«IEMKZEESCHE COURANT.
voor het arrondis-
sement Zierikzee.
ER
NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD
I
PRIJS DER ADV ERTEN TIEN:
DE SPOORWEG.
law, no. 67. Zaterdag 24 Augustus. 75ste jaargang.
5,75.
Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond
uitgezonderd op FEESTDAGEN.
Prijs per drie maanden ƒ1.'Franco per post/1.
Afzonderlijke nommers 5 centmet Bijblad 10 cent.
Per gewonen regel 10 cent. Hu wel ij k s - Geboorte-
en Doodberichten van 1 6 regels 60 cent.
Dienstaanbiedingen van 1-5 regels, mits contant betaald, 25 et.
Alle stukken, de redactie betreffende, gelieve men uiterlijk een dag voor de uitgave in te zenden aan den uitgever II. EVKESMVN.
Advertentie» worden ingewacht tot 's namiddags 3 ure.
r,v. Abonnementen worden voor DuitscMmd, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door de HH. HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg
v" Lubek, Frankfort ajM., enz. en voor Rotterdam door de II11. NIJGII VAN D1TMAR, te Rotterdam.
BEKENDMAKING.
BüRGRMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee.
Gelet op Prov. blad no.. 65 van 1872,
Maken bekend, <Ja t de werkzaamheden tot bedijking van
HF'.». 2 win zoo vér gevorderd .zijn, dat welligt binnen-
n&.:ge ilftgan de vaart.' door de geul bemoeijelijkt en de
geul "h: -una geheel, gesloten zal zijn, waaruit volgt,
dat d tqi have»; van Retranchement zal zijn
af,ge.s 1 oten.
.''ZkkiKZÉÊ, den 20 Augustus 1872.
De Burgemeester en, Wethouders,
B. C. O AU.
De Secretaris
J. P. N. ERMERINS.
O ÏMIOE PING.
V BÜ HGEMEESTER van Zierikzee;
Gelet hebbende op de missive van den heer Commissaris
des: Konings in Zeeland van dort 17den dezer A n°. 4556,
3de afd. r o e p t bij .deze op
OOJa^JÊMS van der JAGrT,
verlofganger der ligting 1858, behoorende tot het 3de Re-
gejnoDt Infanterie, die zich heeft schuldig gemaakt aan,
overtreding van aid. '136. der Militie wet, om zich reglstreeks'
en pnverwijkl te begeven naar zijn korps in de legerplaats,
bij Millingen, alwaar hij "Ni iterl'ij k d e n 2 6 s t e n dezer
msand moét aanwezig zijn, voorzien van zijne kleeding
en equipementstitUkeu, alsmede van zijn door mij afgetee-
kende verlofpas, ten einde overeenkomstig art. 137 der Mi-,
litipwet gedurende drie maanden onder de wapenen te
worden gehouden.
ZiÉhiitzÉE, den 20 Augustus 1872.
De Burgemeester
B. C. CAU.
Het zal zeker velen met ons aangenaam ge
weest zijn te vernemen hoe aanvankelijk de
belangstelling iu het nieuwe spoorwegplan
BrouwershavenZevenbergen groot genoeg bleek
te. zijn, om de hcop te wettigen dat althans de
voorbereidende werkzaamheden kunnen plaats
hebben.
Wij zeggen Vélen, doch niet allen. Het is
waarlijk te verwonderen hoe er nog znlk een
groot aantal mensehen zijn kan, die geenszins
van 't algemeen en bijzonder nut van de spoor
wegen voor eiken hoek vau 't land, die er maar
door bereikt of aangeraakt wordt, overtuigd zijn
niet alleenmaar die er zelfs in sommige op
zichten schade ia zien. Ook hier ter stede zijn
cr nog wel die alios behalve heil zien in den
spoorweg. Het is misschien niet kwaad eens
enkele van de menigte bezwaren to releveeren,
die niet weinigen uit den nij veren burgerstand
tegen de nieuwigheid van een Schouwschen
spoorweg hebben. Mogelijk gelukt het ons die
bezwaren weg te redeneeren en diegenen, die
nu nog mot tegenzin de pogingen gadeslaan
door onze wakkere baanbrekers aangewend om
de zaak aan den gang te helpen, te bekeeren
in warme voorstanders en medewerkers.
De meening bestaat bij niet weinigen dat
de dagelijksche levensbehoeften, die nu al zoo
buitensporig hoog in prijs zijn, nog duurder
zullen worden omdat alles zaX weggevoerd worden.
Slaan we bierbij bei; oog op enkele artikelen.
De boter is aau onze Zierikzeesche markt in
den regel aanmerkelijk duurder dan in de beste
boterstreken van Holland en de andere provinciën.
De Delftsche boter, die een zeer gevestigden
goeden naam heeft staat bijna altoos veel lager
dan de Schouwsehe.
Zal nu onze veel duurdere boter worden
weggevoerd naar streken waar de markt bijna
altoos lager staat? 't Zou vreemd zijn. Maar
gesteld eens dat er werkelijk zooveel voor
keur voor onze Schouwsehe boter bestaat dat
men er in Holland veel meer voor betalen
wil dan voor de beste boter aldaar, dan zal de
spoorweg althans 't middel zijn om den aanvoer
van goede vreemde boter aan onze iu den regel
hooge markt gemakkelijk te maken. Wij zién
op die wijze de mogelijkheid in dat velen
die nu wel eens op marktdag boter zien voorbij
hun deur dragon, voortaan zich ten minste nog
goede van elders aangevoerde boter zullen'
kunnen verschaffen.
