DE SPOORBOOT
BALANSEN&BASCULES
Buitenlandsche Tijdingen
Advertentiën.
Mede-Kiezers
R.ROOLE,
Kiezers
D. Q. MULOCK HOUWER.
Zeetijdingen.
Beurs- en Marktberigten
m
n
Vervoer-Middelen.
Na haar laatste anker te hebben verloren
waagde het de Athens koers te zetten naar
de volle zee blijvende haar geen andere
keuze over dan dit te doen of op strand te
lcropenen God gave dat zij het laatste
gedaan had Men kon haar voor het geheel
duister wasden zeebreker met volle kracht
zien voorbij werken maar spoedig was zij
geheel door de duisternis uit het oog en aan
den vasten maar langzauien gang waarmede
zij vooruit worstelde hoopte men dat zij zich
vrij zou houden van de kust en den volgenden
morgen uit Simonsbaai gerapporteerd worden.
Maar het was anders beschikt. Hetzij dat
hare machinerie onklaar werd of hare vuren
werden uitgebluscht of dat zij, aan den
mond der Baai gekomen in hare pogingen
om westwaarts te wenden door de verschrik
kelijke zee werd overmeesterd niemand
weet hetniemand zal het weten maar om
zeven ure hoorde men het ontzettende berigt,
dat zij in hare volle lengte dwars op de
granieten rotsen te Groenepnnt zatin de
nabijheid van den eersten vuurtoren slechts
weinige minuten buiten de kom der stad en
dat zij reeds in alle rigtingen uit elkander
sloeg. De noodkreten der ongelukkige sche
pelingen konden aan het strand duidelijk
worden gehoord te midden van het luid ge
brul der toomelooze baren maar van de
digte drom van toeschouwers was er niet één
in staat om de minste hulp aan te brengen.
Al wat men kon doen en ook deed was
het aanleggen van groote vuren langs het
strand, om aan de schipbreukelingen te toonen
dat men met hun noodlot bekend wasen
om mogt er nog iemand levend strandwaarts
geworpen worden hem tot gids te strekken.
Twee uren aaneen duurde het angstgegil
uit de ontredderde boot die nu en dan bij
het hoog opflikkeren der vlammen duidelijk
kon onderscheiden worden maar langzamer
hand stierf het hulpgeschrei weg en nog maar
weinige oogenbiikken duurde het of ter
wederzijde van den lichttoren was de kust
bezaaid met fragmenten van wat een paar
uren te voren de prachtige koninklijke mail
stoomboot Athens was geweest. Zoo compleet
was de vernieling waartoe dit schip gedoemd
was dat er niets overbleef dan de stoomketels
en zelfs de masten en sparren in korte brokken
kwamen aanspoelen. Een en dertig kostbare
menschenlevens zijn met haar in de onpeilbare
diepte verzwolgenmenschen in de volle
kracht des levens acht en twintig waarvan
nog geen dertig jaren teldenen de overige
drie nog geen veertig.
Terwijl dit treurspel te Groenepunt voor
viel had aan het andere einde der baaiop
het reeds voormelde met wrakken bezaaide
strand een niet minder deerniswaardig onheil
plaats. Kort nadat de duisternis was gevallen
liet de City of Petersborough die zich niet
langer houden kon het anker slippen en
strandde op de rotsen tegenover het militaire
j hospitaal. Duidelijk kon men het angstgeschrei
om hulp van de bemanning hoorenmaar het
was volmaakt onmogelijk om den minsten
bijstand aan te bieden. Al wat menschelijke
hulp vermogt, om met de in doodsnood ver-
1 keerende schipbreukelingen in gemeenschap te
komen met de reddingstoestel van Mauby
werd gedaan maar vruchteloos naauwelijks
had de klok tien ure geslagen of het schip
5 sloeg aan stukkenen allen die er op waren
v vonden hun graf in de verslindende golven.
