IM.RZOMIRN STIMIi ADYERTEKTIEH KOORTS-LIJDERS Aew-Castelsche SCHAAL-NIAATKOLEN. BEURSMAllKTBElilGTl"~wT VBRVOlilt-lHIÖDIM te Oslende een prachtige bracelet met diamanten oorhangers voor zijne beminde achtergelaten. BUITENLAN D. DÜITSCHI AB» Sardinië heeft zijne vorderingnopens Feschiera en Mantua nog niet opgegeven, en dit is de reden dat men te .Zurich betreffende de afbakening der grenzen nog lol geen besluit is gekomen. GarribaUli en de generaal Fanii zijn op dit oogenblik in de Romagna druk in de weer. De troepen der Legation zullen naar men van daar verneemt geen aanvallende beweging tegen de pauselijke ondernemen doch zoodra de laatsten voet op bet grondgebied der Legation zetten zullen de eerste tegen hen oprukken. In dit ge val zal Garribaldi eene afleiding inde rigting van Ferugia bewerkstelligen en men zegt dat hij zich sterk genoeg acht om zich een weg naar Rome te hanen. O B O O X-B R I T T A V S I in Londen, 15September. Een der bladen van Hongkong de Dailly Press zegt in een artikel over het gebeurde op de rivier de Peiho dat er alle reden is om te gclooven dal de Kussen hierin de hand hebben gehad. Ter staving van deze meening voert het blad aan dat het in Mei II. lusschen Rusland en China geratificeerde trac- taal de bepaling inhoudt, dat Rusland geene ge zantschappen over zee naar Pekin zal zenden. De Overland Friend of China daarentegen verdenkt de Amerikanen. Men spreekt er van om den Great Eastern met eene ontzagwekkende krijgsmagt naar China te zenden. JONGSTE TIJ DINGEN. Konstantinopel 18 September. Er is eene za- menzwering legen den Sultan ontdekt hel plan bestond otn hem van het teven te beroovcn. Twee honderd personen zijn te dier zake in hechtenis genomen. Onder deze bevindt zich de Pacha van Albanië die zoo schijntbet hoofd der zamen- gezworenen was. Ook onder de troepen heeft deze zamenzwering naar men zegt vertakkin gen. De leiders behooren tot de fanatieke Mu zelmannen. Aan de Bodactie is toegezonden eene brochure van den heer C. Soetensgetiteld Ide Railroutes door Nederland in direct verband met de bestaande binnen- en buitenlandsche stoomspoorwegen met het herigt dat de opname in dag- en weekbladen wordt toegestaan. Daar het eene zaak van al gemeen belang geldt hebben wij niet geaar zeld dit hier op te nemen ofschoon wij den inhoud er van geheel voor rekening des schrij vers laten. HERINNERINGEN. De keizer der Frausclieu zeide in zijne troonrede bij de opening der kamers 1856, van de Stoomspoorwegen sprekende: „Ces voies rapides qui facilitent les communications et ouvrent au commerce de nouvelles routes, déplacent les intéréts et rejettent en arricre les contrées qui en sont privé es" Napoleon iii. Tn de I-Iaarlemsche Courant van 8 Julij 1859, viuden wij de volgende regelen „Sedert den eersten Mei van dit jaar is de „straatweg tussohen Amsterdam, de hoofdstad des rijks, en „Haarlem, de hoofdplaats der provincie, zonder eenig toezigt „of beheer enz.terwijl eene officiële aanschrijving dd. 16 Julij 1859, ons berigt gaf, 0 at dien straatwegwaar vroeger zulk een druk verkeer bestondthans „door de beide ge meenten is geabandonneerd." Wij hopen weldra door de herschepping van dieu door het stoomspoor vernietigden en daarna door de steden Amsterdam en Haarlem geabaudonneerden straatweg, aan Nederlaud te mogen tooneu wat men van onze Railroute kan verwachten. Soetens-Stailroutesi 'Hollando-Amerikaansche Pa ar d- Uzerbanen) MEERENDEELS GELEGD LANGS DE BESTAANDE WEGEN VAN NEDERLAND. Velen wien deze bladzijden