Burgerl. Stand te Zierikzee, Zeetijdingen. Advcrtentiën. de Tienden over den Oogst van 1870. EVANGËLISATI E Een PAKHUIS. Beurs- en Marktberigten. Vervoer-middelen. VERVOLG YAH EEN UITSTAPJE VAN ROCHESTER (N, A.) NAAR NEW-YOllK, Zie do uos. 15 10, 17, 54, 55 en 50 dezer Courant van 1870. (•Vervolg van ons vorig nummer.) VII. De novensiraat intredendezagen wij iets nieuws en wel iets buitengewoon vreemds nl. een zoogenaamde verhevene spoorweg om passagiers van het eene einde der stad naar het andere over te brengen. Wij zullen hiervan ecuig idee trachten te geven daar zoo iets in Holland onbekend is, zoo niet onmo gelijk daar te stellen. Door geheel Amerika zijn in alle steden aan beide zijden der straten zijpaden aan gelegd ongeveer 12 tot 14 voeten breed, iets hooger dan de straataan de buitenzijde dier zijpaden zijn hoogc ijzeren palen die van boven de gedaante hebben van eene tweetaudige hooivork op dezo tanden die verscheidene voeten van elkaar verwijderd geplaatst, zijn liggen de sporenen daar wij do hoogte niet met naauwkeurigheid kunnen opgeven gissen wijdat dezo palen circa 16 voeten hoog ziju en zelfs voor hooi- wagous ruimte genoeg opleveren om er langs of ouder door te rijden. Bij elke voorname straatdie daarop volgtvindt men op de 2de verdieping een station. De lengte van dezen spoorweg is verscheidene mijlen daar hij geheel de stad doorloopt. Men stelde hem daar om het ge drang in die druk bezochttc straat le vermijden. Aan de eene zijdo verlaat men het station en aan de andere zijde er van keert men terug omdat er slechts één weg is aan elke zijde en bijgevolg deze koetsen elkaar niet kunnen passeren. Deze spoorwagens worden aan het station in beweging gebragt door een onmetelijken ketting' van zwaar ijzerdraad hij loopt aan beide einden over een grootcu trommelen deze wordt weder door stoom in beweging gebragt. Deze kabel of ketting loopt onder de wagons door, en brengt door de wrijving over -do assende rijtuigen in beweging. Het vernuft van den ïuensch is groot. Niets schijnt onmogelijk meer. VV onderen, zegt men, geschieden niet meer, en het ge nie schijnt alvermogendhet zou niet onwaarschijnlijk zijn, dat Salomo, als hij ecus kon komen zien hoe het in do 19de eeuw toegaatin New-York voet aan wal zettende, zou uitroepen: „Veel! ja zeer veel nieuws onder de zon, sedert mijn ver blijf op aarde!! Dat steden als New-York straatspoorwegen hebben is wel eene bekende zaandoch om eene zoodanige ma chine in werking tc zien ia iets bijzonder merkwaardigs. Zij passeren door do voornaamste straten waar men voor 5 centen meê rijden kan, en op den hoek van elke straat uitstappenhetwelk oen groot gemak aanbiedt inzonderheid daar, waar de steden uitgebreid en derhalve de afstanden zeer groot zijn. Dat zulks in die straten eene groote levendigheid bevordertkan men nagaan maar niet minder waar is het, dat zij het beste gedeelte der straat innemen; dit in l'oliand van toepassing te brengen, zou door de beperkte ruimte, zoo ais ik zeide, ouder de onmogelijkheden behooren. Van daar dan ook, dat zij op Broadway niet toegelaten worden, en men daar slechts door omnibussen wordt gediend. Van deze spoorwagens, wordt veel gebruik gemaakt, cn wij zagen met verbazing, hoe men des middags te 12 ure oi' des namiddags te 6 ure, naauwelijks plaats kon bekomen en dan de passagiers nog als haringen inge pakt bij duizenden zoo wel in spoorkarren als omni bussen steeds af- en aanredendat er geen ongelukken aan de orde van den dag zijn is zeer te bewonderen. Tot voorkoming hiervan heeft men dan ook reeds onderscheidene middelen beraamd om Broadway eenig- zius van die drukte te bevrijden, daar men thans bezig is, een ondernavdsckeu spoorweg aan te leggen. Ook daarvan strekt het mij nog tot een genoegen u een denkbeeld te km neu gevenik verzoek