Burgerl. Stand te Zierikzee,
Zeetijdingen.
Advcrtentiën.
de Tienden over den Oogst
van 1870.
EVANGËLISATI E
Een PAKHUIS.
Beurs- en Marktberigten.
Vervoer-middelen.
VERVOLG YAH EEN UITSTAPJE
VAN
ROCHESTER (N, A.)
NAAR NEW-YOllK,
Zie do uos. 15 10, 17, 54, 55 en 50
dezer Courant van 1870.
(•Vervolg van ons vorig nummer.)
VII.
De novensiraat intredendezagen wij iets nieuws en
wel iets buitengewoon vreemds nl. een zoogenaamde
verhevene spoorweg om passagiers van het eene einde
der stad naar het andere over te brengen.
Wij zullen hiervan ecuig idee trachten te geven
daar zoo iets in Holland onbekend is, zoo niet onmo
gelijk daar te stellen. Door geheel Amerika zijn in
alle steden aan beide zijden der straten zijpaden aan
gelegd ongeveer 12 tot 14 voeten breed, iets hooger
dan de straataan de buitenzijde dier zijpaden zijn
hoogc ijzeren palen die van boven de gedaante hebben
van eene tweetaudige hooivork op dezo tanden die
verscheidene voeten van elkaar verwijderd geplaatst, zijn
liggen de sporenen daar wij do hoogte niet met
naauwkeurigheid kunnen opgeven gissen wijdat dezo
palen circa 16 voeten hoog ziju en zelfs voor hooi-
wagous ruimte genoeg opleveren om er langs of ouder
door te rijden.
Bij elke voorname straatdie daarop volgtvindt
men op de 2de verdieping een station. De lengte van
dezen spoorweg is verscheidene mijlen daar hij geheel
de stad doorloopt. Men stelde hem daar om het ge
drang in die druk bezochttc straat le vermijden. Aan
de eene zijdo verlaat men het station en aan de andere
zijde er van keert men terug omdat er slechts één weg
is aan elke zijde en bijgevolg deze koetsen elkaar niet
kunnen passeren. Deze spoorwagens worden aan het
station in beweging gebragt door een onmetelijken
ketting' van zwaar ijzerdraad hij loopt aan beide einden
over een grootcu trommelen deze wordt weder door
stoom in beweging gebragt. Deze kabel of ketting loopt
onder de wagons door, en brengt door de wrijving over
-do assende rijtuigen in beweging. Het vernuft van
den ïuensch is groot. Niets schijnt onmogelijk meer.
VV onderen, zegt men, geschieden niet meer, en het ge
nie schijnt alvermogendhet zou niet onwaarschijnlijk
zijn, dat Salomo, als hij ecus kon komen zien hoe het
in do 19de eeuw toegaatin New-York voet aan wal
zettende, zou uitroepen: „Veel! ja zeer veel
nieuws onder de zon, sedert mijn ver
blijf op aarde!!
Dat steden als New-York straatspoorwegen hebben is
wel eene bekende zaandoch om eene zoodanige ma
chine in werking tc zien ia iets bijzonder merkwaardigs.
Zij passeren door do voornaamste straten waar men
voor 5 centen meê rijden kan, en op den hoek van elke
straat uitstappenhetwelk oen groot gemak aanbiedt
inzonderheid daar, waar de steden uitgebreid en derhalve
de afstanden zeer groot zijn. Dat zulks in die straten
eene groote levendigheid bevordertkan men nagaan
maar niet minder waar is het, dat zij het beste gedeelte
der straat innemen; dit in l'oliand van toepassing te
brengen, zou door de beperkte ruimte, zoo ais ik zeide,
ouder de onmogelijkheden behooren. Van daar dan ook,
dat zij op Broadway niet toegelaten worden, en men
daar slechts door omnibussen wordt gediend.
