DE SPOORBOOT BALANSEN&BASCULES Buitenlandsche Tijdingen Advertentiën. Mede-Kiezers R.ROOLE, Kiezers D. Q. MULOCK HOUWER. Zeetijdingen. Beurs- en Marktberigten m n Vervoer-Middelen. Na haar laatste anker te hebben verloren waagde het de Athens koers te zetten naar de volle zee blijvende haar geen andere keuze over dan dit te doen of op strand te lcropenen God gave dat zij het laatste gedaan had Men kon haar voor het geheel duister wasden zeebreker met volle kracht zien voorbij werken maar spoedig was zij geheel door de duisternis uit het oog en aan den vasten maar langzauien gang waarmede zij vooruit worstelde hoopte men dat zij zich vrij zou houden van de kust en den volgenden morgen uit Simonsbaai gerapporteerd worden. Maar het was anders beschikt. Hetzij dat hare machinerie onklaar werd of hare vuren werden uitgebluscht of dat zij, aan den mond der Baai gekomen in hare pogingen om westwaarts te wenden door de verschrik kelijke zee werd overmeesterd niemand weet hetniemand zal het weten maar om zeven ure hoorde men het ontzettende berigt, dat zij in hare volle lengte dwars op de granieten rotsen te Groenepnnt zatin de nabijheid van den eersten vuurtoren slechts weinige minuten buiten de kom der stad en dat zij reeds in alle rigtingen uit elkander sloeg. De noodkreten der ongelukkige sche pelingen konden aan het strand duidelijk worden gehoord te midden van het luid ge brul der toomelooze baren maar van de digte drom van toeschouwers was er niet één in staat om de minste hulp aan te brengen. Al wat men kon doen en ook deed was het aanleggen van groote vuren langs het strand, om aan de schipbreukelingen te toonen dat men met hun noodlot bekend wasen om mogt er nog iemand levend strandwaarts geworpen worden hem tot gids te strekken. Twee uren aaneen duurde het angstgegil uit de ontredderde boot die nu en dan bij het hoog opflikkeren der vlammen duidelijk kon onderscheiden worden maar langzamer hand stierf het hulpgeschrei weg en nog maar weinige oogenbiikken duurde het of ter wederzijde van den lichttoren was de kust bezaaid met fragmenten van wat een paar uren te voren de prachtige koninklijke mail stoomboot Athens was geweest. Zoo compleet was de vernieling waartoe dit schip gedoemd was dat er niets overbleef dan de stoomketels en zelfs de masten en sparren in korte brokken kwamen aanspoelen. Een en dertig kostbare menschenlevens zijn met haar in de onpeilbare diepte verzwolgenmenschen in de volle kracht des levens acht en twintig waarvan nog geen dertig jaren teldenen de overige drie nog geen veertig. Terwijl dit treurspel te Groenepunt voor viel had aan het andere einde der baaiop het reeds voormelde met wrakken bezaaide strand een niet minder deerniswaardig onheil plaats. Kort nadat de duisternis was gevallen liet de City of Petersborough die zich niet langer houden kon het anker slippen en strandde op de rotsen tegenover het militaire j hospitaal. Duidelijk kon men het angstgeschrei om hulp van de bemanning hoorenmaar het was volmaakt onmogelijk om den minsten bijstand aan te bieden. Al wat menschelijke hulp vermogt, om met de in doodsnood ver- 1 keerende schipbreukelingen in gemeenschap te komen met de reddingstoestel van Mauby werd gedaan maar vruchteloos naauwelijks had de klok tien ure geslagen of het schip 5 sloeg aan stukkenen allen die er op waren