m°. 8
Zaturilfig 26 Januarij.
1867
WOENSDAGEN ZATERO
Besturen en Administratiën
Oproeping.
Binnenlaudsche Tijdingen.
ZIERIKZEESCHE COURANT
P R US DER ADVERTENTIEN.
Gewone 10 cent de regel. Geboorte- Huwelijks- en
üoodberigten van 1 6 regels if 1 behalve het zegelregt
VERSCHIJNT:
A BONN E M E N TS PR Ij S.
I Per drie maanden f2,<)0Franco per post f 2,25. Inzen-
U» I ding der Advertentiën daags te voren, voor 10 ure'sinorg.
Burgemeester en W&thoudf.rs van Zte-
rihzeeroepen bij deze op zij die genegen
zijn om naar de betrekking van vierden Ilulp-
Onderuijzcr op de Armenschool dezer gemeente
waaraan eene jaarwedde van 250 is ver
bonden mede te dingenom zich met
vrachtvrije brieven onder overlegging van
de vereisehte stukkenvoor den 15 Maart
e. k. bij den burgemeester aan te melden.
Zierikzee den 21 .Januarij 1867.
De Burgemeester
B. C. CAU.
De Secretaris
J. P. N. ERMERINS.
Provincie Zeeland.
Opschorting van het bergden
der Straatwegen.
Door den Commissaris des Konlngs in de
provincie Zeelandis krachtens art. 6 der
wet van den 29,teQ Floréal10d® jaar, bet
vervoer op de straatwegen geschorst te be
ginnen met middernacht tusschen den vijf en
twintigsten en den zes en twintigsten
Januarij 1867.
Zoolang deze schorsing niet is opgeheven
zullen de straat wegen in deze provincie
volgens het besluit van den Commissaris des
Konings de dato 30 Januarij 1866 (Pro
vinciaalblad no. 18), niet mogen worden
bereden en de op die wegen aanwezige
tolboomen worden gesloten.
Van deze bepaling zijn mede volgens bet
voorschreven besluit uitgezonderd
aDe rijtuigen op veren of riemen hangende
zoo geladene als ledige;
b. De brievenpostkarren
c. De rij- of voertuigen tot de dienst der
artillerie beboerende en voorzien zijnde van
de Vastgestelde plaat
d. De karren of voertuigen met twee wielen
en velgen van 5 tot beneden 6 duim bela
den met eene vracht van ten hoogste 400
ponden
e. De karren of voertuigen met twee wielen
en velgen van 6 tot beneden 9 duim bela
den met eene vracht van ten hoogste 500
ponden.
De karren of voertuigen met twee wielen
en velgen van 9 tot beneden 12 duim. be
laden met eene vracht van ten hoogste 600
pond- n
gDe karren of voertuigen met twee wielen
en velgen van 12 duim of daarboven, beladen
met eene vracht van ten hoogste 700 ponden
h. De wagens of voertuigen met vier wielen
en velgen van 5 tot beneden 6 duim be
spannen met niet meer dan twee paarden en
beladen met eene vracht van ten hoogste
500 ponder.
i De wagens of voertuigen met vier wielen
en velgen van 6 tot beneden 9 duim, be
spannen met niet meer dan twee paarden en
beladen met eene vracht van ten hoogste
650 ponden
De wagens of voertuigen met vier wielen
en velgen van 9 tot beneden 12 duim be
spannen met niet meer dan twee paarden en
beladen met eene vracht van ten hoogste
850 ponden
l. De wagens of voertuigen met vier wielen
en velgen van 12 duim en daarboven be
spannen met twee of drie paarden en beladen
met eene vracht van ten hoogste 1000 ponden;
m. De wagens of voertuigen met vier wielen
en velgen van 22 duim of daarboven en
een ongelijk spoor ofschoon bespannen met
verscheidene paarden mits met geene meer
dere vracht dan van 1600 ponden beladen
n. De diligences met wielbanden van ten minste
7 duim ingerigt voor niet meer dan negen
personen en een voerman mits met geene
meerdere vracht dan van 200 ponden beladen
de passagiers niet mede gerekend
o. Eindelijk de diligences met wielbanden
van 12 duim of daarboven, ingerigt voor
twaalf personen en een voerman mits met
geene meerdere vracht dan van 300 ponden
beladende passagiers niet mede gerekend
De geldspeciën van 's Rijks schatkist, of
van handeldrijvende personen zullen echter
binnen in de rijtuigen bedoeld onder de
letters n en o mogen worden geladen doch
in geen geval zal er boven de voor- en
achterwielen eenige last of zwaarte mogen
gelegd worden.
