61. Woensdag 21 Augustus. 186] WOENSDAG ZATURDAG. 1E1QR1E, A BONN E ME N TS-P RIJS. Per driemaanden f 2,00. Franco per post f 2,25. Inzendingder Advert.daagste voren, voor 10 ure'smorgens. VERS CHUN T: P RIJ S DER ADVERTENT IK N. Gewone 12'/, cents de regel. GeboorteHuwelijks- et. Doodberiglen van 16 regels a behalve hetZegelregl. Zierikzee 20 Augustus. Wijzijngemagtigd de hierna volgende MEMORIE van den Heer W. F. del CAMPO, genaamd Camp, aan Z. Exc. den Heer Minister van Binnenlandsche Zaken serigt, in onze courant op te nemen. wegens de aansluiting der Eilanden Schouwen en Duiveland aan de IWederlandsche Staats spoorwegen. I. ALGEMEENE BESCHOUWINGEN. Tot de ontworpen Nederlandsche spoorwegen behoort de Zeeuwsche lijn de verbinding van VlissingenMiddelburg Goes van geheel de eilanden "Walcheren en Zuid-Beveland met België met den linker-Rhijnoevermet de voornaamste Nederlandsche en huitenlandsche handelsplaatsen. De tegenwoordige zoowel als de voorgaande regeringheb ben het algemeen belang van zoodanige ijzeren verbinding erkend, en er naar gestreefd haar te verwezenlijken; zij hebben de dringende behoefte begrepen, welke de provincie Zeeland heeftom opgebeurd en opgeheven t.e worden uit haren achter uitgang uit haar vervalin alles wat handel en nijverheid betreften de door de Tweede Kamer der Staten-Generaal dezer dagen goedgekeurde dading met de Maatschappij tot indijking der op- en aanwassen der Ooster-Scheldegeven het ver blijdend vooruitzigt dat de werkzaamheden voor den Zceuw- schen spoorweg, weldra met kracht begonnen en voortgezet zullen worden dat zijne voltooijing binnen weinige jaren volgen zal. Dit vooruitzigt voorzeker verblijdI het gansche Zeeuwsche volk want elk deel van hetzelve verheugt zich in den voor spoed des anderen maar niet te loochenen is het, dat een spoorwegwelke alleen de eilanden "Walcheren en Zuid- Beveland doorloopt en verbindt, van de overige eilanden afgescheiden, slechts in meer of min beperkten zin een Zecuwschen spoorweg kan genoemd worden. Eere moge den Zeeuwen toegebragt worden die eiken naijver ter zijde stellendehunne eigene behoeften als het ware vergetendeals uit eenen mond gevraagd en alle ge lijktijdig geijverd hebben voor den aanleg van eeu spoorweg voor Walcheren en Zuid-Beveland; en te opmerkelijker was deze zelfverloochening in de eilanden Schouwen en Duiveland wijl voor een spoorweg vau Brouwershaven en Zierikzee, langs St.-Philipslaud tot Rozendaal, concessie gevraagd werd; terwijl deze veel kortere deugdelijke handelsweg door deskun digen aangeprezen, zelfs boven dien van Vlissingen-Rozendaal geschikt nogtans om der wille van laatstgenoemde afgewezen of geweigerd werd. Wij hopen dan ook dat een ijzeren weg, van af de zee havens Brouwershaven en Zierikzee, over St -Philipsland naar Rozendaal, tot die spoorwegen zullen behoorenwier uit voering later in aanmerking zal komen; maar de verwezen lijking daarvan kan nog zoo verre af, daarop te wachten, zóó verderfelijk zija voor de welvaart dezer eilanden, wier opbeuring ongetwijfeld even zoo noodig, even zeer gewenscht wordt als die van Walcheren en Zuid-Beveland. En toch als er voor de overige Zeeuwsche gewesten behalve deze laatste, geenerlei aansluiting aan de Nederlandsche staatsspoorwegen, aan den Zeeuwschen spoorweg bestaatdan zal deze laatste slechts een locaal belang, en geen Zeeuwsch belang vertegen woordigen het is derhalve van een overwegend belang tot eene aansluiting aan dezen te geraken zij het dan ook voor- loopig door gewone gemeenschapsmiddelen diehoe gewoon ook op deze eilanden nog schaarsch gevonden worden. Wij hebben ons alzoo ten doel gesteld deze middelen in hunne bijzonderheden te overwegen en wel hoofdzakelijk die voor de aansluiting der eilanden Schouwen en Duiveland aan het toekomende centraal station te Rozendaal. De zekerste wijze van verbinding van Schouwen cn Duive land met Rozendaal, zal kunnen verkregen worden langs Bruinisseover het vaarwater ZijpeSt.