mmm stum
zeetijd»
vëuvoeihiidmlen
BEU11S, iMliRTBEHlTO1 E XL
KOOLZAAD TE VELDE
4
0 P
AANBESTEDING.
jegr,
Mel
lezer
der I!
een g
diend
leger.
Ratte
Bcvet
pen i
postc
verlii
l.e
den
en v;
sten
toen
I
liij i
der
twi
geh
cud
cha;
te
eerl
ilen
wel
wet
zin
ten
gen
gel-
en
we
dat
hu
laf
g-e
wi
on
xc\
da
do
mc
tel
mi
ev
lij
da
re
so
Zl
v<
hi
iv.
Vt
\i
21
la
hi
di
k
21
a
•li
1
r
2
s
s
1
1
2
i
1
ilige onvoorzigti'gheid geheel van zijn gezigtsvermogen
is berooid. Hij werd n. 1. door een metselaar meteen
troffel kalk in de oogen geworpen, waardoor de door
schijnende de elen der oogen geheel zijn onvatbaar
geworden, om lichtindrukken op te vangen.
Men schrijft uit Groningen van 5 Junij. Bij het instituut voor
doofstommen alhier komen van lijd tot tijd aanvragen in tot opneming
van doofstommen die reeds te oud ziju om met de overige kweeke-
liugen, zonder nadeel voor dezete wovden opgevoed en die dan
ook volgens de wet der inrigting, niet meer mogen worden aangeno-
meu terwijl onder de kinderen welke jaarlijks worden geplaatster
zich steeds eenigen bevinden die reeds veel vroeger hadden kunnen
worden toegelaten. De eerstbedoeldeu blijven dan in den regel, door
een onvergeeflijk verzuim der over hen gesteldengeheel verstoken
van onderwijs en geraken veelal tot den bedelstafde laatsten lijden
door het langdurig ongebruikt laten hunner geestvermogens in hunne
ontwikkeling eene schade, welke nimmer, ook bij een voortgezet ver
blijf op het instituutgeheel kan worden ingehaald. Ook vau deze
komen daardoor velen in het vervolg ten laste der armbesturen. Het
is bedroevend datterwijl het. liefdadig instituut alhier voor allen
armen zoowel als rijken, open staat, nogtans zoo vele voor ont
wikkeling vatbare doofstommen geheel of gedurende hunne beste leer
jaren van onderwijs verstoken blijven. Naar onze meening is het de
pligt van plaatselijke besturen, van godsdienstleerarcngeneesheeren
ja, van iederen menschenvriend, om ouders of voogden van doofstomme
kinderen die zij in hu/ine gemeenten in hunne praktijk of waar
ook aantreffen, opmerkzaam te maken op de schoone gelegenheid,
welke er is, om hunne kinderen te doen opvoeden en onderwijzen
hen daartoe aan te sporen en hun den weg aan te wijzen, dien zij
daartoe moeten inslaan en die zelfs voor de diepste armoede openslaat.
Eene aangifte van het bestaan van een zoodanig ongelukkig kind
bij de directeuren der departementen van het instituut, of bij de
hoofd-directeuren zeiven is geuoegzaam om de noodige inlichting
van wat er verder vercisclit wordt te ontvangen. Ten allen tijde
al is het kind ook nog ver beneden de jaren van opneming kan
deze aangifte 'geschieden het instituut verliest het ongelukkige voor
werp dan niet uit het oog, maar neem het kind op zooeïra het
den vereischten ouderdom heeft 'bereikt.
Ten gevolge eener verandering, welke gekomen is in de wet van
het instituutbegint voortaan de jaar-cursus met de maand Augus
tus. In dit jaar kunnen opgenomen worden de kinderen welke ge
boren zijn in de jaren 1842 tot en met 1848 terwijl ook jongere
kindereu wel tot het onderwijs toegelaten, maar nog niet in het
kosthuis kunnen geplaatst worden. Eene spoedige opgave is wegens
de nabijheid van den nieuwen cursus, allezins wenschelijk.
