mi-, litipwet gedurende drie maanden onder de wapenen te worden gehouden. ZiÉhiitzÉE, den 20 Augustus 1872. De Burgemeester B. C. CAU. Het zal zeker velen met ons aangenaam ge weest zijn te vernemen hoe aanvankelijk de belangstelling iu het nieuwe spoorwegplan BrouwershavenZevenbergen groot genoeg bleek te. zijn, om de hcop te wettigen dat althans de voorbereidende werkzaamheden kunnen plaats hebben. Wij zeggen Vélen, doch niet allen. Het is waarlijk te verwonderen hoe er nog znlk een groot aantal mensehen zijn kan, die geenszins van 't algemeen en bijzonder nut van de spoor wegen voor eiken hoek vau 't land, die er maar door bereikt of aangeraakt wordt, overtuigd zijn niet alleenmaar die er zelfs in sommige op zichten schade ia zien. Ook hier ter stede zijn cr nog wel die alios behalve heil zien in den spoorweg. Het is misschien niet kwaad eens enkele van de menigte bezwaren to releveeren, die niet weinigen uit den nij veren burgerstand tegen de nieuwigheid van een Schouwschen spoorweg hebben. Mogelijk gelukt het ons die bezwaren weg te redeneeren en diegenen, die nu nog mot tegenzin de pogingen gadeslaan door onze wakkere baanbrekers aangewend om de zaak aan den gang te helpen, te bekeeren in warme voorstanders en medewerkers. De meening bestaat bij niet weinigen dat de dagelijksche levensbehoeften, die nu al zoo buitensporig hoog in prijs zijn, nog duurder zullen worden omdat alles zaX weggevoerd worden. Slaan we bierbij bei; oog op enkele artikelen. De boter is aau onze Zierikzeesche markt in den regel aanmerkelijk duurder dan in de beste boterstreken van Holland en de andere provinciën. De Delftsche boter, die een zeer gevestigden goeden naam heeft staat bijna altoos veel lager dan de Schouwsehe. Zal nu onze veel duurdere boter worden weggevoerd naar streken waar de markt bijna altoos lager staat? 't Zou vreemd zijn. Maar gesteld eens dat er werkelijk zooveel voor keur voor onze Schouwsehe boter bestaat dat men er in Holland veel meer voor betalen wil dan voor de beste boter aldaar, dan zal de spoorweg althans 't middel zijn om den aanvoer van goede vreemde boter aan onze iu den regel hooge markt gemakkelijk te maken. Wij zién op die wijze de mogelijkheid in dat velen die nu wel eens op marktdag boter zien voorbij hun deur dragon, voortaan zich ten minste nog goede van elders aangevoerde boter zullen' kunnen verschaffen. Een ander artikel, nog onmisbaarder voor den burgerman, de aardappelen, zijn hier al sedert lang 60 k 80 perc. duurder dan aan de beste markten in andere streken. Zeer middelmatige aardappelen zijn hier op 't oogen- blik veel duurder dan do beste en gezoclitste zandaardappelen in Holland. Terwijl tamelijk goede, (beste hebben we in dit saisoeu nog weinig gezien) hier voor f 3,75 a f 4,ver kocht worden, staan ze b. v. te Utrecht, Deven ter en elders genoteerd a 1,70 tot 2,80. Zullen nu onze veel te dure aardappelen weg gevoerd worden naar markten waar de prijzen zoo veel lager zijn 't Laat, wat ons betreft, 't wonder geschieden, doch wij verwachten dan tot vergoeding ook vast veel aanvoer van' goedkooper en ook goede aardappelen. Wij vreezen dat weghalen van alles niet. 