BALANSEN&BASCULES E XT R AlT ETHERE, Advertentiën. Strandvonderij. VI/ISSINGEN EN BOTTERDAM, Zeetijdingen J. K. DE GRAAFF, TEEKEN-P APIEREIY Beurs- en Marktberigten Si^ Vervoer-ltliddelen. i - «TT -T mm vertrekken tot kwartier over achtten half lien uur had hij zich nog niet ontlast. „■Wij werden met geestdrift door de bevolking van Clamart ontvangen." G R OOT-B R1 T T A N K IE N. LoSbtiS', 19 MeL Als men ten tweeden male nén'kabel van den onderzeeschen telegraaf zal leggen inhet voorjaar van 1865, is er welligt reedseene andere verhindingslijntusschen Amerika en Europa in werking of althans hare voltooijing nahij. Het is de linie die door Siberië, én van daar naar Russisch Amerika, door Britsch Columbia, naar de noordelijke staten der Unie loopt. Het hezwaarlijkst deel der rigtingnamelijk door Siberië, is reeds tot de hoofdstad Irkutsk voltooid. Een jongeheer, arm doch van fatsoenlijke afkomst Ie Philadelphia zou met eene nog al bejaarde doch rijke dame in den echt tredenalles was daartoe door baar op haar buitenverblijf in gereedheid ge- braglde gasten begonnen reeds te komen, en nog altijd bleef de bruidegom afwezig. Eindelijk wordt een bediende afgezonden om naar hem te vernemen, halverwege kwam hij iemand te paard tegendie hem aansprak en vraagde of hij bediende bij mevrouw Mwas. Op liet toestem mend antwoord gaf de onbekende hem een brief met verzoek denzëlven zoo spoedig 'mogelijk aan mevrouw te bezorgen. De bediende gjf zijne bezwa ren te kennen door te zeggen, dat bij naar mijn beer .Cmoest met eene dringende boodschap Uczc brie) is juist van genoemden lieer, viel de onbe kende hein.in de rede. Op de vragen van don bediende naar den heer Contving hij geen ander ...antwoorddjn dat de brief daarover inlichtingen zoude geven De bediende liaastc zich nu naar huis te komen en gal' dén brief aan mevrouw ill... met een kort vershig van gijne ontmoeting. Mevrouw brak vol onrust den brief opendoelt had denzelven naauwelijks ingezien of zij gaf een gil en viel als een doodc van haren zetel. De gasten beijverden zich om haar bij te staan doch konden haar niet bijbrengen, men spoedde zich naar eenén geneesheerwien het eindelijk gelukte haar bij'hare kennis te bréngen, doch helaas allecu om baar in de armen des doods te voeren. Men bad geen woord meer van haar vernomen. Men kan den schrik en da ontsteltenis van dë omstanders begrijpen. Spoedig kwam de aanleidende oorzaak hiervan te voorschijn de brief namelijk, waaruit men vernam dat de bruidegom met eenë jonge dame dien tnorgen in het huwelijk was ge treden. Tot dank voor zijne trouweloosheid is de beer G.v tot universeel erfgenaam der dame benoemd, daar zij item reeds als zoodanig in haar testament had be noemd. HET ZEEGEVECHT HIJ HELGOLAND. The Thimes behelst liet volgende omtrent het zeegevecht, hetwelk onlangs tusschen decnsclte eju duitsche scltepen heeft plaats gehad. «Wanneer wij ons streng aan de waarheid hou den dan kunnen wij niet zeggen dat een der aan dal gevecht deelnemende schepen een model van nieuwen bouwtrant kon beeten. Evenmin kan men zeggen, dal op de takliek, die men meent dat voorlaan bij de zeegevechten behoort gevolgd te wor«. den door ieder behoorlijk acht is geslagen Hel gevecht was evenwel leerrijkomdat er gestreden, werd naar liet oude en te gelijkertijd naar bet; nieuwe sijsteem, zoo dat men beider werking tegen-' over elkander zooveel te beter kon nagaan. Haf. duitsche eskader was het sterkste, terwijl de bevel- hebber daarvan op bet overwigt zijner sclieepsmagt scheen te rekenen Zijn vlaggeschip, de Schwarzen-; berg, was een schroeffregat van 30 stukken, mol 5-10 man aan boord Zijn toglgenoot, de Hadelzky,.; insgelijks een schroeffregat, had 30 stukken en 310 man. Beide schepen -.varen voornamelijk niet giadr geboorde