in handen komen, zullen wel- lïgt vragen waarom wij die paardenrails zoo veel doenlijk langs dat is geheel of gedeeltelijk, op den aarden zijweg van onze straat-, macadam-, grint-, schelp- en zandwegen gelegd juist Soetens-Railroutes genaamd willen hebben. Wij begrijpen dan ook zeer wel op die vraag, vooral aan onze landgenooten van minder-gevorderden leeftijd, eenig antwoord verschuldigd te zijn: Sedert 2844 schreven wij over de paard-spoorwegen primi tief asphalt-sporen genaamd, omdat de bijna onmerkbare rails in asphalt kwamen te ligtren vier brochures en vele losse stukken, die bij duizende exemplaren door Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitschland en Belgie verspreid werdenen waarin het onschatbare van dit weldadig middel van vervoer en ver keer, steeds krachtig en overtuigend werd betoogd. Vijftien jaren lang was dus onze naam onafscheidbaar aan het zoo zeer aan Nederland passend paardenspoor verbonden. Wij zijn voorstanders zelfs zeer dweepende voorstanders van stoom-spoorwegenin zeer uitgestrekte berglanden waar geene belangrijke waterwegen en slechts zeer gebrekkige mid delen van vervoer en verkeer bestaan, en waar men dus de stoom-ijzerbanen niet missen kan. Maar Nederland het vlakke, beknopte, beschaafde, straat- en waterweg-rijke Nederlanddat zich niet alleen door geogra- phische ligging, maar door zeden en behoeften zoo hemelsbreed van liet overige gedeelte van Europa onderscheidt, mat met die landen niet op dezelfde lijn worden gesteld. Nederland behoeft geene stoom-spoorwegen llailroutes die al wat bestaat behouden en verbeti.reu, zijn voor ons vaderland veel geschikter om spoedig, gemakkelijk en voordeelig in alle mogelijke behoeften van mcnscheu-. eu goe deren-vervoer in verband met de binnen- en buitenlandsche stoom-ijzerbauen te voorzien. Wij hadden steeds den moed, zelfs toen in 1848 alles onze zijde verliet, toen Europa door groote staatsbewegingen ge schokt onze aanvankelijk goedgeslaagde pogingen i a reeds vier jaren onafgebroken worsteling tussohen Amsterdam en Haarlem, momenteli„k zag verijdelen geheel alleen onver schrokken op de bres te blijven om te verdedigen vat des tijds aan niemand meer verdedigbaar toescheen Die moed wij belijden zulks gaarne, heeft ons vele dui zende guldens eu vijftien onzer beste levensjaren gekostmaar werd bij elke tegenkanting, bij elke teleurstelling steeds oneer der opgewekt, gelouterd eu veredeld. Ziedaar, waarde lezer, onzen eigendoms-titelde grond waarop wij ons het regt aaumatigeu dit heerlijk middel van vervoer en verkeer, Soetens-Railroute te noemen. De duizende bladzijden die in de laatste jaren, en niet zelden met eene al te doctorale tint, over de stoom-spoorwegen het licht zagen, hebben, bij het niet-doordenkend gedeelte der lezers het dwaal-denkbeeld doen ontstaan als ware het geluk van Nederland onafscheidbaar aan de daarstelliug van Zuider en Noorder-spoorwegen verbonden, zoodat wij ons verpligt achten hier, als redelijk tegenwigt, in korte woorden te zeggen wat men van goedgelegde en eerlijk bestuurde railro'ates iu Nederland mag verwachten. I>e benaming van Railroutes (straatsporen) moet vooral de dwaling niet doen ontstaan dat wij onze rails niet kunnen, of uimmer zullen legden iu onteigende gronden even als stoomspoorwegen wij zijn integendeel overtuigd dat er in de Nederlandsche Railroute-Webbe zich meermalen gevallen zullen voordoen waarin het wenschelijk zal zijn al te sterke krom mingen van bestaande straatwegen bij wijze van derivatien af