u daartoe mij niet uwe verbeelding te volgen tot onder Broadwuy. De Pneumatische tunnel, thans in aanbouw onder ae voornaamste straat van New-York, is niet minder dan het vroeger vermelde, een gedenkstuk van menschelijk vernuft en wetenschap. Onze gids bragt ons in oen' kelderdie uitkwam oude r een' kelder van een dier prachtige winkelpa leizen geheel van wit marmer gebouwd aan den hoek van Broadway en Warronstraat gelegen. Dit onderaard- sehe station is 120 voeten lang en boven verwachting tamelijk -goed verlichthet ontleent licht en lucht van van een der zijpalen. Dc tunnel is 8 voet in diameter, van harden gebakken steen zeer solicde gebouwd is droog en zuiver wit geschilderd en wordt geheel met gas verlicht Dezo tunnel loopt onder al dc gas- cn wa terpijpen door, tot zelfs onder de riolen doch hoe diep ook beneden de straat, kon evenwel het rammelen dor «vielen en het getrappel der paardenhoeven boveu ons hoofd zeer duidelijk gehoord worden. Hot boren van dozen tunnel wordt door ccn werktuig verrigtdat do gedaante van een schild heeftbestaande uit een' sterken cilinder in deu vorm van een vat zonder bodem deze wordt voortgestuwd door 18 krachtige hydraulische rammenen boort door het zand een gat zoo groot als de diameter van deu cilinder het uitge boorde zand valt uit. het achterste gedeelte van den cilinderwordt op karren geladendoor den tunnel naaf de opening geveerd met stoom naar boven ge- heschen cn weggevoerd. Zoo snelals deze boorcilinder vooruitgaatzoo snel wordt ook den tunnel boogsge wijze bemetseld- Door middel van deze machine gaat het graven immer voort zonder in het minst de "bedrij vigheid der drukke bovenstraat te storen, liet binnenste dzr spoorwegkoetseu is zeer net ingerigt en van met kussens bedekte zitplaat sen voorzienelke koets bevat plaatsen voor 18 personen cn wordt, verlicht door oxy- hydrogecn gas de wagons word< n voortgestuwd door atmosphérische drukking men drijft door den tunnel eene sterke windvlaagof perst de lucht zoodat zij tegen het achter gedeelte van deu wagen of de koets aandrukten dien vooruitwerktevenals eene zeilboot door deu wind gedreven wordt. Deze luchtstroom geeft tenzelfden tijdo eene zuivere lucht voor in te ademen binnen dc wagensde lucht wordt in dezen tuuuel ge dreven door middel van eene ontzettende groote blaas- machinc die door stoom wordt aangezetde lengte van dezen onderaardschen spoorweg is verscheidene mijlen en kan dus ook met regt onder de merkwaardigheden van New-York geteld worden. Wij verlieten den tuunel en stonden weldra weder op den bovengrond. (Wordt later vervolgd.) Van 8 tot en met 15 Juli 1870. Geboren. Een zoon van C. Meerse on L. Zoeter. Eene dochter van H. v. d. Ende en P. v. Hiele. Eene dochter van J. M. König en J. A. M. Luijx. Overleden. J. Heuvelman ond 14 j.z. P. v. Hiele, oud 39 j., vrouw van H. v. d. Ende. Brouwershaven Gearriveerd 11 Juli Constantia, H. J. Hansen, New-York Rott. 12 India, I. G. Kottel, Rotterdam, Batavia. 13 Madura, M. F. v. d. Kcrkhoff, Banjoewangie, 14 Weljekset, C. E. LilljaSoerabayabeiden naar Rotterdam. Per het schip Madurakapt. M. F. v. d. Kerkhoff zijn als passagiers van Java aangebragtde heereu Severyn (kapt. inf.)I. O. Kluitmevr. v. d. Stok en 2 kinderen 4 onderofficieren en 2 millitairon. Idem per Weljeksetkapt. C. E. Lillja L. Brugmaus cn echtgenoote. do heer J. Arrondissements-Rechtbank te Zierikzee. Op den 6 Juli 1870 zijn de navolgende vonnissen door de Rechtbank alhier gewezen 1. A. E. oud 29 jaren, carousselhouder geboren en wonende te St. Aunalandis, op het hooger beroep door den heer officier van justitie aaugeteokend van een vonnis van deu lieer kantonrechter te Tholen van 31 Mei 1870, ter zake van „het in gesloten jagttijd zon der consent of buitengewone machtiging ia het veld doen ecner poging om wild te bemachtigen" bij veistek veroordeeld in eene geldboete van f 20 oij wanbetaling binnen 2 maanden na aanmaning te vervangen do; r 7 dagen gevangenisstraf met verbeurdverklaring en bevel tot uitlevering van het geweer of betaling van de bij het vonnis geschatte waarde van f J 0 met subsidiaire ge vangenisstraf van vijf dagen en in dc kosten van het rechtsgeding ook die in liooger beroep gevallen. 