mmm stum zeetijd» vëuvoeihiidmlen BEU11S, iMliRTBEHlTO1 E XL KOOLZAAD TE VELDE 4 0 P AANBESTEDING. jegr, Mel lezer der I! een g diend leger. Ratte Bcvet pen i postc verlii l.e den en v; sten toen I liij i der twi geh cud cha; te eerl ilen wel wet zin ten gen gel- en we dat hu laf g-e wi on xc\ da do mc tel mi ev lij da re so Zl v< hi iv. Vt \i 21 la hi di k 21 a •li 1 r 2 s s 1 1 2 i 1 ilige onvoorzigti'gheid geheel van zijn gezigtsvermogen is berooid. Hij werd n. 1. door een metselaar meteen troffel kalk in de oogen geworpen, waardoor de door schijnende de elen der oogen geheel zijn onvatbaar geworden, om lichtindrukken op te vangen. Men schrijft uit Groningen van 5 Junij. Bij het instituut voor doofstommen alhier komen van lijd tot tijd aanvragen in tot opneming van doofstommen die reeds te oud ziju om met de overige kweeke- liugen, zonder nadeel voor dezete wovden opgevoed en die dan ook volgens de wet der inrigting, niet meer mogen worden aangeno- meu terwijl onder de kinderen welke jaarlijks worden geplaatster zich steeds eenigen bevinden die reeds veel vroeger hadden kunnen worden toegelaten. De eerstbedoeldeu blijven dan in den regel, door een onvergeeflijk verzuim der over hen gesteldengeheel verstoken van onderwijs en geraken veelal tot den bedelstafde laatsten lijden door het langdurig ongebruikt laten hunner geestvermogens in hunne ontwikkeling eene schade, welke nimmer, ook bij een voortgezet ver blijf op het instituutgeheel kan worden ingehaald. Ook vau deze komen daardoor velen in het vervolg ten laste der armbesturen. Het is bedroevend datterwijl het. liefdadig instituut alhier voor allen armen zoowel als rijken, open staat, nogtans zoo vele voor ont wikkeling vatbare doofstommen geheel of gedurende hunne beste leer jaren van onderwijs verstoken blijven. Naar onze meening is het de pligt van plaatselijke besturen, van godsdienstleerarcngeneesheeren ja, van iederen menschenvriend, om ouders of voogden van doofstomme kinderen die zij in hu/ine gemeenten in hunne praktijk of waar ook aantreffen, opmerkzaam te maken op de schoone gelegenheid, welke er is, om hunne kinderen te doen opvoeden en onderwijzen hen daartoe aan te sporen en hun den weg aan te wijzen, dien zij daartoe moeten inslaan en die zelfs voor de diepste armoede openslaat. Eene aangifte van het bestaan van een zoodanig ongelukkig kind bij de directeuren der departementen van het instituut, of bij de hoofd-directeuren zeiven is geuoegzaam om de noodige inlichting van wat er verder vercisclit wordt te ontvangen. Ten allen tijde al is het kind ook nog ver beneden de jaren van opneming kan deze aangifte 'geschieden het instituut verliest het ongelukkige voor werp dan niet uit het oog, maar neem het kind op zooeïra het den vereischten ouderdom heeft 'bereikt. Ten gevolge eener verandering, welke gekomen is in de wet van het instituutbegint voortaan de jaar-cursus met de maand Augus tus. In dit jaar kunnen opgenomen worden de kinderen welke ge boren zijn in de jaren 1842 tot en met 1848 terwijl ook jongere kindereu wel tot het onderwijs toegelaten, maar nog niet in het kosthuis kunnen geplaatst worden. Eene spoedige opgave is wegens de nabijheid van den