Het doel van dit schrijven is, om vooral de aaudacht der plaatselijke
besturen, en verder van allen, die eenigen invloed kunnen uitoefenen,
op deze zaak te vestigen en hunne medewerking in te roepen. Wij
hopeu, dat de Nederlandsche dagbladen dit artikel overnemen opdat
het doel des te beter worde bereikt. (Grou. Cour)
BUITENLAND.
SUITS CHUANS
"Ketjlen 6 Junij. Joost van clen Vondel, de grootste
dichter der Nederlanden in de 17de eeuw, Holland's
Shahespeareis gelijk men weet, in 1587 te Keulen
geboren. Men is thans te welen gekomen, dat hij in
de Waisengasse [Plalca Orplianormnin de oude immu
niteit van bet St. Gereongeslicht het levenslicht aan
schouwd heeft. Men tracht nu nog het buis te ontdek
ken, ten einde het door een gedenksteen te onderschei
den waartoe door eenige vereerders van den ver
maarden Nederiandschen dichter het plan gevormd is.
JONGSTE TIJDINGEN.
.Marseille 7 Junij. Alhier zijn tijdingen ontvan
gen nit Konstantinopel, waarin gemeld wordt, dat de
sultanten gevolge van de uitputting der schatkist,
besloten heeft eene belasting te heffen van de Israëli-
ten en Christenen, van eiken ouderdom, ten bedrage
•van 32 piaster per hoofd, waarvan alleen zij, die mili
tairen zijn, zullen vrijgesteld worden. Helbedragvan
twee jaren is bij wijze van vooruitbetaling geëischt.
De oogst in de Levant aan den Donau in Algerië
en Italië is zeer gunstig. Degranen dalen te Marseille,
ofschoon de aanvoeren nog onbeduidend zijn.
Vervolg
Hiertoe zal het noodig zijn dat ik vooraf even den
loop der zaken schetsdie eene spoorweg onderne
ming tot stand brengen. Wanneer een of meer onder
nemers, het handelsverkeer tusschen twee plaatsen of
twee rijken eenigen tijd hebben nagegaanen zij
eenigzins met zekerheid de hoeveelheid personen, die
reizen, en waren die verzonden worden, kennen en
zij begrijpen, dat dit verkeer, door versnelde gemeen
schap nog kan toenemen, en genoegzaam zal zijn, om
de kosten der exploitatie te dekkenvragen zij aan
de regering vergunning, om die plaatsen, of rijken,
door eene spoorlijn te verbindendeze bekomen heb
bende zoeken zij het noodige geld aan zoodanige on
derneming toch zijn verbazende kosten verbonden
welke het onmogelijk maken, dal enkele particalieren
die bijeen brengengewoonlijk verkoopen de eerste
ontwerpers, dan ook hunne concessie aan groote ban
kiershuizen, of credit maatschappijen, wier invloed
en naam op de groote geldmarkt van genoeg gewigt
is om de zaak te doen gelukken deze verkregen, door
bekendmaking der gemaakte berekeningen de aan
dacht van het publiekop het voordeel dat uil de on-
derncming Je trekken is i steunen die berekeningen
nu blijkbaar op gronden en is het te behalen voordeel
aanmerkelijkdan worden spoedig genoeg personen
gevonden die hun geld willen afslaan om den weg
tot stand te brengen, onder voorwaarde dat zij later de
voordeelen die hij zal afwerpen zullen genieten
en ten einde zulks te kunnenerlangen zij bewijs van
hunne gedane stortingen welke hewijzen aanueelen
worden genoemd en of op naam staan of wel ook
eenvoudig aan toonder luiden.