v vonden hun graf in de verslindende golven. Achttien personen, de kapitein met vrouw en kind ingesloten waren de rampzalige slagt- offers van de woede der baren op dien ge- denkwaardigen dag. Behalve de hier bedoelde —had de bark vroege? nog zes koppen rneer tot hare bemanning gerekendmaar deze zes warenterwijl het schip te Sunderland lag gedeserteerd, h Het laatste schipdat dien nacht voor d'deszelfs ankers wegsloeg en op het strand m]jep s was de bark Royal Minstrel. Zij wist kihet zoo te besturen dat het haar gelukken k'mogt veilig en wel in eene goede positie op d<zandgrond te komen niet ver van het militair hihospitaal. B. Nog steeds bulderde de orkaan met onver poosde woede, en de ongetemde baren gingen aoyoort onze kusten met hevig geweld te ram- •emeijen, maar na middernacht bedaarde de lewind en in den morgenstond even voor het "^opkomen der zonwas deszelfs kracht in zoo verre gebroken dat het mogelijk was de jemanning van de mastelooze Providence met eene visschersboot van boord te halenwaar het haar gelukt was den nacht door te komen door een vuur aan te houden. DUITSCHL AND. In den nacht van Dingsdag op Woensdag 11. heeft te St. Petersburg een verschrikkelijke orkaan gewoed. Den volgenden morgen was het schouwspel hartverscheurend. Vele huizen hadden hunne daken geheel of gedeeltelijk verloren zeer veel schepen en schuiten waren in de golven verdweneneen ontzaggelijk groote hoeveelheid hout dreef op de Nowa al de schipbruggen hadden veel geleden in zonderheid die der Liteïnaïa welke langs de kaai was geworpen. De Tutch-koff-brug was zoo overladen met hooischuiten die tegen de pijlers werden geslingerd dat niet meer dan twee bogen een weinig vrij bleven. Op den löden Julij jl. is er een vreese- lijk ongeluk in Savoye gebeurd: Van dien groep van bergtoppen welke den naam van Mont-Eosa draagt bleef er tot dusverre een over dien het nooit gelukt was te beklimmen. De heeren Eduard Whymper Charles Hud son Haddo en lord Francis Douglas allen leden van den Alp-club te Londen hadden zich voorgenomen dien top te bestijgen. Tot dat doel hadden zij uit Londen kabels van ijzerdraad medegebragt maar véór hunne groote onderneming uit te voeren wilden zij eerst den weg een weinig bestudeeren en klommen dus met een paar gidser, uit Cha- mounix voorloopig eens omhoog. Daar zij niet van plan waren thans reeds tot den top door te dringen hadden zij al hunne gereed schappen te Zermatt gelaten en slechts zeven flesschen wijn medegenomen. Den nacht van den 13 op den 14 Julij bragten zij op de sneeuw aan den voet van den Cervin door lord Douglas alleeneen jongeling van 19 jaren sliep van vermoeijenis in de anderen bleven wakker. Bij het aanbreken van den dag gingen zij weder op weg en daar de togt hun zeer medeviel trokken zij voort en bereikten omstreeks twee uren na den middag den bergtop. Op dat oogenblik konden zij van Zerwatt met behulp van telescopen zeer duidelijk worden waargenomen. Op den top bleven zij tot drie uren toen trokken zij weder naar beneden. Een gids ging voorop op hem volgden de vier reizigers twee gidsen sloten den trein. Zij waren allen aan hetzelfde touw vastgehouden en verrukt dat zij zooveel voorspoed hadden ondervonden daalden zij omlaag toen lord Douglas uitgleed daardoor aan het touw een ruk gaf, Haddo en Hudson op hun beurt struikelden