ZEETIJDINGEN HE1II1S, MAUKTIIIiRIGTEN ES?, ADYEKTEiNTIEN BUilliELIJKE STAND TE ZIEH1KZEE t f KOOLZAAD TE VELDE I L-s ,egri elheb lezer der Hi een g( diend leger. Rat le gcrec pen z postei verlic 1-0 den en ve sten toeni D bij c dert twit gehi oud> chat te v eert den wel wee zin ten gen geh •en wel dat •hui laa gei wit ont xe t daT doc mo teli mij •eve lij' da C re j SOf zii -ve hu na er ve VS 2'3 lai toe de lie zi< ar tof n i c c( Ti w ki Of w ja id lij n z< si St vi k b zi d v d E onbeduidend, maar de prijzen der aldaar beschikbare kalm en die dergenen welke leverbaar zijn dalende. Op den spoorweg tusscben Straatsburg en Parijs zijn twee Ireinen legen elkander gestoolen waarbij vier beambten van den spoorweg het leven verloren hebben en achl passagiers gekwetst zijn. Te Louisville had een vreeselijk volksrumoer plaats gegrepen wegens het vrijspreken van 4 negers beschuldigd van moord de gevangenis werd met kanon beschoten de gevangenen werden naar buiten gehaald en drie derzelve opgehangen de vierde maakte zich zeiven van kant. Uit Mexico had men dd. 29 April vernomen, dat de opstand in Sonora zorgwekkend werd de re gering had 4009 man tegen de insurgenten afgezunden. O n O O T-B BITTANNIZS Volgens ide daarvan opgemaakte staten heeft het totaal der lot hiertoe bekend geworden schipbreuken gedurende de maand Mei 92 bedragen. In Januarij beliep het 286, in Februarij 205, in Maart 209, en in April 168; zoodat men reeds van I960 schipbreuken in dit jaar kennis draagt. JONGSTE TIJDINGEN. Bern 4 Mei. De bondsraad heeft den zaakgelas tigde te Parijs het bevel gezonde.i om over een han- delstractaat met Perzie te onderhandelen. Volgens reglstreeks ontvangen berigten zijn de ratificatien van het lusschen Engeland en Perzie geslo ten tractaatden 2 Mei te Bagdad uitgewisseld. Vervolg De Amerikanen, geldmakers bij uitnemendheid, hebben eene geliefkoosde spreuk tijd is geld,'' die ons op eens de waarheid doet zien van net aange voerde, dat spoorwegen voor bet algemeen voor- deelig zijn; de winkelier toch, die Ouitsche of Fransche fabrikaten verkoopt moet over elke bezending, de vraehlloonen omslaan en elk artikel daarin doen dra gen met andere woorden door de koopers zicb die vraehlloonen doen terugbetalen wanneer hij nu zijne waarin één a tw ee dagen van de plaats der afzen ding bij zich in huis kan hebben terwijl het vervoer vroeger langs den waterweg, minstens 2 weken aan hield, dan zal hij ook minder aan vracht behoeven te betalen immers er is minder dagwerk toe noodig ge weest. Is hij in zoodanig artikel de cenige handelaar in zijne woonplaatsdan kan hij zijne waren even duur houdende die winst voor zich behouden in dit geval wordt hij alleen gebaat nogtans zonder direct nadeel van het algemeen zijn er echter meer winke liers in dezelfde artikelen op eene plaats, dan zal de neringzucht hen spoedig nopen den prijs hunner ar tikelen met zooveel te verlagen als zij thans minder aan vraehlloonen uitgeven, het publiek kan met minder geld zich evenveel als vroeger aanschaffen hij eiken inkoop doet het dus, bij vroeger vergeleken, eene be sparing (het houdt geld over), en die besparing dat voordeelheeft het te danken aan den spoorweg de versnelde wijze, waarop liet artikel onder zijn bereik kwam. Dien invloed had tol hiertoe elke spoorweg - elke stoombootondernemingook de Zceuwsch-Lim- bnrgsche zal dien uitoefenen. Een ander voordeel zal hij vooral opleveren, een voordeel, dat de schrijver zelf opnoemt; hij zegt: «men zal het geheele jaar «door, zoowel's winters als zomers handel kunnen «drijven de werkman zal dus het