te snijden, om de afstanden te verkorten, 'tgeen door de onteigening van eene 10 els breede strook en eene opliooging van de helft dier breedte, tot 20 Ned. duimeu boven den be- staanden grondslagzonder hinder voor belendende eigendom men lean plaats hebben. De Railroute kan zelfs, zonder iets te ontsieren de fraaiste landgoederen doorsnijden om er de eentoonigheid van het buitenleven aangenaam af te wisselen eu in dusdanige gevallen zou eeue breedte van zes ellen door twee tralieschuttingen afgeslotenvoldoende zijn. Dat spoed op onze stoom-spoorwegen bij korte afstanden, geheel denkbeeldig is eu dat men op straatsporen van uitliet middelpunt der andere stad, even spoedig reist, wanneer het geene grootere afstanden geldt dan 10 a 25 mijlen hebben wij reeds in vier vroegere brochures, op het tijdverlies bij afrijden en aankomen der stoomtreinen wijzende, onwederlegbaar bewezen. De wagens onzer Railroute vertrekken steeds van uit het midden der eeue en komen, zoo veel doenlijk, aan in het middelpunt der andere stad. De meeste reizigers in Nederlaud beweger, zich hij korte af standen van IU lot 60 mijlen. De afstand van het station Amsterdam tot binnen het station 's Gvavenhage b. v., is mijlen de officiële tijd die tot het afleggen van die lijn wanneer er geen ongelukkeu of vertra gingen plaats hebben wordt besteed is meestal 2uren 8 min., de spoed is alzoo, nog geen 30 mijlen per uur, behalve het tijdverlies bij afrijden eu aankomen waarvoor men nog vrij een half uur mag rekenen. Op de Railroute bereiken wij met een goed vlug paard voor een laag sierlijk rijtuig, dat 34reizigers bevat, gespannen, tien mijlen per half uur, zoodat men over dien geheelen afstand indien er eeue railroute lag te naauvvernood een half uur tijd zou verliezen terwijl men op de reiskosten ruim zou be zuinigen en die heerlijke, thans verlatene, en voor het oog des vreemdelings voor altijd verborgene streek veel aangena mer iu fraaije zachtverende, seen geraasmakende rijtuigen door- loopen dan zulks thans op den stoom-spoorweg geschiedt. Doch ruim 3/5 gedeelten der reizigers (de officiële opgave van den Holl. spoorweg zegt het duidelijk), ruim 60 per cent der passagiers bewegen zich over geene grootere afstanden dan van 10 tot 25 mijlen voor deze drie vijfden der reizigers is dus het zoo vele millioenen verslindende stoomspoor, verge leken bij onze 400 per cent minder kostende railroute, eene onwederlegbare nonsens, te meer nog omdat het vervoer steeds xl\ duurder dan per railroute is. Voor de overblijvende gedeelten, willen wij nu wel eens een oogenblik aannemen dat de middelbare bespoedigingper stoom 'y, zou kuDnen zijnwanneer men bij het afrijden en aankomen, door omnibussen of dure vigilanten alle zeilen bijzet en zulk een armzalig resultaat zou waarlijk nog al te duur betaald zijn indien het daadwerkelijk bestond. Maar wanneer wij ons onderzoek eens verder wilden voort zetten, dan zouden wij den reizigers die zich van Utrecht of van Rreda en Rozendaal naar Delft 's Hage Leiden of Haarlem willen begeven, moeten verzoeken, bij hun vertrek uit die plaatsen het uur waarop zij hunne woningen verlaten eens uaauwkeurig aan te teekent-n en bij aankomst, ter plaatse hunner bestemming, andermaal hun horologie te raadplegen. De weinige .harmonie die er in de aankomst der treinen van de eene en Ket vertrek der convooijen van de andere stoom- lijnen heer/cht eu door tegenstrijdige belangen, steeds zal blijven hee'rschen, veroorzaakt meestal veel tijdverlies waar door de spoed, ook bij grootere afstanden, niet minder denk beeldig wordt. Eene IJzerbaan (Stoom-TJzerbaan) behoort in Nederland te huis als een snoek op den Zolder,, zeiden wij reeds in onze brochure van 1847 biadz. 