ar
ffl
Advertentiën.
AAKDHOOPEÏV,
35 zware Olmen-Booinen
Zeetijdingen.
Beurs- en Mark tberigten
37,
47,
Vervoer-middelen
te:
|)Q
en
a3
en
b
1
O*
e'
e
0
e
le
•e
1
u
A
i
iv
e:
z'
cr
z
c'
zijn eenige gewapende manschappen in de
omstreken van Reuss verschenenmaar de
rust is niet verstoord.
De troepenbewegingen naar de provincie
Tarragona duren voort.
In brieven wordt het berigt van het over
lijden van Pareja stellig bevestigd.
-Te Hoey is dezer dagon een aardige
grap gebeurd. Twee kennissen van ,een daar
wonenden slagter zagen 's avonds naar huis
gaande een schotel met heerlijke saucijsjes
voor het winkelraam staan. Zij kwamen op
de gedachte om zich van de spijs meester
te maken en ze later aan hun vriend den
slager te betalen. Zoo gezegd zoo gedaan.
Zij traden den winkel in en daar er zich
niemand bevond konden zij gemakkelijk de
saucijsjes wegnemen die zij in een zakdoek
knoopten en zóó ingepakt in de pet van een
hunner medenamen Ren paar schreden verder
gekomen wilde degene, die het pak droeg,
de pijpen van zijn pantalon opstroopen wegens
den modderom dit te doen legde hij het
pak met de pet naast zich op een stoep neder.
Maar toen hij het een oogenblik later wilde
opnemen zag hij juist een .hond door den
geur geloktmet pet en saucijsjes wegdraven.
Zoo hard onze man kon liep hij het dier
na totdat hij gestuit werd in zijne vervol
ging. De hond toch liep den winkel
binnen juist van den bestolen slagter
wien bij toebehoorde. Men verzekert dat de
bestolen dief tot nog toe zijne pet niet is gaan
reclameren.
GROOT-BR1TT A.N N IE N.
Nopens het vergaan van de „London"
van Plymouth naar Melbourne (Australië) be
stemd zijn nog eenige bijzonderheden bekend ge
worden. liet schip maakte de derde reis
•naar Melbourne en was zeer gezocht wegens
zijne uitmuntende inrigting en geschiktheid
voor het vervoer van passagiers Het ver
tegenwoordigde behalve de kostbare lading
die het in had eene waarde van 70,000 tot
80,000 p. st. De kapitein J. Bohun Martin
was een ongehuwd man in de kracht zijns
levens, die zich de aigemeene achting verworven
had ook wegens zijne bekwaamheid en het
vertrouwen dat hij als gezagvoerder genoot.
De passagiers en bemanning waren allen
bijeen toen de kapitein hun cp kalmen toon
meedeelde dat er geen hoop op redding over
schoot het noodlottig berigt werd mwt ge
latenheid en onderwerping aangehoord. Men
vernam geen geschreeuw en gegil van vrou
wen of mannen geen uitroep van wanhoop.
De eerw. heer Drapereen der passagiers
begon met luider stem een gebed en sprak
de ongelukkigen die om hem heen stonden,
op indrukwekkende wijze tce Aller harten
waren met schrik vervuld maar ieder behield
zijn bewustzijn. Wel weenden de moeders
bitter over de lieve kleinen die met hen
zouden worden verzwolgen en dezen
onbekend met het lot dat hen bedreigde
vroegen op droevigen toon naar de oorzaak
dier tranen. Vrienden omhelsden en zeiden
elkander een laatst vaarwel anderen zaten
ter neer met een bijbel in de hand om troost
te zoeken waar zij dien zoo zeer behoefden.
Ongeloofelijkzegt menwas de berusting
die onder zulke omstandigheden algemeen
heerschende was. Kapitein Martin bleef tot
den laatsten oogenblik toe getrouw aan zijne
verpligtingenniets werd door hem onbe
proefd gelaten. De mannen die alleen iti
de boor hun heil dorsten zoeken noodigden
hem uit om mee te gaan maar met dien
heldbaftigen moed welk "ViënT zoo zeer eigen
was, sprak hij: „Neen ik zal met de passa
giers te gronde gaan maar u wensch ik toe
dat God u behouden aan wal brenge."
