9.3. Woensdag 23 November. 18(5 ten. s WOENSDAG ZATURDAG. Besturen en Administration Onderwijs. Binnenlandsche Tijdingen. v. Zuijen. Looze. Denlz. Sollen. Timmer- jekoiiien iaar Roll. itlerdam, loor van nkerken Londen M's/ie 76Ve 99'Vir '91',8 101 615'0 Wrt 59 sav8 U-/„ 5 1 V93 45V,» 243,8 693/0 553/,, 355 Va 46'7U 45 7KI 5 1 V4 48Vi6 425/!0 I I ke'en idde. t 8,25 - 12,00 - 14 00 - 0,01) - 12,00 - 0,00 - 0,00 17,00 0,00 ;ee 50 ;o •o ■0 0 ;o o 0 0 lIERIKZEESfMMRANT A BO N iV E ME N TS-P RIJS. Per driemaanden f 2,00. Franco per post f 2,25. Inzendingder Advert.daagsle voren, voor 10 ure'smorgen». VERS CHIJN T P RIJ S HER ADVERTENTIE N. Gewone 12'/, cents de regel. Geboorte-, Huwelijks- er. Doodberigten van 16 regels a f I behalve helZegelregt. BEKENDMAKING. Burgemeester en Wethouders van Zie- rikzee maken bekend: dat op Woensdag den 27 dezer des voormiddags ten IX'/a ure in hunne Vergaderkamer ten Raadhuize zal worden ge houden een geburen-verhoorten einde de be zwaren aan te hooren en te beoordeelen die mouten worden ingebragt tegen het verzoek van PIETER HENDRIKSE om in het huis, Meelslraat wijk B.no. 52 een broodbakkers oven te stichten tot welk einde ook alle inge zetenen in het algemeen ten dage ure en plaatse worden opgeroepen. 'Lierikzee den 20 November 1861. B. C. CAU Voorzitter. LOEWER, funy. Secretaris. erdam. ra S 93/4 9S 10 10 laar t dar 1 Middel- ot rijde® 'ijn !>3/4 11 liclerdags Burgemeester en Wethouders van Zierikzee roepen bij deze op Sol&iciiasfift'ii naar de be trekking van HULP-ONDERWIIZKR aan cene der openbare scholen in deze gemeente waaraan eerio jaarwedde van vier honderd gulden wordt »crbonden om met 1 January 186^ in diensite treden. Wen gelieve zich vóór 0iDecember in persoon of met vrachtvrije brieven bij den Bur gemeester aan te melden. Zierikzee'22 November 1861, B. C. CAU, Voorzitter. LOKWER fung. Secretaris. Hel onderstaande adres is aan de Tweede Kamer der Stateo-Gcneraal opgezonden Aan de Tweede Kamer der Stalen Generaal. De ondergeteekeuden vinden zich geuoopt om de aandacht der tweede kamer in te roepen op de wetgevingdie de suiker- raffineer-industrie en de beetwortel-suiker-industrie hier te lande beheerschten de kamer te verzoeken bij de regering aan te dringen op eene geheele wijziging dier wetgeving met het doel om iedere bescherming dier industrie op te heffen, tenzij die bescherming zich eenvoudig bepaalde iot het voorloopig in stand houden van een inkomend regtop geraffineerde suikers. De wetgeving op de suiker-raffineer-industrie heeft het ge volg dat millioenen jaarlijks verkwist worden om goedkoop geraffineerde suiker aan het buitenland te leveren. l)e prijzen in entrepot vap (middelbcar crushed) goede melis-suikerof schoon nog veel witter dan de hoogste merken ruwe suiker, ziju steeds guldens lager geweest dan de prijzen van die merken. Niettegenstaande al de kosten der bewerking, niettegenstaande courtage assurantie interestverliesenz. enz.zijn de prijzen in entrepot van goede melis-suiker zóó laag geweest en niet bij uitzondering, maar geregeld, zoodat alleen uit deze prijsverge lijking ten duidelijkste reeds blijkt de hoogst belangrijke pro tectie die door de fabriekanten genoten wordt. Deze hoogst belangrijke' protectie kan ook nog duidelijker .blijken, indien men de hoeveelheid suiker nagaat, die in Ne derland verbruikt wordteene kwantiteitdie duidelijk doet Natie len minste vele millioeuen meer aan accijns betaald worden, dan door deschatkist worden ontvangen. Het verschil tusschen den prijs van geraffineerde suiker in consumptie en van ruwe suiker in entrepot doet ook zien dat de tegenwoordige wetgeving de fabriekanten in staat stelt om den geheelen accijns met de protectie op den Nederlandschen verbruiker te innen. Op den binneulandscben prijs van melis-suiker drukt niet