4 en wij hebben sedert dien tijd met het oog op de goedkoope, krachtige en vlugge rail- route-dienstnog geene reden gevonden om van gevoelen te veranderen. Wat het goederen vervoer betreft hierover behoeven wij ons in het rivier- en kanaalrijke Nederland wel niet ernstig te be kommeren maar wanneer wij voor die weinige gewesten waar slechts gebrekkige scheepvaart bestaat het feit aanne men dat een paard met driemaal meer spoed vier of vijf maal zooveel gewigt (4 a 5000 Ned. pondenover onze Rail route als over de bestaande klinker-, grind- en schelpwegen vervoert wie zal ons dan van overdrijving kunnen beschuldi gen indien wij hier luid verkondigendat de Railroute in vele gevallen ook voor het vervoer van goederen de spoed der Stoom-spoorwegen met de goedkoopte der waterwegen in zich vereenigt. Bij de aanvaarding van het voorzitterschap der 2de kamer, vinden wij in de redevoering van deu heer van Reenen, over de stoomspoorwegen sprekende, de navolgende woorden „Geene zaak leverde voor de regering grootsr bezwaren „op. Aan de eene zijde het billijke en natuurlijke ver- „langen om de op dit terrein zoo oneindig ver strek kende wenschen ook slechts eenigermate te bevredigen; „de wensch om iets goeds, om een zoo volledig geheel „tot stand te brengen aan de andere zijde de vol strekte onmogelijkheid om in dit opzigt te voldoen aan „alle wenschen, zelfs aan de zoodanige die de regering „zoo gaarne zon vervullen de noodzakelijkheid dus „van beperking welke onmisbaar, bij velen, teleurstel ling zal verwekken." Er bestaat „volstrekte onmogelijkheid" om de „zoo oneindig ver strekkende wenschen" (meer bespoedigende middelen van vervoer en verkeer) „ook slechts eenigermate" door stoom spoorwegen „te bevredigen"! Wij wisten dit maar al te wel voor dat de edel-mogende voorzitter der 2de kamer zulks openlijk had verklaard, en welke Nederlander zon bovendien thans, bij de mogelijkheid van zeer bezwarende gebeurtenisseu in onze overzeesche bezittingen, er neg aan durven denken den staat, geheel onnoodig, met een'aanzienlijken rentelast te bezwaren Wij wenschen ons over die eventualiteit in onze koloniën', die welligt groote en veelvuldige offers zal vorderen, niet ver der uit te laten omdat die zoo „oneindig ver strekkende wenschen" kosteloos voor den staat met goederenten voor de deelnemers, zonder eenige „teleurstelling", door de rail- route kunnen, en wat vroeger of later zullen worden bevredigd. C. Soetens. NOTA. Bij de onbetwistbare stelling dat er geene r.ieuwe stoom- spoorweglijnen in Nederland meer pecunieel-mogelijk zijn, en nu het wetgevend-ligchaam hij den toestand waarin onze overzeesche bezittingen verkeeren veel minder dan ooit er over zal denken, Nederland, geheel noodeloos, bezwarende schulden lasten op te leggen, hebben wij niet langer mogen aarzelen deze weinige regelen in het licht te brengen. De teekening onzer rails, die zonder ooit de circulatie der aan de onderneming vreemde rijtuigen te zullen hinderen, tot in het midden der steden kunnen gelegd worden, alsmede de schets der daarop passende rijtuigwielen, liggen bij ons te 's Hage ter bezigtiging, voor zoodanige vereenigingen die van haar ernstig voornamen om de railroute aan te wenden, zullen doen blijkenen deze zullen ons steeds bereid vinden de ver langde inlichtingen te