Wanneer men nu deze aandeelen of de winst, die
zij later afwerpen belastgeeft dit voor de eigenaars
vermindering van rentedit zoude nu bij de reeds
beslaande spoorlijnen aangemerkt kunnen worden
als een verlies, dat elke nieuwe belasting na zich
sleeptvoor het ontwerpen van nieuwe lijnenzal het
echter een zeer groot bezwaar zijn. Komen er toch
te gelijker lijd uit verschillende landen twee ontwer
pen aan de geldmarkt, die gelijke winst Leo.en,
doch waarvan het eene geheel vrij is terwijl hel an
dere eene vaste, of evenredige schatting zal moeten op
brengen; dan zal de geldmarkt zich dadelijk tot het
eerste wenden want de vrijdom van belasting, maakt
werkelijk de aandeelen zoo veel meer waard het
tweede zal niet, of wel eerst na verloop van langeren
tijd tot stand komen, omdat het kapitaal eerst zoekt
of er geen andere plaatsing mogelijk is, waarbij meer
der winst kan bedongen worden. Het ontslaan van
nieuwe middelen van versneld verkeer wordt dus
door zoodanige belasting weerhouden; zoodanige mid
delen zijn voor het algemeen voordeelig; elke belem
mering derzelvc en dus, zooals ik reeds zei:1e de be
lasting op de aandeelen, is nadeelig voor het algemeen
belang en zij zoude dit vooral zijn, voor ons land,
waar nog zoo weinig spoorlijnen zijn waar nog zoo
veel behoefte aan nieuwe snelmiddelen bestaat.
De belasting zoude ook zeer onregtvaardig kunnen
drukken; herhaaldelijk wordt bij de aanprijzing van
inkomsten-belastingen gezegd, dat zij zoo makkelijk
zijn dit is ook echter spoediger gezegd dan bewezen
en zal ook niet waar zijn zoolang de mensehen niet
zoodanige trap van volmaaktheid bereikt hebben dat
zij zeiven vrijwillig datgene van hun inkomen afzon
deren wat de schatkist daarvan hebben moet, zoolang
die gelukstaat niet bereikt is, zal er altijd een gedeelte
zijn, dat gelegenheid vindtbij elke belasting een ge
deelte of het geheel te ontduikendit zal ook hier
zijn leg de belasting op de aandeelen en hunne over-
dragtmaar de aandeelen in blanco, of aan toonder'?
deze kunnen tienmaal aan anderen overgedragen
worden, zonder belasting; terwijl die op naam, door
hunne overdragt op de registers getroffen worden is
dat billijk Leg dan de belasting op de winsten maar
dan vraag ik u wat is winst natuurlijk het dividend,
maar men behoeft geen groot vreemdeling in derge
lijke zakente zijn, om te wetendat rekeningen van
dergelijke onderneming zoodanig kunnen ingerigt
worden; dat de grootste winstverlies schijnt, is de
winst belast men zal haar door dit middel ep de
jaarlijksche rekeningen, zoo klein mogelijk doen voor
komen en bij huishoudelijke administratie haar later
verdoelen is dit billijk
Maar geven de spoorwegaandeelen zooveel winst?
ook dit geloofik niet zoo spoedig men mag vooraf
zoo naauwkcurig mogelijk berekenen hoeveel reizi
gers vee, en goederen men vervoeren zat de. onder
vinding logenstraft die berekeningen niet zelden, en
dan heeft men minder ontvangsten, dan geraamd is
nu mag de rekening een overwinst van twee millioen
aanwijzen het kan daarom toch slechts een geringe
intrest zijn van de vele millioenen die de daarslelling
van den weg gekost heeft. Maar wat wanneer de on
derneming geen winst maar verlies geeft zooals de
stoomboot op de Ooster-Schelde deed waren daar de
aandeelen belast geweest dan zoude men betaald heb
ben over eene waarde die niet bestond zoude dat
billijk of regtvaardig geweest zijn bij accijnscn of
brandstoffen of andere verbruiks-voorwerpen betaal
ik nietzoo ik het belaste voorwerp niet gebruik, zoo
ik geen genot heb, maar dan zoude ik welligt moeten
betalen van mijn verlies, is dat regtvaardig
Maar de belasting zoude ook onregtvaardig zijn
omdat het een stuk zoude wezen der inkomsten belasting
dat slechts een soort inkomsten zoude treffen, A. zal
10,000 in schepen B. gelijke som op hypotheek,
enC. in spoorwegactien beleggen is het nu regtvaardig
te noemen wanneer op bet eind van hel jaar A. en
B. niets behoeven te betalen terwijl C. een gedeelte
zijner winst aan de schatkist moet afstaan. Wil men dein-
komsten-belasting; goed, ook hare gebreken zullen spoe
dig genoeg tevoorschijn komen, maar men neme ze dan
geheelniet een stuk van dit en een beetje van daten
men zoeke zoowel in plaatselijke als in het groote staats
bestuur alleen die mannen te behouden of te brengen
van wie men overtuigd is dat zij door spaarzaamheid,
de lasten zullen veriigtcn en niet, zooals helaas op te
vele plaatsen, gelukkig niet in deze door nn'teloote
uitgaven, die lasten tot ongehoorde hoogte opdrijven
zullen. Zoo zal men beter voor het volk zorgen dan
hei steeds op zijne lasten, zijne bezwaren te wijzen,
zonder het opmerkzaam te maken op het vele goede
dat er nog bestaat. Ten slotte nog een woord over de
loonen in Nederland. O.
