MH00R10LE
ADVEMMIEN
MTIJDIM
BliUllS, lAlIKTBERlfiTEN liMIt
DE HEBBERS El UITSPANNING,
BESCHOUWINGEN
Hllllfllllf,
met Huis, Erf en Gevolgen,
In de zuidelijke departeincnlen van Frankrijk
is in devoiige week ontzeUend veel sneeuw gevallen
en zijn verscheidene wegen, met name in dePyreneën
daardoor volstrekt onbruikbaar geworden, terwijl el
ders de scheepvaart ten eenenmale afgebroken is. Ook
te Havre viel laatstleden zondag buitengemeen veel
sneeuw.
Uit Marseille wordt gemeld dat aldaar de chef
van een aanzienlijk Grieksch huis in hechtenis is ge
nomen onder beschuldiging van cenc lading granen
te hebben laten assurerenniettegenstaande hij per
telegraaf reeds het berigt had ontvangen dat het schip
waarin die lading zich bevond vergaan was.
Men schrijft uit Konslaulinopel van "29 Januarij.
De porto beeft beslistdat de door de hospodars uit
gesproken verbanningen onwettig zijn en beeft de
vorstendommen alzoo weder voor de bannelingen toe
gankelijk gesteld.
Eene uit Oostenrijk ontvangen depêche meldtdat
de Donau-vorslendommen geheel doorde Oostenrijkers
zullen zijn ontruimd op den 2d Maart. Onmiddelijk
daarna zullen de Turken bet land weder bezetten.
Men zegt dal de Russische regering ecnige
reclamation beeft gedaan ten opzigte van papieren
welke onder de nalatenschap van de prinses von
Lieven gevonden zijn.
Gros Mornecene der voornaamste sleden
van Martinique, is den dag voor kersmis door een
hevigen brand geteisterd, waarbij eene menigte bui
zen en pakhuizen de prooi der vlammen is gewor
den en vele familien van alles beroofd zijn. De
wanhopige bevolking dwaalde tusschen depuinboopen
rond en zij die het voorregt hadden nog eene bete
broods te bezitten deelden die met de overigen. Men
schrijft den brand aan hel ontvlammen van zwavel
stokken toe die door een kind onvoorzigtig op een
zolder ontstoken waren waarna het vuur zich zoo
sterk naar alle kanten verspreidde dat aan geen blus-
schen te denken viel.
Eene depêche uit Madrid van gisteren zegt hoe,
volgens de dagbladen de gezamenlijke reis der ko
ningin en des konings naar Andaluzie stellig bepaald
blijft. HH. MM. zouden Madrid den 8 Maart ver
laten en den 25 April aldaar lerugkeeren.
Tc Madrid is sprake van de erkenning der cou
pons van de Engelsche schuld, doch van de regten
der houders van de uitgestelde schuld wordt niets
gemeld.
Volgens berigten uit Napels van den 3 dezer
had de moordenaar des aartsbisschop van Matera ver
klaard dat hij de Kerk wilde hervormenbij zijn
verboor en het getuigeverhoor bleek dat hij in zeer
overspannen toestand verkeerde. De Napelsche
regering had last gegeven de werken aan wegen
voor den spoorweg naar Rome zooveel mogelijk te be
spoedigen. Er was eene commissie benoemd om de
regtspleging in de provinciën te onderzoeken.
GHOOX - EHITTAWialEia.
Londen 6 Fehruarij. Van wege het departement
van oorlog is bevel gegeven, om een detachement
van 00 kanonniers onverwijld naar Hongkong te zenden.
Aan onderscheidene regementen is het bevel ge
zonden zich tot inscheping naar Oost-Indie gereed te
houden.
In de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 5 dezer leest
men het volgende stuk van Henri Page getiteld De
Luchtvaart uilgevonden. Na de inleiding vervolgt de
schrijver aldus
Na eeue studie van zes jaren en door den zamenloop van geluk
kige omstandighedenslaagde Gavarni er in om eene machine
te vervaardigen, alles bijeengenomenop 300,000 fr. te
staan kwam. Door middel dier machine hoopte hij zich in de
lucht in alle mogelijke rigtingen te kunnen bewegen maar hij bezat
gezond verstand genoeg om die hoop niet openbaar te maken voor
dat hij de zekerheid haddat zij te verwezenlijken ware.