Naaiiwelijks was de boot, die op de hooge
golven hopeloos heen en weer werd geslin
gerd op eenigen afstand verwijderd of het
fraaije schip zonk weg met de menigte uit
welker midden een enkele kreet van wanhoop
opsteeg die weldra vervangen werd door de
stilte des doods.
Men weet dat de negentien mannen die
zich in de boot hadden geworpen door de
Urianople te Falmouth zijn aar.gebragt.
Nader verneemt men dat drie personen
die de rDs hadden willen medemaken op
merkwaardige wijze daarvoor beschermd zijn
gebleven. Eene dame te Plymouth kon
niettegenstaande al harén aandrang om mede
te gaan, geen plaats krijgen daar de stoom
boot propvol was. Een heer die te Grave-
send aan boord was gegaan werd door het
stormweder dat hij op den korten togt van
die plaats naar Plymouth ondervond zoo
afgeschrikt dat hij van zijnen overtogt afzag
en aan wal bleef. Een jongmensch die het
ouderlijke huis ontloopen was werd na veel
moeite opgespoord; zijn naam stond op de
lijst der passagiers van de London. Zijn
broeder begaf zich onmiddelijk naar Plymouth
en bragt hem tot inkeer zoodat beide broeders
huiswaarts keerden.
Het Amerikaansche schip Christiana
van 800 ton van Londen naar New-York
is halfweg New-York vergaan, doch .alle
personen aan boord zijn op bijzondere wijze
gered door de Varuna een schip van 1350
tonnelastbehoorende aan Smith Flening en
co Van 19 December 1865 tot 7 Januarij
1966 was de Christiana ter prooi.van traps
gewijze vernietiging somtijds met een oogeri-
blikkelijken ondergang voor oog-en. Op 26
December praaide de Christiana het Ameri
kaansche schip Catherine Boyd doch de zee
liet niet toe hulp te verleenen en de
Catherina Boyd geraakte den 27 uit het
gezigt. Den 7 Januarij 's avonds ten 9 ure
zag men een scheepslicht, er werden vuur
pijlen opgezonden en blaauwe lichten ge-
heschen en het sein van herkenning volgde
spoedig. Ten 8 ure den volgenden morgen
beantwoordde de Varuna reeds het sein der
Christiana, „zend een boot," met een aan boord
van het laatstgenoemde schip te brengen
vier vrouwen en de gewonde hofmeester
werden behouden op de Yaruna gebragt.
Toen de boot ten tweeden male de Christiana
naderde, nas het 11 ure geworden, doch
de zee te verbolgen om het aan boord komen
te gedoogert en de overige passagiers wer
den gered door met de reddingboei om het
lijf in zee te springen Ten 4 ure namiddag
waren allen behouden en toen de boot den
laatsten man veilig had overgebragtsloeg
eene hevige zee het ranke vaartuig tegen het
schip in splinters. Het gedrag der kloekmoe
dige bemanning van de Varuna voegt, bij
verscheidene andere een nieuw voorbeeld
van zelfopoffering tot redding van natuurge-
nooten in dit voorbeeld el ooze stormtijdperk,
De Royal Alberteen schip dat den
14 September van Calcutta naar Liverpool
stevende is met man en muis vergaan.
In den nacht van 10 op 11 Januarij
zijn alleen te Torbay 30 schepen gestrand.