slechts de accijns op de ruwe suiker, maar wel de afschrijvings som van ƒ26,86 per 100 p.dat is de accijns plus de protectie aar de fabriekanteu natuurlijk niet genegen zouden zijn om "»u het binnenland tot een prijs teverkoopen, die beneden den prijs waswelken zij voor uitvoer kunnen maken met bijvoe ding der afschrijving van ƒ26,86 per 100 p. De wetgeving hier te lande werkt ook'nadeelig op roede regeling der suiker-cultuur en industrie op Java eene een regeling, waardoor het alleen mogelijk zal zijn om voortdurend met vrucht de mededinging met de beetwortel suiker-industrie in Europa vol te houden. Ten opzigte van het kon. besluit van 31 Aug. 1858Staatsbl. no. 66 meenen adressanten niet minder ernstig bij de kamer te móeten aandringen om al haren invloed bij de regering te bezigen om den ongelukkigen toestand te doen ophouden, die het gevolg van genoemdvbesluit is. Het is namelijk volgens het oordeel der adressanten twijfel achtig of dit besluit wel zijn oorsprong heeft in de wet van 26 April 1852 Staatsblad no 94, en alzoo of het besluit van 31 Augustus 1858 wetskracht heeft daar steunt het besluit van 31 Augustus 1858 niet op het uitdrukkelijk bepaalde in art. 6 der wet van 26 April 1852 Staatsblad no. 94 dan schijnt het besluit in strijd te zijn met art. 171 en 172 der grondwet en met art. 6 der wet van 1852 Staatsblad no. 94. De Belgische wet werd eenvoudig vertaald bij ons bij besluit ingevoerd in plaats van dat men gevolg gaf aan art. 6 der wet van 1852. In het besluit is wel sprake van suiker-accijns maar wat men suiker-accijns aldaar noemt is niets anders dan een accijns op het beetwortelsap dat toekomstige suiker bevatzoo als blijkt uit art. 22—25 van -•het besluit. (Art. 22.) .De aanslag des fabriekants. geschiedt naar de hoeveelheid en de digiheid van hel beetwortelsaphetwelk aan de eerste zuivering wordt onderworpen en wel voor iederen graad meerdere digtheid dan van water, welke de vochtweger in het sap bij eene warmte van 15° op den hond deel. thermo meter (59° Fahrenheit^ aanwijsttegen een pond vier oneen ruwe suiker per vat 9ap." (Art. 24.) .Als debet worden op rekening tusschen den fa brieken t en de administratie gebragt de hoeveelheden ruwe suikerovereenkomstig den aanslag van art, 22." (Art. 25.) De accijns van de suikerwaarvoor de fabriekant in rekening wordt aangeslagenwordt berekend naar den maatstaf, waarop de accijns op de ruwe 6uiker bij de wet is of nader mogt worden vastgesteld. Men spreekt alzoo daar wel vau suiker-accijns maar men belast alleen het sap en wel in eeue matedat (indien men het bedrag van den accijns op het sap als suiker-accijns denkt) ,zeer veel suiker, die uitliet sap gefabriceerd wordtgeheel zonder accijns te betalen in den handel komt. Niet op gefabriceerde suiker wordt alzoo de accijns verzekerd maar op suiker behelzend sap. Zoo als reeds werd opgemerktis de belasting op het sap niet gelijk aan den accijns aan den wettigen accijns op suiker. Öuwederlegbaar blijkt' dit uit de officiële cijfers der Fransche regering ook medegedeeld door den minister van financieu van België in de vergadering van den senaat van 10 Julij 1860 Daar sprak de minister het volgende „Or la betterave s'est développée en France d'une manière prodigicusebien qu'elle soit grevée d'nne surtaxe de 6 fr. Et aujourd'hui en vertu de la legislation nouvelleelle con- tinueru a être grevée d'une surtaxe de 3 fr. jusqu'en 1866. Elle a ponrtant continué a se développercette industrie du sucre de betterave, et l'on vient vousaffirmerquel'oamourra icique l'on périra si Ton a l'égalisé des droits! „Maia, il y a plus: messieurs, en France, le sucre de betterave est grevé beaucoup plus fortement qu'en Belgique. lei nous n'appliquons le droit qu'a raison de 1,400 grammes par 100 litres de jus a f. dedensité: si l'on