Achttien personen, de kapitein met vrouw en
kind ingesloten waren de rampzalige slagt-
offers van de woede der baren op dien ge-
denkwaardigen dag. Behalve de hier bedoelde
—had de bark vroege? nog zes koppen rneer
tot hare bemanning gerekendmaar deze zes
warenterwijl het schip te Sunderland lag
gedeserteerd,
h Het laatste schipdat dien nacht voor
d'deszelfs ankers wegsloeg en op het strand
m]jep s was de bark Royal Minstrel. Zij wist
kihet zoo te besturen dat het haar gelukken
k'mogt veilig en wel in eene goede positie op
d<zandgrond te komen niet ver van het militair
hihospitaal.
B. Nog steeds bulderde de orkaan met onver
poosde woede, en de ongetemde baren gingen
aoyoort onze kusten met hevig geweld te ram-
•emeijen, maar na middernacht bedaarde de
lewind en in den morgenstond even voor het
"^opkomen der zonwas deszelfs kracht in zoo
verre gebroken dat het mogelijk was de
jemanning van de mastelooze Providence met
eene visschersboot van boord te halenwaar
het haar gelukt was den nacht door te komen
door een vuur aan te houden.
DUITSCHL AND.
In den nacht van Dingsdag op Woensdag
11. heeft te St. Petersburg een verschrikkelijke
orkaan gewoed. Den volgenden morgen was
het schouwspel hartverscheurend. Vele huizen
hadden hunne daken geheel of gedeeltelijk
verloren zeer veel schepen en schuiten waren
in de golven verdweneneen ontzaggelijk
groote hoeveelheid hout dreef op de Nowa
al de schipbruggen hadden veel geleden in
zonderheid die der Liteïnaïa welke langs de
kaai was geworpen. De Tutch-koff-brug was
zoo overladen met hooischuiten die tegen de
pijlers werden geslingerd dat niet meer dan
twee bogen een weinig vrij bleven.
Op den löden Julij jl. is er een vreese-
lijk ongeluk in Savoye gebeurd: Van dien
groep van bergtoppen welke den naam van
Mont-Eosa draagt bleef er tot dusverre een
over dien het nooit gelukt was te beklimmen.
De heeren Eduard Whymper Charles Hud
son Haddo en lord Francis Douglas allen
leden van den Alp-club te Londen hadden
zich voorgenomen dien top te bestijgen. Tot
dat doel hadden zij uit Londen kabels van
ijzerdraad medegebragt maar véór hunne
groote onderneming uit te voeren wilden zij
eerst den weg een weinig bestudeeren en
klommen dus met een paar gidser, uit Cha-
mounix voorloopig eens omhoog. Daar zij
niet van plan waren thans reeds tot den top
door te dringen hadden zij al hunne gereed
schappen te Zermatt gelaten en slechts zeven
flesschen wijn medegenomen. Den nacht van
den 13 op den 14 Julij bragten zij op de
sneeuw aan den voet van den Cervin door
lord Douglas alleeneen jongeling van 19
jaren sliep van vermoeijenis in de anderen
bleven wakker. Bij het aanbreken van den
dag gingen zij weder op weg en daar de
togt hun zeer medeviel trokken zij voort en
bereikten omstreeks twee uren na den middag
den bergtop. Op dat oogenblik konden zij
van Zerwatt met behulp van telescopen zeer
duidelijk worden waargenomen. Op den top
bleven zij tot drie uren toen trokken zij weder
naar beneden. Een gids ging voorop op hem
volgden de vier reizigers twee gidsen sloten
den trein. Zij waren allen aan hetzelfde
touw vastgehouden en verrukt dat zij zooveel
voorspoed hadden ondervonden daalden zij
omlaag toen lord Douglas uitgleed daardoor
aan het touw een ruk gaf, Haddo en Hudson
op hun beurt struikelden en nu de geheele
trein met een vervaarlijke snelheid langs de
helling der rotsen naar beneden gleed. Zum
Taugwald de gidsdie den trein slootver
loor zijne tegenwoordigheid van geest niet
hij had het geluk zijn touw te kunnen slin
geren om een vooruitstekend rotsblok en mogt
een oogenblik meenen de ijselijke vaart gestuit
te hebbenmaar het touw brak tusschen
Whymper en Hudsonen 4 ongelukkigen
rolden van rots tot rots van eene hoogte van
ongeveer 4000 voet. De drie overbüjvenden
kwamen den volgenden morgen om 10 uren
in Zermatt aanmen kan denken in welk
een toestand. Een twintigtal menschen zijn
onmiddelijk vertrokken om de lijken op te
sporen welke men door middel van een
verrekijker meent ontdekt te hebben twee
bij twee liggende zoodat het touw ander
maal zou gebroken zijn
G R O OT-BR ITT A N N I EN.