kanonnen gewapend hoewel ieder fregat dji''fret bovendek ook nog 2 ii 3 stukken geschut van dé'nieuwe .constructie had. Het pruissische con tingent bestond uil drie kanonneerbooten (waarvan, twee gepantserd), met getrokken geschut aan boord. Tégenover Öezosclieepsmagt stelden de Denen bet bekende fregat Niels Juël, de Heimdal en de Dagmar. j "u hadden, ingevolge de nieuwe denkbeelden omtrent j zeeoorlogen, de gepantserde kanonneerbooten eigen- ilc alles moeten doen. Immers men had redelijker wijze kunnen verwachten, dat de pruissische bodems, zich buiten hel bereik van liet deensch geschut hou dende, niet hun getrokken geschut den vijand over vleugeld en volgens de moderne theorie de Niels Jrei:J in brand gescholen zouden hebben. Hiervan gebeurde evenwel niets. Integendeelbet gevecht werd geheel en al naar de oude wijze aangevangen en met eene enkele uitzondering ook naar die me thode voortgezet IJe oosleiirijksche bevelhebber ma noeuvreerde met zijn schip nog precies op dezelfde manier als Nelson in zijn tijd gedaan zou hebben Dij biagt namelijk de SeTiwiuzenberg tusschen de Niels Juël en Dagmar, en opende hel vuur met aan beide kanten de laag fe geven. Het schijnt, gelijk trouwens wel te denken was, dat de Denen hierdoof eeniger- mate in de war gebragt werden, doch binnen een paar minuten was alles bij hen weder iu orde en nu kon de oostenrijksche bevelhebber spoedig het onderscheid tusschen de oude en nieuwe rechtwijze bij ondervinding leeren kennen. Door eene bom van de Niels Juël barstte een zijner zware gladgeboorde kanonnen en sloegen 14 manschappen over boord. Eene tweede bom zette al het touwwerk van den fokkemast in vlamwaarna een derde projectiel van dezelfde soort in de nabijheid der kruidkamer neer- kwam en bet houtwerk vuur deed vatten. Het schip I op twee plaatsen in brand geraakt, kon nu verder aan het gevecht geen deel nemen en de bevelhebber zag zich alzoo genoodzaakt, met een verlies jan 31 dooden en ongeveer 80 gekwetsten te retireren. Desniettegenstaande schijnt liet gevecht toeli wel een paar uren te hebben aangehouden. De Denen hadden intnsschen hun voordeel te danken aan de omstan- 1 diglieid dat zij van hunne bommen een goed gebruik hadden gemaakt. Zelfs de engelsclie Warrior zou van die gevreesde projectielen, die hier liet gevecht beslisten, niet beter partij weten te trekken. De ge wone ronde zware kanonkogels deden aan beide zijden slechts weinig effect. Overigens heeft de oostenrijk sche kommandant genoeg voor zijne oude rechtwijze moeten boelen. Had bij zijne vlag op de Basiliek of (Ie Blitz overgebragt en het deensche fregat door eene kanonneerboot doen bombarderen, dan zou bij welligt de zege hebben behaald, terwijl hij nu slechts kan gezegd worden een gevecht, te hebben geleverd. Het is op dit oogenblik nog niet regt duidelijkwelke dienst de kanonneerbooten eigenlijk hebben verrigt. Zooveel is althans zeker dat zij den Denen niet ver hinderden den slag Ie winnen en hunne schepen be houden terug te voeren. Het schijnt trouwens zoo Ie zijn gegaan, dat liet eigenlijke gevecht bijna uit sluitend plaats had tusschen de Schwarzenberg en Niels Juël, op geringen afstand van elkander. «Velen onzer engelsclie scheepsbevelhebbers, zegt the Times verderzouden vermoedelijk thans nog even als de oostenrijksche kommandant, liet vijande lijke schip digi naderen en, in plaats van op grooten afstand bommen te werpen, zich verlaten np hunne gewone zware kanonkogels en op de oude manier van de volle laag te gevenmet andere woorden zij zouden nog altoos de oude taktiek willen volgen, waardoor wij voor een vijftigtal jaren steeds op zee bet overwigt hadden. Wij vreezen dat, wanneer zij bij de wapening van hun schip ook getrokken kanon nen aan boord kregen, deze door onze marine-troepen niet