obtient pluset en réalité l'on obtient plus, beancoup plus les quantités exédantea sont indemnes de droits elles restent dans les maius du fa- bricantqui pertjoit l'impöt a. son profit. En France, on permit au contraire l'mpöt par le rendement reel. Ed France, l'impöt a e'té payé jusqu'aujourd'hui sur 1,483 grammes." „Pag. 2S6 11" est vrai qu'on a fait observer tantot, en in- tevrompant l'oratcurque d'après la.legislation nouvelle, uue faculté d'abonnement est accordée aux fabricants a raison de 1,425 grammes. „On a voulu accorder un avantage aux fabricants de sucre de betterave. Mais d'abord cela exède déja de 25 grammes le rendement fixe en Belgique pour les prises en charge. „En outre, la faculté de l'abonnement est subordonnée aux conditions a determiner par le fisc. De plus encore l'admi- nistvation est investie par Ia loi de la faculté d'augmenter chaque année ce rendementsi elle le trouve néccessaire." In Frankrijk dus wareu de beetwortel-fabrieken gedurende eenigen tijd aan peiling onderworpenen moest over de ge heele hoeveelheid der suikerdie men uit de wortel verkregen had accijns worden betaald. Uit de officiële cijfers nu blijkt, dat de raming van de suiker, die de fabriekant uit het sap trektvolgens het besluit van 1858 veel .te laag is al was de Ned. fabriekant zelfs gedwongen accijns te betalen voor al de geproduceerde suiker. Maar, zoo als wij zagen, behoeft de fabriekant slechts'accijns te betalen van zijn sap in verhouding van de digtheid daarvan en niet van de suiker die hij produceert. Het verdient nog opmerking dat de Ned. fabriekant nog veel meer suiker uit het beetwortelsap zal trekken,dan de Fransche fabriekant deed, toen deze vooral de geproduceerde suiker accijns moest betalen, daar de Ned. fabriekant van h der pond, dat boven de raming uit het sap wordt verkregen geen accijns heeft te be talen niettegenstaande hij het bedrag van den accijns bij deu verkoopprijs in consumptie van deu consumentintof bij uitvoer der suiker van deu administratie vergoed krijgt. Hoe veel meer kosten nu zal de Ned. fabriekant niet kunnen aanwenden om meer suiker uit het sap te verkrijgendan de Fransche fabriekant, toen die geen abonnement had, en hoeveel meer suiker zal bij uit het sap kunnen krijgen vóórdat de ver meerderde kosten van productie opwegen tegen den zoo hoogen niet te betalen accijus dien hij bij den verkoopsprijs wint. Het verdient daarenboven nog opmerkingdat de Fransche fabriekant bij de vorige wetgeving er geen belang bij had om de hoedanigheid en de eigenschappen van het beetwortelsap bepaald te wijzigen. De Belgische en niet minder de NederlaDdsche fabriekanten hebben er echter een bijzonder belang bij om een sap te be reiden, dat in verhouding zijner digtheid meer suiker behelst, dan de wet veronderstelt. Het besluit van 1858 verzekert dus in geenen deele den accijns op de uit beetwortels verkregen suiker. Geheel overbodig zal het zeker zijn om nu, terwijl de beet wortel-suiker-industrie zich hier te lande gevestigd heeft, aan te dringen op een regeling bij de wet dier industrie, waardoor, zoo als de wet van 1852 voorschrijft, deascijnsop de uit wor tels verkregen suiker'verzekerd wordt. Nederland heeft kostbare koloniënwaarvan de uitvoer voor een zeer aanzienlijk deel uit suiker bestaat. Door onze wetgeving op de Buiker-raffineer-industrie heeft voornamelijk Nederland de hcetwortehuikerfabrieken in het bui tentand in^ het leven geroepen en onderhouden waardoor hef debouche der koloniale suiker iu vele lauden aanmerke lijk is afgenomen. Het moet de politiek van Nederland niet zijn ora de beet wortelsuiker-industrie door nieuwe bescherming nog tot hoogere onnatuurlijke ontwikkeling te prikkelennoch om door het geven van het voorbeeld, landen, waar dusdanige protectie nog niet of slechts ia geringe