geheele jaar door geld kunnen verdienen en niet zoo als thans een ge deelte van het jaar gedwongen zijn ledig te loopen en zonder verdienste le zijn juist als hij door het ■strengste jaargetijde de meeste behoeften heeft. Ten derde kan het niet anders of zoowel aan de uiteinden als op de plaatsen, waar de weg langs loopt, worden hetzij nieuwe 'expeditie-kantoren opgerigtof wel de bestaande handelshuizen uitgebreid hiertoe is, zoo- we! van klerken uit den burgerstand als van jwerk- lieden, meerderen voorraad noodigvoeg hier nu nog hijdat in het bedoelde artikel ook al erkend wordt het voordeel van nieuwe betrekkingen (van aardwer- ker en wegwacktertot stationchef toe waardoor honderden in de gelegenheid zullen komenom op andere wijze dan thans, in hun onderhoud te voorzien; en de slotsom zal wezen, dat men willens en wetens blind of wel ter kwader trouw moet zijn zoo men de menigte wil wijs maken dal versnelde middelen van vervoer, als stoomhoolen en spoorwegen, voor het algemeen nadeelig zijn. Maar men heeft ook gedreigd met dat groole spook, den uitvoer van vee, deze zoude vermeerderen en •daardoor alles duurder worden. Ook dit is een argu ment, dat spoedig wederlegd kan worden, door hetgeen de schrijver er zelf van zegt, »l)e veestapel in Schou wen en geheel Zeeland zal verbeterd worden juist dalis het voordeel van denuitvoer; de landlieden ziende dat het voordeel geeftvee aan te kweeken en te mesten leggen er zich op toe om meerder maar ook om beter vee le erlangen. Er wordt meer gelet op de hoedanigheden der voortplantende dieren en men geeft zich meerder moeite om kalveren, die men vroe ger bij de geboorte aan de arbeiders gaf, omdat men genoeg vee mpende le hebben groot te brengen en opgeschiklen ouderdom te verkoopen. Wanneer er nu in Schouwen meer vee is, dan voor tien jaar hel geval was, dan zijn er ook stellig meer werklieden noodig om dat vee te verzorgen de uitvoerof het vooruil- zigt daarop, verschaft dus aan meerder handen werk aan meerder monden broodmaar ook niet alle bees- 'en worden uitgevoerd en velen blijven als slagtvee in dit eiland dit heeft men gezien aan de ossen die in de maand April door den slagter de Vos geslagt zijn en waarvan in den Nieuivsbode van 8 April gezegd wordt dat één pond van znlk een beest, heler is dan twee ponden van een ander; en dit gezegde is geen adverten- tiebluf maar een gewone nieuwstijding de hoop op verkoop ten uitvoer, had den vorigen eigenaar, zoo danige wijze van vetten doen aannemen, dat zijn vee dubbel zoo goed als dat van een ander deed worden en daar bet vleesch van die ossen, niet voor het dub bele van den prijs van ander vleesch verkocht is heb ben de koopers een werkelijk voordeeldat zij zonder den veehandel niet zouden gehad hebben: eindelijk de waarde van het vee, wordt niet uitgevoerd daar de kooplieden deze aan de landbouwers betaald hebben en wanneer de landbouwers in Schouwen goede in komsten hebben, worden zij immers in staal gesteld om den neringdoende burgerstand van Zierikzee te be gunstigen en dat er des donderdags nog al eens een enkel sommetje door hen in stad gelalen wordt, zal men niet kunnen ontkennen De schrijver van het artikel van 6 Mei komt in het nummer van den Nieuwsbode van 20 Mei jl. niet zoo zeer op de zaak terugdan wel, dat hij er zich van af maaktd»or te zeggen dat hij de zaak aan het oordeel van het publiek over laat. Tot aanprijzing van hel door hem aangegeven denkbeeld om spoorwegaclien te be lasten (op de andere door mij opgegeven punten komt zed. niet terug) zegt hij, dat zoo hij dwaalt, de lompe Franschen dan ook dwalenik