BALANSEN&BASCULES
E XT R AlT ETHERE,
Advertentiën.
Strandvonderij.
VI/ISSINGEN EN BOTTERDAM,
Zeetijdingen
J. K. DE GRAAFF,
TEEKEN-P APIEREIY
Beurs- en Marktberigten
Si^
Vervoer-ltliddelen.
i
-
«TT -T
mm
vertrekken tot kwartier over achtten half
lien uur had hij zich nog niet ontlast.
„■Wij werden met geestdrift door de bevolking
van Clamart ontvangen."
G R OOT-B R1 T T A N K IE N.
LoSbtiS', 19 MeL Als men ten tweeden
male nén'kabel van den onderzeeschen telegraaf
zal leggen inhet voorjaar van 1865, is er
welligt reedseene andere verhindingslijntusschen
Amerika en Europa in werking of althans hare
voltooijing nahij. Het is de linie die door
Siberië, én van daar naar Russisch Amerika,
door Britsch Columbia, naar de noordelijke
staten der Unie loopt. Het hezwaarlijkst deel
der rigtingnamelijk door Siberië, is reeds
tot de hoofdstad Irkutsk voltooid.
Een jongeheer, arm doch van fatsoenlijke afkomst
Ie Philadelphia zou met eene nog al bejaarde doch
rijke dame in den echt tredenalles was daartoe
door baar op haar buitenverblijf in gereedheid ge-
braglde gasten begonnen reeds te komen, en nog
altijd bleef de bruidegom afwezig.
Eindelijk wordt een bediende afgezonden om naar
hem te vernemen, halverwege kwam hij iemand te
paard tegendie hem aansprak en vraagde of hij
bediende bij mevrouw Mwas. Op liet toestem
mend antwoord gaf de onbekende hem een brief
met verzoek denzëlven zoo spoedig 'mogelijk aan
mevrouw te bezorgen. De bediende gjf zijne bezwa
ren te kennen door te zeggen, dat bij naar mijn
beer .Cmoest met eene dringende boodschap Uczc
brie) is juist van genoemden lieer, viel de onbe
kende hein.in de rede. Op de vragen van don
bediende naar den heer Contving hij geen ander
...antwoorddjn dat de brief daarover inlichtingen
zoude geven
De bediende liaastc zich nu naar huis te komen
en gal' dén brief aan mevrouw ill... met een kort
vershig van gijne ontmoeting.
Mevrouw brak vol onrust den brief opendoelt
had denzelven naauwelijks ingezien of zij gaf een
gil en viel als een doodc van haren zetel. De
gasten beijverden zich om haar bij te staan doch
konden haar niet bijbrengen, men spoedde zich naar
eenén geneesheerwien het eindelijk gelukte haar
bij'hare kennis te bréngen, doch helaas allecu om
baar in de armen des doods te voeren. Men bad
geen woord meer van haar vernomen.
Men kan den schrik en da ontsteltenis van dë
omstanders begrijpen. Spoedig kwam de aanleidende
oorzaak hiervan te voorschijn de brief namelijk,
waaruit men vernam dat de bruidegom met eenë
jonge dame dien tnorgen in het huwelijk was ge
treden.
Tot dank voor zijne trouweloosheid is de beer G.v
tot universeel erfgenaam der dame benoemd, daar zij
item reeds als zoodanig in haar testament had be
noemd.
HET ZEEGEVECHT HIJ HELGOLAND.
The Thimes behelst liet volgende omtrent het
zeegevecht, hetwelk onlangs tusschen decnsclte eju
duitsche scltepen heeft plaats gehad.
