IJ
SCHUKSTR1JD
TUSSCHEN A. EN Z.
PjP
iijsy®
py @p) Ww
1r
«1
li
f
1 pïïl
Éll
Hf
SSSr
Él M
Advertentiën.
MlÜtJl
te AMSTERDAM.
Zeetijdingen.
Beurs- en Marktherigten
Vervoer-middelen
Vooreerst is het een feit dat al onze eminente
krijgskundigen eenstemmig van oordeel zijn
dat ons land zeer geschikt is ter verdediging
en dat het door zijne ligging achter groote
rivieren voor een groot gedeelte zonder
buitengewone middelen kan beschermd worden
door eene betrekkelijk geringe macht Voor
name huitenlandsche veldheeren hebben meer
malen dit oordeel bevestigd. Napoleon I
ond 'V anderen noemde de stelling aan den
Helder het Gibraltar van hel voorden De
specialiteiten in de Tweede Kamer hebben
dit punt ook zelfs niet in twijfel getrokken
en de minder bepaald met de zaak bekende
leden van dat staatslichaam die zich wel door
bevoegde deskundigen zullen hebben doen voor
lichten hebben ook beaamd dat ons Vaderland
kan en moet verdedigd worden. Van de man
nen die openbaar de defensie besproken
hebben zal ik slechts noemen behalve de
ervaren ministers van oorlog en marine, de
hoeren Stieltjes, de Roo van Alderwerelt
Thorbecke Storm van 's Gravensandede
Casembroot en van Wassenaar. Men ziet
hier tevens ook de verschillende partijen ver
tegenwoordigd zoodat men veilig zeggen mag
dat ons land zeer wel kan verdedigd worden.
Die édne stem die ronduit verklaarde dat
ons land zich noch wapenen noch verdedigen
moet kunnen wij wel buiten rekening stellen.
Het staat ook te bezien of die stem in drei
gend gevaar niet nog zou worden ingetrokken.
Over de zaak in beginsel is men het dus
eens en alleen in de middelen tot bereiking
van het doel verschillen de meeningen nog
al aanmerkelijk
Als een geheel onkundige de jongste kamer
zitting bad bijgewoond dan zou by onwille
keurig in den waan gebracht zijn dat ons
land gisteren of eergisteren is ontstaan en
dat men nu ook eens wil beginnen het nieuwe
land in staat van verdediging te stellen.
Er is soms over geredeneerd of wij geen
enkele vesting geen stuk geschut geen
soldaten ja misschien geen schot kruit be
zaten. Men heeft, zooals in bijna alle dingen
geschiedt overdreven. Er bestaat een stelsel
van defensie zoowel te water als te land en
het komt er alleen op aan in hoeverre een
en ander voldoende is of, wijziging, verbe
tering en uitbreiding behoeft.
Uit den aard en de ligging van ons land volgt
reeds dat liet moet verdedigd worden te
water en te land De verdediging te water
of aan de zeezijde moet geschieden met ves
tingen en forten aan den vasten wal bij onze
zeegaten en met oorlogschepen Aan den .wal
zijn de Eemsmond het gat van Texel en de
reede van het Nieuwe Diep de nieuwe water
wegen van Amsterdam en Rotterdam, benevens
■de monden van de Schelde de punten die
ontoegankelijk gemaakt moeten worden voor
vijandelijke schepen.
De bestaande vestingen moeten daarom
verbeterd en gewapend worden met zwaar en
verdragend geschut en op de niet of niet
genoegzaam gedekte punten moeten forten en
schansen gesticht worden bovendien moeten
raraschepen en monitors in de zeegaten ge
reed zijn om de naar binnendringende schepen
in dpn grond te boren en kunnen er ïorpedos
geplaatst worden ten einde de vijandelijke
bodems in de lucht te laten springen. Op dpze
wijze en geholpen door de zoo gevaarlijke
banken meenen alle deskundigen dat onze
zeegaten volkomen ongenaakbaar kunnen ge
maakt worden zelfs voor machtige vloten.
Met eet» goed getal ramschepen in dienst
kunnen wij zelfs elke blokkade beletten.
Daar wij echter meer te beschermen hebben
dan onze zeegalen en er millioenen schate op
alle zeeën drijven in den vorm van koop
vaardijschepen zoo moeten wij ook oorlog
schepen hebben om buitengaats dienst te doen
en deskundigen meenen dat hot dan niet
boven onze financieele krachten zou gaan ons
te meten met eene zeemogendheid van den
tweeden rang.
Te land hebben wij ter bescherming van
het vaderland een stelsel van defensieliniën
da' ik hier korteüjk wil opgeven.
1 De Zuid Oostelijke linie langs de Maas met de
vestingen Maastricht, Venlo, Grave en de
daarbij hehoorende forten.
2 De Zuidelijke linie langs de vestingen Bergen-
op-Zoom I reda 's Herlogenbosch en Grave
met verscheidene tusschen liggende forten,
verschansingen en versterkte punten.
3 De Zuidalijke waterlinie lungs de Maas met de
vesting.-» en forten Grave St.-Andries
's Hertogenbosch, CrevecoeurHeusden,
Woudrichem Geertruidenberg en Willemstad.