De zwaarder beladene wagens welke ge
durende de schorsing op de straatwegen
rijden zullen aangehouden en ontladen wor
den doch de goederen kunnen met toegestane
voertuigen in kleine vrachten overgeladen en
verzonden worden.
Tegen de eigenaren of voerlieden zal
proces-verbaal worden opgemaakt zij zullen
vervolgens tot betaling der schade aan den
weg toegebragt verpligt zijn.
De conducteurs van diligences of postwa
gens welke tegen dit besluit geladen zijn
zullen de goederen op verboden wijze ge
laden in de naastbijgelegene gemeente of
op den eersten postrid ontladen zullende zij
anders persoonlijk strafbaar zijn onvermin
derd de boete den ondernemersvolgens
de wet op te leggen.
Men verneemt dat de aanbesteding van
de groote zeesluis bij Vlissingen voor het
kanaal door Walcheren omstreeks de helft
der volgende maand zal plaatshebben. Ver
volgens kunnen successievelijkmet korte
tusschenpoozen worden tegemoet gezien de
aanbestedingen van hel stationsgebouw te
Middelburg en "het graven van het kanaal
door de Oude Arne.
Ook met het maken van den nieuwen weg
van Middelburg naar Vlissingen aari de
westzijde van het kanaal, zal", naar men
verneemt spoedig een begin worden gemaakt.
(M. Ct.)
- De telegraaf heeft het berigt overge-
bragt dat mr. P. Mijer den 26 December
11. te Batavia is aangekomen en den 28
daaraanvolgende als gouverneur-generaal is
opgetreden. (G. Ct.)
Zeker landman te Ambt-Hardenberg
die onlangs buitengewoon geplaagd werd door
een massa ratten en geen kans zag er af te
komen werd de raad gegeven ze te voederen
met gest en ziedaar! sedert dat hij dit middel
heeft aangewend is hij in zijne woning geheel
verlost van alle ratten en muizen.
In den nacht van 19 dezer heeft op
den spoorweg van Luxemburg een ongewoon
dramatisch voorval plaats gehad. De tr;in
no 67, bestaande uit 12 waggons, waarvan
3 niet overdekt welke laatste met ossen en
schapen waven geladen was op het gewone
uur vertrokken Reeds in de omstreken van
Marbehan had hij veel moeijelijkheden onder
vonden tengevolge van de sneeuw die de rails
bedekte. Tusschen Libramont en Poix op
de hoogte van het gehucht Fontenoille
sneeuwde het zoo hevig dat de vuren dreigden
uitgedoofd te worden. Men was genoodzaakt
stil te houden en de baanwachter Schnoken
werd naar Poix gezonden om hulp te halen.
De beambte van den trein en de tolbeambte
Dobé waren bezig met de sneeuw welke
zich onder de machine bevond weg te
ruimen toen zij een soort van dof gehuil
hoorden en zich omkeerende op eenige ellen
afstands vuurballen zagen schitteren. Er was
geen twijfel meer of het waren wolven die
op de geur der schapen waren afgekomen.
Zij waren vijf in getal gezeten in een hal ven
cirkel en loerende. De toestand der mannen
was hagchelijk. Zij hadden geen wapenen en
konden in de eerste uren geen hulp van elders
verwachten. Wat te doen? De stoker opende
de stoomkleppen en het fluitje der locomotief,
in de hoop daardoor de verweuschte dieren
te zullen verjagen men bewoog de lantaarns
in verschillende rigtingen doch niets hielp.
Toen besloot men zich in den overdekten
waggon terug te trekken. De machinist Flaus
opende den togt, de tolbeambte Dobé vormde
de achterhoede de hoofdwachter en de stoker
bevonden zich in het midden. Deze vier
mannen gleden langs den trein, gevolgd door
de wolven die echter den afstand welke hen
van de mannen scheidden onveranderd lieten.
Zonder letsel bij d«*n bedoelden waggon ge
komen zijndestegen de drie eersten daarin
ook Dobé had reeds zijn voet op de trede
gezet toen een der wolven op hem toesprong
en hem een slip vari. zijn jas afscheurde. Dit
was ongetwijfeld het teeken voor den aanval
der bende Die aanval werd echter heftig
afgeweerd. Een der wolven met een stook-
ijzer op den kop getroffen tuimelde naar
beneden om niet meer op te staan het
portier werd digtgetrokkeu en de mannen
zaten veilig in hunne geimproviseerde vesting.