«Wanneer wij ons streng aan de waarheid hou
den dan kunnen wij niet zeggen dat een der
aan dal gevecht deelnemende schepen een model van
nieuwen bouwtrant kon beeten. Evenmin kan men
zeggen, dal op de takliek, die men meent dat
voorlaan bij de zeegevechten behoort gevolgd te wor«.
den door ieder behoorlijk acht is geslagen Hel
gevecht was evenwel leerrijkomdat er gestreden,
werd naar liet oude en te gelijkertijd naar bet;
nieuwe sijsteem, zoo dat men beider werking tegen-'
over elkander zooveel te beter kon nagaan. Haf.
duitsche eskader was het sterkste, terwijl de bevel-
hebber daarvan op bet overwigt zijner sclieepsmagt
scheen te rekenen Zijn vlaggeschip, de Schwarzen-;
berg, was een schroeffregat van 30 stukken, mol
5-10 man aan boord Zijn toglgenoot, de Hadelzky,.;
insgelijks een schroeffregat, had 30 stukken en 310
man. Beide schepen -.varen voornamelijk niet giadr
geboorde kanonnen gewapend hoewel ieder fregat
dji''fret bovendek ook nog 2 ii 3 stukken geschut
van dé'nieuwe .constructie had. Het pruissische con
tingent bestond uil drie kanonneerbooten (waarvan,
twee gepantserd), met getrokken geschut aan boord.
Tégenover Öezosclieepsmagt stelden de Denen bet
bekende fregat Niels Juël, de Heimdal en de Dagmar. j
"u hadden, ingevolge de nieuwe denkbeelden omtrent j
zeeoorlogen, de gepantserde kanonneerbooten eigen-
ilc alles moeten doen. Immers men had redelijker
wijze kunnen verwachten, dat de pruissische bodems,
zich buiten hel bereik van liet deensch geschut hou
dende, niet hun getrokken geschut den vijand over
vleugeld en volgens de moderne theorie de Niels
Jrei:J in brand gescholen zouden hebben. Hiervan
gebeurde evenwel niets. Integendeelbet gevecht
werd geheel en al naar de oude wijze aangevangen
en met eene enkele uitzondering ook naar die me
thode voortgezet IJe oosleiirijksche bevelhebber ma
noeuvreerde met zijn schip nog precies op dezelfde
manier als Nelson in zijn tijd gedaan zou hebben
Dij biagt namelijk de SeTiwiuzenberg tusschen de Niels
Juël en Dagmar, en opende hel vuur met aan beide
kanten de laag fe geven. Het schijnt, gelijk trouwens
wel te denken was, dat de Denen hierdoof eeniger-
mate in de war gebragt werden, doch binnen een
paar minuten was alles bij hen weder iu orde en
nu kon de oostenrijksche bevelhebber spoedig het
onderscheid tusschen de oude en nieuwe rechtwijze
bij ondervinding leeren kennen. Door eene bom van
de Niels Juël barstte een zijner zware gladgeboorde
kanonnen en sloegen 14 manschappen over boord.
Eene tweede bom zette al het touwwerk van den
fokkemast in vlamwaarna een derde projectiel van
dezelfde soort in de nabijheid der kruidkamer neer-
kwam en bet houtwerk vuur deed vatten. Het schip I
op twee plaatsen in brand geraakt, kon nu verder
aan het gevecht geen deel nemen en de bevelhebber
zag zich alzoo genoodzaakt, met een verlies jan 31
dooden en ongeveer 80 gekwetsten te retireren.
Desniettegenstaande schijnt liet gevecht toeli wel een
paar uren te hebben aangehouden. De Denen hadden
intnsschen hun voordeel te danken aan de omstan- 1
diglieid dat zij van hunne bommen een goed gebruik
hadden gemaakt. Zelfs de engelsclie Warrior zou
van die gevreesde projectielen, die hier liet gevecht
beslisten, niet beter partij weten te trekken. De ge
wone ronde zware kanonkogels deden aan beide zijden
slechts weinig effect. Overigens heeft de oostenrijk
sche kommandant genoeg voor zijne oude rechtwijze
moeten boelen. Had bij zijne vlag op de Basiliek of
(Ie Blitz overgebragt en het deensche fregat door eene
kanonneerboot doen bombarderen, dan zou bij welligt
de zege hebben behaald, terwijl hij nu slechts kan
gezegd worden een gevecht, te hebben geleverd. Het
is op dit oogenblik nog niet regt duidelijkwelke
dienst de kanonneerbooten eigenlijk hebben verrigt.
