Nf°. 34.
Woensdag 29 April.
1863
WOENSDAG EH! ZATURDAG.
Besturen en Administratiën
(ieburen-Verhoor.
Kennisgeving.
Staats-Loterij.
Binnenlandsche Tijdingen
IJuitenlandsehe Tijdingen
E. C.
1111
f"
E3
1 75%,
1 D9
i f-'i'/s
1 'tot,
1 «0%
!«3'M
«9'Vib
1 67%
|S9%
75%
76%
633,
76%
200
62%
31 "'li
82%
07%,
aio
48»
«Vs
52'%,
rtike'en
PRJJS DER ADV ERTENTIEN.
Gewone 12'/« cents de regel. Geboorte-, Huwelijks- en
Doodberigten van 1—6 regels dfl, behalve hel zegclregt.
VERS C HIJ NT.
ABONNEMENT S-P R IJ S.
Per drie maanden f 2,00. Franco per post f 2,25.
Inzending der Adverlcnliën daags tevoren, voor 1 Dure' smorg
I', KGkMKKSTKK en W'KTIIOUDKItS van Zie*
rikzee roepen al diegenen op, welke eenig be
zwaar moiten heb' en tegen de stichting van
een' oven in het huis wijk-D, no. 466, Korte
(iroendal alhier, waar-u t de Banketbakker.
A. P. K. van KLUIJVE, zijn bedrijf wenscht
uit te o°fe,nen om op ioe.nvdog dun 29 dezer
mnanddes middags, ten Raadhuize te verschij
nen en het gebnren-verhoor.daartoe bij te wonen.
'/uie'ïkzee, den 22 April 18(53.
De Burgemeester
B. C: CAU.
De Secretaris
J. P. N. ERMERIN'S.
JU/RGJ.M EKSTEI? en I THOUD!- RS van Z?6-
r ik zee brengen ter openbare keunis dat door
hoeren Gedeputeerde Staten dezer provincie
hij besluit van den 4 dezer maand, no. 77, is
vastgesteld de lijst der bevoegd, erkende beoefena
ren run de onderscheidene takken der geneeskunst
in deze provincievoor het jaar 1863, die van
heden af ter visie ligtter Secretarie dezer
gemeente
V.Urikzeeden 22 April I c863.
De Burgemeester.
B. C. CAU.
De Secretaris
J. P. N. ER ME RINS.
Bukgkmkkstbk en Wethouders van Tie-
rikzee mak\n bekend dat door Z. E den
Minister van Financiën op 'sKonings magtiging
is vastgesteld de 25 lste loterij welke bestaan
zal uit 20,000 loten 10.000, prijzen en 2'pre-
miën verdeeld in 5 klassen dat de collecte zal
worden geopend op Maandag den 4 Mei en ge
sloten op 7.aturdag den 16 dier maand en dat de
trekkingen plaats hebben te G> avenhage te
weten die voor de lste klas'eop den 1,2,3
en 4 Junij eerstkomende.
Die der 2de klasse, op den 15 16 17 en 18
dier maand.
Die der 3de klasseop den 29 en 30 Juw'j en
1 en 2 Jttlij.
Die der 4de klasse, op den 13, 14, 15 en 16
dier maand
Die der 5de klasseop den 27 28 29 en
30 Julijden 4, 5, 6, 7 11, 12,13,14, 18,
19, 20 en 21 Augustus, terwijl de laatste 100
nummers op Zaturdag den 22 Augustas 1863
zullén getrokken worden.
Eindelijk dat de prijzen de uitgifte en trek
king der loten dezelfde zijn als bij voorgaande
loterijen De loten en gedeelten daarvan zullen
echter voor de 4de en 5de klasse alleen in koop
verkrijgbaar zijn.
Zierikzeeden 22 April 1863.
J)e Burgemeester
B. O! CAU.
De Secretaris
J. P. N. ERMERINS.
ZreittKZKE, 28 April Bij Zr. Ms. besluit is
toegelaten als Britsch consulair agent te Brou
wershaven de heer J. de Kater, Jz.
Naar men verneemt is, niet lang geleden
te Oosterland een valsch 25 centstuk ontvangen,
vrij goed nagemaakt, doch kenbaar aan der.
doffen klank bij het vallen op steen en aan het te
ligte gewigt.
Uit Vlissingen schrijft men dat zich aldaar
een vijftal werklieden van 's rijks marinewerf
hel)hen geëngageerd om door tusschenkomst
der N'ederlandsche Handel-Maatschappij naar
Japan te vertrekken, ten einde aldaar in dienst
van het gouvernement werkzaam te zijn. De
voorwaarden daaraan verbonden schijnen zoo
voordeelig te zijn, dat de gevraagde personen
zich zonder veel bezwaar te maken d iartoe wel
hebben willen verbinden.