-Philipsland het Slaak, HeeneSteenbergen en Kruisland. Deze verbinding is het zekerste; eene andere over het veer te Vianen langs Stavenisse is minder zeker en minder doel matig omdat vooreerst de oevers van Stavenisse door de eb-stroomen sterk aangevallen worden on aan gedurige onder- zeesche vallen ofjerzakkingen blootgesteld zijn, terwijl ten anderen de breedte van het vaarwater het Keeten te Vianen bijna vier maal zoo veel bedraagt als die van het Zijpe on geveer ter plaatse van de aanlegplaatstengevolge waarvan de passage over het Zijpe ouder alle omstandighedenzelfs bij ijsgang schier immer mogelijk is. II. GEMEENSCHAP VAN BROUWERSHAVEN NAAR ZIJPE. De zeeplaatsen Brouwershaven en Zierikzee zijn door keij- en klinkerwegen met Bruinisse en den stijgor aan het Zijpe verbonden. Deze wegen zijn in voldoenden staat en doorsnijden een belangrijk deel dezer eilanden. Het is scha delijk dat deze wegen zoo kronkelend loopen; zij zouden door afsnijdingen veel verkort kunnen worden, ofschoon daarvoor geen bepaalde of dringende behoefte bestaat. <A* III. OVERGANG VAN HET ZIJPE. De punten aan het Zijpe aan weers zijden van den'stijger welke door bezinkingen inzonderheid door opvolgende steen- en puinstortingen als ware het, tot rotsen gevormd zijn, bieden eene uitmuntende veilige aanlegplaats voor stoom- en zeilschepen aan. Groot is het aantal personenvooral handelreizigers dat hier van de stoombooten op- en afgaatdaar bestaat in de daad handelsbeweging. De genoemde stijger- of aanlegplaats is slechts 400 el ver wijderd van de laag water lijn aan de overzijde, Anna-Jacoha- polder, gemeente St.-Philipsland. De overtogt voor personen, voertuigen, paarden, vee enz. zou voorloopig kunnen geschieden door middel van een veer pont, hoedanige er twee op het veer van den Moerdijk en Willemsdorp in werking zijn. Deze vaartuigen zijn van voren geheel als zeilschuiten in- gerigtvoorzien van voldoende staande boorden tegen golf slag en van achteren van eene beweegbare klep. Zoodanige pont kost met toebehooren ongeveer /"3000. Men houdt zich algemeen overtuigd dat de passage over het Zijpe goed verzekerd zijnde en tegen betrekkelijk lage prijzen voor rijtuigen enz. geschiedende, zeer druk zal worden in de rigting Rozeudaal en zoo wanneer de staatsspoorwegen waarvan het station Rozendaal een centraalpunt zal uitmaken geëxploiteerd zullen zijn, de passage over het Zijpe aanvan kelijk door een pontveer geleid of voorbereidaanmerkelijk zal toenemen en dan door eene stoomboot in dien overgang met goed gevolg zal kunnen voorzien worden. Ondanks den vrij sterken stroom, zoo wel bij eb als bij vloed zal toch in de meeste gevallenwegens den korten afstand de veerpont overgehaald kunnen wordendoor mid del van windwerk en gedraaide ijzeren loopers of lijnen want touwwerk zou hier te ligt bevonden worden door den sterken stroom niet diep genoeg zinken om zeilende en andere schepen daarover te doen gaan. Aan de westzijde van genoemden stijger moeteen metsteen gedekten oprid voor rijtuigen, zoo mede aan de overzijde, van af de laagwater lijn vóór den Anna-Jacoba-poldereen dam ter lengte van ongeveer 200 el, hoog 2 el boven gier- strooms hoogwater aangebragt worden deze dam stroom- waarls voorzien van een oprid even als die aan het Zijpe deze laatste beneden laag water met puin bedekt en boven laag water tusschen palen bevloerd met klinkers op hun kop beide opridden een aanleg van niet minder dan van 15 tot 1. De genoemde dam dient te erlangen eene kvuinsbreedte van 4 elmet klinkers bestraat ter breedte van 2,50 el en zich uit te strekken tot aan den buitenberm van den oostelijken leidijk van den Willemspolderwelke berm mede tot het voorschreven peil van 2 el verhoogd gelijke breedte als voor schreven dam en gelijk deze bestraat worden tot aan den hoofddijk des Anna-Jacoba-poldersgemeente St.-Philipsland. Het maken van genoemde dammen met hunne opridden de genoemde dijksberm verhooging benevens de bestrating van een en ander zal vereischen eene uitgave globaal berekend op 13500. IV. GRINDWEG DOOR EEN DEEL VAN St.