„De toebereidselen tot de te ondernemen luchtreis werden gevolge-
lijk strikt geheim gehouden. Slechts vier personen waren in het ge
heim omdat zij Gavarni zouden vergezellen. Het waren 1. de graaf
de Plënvier die niet geaarzeld had het mecrendeel der voornoemde
kosten te bestrijden en die bovendien zijn kasteel en zijn park van
Ferrieresin het hart der provincie Sologne gelegen ter beschik
king van Gavarni had besteld 2. de heer Edouard Migeon leeraar
in de physische cn mathematische wetenschappen; 3.de heer Jules Fal
coner een aéronout, waarmede Gavarni in Schotland kennis maakte
en die alleenlijk van Glasgow was gekomen om de reis mede te ma
ken cn 4. de ondergeteekende die belast werd het dagboek der
reis te houdenom des gevorderd andere diensten te verrigten.
Een enkel woord over de machine zelvelaat ik hier voorafgaan.
Zij bestaat uit twee bolvormige, aan elkander verbonden ballons,
vervaardigd van batist bestreken met een driedubbele laag van
caoutchouc-vernis en ieder bevattende eene hoeveelheid van 100 ku
bieke meters zuiver waterstof-gaz. Het voortdrijvend vermogen wordt
verkregen door een gewijzigd soort van schroef, die tot aan het
.schuitje reikthetwelk bovendien voorzien is van beweegbaar roer,
van balein vervaardigd waarmede in alle rigtingen kan worden ge
stuurd. Gavarni laat zijn luchtschip opstijgen zonder ballast uit te
laten welk middel dan ook spoedig de hulpbronnen van den besten
ballon uitputten en cene lange reis onmogelijk maken moet. Het
•waterstof-gaz dat ontsnapt, wordt aangevuld door de toepassing van
'een scheikundig geheim des heeren Migeon en door middel van een
klein werktuig van ile -vinding van Givarni. Om neder te dalen
wordt het oude stelsel gevolgd men opent eene klep een gedeelte
gaz ontsnapt en de daling heeft trapsgewijze plaats.
„l)e afreis was bepaalt op den 15 Januarij onverschillig welke de
stand der atmosfeer zijn zoude. Na een onbijtwaarvan wij door
den staat van opgewektheid waarin wij verkeerden weinig gebruik
maakten werden de ballons gevuld en ten tien ure namen wij
plaats in het van teenen gevlochten schuitje dat op zeer gemakke
lijke wijs van zitbanken voorzien was. Op den bodem van het
schuitje legden wij onze mantels, eenige dekens en den noodigen
mondvoorraad neder welke laatste bestond uit verscheidene gebraden
vogels, drie hammen en eene collectie Bordeaux- en Champagnewijn.
Voorts werden in het schuitje ook onze instrumenten geplaatstzoo
•als het vorenvermclcle werktuig om waterstof-gaz te bereideneen
teleskoop, een barometer, een thermometer, een electrometer,$cen kom
pas een scheepsroeper, eenig touwwerk cn twaalf zakken met ballast.
Toen het oogenblik daar was riep Gavcrni de bedienden van
den graaf de Pleuvier die het luchtschip met moeite bedwongen met
kr achtige stem toe dat zij allen gelijktijdig los moesten laten en
ODmiddelijk stegen wij daarop met de snelheid van een kanonskogel
naar hoven. Onwillekeurig greep ik den arm van mijn buurman den
heer Falconer. Nimmer eene luchtreis gedaan hebbende doorliep mij
eene koude rilling van angst en schrik Mijne lotgenooten met uitzon,
dering van den Engelschen aeronautwiens koelbloedigheid geen oogen,
blik aan het wankelen werd gebragt waren evenmin als ik tegen die
vreeselijke gewaarwording bestand. Een kwartier ging voorbijzon
der dat de meest plegtige stilte door ons werdjafgebroken en zonder dat
Gavarni de werking der schroef beproefde. Zoodoende bereikten wij
eene hoogte van 4000 meters. De aanblik der aarde was toen onbe
schrijfelijk grootsch. We dreven naar het noordwesten. Steden en
dorpen verkregen liet aanzien van kinderspeelgoed en de rivier de Loire
die juist de stralen der zon weerkaatste, geleek bij uitnemendheid op
een gouden draad door een groen tapijt. Ten Zuiden ouderscheiddeu
wij Auvergue en Limousin. De valleijen waaruit dikke nevels opstegen
hadden het aanzien van nieren gevuld met grijs of blaauwachtig wit
water.