2. A. E.carousselhouder, M. v. d. V. zoucler be roep C. v. d. W., winkelier en J. S.varensgezel allen te St. Aunaland zijn op het hooger beroep van 31 Mei 1870 van den heer kautourecliter te Tholen aangeteekeiid namens den heer officier van justitie ter zake „het jagen in gesloten jagttijd zonder buitengewone machtiging en zonder voorzien te zijn van een schrifte lijk bewijs van vergunning van den eigenaar of recht hebbende van het jachtveld" dc 3 laatstgenoemden vrij gesproken eu de eerstgenoemde veroordeeld met vernietiging van het vonnis n quo in 2 boeten elk ad f 20 met 7 dagen subs, gevangenisstraf voor elke boete en verbeurdverklaring en bevel tot uitlevering van het geweer of betaling van dc geschatte waarde ad f 10 subsidiair 5 dagen gevangenisstraf en in de kosten ook die in hooger beroep gevallen. 3. G. v. d. B.oud 25 jaren, arbeider geboren en wonende te Dreischoris ter zake „het moedwillig toe brengen van slagen cn eene kwetsuur aan iemand, geeuerlei ziekte of beletsel van te werken van meer dan 20 dagen veroorzaakt hebbende" met toepassing van verzachtende omstandighedenveroordeeld tot twee dagen gevange nisstraf eu in do kosten. 4. O. v. A.oud 37 jarenarbeider geboren en wonende te Oosterland is ter zake „het nalatig zijn om aan de in het algemeen belaug van den veestapel vastgestelde bepalingen te voldoen door buiten den als van dc longziekte verdacht verklaarden kring eener gemeente in de prov. Zeeland rundvee uit te voeren zonder bijzondere vergunning van 's konings commissaris in de provincie of van deu door dezen aan te wijzen burgemeester" onder aanneming van verzachtende om standigheden veroordeeld in eene geldboete van f 5 mot subs, gevangenisstraf van één dag en in de kosten. 5. Pli. V.oud 47 jaren en J. v. D.oud 24 jaren, arbeidersbeiden geboren en wonende te Zierikzee, zijn ter zake „het moodvvillig toebrengen van slagen en kwetsuren aan iemand geenerlei ziekte of beletsel van te wer ken meer dan 20 dagen veroorzaakt hebbende" on wat den eerstgenoemde betreft nog bovendien wegens „bcleediging met woorden aan eenig bedienend beambte in de waar neming zijner bediening gedaan" onder aanneming van verzachtende omstandigheden veroordeeld beide tot twee dagen gevangenisstraf en de eerste nog tot betaling eener geldboete van f 8 met subs, gevangenisstraf van 2 dagen en elk in de helft der kosten. en 6. J, L, wed. van P. T. wonende te Zierikzee ishij verstek ter zake van „eenvoudigen diefstal onder aanneming van verzachtende omstandigheden veroordeeld tot eene gevangenisstraf van 14 dagen met bevel tot teruggave van het ontvreemde aan den eige naar of rechthebbendeen in de kosten. Hoden overleed na een smartelijk lijden van eenige dagen mijne vrouw ADRIANA EVERWIJNin den ouderdom van 64 jaren en 7 maanden. Ou werkerk W. LEMSON. 11 Juli 1870. WEKELIJKSCHE VOLK S-L EERREDEIEI ,van Ned. Hervormde Predikanten die als het eenige fondament ter zaligheid predikenJezus Christus en dien gekruisigd. V ij f c e n t s per Leerrede. Do Prospectus en Procfaflevering van den vijfden jaargang, met Naamlijst vauj62 HH. Medewerkerszijn verkrijgbaar in alle Boek winkels en bij den uitgever J. A. MULDER te Delft. KROON^lOmN. De RENTMEESTER van het KROON-DO- MEIN Rentambt Zierikzeezal VERPACHTEN: Dingsdag 10 Julij 1870, des morgens ten 9 ure voor de gemeente Nieuwerkerk en Ouiver- kerk te Nieuwerkerk in de Herberg teil 13 