IM.RZOMIRN STIMIi
ADYERTEKTIEH
KOORTS-LIJDERS
Aew-Castelsche
SCHAAL-NIAATKOLEN.
BEURSMAllKTBElilGTl"~wT
VBRVOlilt-lHIÖDIM
te
Oslende een prachtige bracelet met diamanten
oorhangers voor zijne beminde achtergelaten.
BUITENLAN D.
DÜITSCHI AB»
Sardinië heeft zijne vorderingnopens
Feschiera en Mantua nog niet opgegeven, en
dit is de reden dat men te .Zurich betreffende
de afbakening der grenzen nog lol geen besluit
is gekomen.
GarribaUli en de generaal Fanii zijn op dit
oogenblik in de Romagna druk in de weer. De
troepen der Legation zullen naar men van daar
verneemt geen aanvallende beweging tegen de
pauselijke ondernemen doch zoodra de laatsten
voet op bet grondgebied der Legation zetten
zullen de eerste tegen hen oprukken. In dit ge
val zal Garribaldi eene afleiding inde rigting van
Ferugia bewerkstelligen en men zegt dat hij
zich sterk genoeg acht om zich een weg naar
Rome te hanen.
O B O O X-B R I T T A V S I in
Londen, 15September. Een der bladen van
Hongkong de Dailly Press zegt in een artikel
over het gebeurde op de rivier de Peiho dat
er alle reden is om te gclooven dal de Kussen
hierin de hand hebben gehad. Ter staving van
deze meening voert het blad aan dat het in Mei
II. lusschen Rusland en China geratificeerde trac-
taal de bepaling inhoudt, dat Rusland geene ge
zantschappen over zee naar Pekin zal zenden.
De Overland Friend of China daarentegen verdenkt
de Amerikanen.
Men spreekt er van om den Great Eastern
met eene ontzagwekkende krijgsmagt naar China
te zenden.
JONGSTE TIJ DINGEN.
Konstantinopel 18 September. Er is eene za-
menzwering legen den Sultan ontdekt hel plan
bestond otn hem van het teven te beroovcn. Twee
honderd personen zijn te dier zake in hechtenis
genomen. Onder deze bevindt zich de Pacha van
Albanië die zoo schijntbet hoofd der zamen-
gezworenen was. Ook onder de troepen heeft
deze zamenzwering naar men zegt vertakkin
gen. De leiders behooren tot de fanatieke Mu
zelmannen.
Aan de Bodactie is toegezonden eene brochure
van den heer C. Soetensgetiteld Ide Railroutes
door Nederland in direct verband met de bestaande
binnen- en buitenlandsche stoomspoorwegen met het
herigt dat de opname in dag- en weekbladen
wordt toegestaan. Daar het eene zaak van al
gemeen belang geldt hebben wij niet geaar
zeld dit hier op te nemen ofschoon wij den
inhoud er van geheel voor rekening des schrij
vers laten.
HERINNERINGEN.
De keizer der Frausclieu zeide in zijne troonrede bij de
opening der kamers 1856, van de Stoomspoorwegen sprekende:
„Ces voies rapides qui facilitent les communications et
ouvrent au commerce de nouvelles routes, déplacent les
intéréts et rejettent en arricre les contrées qui en
sont privé es"
Napoleon iii.
Tn de I-Iaarlemsche Courant van 8 Julij 1859, viuden wij de
volgende regelen „Sedert den eersten Mei van dit jaar is de
„straatweg tussohen Amsterdam, de hoofdstad des rijks, en
„Haarlem, de hoofdplaats der provincie, zonder eenig toezigt
„of beheer enz.terwijl eene officiële aanschrijving dd. 16
Julij 1859, ons berigt gaf, 0 at dien straatwegwaar vroeger
zulk een druk verkeer bestondthans „door de beide ge
meenten is geabandonneerd."
Wij hopen weldra door de herschepping van dieu door het
stoomspoor vernietigden en daarna door de steden Amsterdam
en Haarlem geabaudonneerden straatweg, aan Nederlaud te
mogen tooneu wat men van onze Railroute kan verwachten.
Soetens-Stailroutesi
'Hollando-Amerikaansche Pa ar d- Uzerbanen)
MEERENDEELS GELEGD LANGS DE BESTAANDE
WEGEN VAN NEDERLAND.