Wij hebben den wind tegen zeide Gavarni. Thans of nimmer
„is het oogenblik daar om mijne schroe f te beproeven. Tk zet tegen
„den wind in koers naar Algiers Mijne Heeren waar de maarscnalk
„Randon onze aankomst met ongeduld verbeidt
„Onmiddelijk wierp hij daarop het roer om en liet den hefboom
werken die de schroef in beweging bragt. Het reusachtig luchtge
vaarte bleef eenige seconden'onbewegelijkdaarna volgde het met de
gedweeheid van een goed afgerigt hand]5aard de rigting die zijn mees
ter het met krachtige baud aanwees. Leve Gavarni Leve Frankrijk
riepen wij driewerf vol geesdrift uit.
Teii 12 ure waren wij de Loire voorbij en zweefden boven dc dorre
Céveunes. De koude werd nijpend :zij steeg tot 18° beueden O. Wij
ondervonden allen eenige benaauwdheid op de hors thet hoofd werd
ons loodzwaar doch geen onzer had neusbloedingen of leed onder eenige
dier andere verschijnselen waarvan andere luchtreizigers gewagen.
„Ten 2 ure signaleerde Gavarni ''en streep aan den gezigteinder,
blinkende gelijk een stalen spiegel het was de zee. Het weder
bleef fraai; de koude nam niet toe, maar verminderde evenmin. Wij
hadden ons in onze mantels gewikkeld sloten ons zoo naauw mo
gelijk aaneen en verwarmden ons door eeuige glazen rum. Het
rooken moesten we uit voorzigtigheid laten.
„Ten 21/2 ure waren we Nimes voorbijlieten Marseille ter linker
en Cette en Toulon ter regterzijde liggen eu hadden toen de zee
onder ons. Gavarni besloot daarop wat gaz uit te laten ten einde
een lageren luchtstroom te bereiken en van de talrijke schepen op
gemerkt te kunnen wordendie de Middellandsche zee bedekten.
Werkelijk duurde het niet lang of de meesten hunner hadden ons ge
zien hetgeen allerwege aan boord 'blijkbaar de hoogst mogelijke ver
wondering baarde. Verschillende equipagiéu trachten ons te praaijen.
maar het geluid kon ons niet bereiken. Doormiddel van den teles
coop lazen wij duidelijk op den achtersteven van een rijksstoomschip
tien naam van Phlógéton. Wij bevonden ons toen nog slechts op
eene hoogte van 2500 meters. De luchtgesteldheid was aanmerkelijk
zachter iedere onaangename gewaarwording week diensvolgens en
wij onderhielden ons dan ook uitsluitend over de gewigtige gevolgen die
de nieuwe ontdekking hebben zoude. Ik zeide dat ik mij verheelde,
dat luchtschepen sleclit9 eene betrekkelijke hoogte konden bereiken
vermits men buiten onzen dampkring komende niets zou aantreffen
dan eene ledige ruimte.
„„Dat is eene dwaling riep Gavarnieene ledige ruimte
ware het niet gevolgelijk kon in de wereld geen ledige ruimte be
staan, indien ik sleehts het middel vind om een genoegzamen voor
raad lucht ter inademing mede te kunnen nemen dan dóe ik eene
reis naar de maan. Ja Lach maar Ik deel de meening van
Fontenelle en geloof dat alle aard- cn hemelligchamen bewooud zijn.
Naar het stelsel zelf der scheppingmoeten al de groote hemellig
chamen een ander doel hebben dan om ons een ontniefelijk verge-
zigt aan te bieden. Ieder hunner het is aau geen wijfel onderhe
vig heeft een eigenaardigen dampkringeven als wij dien hebben.
Indien ik alzoo eenmaal de eerste planeet bereikt hebdan hernieuw
ik mijn voorraad lucht en zet mijn loop naar eene andere wereld
voortik streef de sterren voorbij ik dring in het onmetelijke en
onbestemde ik bereik den troon van God.""