mate bestaatop te wekken om protectie of verhoogde protectie iu te voeren. De mededinging der riet- met de beetwortelsuiker op de Europesche markten zal groot gevaar loopenindien door kunstmatige opvoering der protectie de beetwortel suiker industrie gelegenheid vindt zich nog meer te ontwikkelen en te nationaliseren. _Hct eens verloren terrein zal hoogst moeijelijk te herwinnen zijn. - Het belang van Nederland en van zijne koloniën is niet gelegen daarindat er in Nederland een paar suiker-raffi- neerderïjen en een paar beetwortel-suiker-fahrieken meer be staan j maarvhandel en nijverheid Nederland en zijne kolo niën hebben er bijzonder veel belang bij dat de suiker-industrie op Java bloeit en zich ontwikkelt, en dat de vraag naar kolo niale suiker niet beperkter wordthetgeen nadeelig op den prijs zon terug werken. Het is op dit oogenblik nog tijd om te waken, dat in die landen waar onze meeste koloniale suikers naar toe vloeijen zich geen kunstmatige suiker-industrie vestigtmaar Nederland behoort dus niet te dralen met de intrekking der buitengewoue protectie aan de beetwortel-suiker-industrie eu aau de raffineer- industrie verleend, opdat Italië ons niet leere, wat Duitschland en Rusland ons reeds geleerd hebben. Waar men protectie zal willen verleenen daar zal men bij voorkeur die suiker-indu3trie bevorderen die ook de grondstof uit het binnenland trekt. Indien in Italië protectie aan de be reiding van suiker uit beetwortels verleend werd, dan zouden wij al zeer spoedig niet alleen geen geraffinèerde, maar ook geen kolon'ale ruwe suiker, hetzij uit Java hetzij uit Neder land, meer daarheen verzenden en de voornaamste verbruikers van onze koloniale suiker zouden wij verliezen. Door schatten jaarlijks te blijven opofferen om goedkooper geraffineerde suiker, zoowel uit riet als uit beetwortels af komstig, aan den buitenlander te leveren, dan de ruwe suiker kost, loopen wij gevaar daarenboven om onze suikers van alle markten verdrongen te zien. Hebben Duitschland en Rusland, wij herhalen het, ons niet genoeg geleerd j moet Nederland eindelijk uiet met bijzonderen schroom waken voor een ruim debouche vau zijne koloniale pro ducten daar de prijs dier prodructen het welvaren en den voorspoed niet alleen van de kolonënmaar niet minder ook van het koloniale baten behoevend Nederland bepaalt I De adressanten meenen nog der kamer in overweging te moe ten geven om bij de regering aan te dringen op eene regeling der geheele suiker-industrie in Nederland, waarbij het ver werken van suiker en wortels alleen in entrepot tot grondslag wor >t genomen. Zij meenendat het op geen andere wijze mo gelijk zal zijn, ooregtvaardige bevoordeeling of benadeeling der suikerrafïïneer-indnstrie of beetwortel suiker-industrie te voor komen, of onwillekeurig nog een uitvoer-premie te schenken, of wel het bewerken voer uitvoer noodeloos te belemmeren Door de berekening der tarra hebben de raffineerden)en van koloniale suiker, op dit oogenblik een vrij aanmerkelijk voordeel, daarvan vele pet. der invoeren geen aanslag in debet voor deu accijns plaatsheeft. "Welke bijzondere voordeeleu het koninklijk besluit van 31 Augustus 1858, aan de beetwortel suiker-industrie schenkt, is hierboven reeds aangewezen Nogmaals geen billijke en gezonde regeling der geheele suiker-industrie schijnt aan de adressanten mogelijk, dan door hot raffineren voor uitvoer eu het produceren van suiker alleen in entrepot toe te staan. Adressanten meeueu dat de kamer geen genoegen meer kan, nog mag nemen met beweringen der regering, zoo als tot nog toe door haar gedaan zijn namelijk, dat zij niet bekend is met de protectiedie de wet aan de suikeraffineer-indnstrie verleent. Zij meenen dat wat aan duizenden bekend is aan de Ncderlandsche regering niet onbekend behoeft te zijn en dat het