-PHÏ- 0 LIPSLAND. Voor de bedoelde gemeenschap van Schouwen en Duiveland met hel station te Rozendaal is bcnoodigd het bcgrinden van eenige bestaande wegen en dijken en den aanleg van eenige nieuwe grindwegen in de gemeente St.-Philipsland ten einde langs den koristen weg te bereiken den dam over het Slaak, welke St.-Philipsland met de provincie Noord- Braband verbindt. De rigting dezer wegen zon zijn als volgt 1. Van af den verhoogden berm van den Willemspolder, nabij de haven van den Anna-Jacoba-Poldernaar en over den grooten weg in dezen polder te bcgrinden eene lengte van ongeveer 2900 el 2. dezen grooten weg te verlengen tot aan den dijk van den ouden polder van St.-Philipsland loopende deels door den Anna-Jacoba-deels door den Kramers-Polder nieuw aau te leggen grindweg ter lengte van ongeveer 650 el; 3. van af dit punt langs den dijk des voornoemden ouden polders van St.-Philipsland eu dien van den Henriette- Polder tot aan den dam over het Slaakdaar te stellen nieuwen openbaren grindweg ter lengte van ongeveer 2600 el. Aan den aanleg sub. 1 2 en 3 zijn verhonden eenige daar te stellen opridden. Hierbij valt op te merken dat de boven aangegevene rigting der wegen zoodanig is genomenten einde den kortsten afstand te doorloopeu dus niet zoo zeer om de gemeenschap van de kom der gemeente van St.-Phi lipsland met de gemeentewegen te verbeteren. De ontworpen lijn is eene hoofdlijn, in het algemeen be- lang, waaraan later de gemeentewegen zich kunnen aansluiten. De aan te leggen grindwegen en de bestaande alleen te be- grinden wegen door de gemeente St.-Philipsland zullen ver eischen eene uitgave van ongeveer 20500. V. DAM OVER HET SLAAK. De dam over het Slaak, voor zoo verre hij tot openbaren rijweg moet dienen is aangelegd op 1 el boven vol zee. Thans zal die hoogte gemiddeld niet veel meer bedragen dan 0,85 el boven dat peil. Deze openbare gemeenschap is wederregtelijk gestremd en hoe het verder daarmede is gelegen is Uwe Excellentie dezer dagen kenbaar gemaakt door Gedeputeerde Staten van Zeeland en bij eerbiedige adressen der gemeentebesturen van St.-Phi lipsland en van Nieuw-Vosmeerdoch hoedanige maatregelen ter voorloopige voorziening in het algemeen belang en in dat der aangrenzende gemeenten door Uwe Excellentie ook ge nomen zijn of zullen wordenzeker is het dat de bestaande hoogte van raeergenoemdeu dam niet voldoende is voor een' zekeren overtogt, zoo als bij de concessie ter zake dezer afdamming werd beaamd en dat die hoogte Diet minder behoort te zijn dan die van 2 el boven gierstrooms hoog water!" Op de tegenwoordige hoogte kan deze dam wrel als rijweg onderhouden worden doch vergezeld van aanzienlijke kosten en gedurig oponthoud en stremming der passage over den- zelven, tengevolge van aanhoudende herstellingen. De concessionaris heeft er groot belang bij om den dam te verhoogenwant in dien toestand zullen de onderhouds kosten aanmerkelijk verminderd worden maar de aangrenzende provinciën en het rijk hebben er ook belang bij dat gezegde verhooging plaats hebbewijl er in dit geval geene strem ming der passage zal behoeven plaats te hebben. Grooter nu wordt dit algemeen belangbij de voorgestelde verbinding van Schouwen en Duiveland met het spoorwegstation tc Rozendaal. Tot dit einde zou genoemdeu dam verhoogd als hiervoren aangeduid eu op bekwame kruinsbreedte van 4 el gebragt met klinkers bestraat en aan Zeelands- en aan Noord- Brabandsch zijde moeten voorzien worden van goede opridden. Tot bestrijding der kosten zou aau genoemden concessionaris hiertoe een subsidie behooren verleend en eene dading met hem getroffen kunnen worden waarin de verpligting opge nomen om, van zijne zijde, van af deu dam, door zijnen aan dezen grenzenden nieuwen Prius-Frederik-Polderten zijnen koste eenen grindweg aan te loggen tot aau en haaks op de oude dijken van Noord-Braband ter lengte van on geveer 650 ellen. De kosten tot de besprokene damsverhooging bestrating en aanleg van den weg door den Prins Frederik-Polder hier voren genoemdmet de uoodigc opriddenworden bij bena dering geschat op ongeveer 02000. VI. GRINDWEGEN IN DE PROVINCIE NOORD- BRABAND. Van af het vereenigingspunt, van den eerstgenoemdeti weg, dwars door den Prins-Frederik-Polder met de oude dijken zullen grindwegen aangelegd moeten worden -. 