4. De Noord-Brabantsclie waterlinie gelegen tus
schen de twee la iDten en bestaande uit eene
aaneenschakeling van inundatiën.
5 De Noord-Oostelijke linie oïljsscilinie bestaande
uit Nijmegen Arnhem. lSoesborg Zutphen.
Deventer Zwolle, Coevorden, de Boertange
de Oude Schansde Nieuwe Schans en
Delfzijl
6. De Grebbebinie van de Zuiderzee langs de
Eem en de Grebbe over den Rijn en de
Linge tot tegen de Waal bestaande uit
inundatiën forten en versterkte stellingen.
7 De Utrcchlsche waterlinievan Muiden langs
de Vecht, Utrecht insluitende, en verder
zuidwaarts tot aan de Lek bij Honswijk van
hier langs den Diefdijk over de Linge tot
aan de Waal bij Loevestein.
8. De Oude IJollandsclie waterlinie van Nieuwer-
sluis langs oerden de Wierickerschans
Goejanverwellesluis, Oudewaier, Schoonhoven1
naar Hardingsveld.
9. De onneembare waterlinie van Amsterdam die1
de hoofdstad als in eene halve maan omsluit
en bestaat uit inundatiën forten en sterke
punten; men houdt deze linie voor onneem
baar als zij behoorlijk wordt bewaakt
De onder no. 8 genoemde linie zal komen
te vervallen als die onder no. 7 genoemd
vokooid is.
De provincie Zeeland valt buiten al deze
liniën doch men moet in het oog houden
dat zij vooreerst behoort tot het ressort der
kustverdediging en overigens is zij van nature
nog al sterk en in Zeeuwsch-VJaanderen be
staan ook nog inundatiën en sterke punten.
Hoe men de abords aan den kant van
Noord Brabant wil dekken zal de tijd nog
moeten leeren.
Vele deskundigen ook in de Kamer
meenen dat wij met onze krachten al deze
liniën niet behoorlijk kunnen verdedigen en
staan daarom vóór het stelsel van geconcen
treerde defensie.
Zij willen de onder no. 1 2 en 5 genoemde
liniën niet ernstig verdedigd maar alleen
punten daaruit gebruiken om den indringenden
vijand op te houden.
Zoo doende kunnen de meeste krachten
gespaard blijven om de overige liniën die
Holland Utrecht en bepaaldelyk Amsterdam
dekken met succes te verdedigen. Wat hier
van zij kan ik niet beslissen maar ik geloof
dat het in dit geval is als met het aanleggen
en versterken van dijkpn dat het er nj. op
aan komt uit welken hoek de storm waait.
Bepaaldelijk houden velen het voor verkeerd
om bij de wet te bepalen welk gedeelte van
ons land wij eventueel zullen verdedigen en
welk gedeelte niet. Brengt men dit in ver
band met de merkwaardige en vooral voor
kleine staten behartigenswaardige woorden van
zeker machtig vorst, dat nl. de nationaliteiten
alleen recht van bestaan hebben in zooverre
zij hunnen nationalen grond kunnen verdedigen
dan zou men haast zeggen dat men zoo door
eene wettelijke regeling wel eens zonder het
juist te willen, er toe komen kon om bv. te
verklaren dat de Nederlandsche Nationaliteit
niet verder gaat dan Utrecht en Gorinchem.
Maar gelukkig denken de alsdan buitenge
sloten Nederlanders er anders over.
Zierikzee 25 Maart 1867
J. Th. O.
(Wordt vervolgd.)
Wit zet voor.
20 ste zet Wit C 3 op E 4.
Antwoord Zwart B 7 neemt E 4.
Zoodat de «tand der partijen i9als hier onder aangeduid
s
v
6
tl
5
4
3
mm.
mm,
WÊk
2
1
i Ml Vilt H
WM W£'<& vWfc
mm
A B
o i> :i; i'
O
H
ALGEMEENS VERG ADERING ten
Huize van den lieer B. W, V.ermunt op
Donderdag den 28 Maart 1867, des avonds ten
7 ure, waartoe al de Leden worden opgeroepen
Des namiddags ten 3 ure van dien dag kan
de gewone Jti<l te paard door de Stad
plaatshebben. Verzamelplaats aan „de Balie."
Leden en niet-Leden der Sociëteit gelieven
daaraan deel te nemen en zich vooraf te doen
inschrijven bij den Heer .1. A van der
HALEN.
Voorts maakt bet Bestunr ieder opmerkzaam,
dat tot en met den 28 Maart e k. bet Lid
maatschap der Sociëteit tegen betaling der
halfjaarlijksclie Contributie ad CO Cents, kan
worden verkregen.
Daarna wordt die Contributie, met bet oog
op de ferHtrlijklirdeii die in den nade
renden Zomer vermoedelijk zullen plaats hebben,
verhoogd terwijl de leeftijd van 20 jaren
voor bet Lidmaatschap verplichtende is gesteld.
Namens liet Bestunr,
A. A. MES. Gz.Secretaris.
Nederlandsche Vereeniging tot :it-
schaffing "van Sterlten Drank.