In de Vereeenigde Staten heeftblijkens
de jongste van daar ontvangen berigten een
geduchte storm gewoedzich uitstrekkende
over eene breedte van 20 mijlen Hij nam
grootendeels zijr. loop door Jowa en Wiscon
sin en rigtte er ontzettende schade aan. Ver
scheidene menschen verloren daarbij het leven
velen werden hoog in de lucht opgenomen en
verbrijzeld ter aarde geworpen. Geheele rijen
huizen werden tegen den grond geslagen. Ook
veel vee is bij dien vreeselijken storm omge
komen. Men zag allerwege niets dan krachtige
ontwortelde boomen weggeslagen bruggen
vernielde spoorwegen en telegraafdraden. De
schade is zeer aanzienlijk maar nog met geene
mogelijkheid in cijfers aan te geven.
Heden beviel zeer voorspoedig van eene
Dochter KATHARINA KARREMAN
geb. van der SCHELDE.
Zierikzee den 22 Julij 1865.
f Ondertrouwd
J. J. RIBBENS
en
J. C. PIETER.
Zierikzee 21 Julij 1865.
Algemeene Kennisgeving.
De Ondergeteekenden maken dank
bare vermelding van de bij hun
ingekomen giften voor de geredde twee
ouderlooze Kinderenyan het verbrande
Schip William Nelson te weten van P. P.
10 van N. N. f 7 van D. v. d. V.
5 van R. f 2.50; van S. f 0.25; van
K.f 2.50 van P. f 2.50van D. f 2.50.
en van Kapitein LAMBACHf 13.75.
Zij bevelen die ongelukkigen verder aan bij
hunne liefdadige Landgenooten.
Dreischor den 25 Julb' 1865.
B. KAM.
A. ZONNEVIJLLE.
Stelt gij prijs op iemand die in alles uwe
belangens zal behartigen aarzelt dan niet
om getrouw op te komen en brengt met ons
uwe stemmen uit op den Heer
die bij de Verkiezing van 25 dezer de meeste
stemmen op zich had vereenigd hij toch is
een man die niets onbeproefd zal laten om
het welzijn zijner Mede-Burgers te helpen
bevorderen.
Eenige Kiezer».
Bij de herstemming van een Lid in den
Gemeenteraad op 1 Augustus' a. s. wordt
met vertrouwen aanbevolen de Heer
lüenige Kiezer*.
van Middelburg zal op Donderdag 27 Julij
varen naar Zierikzee te 6.30 voormid^
dags en terug van Zierikzee te 4 ure
namiddags en
op Dingsdag 1 en Woensdag 2 Augustus na
aankomst te Tliolen omstreeks te half 10
ure voormiddags, langs Vosmeer en St.-Phi-
lipsland naar Zierikzee en van daar terug
ten l'/2 ure langs Wemeldinge en Yerseke
naar T holen daarna naar Middelburg
op het bij de Afvaartlijstjes aangekondigde uur.
e alom bekende C. BECKER'S
worden alleen vervaardigd en zijn
te bekomen bij de Fabriekanten
BECKER BUDDINGH te
Arnhem-
Zij zijn door hare gevoeligheid het vaordeeligst
voor den gebruiker.
Mede a Contant verkrijgbaar bij den
Depothouder J. BROODMAN in Ijzer
waren te Zierikzee
Brouwershaven Gearriveerd.
21 Julij. Maarten van Rossem, J. P. C. Ger-
rebrands Padang Rotterdam.
21 Jbr. mr. van de Wall van Putters-
hoek K. F. Lammers Rotterdam
Buenos-Ayros.
1.1
23 Catharina Maria D. v. Amerongen
24 Cornelia HendrikaJ. J. Swart
beiden van Banjoewangie naar Rott.
