ar ffl Advertentiën. AAKDHOOPEÏV, 35 zware Olmen-Booinen Zeetijdingen. Beurs- en Mark tberigten 37, 47, Vervoer-middelen te: |)Q en a3 en b 1 O* e' e 0 e le •e 1 u A i iv e: z' cr z c' zijn eenige gewapende manschappen in de omstreken van Reuss verschenenmaar de rust is niet verstoord. De troepenbewegingen naar de provincie Tarragona duren voort. In brieven wordt het berigt van het over lijden van Pareja stellig bevestigd. -Te Hoey is dezer dagon een aardige grap gebeurd. Twee kennissen van ,een daar wonenden slagter zagen 's avonds naar huis gaande een schotel met heerlijke saucijsjes voor het winkelraam staan. Zij kwamen op de gedachte om zich van de spijs meester te maken en ze later aan hun vriend den slager te betalen. Zoo gezegd zoo gedaan. Zij traden den winkel in en daar er zich niemand bevond konden zij gemakkelijk de saucijsjes wegnemen die zij in een zakdoek knoopten en zóó ingepakt in de pet van een hunner medenamen Ren paar schreden verder gekomen wilde degene, die het pak droeg, de pijpen van zijn pantalon opstroopen wegens den modderom dit te doen legde hij het pak met de pet naast zich op een stoep neder. Maar toen hij het een oogenblik later wilde opnemen zag hij juist een .hond door den geur geloktmet pet en saucijsjes wegdraven. Zoo hard onze man kon liep hij het dier na totdat hij gestuit werd in zijne vervol ging. De hond toch liep den winkel binnen juist van den bestolen slagter wien bij toebehoorde. Men verzekert dat de bestolen dief tot nog toe zijne pet niet is gaan reclameren. GROOT-BR1TT A.N N IE N. Nopens het vergaan van de „London" van Plymouth naar Melbourne (Australië) be stemd zijn nog eenige bijzonderheden bekend ge worden. liet schip maakte de derde reis •naar Melbourne en was zeer gezocht wegens zijne uitmuntende inrigting en geschiktheid voor het vervoer van passagiers Het ver tegenwoordigde behalve de kostbare lading die het in had eene waarde van 70,000 tot 80,000 p. st. De kapitein J. Bohun Martin was een ongehuwd man in de kracht zijns levens, die zich de aigemeene achting verworven had ook wegens zijne bekwaamheid en het vertrouwen dat hij als gezagvoerder genoot. De passagiers en bemanning waren allen bijeen toen de kapitein hun cp kalmen toon meedeelde dat er geen hoop op redding over schoot het noodlottig berigt werd mwt ge latenheid en onderwerping aangehoord. Men vernam geen geschreeuw en gegil van vrou wen of mannen geen uitroep van wanhoop. De eerw. heer Drapereen der passagiers begon met luider stem een gebed en sprak de ongelukkigen die om hem heen stonden, op indrukwekkende wijze tce Aller harten waren met schrik vervuld maar ieder behield zijn bewustzijn. Wel weenden de moeders bitter over de lieve kleinen die met hen zouden worden verzwolgen en dezen onbekend met het lot dat hen bedreigde vroegen op droevigen toon naar de oorzaak dier tranen. Vrienden omhelsden en zeiden elkander een laatst vaarwel anderen zaten ter neer met een bijbel in de hand om troost te zoeken waar zij dien zoo zeer behoefden. Ongeloofelijkzegt menwas de berusting die onder zulke omstandigheden algemeen heerschende was. Kapitein Martin bleef tot den laatsten oogenblik toe getrouw aan zijne verpligtingenniets werd door hem onbe proefd gelaten. De mannen die alleen iti de boor hun heil dorsten zoeken noodigden hem uit om mee te gaan maar met dien heldbaftigen moed welk "ViënT zoo zeer eigen was, sprak hij: „Neen ik zal met