Naar men met zekerheid verneemt zal
ook Z. K. 11 de prins van Oranje de vorstelijke
familie op hare reis naar de hoofdstad verge
zellen. De vorstelijke personen zullen zaturclag
2 Mei de voorstelling in den grooten schouw
burg bijwonen.
Men schrijft- uit 's'Hage van 23 April nan de Middel-
burgsche courant
„De beroemde Rnkelsche predikant Spnrgeon trad beden
voor eeu niet overtalrijk doch uitgelezen gehoor tvaartoe ook
prins en prinses Hendrik en prinses Maria, de dochter van
prins Frederik behoorden ,in de Willemskerk alhier op. Vooraf
betrad dé predikant Gunning den kanselom de gemeente te
vermanen niet te uitsluitend op dezen voorganger uit den
Vreemde te letten, niet al hare aandacht te vestigen op den
medezondaar die tot haarspreken zou, maar zich te herinneren
dat het Gods woord was hetwelk hij kwam verkondigen. Indien
sommigen onder het gehoor.gelijk waarschijnlijk was zijne
taal niet verstonden gaf de lieer Gunning hun den raad, om
dien* tijd te besteden in deu gebede voor den heer Spurgeon
opdat hem de kracht geschonken worde tot het volvoeren der
veel omvattende taak van bekeeriitg die hij op zich genomen heeft.
„Hierna kwam de heer Spurgeon op den knnsel en ving zijne
taak bij wijze van inleiding aan met het voorlezen van Fsalm 103,
hier en daar tusschen de verschillende verzen eeni^e toepasselijke
opmerkingen makende ,die riet van de gewone kanselwelspre
kendheid afweken behalve hij het laatste vers: „Looft den
Heer, al zijne werken aan alle plaatsen Zijner heerschappij
waar de redenaar mteeuzfcltedat degeloovigcn den lof van God
door het gansche heelal zoudèn willeu verkondigen als door
middel van één'reusachtig speeltuig waarvan zij overal de snaren
zouden kunnen aans.laan.
"„De eigenlijke predikatie had tot tekst dé laatste woorden
van 1 Petrus V ,'vers 12 „vermanende en betuigende, dat deze
is de waarachtige genade Go.ds in welke gij staat De genade
was du3 volkomen beantwourdende aan Spargeons rigting
he'fc hoofdondei werp. Hij enleeldc dit in drie onderdeel'en
de soort van geloofde genade van God en het beproeven van
ieders eigen geest. In eene geïmproviseerde rede die hijna
twee uren duurde bezag de redenaar die onderdeden uit de
strengst orthodoxe oogpunten. Hij drong met. kracht van
laai aan op. bekeering, daar hij, gelijk hij in zijne inleiding
gezegd had zóó wenschte te prediken alsof dit de laatste preek
ware die hij ooit houden,zóu. In gebaren en beelden is hij te
vergelijken 'met da Costa wiens levendige geest zich in zijne
snelle bewegingen uitte terwijl hij zich ten wille van de dui
delijkheid en. verstaanbaarheid niét ontzag, vergelijkingen te
bezigen, die in. iederen anderen mond beneden de waardigheid
van het onderwerp zouden zijn geweest. Sprekende over de
laauwheid der Christenen die zich er misschien op verlaten
dat zij van Christelijke ouders afstammen, vroeg Spurgeon of
het iemand, die meteen schip in den oceaan zonk iets baatte
dat zijn'vader in de reddingsboot zat? Entoen hij over het
ware geloof handelde koos hij het beeld van een essayeur
wien men eeue baar brengt met dc vraag. „Is dit goud?"
waarop deze autwoord „het gelijkt er wel op maar het kan
mijne proef niet doorstaan." Aldus, zeide Spurgeon is het
inet het geloof van velen. Doch dat geloof kau de natuurlijke
menschzich zeiven niet schenken het is eene zaak van genade.
Van het begin tol héteinde onzes levens is alles genade. Die
genade moet echter, gelijk de tekst zegt„waarachtige"genade
zijn. En waar is die ie verkrijgen .Op die vraag nam Spur
geon den bijbel van den kansel op sloeg er herhaalde malen
zoo luidde op dat het. door de kerk weergalmde, en zeide:
„Mieris zij; hierin is de waarachtige genade besloten." Hierin
moet het gelo.of. .wortelen en daarop volgt de genadewant
een geloof dal geen wortel heeft kan evenmin wezenlijk bloei -
jen als bloemen die men van den wortel heeft afgesneden.
Drie dingen zijn dus tot behoud noodigdat er genade zij,
dat het waarachtige genade zij en dat zij uit God zij.