„Gavarni's oog vonkelde bij het uitspreken dier woordenzijn
hoofd was als met een stralenkrans omhuld ik dacht den Promet-
heus van voorheen te zien gereed om het hemelsch vuur te rooven
De hoovaardij op zijne uitvinding, mag Gavarni evenwél niet tot
Godslastering leiden. „Tot 'hiertoe en niet verder" zegt de Heilige
Schrift eu die woorden hebben betrekking zoowel op den mensch als op
de baren der zee. Voor Gavarni den troon des Heeren bereikt heeft
zal hem even als Prometheus de bliksem nedervellen
„De zon giug onder, en kleurde de golven der Middellandsche
zee in purperen gloed. Toen de zon onder wasnam de wind toe
en hadden wij veel te lijden van de vochtigheid. We strekten ous op
de banken uitwikkelden ons in onze dekkleederen en sliepen met
ons drieën in. De hartstogt der wetenschap belette Falconer een
oog te luiken. Wat Gavarni aanbelangthij waakte op het roer ge
lijk eerstijds Christophorus Columbus.
„Vrijdag 16 Januarij des morgens wekte ons de zegepralende
stem van Gavarni. „Op, mijne heeren ontwaakt 1 Wij zijn in het
gezigt van Algiers en zullen thans nederdalen.
Werkelijk bereikten wij zes minuten later weder de aarde op een mijl
afstands van Algiers. De ballons werden geledigd en opgerold en onder
vonden niet de minste beschadiging dank zij de welwillende hulp
onzer landgenooten die door de ongelooflijke tijding onzer aankomst
wakker werden geschud, en ons bij massa's te gernoet snelden. We
genoten de meest treffende gastvrijheid. Men wilde ons in zegepraal
door de stad dragen maar wij bedankten voor die onderscheiding en
gingen eenige rust genieten tijdens wij ons luchtschip aan de be
scherming van een piket Zouaveu touvertrouwdende inlanders vooral
waren uiterst nieuwsgierig om het van nabij te bezien. Z. Exc. de
maarschalk Randondrukte de hand van Gavarni in vervoering.
We bragten slechts dertig uren op Afrikaanschen bodem door. Zatur-
dags des middags ten 12 ure, stegen wij van het havenhoofd van Al
giers weder opwaarts ten aanzien van -eene ontelbare volksmenigte
wier toejuichingen ons in het luchtruim volgden. Onze terugreis ken
merkte zich door geene bijzondere gebeurtenis alleen zweefden we
sneller voort dan de eerste maal. Het was alsof de vaderlandschc
bodem het luchtschip aantrok.
„Zondagmorgen ten 4 ure 23 min., daalden wij op dezelfde plek
neder waarvan wij onze reis aanvaarddennamelijk op het weide
veld in het park van den graaf de Pleuvier!!"
paaiaiu
Rusland.
3»hj& ïïffkcïkïs tk ambt® 3&.3s aim
den 7'Februarij 1857
Bij het afdrukken dezes waren de posten nog niet aan.
Brouwershaven 8 Februarij. Binnengekomen.
Aurora kapt. H. Yaalman van Bordeaux naar Rot
terdam.
Werkelijke schuld
pet
633-4
dito dito
3
Amortis. syndic.
8»/t
-
Werkelijke schuld
4
95
bij Hope 179S 1S16
5
104'/,
dito 1828/1829
5
bij Stieglitz. 5. leen.
5 a
93 V*
dito betaalb. Amsterdam
bij Hope
i a
bij Stieglitz.
4 a
dito Cert, van ass.
6
Poolsche schatkist!).
4 a
Metallieken
5
7G-V,
Nationale
r.
78 V8
rente Amsterdam
S
17
Metalielcen
2'A a
39 l3'ie
Ruitenlandsch
8
40
Binnenlandsch
3 a
Buitenlandsch
1"4 a
23 "/in
Cert, van coupons
440 :c
Buitenlandsch
3 a
Spanje.
Portugal.
231ste STAATS—LOTERIJ
F ij f de klasse.
11de Lijst. No. 1155, 2293,6579. 17809 en 19481 ietier 1000,
no. 7179.11500; 13106, 13467, 14691 en 17366 ieder 400; no.
42154, 16456, 16908 en 18762 ieder f200 no. 122, 640. 2849,
5178 6762, 7125, 7439,7601, 7991 1259 Oen 16110 ieder f 100.
12de Lijst. No. 9107 en 194S7 ieder f 2000 no. 12545 f 1000
no. 10394 f 400 no. 2468, 3125 en 15152 ieder f 200; no. 3187;
6687, 8288, 8393, 12475, 14134, 15372,17157 en 19824 ieder f 100.