de passa giers te gronde gaan maar u wensch ik toe dat God u behouden aan wal brenge." Naaiiwelijks was de boot, die op de hooge golven hopeloos heen en weer werd geslin gerd op eenigen afstand verwijderd of het fraaije schip zonk weg met de menigte uit welker midden een enkele kreet van wanhoop opsteeg die weldra vervangen werd door de stilte des doods. Men weet dat de negentien mannen die zich in de boot hadden geworpen door de Urianople te Falmouth zijn aar.gebragt. Nader verneemt men dat drie personen die de rDs hadden willen medemaken op merkwaardige wijze daarvoor beschermd zijn gebleven. Eene dame te Plymouth kon niettegenstaande al harén aandrang om mede te gaan, geen plaats krijgen daar de stoom boot propvol was. Een heer die te Grave- send aan boord was gegaan werd door het stormweder dat hij op den korten togt van die plaats naar Plymouth ondervond zoo afgeschrikt dat hij van zijnen overtogt afzag en aan wal bleef. Een jongmensch die het ouderlijke huis ontloopen was werd na veel moeite opgespoord; zijn naam stond op de lijst der passagiers van de London. Zijn broeder begaf zich onmiddelijk naar Plymouth en bragt hem tot inkeer zoodat beide broeders huiswaarts keerden. Het Amerikaansche schip Christiana van 800 ton van Londen naar New-York is halfweg New-York vergaan, doch .alle personen aan boord zijn op bijzondere wijze gered door de Varuna een schip van 1350 tonnelastbehoorende aan Smith Flening en co Van 19 December 1865 tot 7 Januarij 1966 was de Christiana ter prooi.van traps gewijze vernietiging somtijds met een oogeri- blikkelijken ondergang voor oog-en. Op 26 December praaide de Christiana het Ameri kaansche schip Catherine Boyd doch de zee liet niet toe hulp te verleenen en de Catherina Boyd geraakte den 27 uit het gezigt. Den 7 Januarij 's avonds ten 9 ure zag men een scheepslicht, er werden vuur pijlen opgezonden en blaauwe lichten ge- heschen en het sein van herkenning volgde spoedig. Ten 8 ure den volgenden morgen beantwoordde de Varuna reeds het sein der Christiana, „zend een boot," met een aan boord van het laatstgenoemde schip te brengen vier vrouwen en de gewonde hofmeester werden behouden op de Yaruna gebragt. Toen de boot ten tweeden male de Christiana naderde, nas het 11 ure geworden, doch de zee te verbolgen om het aan boord komen te gedoogert en de overige passagiers wer den gered door met de reddingboei om het lijf in zee te springen Ten 4 ure namiddag waren allen behouden en toen de boot den laatsten man veilig had overgebragtsloeg eene hevige zee het ranke vaartuig tegen het schip in splinters. Het gedrag der kloekmoe dige bemanning van de Varuna voegt, bij verscheidene andere een nieuw voorbeeld van zelfopoffering tot redding van natuurge- nooten in dit voorbeeld el ooze stormtijdperk, De Royal Alberteen schip dat den 14 September van Calcutta naar Liverpool stevende is met man en muis vergaan. In den nacht van 10 op 11 Januarij zijn alleen te Torbay 30 schepen gestrand. In brieven uit New York wordt het bevestigd dat de Fenians nederlagen geleden hebben maar er is geen stad of er bevinden zich Ieren zoodat men overal centra van het Fenianisinus aantreft. Groote onaange naamheden zullen daaruit voor Engeland maar nog grootere voorde Vereenigde Staten voort vloeijen. Voor het meer en deel beliooren dè Fenians in Noord-Amerika tot de laagste klassen en zijn zij in de vaste overtuiging dar de tegen Engelands