gunstig zouden worden aangezien, terwijl wij dus evenzeer vreezén dat eene vlijtige exercitie met de nieuwe soort van vuurmonden op de schepen joist geen dagelijkse!) werk kan genoemd worden. Wij moeten intusschen zeggen dat zulke vooroordeelen zéér te betreuren zijn en dat zij in allen gevalle wanneer de nood aan den man komt, tot ernstige onheilen aanleiding kunnen geven. Men moet toch niet vergeten dat voortaan de zege zal behaald wor den door lien die zich de uitvindingen der moderne wetenschap snel ten nutte weten te maken en op liet voordeeligsle daarvan partij lecrer. trekken. Alles te zamen genomenhebben in dit geval de Denen de zege behaald door hunne bommen en hebben de Duitschers den slag verloren door hunne oude manier van vechten.» fM/dd. Cour.) JONGSTE T1JÜIINGEIN New-York 12 Mei. Een derde veldslag werd den 10 dezer bij' Spattsylvania geleverd. Het verlies der Noordelij'ken wordt in liet ge heel geschat op 40,000 dooden gekwetsten en vermisten. l)e uitslag was niet beslissend. De Burgemeester van Bruirdsse brengt bij dez,e ter kennis van de belanghebbenden, dat bij hein zijn aangebragt en geborgen eene partij PLANKENvermoedelijk af komstig van het gestrande Schip „et e 'V tv e l inge en roept ter reclame op elkdie tot bet geborgene vermeent geregtigd te zijn. Bruinisse24 Mei 1864. De Bur 'èmeestér vnornd J. I). NEDERVEEN. DE DIJKGRAAF vafi den Gouweveer- ten Zet ke~ Polder noo- digt lien die verlangen dee! te nemen in eene jj.rten laste van dien; Polder ad f ZyOQO uit, om hunne Inschrij ving Billetten bevattende', behalve de som waarvóór men deelneming wenscht tevens de verlangde jaarlijksclie intrest gesloten binnen veertien dagen na beden in te leveren 'ten Kantore van den Ontvanger-Griffier van dezen Polder, bij wien tevens het Plan der Geldleening verkrijgbaar is. Ouwerkerkden 24 Mei 1864. lJe Dijkgraaf voornoemd J. VAN BEIt HAVE. e alom bekende C. KKCHHtVS worden alleen vervaardigd en zijn te. bekomen bij de Fabriekanten BECKER BUDDINGIIte Arnhem. lij zijn door hare gevoeligheid hei voordeeligst voor den gebruiker. DE ZOMERDIENST tusschen MKT DE STOOMBOOT STziD VMj MS SE «I' IS? Ej Ufo. 2, duurt voort tot half October aanstaande. p De dagen en üren.van afvaart zijn vastgesteld van VlltisiiiifeiiMaandag Woens dag en Vrijdag des morgens ten acht ure, na de aankomst vati de Stoomboot van Breskens op Vlissingen en va» llolfprdam Dingsdag Donder dag en Zaturdagdes morgens om tien ure 20 minuten; terwijl op die dagen, des avonds ten zes ure 60 minuten gele genheid bestaat voor overvaart per Stoom boot tusschen Vlissingen en Breskens. ItetoiirKaartcn worden tusschen Vlis singen en Rotterdam en Tusschen voeren afgegeven. Middelburg den !-D Mei 1864. DE DIRECTIE. Boekhandelaar te Zierikzee, debiteert met succes: een vocht, dat voor den mensch geheel onschadelijk, doch doodelijk voor de huisselijke ongedierten, als- Vlooijen, Wandluizen, enz, is. Wanneer men dit ongedierte in" eenë* bedstede heeft behoeft men slechts een ..weinig op een scho teltje te doen en in de bedstede Ie plaatsen, waarna men de deuren goed sluit. Zijn zij in eene kamer genesteld dan plaatst men twee of meer schoteltjes met dit vocht in de kamer en doet deuren en ramen goed digt. Mogt het zijn dat zij ergens in zitten, helwelk niet voor sluiten vatbaar is, dan be hoeft men dit voorwerp slechts goed met het vocht in te strijken. Het afsluiten moet zoo mogelijk driemaal 24 uren achtéreeri"'durén, nie'n zie echter iederen dag of er nog". genoeg vocht op de schoteltjes is Vlooijen verdrijft uien het gemakkelijkst door eonig vocht in de slaapplaats te sprenkelen. Ook berigt bij zijnen geëerde Stad- en Landge- nooten dat hij wederom ruim gesorteerd is in van af 15 Cent tot 45 Cent. Nog een kleine voorraad van de vroeger door