Atdeeling ZIBKIZEE.
Openbare Vergadering Zaturdag den 30
Maart 1867 des avonds ten 7'/, ure, in de
Concertzaal te Zierikiee.
e alom bekende C. BtBiCHKtt'S
worden alleen vervaardigd en zijn
j te bekomen bij de Fabriekanten
I BECKER BUDDINGH te
Arnhem.
Mede a Contant verkrijgbaar bij den
'Agent W. van SCHELVEN in Ijzerwaren
op den Dam te Zierikzee.
lii
Bij den Hoofd- Depothouder voor Zeeland B. JOPPE Jz.Botermarkt te Zierikzee
en bij de onderstaande Agenten is van af heden verkrijgbaar gesteld it I E l{ uit genoemde
Brouwerij op fust fheele en halve eirners) tot denzelfden prijs als aan de Brouwerij zijnde 17
Cent per kan. Van af 10 April zal de aflevering in flesschen kunnen geschieden a, 221/, Cent
per flesch.
Priis-Conranten en voorwaarden zijn op franco aanvrage te bekomenbehalve bij den Hoofd-
Depöthouder voornoemd, bij de Agenten J. SNOEP Jr te Middelburg voor Walcheren
M. BARTELSE, te Goes, voor Noord- en Zuid-BevelandK. A. SANDERSEte
Schoondijkevoor het 4de district.
Brouwershaven, Uitgezeild:
24 Maart. Neptun B. T. llebm Rotterdam
New-York.
25 Catharina Wilhelmina K. de Boer
Batavia Schiedam. 1. v. Limerick.
25 Speculator R C. Clarke, Sulina
25 Brederode L. Kruymel, Batavia
25 Francina lVillemina J. A. v. Win
kel Banjoewangie
25 Remedie (1. G. Gladulick Zante
allen naar Rotterdam.
23 Uitgezeild: Maria en Elizabeth, E.
F. Bonj-r, Rotterdam, Cardiff.
Neder!
Prijzen der Effecten te A msterdam
den 25 Maart 1867.
27, pct.l
Belgie.
Spanje
Portugal
Rusland.
Polen
Pruissen-
Oostenr.
Mexico.
Grieken!
Turkije.
U'erice) Schuld,
dito dito
dito dito 4
A mort. Syndic. 37»
Ned. Hyp.-Bank 4 /t
Cert bij Rothsch'Id. 2*/j
Obligatie». 2'/,
Obligatier. 3
Obl. bij Hope en Co. 5
dito 1828/29
Cert. 1840
Spoorweg -Actiën.
Aandeden 1835.
Obligatie» 3 859.
Obl. Met. Oude
dito.
dito Rente Amst.
dito Nationale.
Obligatie»
Obl Geldl. 1825.
Binnenl. Oblig.
5
5
27,
5
5
5
5
5
S5 7. A
65 7,,
367.
407, a
927,
t
45
22 7a
647,
51
28 7, i
ROTTERDAM 25 Maart.
TARWE. Zeenwscb. Vlasm». en Overm.
ging heden, bij voldoenden aanvoer 10 a 20
c honger goed van de band goede en puike
van f 11-70 tot r 12 70 mindere van f 10.60*
tot f 11.60, ROGGE Zeeuws. Vlaams, en
Overm. van f 7.50 tot ƒ8.20. GERST. n.
Zeeuws. Winter van 6.70 tot f 7,75; dito.
Zomer van 6 tot f 7.40. HAVER. Inl.
korte van 3.75 tot f 5 60 di*o lange van
f 2.75 tot ƒ4.70. ERWTEN, n. Zeeuws.
Maanwe. van 8 tot 1070. ROONEN. n.
Witte Zeeuws, en Walch. van ƒ9.50 tot
ƒ12.50; dito Bruine van ƒ10 tot /17
PAARDENBOONEN. van t 6 25 tot 7.3o!
MEEKRAP De handel was heden zeer
onbeduidend en de prijzen bleven geheel
onveranderd.
VLAS Tot nagenoeg vorige prijzen vond
de aanvoer ter markt van beden tragen koop
lust. Op het land was de handel gedurende
de vorige week beperkt.
Stoombootdienst tusschen
Middelburgen Rotterdam
Var
Middelburg
6,
smorg.
Van Rotterdam
Vrijdag 29 'smidd. 12,
Zaturdng 30 12,
Vrijdag 29
Zaturdag 30
De Diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der
atoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg
naar Rotterdam een half uur na de afvaart der atoomboot
rijden.
Stoombootdienst
tnsscben Vlissingen en Rotterdam.
Van Vlissingen: I Van Rotterdam
dés maandags, woensdags en I des dinsdags donderdags en
vrijdags 'smorg. Sure. zatnrd 'smorg. u. 9,30 min.
De Diligence rijdt van Zierikzee aan het „Hotel van Veen,
des morgens ten 9 ure voor de afvaart van Vlissingen naar
Rotterdam en des middags ten 12 nre voor de afvaart van
Rotterdam naar Vlissingen.
Ter Stads-Drnkkerij van de Erven A. de Vos.