dus geheel in strijd met het welbegrepen belang van den staat is indien eene regering bij voortduring zieh ver schuilt achter onbekendheid met de protectie die de wet aan de sniker-industriën verleent, De suiker-wetgeving eischt millioenen jaarlijks van de inge zetenen en de regering zou kunnen volstaan met te verklaren, dat zij zelfs niet bij beuadering de protectie kan gissendat is, niet zou kunnen gissen zelfs op geen millioenen na? Bij de waardige naauwgezetheidwaarmede de kamer zoo dikwijls de staats-nitgaven onderzocht ishtt zeker nietvreemd te noemen dat adressanten zich tot haar wenden met het ver zoek om op nieuw hare aandacht te wijden aan eene wetgeving die jaarlijks millioenen schats aan Turken en Italianen weg schenkt zonder dat er eenigzins geëvenredigde voordeden uit voort vloeijen. Zijn voor Nederland jaarlijks teu minste vier millioenen meer zulk eene kleinigheid dat de regering kan volstaan met de verklaring dat zij de werking der suiker-wetten eigenlijk niet kent? Zijn de finantien van Nederland zoo ruim dat het op jaarlijks ten minste vier millioenen niet meer aankomt Zijn de belastingen in Nederland zoo gering en zoo weinig druk kend dat jaarlijks ten minste vier millioenen meer of minder niets beteekeneu Is de welvaart in Nederland zoo uitermate groot en zoo alge meen dat er een kunstje noodig i9 om jaarlijks ten minste vier millioen zoek te maken Is het niet wensehelijker en in het algemeen belang om de regering en de kamers der staten-generaal door ruimere staats inkomsten in staat te zien om de uitgaven voor de verbe tering der waterwegen naar zee voor de spoedige voltooijing der staatsspoorwegen voor de spoorwegen op Jav§ voor te dragen en goed te keuren of aan te wijzendan om jaarlijks millioenen te vermorsen met het in stand houden eener protectie, waardoor de algemeene belangen van Nederland en zijne koloniën zoo aanmerkelijk gekrenkt worden Vier millioen jaarlijks vertegenwoordigd een kapitaal van honderd millioen Eene trapsgewijze vermindering der protectiën am de auiker-industriën verleend, zou naar het oordeel der adres santen niet aan te raden zijn daar, wat ook bij gewone protectiën voor zoodanige handelwijze zou kunnen pleiten bij de exceptionele protectie aan de suiker-industrie in bet algemeeu verleend alle beteekenis verliest. De protectie waarop de adressanten de aandacht der kamer vestigen heeft nietten doel om te bevorderen, dat de binnenlandsche consumptie bij voorkenr bij de binnenlandsche nijverheid hare bevrediging zoektmaar heeft alleen ten doel om inet het opofferen jaarlijks van vele mi'lioenen schats geraffineerde suikers aanbot buitenland tot een veel lageren prijs te leveren, dan het ruwe suiker zon kunnen koopen. De quasi voovdeelen der protectie worden dus door Italianen eu Turken genc*'jn. Bij eene trapsgewijze vermindering der protectie zouden bijna alle nadeelen dier wijziging zich dadelijk doen gevoelen terwijl de voordeden in verhouding slechts zeer weinig zouden zijn. Bij eene vermindering der protectie wordt toch de mededin ging met de protectionerende staten van Europa eene on mogelijkheid daar de protectie in Nederland bijna gelijk is aan de bescherming, in die stalen aan de suiker-industrie verleend, Eene trapsgewijze vermindering der protectie zou ook niets baten om onze diplomatie op een. beter standpunt te plaatsen om de algemeene belangen van Nederland en zijne koloniën te verdedigen, wanneer staten genogen zouden zijn om protectie vobr eigen suikerfabrieken of vermeerderde protectie in het leven te roepen of ora die belangen te bevorderen door aan te dringen op intrekking der begunstiging aan de beetwortel- suiker en aan de suiker-raffineer-industrie in het buitenland verleend. Boe kan onze diplomatie met kracht optreden ter bevordering van het débouché der