Van deze spoorwagens, wordt veel gebruik gemaakt,
cn wij zagen met verbazing, hoe men des middags te 12
ure oi' des namiddags te 6 ure, naauwelijks plaats kon
bekomen en dan de passagiers nog als haringen inge
pakt bij duizenden zoo wel in spoorkarren als omni
bussen steeds af- en aanredendat er geen ongelukken
aan de orde van den dag zijn is zeer te bewonderen.
Tot voorkoming hiervan heeft men dan ook reeds
onderscheidene middelen beraamd om Broadway eenig-
zius van die drukte te bevrijden, daar men thans bezig
is, een ondernavdsckeu spoorweg aan te leggen.
Ook daarvan strekt het mij nog tot een genoegen u
een denkbeeld te km neu gevenik verzoek u daartoe
mij niet uwe verbeelding te volgen tot onder Broadwuy.
De Pneumatische tunnel, thans in aanbouw onder ae
voornaamste straat van New-York, is niet minder dan
het vroeger vermelde, een gedenkstuk van menschelijk
vernuft en wetenschap.
Onze gids bragt ons in oen' kelderdie uitkwam
oude r een' kelder van een dier prachtige winkelpa
leizen geheel van wit marmer gebouwd aan den hoek
van Broadway en Warronstraat gelegen. Dit onderaard-
sehe station is 120 voeten lang en boven verwachting
tamelijk -goed verlichthet ontleent licht en lucht van
van een der zijpalen. Dc tunnel is 8 voet in diameter,
van harden gebakken steen zeer solicde gebouwd is
droog en zuiver wit geschilderd en wordt geheel met
gas verlicht Dezo tunnel loopt onder al dc gas- cn wa
terpijpen door, tot zelfs onder de riolen doch hoe diep
ook beneden de straat, kon evenwel het rammelen dor
«vielen en het getrappel der paardenhoeven boveu ons
hoofd zeer duidelijk gehoord worden.
Hot boren van dozen tunnel wordt door ccn werktuig
verrigtdat do gedaante van een schild heeftbestaande
uit een' sterken cilinder in deu vorm van een vat
zonder bodem deze wordt voortgestuwd door 18 krachtige
hydraulische rammenen boort door het zand een gat
zoo groot als de diameter van deu cilinder het uitge
boorde zand valt uit. het achterste gedeelte van den
cilinderwordt op karren geladendoor den tunnel
naaf de opening geveerd met stoom naar boven ge-
heschen cn weggevoerd. Zoo snelals deze boorcilinder
vooruitgaatzoo snel wordt ook den tunnel boogsge
wijze bemetseld- Door middel van deze machine gaat
het graven immer voort zonder in het minst de "bedrij
vigheid der drukke bovenstraat te storen, liet binnenste
dzr spoorwegkoetseu is zeer net ingerigt en van met
kussens bedekte zitplaat sen voorzienelke koets bevat
plaatsen voor 18 personen cn wordt, verlicht door oxy-
hydrogecn gas de wagons word< n voortgestuwd door
atmosphérische drukking men drijft door den tunnel
eene sterke windvlaagof perst de lucht zoodat zij
tegen het achter gedeelte van deu wagen of de koets
aandrukten dien vooruitwerktevenals eene zeilboot
door deu wind gedreven wordt. Deze luchtstroom geeft
tenzelfden tijdo eene zuivere lucht voor in te ademen
binnen dc wagensde lucht wordt in dezen tuuuel ge
dreven door middel van eene ontzettende groote blaas-
machinc die door stoom wordt aangezetde lengte van
dezen onderaardschen spoorweg is verscheidene mijlen
en kan dus ook met regt onder de merkwaardigheden
van New-York geteld worden.
Wij verlieten den tuunel en stonden weldra weder op
den bovengrond. (Wordt later vervolgd.)
Van 8 tot en met 15 Juli 1870.
Geboren.
Een zoon van C. Meerse on L. Zoeter.
Eene dochter van H. v. d. Ende en P. v. Hiele.
Eene dochter van J. M. König en J. A. M. Luijx.