1. van af het evengenoemde punt tot de ITeene; 2 van de Heene tot Steenbergen .«u 3. van Steenbergen over Kruisland, naar Rozendaal. Tot ons groot genoegen vernamen we dezer dagen dat door de Provinciale Staten van Noord-Braband reeds zijn goedgekeurd, om in 1862 uitgevoerd te worden, de grind wegen sub. 2 en 3 zoodat tot voltooijing van dit gedeelte der hoofdgemeenschap naar Rozendaal slechts overblijft de weg sub. 1 bovengenoemd; welke, gelijk wij vertrouwen op uit- noodiging van Uwe Excellentie, volgaarne door de provincie Noord-Braband met de vereischtc subsidie, zal willen gelegd worden, ter bereiking van een doel waarin de belangen der provincie Noord-Braband almede betrokken zijn. VII. FINANTIEELE BESCHOUWINGEN. Wat de finantiëele kwestie dezer belangrijke gemcenschnps- aangelegenheid betreft, gevoelen we ons eenigermate op ccn moeijelijk terrein redenen te overom de oplossing daarvan aan het meer verlicht oordeel Uwer Excellentie over tc laten. Nogtaus zal Zij het niet misbilüjkennoch als ongepast be schouwen dat wij een' enkelen stap wagen op dit gebied. Wanneer we in aanmerking uemen wat in andere declcn van het rijk, in andere provinciën, ook voor dc eilanden Walcheren en Zuid-Beveland door den staat bekostigd wordt dan zou het betrekkelijk geringe dat hier voor Schouwen Duiveland en St.-Philipsland tot aansluiting aan de staats spoorwegen gevraagd wordt, ook wel door het rijk bekostigd kunnen worden; doch bijaldien daartegen overwegende be zwaren raogten beslaandan zoudennaar ons bescheiden oordeel b. v. de werken welke betrekking hebben op den overgang van het vaarwater Zijpe, hiervoren beschreven onder punt III, kunnen bekostigd worden door liet rijk eu de provincie Zeeland; de begrinding en aanleg der hoofd wegen sub IV door het rijk en de provincie Zeeland be - houdens eene bijdrage door de gemeente St.-Philipsland van een vijfde gedeeltehet verhoogen en bestraten van den dam door het Slaak, met den aankleve van dien bij punt V omschreven door den concessionaris van die afdamming met een belangrijk subsidie van het rijken eindelijk do begrinding van den weg naar Heeue, bij punt VI gemeld, door het rijk, de provincie Noord-Brabaud en de betrokken gemeente-besturen, ieder voor één derde gedeelte. VIII. UITVOERING DER WERKEN. Met de uitvoering der werken sub. IIIbetrekkelijk den overgang van het Zijpe, en de inrigting van een pontveer aldaar, zoo mede die onder punt V gemeld, namelijk het verhoogen van den dam over het Slaak en wat daartoe be hoort, zou zoo spoedig mogelijk een begin moeteu worden gemaaktwant deze overgaugen beheersohen de geheele ge meenschap der eilanden Schouwen en Duiveland met het spoorwegstation Rozendaal. De overige werken zouden in 1S63 voltooid moeten zijn. Het hier voorgestelde heeft ons sedert lang bezig gehou den, en we achten het oogenblik geschikt om, ook met het oog op den onvoldoenden overgang over den dam door het Slaak de gemeenschapsbelangen der eilanden Schouwen eu Duiveland en der gemeente St.-Philipsland in het bijzonder aan Uwe Excellence'sin Zeeland zoo hoog gewaardeerde belangstelling aan te bevelen. Wij doen dit met te meer vrijmoedigheid wegens dc hooge belangstelling eü ingenomenheid welke wij nog onlangs van zoo velen omtrent deze zaak moglen onderviuden wij doen het met vertrouwen op de verwezenlijking dezer voorstellen omdat we ons vleijen dat zij den toets der auuwendbaarheid der noodzakelijkheid en der billijkheid zullen kunnen doorstaan. Uwe Excellentie gelieve dit ter nedergestelde wel te willen beschouwen als een gering blijk van des schrijvers belang stelling in de volks welvaart van dit gewest, en dc verzekering te willen aannemen van zijnen eerbied en hoogachting. Anna-Jacoba-Poldkr, 31 Julij 1861. W. F. del CAMPOgenaamd Camp Gep. Majoor-Ingenieur en Burgemeester van St.-Philipsland,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1861 | | pagina 1