Vervolg hierna).
Zieihkzee 8 Junij. Binnengekomen de Ned. kof
Cornelia, kapt. H. E. Slasse, met lijnzaad van Konings
bergen voor Dordrecht.
Brouwershaven 5 Junij. Binnengekomen Fairy
Queen kapt. J. Corser van Swansea Jane en Sophie,
kapt. J. Levis van New-Port beide naar Dordrecht
6 dito, Olivier van Noord, kapt. F. Guijt Jr. van Ba
tavia naar Botterdam 8 dito. Lellies kapt. W. E.
Bell, van Callao Janlinu kapt. C. J. Boon, van San-
tona James kapt. W'. Chinrie, van St. Davids alle
drie naar Rotterdam en Uitgezeild 6 dito. Stad Dord
recht kapt. J. H. Stuit van Dordrecht naar Londen,
Nederland kapt. F. Ruijter van Rotterdam naar
Boston.
(llIENST TUSSGHEI1 MlDDELBUllC RN ROTTERDAM. j
fan MiddelburgVan Rotterdam.
r v a a n t om
Woensdag 10, 'j morg.
Donderdag 1t.
Vrijdag 12.
Zalurdag 13,
5'/2 i
5ya
5V2
5",
Woensdag 10, '«morg. 10%
Donderdag 11, 10"/2
Vrijdag 12, 10
Zatuniag 13, 's roidd 12
De diligence al vau Zierikitee I '/3 uur na de afvaart «Ier Muoin
boot van Botterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar
RoUeniani geiijk met de afvaart der stoomboot rijden»
(iHJiNST TUSSUURN V LiSNIINCKN RN ROTTERDAM.)
Vm Vlissiugen Van Rotteidam
Des Maandags v\ oensdags en Des Dingsdag Donderdags en
Vrijdags,'«morgeus ten 8 ure Zaturdags, morgens ten 8%
na aankomst der stoomboot van ure, na aankomst van dep eersten
Breskens. trein uit 's Hage.
De diligence zal van Zierikze< 1 »/a u,,r naileafvaait der stoom
boot van Rotterdam naar Vlissitigen van Vlissiugen naai Rot er-
dam uu» na dc afvaart $der stoomboot rijden.
2 ]lt pet
3
76
3Vt
4 M
96%
104S/4
5
5
s
104 lu
97%
4
»73/8
4
5
76'A
5
77
89%
3
42
3
38'%
4 4
25%
6"?,6
i
45%
PaiJZBN OKR 8FF£ OTEN TB AMBTBI1D A»
deo 8 Junjj 1857
Nederland Werkelijke schuld
•dito dito
Amortis. syndic.
Werkelijke schuld
Rusland. bij Hope 1798 1810
dito- 1828/1829
bij Stieglitz. 5. leen.
dito betaalb. Amsterdam
bij Hope'
bij Stieglitz.
dito Cert, van ass.
Poolscbe schatkistb.
Oostenrijk. Metalliekeu
Nationale
rente Amsterdam
Melaliekcn
Spanj«. Buitcnlandsch
Binnenlamlsch
Buitcnlandsch
Cert, van coupons
Portugal. Buitenlaudsch
ROTTERDAM, 8 Junij.