Zooveel is althans zeker dat zij den Denen niet ver
hinderden den slag Ie winnen en hunne schepen be
houden terug te voeren. Het schijnt trouwens zoo
Ie zijn gegaan, dat liet eigenlijke gevecht bijna uit
sluitend plaats had tusschen de Schwarzenberg en
Niels Juël, op geringen afstand van elkander.
«Velen onzer engelsclie scheepsbevelhebbers, zegt
the Times verderzouden vermoedelijk thans nog
even als de oostenrijksche kommandant, liet vijande
lijke schip digi naderen en, in plaats van op grooten
afstand bommen te werpen, zich verlaten np hunne
gewone zware kanonkogels en op de oude manier
van de volle laag te gevenmet andere woorden
zij zouden nog altoos de oude taktiek willen volgen,
waardoor wij voor een vijftigtal jaren steeds op zee
bet overwigt hadden. Wij vreezen dat, wanneer zij
bij de wapening van hun schip ook getrokken kanon
nen aan boord kregen, deze door onze marine-troepen
niet gunstig zouden worden aangezien, terwijl wij dus
evenzeer vreezén dat eene vlijtige exercitie met de
nieuwe soort van vuurmonden op de schepen joist
geen dagelijkse!) werk kan genoemd worden. Wij
moeten intusschen zeggen dat zulke vooroordeelen
zéér te betreuren zijn en dat zij in allen gevalle
wanneer de nood aan den man komt, tot ernstige
onheilen aanleiding kunnen geven. Men moet toch
niet vergeten dat voortaan de zege zal behaald wor
den door lien die zich de uitvindingen der moderne
wetenschap snel ten nutte weten te maken en op liet
voordeeligsle daarvan partij lecrer. trekken. Alles te
zamen genomenhebben in dit geval de Denen de
zege behaald door hunne bommen en hebben de
Duitschers den slag verloren door hunne oude manier
van vechten.» fM/dd. Cour.)
JONGSTE T1JÜIINGEIN
New-York 12 Mei. Een derde veldslag
werd den 10 dezer bij' Spattsylvania geleverd.
Het verlies der Noordelij'ken wordt in liet ge
heel geschat op 40,000 dooden gekwetsten en
vermisten. l)e uitslag was niet beslissend.
De Burgemeester van Bruirdsse brengt
bij dez,e ter kennis van de belanghebbenden,
dat bij hein zijn aangebragt en geborgen
eene partij PLANKENvermoedelijk af
komstig van het gestrande Schip „et e
'V tv e l inge en roept ter reclame
op elkdie tot bet geborgene vermeent
geregtigd te zijn.
Bruinisse24 Mei 1864.
De Bur 'èmeestér vnornd
J. I). NEDERVEEN.
DE DIJKGRAAF vafi den
Gouweveer- ten Zet ke~ Polder noo-
digt lien die verlangen dee! te nemen in
eene jj.rten laste van dien;
Polder ad f ZyOQO uit, om hunne Inschrij
ving Billetten bevattende', behalve de som
waarvóór men deelneming wenscht tevens de
verlangde jaarlijksclie intrest gesloten binnen
veertien dagen na beden in te leveren 'ten
Kantore van den Ontvanger-Griffier van
dezen Polder, bij wien tevens het Plan der
Geldleening verkrijgbaar is.
Ouwerkerkden 24 Mei 1864.
lJe Dijkgraaf voornoemd
J. VAN BEIt HAVE.
e alom bekende C. KKCHHtVS
worden alleen vervaardigd en zijn
te. bekomen bij de Fabriekanten
BECKER BUDDINGIIte
Arnhem.
lij zijn door hare gevoeligheid hei voordeeligst
voor den gebruiker.