Overleden.
J. Heuvelman ond 14 j.z.
P. v. Hiele, oud 39 j., vrouw van H. v. d. Ende.
Brouwershaven Gearriveerd
11 Juli Constantia, H. J. Hansen, New-York Rott.
12 India, I. G. Kottel, Rotterdam, Batavia.
13 Madura, M. F. v. d. Kcrkhoff, Banjoewangie,
14 Weljekset, C. E. LilljaSoerabayabeiden
naar Rotterdam.
Per het schip Madurakapt. M. F. v. d. Kerkhoff
zijn als passagiers van Java aangebragtde heereu
Severyn (kapt. inf.)I. O. Kluitmevr. v. d. Stok en
2 kinderen 4 onderofficieren en 2 millitairon.
Idem per Weljeksetkapt. C. E. Lillja
L. Brugmaus cn echtgenoote.
do heer J.
Arrondissements-Rechtbank te Zierikzee.
Op den 6 Juli 1870 zijn de navolgende vonnissen
door de Rechtbank alhier gewezen
1. A. E. oud 29 jaren, carousselhouder geboren
en wonende te St. Aunalandis, op het hooger beroep
door den heer officier van justitie aaugeteokend van een
vonnis van deu lieer kantonrechter te Tholen van 31
Mei 1870, ter zake van „het in gesloten jagttijd zon
der consent of buitengewone machtiging ia het veld
doen ecner poging om wild te bemachtigen" bij veistek
veroordeeld in eene geldboete van f 20 oij wanbetaling
binnen 2 maanden na aanmaning te vervangen do; r 7
dagen gevangenisstraf met verbeurdverklaring en bevel
tot uitlevering van het geweer of betaling van de bij het
vonnis geschatte waarde van f J 0 met subsidiaire ge
vangenisstraf van vijf dagen en in dc kosten van het
rechtsgeding ook die in liooger beroep gevallen.
2. A. E.carousselhouder, M. v. d. V. zoucler be
roep C. v. d. W., winkelier en J. S.varensgezel
allen te St. Aunaland zijn op het hooger beroep van
31 Mei 1870 van den heer kautourecliter te Tholen
aangeteekeiid namens den heer officier van justitie ter
zake „het jagen in gesloten jagttijd zonder buitengewone
machtiging en zonder voorzien te zijn van een schrifte
lijk bewijs van vergunning van den eigenaar of recht
hebbende van het jachtveld" dc 3 laatstgenoemden vrij
gesproken eu de eerstgenoemde veroordeeld met
vernietiging van het vonnis n quo in 2 boeten elk ad
f 20 met 7 dagen subs, gevangenisstraf voor elke boete
en verbeurdverklaring en bevel tot uitlevering van het
geweer of betaling van dc geschatte waarde ad f 10
subsidiair 5 dagen gevangenisstraf en in de kosten ook
die in hooger beroep gevallen.
3. G. v. d. B.oud 25 jaren, arbeider geboren en
wonende te Dreischoris ter zake „het moedwillig toe
brengen van slagen cn eene kwetsuur aan iemand, geeuerlei
ziekte of beletsel van te werken van meer dan 20 dagen
veroorzaakt hebbende" met toepassing van verzachtende
omstandighedenveroordeeld tot twee dagen gevange
nisstraf eu in do kosten.
4. O. v. A.oud 37 jarenarbeider geboren en
wonende te Oosterland is ter zake „het nalatig zijn
om aan de in het algemeen belaug van den veestapel
vastgestelde bepalingen te voldoen door buiten den
als van dc longziekte verdacht verklaarden kring eener
gemeente in de prov. Zeeland rundvee uit te voeren
zonder bijzondere vergunning van 's konings commissaris
in de provincie of van deu door dezen aan te wijzen
burgemeester" onder aanneming van verzachtende om
standigheden veroordeeld in eene geldboete van f 5
mot subs, gevangenisstraf van één dag en in de kosten.