producten zoowel van Nederland als zijne koloniën, indien Nederland zelf zulke bescherming ver leent Het kan niet anders, of de suikerprotectie verlamt het streven der diplomatie om in bet algemeen belang der nijver heid zoowel van Nederland als zijne koloniën werkzaam te zijn De wet vau 18 Junij 1855 Staatsblad no. 104, heeft de suiker-raffineer-industrie in staat gesteld om de geheele pro tectie van den Nederlandschen consument te innen terwijl men vroeger door dGn gedwongen verkoop binnen's lands van eene overgroote hoeveelheid suiker zieh aanzienlijke opofferingen moest getroosten; zoodat dan ook de regten in vroegere tijden met hoogst belangrijke verliezen verhandeld werden wanneer een raffinadeur vaneen ander den verkoop binnen 's lands van een hoeveelheid suiker overnam. Ofschoon de schatkist bij iedere nieuwe regeling der suiker-wetgeving meer trok, zoo kan men echter niet beweren dat de protectie verminderde met het ver hoogd inkomen der schatkist uit dezen hoofde. Het zou juister zijn om te beweren, dat bij iedere wijziging, die de suiker-wetgeving heeft oudergaau en bij de toeneming van het binnenlaodsch verbmik aan de suiker-raffineer-industr ie in werkelijkheid nooit meer opofferiugen zijn gedaan, dan wel tegenwoordig. Het gaat dus niet op, met te zeggen dat het verledene heeft geleerd dat eene langzame vermindering der protectie zonder nadeel voor de suiker r&ffineerderij heeft plaats gehad daar tot heden toe de protectie aan de raffineer- i'jduatrie verleend in werkelijkheid steeds is toegenomen. "Uit het oogpunt van het belang der fabriekanten en dei billijkheid ten hunnen 'opzigte kan men evenmin eenig gron dig argument, naar het oordeel der adressanten trekken om slechts trapsgewijze de bescherming der geheele suiker industrie te verminderen. Indien er sprake van billijkheid omtrent de fabriekanten zou kunnen zijndan zou men natuurlijk veeleer er toe over moeten gaan om alle suiker-raffiueerderijeu en suiker fabrieken van lien over te nemen (om ze naderhand weer publiek te verkoopen)daar de waarde van alle fabrieken te zamen nog niet zooveel bedragen zou als het bedrag dat in één jaar tijds meer in de schatkist zou vloeijenin- dien alles, wat door de natie, bij het verbruiken van suiker, ten gevolge der suiker-wetgeving betaald wordt, ook door den staat werkelijk werd genoten. Adressanten verzoeken dus de kamer bij de regering aan te dringen op eene geheele wijziging der wetgeving op de suiker-raffineer- en de beetwortel-suiker-industrie, met het doel om iedere bescherming dier industriën op te heffen teu zij die bescherming zich eenvoudig bepaalde tot het voor loopig in stand houden van een inkomend regt op geraffineerde suiker van-vreemden oorsprong opdat de jaarlijksche doel- looze offers aan vreemden vaii millioenen schats ophouden de belangen van Nederland door ruimere finantien meer ge baat worden en groote belangen der koloniën niet roekeloos op het spel worden gezet. Indien de kamer liet wenschelijk achtte om de werking der suikerwetgeviug nog nader te leereu kennen, vóór omtrent dit v.cr- J zoekschrift een besluit te nemen, meenen adressanten op het instellen door de kamer van een onderzoek volgens art. 90 der grondwet te mogen aandringen, opdat het helder blijken zou op hoeveel millioenen jaarlijks de bescherming aan de suiker industrieën verleend aan het Ned volk te staan komt en hoevele en hoe groote nadeelen nog indirect het gevolg der suiker wetgeving zijn. 's Gravenhaoe20 November 1861. Th. van STOLK. J. E. BANCK. Men schrijft uil Goes van 20 dezer. Eergisteren is in hel Sloesche GatIer hoogte van hel Nieuwdorpsche Veer, aan dco grond ge raakt een Zwecdschc schooner, gcladi n niet dakpannen, loodwitgalanlcricn enz.komende

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1861 | | pagina 1