Heden beviel voorspoedig van eene BïoeEateP,
I. E. BUIJZK geliefde Echtgenoot van
Middelburg J. B. HARINGMAN,
4 Februarij 1857. Heel-en Verloskundige.
Heden overleed, na een langdurig lijden,
mijn hartelijk geliefde Fchlgenoot, ANTHON1E
LliTZËR in den ouderdom van 44 jaar mij zeven
Kinderen nalatende van welke de meeste te jong zijn
om hun verlies te beseffen.
Zierikzee N. de VOS Wed. Letzer.
den 6 Februarij 1857.
De Winkel zal op denzelfden voet worden
voortgezet.
i Heden overleed na een langdurig lijden
in den ouderdom van ruim 66 jaren na eene ge-
noegelijke echtvereenïging van bijna twee en veertig
jaren Mejufvrouw CaTHARINA VOOR DEN DAG
geliefde Echtgenoot van
Zierikzee F. OLIVIER.
7 Februarij 1857. Mede uitnaam mijner Kinderen
en Behuwd-Kinderen.
Eenige en algemeene kennisgeving
Voorloopig Berigt.
In den loop der maand April 1857 zal op nader te
bepalen plaats en dagin het openbaar ten ver
koop worden aangeboden
EEN KAPITALE STEENEN
staande en gelegen in de Gemeente van Eikerzee met
deszelfs comgsSeiess S»s's'9>iiraa,iis en kadastraal
bekend sectie B no. 1 298 en 300 ter inhouds-
grooltc van 79 Roeden 30 Ellen.
Inmiddels is dezelve mit tic haviti te. knop,
en is dezelve te bevragen ten Kantore van Jonkheer
W. M. H. de JONGE te Zierikzee alwaar nadere
inlichtingen gegeven worden.
Brieven Franco.
De Notaris D. Q. de JONGE van der
HALEN zalten verzoeke van zijn prin
cipaal op Maandag den 2 Maart 1857 des middags
ten 12 ure, in het Koffijhuis van den Heer B. H.
Harinck te Zierikzeepubliek presenteren te ver-
koopen
GENAAMD
Met Wap en van Schomven
met deszelfs welingerigte en logeable Woning cn
Herberg, talrijke en ruime STALLINGEN, waarvan
zeer velen in vaste huur zijn bij aidaar oprijdende of
uitspannende Landbouwers, afgesloten OPRID of
BERGPLAATS voor Rijtuigen en verdere gemak
ken, staande en gelegen op den Hoek van de Schouw -
sche Botermarkt, bij dé Balie of Veemarkt, te Zierikzee.
Zijnde nadere informatiën te bekomen ten Kantore
van den Heer J. G. BALen van voornoemden Notaris.
De Notaris Mr. C. van der LEK dk
CLERCQ residerende te Zierikzee, zal ten
verzoeke van zijne principalen op Woens
dag den 4 Maart 1C57 des avonds ten 6 ure ten
huize van W. G. Zandvoort te Zierikzee publiek
presenteren te verkoopeu Een extra ordinair
wel bezeild en nieuw gekoperd en kopervast
BARKSCHIP
met goeden en completen INVENTARIS genaamd
ELISABETH S JOUAKNA,
lang 34,75 Ellen wijd 5,79 Ellen hol 4,54 Ellen
gemeten op 4G6 Tonnen of 214 Lasten varende on
der Nederlandsche vlag en liggende thans te Zierikzee.
Bedoeld Barkschip is op nieuw bij Veritas geclas
sificeerd 3/t L 2 1 en het laatst voor de Neder
landsche Handel-Maaiscbappij binnengekomen den
17 Junij 1854.
Alles breeder bij billetten omschreven terwijl na
dere informatiën zijn te bekomen ten kantore van de
Wel-Ed. Heeren M. C. de GBANE en ZOON
te Zierikzee en van voornoemden Notaris.
Door S. OCHTMAN, Jz. alhier, is uitgegeven:
OVER EENIGE PDNTEN VAN
ONTLEEND AAN DE WET VAN 29 JUNIJ 1851
DOOR
J0WKH* IW* C. DE JONGE,
ADVOCAAT EN SECRETARIS TE ZIERIKZEE.
PpüJs 73 iceiit.
TER STADS—DR.DKK.ERU VAN DE ERVEN A.» DE VOS.