ZEETIJDINGEN
HE1II1S, MAUKTIIIiRIGTEN ES?,
ADYEKTEiNTIEN
BUilliELIJKE STAND TE ZIEH1KZEE
t
f
KOOLZAAD TE VELDE
I
L-s
,egri
elheb
lezer
der Hi
een g(
diend
leger.
Rat le
gcrec
pen z
postei
verlic
1-0
den
en ve
sten
toeni
D
bij c
dert
twit
gehi
oud>
chat
te v
eert
den
wel
wee
zin
ten
gen
geh
•en
wel
dat
•hui
laa
gei
wit
ont
xe t
daT
doc
mo
teli
mij
•eve
lij'
da
C
re j
SOf
zii
-ve
hu
na
er
ve
VS
2'3
lai
toe
de
lie
zi<
ar
tof
n i
c
c(
Ti
w
ki
Of
w
ja
id
lij
n
z<
si
St
vi
k
b
zi
d
v
d
E
onbeduidend, maar de prijzen der aldaar beschikbare
kalm en die dergenen welke leverbaar zijn dalende.
Op den spoorweg tusscben Straatsburg en Parijs
zijn twee Ireinen legen elkander gestoolen waarbij
vier beambten van den spoorweg het leven verloren
hebben en achl passagiers gekwetst zijn.
Te Louisville had een vreeselijk volksrumoer
plaats gegrepen wegens het vrijspreken van 4 negers
beschuldigd van moord de gevangenis werd met kanon
beschoten de gevangenen werden naar buiten gehaald
en drie derzelve opgehangen de vierde maakte zich
zeiven van kant.
Uit Mexico had men dd. 29 April vernomen,
dat de opstand in Sonora zorgwekkend werd de re
gering had 4009 man tegen de insurgenten afgezunden.
O n O O T-B BITTANNIZS
Volgens ide daarvan opgemaakte staten heeft het
totaal der lot hiertoe bekend geworden schipbreuken
gedurende de maand Mei 92 bedragen. In Januarij
beliep het 286, in Februarij 205, in Maart 209, en in
April 168; zoodat men reeds van I960 schipbreuken in
dit jaar kennis draagt.
JONGSTE TIJDINGEN.
Bern 4 Mei. De bondsraad heeft den zaakgelas
tigde te Parijs het bevel gezonde.i om over een han-
delstractaat met Perzie te onderhandelen.
Volgens reglstreeks ontvangen berigten zijn de
ratificatien van het lusschen Engeland en Perzie geslo
ten tractaatden 2 Mei te Bagdad uitgewisseld.
Vervolg
De Amerikanen, geldmakers bij uitnemendheid,
hebben eene geliefkoosde spreuk tijd is geld,'' die
ons op eens de waarheid doet zien van net aange
voerde, dat spoorwegen voor bet algemeen voor-
deelig zijn; de winkelier toch, die Ouitsche of Fransche
fabrikaten verkoopt moet over elke bezending, de
vraehlloonen omslaan en elk artikel daarin doen dra
gen met andere woorden door de koopers zicb die
vraehlloonen doen terugbetalen wanneer hij nu zijne
waarin één a tw ee dagen van de plaats der afzen
ding bij zich in huis kan hebben terwijl het vervoer
vroeger langs den waterweg, minstens 2 weken aan
hield, dan zal hij ook minder aan vracht behoeven te
betalen immers er is minder dagwerk toe noodig ge
weest. Is hij in zoodanig artikel de cenige handelaar
in zijne woonplaatsdan kan hij zijne waren even
duur houdende die winst voor zich behouden in dit
geval wordt hij alleen gebaat nogtans zonder direct
nadeel van het algemeen zijn er echter meer winke
liers in dezelfde artikelen op eene plaats, dan zal de
neringzucht hen spoedig nopen den prijs hunner ar
tikelen met zooveel te verlagen als zij thans minder
aan vraehlloonen uitgeven, het publiek kan met minder
geld zich evenveel als vroeger aanschaffen hij eiken
inkoop doet het dus, bij vroeger vergeleken, eene be
sparing (het houdt geld over), en die besparing dat
voordeelheeft het te danken aan den spoorweg de
versnelde wijze, waarop liet artikel onder zijn bereik
kwam. Dien invloed had tol hiertoe elke spoorweg -
elke stoombootondernemingook de Zceuwsch-Lim-
bnrgsche zal dien uitoefenen. Een ander voordeel
zal hij vooral opleveren, een voordeel, dat de schrijver
zelf opnoemt; hij zegt: «men zal het geheele jaar
«door, zoowel's winters als zomers handel kunnen
«drijven de werkman zal dus het geheele jaar door
geld kunnen verdienen en niet zoo als thans een ge
deelte van het jaar gedwongen zijn ledig te loopen en
zonder verdienste le zijn juist als hij door het
■strengste jaargetijde de meeste behoeften heeft. Ten
derde kan het niet anders of zoowel aan de uiteinden
als op de plaatsen, waar de weg langs loopt, worden
hetzij nieuwe 'expeditie-kantoren opgerigtof wel de
bestaande handelshuizen uitgebreid hiertoe is, zoo-
we! van klerken uit den burgerstand als van jwerk-
lieden, meerderen voorraad noodigvoeg hier nu nog
hijdat in het bedoelde artikel ook al erkend wordt
het voordeel van nieuwe betrekkingen (van aardwer-
ker en wegwacktertot stationchef toe waardoor
honderden in de gelegenheid zullen komenom op
andere wijze dan thans, in hun onderhoud te voorzien;
en de slotsom zal wezen, dat men willens en wetens
blind of wel ter kwader trouw moet zijn zoo men
de menigte wil wijs maken dal versnelde middelen
van vervoer, als stoomhoolen en spoorwegen, voor
het algemeen nadeelig zijn.