Velen wien deze bladzijden in handen komen, zullen wel-
lïgt vragen waarom wij die paardenrails zoo veel doenlijk langs
dat is geheel of gedeeltelijk, op den aarden zijweg van onze
straat-, macadam-, grint-, schelp- en zandwegen gelegd juist
Soetens-Railroutes genaamd willen hebben. Wij begrijpen dan
ook zeer wel op die vraag, vooral aan onze landgenooten van
minder-gevorderden leeftijd, eenig antwoord verschuldigd te zijn:
Sedert 2844 schreven wij over de paard-spoorwegen primi
tief asphalt-sporen genaamd, omdat de bijna onmerkbare rails
in asphalt kwamen te ligtren vier brochures en vele losse
stukken, die bij duizende exemplaren door Nederland, Engeland,
Frankrijk, Duitschland en Belgie verspreid werdenen waarin
het onschatbare van dit weldadig middel van vervoer en ver
keer, steeds krachtig en overtuigend werd betoogd. Vijftien
jaren lang was dus onze naam onafscheidbaar aan het zoo
zeer aan Nederland passend paardenspoor verbonden.
Wij zijn voorstanders zelfs zeer dweepende voorstanders
van stoom-spoorwegenin zeer uitgestrekte berglanden waar
geene belangrijke waterwegen en slechts zeer gebrekkige mid
delen van vervoer en verkeer bestaan, en waar men dus de
stoom-ijzerbanen niet missen kan.
Maar Nederland het vlakke, beknopte, beschaafde, straat-
en waterweg-rijke Nederlanddat zich niet alleen door geogra-
phische ligging, maar door zeden en behoeften zoo hemelsbreed
van liet overige gedeelte van Europa onderscheidt, mat met die
landen niet op dezelfde lijn worden gesteld.
Nederland behoeft geene stoom-spoorwegen
llailroutes die al wat bestaat behouden en verbeti.reu, zijn
voor ons vaderland veel geschikter om spoedig, gemakkelijk en
voordeelig in alle mogelijke behoeften van mcnscheu-. eu goe
deren-vervoer in verband met de binnen- en buitenlandsche
stoom-ijzerbauen te voorzien.
Wij hadden steeds den moed, zelfs toen in 1848 alles onze
zijde verliet, toen Europa door groote staatsbewegingen ge
schokt onze aanvankelijk goedgeslaagde pogingen i a reeds
vier jaren onafgebroken worsteling tussohen Amsterdam en
Haarlem, momenteli„k zag verijdelen geheel alleen onver
schrokken op de bres te blijven om te verdedigen vat des
tijds aan niemand meer verdedigbaar toescheen
Die moed wij belijden zulks gaarne, heeft ons vele dui
zende guldens eu vijftien onzer beste levensjaren gekostmaar
werd bij elke tegenkanting, bij elke teleurstelling steeds oneer
der opgewekt, gelouterd eu veredeld.
Ziedaar, waarde lezer, onzen eigendoms-titelde grond
waarop wij ons het regt aaumatigeu dit heerlijk middel van
vervoer en verkeer, Soetens-Railroute te noemen.
De duizende bladzijden die in de laatste jaren, en niet zelden
met eene al te doctorale tint, over de stoom-spoorwegen het
licht zagen, hebben, bij het niet-doordenkend gedeelte der
lezers het dwaal-denkbeeld doen ontstaan als ware het geluk
van Nederland onafscheidbaar aan de daarstelliug van Zuider
en Noorder-spoorwegen verbonden, zoodat wij ons verpligt
achten hier, als redelijk tegenwigt, in korte woorden te zeggen
wat men van goedgelegde en eerlijk bestuurde railro'ates iu
Nederland mag verwachten.
I>e benaming van Railroutes (straatsporen) moet vooral de
dwaling niet doen ontstaan dat wij onze rails niet kunnen,
of uimmer zullen legden iu onteigende gronden even als
stoomspoorwegen wij zijn integendeel overtuigd dat er in de
Nederlandsche Railroute-Webbe zich meermalen gevallen zullen
voordoen waarin het wenschelijk zal zijn al te sterke krom
mingen van bestaande straatwegen bij wijze van derivatien
af te snijden, om de afstanden te verkorten, 'tgeen door
de onteigening van eene 10 els breede strook en eene opliooging
van de helft dier breedte, tot 20 Ned. duimeu boven den be-
staanden grondslagzonder hinder voor belendende eigendom
men lean plaats hebben. De Railroute kan zelfs, zonder iets
te ontsieren de fraaiste landgoederen doorsnijden om er de
eentoonigheid van het buitenleven aangenaam af te wisselen
eu in dusdanige gevallen zou eeue breedte van zes ellen door
twee tralieschuttingen afgeslotenvoldoende zijn.