heb nu zeer veel eerbied voor de Fransche natie, wanneer liet aan komt op behendighciditoeren of om aardigheden te zeggen maar op het stuk van belasting, wetgeving, al zeer weinig de ondervinding heeft geleerd, dat zij zeer dikwijls op dit punt, grof dwaalden en niet zel den, om dat zij onberaden toegaven aan de eischen van hel kwalijk liegrepen eigen belang de vraag van deze of gene lak van nijverheid om bescherming; dit ar gument van X bewijst niets want als men in plaats van «Franschen Hollanders zetdan kan men het even goed in Amerika gebruiken om de voortreffe lijkheid der aceijnsen aan le prijzen men heeft in Frankrijk die belasting ook niet ingevoerd om eene andere te vervangen maar als geheel nieuw middel. Overigens dwaalt X wanneer hij denktdat eene verplaatsing van belastingen het volk, of volgens hem alleen den Werkenden stand verligten zal; neen dit kan alleen gehaat worden door geheele afschaffing van middelen. Men heeft dit duidelijk kunnen zien, in de afschaffing van den gemaalaccijns, de geheele af schaffing ten behoeve van het Rijk werkte gunstig op alle plaatsen, doch de plaatselijke belastingen, die men, als equivalent voor de te missen opcenten, hier en daar ingevoerd heeft, werken zeer nadeelig op neringdoen den en arbeiders, en zeer natuurlijk, wat vroeger alle ingezetenen van zulk eene plaats opbragten wordt thans door een deel gedragen en dit deel zoekt of door spaarzaamheid dat is, door minder uitgaven die anders in het publiek kwamen; of door verhuizing, dal meerdere terug te krijgen of zich van die uilgaaf te ontslaan. En het is uit dien hoofde, dat ik zeide dat het com munistisch is, wanneer men der menigte wijsmaakt, dat hel regtvaardiger is spoorwegactien dan steen kolen of turf te belasten. Mat zoodanige belasting ook geheel tegen het belang van het algemeen is, hoop ik mede aan te toonen. O. (V~ervolg hier na). Zierikzee, 4 Junij. Binnengekomen: Marinus en Gertruida, kapt. H. de Vries met verwhout en koffij, van Caijes voor Zierikzee. Te St. Thomas aangekomen 9 Mei, Cadzamlria, kapt. de Ruyter van Lissabon. Vertrokken 25 April van Porto Gabello Westenscliouwen kapt. Boon naar Hamburg. Brouwershaven 4 Junij. Binnengekomen Stad Dordrecht, kapt JH. Stuit, van Londen naar Dordrecht en Nederland, kapt. T. de liuyler, van Rotterdam naar Boston gesleept per stoomboot. A r V A A R T S s B •TOOmBOOT TAS ZICRIKZII gedurende de maand JUNIJ. V«re Zierikzeefan Rotterdam. Zondag 7, 's midd. Zaturdag 6, 's inorg. 5 Maandag 8, 1 Maandag 8. 5 Woensdag 10, 1 j Dingsdag 9, 6 (dienst tussghkn middelburg en uottrhd am.) fare Middelburg» Vare Rotter dam. Zaturdag 6, 's morg Zondac 7. Maandag 8, 11 i 11 l/a 11«/, Zaturdag Zondag Maandag 6, 's morg. 7, 8, 8V, RV, 9 PHIJSBN D8R SFFEOTKW X* AHIT1IEO&91 de* 4 Junij 1857 Nederland Werkelijke schuld 2 V» pet dito dito Amortis. syndic. Werkelijke schuld llusUii'd. bij Hope 179S 1816 dito 1828/1829 hij St'iegflit'z. 5-. leen. dito het tia 1 brast#rdai hij Trope hij Stieglitz. dito Cert, van ass. Poolsche schatkist!) Oostcnrijl Metallicken Nationale rente Amsterdam Metalieken Spanje. P.uitenlandsch Binnenlandse!) Bnitenlandsch Cert, van coupons Portugal. Bnitenlandsch MIDÖBWPjtllJZEM VAK DE VOlGEWDi ADTIRBLEK TE ZIERIKZEE v.ro den 4 Junij 1857. c.35 3 3 Vj M 4 5; 5 n o 757/s ï)(i iorV4 K'T'V, y«'/fc 4 87 4 6 86-y, f 7GV16 77'/,,; 2v, 8 W1/!» 41'"/, 3 37"/i8 1'4 I 24'y 6 s *5*8 Oude Tarwe 1855 Nieuwe Tarwe 1856 Afwijkende dito 2 - Zomer dito Ordinaire dito Rogce Winter-Gerst Zomer-düo Haver De iïed. Mudde. 