nieuwen cursus, allezins wenschelijk. Het doel van dit schrijven is, om vooral de aaudacht der plaatselijke besturen, en verder van allen, die eenigen invloed kunnen uitoefenen, op deze zaak te vestigen en hunne medewerking in te roepen. Wij hopeu, dat de Nederlandsche dagbladen dit artikel overnemen opdat het doel des te beter worde bereikt. (Grou. Cour) BUITENLAND. SUITS CHUANS "Ketjlen 6 Junij. Joost van clen Vondel, de grootste dichter der Nederlanden in de 17de eeuw, Holland's Shahespeareis gelijk men weet, in 1587 te Keulen geboren. Men is thans te welen gekomen, dat hij in de Waisengasse [Plalca Orplianormnin de oude immu niteit van bet St. Gereongeslicht het levenslicht aan schouwd heeft. Men tracht nu nog het buis te ontdek ken, ten einde het door een gedenksteen te onderschei den waartoe door eenige vereerders van den ver maarden Nederiandschen dichter het plan gevormd is. JONGSTE TIJDINGEN. .Marseille 7 Junij. Alhier zijn tijdingen ontvan gen nit Konstantinopel, waarin gemeld wordt, dat de sultanten gevolge van de uitputting der schatkist, besloten heeft eene belasting te heffen van de Israëli- ten en Christenen, van eiken ouderdom, ten bedrage •van 32 piaster per hoofd, waarvan alleen zij, die mili tairen zijn, zullen vrijgesteld worden. Helbedragvan twee jaren is bij wijze van vooruitbetaling geëischt. De oogst in de Levant aan den Donau in Algerië en Italië is zeer gunstig. Degranen dalen te Marseille, ofschoon de aanvoeren nog onbeduidend zijn. Vervolg Hiertoe zal het noodig zijn dat ik vooraf even den loop der zaken schetsdie eene spoorweg onderne ming tot stand brengen. Wanneer een of meer onder nemers, het handelsverkeer tusschen twee plaatsen of twee rijken eenigen tijd hebben nagegaanen zij eenigzins met zekerheid de hoeveelheid personen, die reizen, en waren die verzonden worden, kennen en zij begrijpen, dat dit verkeer, door versnelde gemeen schap nog kan toenemen, en genoegzaam zal zijn, om de kosten der exploitatie te dekkenvragen zij aan de regering vergunning, om die plaatsen, of rijken, door eene spoorlijn te verbindendeze bekomen heb bende zoeken zij het noodige geld aan zoodanige on derneming toch zijn verbazende kosten verbonden welke het onmogelijk maken, dal enkele particalieren die bijeen brengengewoonlijk verkoopen de eerste ontwerpers, dan ook hunne concessie aan groote ban kiershuizen, of credit maatschappijen, wier invloed en naam op de groote geldmarkt van genoeg gewigt is om de zaak te doen gelukken deze verkregen, door bekendmaking der gemaakte berekeningen de aan dacht van het publiekop het voordeel dat uil de on- derncming Je trekken is i steunen die berekeningen nu blijkbaar op gronden en is het te behalen voordeel aanmerkelijkdan worden spoedig genoeg personen gevonden die hun geld willen afslaan om den weg tot stand te brengen, onder voorwaarde dat zij later de voordeelen die hij zal afwerpen zullen genieten en ten einde zulks te kunnenerlangen zij bewijs van hunne gedane stortingen welke hewijzen aanueelen worden genoemd en of op naam staan of wel ook eenvoudig aan toonder luiden. Wanneer men nu deze aandeelen of de winst, die zij later afwerpen belastgeeft dit voor de eigenaars