Maar men heeft ook gedreigd met dat groole spook,
den uitvoer van vee, deze zoude vermeerderen en
•daardoor alles duurder worden. Ook dit is een argu
ment, dat spoedig wederlegd kan worden, door hetgeen
de schrijver er zelf van zegt, »l)e veestapel in Schou
wen en geheel Zeeland zal verbeterd worden juist
dalis het voordeel van denuitvoer; de landlieden ziende
dat het voordeel geeftvee aan te kweeken en te
mesten leggen er zich op toe om meerder maar
ook om beter vee le erlangen. Er wordt meer gelet op
de hoedanigheden der voortplantende dieren en men
geeft zich meerder moeite om kalveren, die men vroe
ger bij de geboorte aan de arbeiders gaf, omdat men
genoeg vee mpende le hebben groot te brengen en
opgeschiklen ouderdom te verkoopen. Wanneer er nu
in Schouwen meer vee is, dan voor tien jaar hel geval
was, dan zijn er ook stellig meer werklieden noodig
om dat vee te verzorgen de uitvoerof het vooruil-
zigt daarop, verschaft dus aan meerder handen werk
aan meerder monden broodmaar ook niet alle bees-
'en worden uitgevoerd en velen blijven als slagtvee
in dit eiland dit heeft men gezien aan de ossen die in
de maand April door den slagter de Vos geslagt zijn
en waarvan in den Nieuivsbode van 8 April gezegd wordt
dat één pond van znlk een beest, heler is dan twee
ponden van een ander; en dit gezegde is geen adverten-
tiebluf maar een gewone nieuwstijding de hoop op
verkoop ten uitvoer, had den vorigen eigenaar, zoo
danige wijze van vetten doen aannemen, dat zijn vee
dubbel zoo goed als dat van een ander deed worden
en daar bet vleesch van die ossen, niet voor het dub
bele van den prijs van ander vleesch verkocht is heb
ben de koopers een werkelijk voordeeldat zij zonder
den veehandel niet zouden gehad hebben: eindelijk de
waarde van het vee, wordt niet uitgevoerd daar de
kooplieden deze aan de landbouwers betaald hebben
en wanneer de landbouwers in Schouwen goede in
komsten hebben, worden zij immers in staal gesteld
om den neringdoende burgerstand van Zierikzee te be
gunstigen en dat er des donderdags nog al eens een
enkel sommetje door hen in stad gelalen wordt, zal
men niet kunnen ontkennen
De schrijver van het artikel van 6 Mei komt in het
nummer van den Nieuwsbode van 20 Mei jl. niet zoo
zeer op de zaak terugdan wel, dat hij er zich van af
maaktd»or te zeggen dat hij de zaak aan het oordeel
van het publiek over laat. Tot aanprijzing van hel door
hem aangegeven denkbeeld om spoorwegaclien te be
lasten (op de andere door mij opgegeven punten
komt zed. niet terug) zegt hij, dat zoo hij dwaalt, de
lompe Franschen dan ook dwalenik heb nu zeer
veel eerbied voor de Fransche natie, wanneer liet aan
komt op behendighciditoeren of om aardigheden te
zeggen maar op het stuk van belasting, wetgeving,
al zeer weinig de ondervinding heeft geleerd, dat zij
zeer dikwijls op dit punt, grof dwaalden en niet zel
den, om dat zij onberaden toegaven aan de eischen van
hel kwalijk liegrepen eigen belang de vraag van deze
of gene lak van nijverheid om bescherming; dit ar
gument van X bewijst niets want als men in plaats
van «Franschen Hollanders zetdan kan men het
even goed in Amerika gebruiken om de voortreffe
lijkheid der aceijnsen aan le prijzen men heeft in
Frankrijk die belasting ook niet ingevoerd om eene
andere te vervangen maar als geheel nieuw middel.
