9.3.
Woensdag 23 November.
18(5
ten.
s
WOENSDAG ZATURDAG.
Besturen en Administration
Onderwijs.
Binnenlandsche Tijdingen.
v. Zuijen.
Looze.
Denlz.
Sollen.
Timmer-
jekoiiien
iaar Roll.
itlerdam,
loor van
nkerken
Londen
M's/ie
76Ve
99'Vir
'91',8
101
615'0
Wrt
59
sav8
U-/„
5 1
V93
45V,»
243,8
693/0
553/,,
355 Va
46'7U
45 7KI
5 1 V4
48Vi6
425/!0
I I
ke'en
idde.
t 8,25
- 12,00
- 14 00
- 0,01)
- 12,00
- 0,00
- 0,00
17,00
0,00
;ee
50
;o
•o
■0
0
;o
o
0
0
lIERIKZEESfMMRANT
A BO N iV E ME N TS-P RIJS.
Per driemaanden f 2,00. Franco per post f 2,25.
Inzendingder Advert.daagsle voren, voor 10 ure'smorgen».
VERS CHIJN T
P RIJ S HER ADVERTENTIE N.
Gewone 12'/, cents de regel. Geboorte-, Huwelijks- er.
Doodberigten van 16 regels a f I behalve helZegelregt.
BEKENDMAKING.
Burgemeester en Wethouders van Zie-
rikzee maken bekend: dat op Woensdag den
27 dezer des voormiddags ten IX'/a ure in hunne
Vergaderkamer ten Raadhuize zal worden ge
houden een geburen-verhoorten einde de be
zwaren aan te hooren en te beoordeelen die
mouten worden ingebragt tegen het verzoek van
PIETER HENDRIKSE om in het huis,
Meelslraat wijk B.no. 52 een broodbakkers
oven te stichten tot welk einde ook alle inge
zetenen in het algemeen ten dage ure en
plaatse worden opgeroepen.
'Lierikzee den 20 November 1861.
B. C. CAU Voorzitter.
LOEWER, funy. Secretaris.
erdam.
ra
S 93/4
9S
10
10
laar t dar
1 Middel-
ot rijde®
'ijn
!>3/4
11
liclerdags
Burgemeester en Wethouders van Zierikzee
roepen bij deze op Sol&iciiasfift'ii naar de be
trekking van HULP-ONDERWIIZKR aan cene
der openbare scholen in deze gemeente waaraan
eerio jaarwedde van vier honderd gulden wordt
»crbonden om met 1 January 186^ in diensite
treden. Wen gelieve zich vóór 0iDecember in
persoon of met vrachtvrije brieven bij den Bur
gemeester aan te melden.
Zierikzee'22 November 1861,
B. C. CAU, Voorzitter.
LOKWER fung. Secretaris.
Hel onderstaande adres is aan de Tweede
Kamer der Stateo-Gcneraal opgezonden
Aan de Tweede Kamer der Stalen Generaal.
De ondergeteekeuden vinden zich geuoopt om de aandacht
der tweede kamer in te roepen op de wetgevingdie de suiker-
raffineer-industrie en de beetwortel-suiker-industrie hier te lande
beheerschten de kamer te verzoeken bij de regering aan te
dringen op eene geheele wijziging dier wetgeving met het doel
om iedere bescherming dier industrie op te heffen, tenzij die
bescherming zich eenvoudig bepaalde iot het voorloopig in stand
houden van een inkomend regtop geraffineerde suikers.
De wetgeving op de suiker-raffineer-industrie heeft het ge
volg dat millioenen jaarlijks verkwist worden om goedkoop
geraffineerde suiker aan het buitenland te leveren. l)e prijzen
in entrepot vap (middelbcar crushed) goede melis-suikerof
schoon nog veel witter dan de hoogste merken ruwe suiker, ziju
steeds guldens lager geweest dan de prijzen van die merken.
Niettegenstaande al de kosten der bewerking, niettegenstaande
courtage assurantie interestverliesenz. enz.zijn de prijzen
in entrepot van goede melis-suiker zóó laag geweest en niet bij
uitzondering, maar geregeld, zoodat alleen uit deze prijsverge
lijking ten duidelijkste reeds blijkt de hoogst belangrijke pro
tectie die door de fabriekanten genoten wordt.