geven die zullen kunnen leiden tot spoedige verwezenlijking der rail-route-webbe in Nederland. Wij zijn ook welgeuegen ons met het ontwerpen en de daar- stelling van proeflijnen in verschillende provinciën te belasten, bij voorbeeld Van Middelburg naar Vlissingen Harlingen naar Franeker of tot Leeuwarden Groningen naar Assen Kampen naar Zwolle Amsterdam naar Weesp Willemsdorp naar Dordrecht Zaandam of Purmerend naar Buiksloot Utrecht naar de Bildt of tot Amersfoort Breda over Terheyden naar deu Moerdijk Vianen naar Utrecht Rotterdam, over Delfshaven en Vlaardingen naar Maassluis Nijmegen naar Arnhem Rozendaal naar Bergen-op-Zoom enz. naar Luik, naar Kleef, Brugge naar Blankenberghe. Tot de uitvoering dezer proeflijnen zullen wij onder zeer zachte voorwaarden ons octrooi regt afstaan aan maatschap pijen die zulks zouden mogen verlangen. ïiuAüuuütu Luitu Dcrgcu-ojj-zit C van Maastricht de buitenlands Nijmegen naa Brugge naar SLOTWOORD. Wij bevelen de herlezing dezer weinige bladzijden met na druk aan en houden ons overtuigd dat menigen met onder nemingsgeest bezielden kapitalistzich de daarin vervatte denk beelden ten nutte zal willen maken. De meeste Railroute-lijnen zullen gemiddeld, met alle bij uitgaven voor paarden, rijtuigen gebouwen enz. niet meer dan 20,000 gulden de Ned. mijl kosten. Wanneer men nu gemiddeld 15 mijlen lengte per proeflijn neemt dan heeft men in elke provincie des rijks voor 300,000 gulden eene model-railroute welke er de grondslag legt voor eene volledige webbe die de uitgestrektste wenschen niet eeni germate maar volkomen zal bevredigen. Er is geen localiteit in Nederland waarde ondernemer van een dusdanig lijntje de 3000 aandeelen van/ 100, niet gretig kan plaatsenvooral wanneer hij aan zoodanig stuk eene serie coupons hechtelk ter waarde van f 5 die bij den ingang van ieder boekjaar geknipt, en dus als'vooruit-betaalde rente, tegen gangbare plaatsbriefjes voor gelijk bedrag ingewisseld zullen worden om bij het opmaken der balans in mindering te dienen van het dan uit-te-betalen dividend. Aan zoodanige maatschappijen of concessionarissen, die voor ontwerpen van stoomspoorwegen reeds aanzienlijke kosten hebben gemwaktzullen wij ter vergoeding hunner teleur stelling, indien zij zulks mogten verlangen en ons dit verlaDgen spoedig mededeelen, de voorkeur tot cessie onzer octrooi-regten gevenniet alleen voor de door hen gevraagde hoofdlijnen maar ook voor de daaraan grenzende zijtakken. worden herhaaldelijk verzocht zich met franco brieven leadresseren aan den ondergeteekenden betreffende het door hem aangewend genees middel. Vaassen. Dr. A. J. H. de LESPINASSE. In LOSSING: het Schoonerschip CLEMENS, Kapt. H. Persoon, voor rekening van den onder- geteekende. VER WACHT nog eenige LADINGEN liew-Castle en Mariemontsclie Haard- en Kagchelkolen extra kwa liteit. Tot het doen van Leverantien recom mandeert hij zich wederom in de ganst zijner getierde Stad- en Landgenooten. M. F. G. de KATER. Tegen November eene KEUKEN MEID benoodigd bij Mevrouw van "oer LEK de CLEBCQ. Met November aanstaande benoodigd bij Mevrouw HE JONGE - de Crane eene bekwame KEUKENMEID F. G. tevens huiswerk kunnende verrigten. Zierikzee 17 September. Binnengekomen Clemens, kapt. H. Persoon van New-Castle naarb Zierikzee. 19 dito. Ida Elise kapt. J. H. Bo- schen van Riga naar Dordrecht, Paulus kapt. O. G. Molema van Riga naar Schiedam. Brouwershaven 18 September. Binnengekomen. d' Elmina kap. F. C. Teengs van Botterdam naar Batavia gesleept per stoomboot binnendoor vaif Hellevoet. 