Een ander artikel, nog onmisbaarder voor
den burgerman, de aardappelen, zijn hier al
sedert lang 60 k 80 perc. duurder dan aan
de beste markten in andere streken. Zeer
middelmatige aardappelen zijn hier op 't oogen-
blik veel duurder dan do beste en gezoclitste
zandaardappelen in Holland. Terwijl tamelijk
goede, (beste hebben we in dit saisoeu nog
weinig gezien) hier voor f 3,75 a f 4,ver
kocht worden, staan ze b. v. te Utrecht, Deven
ter en elders genoteerd a 1,70 tot 2,80.
Zullen nu onze veel te dure aardappelen weg
gevoerd worden naar markten waar de prijzen
zoo veel lager zijn 't
Laat, wat ons betreft, 't wonder geschieden,
doch wij verwachten dan tot vergoeding ook
vast veel aanvoer van' goedkooper en ook goede
aardappelen.
Wij vreezen dat weghalen van alles niet.
't Is een zaak die landbouwers en handelaars
niet ondernemen voor hun pieizier. Men voert
naar elders wat men daar duurder kan verkoo-
pen dan hierdoch daar staat tegenover dat
dat men ook weder van elders aanvoert wat
daar goedkooper is dan hier. De spoorweg die
kan dieuen om weg te voeren staat evenzeer
iedereen ten dienste om aan te voeren. Men hoort
deze soort van bezwaren dan ook het meest
uit den mond van menschon die juist deze
artikelen hier aan den man brongen. Vreemd
voorwaar, zoo zij tegen don spoorweg zijn, die
er volgens hun redeneeringen 't meeste voordeel
van zonden ondervinden Wij meenen evenwel
dat de grond voor hun afkoer veel meer ligt
in hun vrees voor de concurrentie dan in de
voorgewende gebeurlijkbeden
In veel opzichten afgesloten door onze ligging
van de groote marktplaatsen zoowel als van de
streken waar voor de groote markten gewerkt
en verbouwd wordt, verkeeren we hier doorgaans
onder den druk van plaatselijk monopolie. Op
velerlei wijzen hangt de meerderheid der par
ticulieren van dit algemeen monopolie af. Worden
onze middelen van gemeenschap sneller en
daardoor beter dan zal dat monopolie van zelf
vervallen en worden dan de winkeliers en tns-
sehen personen wat minder spoedig rijk, de
groote meerderheid der bevolking, de particu
lieren zullen er wel bij varen.
Door veel leveranciers en winkeliers wordt
nu reeds geklaagd dat zooveel particulieren be
stellingen doen „over water" en er wordt bij
beweerd dat dit in den regel den particulier
toch niet voordeeliger uitkomt; maar dat het
veelmeer is toe te schrijven aan een zekere
zucht naar 't geen van verre komt. Enkele ge
vallen zijn ons bekend waaruit werkelijk de
waarheid van dit beweren schijnt te blijken.
Wij gelooven echter dat in de meeste bedoelde
gevallen van dien aard, do particulier wel de
gelijk zieli bevoordeelt. Komt nu de spoorweg,
dan zijn wij er volstrekt niet bang voor dat
iedereen b. v. eeu3 even naar Rotterdam, Breda
of den Bosch zal sporen om zich een jas te
te laten aanmeten. En al deed zich 't geval
eens een enkele maal voor, zoo zal toch nie
mand zoo dwaas zijn een artikel elders te koopen
tegen hooger prijs dan hier. Is die prijs daar
entegen lager dan heeft de particulier die zoo
zijn voordeel zoekt groot gelijk. Maar dan staat
daar ook tegenover dat de leverancier hier ter
plaatse even goed van don spoorweg kan pro
fiteered om tc maken dat hij hier kan concur-
reeren met de vreemde leveranciers. Hoe komt
het dat van 't artikel manufacturen hier in den
omtrek misschien veel meer geplaatst wordt
door de talrijke reizigers die 'tland afloepen,
dan door de winkeliers hier ter stede Wie
van een reiziger koopt moet toch diens reis- en
verblijfkosten en de transportkosten der goede
ren ook betalen en koopt nochtans voordeeliger
waarom zouden niet de hier gevestigde winke
liers van betere middelen van gemeenschap ook
voordeel kunnen trekken om de concurrentie
met de reizigers vol te houden En kunnen ze
die niet volhouden, welnu 'thooge woord
moet er uit, 't publiek belang is grooter dan
dat van enkelen.
Voerlieden en schippers meenen ook dat hun
belangen nadeel zullen lijden bij een spoorweg.
Wat de voerlieden betreft, zij kunnen, vrij wel ge
rust zijn. Toen de eerste spoorweg in Nederland
werd aangelegd was men algemeen innerlijk
begaan met het lot dier arme voerlieden die nu
zoo op eens broodeloos zouden worden door de
concurrentie van de locomotief. Men kon nu
de paarden wel doodschieten, meende men. En
ziet, nu 't land zoo langzamerhand overspannen
wordt met een net van spoorwegen, nu zijn er
veel meer paarden dan vóór den tijd van de
locomotief en de paarden zijn nog steeds in
prijs stijgende. En de schippers Bij de in
voering van do stoombooten weeklaagden ze
evenzeeren toch varen ze nog. Maar wat veel
bcteekent, het groote publiek, in aantal voel groo
ter dan het getal schippers, wordt bij elke ver
versnelling van het vervoer en bij iedere ver
betering van de vervoermiddelen, veel meer gebaat
dan het nadeel kan bedragen dat misschien