24 Constantia M. A. Overgaauw Rot
terdam Batavia.
21 Uitgezeild BezoekiC. J. A. R.
Reekers RotterdamBatavia.
22 Sara(st.J J. H. StuitDordt
Londen.
Per het schip Maarten van Rossem kapt.
J. P. C. Gerrebrandszijn als passagiers van
Padang aangebragtde heeren J. van Vol
lenhoven en familie Knijtenbrouwer en familie;
J. C. van Scbuijlenburch en familieL. Ger
rebrands kapt. Albrecht en dochter en mevr.
de weduwe Palm.
Per het schip Catharina Mariavan Ban-
joewangie de heeren de Jong ritmeester
O. I. kavallerie van Alderwerelt kapt. der
infanteriemet echtgenoot en 1 kindWijnoldij,
lste luitenant der infanterie K. C. L. Gallas
gepens. lste luit. kwartierm. benevens 3 ge-
pasporteerde militairen.
Per het schip Cornelia Hendrikavan Ban-
joewangiede heer de Does echtgenoot en
4 kinderen mevr. Keuchenius en 2 kinderen
mevr. van der Hegge Zijnende jonge heer
Michales benevens 8 gepasporteerde militairen.
Prijzen der Effecten te Amsterdam,
den 24 Julij 1865.
k.
4
pCt.
2 Va
n
62 VR
8
733,.
4
97 V,
3'/,
4«/a
2'/,
2"a
39%
8
463/.,
6
5
4
a
5
m
192
5
m
5
603',,
2^3
30>»,1%
6
79%
5
83"/,
5
M
233/,
8
5
48
Nederl, Nederl. Bank
Werkel. Schuld,
dito dito
dito dito
Amort. Sijudic.
Nederl Hijp.-Bank.-
België. Cert. bij Rothschild.
Spanje. Obligatien.
Portugal. O ligatien.
Rusland. Öoligatien bij Hope en Co.
dito 1828/29
Cert. 1840
Spoorweg-Actien.
Polen. Aandeeleu 1835.
Pruis8en. Obligatien 1859.
Oostenrijk. Obligatien Met. Oude.
dito dito
dito Rente Amat.
dito Nationale
Mexico. Obligatien.
Griekenl. Obligatien Geldl. 1825.
Turkije. Binnenl. Obligatien
ROTTERDAM 24 Jnlij.
Tarwe. Zeeuws. Vlaams, en Overm.
onveranderd in prijs met trage koopers. Goede
en puike van f 8,25 tot f 8,70; mindere van
7 tot f 8. Rogge. Overm. Zeeuws, en Vlaams,
onver, van f 5,70 tot f 6,40. Gerst Zeeaws.
winter van f 4 tot f 5 dito zomer van 4 tot
f 4,70. Haver. Inl. korte van f 3,60 tot
f 4,60; lange van f 2,75 tot 4. Erwten.
Zeeuws, blaauwe kleine van f6,75 tot 77,50.
Paardenboonen. van 6 tot f 6,50.
MEEKRAP. De stemming was heden weder
flaauw en alleen eenige kooplust tot iets ver
laagde prijzen waartoe evenwel slechts enkele
houders genegen waren af te geven zoodat
de omzet niet groot was.
Stoombootdienst tusschen
Middelburg en Rotterdam.
van Middelburg van Rotterdam
Woensdag 26 'smorg. 6, I Woensdag 26 'smorg. 10,30
Donderdag 27 6, Donderdag 27 10,30
De diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der
stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg
naar Rotterdam een half uur na de afvaart der stoomboot rijden
Stoombootdienst
tusschen Vlissingen en Rotterdam.
Fart Vlissingen t
desmaandags, woensdags
en vrijdags 'smorg. tenSnre
Van
desdings
zaturd.'
Van Rotterdam
dags donderdagsen
smorg. 10u.20miD
De Diligence rijdt van Zierikzee aan het Hotel van Veen
des morgens ten 9 ure voor de afvaart van Vlissingen naar
Rotterdam en des morgensten 12. are voor de afvaart ven
Rotterdam naar Vlissingen.
Ter Stads-Drukkerij van de Erven A. de Vos.