18 dito Wriglus, kapt. J. Forest IJaidéekapt. J. Wilkinson beiden van New- Castle naar Rotterdam. Laatstgenoemden bodem is gisteren door ver keerde wending op de hoogte van Bencsse legen de vaste wal aan den grond geraakt. Hetzelve is lek en heeft daarbij het roer verloren en beden morgen per stoomboot 'Ivxd^Uolland alhier op de reede gesleept. 19 dito. Minister Torbeclte kapt. C. van Duijn van Batavia naar Rotter dam. 17 dito. Uitgezeild: Twee Antonys kapt. C. van Rijn van Alkemade Iluijdecoper kapt. C. J. Ninck Blok beide van Boilerdam naar Ba tavia. 18 dito stoomboot Rotterdam kapt. K. J. Klasen van Botterdam naar Marseille. FBUZEN DEB EFFECTEN TB AIKISTJERD&K den 19 September 1859, Nederland Werkelijke Schuld dito dito dito dito Amorti9. syndic. Rusland bij Hope 1798/1810 dito 182871829 bij Stieglitz. 5de leen. dito 6de leen. 1855. dito bij Hope Cert, van ass. Poolsche schatkist oblig. Aand. groote Russ. spoorweg a ƒ236 volgefourn. Oostenrijk Weenerbank bij Goll. en Co. dito dito Metalliek dito ditorente Amsterdam ditonationale Buitenlandsch van 1853 dito van 1856 en 1857 Buitenlandsch Binnenlandsch Buitenlandsch 3°/0 nu Groote stukken Stukken van L 100 Land-Certificaten a L 100 De markt was in alle fondsen zeer vast-, ROTTERDAM 19 September. TARWE Zeeuwsch Vlaamsch en Overmaassche was dc markt vrij goed voorzien, cn ruimde tot 20 c. hoogertvaag op goede en puike f8,80 af 9, mindere f 7,56 a f 8. ROGGE Zeeuws Vlaams en Overm Jarige eu Nieuwe 20 a 30 ct. hooger f 6,40 f a 6,60. GERST Zeeuwsch Vlaamsch en Overm winter f 4,60 a f5, dito zomer f 4 a f4,90. HAVER Zeeuws en Inl Korte 3,20 a f3,70, dito Lange f 2,10 a f3,20. ERWTEN Zeeuws groene 8,50 f a f9, groote dito f9 a f9,50. PAARDENBOONENf6,30a f 6,70. Portugal Spanje Ecuador 2'<2 pet. 64I5zJB 8 78'/. 4 99 3% 95 5 104% 5 102 5 93,J4 1Ü03/4 4 83% 4 6 65 4 5 2223/, 5 4 5 5S3/„ 2 29% 5 W'4, 5 59% 3 44 3 43V„ 45% 3 44 IV4 343/„ 1 1 15 1 239ste STAATI.LOTEBIJ. Vijfde Klasse. Prijzen van f 1000 en daarboven. 41de Lijst. No. 14179 ƒ100000. No. 3186, 5134 9234, 11460 13325, 14540 en 19126 ieder f 1000. 12de Lijst. No. 2502, 3957, 6667, 6953, 8494 en 14146 ieder 1000. AFVAART der stoomboot^, Van Zierilczee: Woensdag'21, 's morg. 7 %ure Vrijdag 23, 10 Zondag 25, H stad zierikzee Van "Rotterdam: Donderd. 22, 'smidd. 12 ure Zaturdag 2*. 's morg. 5 Dingsdag 27, dienst tusschen Middelburg en Rotterdam. Van Rotterdam Woensdag21, 's midd. 12 ure Vrijdag 23, 'smorg. 6 Zaturdag 24, 6 Zondag 25, 7 van Middelburg Donderd. 22, 's morg 7'/2ure Vrijdag 23, 8 ll» Zaturdag 24, 9l/2 Zondag 25, 10 De diligence zal van Zierikzee laZ2 uur na de afvaart der; stoomboot van Rotterdam naar Middelburg en van Middel burg naai Rott. gelijk met de afvaart der stoomboot rijden. dienst tusschen Goes en Rotterdam. van Rotterdam Donderd.22, 's midd. 1 ure Zaturdag24, 'smorg. 5 6 ure van Goes Woensdag2l, 's morg. Vrijdag 23, 8% dienst tusschen Vlissingen en Rotterdam, Van Rotterdam: des dingsdags donderdags en zaturd. 'smorg ten 10 ure na aankomstvan denRijnspoor diligence zal van Zierikzee l'J, uur na de afvaart der - TT 1 rtv. irnn 17 1 i O G 7 Tl (TP.Ï1 Van Vlissingen des maandags, woensdags en vrijdags 's morg. ten 8 ure De diligence ztu van hilhaull a. »a ;;,;u stoomboot van Rotterdam naar Vlissingen en van Vlissingen naar Rotterdam ure na de afvaart der stoomboot rijden. Ter Stads-Drukkerij van de F.rvcn A, de Vos.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1859 | | pagina 2