Overigens dwaalt X wanneer hij denktdat eene
verplaatsing van belastingen het volk, of volgens hem
alleen den Werkenden stand verligten zal; neen dit kan
alleen gehaat worden door geheele afschaffing van
middelen. Men heeft dit duidelijk kunnen zien, in
de afschaffing van den gemaalaccijns, de geheele af
schaffing ten behoeve van het Rijk werkte gunstig op
alle plaatsen, doch de plaatselijke belastingen, die men,
als equivalent voor de te missen opcenten, hier en daar
ingevoerd heeft, werken zeer nadeelig op neringdoen
den en arbeiders, en zeer natuurlijk, wat vroeger alle
ingezetenen van zulk eene plaats opbragten wordt
thans door een deel gedragen en dit deel zoekt of
door spaarzaamheid dat is, door minder uitgaven die
anders in het publiek kwamen; of door verhuizing,
dal meerdere terug te krijgen of zich van die uilgaaf
te ontslaan.
En het is uit dien hoofde, dat ik zeide dat het com
munistisch is, wanneer men der menigte wijsmaakt,
dat hel regtvaardiger is spoorwegactien dan steen
kolen of turf te belasten. Mat zoodanige belasting ook
geheel tegen het belang van het algemeen is, hoop ik
mede aan te toonen. O.
(V~ervolg hier na).
Zierikzee, 4 Junij. Binnengekomen: Marinus en
Gertruida, kapt. H. de Vries met verwhout en koffij,
van Caijes voor Zierikzee.
Te St. Thomas aangekomen 9 Mei, Cadzamlria, kapt.
de Ruyter van Lissabon. Vertrokken 25 April van
Porto Gabello Westenscliouwen kapt. Boon naar
Hamburg.
Brouwershaven 4 Junij. Binnengekomen Stad
Dordrecht, kapt JH. Stuit, van Londen naar Dordrecht
en Nederland, kapt. T. de liuyler, van Rotterdam naar
Boston gesleept per stoomboot.
A r V A A R T S s B
•TOOmBOOT
TAS ZICRIKZII
gedurende de maand JUNIJ.
V«re Zierikzeefan Rotterdam.
Zondag 7, 's midd. Zaturdag 6, 's inorg. 5
Maandag 8, 1 Maandag 8. 5
Woensdag 10, 1 j Dingsdag 9, 6
(dienst tussghkn middelburg en uottrhd am.)
fare Middelburg» Vare Rotter dam.
Zaturdag 6, 's morg
Zondac 7.
Maandag 8,
11 i
11 l/a
11«/,
Zaturdag
Zondag
Maandag
6, 's morg.
7,
8,
8V,
RV,
9
PHIJSBN D8R SFFEOTKW X* AHIT1IEO&91
de* 4 Junij 1857
Nederland Werkelijke schuld
2 V» pet
dito dito
Amortis. syndic.
Werkelijke schuld
llusUii'd. bij Hope 179S 1816
dito 1828/1829
hij St'iegflit'z. 5-. leen.
dito het tia 1 brast#rdai
hij Trope
hij Stieglitz.
dito Cert, van ass.
Poolsche schatkist!)
Oostcnrijl Metallicken
Nationale
rente Amsterdam
Metalieken
Spanje. P.uitenlandsch
Binnenlandse!)
Bnitenlandsch
Cert, van coupons
Portugal. Bnitenlandsch
MIDÖBWPjtllJZEM VAK DE VOlGEWDi
ADTIRBLEK TE ZIERIKZEE
v.ro den 4 Junij 1857.
c.35
3
3 Vj M
4
5;
5 n
o
757/s
ï)(i
iorV4
K'T'V,
y«'/fc
4
87
4
6
86-y,
f
7GV16
77'/,,;
2v,
8
W1/!»
41'"/,
3
37"/i8
1'4 I
24'y 6
s
*5*8
Oude Tarwe 1855
Nieuwe Tarwe 1856
Afwijkende dito
2 - Zomer dito
Ordinaire dito
Rogce
Winter-Gerst
Zomer-düo
Haver
De iïed. Mudde.
00.00
- 12.25
- 0 0')
- lt.00
- 1') 5')
- 7.25
- 7,25
- 7.00
- 3 50
De \td.
Paarde boonni
Wifte dito
Bruine dito
Graan we Erwten
Gtonie dito
Gele dito
Knol zaad
Zaai-Lijnzaad
Slag-l.ijiizaad
MARKTFR. DER WEEEKRAP TE ZlBRsïiiEKB
van den 4 J
unij 1857.