magt gerigte plannen van Mahony en ch'ens aanhangers zullen gelukken en ondanks het verbod der geeste lijkheid betaalt tot de armste Ier eene weke- lijksche bijdrage ten behoeve der vereeniging, Jn October heeft Mahony als opbrengst van zulke kollecten de aanzienlijke som van 200,000 dollars ontvangen en veel geld moet er nog in kas zijn aangezien de laatste vergadering te Khiiadelphia meer dan 80,000 dollars zou hebben gekost. In Union Square, eene der schoonste straten van die stad hebben zij een prachtig huis gehuurd van welks gevel de Amerikaansche en Feniansclie vlaggen wapperen; zij hébben verder eene volkomen georganiseerde regering met ministers van oorlog en maiine doen groote aankoopen van wapenen die na den oorlog niet meer gebruikt worden en ook schepen tracht men van den Amerikaanschen minister van marine Wel let aan te koopen. Wel zouden de agenten, die zich daartoe naar Washington begeven hebben den minister niet gesproken hebben, maar de secretaris Stanson heeft eene conferentie met hen gehad. Hun president Ma hony, een oude kolonel, ex-vrij williger bij het leger der 'Vereenigde Staten, is, gelijk men weet, in twist geraakt met de Fenianschen senaat, die zekeren Roberts uit New York tot presi dent benoemd heeftal deze geschillen blijven echter zonder eenige beteekenis tegen over het feit dat de Fenian Stephens uit de gevangenis is ontvlngt. Zoodra deze tijding vernomen waswerd liet hoofdkwartier der Fenians geïllumineerd en de redenaars ver zekerden dat Engelsche gevangenissen geene kracht genoeg hadden om Fenians in verze kerde bewaring te houden. Den 2 Januarij zou eene nieuwe bijeenkomst gehouden wor den de lersche emigranten sluiten zich naauwer aan een om wraak te nemen op Engeland en Ierland te bevrijden opdat zij ailen daar in welstand zouden kunnen leven. In Amerika vinden zij de meest openbare ondersteuning en zelfs de regering kan het niet loochenen dat deze zamenzwering zich voor hare oogen organiseert en toch niet verhin dert wordt daarbij is de groote massa der Amerikanen vijandig tegen Engeland gezind en er niet afkeerig van om oncferstenning in geld aan de Fenians te geven. Dat deze een op handen zijnden aanval in Kanada in het oog hebben om daardoor Engeland en de Vereenigde Staten tegen elkander in het harnas te jagen is duidelijk uit de rede van een Fenian die namelijk in eene bijeenkomst te Washington verklaarde dat men de vorst zou afwachten en dan naar West-Kanaria oprukken en meer dan één lid van de wetgevende vergadering in Kanada hem zou behulpzaam zijn. De opperhoofden der Feni ans zien in dat men iets roemrijks moet doen, om de vernietiging van de vereeniging te voorkomen en de Amerikaansche bladen eischen hen op zich van de hoofdstad Ottawa- City meester te maken. In alle geval nemen de Fenians in werkzaamheid en magt toe en de Engelsche regering zal genoodzaakt zijn een groote oplettendheid te wijden aan deze vereeniging van fanatieke en domme Ieren. JONGSTE TIJDINGEN. Naar rnen verneemt heeft de Hooge Raad heden den 23 dezer het. beroep in cassatie ingesteld door J. N. v. d. H., A. P. en H. L. W. verworpen. Heden ontving ik de treurige zeker heid dat mijn Echtgenoot HENRY WALKER BOWBYES en mijn Zoon JAMES JOZEPH BOWBYES beide omgekomen zijn bij de verbrijzeling op de Kust van Ameland van liet Schoonerschip Almadoor eerstge noemde gevoerd. Door dit verlies word ik met 8 overblijvende Kinderen van wie de