In brieven uit New York wordt het
bevestigd dat de Fenians nederlagen geleden
hebben maar er is geen stad of er bevinden
zich Ieren zoodat men overal centra van
het Fenianisinus aantreft. Groote onaange
naamheden zullen daaruit voor Engeland
maar nog grootere voorde Vereenigde Staten
voort vloeijen. Voor het meer en deel beliooren
dè Fenians in Noord-Amerika tot de laagste
klassen en zijn zij in de vaste overtuiging
dar de tegen Engelands magt gerigte plannen
van Mahony en ch'ens aanhangers zullen
gelukken en ondanks het verbod der geeste
lijkheid betaalt tot de armste Ier eene weke-
lijksche bijdrage ten behoeve der vereeniging,
Jn October heeft Mahony als opbrengst van
zulke kollecten de aanzienlijke som van 200,000
dollars ontvangen en veel geld moet er nog
in kas zijn aangezien de laatste vergadering
te Khiiadelphia meer dan 80,000 dollars zou
hebben gekost. In Union Square, eene der
schoonste straten van die stad hebben zij
een prachtig huis gehuurd van welks gevel
de Amerikaansche en Feniansclie vlaggen
wapperen; zij hébben verder eene volkomen
georganiseerde regering met ministers van
oorlog en maiine doen groote aankoopen
van wapenen die na den oorlog niet meer
gebruikt worden en ook schepen tracht men
van den Amerikaanschen minister van marine
Wel let aan te koopen. Wel zouden de
agenten, die zich daartoe naar Washington
begeven hebben den minister niet gesproken
hebben, maar de secretaris Stanson heeft eene
conferentie met hen gehad. Hun president Ma
hony, een oude kolonel, ex-vrij williger bij het
leger der 'Vereenigde Staten, is, gelijk men weet,
in twist geraakt met de Fenianschen senaat,
die zekeren Roberts uit New York tot presi
dent benoemd heeftal deze geschillen
blijven echter zonder eenige beteekenis tegen
over het feit dat de Fenian Stephens uit de
gevangenis is ontvlngt. Zoodra deze tijding
vernomen waswerd liet hoofdkwartier der
Fenians geïllumineerd en de redenaars ver
zekerden dat Engelsche gevangenissen geene
kracht genoeg hadden om Fenians in verze
kerde bewaring te houden. Den 2 Januarij
zou eene nieuwe bijeenkomst gehouden wor
den de lersche emigranten sluiten zich
naauwer aan een om wraak te nemen op
Engeland en Ierland te bevrijden opdat zij
ailen daar in welstand zouden kunnen leven.
In Amerika vinden zij de meest openbare
ondersteuning en zelfs de regering kan het niet
loochenen dat deze zamenzwering zich voor
hare oogen organiseert en toch niet verhin
dert wordt daarbij is de groote massa der
Amerikanen vijandig tegen Engeland gezind
en er niet afkeerig van om oncferstenning
in geld aan de Fenians te geven. Dat deze
een op handen zijnden aanval in Kanada in
het oog hebben om daardoor Engeland en
de Vereenigde Staten tegen elkander in het
harnas te jagen is duidelijk uit de rede van
een Fenian die namelijk in eene bijeenkomst
te Washington verklaarde dat men de vorst
zou afwachten en dan naar West-Kanaria
oprukken en meer dan één lid van de
wetgevende vergadering in Kanada hem zou
behulpzaam zijn. De opperhoofden der Feni
ans zien in dat men iets roemrijks moet
doen, om de vernietiging van de vereeniging
te voorkomen en de Amerikaansche bladen
eischen hen op zich van de hoofdstad Ottawa-
City meester te maken. In alle geval nemen
de Fenians in werkzaamheid en magt toe
en de Engelsche regering zal genoodzaakt
zijn een groote oplettendheid te wijden aan
deze vereeniging van fanatieke en domme
Ieren.
JONGSTE TIJDINGEN.
Naar rnen verneemt heeft de Hooge Raad
heden den 23 dezer het. beroep in cassatie
ingesteld door J. N. v. d. H., A. P. en H. L.
W. verworpen.
Heden ontving ik de treurige zeker
heid dat mijn Echtgenoot HENRY WALKER
BOWBYES en mijn Zoon JAMES JOZEPH
BOWBYES beide omgekomen zijn bij de
verbrijzeling op de Kust van Ameland van
liet Schoonerschip Almadoor eerstge
noemde gevoerd.
Door dit verlies word ik met 8 overblijvende
Kinderen van wie de meesten nog te jong
zijn otn hun groot verlies te beseffen in den
diepsten rouw gedompeld.
Zierikzee, 20 Januarij 1866.
Wed. II. W. BOWBYES
geb. Fox.
DIAKENEN der Hervormde Ge
meente te Zierikzee brengen hun'
dank aan den onbekenden Gever van het bij
hen ingekomen Bankbillet ad f 25, S 1089
onder motto 2 Corinth. V v' 14 en 1
Cokinth. XV, v' 10a
'/Aerikzee, 22 Januarij 1866.