DE ZOMERDIENST
tusschen
MKT DE STOOMBOOT
STziD VMj MS SE «I' IS? Ej Ufo. 2,
duurt voort tot half October aanstaande.
p
De dagen en üren.van afvaart zijn vastgesteld
van VlltisiiiifeiiMaandag Woens
dag en Vrijdag des morgens ten acht ure,
na de aankomst vati de Stoomboot van Breskens
op Vlissingen en
va» llolfprdam Dingsdag Donder
dag en Zaturdagdes morgens om tien ure
20 minuten; terwijl op die dagen, des
avonds ten zes ure 60 minuten gele
genheid bestaat voor overvaart per Stoom
boot tusschen Vlissingen en Breskens.
ItetoiirKaartcn worden tusschen Vlis
singen en Rotterdam en Tusschen voeren
afgegeven.
Middelburg den !-D Mei 1864.
DE DIRECTIE.
Boekhandelaar te Zierikzee, debiteert met succes:
een vocht, dat voor den mensch geheel onschadelijk,
doch doodelijk voor de huisselijke ongedierten, als-
Vlooijen, Wandluizen, enz, is.
Wanneer men dit ongedierte in" eenë* bedstede
heeft behoeft men slechts een ..weinig op een scho
teltje te doen en in de bedstede Ie plaatsen, waarna
men de deuren goed sluit. Zijn zij in eene kamer
genesteld dan plaatst men twee of meer schoteltjes
met dit vocht in de kamer en doet deuren en
ramen goed digt. Mogt het zijn dat zij ergens in
zitten, helwelk niet voor sluiten vatbaar is, dan be
hoeft men dit voorwerp slechts goed met het vocht
in te strijken.
Het afsluiten moet zoo mogelijk driemaal 24 uren
achtéreeri"'durén, nie'n zie echter iederen dag of er
nog". genoeg vocht op de schoteltjes is
Vlooijen verdrijft uien het gemakkelijkst door eonig
vocht in de slaapplaats te sprenkelen.
Ook berigt bij zijnen geëerde Stad- en Landge-
nooten dat hij wederom ruim gesorteerd is in
van af 15 Cent tot 45 Cent.
Nog een kleine voorraad van de vroeger door
hem geannonceerde
voorhanden, welke tot lage prijzen verkocht wórden.
Voorloopig berigt bij tevensdat hij einde
Julij zijnen winkel verplaatst naar de Oudé Haven,
Wijk A, N. 334, thans bewoond door den lieer
II. A. VAN IJSSELSTEIJN.
ZiBiilK^BE, 20 Mei f 864.
ISnOLtviiRsnAVKN Gearriveerd
21 Mei. Paul Jolian A. Kooi, Batavia,
Schiedam.
Johanna Maria, L. J. Wilbelmie
PadangRotterdam.
Jacoba Cornelia, G. Jansen Rotter
dam Batavia.
Agnes Charles 8ward, Pentowan
Dordrecht.
Maria li. N. E. van Wulven, Buenos-
Ayres
Cortgene, W. II. Schei, Batavia,
beiden van Rotterdam.
Margaretlia Roesner C. liggers
Pisasiua
Tollens B Verhagen Batavia,
Van der Palm, J. v. Katwijk Padang,
Oscar I O. Thompson Batavia
allen naar Rotterdam.
Góede BedoeGng, I. Kolk, Wilder-
vank Antwerpen. (bijlegger.)
Gieanor, J Parss, Middlesbro, Dordr.
Guardian Breskow New-Castle
Rotterdam
President Benson, A. F. Nidsclielm,
St. George d'Elmina Rotterdam.
Per het schip Bollens kapt. B Verhagen
is als passagier van Batavia aangebragt-: de
heer Smger, gewezen gezagvoerder van
het schip Arlequin.
21
21
21
22
22
23
23
h
23
23
23
23
23
'2'/j pCt.