5. Pli. V.oud 47 jaren en J. v. D.oud 24 jaren,
arbeidersbeiden geboren en wonende te Zierikzee, zijn
ter zake „het moodvvillig toebrengen van slagen en
kwetsuren aan iemand geenerlei ziekte of beletsel van te wer
ken meer dan 20 dagen veroorzaakt hebbende" on wat den
eerstgenoemde betreft nog bovendien wegens „bcleediging
met woorden aan eenig bedienend beambte in de waar
neming zijner bediening gedaan" onder aanneming van
verzachtende omstandigheden veroordeeld beide tot twee
dagen gevangenisstraf en de eerste nog tot betaling
eener geldboete van f 8 met subs, gevangenisstraf van
2 dagen en elk in de helft der kosten.
en 6. J, L, wed. van P. T. wonende te Zierikzee
ishij verstek ter zake van „eenvoudigen diefstal
onder aanneming van verzachtende omstandigheden
veroordeeld tot eene gevangenisstraf van 14 dagen met
bevel tot teruggave van het ontvreemde aan den eige
naar of rechthebbendeen in de kosten.
Hoden overleed na een smartelijk lijden
van eenige dagen mijne vrouw ADRIANA
EVERWIJNin den ouderdom van 64 jaren
en 7 maanden.
Ou werkerk W. LEMSON.
11 Juli 1870.
WEKELIJKSCHE
VOLK S-L EERREDEIEI
,van Ned. Hervormde Predikanten die als het
eenige fondament ter zaligheid predikenJezus
Christus en dien gekruisigd.
V ij f c e n t s per Leerrede.
Do Prospectus en Procfaflevering van den
vijfden jaargang, met Naamlijst vauj62 HH.
Medewerkerszijn verkrijgbaar in alle Boek
winkels en bij den uitgever J. A. MULDER
te Delft.
KROON^lOmN.
De RENTMEESTER van het KROON-DO-
MEIN Rentambt Zierikzeezal
VERPACHTEN:
Dingsdag 10 Julij 1870, des morgens ten
9 ure voor de gemeente Nieuwerkerk en Ouiver-
kerk te Nieuwerkerk in de Herberg
teil 13 ure voor de gemeente Oosterland
in de Herberg aldaar;
teil 2 ure voor de gemeente Bruinisse in de
Herberg van ILvecke, aldaar.
Donderdag' 21 Julij 1870des morgens ten
11 ure op hot Raadhuis te Zierikzee voor de
gemeenten ZierikzeeKerkweroe en Nieuwer
kerk in Schouwen.
Vrijdag 22 Julij 1870des morgens ten
ure, te Brouwershaven bij Wed. van 'tHop
aldaar voor de gemeenten BrouwershavenBui-
vendijkeBrijdorpeKapelle, Klaaskinderhevke,
Eikerzee en Ellemeeten ten 1 ure des namid
dags te Haamstede in de Herberg aldaar voor
de gemeenten NoordwelleSerooskerke, Renesse,
Haamstede en Burgh
Alsmede de LAMJÏERTIEVDEV van dio ge
meenten in 1869 on verpacht gebleven zijnde.
De Rentmeester voornd.
Jbr. W. M. H. de JONGE.
op Zondag 17 Juli 1870
des morgens te half tien
in do EVANGELISATIEZAAL,
genaamd: „TOEVLUCHT"
Voorganger Ds. W. E. TRIPvan Zoudtlandt
Herv. Predikant te Hattem.
NB. Aangaande de prediking des avonds zal
nader bekend gemaakt worden.
Boveivoorkamer
met SLAAPKAMER, benevens vrij gebruik van
Droogzolders KelderTuin enz.op het beste
gedeelte dor Stadalsmede te buur:
Information bij de Uitgevers dezes.