Diakenen voornoemd
J. A. HAAKMAN Voorzitter.
J. van der LEK de CLEBCQ, Secretaris.
De Deurwaarder J. van dek
BENT zal ten verzoeke van
Commissarissen van den Straatweg van
Zierikzee naar Brouwershanen, op Zaturdag
den 27 Januarij 1866, 's morgens ten 10
urepubliek presenteren te verknopen
Ec»« aantal
liggende aan gezegde Straatweg van af „het
Lange Stuk" tot aan de Meestoof Willem 111
onder Noordgouwe.
De Deurwaarder J. van der BENT,
zal op Dingsdag 30 Januarij 1866
's morgens ten 10 ure aan de /elke
te Zierikzee, publiek presenteren te' verkoopen
geschikt voor Werkliout en aan de Wan
deling en Pleinen binnen Zierikzee, eene
partij HAKHOUT en doode BOOMEN.
Zierikzee 22 Januarij 1866. Het bark
schip Catharina Maria, kapitein T. R.
Oomkens, ligt zeilklaar te Cardiff om met
eerste gunstige- gelegenheid naar'Singapore
te vertrekken.
Zierikzee .Gearriveerd
.V'SI
sJsr
22 Jan. Twee Gezusters, A. Bemald,Java,
Rotterdam.
Nederl.
Prijzen der Effecten te Amsterdam,
den 20 Januarij 1865.
2'/. pot
Werkel, Schuld,
dito dito
dito dito
A mort. Sijndic.
Ned. Hyp.-Bank
Cert bij Rothschild. 21/
Obligatien. 2'/,
Portugal. 'Obligatie». 3
Rusland. Obl. bij Hope en Oo. 5
Belgie.
Spanje
4
317.0
717io
35 7,
55 7»
347»
44'»/,
977»
184%
567.»
28 '7,6
76 Va
597a
217,0
39»/
10
dito 1828/29 5
Cert. 1840 4
Spoorweg-Actiën.
Polen. Aarsdeelen 1835.
Pruissen- Obligatien 1.859. 5
Oostenr. Obl. Met. Oude 5
dito. 2'/,
dito Rente An.st 5
dito Nationale. 5
Mexico. Obligatien 5
Griekenl. Obl Geldl. 1825. 3
Turkije. Binnenl. Oblig. 5
ROTTERDAM, 22 Januarij.
TARWE. Zeeuwsch. Vlaams, en Ovcrm.
bij matigen aanvoer en trage koopers moest
20 cents lager worden afgegeven. Goede en
puike van 8 30 tot 9 40 mindere var. f7,50
tot f 8,20. ROGGE. n. Zet 'uws. Vlaams, en
Overm. 10 420 c. lager; van f 6 tot f 6.70.
GERST. n. Zeeuws winter van f 5 tot /6;
dito zomer van 4.50 tot 5.70. HAVER.
Inl. korte van t 3.50 tot f 5 lange van
f2.70 tot 4. ERWTEN*, n. Zeeuws, blaauwe
kl. van f 7,75 tot/10. PA A UDËNBOONEN.
van 7 tot f 7.40.
VLAS. Zoowel ter markt van lieden als
gedurende de vorige week op het land met
goeden handel tot onveranderde prijzen.
MEEKRAP. De handel was onbeduidend
daar de meeste houders niet lager willen af
geven en de koopers flati uwer gestemd zijn.
Stoombootdienst tusschen
Middelburg en Rotterdam,
Van Middelburg
Donderdag 25 'smorg. 7,*
Fan Flissingen:
des maandags woensdags en
vrijdags 'smorg. 8 ure.
Van Rotterdam
Woensdag 24 'smorg. f,8,30
De Diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der
stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en vau Middelburg
naar Rotterdam een half uur na de afvaart der stoomboot
rijden.
Stoombootdienst
tusschen Vlissingén en Rotterdam.
Fan "Rotterdam
des dinsdags donderdags en
zaturd. 'smorg. 8 u. 30 min.
De Diligence rijdt van Zierikzee aan het „Hotel van Veen"
des morgens ten 9 ure voor de afvaart van Vlissingén naar
Rotterdam en des morgens ten 10 ure 30 min. voor de afvaart
vau Rotterdam naar Vlissingén.
TerStads-Drukkerij van de Erven A. de Vos.