Dat spoed op onze stoom-spoorwegen bij korte afstanden,
geheel denkbeeldig is eu dat men op straatsporen van uitliet
middelpunt der andere stad, even spoedig reist, wanneer het
geene grootere afstanden geldt dan 10 a 25 mijlen hebben wij
reeds in vier vroegere brochures, op het tijdverlies bij afrijden
en aankomen der stoomtreinen wijzende, onwederlegbaar bewezen.
De wagens onzer Railroute vertrekken steeds van uit het
midden der eeue en komen, zoo veel doenlijk, aan in het
middelpunt der andere stad.
De meeste reizigers in Nederlaud beweger, zich hij korte af
standen van IU lot 60 mijlen.
De afstand van het station Amsterdam tot binnen het station
's Gvavenhage b. v., is mijlen de officiële tijd die tot het
afleggen van die lijn wanneer er geen ongelukkeu of vertra
gingen plaats hebben wordt besteed is meestal 2uren 8 min.,
de spoed is alzoo, nog geen 30 mijlen per uur, behalve het
tijdverlies bij afrijden eu aankomen waarvoor men nog vrij
een half uur mag rekenen.
Op de Railroute bereiken wij met een goed vlug paard voor
een laag sierlijk rijtuig, dat 34reizigers bevat, gespannen, tien
mijlen per half uur, zoodat men over dien geheelen afstand
indien er eeue railroute lag te naauvvernood een half uur tijd
zou verliezen terwijl men op de reiskosten ruim zou be
zuinigen en die heerlijke, thans verlatene, en voor het oog
des vreemdelings voor altijd verborgene streek veel aangena
mer iu fraaije zachtverende, seen geraasmakende rijtuigen door-
loopen dan zulks thans op den stoom-spoorweg geschiedt.
Doch ruim 3/5 gedeelten der reizigers (de officiële opgave
van den Holl. spoorweg zegt het duidelijk), ruim 60 per cent
der passagiers bewegen zich over geene grootere afstanden dan
van 10 tot 25 mijlen voor deze drie vijfden der reizigers is
dus het zoo vele millioenen verslindende stoomspoor, verge
leken bij onze 400 per cent minder kostende railroute, eene
onwederlegbare nonsens, te meer nog omdat het vervoer steeds
xl\ duurder dan per railroute is.
Voor de overblijvende gedeelten, willen wij nu wel eens
een oogenblik aannemen dat de middelbare bespoedigingper
stoom 'y, zou kuDnen zijnwanneer men bij het afrijden
en aankomen, door omnibussen of dure vigilanten alle zeilen
bijzet en zulk een armzalig resultaat zou waarlijk nog al te
duur betaald zijn indien het daadwerkelijk bestond.
Maar wanneer wij ons onderzoek eens verder wilden voort
zetten, dan zouden wij den reizigers die zich van Utrecht of
van Rreda en Rozendaal naar Delft 's Hage Leiden of
Haarlem willen begeven, moeten verzoeken, bij hun vertrek
uit die plaatsen het uur waarop zij hunne woningen verlaten
eens uaauwkeurig aan te teekent-n en bij aankomst, ter
plaatse hunner bestemming, andermaal hun horologie te
raadplegen.
De weinige .harmonie die er in de aankomst der treinen van
de eene en Ket vertrek der convooijen van de andere stoom-
lijnen heer/cht eu door tegenstrijdige belangen, steeds zal
blijven hee'rschen, veroorzaakt meestal veel tijdverlies waar
door de spoed, ook bij grootere afstanden, niet minder denk
beeldig wordt.
Eene IJzerbaan (Stoom-TJzerbaan) behoort in Nederland
te huis als een snoek op den Zolder,, zeiden wij reeds in
onze brochure van 1847 biadz. 4 en wij hebben sedert dien
tijd met het oog op de goedkoope, krachtige en vlugge rail-
route-dienstnog geene reden gevonden om van gevoelen te
veranderen.