Deze hoogst belangrijke' protectie kan ook nog duidelijker
.blijken, indien men de hoeveelheid suiker nagaat, die in Ne
derland verbruikt wordteene kwantiteitdie duidelijk doet
Natie len minste vele millioeuen meer aan
accijns betaald worden, dan door deschatkist worden ontvangen.
Het verschil tusschen den prijs van geraffineerde suiker in
consumptie en van ruwe suiker in entrepot doet ook zien dat
de tegenwoordige wetgeving de fabriekanten in staat stelt om
den geheelen accijns met de protectie op den Nederlandschen
verbruiker te innen.
Op den binneulandscben prijs van melis-suiker drukt niet
slechts de accijns op de ruwe suiker, maar wel de afschrijvings
som van ƒ26,86 per 100 p.dat is de accijns plus de protectie
aar de fabriekanteu natuurlijk niet genegen zouden zijn om
"»u het binnenland tot een prijs teverkoopen, die beneden den
prijs waswelken zij voor uitvoer kunnen maken met bijvoe
ding der afschrijving van ƒ26,86 per 100 p.
De wetgeving hier te lande werkt ook'nadeelig op
roede regeling der suiker-cultuur en industrie op Java
eene
een
regeling, waardoor het alleen mogelijk zal zijn om voortdurend
met vrucht de mededinging met de beetwortel suiker-industrie
in Europa vol te houden.
Ten opzigte van het kon. besluit van 31 Aug. 1858Staatsbl.
no. 66 meenen adressanten niet minder ernstig bij de kamer
te móeten aandringen om al haren invloed bij de regering te
bezigen om den ongelukkigen toestand te doen ophouden, die het
gevolg van genoemdvbesluit is.
Het is namelijk volgens het oordeel der adressanten twijfel
achtig of dit besluit wel zijn oorsprong heeft in de wet van 26
April 1852 Staatsblad no 94, en alzoo of het besluit van
31 Augustus 1858 wetskracht heeft daar steunt het besluit
van 31 Augustus 1858 niet op het uitdrukkelijk bepaalde in art. 6
der wet van 26 April 1852 Staatsblad no. 94 dan schijnt het
besluit in strijd te zijn met art. 171 en 172 der grondwet en
met art. 6 der wet van 1852 Staatsblad no. 94.
De Belgische wet werd eenvoudig vertaald bij ons bij besluit
ingevoerd in plaats van dat men gevolg gaf aan art. 6 der wet
van 1852.
In het besluit is wel sprake van suiker-accijns maar wat
men suiker-accijns aldaar noemt is niets anders dan een accijns
op het beetwortelsap dat toekomstige suiker bevatzoo als
blijkt uit art. 22—25 van -•het besluit.
(Art. 22.) .De aanslag des fabriekants. geschiedt naar de
hoeveelheid en de digiheid van hel beetwortelsaphetwelk
aan de eerste zuivering wordt onderworpen en wel voor iederen
graad meerdere digtheid dan van water, welke de vochtweger
in het sap bij eene warmte van 15° op den hond deel. thermo
meter (59° Fahrenheit^ aanwijsttegen een pond vier oneen
ruwe suiker per vat 9ap."
(Art. 24.) .Als debet worden op rekening tusschen den fa
brieken t en de administratie gebragt de hoeveelheden ruwe
suikerovereenkomstig den aanslag van art, 22."
(Art. 25.) De accijns van de suikerwaarvoor de fabriekant
in rekening wordt aangeslagenwordt berekend naar den
maatstaf, waarop de accijns op de ruwe 6uiker bij de wet is of
nader mogt worden vastgesteld.
Men spreekt alzoo daar wel vau suiker-accijns maar men
belast alleen het sap en wel in eeue matedat (indien men het
bedrag van den accijns op het sap als suiker-accijns denkt) ,zeer
veel suiker, die uitliet sap gefabriceerd wordtgeheel zonder
accijns te betalen in den handel komt.
Niet op gefabriceerde suiker wordt alzoo de accijns verzekerd
maar op suiker behelzend sap.
Zoo als reeds werd opgemerktis de belasting op het sap
niet gelijk aan den accijns aan den wettigen accijns op suiker.
Öuwederlegbaar blijkt' dit uit de officiële cijfers der Fransche
regering ook medegedeeld door den minister van financieu van
België in de vergadering van den senaat van 10 Julij 1860
Daar sprak de minister het volgende
„Or la betterave s'est développée en France d'une manière
prodigicusebien qu'elle soit grevée d'nne surtaxe de 6 fr.