TARWE. Zeeuws. "Vlaams, en Overm. ruim aangevoerd en tot
vorige prijzen vrij wel opgeruimd; goede en puike f 11,30 a 12, min
dere f 8,50 a 11. ROGGE Zeeuws. Vlaams, en Overm. slap f 6,25
a f 7,10. GERSL' Zeeuws. Vlaams, en Overm. winter 10 c. hooger
ffijjö a f 7,60, dito Zomer f 6,50 a f7,60. HAVER Zeeuws Den.
Inl. Korte f 3.70-a f 4,70 dito Lange f 2,70 a f 4,20. ERWTEN
Zeeuws. Groene slap f7,20 a f8,20. PAARDEBOONEN 20 c. hooger
f6,'a f7.
Van MEEKRAP werd heden weinig geveild <eu bleven de prijzen
onveranderd.
LONDEN, 5 Junij.
KOFÏTJ. Plant. Ceylon vast, RIJST fiaauw. SUIKER. Voor
Ruwe is de vraag zeur levendig.
232>te STAATS-IiOTEHIJ
Vijfde klasse,
10de Lijst. No,'SI40en 16982, ieder 1000, no.
2183, 4023 en 11354 ieder 400no. 43 en 13671
ieder/200, no. 1653, 2989, 3159,4160,5497, 6442,
8663 9616 10469 11748, 11792, I 1946, 12077
17001, 18305, 18483, en 195.36 ieder 100.
tide Lijst. No. 732 25,000 no. 7276 ƒ5900
no. 12712 1500, no. 1801 en 2091 ƒ1000, no. 16,
1010, 6702 en 7113 ieder ƒ400; no. '2457, 3878,
7558 cn 19564 ieder ƒ200 no. 669 2194 2385
2416, 5454, 7919, 8340, 9241,9300, 16107, IÖ787,
17352, 17827 en 19649 ieder ƒ100.
©etroiiwd
A.V.D.STELD
Brouwershaven en
den 1 Junij 1857. T. HOCKE.
Tot kennisgeving aan Familie Vrienden en bekenden
TOO MB O O T
ITAD ZIKHIKZSS
gedurende de maand JUNIJ,
Van 7,ierikzee
Woensdag 10, 's midd.
Vrijdag 12, 's morg
Zondag 14,
Van Rotterdam.
Donderdag 11, 's morg. 7 u,
Zaturilag 13, 8%
Zondag 14. 1L
o De Heer W. DIJKMAN, te Ouwerkerh
t&w*—zal den 16 Junij 1857, des namiddags ten
5 ure, in de Herberg van T. Kooiman te EUemeet
beproeven AAN TE BESTEDEN:
H?t Slaopen van eene bestaande en
het Bouwen van eene nieuwe
WUiVIWGr, bij den Ii.orenmoIeu te
Eikerzee, velgen! ongemaakt Be
stek en Teekeiiing.
Bestek en Teekening liggen in bovengenoemde
Herberg ter inzage van af Donderdag den IJunij.
De Aanwijzing in loco zal op den dag der Besteding,
des middags om 12 ure geschieden.
Inlichtingen zijn te bekomen bij den Bouwkundige
den Heer J. K. 1,-ABlUJN, aan den hoek van
Ouwerlierk.
OPENBARE VERKOOPING op Vrijdag den 19
Junij 1857 ten 10 ure des voormiddags op het Kam-
perlandsche Veer Gemeente Wissenkerke Eiland
Noord - Bevelandteil huize van A. BIIOERSE aldaar,
van ongeveer
I5S BSiiiidtrs zeer zwaar -en gtezoud
KtfOi.X lAI) TE VELDEin den
in het vorige jaar bedijkten Sjiie-
rïugpolder
In perceelen zooals die op het veld zijn afgebakend
en dagelijks zullen worden aangewezen.
De Borgen der Koopers zullen in Nederland wo
nende en bekende solicde personen moeten zijn.
Informaliën en Kaarten te hekomen bij den Heer
L. van der MOER Notaris te Colijnsplaca en bij den
Opzigter des genoemden Polders M. van EIEREN te
Kamperland.
I t
tell sta ds-drukker IJ van DE beven X, DE vos,