„Üwe ziel staat op het spel vervolgde Spurgeon 'bekeert
u dus nu of nooit. - (En dit „nu of nooit". Herhaalde hij vijf
malen achtereen) gij zijt thans verloren en voor eeuwig ver
loren-, of thans aangenomen en voor eeuwig aangenomen, flat
Christus toch niet eenmaal tegen u zeggen moge Ik heb de
hand naar u uitgestoken, en gij hebt die geweigerd.
„Naar mate'Spargcon het ejnde zijner rede naderde, geraakte
hij meer en meer in geestvervoering. „Mij duuktriep hij uit
ik zie onzen Verlosser zijn oog rust op ons hij houdt zijne
rmen geopend opdat wij aan zijnen bpezem ;korhen. En wij
hebben hem rced9 zoo lang laten- wachten 1 Wij zijn als een
kind, dat ran eene hoogte zal nedervallen maar een sterke
man snelt toe en roept Ik zal n vasthoudenik zal n redden
Vestigen' wij dus onze vaste hoop op Christus', die nu en altoos
dezelfde is."
„Ik heb hier niets meer dan een vlugtig overzigt kun -en geven
van eene-rede, die uit meer dan één oogpunt zeer merkwaardig
jsen.van treffende gezegden overvloeit. Doch de ongelukkige
eigenschap der Willemskerk, die zulk een sleiken galm bezit,
dat de woorden des redenaars zich zelven verdooven heeft 7oor
uwen verslaggever en zclfer ook voor menig ander, het verband
van helgrootste gedeelte der rede doen verloren gaan. Genoeg
bleef er echter over om dé overtuiging te vestigen-, dat de' pas
29jnrige Spurgeon een man vangroofe gaven is. Hij bezit eene
sterke en luide stem eene groote vnnrdigheid van spreken een
rijkdom van denkbeelden en eéue levendigheid van gebnren
die wij op den kansel niet gewoon zijn In zijne drift wierp hij
den bijbel open en toe, hief hem op, legde hem weder neder
overschreeuwde zich sloeg op den kansel enz. Wanneer men
hem vah woord tot woord verstaan kan acht men hem zeer zpker
een redenaar die zijne toehoorders boeit en onweerstaanbaar
inedesleept. Na hein zoo gebiekkig als heden gehoord te heb
ben is hot echter voor mij geen raadsel meerdat zijn audi
torium in Pingeland dikwijls uit duizenden bestaat."
Men schrijft uit Amsterdam van 25 dezer-.
Heden namiddag ten een ure trad ds Spurgqoiï
alhier op in de kerk der doop^gezindegemeente,
Eene zeer talrijke vergadering had zich aldaar
vereenigdzeker een, groot deel nieuwsgierigen
om den zooveel besproken man te zien en te
hóorenvoor liet meerendeel echter deugdelijker
belangstellenden als bij het volle gezang reeds
duidelijk merkbaar was. Na kort gebed en
gezang en enkele woorden tot inleiding, gaf
de leeraar als zijnetekst aan het 1 5dehoofdstuk,
van Johannes Evangelienaar aanleiding van
hetwelk hij, éenïgmato in vorm van bijbellezing,
behandelde: „de ware, voortdurende, eenig.
vruchtbare vereniging van den Christen met
Christus." Blijkbaar maakten zijne woorden
op de hem eigene, zoo voor het gros der
hoorders geschikte manier voorgedragen,
grooten indruk op de vergaderden
!)s. C. H. Spurgeon van Londen hield
ook te Leiden den 25 dezer, even als elders,
eene predikatieen wel in de Pieterskerk. Na
door den oudsten leeraar der N'ed. Hervormde
gemeente alhier ds. Fangman met eene korte
voorafspraak bij de toehoorders te zijn ingeleid,
hield de bognafie en talentvolle redenaar eerst
eene toespraak, daarbij tot tekst kiezende:
Joh. 15: 1-3 en vervolgens eène leerrede naar
aanleiding van Joh. 14: 6, al leen de woorden
„lk ben de weg," en rigtte daarbij verscheidene
malen het woord tot de hoogleerarenpredi
kanten en studenten die in grooten getale waren
opgi komen; ook behalve deze bleven velen de
godsdienstoefening tot het einde bijwonen.
LI. dihgsdag avond is de stad Enschedé
weder dooreen hevigen brand geteisterd waarbij
niet minder dan zeventien huizen welke door
den jongsten brand gespaard werden zijn in de
asch gelegd.
De brand barstte uit des avonds ten 9 ure,
terwijl men bet vuur ten 11 ure meester was. De
zeventien huizen werden deels door de vlammen
deels door de brandweer vernield die sommige
huizen omver haalde om den brand te stuiten.