Et aujourd'hui en vertu de la legislation nouvelleelle con-
tinueru a être grevée d'une surtaxe de 3 fr. jusqu'en 1866.
Elle a ponrtant continué a se développercette industrie du
sucre de betterave, et l'on vient vousaffirmerquel'oamourra
icique l'on périra si Ton a l'égalisé des droits!
„Maia, il y a plus: messieurs, en France, le sucre de
betterave est grevé beaucoup plus fortement qu'en Belgique.
lei nous n'appliquons le droit qu'a raison de 1,400 grammes
par 100 litres de jus a f. dedensité: si l'on obtient pluset en
réalité l'on obtient plus, beancoup plus les quantités exédantea
sont indemnes de droits elles restent dans les maius du fa-
bricantqui pertjoit l'impöt a. son profit. En France, on
permit au contraire l'mpöt par le rendement reel. Ed France,
l'impöt a e'té payé jusqu'aujourd'hui sur 1,483 grammes."
„Pag. 2S6 11" est vrai qu'on a fait observer tantot, en in-
tevrompant l'oratcurque d'après la.legislation nouvelle, uue
faculté d'abonnement est accordée aux fabricants a raison de
1,425 grammes.
„On a voulu accorder un avantage aux fabricants de sucre
de betterave. Mais d'abord cela exède déja de 25 grammes
le rendement fixe en Belgique pour les prises en charge.
„En outre, la faculté de l'abonnement est subordonnée aux
conditions a determiner par le fisc. De plus encore l'admi-
nistvation est investie par Ia loi de la faculté d'augmenter
chaque année ce rendementsi elle le trouve néccessaire."
In Frankrijk dus wareu de beetwortel-fabrieken gedurende
eenigen tijd aan peiling onderworpenen moest over de ge
heele hoeveelheid der suikerdie men uit de wortel verkregen
had accijns worden betaald.
Uit de officiële cijfers nu blijkt, dat de raming van de suiker,
die de fabriekant uit het sap trektvolgens het besluit van 1858
veel .te laag is al was de Ned. fabriekant zelfs gedwongen
accijns te betalen voor al de geproduceerde suiker. Maar, zoo
als wij zagen, behoeft de fabriekant slechts'accijns te betalen
van zijn sap in verhouding van de digtheid daarvan en niet van
de suiker die hij produceert.
Het verdient nog opmerking dat de Ned. fabriekant nog veel
meer suiker uit het beetwortelsap zal trekken,dan de Fransche
fabriekant deed, toen deze vooral de geproduceerde suiker accijns
moest betalen, daar de Ned. fabriekant van h der pond, dat boven
de raming uit het sap wordt verkregen geen accijns heeft te be
talen niettegenstaande hij het bedrag van den accijns bij deu
verkoopprijs in consumptie van deu consumentintof bij uitvoer
der suiker van deu administratie vergoed krijgt.
Hoe veel meer kosten nu zal de Ned. fabriekant niet kunnen
aanwenden om meer suiker uit het sap te verkrijgendan de
Fransche fabriekant, toen die geen abonnement had, en hoeveel
meer suiker zal bij uit het sap kunnen krijgen vóórdat de ver
meerderde kosten van productie opwegen tegen den zoo hoogen
niet te betalen accijus dien hij bij den verkoopsprijs wint.
Het verdient daarenboven nog opmerkingdat de Fransche
fabriekant bij de vorige wetgeving er geen belang bij had om
de hoedanigheid en de eigenschappen van het beetwortelsap
bepaald te wijzigen.
De Belgische en niet minder de NederlaDdsche fabriekanten
hebben er echter een bijzonder belang bij om een sap te be
reiden, dat in verhouding zijner digtheid meer suiker behelst,
dan de wet veronderstelt.
Het besluit van 1858 verzekert dus in geenen deele den
accijns op de uit beetwortels verkregen suiker.
Geheel overbodig zal het zeker zijn om nu, terwijl de beet
wortel-suiker-industrie zich hier te lande gevestigd heeft, aan
te dringen op een regeling bij de wet dier industrie, waardoor,
zoo als de wet van 1852 voorschrijft, deascijnsop de uit wor
tels verkregen suiker'verzekerd wordt.
Nederland heeft kostbare koloniënwaarvan de uitvoer
voor een zeer aanzienlijk deel uit suiker bestaat.