00.00 - 12.25 - 0 0') - lt.00 - 1') 5') - 7.25 - 7,25 - 7.00 - 3 50 De \td. Paarde boonni Wifte dito Bruine dito Graan we Erwten Gtonie dito Gele dito Knol zaad Zaai-Lijnzaad Slag-l.ijiizaad MARKTFR. DER WEEEKRAP TE ZlBRsïiiEKB van den 4 J unij 1857. TEELT 1KS6 Twee cn een, 1ste kw blank 31 00 a 32,00 3! GO Twee en een initldelbat-e dito - 30 «0 a 1 6 Tweeeneen. mindere dito - 29 50 a o o Een en een 1ste kw. blank - 31 50 a 32.60 O Een eu een middelbare dito - 30.50 a 31 00 Een en een. mindere dito - 29 5:) a 30 00 Onberooftle1ste kw., blank - 31,50 a 32 00 Onberoofdemiddelhaie dito - 30.5'» a 31,60 Onberoofde, mindere dito - 27.00 a 30 00 i a 0 00 t. I a 0.00 G, ~*r Mudfte 1 6 75 11.50 - 9 50 - o.oo - 7 50 - 0,00 - oo.oo - 00.00 00,00 van 29 Met tot en met 5 junij 1857. Geboren Een zoon van II. Lcgmans en P. van der Geer. Een zoon van P. Besuijen en C. Hollestelle. Een zoon van C. L. Kloeken D. de Bruijne. Eene dochter van M. M. Bartels en A. Huson. Een zoon van J. J. Trouwen van den linde. Een zoon van T. van Aken en J. C. Zegers. Een zoon van J. Hoogerheide en P. Berrevoels. Overleden A. Hillebrand, oud 8 maanden dochter. M. Welling, oud 53 jaar, wed. van J. Compiel. C. de Vriendt oud 65 jaar, wed. A. Janse. 232,te BTAATI-IOrERII. f'ijfde klasse 8ste Lijst. No. 4298, 7823 en 13381 ieder f 1009; no. 4621,7561, 8621 en 12705 ieder 400; no. 4858, 10042, 10718 en 12215 ieder 200; no. 216. 1056, 4787, 4860, .5321, 6919, 7999, 8790, 10098, 10598, 11149, 15029, 16797 en 1998 ieder 100. 9de Lijst. No. 9467 151)0, no. 3173, 376(i, 5313. 5995, 6287, 12951) en 17269 ieder 1000 no. 2778. 8080, 8544, 12180 en 12998 ƒ400 no. 881, 31 17, 6608,9514,12752, 12801, 16134, 10160, 16209, 16637, 16092 en 16696 ieder ƒ200 no. I 69. 1820, 2392,3246, 3942,4538, 5811, 7797, 7920; 8882, 10269, 10934, 12702 en 15661 ieder 100. De diligence zal van Zierikzee 1 '/a uur na de afvaart der stoom boot van Rotterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar Rotterdam geiijk met de alvaart der stoomboot rijden. (DIENST TUSSGBBN VL18SINGEN EN ROTTERDAM.) Van Vlissinge». Des Maandags oensdags en Vrijdags, 's morgens ten 8 ure na aankomst der stoomboot van greskens. De diligence zal van Zierikzee l'/a uur na de afvaart der stoom boot van Rotterdam naar Vlissingen van Vlissingen naai Rotter dam a uui na de afvaart der stoomboot rjjden. Van Rotterdar Des Dingsdag, Donderdags en Zatnrdags, morgens ten 8''9 ure, na aankomst van deneersten trein uit 's Hage. Getrouwd i Av. d.STELD Brouwershaven en den 1 Junij 1857. T. HOCKE- Tol kennisgeving van Familie Vrienden en bekenden. Op heden overleed alhier in den ouderdom van 51 jaren na een langdurig en smartvol lijden onze beminde Vader, de lieer MATTHIJS PaLLUS POLLEN diep betreurd door ons en verdere be trekkingen. Rotterdam P. .1. H. POLLEN 28 Mei 1857. Uil aller naam. Dienemie deze lol algcmeene en bijzondere kennis geving zoo binnen als buiten tlcze Stad. Men is van meening (dag en uur nader te annon ceren; op het Kamperlandsche Veer, in Noord- Beveland publiek te verkoopen omtrent 158 Bun ders puik WUTEIt-aOOI/MAD, aldaar in den nieuw bedijkten Polder te Velde staande. De Notaris Mr. C. van der LEK re CLERCQ, zal, ten verzoeke van den Heer B. LOCKER MOOLENBL'RGH na den afloop der eerste veiling zijnde op 11 Junij aanstaande te ver koopen Onroerende Goederen publiek verkoopen Eene aanzienlijke partij WEI- en KANTGRAS en KLAVER le Velde gelegen onder DuivendijkeBom- menedeZonnenudre en Dreïschor, bij biljetten nader omschreven. ter stads-drdkkbru van db bbvbtf a. de vos,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1857 | | pagina 2