vermindering van rentedit zoude nu bij de reeds beslaande spoorlijnen aangemerkt kunnen worden als een verlies, dat elke nieuwe belasting na zich sleeptvoor het ontwerpen van nieuwe lijnenzal het echter een zeer groot bezwaar zijn. Komen er toch te gelijker lijd uit verschillende landen twee ontwer pen aan de geldmarkt, die gelijke winst Leo.en, doch waarvan het eene geheel vrij is terwijl hel an dere eene vaste, of evenredige schatting zal moeten op brengen; dan zal de geldmarkt zich dadelijk tot het eerste wenden want de vrijdom van belasting, maakt werkelijk de aandeelen zoo veel meer waard het tweede zal niet, of wel eerst na verloop van langeren tijd tot stand komen, omdat het kapitaal eerst zoekt of er geen andere plaatsing mogelijk is, waarbij meer der winst kan bedongen worden. Het ontslaan van nieuwe middelen van versneld verkeer wordt dus door zoodanige belasting weerhouden; zoodanige mid delen zijn voor het algemeen voordeelig; elke belem mering derzelvc en dus, zooals ik reeds zei:1e de be lasting op de aandeelen, is nadeelig voor het algemeen belang en zij zoude dit vooral zijn, voor ons land, waar nog zoo weinig spoorlijnen zijn waar nog zoo veel behoefte aan nieuwe snelmiddelen bestaat. De belasting zoude ook zeer onregtvaardig kunnen drukken; herhaaldelijk wordt bij de aanprijzing van inkomsten-belastingen gezegd, dat zij zoo makkelijk zijn dit is ook echter spoediger gezegd dan bewezen en zal ook niet waar zijn zoolang de mensehen niet zoodanige trap van volmaaktheid bereikt hebben dat zij zeiven vrijwillig datgene van hun inkomen afzon deren wat de schatkist daarvan hebben moet, zoolang die gelukstaat niet bereikt is, zal er altijd een gedeelte zijn, dat gelegenheid vindtbij elke belasting een ge deelte of het geheel te ontduikendit zal ook hier zijn leg de belasting op de aandeelen en hunne over- dragtmaar de aandeelen in blanco, of aan toonder'? deze kunnen tienmaal aan anderen overgedragen worden, zonder belasting; terwijl die op naam, door hunne overdragt op de registers getroffen worden is dat billijk Leg dan de belasting op de winsten maar dan vraag ik u wat is winst natuurlijk het dividend, maar men behoeft geen groot vreemdeling in derge lijke zakente zijn, om te wetendat rekeningen van dergelijke onderneming zoodanig kunnen ingerigt worden; dat de grootste winstverlies schijnt, is de winst belast men zal haar door dit middel ep de jaarlijksche rekeningen, zoo klein mogelijk doen voor komen en bij huishoudelijke administratie haar later verdoelen is dit billijk Maar geven de spoorwegaandeelen zooveel winst? ook dit geloofik niet zoo spoedig men mag vooraf zoo naauwkcurig mogelijk berekenen hoeveel reizi gers vee, en goederen men vervoeren zat de. onder vinding logenstraft die berekeningen niet zelden, en dan heeft men minder ontvangsten, dan geraamd is nu mag de rekening een overwinst van twee millioen aanwijzen het kan daarom toch slechts een geringe intrest zijn van de vele millioenen die de daarslelling van den weg gekost heeft. Maar wat wanneer de on derneming geen winst maar verlies geeft zooals de stoomboot op de Ooster-Schelde deed waren daar de aandeelen belast geweest dan zoude men betaald