Door onze wetgeving op de Buiker-raffineer-industrie heeft
voornamelijk Nederland de hcetwortehuikerfabrieken in het
bui tentand in^ het leven geroepen en onderhouden waardoor
hef debouche der koloniale suiker iu vele lauden aanmerke
lijk is afgenomen.
Het moet de politiek van Nederland niet zijn ora de beet
wortelsuiker-industrie door nieuwe bescherming nog tot hoogere
onnatuurlijke ontwikkeling te prikkelennoch om door het
geven van het voorbeeld, landen, waar dusdanige protectie
nog niet of slechts ia geringe mate bestaatop te wekken
om protectie of verhoogde protectie iu te voeren.
De mededinging der riet- met de beetwortelsuiker op de
Europesche markten zal groot gevaar loopenindien door
kunstmatige opvoering der protectie de beetwortel suiker
industrie gelegenheid vindt zich nog meer te ontwikkelen en te
nationaliseren.
_Hct eens verloren terrein zal hoogst moeijelijk te herwinnen
zijn. - Het belang van Nederland en van zijne koloniën is
niet gelegen daarindat er in Nederland een paar suiker-raffi-
neerderïjen en een paar beetwortel-suiker-fahrieken meer be
staan j maarvhandel en nijverheid Nederland en zijne kolo
niën hebben er bijzonder veel belang bij dat de suiker-industrie
op Java bloeit en zich ontwikkelt, en dat de vraag naar kolo
niale suiker niet beperkter wordthetgeen nadeelig op den
prijs zon terug werken.
Het is op dit oogenblik nog tijd om te waken, dat in die
landen waar onze meeste koloniale suikers naar toe vloeijen
zich geen kunstmatige suiker-industrie vestigtmaar Nederland
behoort dus niet te dralen met de intrekking der buitengewoue
protectie aan de beetwortel-suiker-industrie eu aau de raffineer-
industrie verleend, opdat Italië ons niet leere, wat Duitschland
en Rusland ons reeds geleerd hebben.
Waar men protectie zal willen verleenen daar zal men bij
voorkeur die suiker-indu3trie bevorderen die ook de grondstof
uit het binnenland trekt. Indien in Italië protectie aan de be
reiding van suiker uit beetwortels verleend werd, dan zouden
wij al zeer spoedig niet alleen geen geraffinèerde, maar ook
geen kolon'ale ruwe suiker, hetzij uit Java hetzij uit Neder
land, meer daarheen verzenden en de voornaamste verbruikers
van onze koloniale suiker zouden wij verliezen.
Door schatten jaarlijks te blijven opofferen om goedkooper
geraffineerde suiker, zoowel uit riet als uit beetwortels af
komstig, aan den buitenlander te leveren, dan de ruwe suiker
kost, loopen wij gevaar daarenboven om onze suikers van alle
markten verdrongen te zien.
Hebben Duitschland en Rusland, wij herhalen het, ons niet
genoeg geleerd j moet Nederland eindelijk uiet met bijzonderen
schroom waken voor een ruim debouche vau zijne koloniale pro
ducten daar de prijs dier prodructen het welvaren en den
voorspoed niet alleen van de kolonënmaar niet minder ook
van het koloniale baten behoevend Nederland bepaalt I
De adressanten meenen nog der kamer in overweging te moe
ten geven om bij de regering aan te dringen op eene regeling
der geheele suiker-industrie in Nederland, waarbij het ver
werken van suiker en wortels alleen in entrepot tot grondslag
wor >t genomen. Zij meenendat het op geen andere wijze mo
gelijk zal zijn, ooregtvaardige bevoordeeling of benadeeling der
suikerrafïïneer-indnstrie of beetwortel suiker-industrie te voor
komen, of onwillekeurig nog een uitvoer-premie te schenken,
of wel het bewerken voer uitvoer noodeloos te belemmeren
Door de berekening der tarra hebben de raffineerden)en van
koloniale suiker, op dit oogenblik een vrij aanmerkelijk voordeel,
daarvan vele pet. der invoeren geen aanslag in debet voor deu
accijns plaatsheeft. "Welke bijzondere voordeeleu het koninklijk
besluit van 31 Augustus 1858, aan de beetwortel suiker-industrie
schenkt, is hierboven reeds aangewezen Nogmaals geen billijke
en gezonde regeling der geheele suiker-industrie schijnt aan de
adressanten mogelijk, dan door hot raffineren voor uitvoer eu
het produceren van suiker alleen in entrepot toe te staan.