ure voor de gemeente Oosterland in de Herberg aldaar; teil 2 ure voor de gemeente Bruinisse in de Herberg van ILvecke, aldaar. Donderdag' 21 Julij 1870des morgens ten 11 ure op hot Raadhuis te Zierikzee voor de gemeenten ZierikzeeKerkweroe en Nieuwer kerk in Schouwen. Vrijdag 22 Julij 1870des morgens ten ure, te Brouwershaven bij Wed. van 'tHop aldaar voor de gemeenten BrouwershavenBui- vendijkeBrijdorpeKapelle, Klaaskinderhevke, Eikerzee en Ellemeeten ten 1 ure des namid dags te Haamstede in de Herberg aldaar voor de gemeenten NoordwelleSerooskerke, Renesse, Haamstede en Burgh Alsmede de LAMJÏERTIEVDEV van dio ge meenten in 1869 on verpacht gebleven zijnde. De Rentmeester voornd. Jbr. W. M. H. de JONGE. op Zondag 17 Juli 1870 des morgens te half tien in do EVANGELISATIEZAAL, genaamd: „TOEVLUCHT" Voorganger Ds. W. E. TRIPvan Zoudtlandt Herv. Predikant te Hattem. NB. Aangaande de prediking des avonds zal nader bekend gemaakt worden. Boveivoorkamer met SLAAPKAMER, benevens vrij gebruik van Droogzolders KelderTuin enz.op het beste gedeelte dor Stadalsmede te buur: Information bij de Uitgevers dezes. PRIJZEN DER EFFECTEN TE AMSTERDAM deu 14 Juli 1S70, Nederland. Wencel. Schuld. 2% pCt. 53% dito dito 3 05% dito dito 4 83 Amort Sijndic. 3 Ned. Hyp.-Bank 4% België. Cert. bij Rothschild 2 '/a Spanje. Obligation. 2Va 25% Portugal. Obligatiën. 3 30% Rusland. Obl. bij Ilopc en Co. 5 92 dito 1828/29 5 Cert. 1840 4 Spoorweg-Actiën. 210% Polen. Aandeelen 1835. Pruisscn. Obligatiën 1849 5 Oostenrijk. Obl. Met. in zilver. 5 51% dito dito 5 52 dito ih papier 44 dito dito 5 43n/10 Mexico. Obligatiën 5 Griekenland. Obl. Gel dl. 1825. 5 10 Turkije Binnenl. Oblig. 5 43% Middenprijzeu van de volgende artikelen te Zierikzee. van den 14 Juli 1870. De Ned. Mudde. De Ned. Mudde. Oude Tarwe 1868 f 12.00 Paardenboonen f 8.00 Nieuwe dito 1869 Afwijkende dito Z.-Zomer dito Ordinaire dito Rogge 1868 Rogge 1869 Winter-Gerst 1869 Zomer dito Haver 9.50 00.00 00.00 00.00 00.00 7.25 6.50 6.00 4.50 Witte boonen Bruine dito Graauwo Erwten - Groene dito Gele dito Koolzaa.l Zaai Lijnzaad Slag-Lijnzaad 14.00 11.00 00.00 9.50 00.00 00.00 00.00 00.00 Marktprijzen der Meekrap te Zierikzee vau den 14 Juli 1S70. Twee en een Twee en een Twee eu een Een en een Een en een Een en een per 50 istö kwaliteit middelbare, mindere lste kwaliteit middelbare mindere Teelt 1SO0/ÖO. Nederlandsche Ronden. Onberoofdelste kwaliteit Oi beroofdemiddelbare Onberoofdemindere Nieuw3 Onberoofde Muilen Middelbare dito blank dito dito blank dito dito blauk dito dito f 26.50 k - 25.00 a - 00.00 a - 26.50 a - 25.00 a - 00.00 - 26.50 - 25,00 a 25 - 00.00 a 00, - 00.00 a 00, - 7.50 a - 5.5" a 6 T li e r m o wi etorstand te Zierikzee. des morgens ten 8 ure. Fahrenheit. 65 Juli. 13 14 15 65 70 Celsius 18.5 18.5 21. Stoombootdienst tusscken Middelburg en Rotterdam Fan MiddelburgVan Rotterdam Zondag 17 'smorg. 6.Zondag 17 'smorg. 9. Maandag 18 6.Maandag 18 10.30 De Diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg naar Rotterdam een half uur na de Afvaart der stoomboot rijden. Stoomjagten TELEG Xfc A A. SP Dagelijkschc Dienst met uitzondering van Zondag. V A JS BOTTEK DAM! 's morgens 8 u. 10 m. VAN ANTWERPEN: 's morgens 8 u. 10 m. DILIGENCE-DIENST „T E L E G R A A F.", De Diligence rijdt van Brouwershaven naar Zierikzee In correspond, met de stoomb. n. Rotterd. smorg. 8.45 In corresp. met de stoomb. noar Antwerp, 'smorg. 8,45 Van Zierikzee naar Zijpe. In correspond, met de stoomb. n. Rotterd. smorg. 10,30 In coresp.mec de stoomb. n. Antwerpen 'smorg. 10,30 Van Zierikzee naar Brouwershaveu 's namiddags na aankomst der Ptoombooten. Agent de Heer J. A. van dek Halen. Boek- en Corarant-Drubberij j E R V E N A. de V O Sv.'

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1870 | | pagina 2