Wat het goederen vervoer betreft hierover behoeven wij ons
in het rivier- en kanaalrijke Nederland wel niet ernstig te be
kommeren maar wanneer wij voor die weinige gewesten
waar slechts gebrekkige scheepvaart bestaat het feit aanne
men dat een paard met driemaal meer spoed vier of vijf
maal zooveel gewigt (4 a 5000 Ned. pondenover onze Rail
route als over de bestaande klinker-, grind- en schelpwegen
vervoert wie zal ons dan van overdrijving kunnen beschuldi
gen indien wij hier luid verkondigendat de Railroute in
vele gevallen ook voor het vervoer van goederen de spoed
der Stoom-spoorwegen met de goedkoopte der waterwegen in
zich vereenigt.
Bij de aanvaarding van het voorzitterschap der 2de kamer,
vinden wij in de redevoering van deu heer van Reenen, over
de stoomspoorwegen sprekende, de navolgende woorden
„Geene zaak leverde voor de regering grootsr bezwaren
„op. Aan de eene zijde het billijke en natuurlijke ver-
„langen om de op dit terrein zoo oneindig ver strek
kende wenschen ook slechts eenigermate te bevredigen;
„de wensch om iets goeds, om een zoo volledig geheel
„tot stand te brengen aan de andere zijde de vol
strekte onmogelijkheid om in dit opzigt te voldoen aan
„alle wenschen, zelfs aan de zoodanige die de regering
„zoo gaarne zon vervullen de noodzakelijkheid dus
„van beperking welke onmisbaar, bij velen, teleurstel
ling zal verwekken."
Er bestaat „volstrekte onmogelijkheid" om de „zoo oneindig
ver strekkende wenschen" (meer bespoedigende middelen van
vervoer en verkeer) „ook slechts eenigermate" door stoom
spoorwegen „te bevredigen"! Wij wisten dit maar al te wel
voor dat de edel-mogende voorzitter der 2de kamer zulks
openlijk had verklaard, en welke Nederlander zon bovendien
thans, bij de mogelijkheid van zeer bezwarende gebeurtenisseu
in onze overzeesche bezittingen, er neg aan durven denken
den staat, geheel onnoodig, met een'aanzienlijken rentelast te
bezwaren
Wij wenschen ons over die eventualiteit in onze koloniën',
die welligt groote en veelvuldige offers zal vorderen, niet ver
der uit te laten omdat die zoo „oneindig ver strekkende
wenschen" kosteloos voor den staat met goederenten voor
de deelnemers, zonder eenige „teleurstelling", door de rail-
route kunnen, en wat vroeger of later zullen worden bevredigd.
C. Soetens.
NOTA.
Bij de onbetwistbare stelling dat er geene r.ieuwe stoom-
spoorweglijnen in Nederland meer pecunieel-mogelijk zijn, en
nu het wetgevend-ligchaam hij den toestand waarin onze
overzeesche bezittingen verkeeren veel minder dan ooit er
over zal denken, Nederland, geheel noodeloos, bezwarende
schulden lasten op te leggen, hebben wij niet langer mogen
aarzelen deze weinige regelen in het licht te brengen.
De teekening onzer rails, die zonder ooit de circulatie der
aan de onderneming vreemde rijtuigen te zullen hinderen, tot
in het midden der steden kunnen gelegd worden, alsmede de
schets der daarop passende rijtuigwielen, liggen bij ons te
's Hage ter bezigtiging, voor zoodanige vereenigingen die van
haar ernstig voornamen om de railroute aan te wenden, zullen
doen blijkenen deze zullen ons steeds bereid vinden de ver
langde inlichtingen te geven die zullen kunnen leiden tot
spoedige verwezenlijking der rail-route-webbe in Nederland.
Wij zijn ook welgeuegen ons met het ontwerpen en de daar-
stelling van proeflijnen in verschillende provinciën te belasten,
bij voorbeeld
Van Middelburg naar Vlissingen
Harlingen naar Franeker of tot Leeuwarden
Groningen naar Assen
Kampen naar Zwolle
Amsterdam naar Weesp
Willemsdorp naar Dordrecht
Zaandam of Purmerend naar Buiksloot
Utrecht naar de Bildt of tot Amersfoort
Breda over Terheyden naar deu Moerdijk
Vianen naar Utrecht
Rotterdam, over Delfshaven en Vlaardingen naar
Maassluis
Nijmegen naar Arnhem
Rozendaal naar Bergen-op-Zoom enz.
naar Luik,
naar Kleef,
Brugge naar Blankenberghe.