meesten nog te jong zijn otn hun groot verlies te beseffen in den diepsten rouw gedompeld. Zierikzee, 20 Januarij 1866. Wed. II. W. BOWBYES geb. Fox. DIAKENEN der Hervormde Ge meente te Zierikzee brengen hun' dank aan den onbekenden Gever van het bij hen ingekomen Bankbillet ad f 25, S 1089 onder motto 2 Corinth. V v' 14 en 1 Cokinth. XV, v' 10a '/Aerikzee, 22 Januarij 1866. Diakenen voornoemd J. A. HAAKMAN Voorzitter. J. van der LEK de CLEBCQ, Secretaris. De Deurwaarder J. van dek BENT zal ten verzoeke van Commissarissen van den Straatweg van Zierikzee naar Brouwershanen, op Zaturdag den 27 Januarij 1866, 's morgens ten 10 urepubliek presenteren te verknopen Ec»« aantal liggende aan gezegde Straatweg van af „het Lange Stuk" tot aan de Meestoof Willem 111 onder Noordgouwe. De Deurwaarder J. van der BENT, zal op Dingsdag 30 Januarij 1866 's morgens ten 10 ure aan de /elke te Zierikzee, publiek presenteren te' verkoopen geschikt voor Werkliout en aan de Wan deling en Pleinen binnen Zierikzee, eene partij HAKHOUT en doode BOOMEN. Zierikzee 22 Januarij 1866. Het bark schip Catharina Maria, kapitein T. R. Oomkens, ligt zeilklaar te Cardiff om met eerste gunstige- gelegenheid naar'Singapore te vertrekken. Zierikzee .Gearriveerd .V'SI sJsr 22 Jan. Twee Gezusters, A. Bemald,Java, Rotterdam. Nederl. Prijzen der Effecten te Amsterdam, den 20 Januarij 1865. 2'/. pot Werkel, Schuld, dito dito dito dito A mort. Sijndic. Ned. Hyp.-Bank Cert bij Rothschild. 21/ Obligatien. 2'/, Portugal. 'Obligatie». 3 Rusland. Obl. bij Hope en Oo. 5 Belgie. Spanje 4 317.0 717io 35 7, 55 7» 347» 44'»/, 977» 184% 567.» 28 '7,6 76 Va 597a 217,0 39»/ 10 dito 1828/29 5 Cert. 1840 4 Spoorweg-Actiën. Polen. Aarsdeelen 1835. Pruissen- Obligatien 1.859. 5 Oostenr. Obl. Met. Oude 5 dito. 2'/, dito Rente An.st 5 dito Nationale. 5 Mexico. Obligatien 5 Griekenl. Obl Geldl. 1825. 3 Turkije. Binnenl. Oblig. 5 ROTTERDAM, 22 Januarij. TARWE. Zeeuwsch. Vlaams, en Ovcrm. bij matigen aanvoer en trage koopers moest 20 cents lager worden afgegeven. Goede en puike van 8 30 tot 9 40 mindere var. f7,50 tot f 8,20. ROGGE. n. Zet 'uws. Vlaams, en Overm. 10 420 c. lager; van f 6 tot f 6.70. GERST. n. Zeeuws winter van f 5 tot /6; dito zomer van 4.50 tot 5.70. HAVER. Inl. korte van t 3.50 tot f 5 lange van f2.70 tot 4. ERWTEN*, n. Zeeuws, blaauwe kl. van f 7,75 tot/10. PA A UDËNBOONEN. van 7 tot f 7.40. VLAS. Zoowel ter markt van lieden als gedurende de vorige week op het land met goeden handel tot onveranderde prijzen. MEEKRAP. De handel was onbeduidend daar de meeste houders niet lager willen af geven en de koopers flati uwer gestemd zijn. Stoombootdienst tusschen Middelburg en Rotterdam, Van Middelburg Donderdag 25 'smorg. 7,* Fan Flissingen: des maandags woensdags en vrijdags 'smorg. 8 ure. Van Rotterdam Woensdag 24 'smorg. f,8,30 De Diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en vau Middelburg naar Rotterdam een half uur na de afvaart der stoomboot rijden. Stoombootdienst tusschen Vlissingén en Rotterdam. Fan "Rotterdam des dinsdags donderdags en zaturd. 'smorg. 8 u. 30 min. De Diligence rijdt van Zierikzee aan het „Hotel van Veen" des morgens ten 9 ure voor de afvaart van Vlissingén naar Rotterdam en des morgens ten 10 ure 30 min. voor de afvaart vau Rotterdam naar Vlissingén. TerStads-Drukkerij van de Erven A. de Vos.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1866 | | pagina 2