3
4
S'v
4",
4
e
A
5
VI,
Prijzen der Effecten te Amsterdam.
den. 23 Mei I80V
Nederland Wérkelijke Scnuld
dito dito
a.-, dito dito
Amortis. syndic.
Rtlslttnd bij Hope 1798/1816
dito 1S2S/1829
bij Stieglitz, 5de leen.
dito 6de leen. 1855
Leéning 1859
«Hit Lcqning |86;|
dito
bij llope
Cert van ass
Poolsche solui'Icist oblig.
Aandeel groote Kuss. spoorweg
a f 236.
Oostenrijk Weenêrbank, bij Goll en Co.
dito dito
Metajiek-
dito
dito, rente Amsterdam
ditj, nationale
Weeher-aand. n fl 500, I.
Buitenland9eh van T853
dito van ,185 0 1 hf»3
Buitènlandsch
Hinne.nlandsch
Buitenlandse!! 3°/0 nu
Turkije BinnenfancDcfi
èriekenl. Biaauvye
Mexico.
Portuga
Spanje
1860 5
3
.3
3
3
H
5
3
63
75
98 7.
'Jl U.t
967,
99
84
53
S3*.,
71
48'8
70 /4
/M89V,
*6
38:V4
2!W4
78'/s
6*7,
485
46V„
52V,k
49'/,
427.
van Rotterdam
Woensdag 25, "sn^orgi 10,SG
Vrijdag 27, 10,30
Zaturdag .28, 10,30
ROTTERDAM, 23 Mei.
TARWE. ZeeuwscheVlaamsche en Overm. ging heden
bij goeden aanvoer tot 'volkomen orige prijzen van de.hand j
goede en puike van f 8,70. tot/'.OilO mindere 8 to.t /"8,60.
ROGGE; Overm. Zeeuws, en Vliiam*. lot vorige prijzen van
f 5,7.ö tot/ 6/30. GERST. Nieuwe'eeuws. Winter 10 a 20
et hooger van f S.50 tot f 6 dito Zomer f 4,50 tot f. 5,90:
HAVER. In I. korte/" 3,50 tot 4,50 lange van f 3 tot 4,
ERWTEN., nieuwe .groene f 6,50 tot 7.50; grno'e/8,50
tot 10 BOONEN li. witte f 1 hooger van f 12 tot f 15,50
dito' bruine 50 et. lager v'an f 7,50 tot 11,60. PAARDKN-
BOONKN. ">,60 tot /5,9o.
-. VLAS Sedert ons laatste .berigt met veel fiaiidei tot goed
vorige prij/.en.
MEEKRAP. Werd" lieden weinig aaagebodan tot vorige
prijzen bestond goede kooplust.
Stoombootdienst tusschen
M i d H 1 b r g en R o t t e r d n m.
van Middelburg
Donderdag '26, 'smorg. 6,
Vrijdag 27, 6,
jaturdag 28,
De diligence eal var. Zierikzee 2 uur na de afvaart der
stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg
naar Rotterdam een half uur nnde afvaart der stoomboot rijden
ïtetoixrltaarteii 7,ijn te verkrijgen voor deüi-
gence van Zierikzee naar Zijpe.
dienst tusschen Goes en Rotterdam.
Van Goes: r Van Rotterdam
Woensdag 25, 'sraorg. .8, t] Douderdag 26, 'emorg, 10#
dienst tusschen Vlissingen en Rotterdam.
Van Vlissingen t 'Ven Rotterdam:
des maandags woensdags I des.dingsdags dónderdnpteu
«n vrijdags'smorg. tenflure [zaturd'smorp. Ou. .20 min.
De Diligence rijdt van Zierikzee aim bet Hotel van Veen,
des morgens ten '9'ure voor de afvaart van Vlissingen naar
Rotterdam en des middags teD 1-2'/a ure voor de afvaart van
'Uottérdam naar Vlissingen.
Ter Stsds-Drukkerij van de Erven A. de Vos