Tot de uitvoering dezer proeflijnen zullen wij onder zeer
zachte voorwaarden ons octrooi regt afstaan aan maatschap
pijen die zulks zouden mogen verlangen.
ïiuAüuuütu Luitu Dcrgcu-ojj-zit
C van Maastricht de
buitenlands Nijmegen naa
Brugge naar
SLOTWOORD.
Wij bevelen de herlezing dezer weinige bladzijden met na
druk aan en houden ons overtuigd dat menigen met onder
nemingsgeest bezielden kapitalistzich de daarin vervatte denk
beelden ten nutte zal willen maken.
De meeste Railroute-lijnen zullen gemiddeld, met alle bij
uitgaven voor paarden, rijtuigen gebouwen enz. niet meer dan
20,000 gulden de Ned. mijl kosten.
Wanneer men nu gemiddeld 15 mijlen lengte per proeflijn
neemt dan heeft men in elke provincie des rijks voor 300,000
gulden eene model-railroute welke er de grondslag legt voor
eene volledige webbe die de uitgestrektste wenschen niet eeni
germate maar volkomen zal bevredigen.
Er is geen localiteit in Nederland waarde ondernemer van
een dusdanig lijntje de 3000 aandeelen van/ 100, niet gretig
kan plaatsenvooral wanneer hij aan zoodanig stuk eene serie
coupons hechtelk ter waarde van f 5 die bij den ingang van
ieder boekjaar geknipt, en dus als'vooruit-betaalde rente, tegen
gangbare plaatsbriefjes voor gelijk bedrag ingewisseld zullen
worden om bij het opmaken der balans in mindering te dienen
van het dan uit-te-betalen dividend.
Aan zoodanige maatschappijen of concessionarissen, die voor
ontwerpen van stoomspoorwegen reeds aanzienlijke kosten
hebben gemwaktzullen wij ter vergoeding hunner teleur
stelling, indien zij zulks mogten verlangen en ons dit verlaDgen
spoedig mededeelen, de voorkeur tot cessie onzer octrooi-regten
gevenniet alleen voor de door hen gevraagde hoofdlijnen maar
ook voor de daaraan grenzende zijtakken.
worden herhaaldelijk verzocht zich met franco
brieven leadresseren aan den ondergeteekenden
betreffende het door hem aangewend genees
middel.
Vaassen.
Dr. A. J. H. de LESPINASSE.
In LOSSING: het Schoonerschip CLEMENS,
Kapt. H. Persoon, voor rekening van den onder-
geteekende.
VER WACHT nog eenige LADINGEN
liew-Castle en Mariemontsclie
Haard- en Kagchelkolen extra kwa
liteit. Tot het doen van Leverantien recom
mandeert hij zich wederom in de ganst zijner
getierde Stad- en Landgenooten.
M. F. G. de KATER.
Tegen November eene KEUKEN
MEID benoodigd bij Mevrouw van
"oer LEK de CLEBCQ.
Met November aanstaande benoodigd
bij Mevrouw HE JONGE - de Crane
eene bekwame KEUKENMEID F. G.
tevens huiswerk kunnende verrigten.
Zierikzee 17 September. Binnengekomen
Clemens, kapt. H. Persoon van New-Castle naarb
Zierikzee. 19 dito. Ida Elise kapt. J. H. Bo-
schen van Riga naar Dordrecht, Paulus kapt.
O. G. Molema van Riga naar Schiedam.
Brouwershaven 18 September. Binnengekomen.
d' Elmina kap. F. C. Teengs van Botterdam naar
Batavia gesleept per stoomboot binnendoor vaif
Hellevoet. 18 dito Wriglus, kapt. J. Forest
IJaidéekapt. J. Wilkinson beiden van New-
Castle naar Rotterdam.
Laatstgenoemden bodem is gisteren door ver
keerde wending op de hoogte van Bencsse legen
de vaste wal aan den grond geraakt. Hetzelve is
lek en heeft daarbij het roer verloren en beden
morgen per stoomboot 'Ivxd^Uolland alhier op de
reede gesleept. 19 dito. Minister Torbeclte
kapt. C. van Duijn van Batavia naar Rotter
dam. 17 dito. Uitgezeild: Twee Antonys kapt.
C. van Rijn van Alkemade Iluijdecoper kapt.
C. J. Ninck Blok beide van Boilerdam naar Ba
tavia. 18 dito stoomboot Rotterdam kapt. K.