Adressanten meeueu dat de kamer geen genoegen meer kan,
nog mag nemen met beweringen der regering, zoo als tot nog
toe door haar gedaan zijn namelijk, dat zij niet bekend is
met de protectiedie de wet aan de suikeraffineer-indnstrie
verleent. Zij meenen dat wat aan duizenden bekend is
aan de Ncderlandsche regering niet onbekend behoeft te zijn
en dat het dus geheel in strijd met het welbegrepen belang van
den staat is indien eene regering bij voortduring zieh ver
schuilt achter onbekendheid met de protectie die de wet aan
de sniker-industriën verleent,
De suiker-wetgeving eischt millioenen jaarlijks van de inge
zetenen en de regering zou kunnen volstaan met te verklaren,
dat zij zelfs niet bij beuadering de protectie kan gissendat
is, niet zou kunnen gissen zelfs op geen millioenen na?
Bij de waardige naauwgezetheidwaarmede de kamer zoo
dikwijls de staats-nitgaven onderzocht ishtt zeker nietvreemd
te noemen dat adressanten zich tot haar wenden met het ver
zoek om op nieuw hare aandacht te wijden aan eene wetgeving
die jaarlijks millioenen schats aan Turken en Italianen weg
schenkt zonder dat er eenigzins geëvenredigde voordeden
uit voort vloeijen.
Zijn voor Nederland jaarlijks teu minste vier millioenen meer
zulk eene kleinigheid dat de regering kan volstaan met de
verklaring dat zij de werking der suiker-wetten eigenlijk niet
kent? Zijn de finantien van Nederland zoo ruim dat het op
jaarlijks ten minste vier millioenen niet meer aankomt Zijn
de belastingen in Nederland zoo gering en zoo weinig druk
kend dat jaarlijks ten minste vier millioenen meer of minder
niets beteekeneu
Is de welvaart in Nederland zoo uitermate groot en zoo alge
meen dat er een kunstje noodig i9 om jaarlijks ten minste
vier millioen zoek te maken
Is het niet wensehelijker en in het algemeen belang om de
regering en de kamers der staten-generaal door ruimere staats
inkomsten in staat te zien om de uitgaven voor de verbe
tering der waterwegen naar zee voor de spoedige voltooijing
der staatsspoorwegen voor de spoorwegen op Jav§ voor te
dragen en goed te keuren of aan te wijzendan om jaarlijks
millioenen te vermorsen met het in stand houden eener
protectie, waardoor de algemeene belangen van Nederland en
zijne koloniën zoo aanmerkelijk gekrenkt worden Vier
millioen jaarlijks vertegenwoordigd een kapitaal van honderd
millioen
Eene trapsgewijze vermindering der protectiën am de
auiker-industriën verleend, zou naar het oordeel der adres
santen niet aan te raden zijn daar, wat ook bij gewone
protectiën voor zoodanige handelwijze zou kunnen pleiten
bij de exceptionele protectie aan de suiker-industrie in bet
algemeeu verleend alle beteekenis verliest. De protectie
waarop de adressanten de aandacht der kamer vestigen
heeft nietten doel om te bevorderen, dat de binnenlandsche
consumptie bij voorkenr bij de binnenlandsche nijverheid
hare bevrediging zoektmaar heeft alleen ten doel om inet
het opofferen jaarlijks van vele mi'lioenen schats geraffineerde
suikers aanbot buitenland tot een veel lageren prijs te leveren,
dan het ruwe suiker zon kunnen koopen.
De quasi voovdeelen der protectie worden dus door Italianen
eu Turken genc*'jn. Bij eene trapsgewijze vermindering der
protectie zouden bijna alle nadeelen dier wijziging zich dadelijk
doen gevoelen terwijl de voordeden in verhouding slechts
zeer weinig zouden zijn.
Bij eene vermindering der protectie wordt toch de mededin
ging met de protectionerende staten van Europa eene on
mogelijkheid daar de protectie in Nederland bijna gelijk is
aan de bescherming, in die stalen aan de suiker-industrie
verleend,
Eene trapsgewijze vermindering der protectie zou ook niets
baten om onze diplomatie op een. beter standpunt te plaatsen
om de algemeene belangen van Nederland en zijne koloniën te
verdedigen, wanneer staten genogen zouden zijn om protectie
vobr eigen suikerfabrieken of vermeerderde protectie in het
leven te roepen of ora die belangen te bevorderen door aan
te dringen op intrekking der begunstiging aan de beetwortel-
suiker en aan de suiker-raffineer-industrie in het buitenland
verleend.