heb ben over eene waarde die niet bestond zoude dat billijk of regtvaardig geweest zijn bij accijnscn of brandstoffen of andere verbruiks-voorwerpen betaal ik nietzoo ik het belaste voorwerp niet gebruik, zoo ik geen genot heb, maar dan zoude ik welligt moeten betalen van mijn verlies, is dat regtvaardig Maar de belasting zoude ook onregtvaardig zijn omdat het een stuk zoude wezen der inkomsten belasting dat slechts een soort inkomsten zoude treffen, A. zal 10,000 in schepen B. gelijke som op hypotheek, enC. in spoorwegactien beleggen is het nu regtvaardig te noemen wanneer op bet eind van hel jaar A. en B. niets behoeven te betalen terwijl C. een gedeelte zijner winst aan de schatkist moet afstaan. Wil men dein- komsten-belasting; goed, ook hare gebreken zullen spoe dig genoeg tevoorschijn komen, maar men neme ze dan geheelniet een stuk van dit en een beetje van daten men zoeke zoowel in plaatselijke als in het groote staats bestuur alleen die mannen te behouden of te brengen van wie men overtuigd is dat zij door spaarzaamheid, de lasten zullen veriigtcn en niet, zooals helaas op te vele plaatsen, gelukkig niet in deze door nn'teloote uitgaven, die lasten tot ongehoorde hoogte opdrijven zullen. Zoo zal men beter voor het volk zorgen dan hei steeds op zijne lasten, zijne bezwaren te wijzen, zonder het opmerkzaam te maken op het vele goede dat er nog bestaat. Ten slotte nog een woord over de loonen in Nederland. O. Vervolg hierna). Zieihkzee 8 Junij. Binnengekomen de Ned. kof Cornelia, kapt. H. E. Slasse, met lijnzaad van Konings bergen voor Dordrecht. Brouwershaven 5 Junij. Binnengekomen Fairy Queen kapt. J. Corser van Swansea Jane en Sophie, kapt. J. Levis van New-Port beide naar Dordrecht 6 dito, Olivier van Noord, kapt. F. Guijt Jr. van Ba tavia naar Botterdam 8 dito. Lellies kapt. W. E. Bell, van Callao Janlinu kapt. C. J. Boon, van San- tona James kapt. W'. Chinrie, van St. Davids alle drie naar Rotterdam en Uitgezeild 6 dito. Stad Dord recht kapt. J. H. Stuit van Dordrecht naar Londen, Nederland kapt. F. Ruijter van Rotterdam naar Boston. (llIENST TUSSGHEI1 MlDDELBUllC RN ROTTERDAM. j fan MiddelburgVan Rotterdam. r v a a n t om Woensdag 10, 'j morg. Donderdag 1t. Vrijdag 12. Zalurdag 13, 5'/2 i 5ya 5V2 5", Woensdag 10, '«morg. 10% Donderdag 11, 10"/2 Vrijdag 12, 10 Zatuniag 13, 's roidd 12 De diligence al vau Zierikitee I '/3 uur na de afvaart «Ier Muoin boot van Botterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar RoUeniani geiijk met de afvaart der stoomboot rijden» (iHJiNST TUSSUURN V LiSNIINCKN RN ROTTERDAM.) Vm Vlissiugen Van Rotteidam Des Maandags v\ oensdags en Des Dingsdag Donderdags en Vrijdags,'«morgeus ten 8 ure Zaturdags, morgens ten 8% na aankomst der stoomboot van ure, na aankomst van dep eersten Breskens. trein uit 's Hage. De diligence zal van Zierikze< 1 »/a u,,r naileafvaait der stoom boot van Rotterdam naar Vlissitigen van Vlissiugen naai Rot er- dam uu» na dc afvaart $der stoomboot rijden. 2 ]lt pet 3 76 3Vt 4 M 96% 104S/4 5 5 s 104 lu 97% 4 »73/8 4 5 76'A 5 77 89% 3 42 3 38'% 4 4 25% 6"?,6 i 45% PaiJZBN OKR 8FF£ OTEN TB AMBTBI1D A» deo 8 Junjj 1857 Nederland Werkelijke schuld •dito dito Amortis. syndic. Werkelijke schuld Rusland. bij Hope 1798 1810 dito- 1828/1829 bij Stieglitz. 