TEELT
1KS6
Twee cn een, 1ste kw blank
31 00
a
32,00
3! GO
Twee en een initldelbat-e dito
- 30 «0
a
1 6
Tweeeneen. mindere dito
- 29 50
a
o
o
Een en een 1ste kw. blank
- 31 50
a
32.60
O
Een eu een middelbare dito
- 30.50
a
31 00
Een en een. mindere dito
- 29 5:)
a
30 00
Onberooftle1ste kw., blank
- 31,50
a
32 00
Onberoofdemiddelhaie dito
- 30.5'»
a
31,60
Onberoofde, mindere dito
- 27.00
a
30 00
i
a
0 00
t.
I
a
0.00
G,
~*r
Mudfte
1 6 75
11.50
- 9 50
- o.oo
- 7 50
- 0,00
- oo.oo
- 00.00
00,00
van 29 Met tot en met 5 junij 1857.
Geboren
Een zoon van II. Lcgmans en P. van der Geer.
Een zoon van P. Besuijen en C. Hollestelle.
Een zoon van C. L. Kloeken D. de Bruijne.
Eene dochter van M. M. Bartels en A. Huson.
Een zoon van J. J. Trouwen van den linde.
Een zoon van T. van Aken en J. C. Zegers.
Een zoon van J. Hoogerheide en P. Berrevoels.
Overleden
A. Hillebrand, oud 8 maanden dochter.
M. Welling, oud 53 jaar, wed. van J. Compiel.
C. de Vriendt oud 65 jaar, wed. A. Janse.
232,te BTAATI-IOrERII.
f'ijfde klasse
8ste Lijst. No. 4298, 7823 en 13381 ieder f 1009;
no. 4621,7561, 8621 en 12705 ieder 400; no.
4858, 10042, 10718 en 12215 ieder 200; no. 216.
1056, 4787, 4860, .5321, 6919, 7999, 8790, 10098,
10598, 11149, 15029, 16797 en 1998 ieder 100.
9de Lijst. No. 9467 151)0, no. 3173, 376(i, 5313.
5995, 6287, 12951) en 17269 ieder 1000 no. 2778.
8080, 8544, 12180 en 12998 ƒ400 no. 881, 31 17,
6608,9514,12752, 12801, 16134, 10160, 16209,
16637, 16092 en 16696 ieder ƒ200 no. I 69. 1820,
2392,3246, 3942,4538, 5811, 7797, 7920; 8882,
10269, 10934, 12702 en 15661 ieder 100.
De diligence zal van Zierikzee 1 '/a uur na de afvaart der stoom
boot van Rotterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar
Rotterdam geiijk met de alvaart der stoomboot rijden.
(DIENST TUSSGBBN VL18SINGEN EN ROTTERDAM.)
Van Vlissinge».
Des Maandags oensdags en
Vrijdags, 's morgens ten 8 ure
na aankomst der stoomboot van
greskens.
De diligence zal van Zierikzee l'/a uur na de afvaart der stoom
boot van Rotterdam naar Vlissingen van Vlissingen naai Rotter
dam a uui na de afvaart der stoomboot rjjden.
Van Rotterdar
Des Dingsdag, Donderdags en
Zatnrdags, morgens ten 8''9
ure, na aankomst van deneersten
trein uit 's Hage.
Getrouwd i
Av. d.STELD
Brouwershaven en
den 1 Junij 1857. T. HOCKE-
Tol kennisgeving van Familie Vrienden en bekenden.
Op heden overleed alhier in den ouderdom
van 51 jaren na een langdurig en smartvol lijden
onze beminde Vader, de lieer MATTHIJS PaLLUS
POLLEN diep betreurd door ons en verdere be
trekkingen.
Rotterdam P. .1. H. POLLEN
28 Mei 1857. Uil aller naam.
Dienemie deze lol algcmeene en bijzondere kennis
geving zoo binnen als buiten tlcze Stad.
Men is van meening (dag en uur nader te annon
ceren; op het Kamperlandsche Veer, in Noord-
Beveland publiek te verkoopen omtrent 158 Bun
ders puik WUTEIt-aOOI/MAD, aldaar
in den nieuw bedijkten Polder te Velde staande.
De Notaris Mr. C. van der LEK re
CLERCQ, zal, ten verzoeke van den Heer
B. LOCKER MOOLENBL'RGH na den afloop der
eerste veiling zijnde op 11 Junij aanstaande te ver
koopen Onroerende Goederen publiek verkoopen
Eene aanzienlijke partij WEI- en KANTGRAS en
KLAVER le Velde gelegen onder DuivendijkeBom-
menedeZonnenudre en Dreïschor, bij biljetten nader
omschreven.
ter stads-drdkkbru van db bbvbtf a. de vos,