en nu de geheele trein met een vervaarlijke snelheid langs de helling der rotsen naar beneden gleed. Zum Taugwald de gidsdie den trein slootver loor zijne tegenwoordigheid van geest niet hij had het geluk zijn touw te kunnen slin geren om een vooruitstekend rotsblok en mogt een oogenblik meenen de ijselijke vaart gestuit te hebbenmaar het touw brak tusschen Whymper en Hudsonen 4 ongelukkigen rolden van rots tot rots van eene hoogte van ongeveer 4000 voet. De drie overbüjvenden kwamen den volgenden morgen om 10 uren in Zermatt aanmen kan denken in welk een toestand. Een twintigtal menschen zijn onmiddelijk vertrokken om de lijken op te sporen welke men door middel van een verrekijker meent ontdekt te hebben twee bij twee liggende zoodat het touw ander maal zou gebroken zijn G R O OT-BR ITT A N N I EN. In de Vereeenigde Staten heeftblijkens de jongste van daar ontvangen berigten een geduchte storm gewoedzich uitstrekkende over eene breedte van 20 mijlen Hij nam grootendeels zijr. loop door Jowa en Wiscon sin en rigtte er ontzettende schade aan. Ver scheidene menschen verloren daarbij het leven velen werden hoog in de lucht opgenomen en verbrijzeld ter aarde geworpen. Geheele rijen huizen werden tegen den grond geslagen. Ook veel vee is bij dien vreeselijken storm omge komen. Men zag allerwege niets dan krachtige ontwortelde boomen weggeslagen bruggen vernielde spoorwegen en telegraafdraden. De schade is zeer aanzienlijk maar nog met geene mogelijkheid in cijfers aan te geven. Heden beviel zeer voorspoedig van eene Dochter KATHARINA KARREMAN geb. van der SCHELDE. Zierikzee den 22 Julij 1865. f Ondertrouwd J. J. RIBBENS en J. C. PIETER. Zierikzee 21 Julij 1865. Algemeene Kennisgeving. De Ondergeteekenden maken dank bare vermelding van de bij hun ingekomen giften voor de geredde twee ouderlooze Kinderenyan het verbrande Schip William Nelson te weten van P. P. 10 van N. N. f 7 van D. v. d. V. 5 van R. f 2.50; van S. f 0.25; van K.f 2.50 van P. f 2.50van D. f 2.50. en van Kapitein LAMBACHf 13.75. Zij bevelen die ongelukkigen verder aan bij hunne liefdadige Landgenooten. Dreischor den 25 Julb' 1865. B. KAM. A. ZONNEVIJLLE. Stelt gij prijs op iemand die in alles uwe belangens zal behartigen aarzelt dan niet om getrouw op te komen en brengt met ons uwe stemmen uit op den Heer die bij de Verkiezing van 25 dezer de meeste stemmen op zich had vereenigd hij toch is een man die niets onbeproefd zal laten om het welzijn zijner Mede-Burgers te helpen bevorderen. Eenige Kiezer». Bij de herstemming van een Lid in den Gemeenteraad op 1 Augustus' a. s. wordt met vertrouwen aanbevolen de Heer lüenige Kiezer*. van Middelburg zal op Donderdag 27 Julij varen naar Zierikzee te 6.30 voormid^ dags en terug van Zierikzee te 4 ure namiddags en op Dingsdag 1 en Woensdag 2 Augustus na aankomst te Tliolen omstreeks te half 10 ure voormiddags, langs Vosmeer en St.-Phi- lipsland naar Zierikzee en van daar terug ten l'/2 ure langs Wemeldinge en Yerseke naar T holen daarna naar Middelburg op het bij de Afvaartlijstjes aangekondigde uur. e alom bekende C. BECKER'S worden alleen vervaardigd en zijn te bekomen bij de Fabriekanten BECKER BUDDINGH te Arnhem- Zij zijn door hare gevoeligheid het vaordeeligst voor den gebruiker. Mede a Contant verkrijgbaar bij den Depothouder J. BROODMAN in Ijzer waren te Zierikzee Brouwershaven Gearriveerd. 