5. leen. dito betaalb. Amsterdam bij Hope' bij Stieglitz. dito Cert, van ass. Poolscbe schatkistb. Oostenrijk. Metalliekeu Nationale rente Amsterdam Melaliekcn Spanj«. Buitcnlandsch Binnenlamlsch Buitcnlandsch Cert, van coupons Portugal. Buitenlaudsch ROTTERDAM, 8 Junij. TARWE. Zeeuws. "Vlaams, en Overm. ruim aangevoerd en tot vorige prijzen vrij wel opgeruimd; goede en puike f 11,30 a 12, min dere f 8,50 a 11. ROGGE Zeeuws. Vlaams, en Overm. slap f 6,25 a f 7,10. GERSL' Zeeuws. Vlaams, en Overm. winter 10 c. hooger ffijjö a f 7,60, dito Zomer f 6,50 a f7,60. HAVER Zeeuws Den. Inl. Korte f 3.70-a f 4,70 dito Lange f 2,70 a f 4,20. ERWTEN Zeeuws. Groene slap f7,20 a f8,20. PAARDEBOONEN 20 c. hooger f6,'a f7. Van MEEKRAP werd heden weinig geveild <eu bleven de prijzen onveranderd. LONDEN, 5 Junij. KOFÏTJ. Plant. Ceylon vast, RIJST fiaauw. SUIKER. Voor Ruwe is de vraag zeur levendig. 232>te STAATS-IiOTEHIJ Vijfde klasse, 10de Lijst. No,'SI40en 16982, ieder 1000, no. 2183, 4023 en 11354 ieder 400no. 43 en 13671 ieder/200, no. 1653, 2989, 3159,4160,5497, 6442, 8663 9616 10469 11748, 11792, I 1946, 12077 17001, 18305, 18483, en 195.36 ieder 100. tide Lijst. No. 732 25,000 no. 7276 ƒ5900 no. 12712 1500, no. 1801 en 2091 ƒ1000, no. 16, 1010, 6702 en 7113 ieder ƒ400; no. '2457, 3878, 7558 cn 19564 ieder ƒ200 no. 669 2194 2385 2416, 5454, 7919, 8340, 9241,9300, 16107, IÖ787, 17352, 17827 en 19649 ieder ƒ100. ©etroiiwd A.V.D.STELD Brouwershaven en den 1 Junij 1857. T. HOCKE. Tot kennisgeving aan Familie Vrienden en bekenden TOO MB O O T ITAD ZIKHIKZSS gedurende de maand JUNIJ, Van 7,ierikzee Woensdag 10, 's midd. Vrijdag 12, 's morg Zondag 14, Van Rotterdam. Donderdag 11, 's morg. 7 u, Zaturilag 13, 8% Zondag 14. 1L o De Heer W. DIJKMAN, te Ouwerkerh t&w*—zal den 16 Junij 1857, des namiddags ten 5 ure, in de Herberg van T. Kooiman te EUemeet beproeven AAN TE BESTEDEN: H?t Slaopen van eene bestaande en het Bouwen van eene nieuwe WUiVIWGr, bij den Ii.orenmoIeu te Eikerzee, velgen! ongemaakt Be stek en Teekeiiing. Bestek en Teekening liggen in bovengenoemde Herberg ter inzage van af Donderdag den IJunij. De Aanwijzing in loco zal op den dag der Besteding, des middags om 12 ure geschieden. Inlichtingen zijn te bekomen bij den Bouwkundige den Heer J. K. 1,-ABlUJN, aan den hoek van Ouwerlierk. OPENBARE VERKOOPING op Vrijdag den 19 Junij 1857 ten 10 ure des voormiddags op het Kam- perlandsche Veer Gemeente Wissenkerke Eiland Noord - Bevelandteil huize van A. BIIOERSE aldaar, van ongeveer I5S BSiiiidtrs zeer zwaar -en gtezoud KtfOi.X lAI) TE VELDEin den in het vorige jaar bedijkten Sjiie- rïugpolder In perceelen zooals die op het veld zijn afgebakend en dagelijks zullen worden aangewezen. De Borgen der Koopers zullen in Nederland wo nende en bekende solicde personen moeten zijn. Informaliën en Kaarten te hekomen bij den Heer L. van der MOER Notaris te Colijnsplaca en bij den Opzigter des genoemden Polders M. van EIEREN te Kamperland. I t tell sta ds-drukker IJ van DE beven X, DE vos,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1857 | | pagina 2