't Is een zaak die landbouwers en handelaars niet ondernemen voor hun pieizier. Men voert naar elders wat men daar duurder kan verkoo- pen dan hierdoch daar staat tegenover dat dat men ook weder van elders aanvoert wat daar goedkooper is dan hier. De spoorweg die kan dieuen om weg te voeren staat evenzeer iedereen ten dienste om aan te voeren. Men hoort deze soort van bezwaren dan ook het meest uit den mond van menschon die juist deze artikelen hier aan den man brongen. Vreemd voorwaar, zoo zij tegen don spoorweg zijn, die er volgens hun redeneeringen 't meeste voordeel van zonden ondervinden Wij meenen evenwel dat de grond voor hun afkoer veel meer ligt in hun vrees voor de concurrentie dan in de voorgewende gebeurlijkbeden In veel opzichten afgesloten door onze ligging van de groote marktplaatsen zoowel als van de streken waar voor de groote markten gewerkt en verbouwd wordt, verkeeren we hier doorgaans onder den druk van plaatselijk monopolie. Op velerlei wijzen hangt de meerderheid der par ticulieren van dit algemeen monopolie af. Worden onze middelen van gemeenschap sneller en daardoor beter dan zal dat monopolie van zelf vervallen en worden dan de winkeliers en tns- sehen personen wat minder spoedig rijk, de groote meerderheid der bevolking, de particu lieren zullen er wel bij varen. Door veel leveranciers en winkeliers wordt nu reeds geklaagd dat zooveel particulieren be stellingen doen „over water" en er wordt bij beweerd dat dit in den regel den particulier toch niet voordeeliger uitkomt; maar dat het veelmeer is toe te schrijven aan een zekere zucht naar 't geen van verre komt. Enkele ge vallen zijn ons bekend waaruit werkelijk de waarheid van dit beweren schijnt te blijken. Wij gelooven echter dat in de meeste bedoelde gevallen van dien aard, do particulier wel de gelijk zieli bevoordeelt. Komt nu de spoorweg, dan zijn wij er volstrekt niet bang voor dat iedereen b. v. eeu3 even naar Rotterdam, Breda of den Bosch zal sporen om zich een jas te te laten aanmeten. En al deed zich 't geval eens een enkele maal voor, zoo zal toch nie mand zoo dwaas zijn een artikel elders te koopen tegen hooger prijs dan hier. Is die prijs daar entegen lager dan heeft de particulier die zoo zijn voordeel zoekt groot gelijk. Maar dan staat daar ook tegenover dat de leverancier hier ter plaatse even goed van don spoorweg kan pro fiteered om tc maken dat hij hier kan concur- reeren met de vreemde leveranciers. Hoe komt het dat van 't artikel manufacturen hier in den omtrek misschien veel meer geplaatst wordt door de talrijke reizigers die 'tland afloepen, dan door de winkeliers hier ter stede Wie van een reiziger koopt moet toch diens reis- en verblijfkosten en de transportkosten der goede ren ook betalen en koopt nochtans voordeeliger waarom zouden niet de hier gevestigde winke liers van betere middelen van gemeenschap ook voordeel kunnen trekken om de concurrentie met de reizigers vol te houden En kunnen ze die niet volhouden, welnu 'thooge woord moet er uit, 't publiek belang is grooter dan dat van enkelen. Voerlieden en schippers meenen ook dat hun belangen nadeel zullen lijden bij een spoorweg. Wat de voerlieden betreft, zij kunnen, vrij wel ge rust zijn. Toen de eerste spoorweg in Nederland werd aangelegd was men algemeen innerlijk begaan met het lot dier arme voerlieden die nu zoo op eens broodeloos zouden worden door de concurrentie van de locomotief. Men kon nu de paarden wel doodschieten, meende men. En ziet, nu 't land zoo langzamerhand overspannen wordt met een net van spoorwegen, nu zijn er veel meer paarden dan vóór den tijd van de locomotief en de paarden zijn nog steeds in prijs stijgende. En de schippers Bij de in voering van do stoombooten weeklaagden ze evenzeeren toch varen ze nog. Maar wat veel bcteekent, het groote publiek, in aantal voel groo ter dan het getal schippers, wordt bij elke ver versnelling van het vervoer en bij iedere ver betering van de vervoermiddelen, veel meer gebaat dan het nadeel kan bedragen dat misschien

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1872 | | pagina 1