J. Klasen van Botterdam naar Marseille.
FBUZEN DEB EFFECTEN TB AIKISTJERD&K
den 19 September 1859,
Nederland Werkelijke Schuld
dito dito
dito dito
Amorti9. syndic.
Rusland bij Hope 1798/1810
dito 182871829
bij Stieglitz. 5de leen.
dito 6de leen. 1855.
dito
bij Hope
Cert, van ass.
Poolsche schatkist oblig.
Aand. groote Russ. spoorweg
a ƒ236 volgefourn.
Oostenrijk Weenerbank bij Goll. en Co.
dito dito
Metalliek
dito
ditorente Amsterdam
ditonationale
Buitenlandsch van 1853
dito van 1856 en 1857
Buitenlandsch
Binnenlandsch
Buitenlandsch 3°/0 nu
Groote stukken
Stukken van L 100
Land-Certificaten a L 100
De markt was in alle fondsen zeer vast-,
ROTTERDAM 19 September.
TARWE Zeeuwsch Vlaamsch en Overmaassche was dc
markt vrij goed voorzien, cn ruimde tot 20 c. hoogertvaag op
goede en puike f8,80 af 9, mindere f 7,56 a f 8. ROGGE
Zeeuws Vlaams en Overm Jarige eu Nieuwe 20 a 30 ct.
hooger f 6,40 f a 6,60. GERST Zeeuwsch Vlaamsch en
Overm winter f 4,60 a f5, dito zomer f 4 a f4,90.
HAVER Zeeuws en Inl Korte 3,20 a f3,70, dito Lange
f 2,10 a f3,20. ERWTEN Zeeuws groene 8,50 f a f9,
groote dito f9 a f9,50. PAARDENBOONENf6,30a f 6,70.
Portugal
Spanje
Ecuador
2'<2 pet.
64I5zJB
8
78'/.
4
99
3%
95
5
104%
5
102
5
93,J4
1Ü03/4
4
83%
4
6
65
4
5
2223/,
5
4
5
5S3/„
2
29%
5
W'4,
5
59%
3
44
3
43V„
45%
3
44
IV4
343/„
1
1
15
1
239ste STAATI.LOTEBIJ.
Vijfde Klasse.
Prijzen van f 1000 en daarboven.
41de Lijst. No. 14179 ƒ100000. No. 3186,
5134 9234, 11460 13325, 14540 en 19126
ieder f 1000.
12de Lijst. No. 2502, 3957, 6667, 6953,
8494 en 14146 ieder 1000.
AFVAART
der stoomboot^,
Van Zierilczee:
Woensdag'21, 's morg. 7 %ure
Vrijdag 23, 10
Zondag 25, H
stad zierikzee
Van "Rotterdam:
Donderd. 22, 'smidd. 12 ure
Zaturdag 2*. 's morg. 5
Dingsdag 27,
dienst tusschen Middelburg en Rotterdam.
Van Rotterdam
Woensdag21, 's midd. 12 ure
Vrijdag 23, 'smorg. 6
Zaturdag 24, 6
Zondag 25, 7
van Middelburg
Donderd. 22, 's morg 7'/2ure
Vrijdag 23, 8 ll»
Zaturdag 24, 9l/2
Zondag 25, 10
De diligence zal van Zierikzee laZ2 uur na de afvaart der;
stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middel
burg naai Rott. gelijk met de afvaart der stoomboot rijden.
dienst tusschen Goes en Rotterdam.
van Rotterdam
Donderd.22, 's midd. 1 ure
Zaturdag24, 'smorg. 5
6 ure
van Goes
Woensdag2l, 's morg.
Vrijdag 23, 8%
dienst tusschen Vlissingen en Rotterdam,
Van Rotterdam:
des dingsdags donderdags
en zaturd. 'smorg ten 10 ure
na aankomstvan denRijnspoor
diligence zal van Zierikzee l'J, uur na de afvaart der
- TT 1 rtv. irnn 17 1 i O G 7 Tl (TP.Ï1
Van Vlissingen
des maandags, woensdags
en vrijdags 's morg. ten 8 ure
De diligence ztu van hilhaull a. »a ;;,;u
stoomboot van Rotterdam naar Vlissingen en van Vlissingen
naar Rotterdam ure na de afvaart der stoomboot rijden.
Ter Stads-Drukkerij van de F.rvcn A, de Vos.