hem geannonceerde voorhanden, welke tot lage prijzen verkocht wórden. Voorloopig berigt bij tevensdat hij einde Julij zijnen winkel verplaatst naar de Oudé Haven, Wijk A, N. 334, thans bewoond door den lieer II. A. VAN IJSSELSTEIJN. ZiBiilK^BE, 20 Mei f 864. ISnOLtviiRsnAVKN Gearriveerd 21 Mei. Paul Jolian A. Kooi, Batavia, Schiedam. Johanna Maria, L. J. Wilbelmie PadangRotterdam. Jacoba Cornelia, G. Jansen Rotter dam Batavia. Agnes Charles 8ward, Pentowan Dordrecht. Maria li. N. E. van Wulven, Buenos- Ayres Cortgene, W. II. Schei, Batavia, beiden van Rotterdam. Margaretlia Roesner C. liggers Pisasiua Tollens B Verhagen Batavia, Van der Palm, J. v. Katwijk Padang, Oscar I O. Thompson Batavia allen naar Rotterdam. Góede BedoeGng, I. Kolk, Wilder- vank Antwerpen. (bijlegger.) Gieanor, J Parss, Middlesbro, Dordr. Guardian Breskow New-Castle Rotterdam President Benson, A. F. Nidsclielm, St. George d'Elmina Rotterdam. Per het schip Bollens kapt. B Verhagen is als passagier van Batavia aangebragt-: de heer Smger, gewezen gezagvoerder van het schip Arlequin. 21 21 21 22 22 23 23 h 23 23 23 23 23 '2'/j pCt. 3 4 S'v 4", 4 e A 5 VI, Prijzen der Effecten te Amsterdam. den. 23 Mei I80V Nederland Wérkelijke Scnuld dito dito a.-, dito dito Amortis. syndic. Rtlslttnd bij Hope 1798/1816 dito 1S2S/1829 bij Stieglitz, 5de leen. dito 6de leen. 1855 Leéning 1859 «Hit Lcqning |86;| dito bij llope Cert van ass Poolsche solui'Icist oblig. Aandeel groote Kuss. spoorweg a f 236. Oostenrijk Weenêrbank, bij Goll en Co. dito dito Metajiek- dito dito, rente Amsterdam ditj, nationale Weeher-aand. n fl 500, I. Buitenland9eh van T853 dito van ,185 0 1 hf»3 Buitènlandsch Hinne.nlandsch Buitenlandse!! 3°/0 nu Turkije BinnenfancDcfi èriekenl. Biaauvye Mexico. Portuga Spanje 1860 5 3 .3 3 3 H 5 3 63 75 98 7. 'Jl U.t 967, 99 84 53 S3*., 71 48'8 70 /4 /M89V, *6 38:V4 2!W4 78'/s 6*7, 485 46V„ 52V,k 49'/, 427. van Rotterdam Woensdag 25, "sn^orgi 10,SG Vrijdag 27, 10,30 Zaturdag .28, 10,30 ROTTERDAM, 23 Mei. TARWE. ZeeuwscheVlaamsche en Overm. ging heden bij goeden aanvoer tot 'volkomen orige prijzen van de.hand j goede en puike van f 8,70. tot/'.OilO mindere 8 to.t /"8,60. ROGGE; Overm. Zeeuws, en Vliiam*. lot vorige prijzen van f 5,7.ö tot/ 6/30. GERST. Nieuwe'eeuws. Winter 10 a 20 et hooger van f S.50 tot f 6 dito Zomer f 4,50 tot f. 5,90: HAVER. In I. korte/" 3,50 tot 4,50 lange van f 3 tot 4, ERWTEN., nieuwe .groene f 6,50 tot 7.50; grno'e/8,50 tot 10 BOONEN li. witte f 1 hooger van f 12 tot f 15,50 dito' bruine 50 et. lager v'an f 7,50 tot 11,60. PAARDKN- BOONKN. ">,60 tot /5,9o. -. VLAS Sedert ons laatste .berigt met veel fiaiidei tot goed vorige prij/.en. MEEKRAP. Werd" lieden weinig aaagebodan tot vorige prijzen bestond goede kooplust. Stoombootdienst tusschen M i d H 1 b r g en R o t t e r d n m. van Middelburg Donderdag '26, 'smorg. 6, Vrijdag 27, 6, jaturdag 28, De diligence eal var. Zierikzee 2 uur na de afvaart der stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middelburg naar Rotterdam een half uur nnde afvaart der stoomboot rijden ïtetoixrltaarteii 7,ijn te verkrijgen voor deüi- gence van Zierikzee naar Zijpe. dienst tusschen Goes en Rotterdam. Van Goes: r Van Rotterdam Woensdag 25, 'sraorg. .8, t] Douderdag 26, 'emorg, 10# dienst tusschen Vlissingen en Rotterdam. Van Vlissingen t 'Ven Rotterdam: des maandags woensdags I des.dingsdags dónderdnpteu «n vrijdags'smorg. tenflure [zaturd'smorp. Ou. .20 min. De Diligence rijdt van Zierikzee aim bet Hotel van Veen, des morgens ten '9'ure voor de afvaart van Vlissingen naar Rotterdam en des middags teD 1-2'/a ure voor de afvaart van 'Uottérdam naar Vlissingen. Ter Stsds-Drukkerij van de Erven A. de Vos

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1864 | | pagina 2