De ontsteltenis onder de inwoners was onbe
schrijfelijk en terwijl de gedachte aan de ramp,
welke Enschedé onlangs trof nog bij ieder le
vendig washad zicli ieder reeds gereed gemaakt
pm de stad te ontvlugten Eergisteren ontstond
er op nieuw brand waardoor een blok van 8
woningen voor werklieden een prooi der vlam
men werd.
Uit Harderwijk schrijft men 21 dezer.
Heden werd in de kérkeraadsvergadering der
Nederd. Herv. gemeente, ter vervulling der
vakature, het vorige tweetal bestaande uit
ds. Osti te Delfshaven en ds. Vermeer te Gene-
muiden, aangevuld met ds. Rademaker te Haltem
en daaruit aanstonds met algemeene stemmen
beroepen ds. Osti te Delfshaven.
In de vorige week verloor een goudsmid
te Rijssel een paket waarin zich voor 10,000 fr.
aan spoorweg-actien bevonden. Naauwelijks
had hij daarvan aangifte gedaan of, voor er
eenige nasporing was ingesteld, kwam een'e
arme vrouw in zijnen winkel en bragt hem het
paket terug, dat door haar man, werkzaam «aan
den spoorweg, gevonden was in de Dootnik-
sclie straat. Hij had het paket geopend,
daarin het adres van den eigenaar gevonden en
liet het nu door zijne vrouw terugbrengen omdat
hij geenen tijd had, zeggende: dat zij zich
haasten zou, omdat de eigenaar zeer on
gerust zoude zijn. De eigenaar getroffen door
zoo groote eérlykheid nam dadelijk zijn goud
horologie uit den »ik, en gaf het de vrouw tot
een geschenk voor baren man vervolgens
opende hij eene kast waarin allerlei kostbaar
beden waren en. noodigde de vrouw uit om daar
uit voor zich een paar oorringen te kiezen. Zij
nam de eerste de beste en verwijderdé zich onder
vele dankbetuigingen. Wéinige oogenblikken
daarna toonde de gelukkige werkman het gou
den horologie aan zijne kameraden en verze
kerde, dat dat voor hem meer waarde had
dan de door hern gevonden 10,000 fr.
De volgende statistiek van liet Joodsclie
volk, wordt gevonden in de Archives, du
Ohristi'anisme. Onder de 1300 millioen men-
schen die onzen aardbol bevolken, telt men
800 millioen Heidenen, 337 millioen Christenen,
156 millioen Mahomëdanen en slechts 7 mil
lioen Joden, waarvan er 3'/a millioen in Europa
wonen. De meesfen van deze kaatsten bewonen
Rusland en wel 1,220,000. In Oostenrijk telt
men er 853,300; in Pruissen 284,500 en in
het overige van Duitschland 192,000. Te
Frankfort aan de Main is 1 Jood tegen 16
Christenen; in PruEsen 1 tegen 73Christenen
en in Saksen zijn er zner weinig. In Zweden en
in Noorwegen is hun aantal ook zeer onbedui
dend (1 tegen 6000 Christenen). Het is
eene merkwaardige zaak dat in Frankrijk,
Engeland en Belgie, waar de Joden alle vrijheid
hebbenbun getal schijnt te verminderen
terwijl het vermeerdert in de landen waar zij
minder vrij en zelfs veracht worden.
Volgens een rapport van den zendeling
Krüger, zijn er 33 zendingsgenootschappen
die zich alleen bezighouden met debekeering
der Joden. Zij gebruiken 200 zendelingen
waarvan de Helft bekeerde Joden zijn. 'Sedert
het begin dezer eeuw zijn 20,000 Israëliten
gedoopt geworden.
DUITSCHLAND.
Uit Warschau schrijft men het volgende
Grootvorst Constantijn had een streng verbod
uitgevaardigd tegen het zingen van liet Poolsche
volkslied Donibrowskis Mazurek. Lenigen
tijd geleden reed bij door de stratentoen hij
eensklaps liet verboden lied hoorde fluiten.
Dadelijk liet hij zijn rijtuig stilhouden en gaf zijn
adjudant bevelden verinetelen fluiter te ar
resteren. De adjudant opperde hiertegen eenig
bezwaar, omdat de fluiter niemand anders was
dan een vogel. „Dat doet er niet toe", her
nam de grootvorst-stadhouder„de wetten
moeten nageleefd worden. Laat het dier naar
het wachthuis brengen en het daar den kop af
slaan dat zal voor anderen tot een afschrik
wekkend voorbeeld strekken."
Voor eenige dagen zag men een koopman in
linten uitzijn winkel vlugten en om bulp roepen.
Op de vraag wat er gaande was verhaalde hij
dat twee Russische onder-officieren zijn maga
zijn waren binnengetreden en onder voorwend
sel, dat er linten met de Poolsche nationale