Boe kan onze diplomatie met kracht optreden ter bevordering
van het débouché der producten zoowel van Nederland als
zijne koloniën, indien Nederland zelf zulke bescherming ver
leent Het kan niet anders, of de suikerprotectie verlamt het
streven der diplomatie om in bet algemeen belang der nijver
heid zoowel van Nederland als zijne koloniën werkzaam te zijn
De wet vau 18 Junij 1855 Staatsblad no. 104, heeft de
suiker-raffineer-industrie in staat gesteld om de geheele pro
tectie van den Nederlandschen consument te innen terwijl men
vroeger door dGn gedwongen verkoop binnen's lands van eene
overgroote hoeveelheid suiker zieh aanzienlijke opofferingen moest
getroosten; zoodat dan ook de regten in vroegere tijden met
hoogst belangrijke verliezen verhandeld werden wanneer een
raffinadeur vaneen ander den verkoop binnen 's lands van een
hoeveelheid suiker overnam. Ofschoon de schatkist bij iedere
nieuwe regeling der suiker-wetgeving meer trok, zoo kan men
echter niet beweren dat de protectie verminderde met het ver
hoogd inkomen der schatkist uit dezen hoofde.
Het zou juister zijn om te beweren, dat bij iedere wijziging,
die de suiker-wetgeving heeft oudergaau en bij de toeneming
van het binnenlaodsch verbmik aan de suiker-raffineer-industr ie
in werkelijkheid nooit meer opofferiugen zijn gedaan, dan wel
tegenwoordig. Het gaat dus niet op, met te zeggen dat
het verledene heeft geleerd dat eene langzame vermindering
der protectie zonder nadeel voor de suiker r&ffineerderij heeft
plaats gehad daar tot heden toe de protectie aan de raffineer-
i'jduatrie verleend in werkelijkheid steeds is toegenomen.
"Uit het oogpunt van het belang der fabriekanten en dei
billijkheid ten hunnen 'opzigte kan men evenmin eenig gron
dig argument, naar het oordeel der adressanten trekken
om slechts trapsgewijze de bescherming der geheele suiker
industrie te verminderen.
Indien er sprake van billijkheid omtrent de fabriekanten
zou kunnen zijndan zou men natuurlijk veeleer er toe
over moeten gaan om alle suiker-raffiueerderijeu en suiker
fabrieken van lien over te nemen (om ze naderhand weer
publiek te verkoopen)daar de waarde van alle fabrieken
te zamen nog niet zooveel bedragen zou als het bedrag
dat in één jaar tijds meer in de schatkist zou vloeijenin-
dien alles, wat door de natie, bij het verbruiken van
suiker, ten gevolge der suiker-wetgeving betaald wordt, ook
door den staat werkelijk werd genoten.
Adressanten verzoeken dus de kamer bij de regering aan
te dringen op eene geheele wijziging der wetgeving op de
suiker-raffineer- en de beetwortel-suiker-industrie, met het
doel om iedere bescherming dier industriën op te heffen
teu zij die bescherming zich eenvoudig bepaalde tot het voor
loopig in stand houden van een inkomend regt op geraffineerde
suiker van-vreemden oorsprong opdat de jaarlijksche doel-
looze offers aan vreemden vaii millioenen schats ophouden
de belangen van Nederland door ruimere finantien meer ge
baat worden en groote belangen der koloniën niet roekeloos
op het spel worden gezet.
Indien de kamer liet wenschelijk achtte om de werking der
suikerwetgeviug nog nader te leereu kennen, vóór omtrent dit v.cr-
J zoekschrift een besluit te nemen, meenen adressanten op het
instellen door de kamer van een onderzoek volgens art. 90 der
grondwet te mogen aandringen, opdat het helder blijken zou
op hoeveel millioenen jaarlijks de bescherming aan de suiker
industrieën verleend aan het Ned volk te staan komt en hoevele
en hoe groote nadeelen nog indirect het gevolg der suiker
wetgeving zijn.
's Gravenhaoe20 November 1861.
Th. van STOLK.
J. E. BANCK.
Men schrijft uil Goes van 20 dezer.
Eergisteren is in hel Sloesche GatIer hoogte
van hel Nieuwdorpsche Veer, aan dco grond ge
raakt een Zwecdschc schooner, gcladi n niet
dakpannen, loodwitgalanlcricn enz.komende