PRIJZEN DER EFFECTEN TE AMSTERDAM
deu 14 Juli 1S70,
Nederland. Wencel. Schuld. 2% pCt. 53%
dito dito 3 05%
dito dito 4 83
Amort Sijndic. 3
Ned. Hyp.-Bank 4%
België. Cert. bij Rothschild 2 '/a
Spanje. Obligation. 2Va 25%
Portugal. Obligatiën. 3 30%
Rusland. Obl. bij Ilopc en Co. 5 92
dito 1828/29 5
Cert. 1840 4
Spoorweg-Actiën. 210%
Polen. Aandeelen 1835.
Pruisscn. Obligatiën 1849 5
Oostenrijk. Obl. Met. in zilver. 5 51%
dito dito 5 52
dito ih papier 44
dito dito 5 43n/10
Mexico. Obligatiën 5
Griekenland. Obl. Gel dl. 1825. 5 10
Turkije Binnenl. Oblig. 5 43%
Middenprijzeu van de volgende artikelen
te Zierikzee.
van den 14 Juli 1870.
De Ned. Mudde. De Ned. Mudde.
Oude Tarwe 1868 f 12.00 Paardenboonen f 8.00
Nieuwe dito 1869
Afwijkende dito
Z.-Zomer dito
Ordinaire dito
Rogge 1868
Rogge 1869
Winter-Gerst 1869
Zomer dito
Haver
9.50
00.00
00.00
00.00
00.00
7.25
6.50
6.00
4.50
Witte boonen
Bruine dito
Graauwo Erwten -
Groene dito
Gele dito
Koolzaa.l
Zaai Lijnzaad
Slag-Lijnzaad
14.00
11.00
00.00
9.50
00.00
00.00
00.00
00.00
Marktprijzen der Meekrap te Zierikzee
vau den 14 Juli 1S70.
Twee en een
Twee en een
Twee eu een
Een en een
Een en een
Een en een
per 50
istö kwaliteit
middelbare,
mindere
lste kwaliteit
middelbare
mindere
Teelt 1SO0/ÖO.
Nederlandsche Ronden.
Onberoofdelste kwaliteit
Oi beroofdemiddelbare
Onberoofdemindere
Nieuw3 Onberoofde
Muilen
Middelbare dito
blank
dito
dito
blank
dito
dito
blauk
dito
dito
f 26.50 k
- 25.00 a
- 00.00 a
- 26.50 a
- 25.00 a
- 00.00
- 26.50
- 25,00 a 25
- 00.00 a 00,
- 00.00 a 00,
- 7.50 a
- 5.5" a 6
T li e r m o wi etorstand
te Zierikzee.
des morgens ten 8 ure.
Fahrenheit.
65
Juli.
13
14
15
65
70
Celsius
18.5
18.5
21.
Stoombootdienst tusscken
Middelburg en Rotterdam
Fan MiddelburgVan Rotterdam
Zondag 17 'smorg. 6.Zondag 17 'smorg. 9.
Maandag 18 6.Maandag 18 10.30
De Diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart
der stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van
Middelburg naar Rotterdam een half uur na de
Afvaart der stoomboot rijden.
Stoomjagten TELEG Xfc A A. SP
Dagelijkschc Dienst met uitzondering van Zondag.
V A JS BOTTEK DAM!
's morgens 8 u. 10 m.
VAN ANTWERPEN:
's morgens 8 u. 10 m.
DILIGENCE-DIENST „T E L E G R A A F.",
De Diligence rijdt van Brouwershaven naar Zierikzee
In correspond, met de stoomb. n. Rotterd. smorg. 8.45
In corresp. met de stoomb. noar Antwerp, 'smorg. 8,45
Van Zierikzee naar Zijpe.
In correspond, met de stoomb. n. Rotterd. smorg. 10,30
In coresp.mec de stoomb. n. Antwerpen 'smorg. 10,30
Van Zierikzee naar Brouwershaveu
's namiddags na aankomst der Ptoombooten.
Agent de Heer J. A. van dek Halen.
Boek- en Corarant-Drubberij
j E R V E N A. de V O Sv.'