Gedurende eenige oogenblikken heerschte de
diepste stilte in het veld maar deze werd
weldra verbroken door de angstkreten van
het in de waggons met woede aangevallen
vee. Dit vreeselijk tooneel duur le meer dan
twee uren en eindigde eerst bij de komst
van een twintigtal werklieden die de baan
wachter ten behoeve van den weg medebragt.
Na een uur werks kon de trein in het bezit
van het lijk van den wolf, zijn weg vervol
gen. De ossen en schapen waren allen onge
deerd maar de waggons vertoonden de
duidelijkste sporen van de hevige aanvallen
waaraan zij hadden blootgestaan, Welligt
zou het voor het vervolg goed zijn de beamb
ten van een trein waarin vee wordt vervoerd
en die de Ardennes moet doortrekken ge
durende de winternachten met karabijnen te
wapenen.
f:Iet breken van hei ijs op den vijver
in Regentspark te Londen.
Eindelijk na twee dagen komen de uitge
bleven Engelsche berigten en brengen nadere
bijzonderheden omtrent het vreeselijk ongeluk,
dat Dingsdag middag 11. in Regents park
heeft plaats gehad. Tot nog toe wist men
slechts dat dien dag 30 a 40 rnenschen op
dezelfde plaats verdronken zijn. Het Han
delsblad daar niets meer van hoorende
heeft reeds verzekerd dat het ontvangen
telegram niets anders was dan de mytische
uitbreiding van een vorig berigten er ge
lukkig niets meer gebeurd was dan dat 21
personen in 't water gevallen doch gered
waren Gelijk men reeds wist is die onder
stelling bezijden de waarheid. Op den vijver
in het Regents-park bevonden zich ten half
drie ongeveer 500 schaatsenrijders.
Het ijs was niet sterk doch de tóegangen
storiden open. Men beweert dat gedurende
de vorige dagen ten einde het publiek te
beletten op liet ijs aldaar te gaan men langs
den kant een open gleuf gemaakt had dat
daardoor het water over het ijs geloopen had
en het week gemaakt had.
Hoe dit zij ten half drie geraakte liet ys
aan de oevers plotseling les en kort daarop
brak het ijs over den geheelen vijver in stuk
ken van gemiddeld een vierkante el opper
vlakte. De menigte snelde naar den kant
doch daardoor werden de schotsen nog meer
gebroken; twee honderd personen gleden naar
de diepte, die op sommige plaatsen 12 voet
bedroeg. Sommigen redden zich door op een
of ander groot stuk ijs tijdig plat op den
buik te gaan liggen. Men moet zich ver
wonderen y dat het getal der dooden niet
grooter dan 30 d 40 is. De ijspolitie deed
al het mogelijke doch door den toestand van
het ijs was het onmogelijk om zelfs met
planken en ladders hen die zich liet verst
van den oever bevonden te bereiken. De
wanhoopskreten van de betrekkingen die
magteloos aan den oever het angstige schouw
spel aanzagen laten zich niet beschrijven
Eenvoudig treffend is het volgende berigt
van een der geredde personen
Ik was schrijft hijmet mijn dochtertje
van 7 en mijn zoontje van 11 jaar aan de
hand bezig met wandelen op het ijs- en
bevond mij misschien 70 el van. den oever.
Plotseling was het of het ijs onder onze voeten
weggleed. Het water was op deze. plaats 5
voet diep. Ik zag mijne kinderen zinken
doch spoedig weder boven komen en had het
geluk ze te kunnen grijpen. Zij klemden zich
aan mij vast en ik hield hen met den regter-
arm terwijl ik met de linkerarm mij aan een
stuk ijs bleef vast houden. Toen zag ik rond;
zulk een aanblik hoop ik nooit weder te zien.
Zeker niet minder dan 150 personen worstel
den met d'jn dood. Overal rondom mij zag
ik tusschen de stukken ijs hoofden handen
en armen. Twee el van mij zonk een kleine
jongen weg in de diepte en ik kon niets doen
om hem te helpen. Bijna een half uur heb
ik zoo gestaan en met iedere minuut zonken
mijn voeten dieper in den moddereindelijk
had ik nog slechts het hoofd boven water