21 Julij. Maarten van Rossem, J. P. C. Ger- rebrands Padang Rotterdam. 21 Jbr. mr. van de Wall van Putters- hoek K. F. Lammers Rotterdam Buenos-Ayros. 1.1 23 Catharina Maria D. v. Amerongen 24 Cornelia HendrikaJ. J. Swart beiden van Banjoewangie naar Rott. 24 Constantia M. A. Overgaauw Rot terdam Batavia. 21 Uitgezeild BezoekiC. J. A. R. Reekers RotterdamBatavia. 22 Sara(st.J J. H. StuitDordt Londen. Per het schip Maarten van Rossem kapt. J. P. C. Gerrebrandszijn als passagiers van Padang aangebragtde heeren J. van Vol lenhoven en familie Knijtenbrouwer en familie; J. C. van Scbuijlenburch en familieL. Ger rebrands kapt. Albrecht en dochter en mevr. de weduwe Palm. Per het schip Catharina Mariavan Ban- joewangie de heeren de Jong ritmeester O. I. kavallerie van Alderwerelt kapt. der infanteriemet echtgenoot en 1 kindWijnoldij, lste luitenant der infanterie K. C. L. Gallas gepens. lste luit. kwartierm. benevens 3 ge- pasporteerde militairen. Per het schip Cornelia Hendrikavan Ban- joewangiede heer de Does echtgenoot en 4 kinderen mevr. Keuchenius en 2 kinderen mevr. van der Hegge Zijnende jonge heer Michales benevens 8 gepasporteerde militairen. Prijzen der Effecten te Amsterdam, den 24 Julij 1865. k. 4 pCt. 2 Va n 62 VR 8 733,. 4 97 V, 3'/, 4«/a 2'/, 2"a 39% 8 463/., 6 5 4 a 5 m 192 5 m 5 603',, 2^3 30>»,1% 6 79% 5 83"/, 5 M 233/, 8 5 48 Nederl, Nederl. Bank Werkel. Schuld, dito dito dito dito Amort. Sijudic. Nederl Hijp.-Bank.- België. Cert. bij Rothschild. Spanje. Obligatien. Portugal. O ligatien. Rusland. Öoligatien bij Hope en Co. dito 1828/29 Cert. 1840 Spoorweg-Actien. Polen. Aandeeleu 1835. Pruis8en. Obligatien 1859. Oostenrijk. Obligatien Met. Oude. dito dito dito Rente Amat. dito Nationale Mexico. Obligatien. Griekenl. Obligatien Geldl. 1825. Turkije. Binnenl. Obligatien ROTTERDAM 24 Jnlij. Tarwe. Zeeuws. Vlaams, en Overm. onveranderd in prijs met trage koopers. Goede en puike van f 8,25 tot f 8,70; mindere van 7 tot f 8. Rogge. Overm. Zeeuws, en Vlaams, onver, van f 5,70 tot f 6,40. Gerst Zeeaws. winter van f 4 tot f 5 dito zomer van 4 tot f 4,70. Haver. Inl. korte van f 3,60 tot f 4,60; lange van f 2,75 tot 4. Erwten. Zeeuws, blaauwe kleine van f6,75 tot 77,50. Paardenboonen. van 6 tot f 6,50. MEEKRAP. De stemming was heden weder flaauw en alleen eenige kooplust tot iets ver laagde prijzen waartoe evenwel slechts enkele houders genegen waren af te geven zoodat de omzet niet groot was. Stoombootdienst tusschen Middelburg en Rotterdam. van Middelburg van Rotterdam Woensdag 26 'smorg. 6, I Woensdag 26 'smorg. 10,30 Donderdag 27 6, Donderdag 27 10,30 De diligence zal van Zierikzee 2 uur na de afvaart der stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg naar Rotterdam een half uur na de afvaart der stoomboot rijden Stoombootdienst tusschen Vlissingen en Rotterdam. Fart Vlissingen t desmaandags, woensdags en vrijdags 'smorg. tenSnre Van desdings zaturd.' Van Rotterdam dags donderdagsen smorg. 10u.20miD De Diligence rijdt van Zierikzee aan het Hotel van Veen des morgens ten 9 ure voor de afvaart van Vlissingen naar Rotterdam en des morgensten 12. are voor de afvaart ven Rotterdam naar Vlissingen. Ter Stads-Drukkerij van de Erven A. de Vos.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1865 | | pagina 2