-HIDDBLBN sus, umm SEKi minder dan 1,200,000 fr. kostenwelk kapitaal in aandeden zal worden bijeengebragt. Het zal de be naming van Café Europeen krijgen, en een opper vlaktevan 1500 vierkante ellen beslaan. De groote zaal zal 700 vierk. ellen oppervlakte hebben behalve de bovengallerijen, de courantenzaal en verscheiden andere zalen, naar de verschillenden landaard der vreemdelingen ingerigt. Eene restauratie zal er tevens gehouden worden. Eene aan het gebouw toegevoegde brouwerij zal den eigenaar in staat stellen het bier tot de laagst mogelijke prijzen te leveren. De voornaamste kosten van inrigting zijn o. a. deze gazvcrlichting 10,000 fr. directeur 8000 fr. kok 3000 fr.chef der koffij kamer 3000 fr. bestuurder der brouwerij 31)00 fr. zes brouwersknechts 8000 fr.twee buffeljuffers 2000fr., boekhouder en kassier 2000 fr., enz. enz. Bovendien zullen er vijftien meisjes ieder in haar na tionaal kostuum bedienen. Een orgel van 80000 fr. zal in de grootste zaal geplaatst en de organist met 3000 fr. bezoldigd worden. Kortom de kosten worden op 226,800 fr. 's jaars geschaten de ondernemers reke nen op een zuivere jaarlijksche winst van 200,000 fr. Q K O O T-E I 1 TaSü I H Londen, 9 .Mei. Sedert dingsdagavond heerscht op de Engelsche kust een allervrceselijkstc stormwelke bereids vele onheilen heeft te weeg gebragt. De noord oostelijke wind beeft het water in den Theems boog op gestuwd en langs een groot gedeelte van de oevers dier rivier eene overstrooming te weeg gebragt. Nu alle hoop schier verdwenen is, om ooit weder iets te vernemen van de stoomboot Pacific is het niet onbelangrijk te vernemen, boe vele menschen met bet vergaan van dien bodem waarschijnlijk hel leven ver loren hebben. De equipage bestond uit 141 personen, voor meer dan de helft vaders van huisgezinnen. Bo vendien bevonden zich aan boord 44 passagiers, mee- rendeels Amerikanen. Het antwoord der koningin op het adres van de beide parlementshuizen is op het adres van de beide buizen medegedeeld. Beide huizen hebben ook met geestdrift ontvangen een voorstel der regering om den generaal Williams een jaarlijksch pensioen toe te leg gen van 1000 p. sterling en de waardigheid van baro net met den titel van sir WUliamsvan Kars. Lord Pan- mure heeft in het hoogerhuis en lord Palmerston in het lagerhuis voorgesteldeen votum van dankbetuiging te brengen aan bet leger, de marine en de militie. In het hoogerhuis sprak lord Derby de hertog van Cam bridge lord Cardigan lord Granville en lord Grey ter gunste der motie, in het lagerhuis roemde lord Pal merston hoogeüjk de diensten der land en zeemagt en bragt de heer D'Israeli grooten lof aan de dapper heid der Kussen. Beide huizen keurden het voorstel goed. Gisteren in den laten avond zijn de sluisdeuren van het West-Indische dok ten gevolge van het on verhoeds dalen des rivierwaters zoo plotseling bezwe ken dat alle in het dok liggende vaartuigen tegen el kander bonsden en veel schade leden, waarhij geluk- kiglijk geen menschenlevea verloren is gegaan. In weerwil van de herhaalde waarschuwin gen om op de spoorwegen het hoofd of de armen niet buiten de portieren te stekenwordt dikwerf door onvoorzigligen geen acht op die voorzorgsmaat regelen geslagen. Een vader van een huisgezin is het slagtoffer van dusdanige onvoorzigtigheid geworden James P. Williams bevond zich met zijne vrouw en zijn kind op den nachttrein tusschen Philadelphia en Pitts burg; toen men bereids twee uren had afgelegd, be merkte men dat zijn hoofd huiten het portier hing en dat eene zware bloedstorting plaats greeptoen men zulks gewaar werdwas de ongelukkige reeds over deden terwijl men niet weet waar bet ongeval heeft plaatsgehad. Zijne vrouw en zijn kind lagen op de zelfde bank te slapen waarop de ongelukkige was ge zeten en hebben er niets van gemerkt. Bij de watertlcctorea is nu ook een zout docter gekomen. Deze wil zijne patiënten metzout genezen. Hij wendt het uitwending aan en beweert dat bet zout eene even behoudende kracht heeft als men tot dusverre bij het inzouten opgemerkt heeft. Hethoudthetligchaam friscb. Inwendig gebruik bevrijdt het zout het bloed van koorts. Siet een woord de eenige medicijnilescb moet bet zoutvat zijn. De Aspimvall Courier bevestigt het vroeger mede gedeelde berigt der nederlaag van den Amerikaanschen vrijbuiter Walker. Zijn voornaamste officier aan bet hoofd van 400 man was nabij San José door 500 Costa- rieanen onder aanvoering van den generaal iWora v erslagen waarbij 20 Amerikanen waren gevangen genomen en doodgeschoten. Het zegevierende leger was op het punt om Nicaragua binnen tc rukken. De waarnemende president der republiek Costarica had eene proclamatie uitgevaardigd om deze heugelijke lijding aan de bevolking te verkondigen. De beslis sende slag was den 20 Maart geleverd. Men wist nog niet waar Walker was gebleven. Een dagblad der Yereenigde Staten behelstdat een klein meisje, Trask geheeten eenige dagen geleden te East-Boston gestorven is ten gevolge van overmatig touwtje springen zij bad zonder tusschenpoze» onge veer twee honderd bogton gemaakt, toen zij eensklaps ongesteld werd den volgenden dag was zij een lijk. H M bezoek in het glazen paleis op morgen zal zeer luisterrijk zijn zij zal derwaarts worden bege leid door eene eerewacht van niet minder dan 5t)0 strijders uit de Krim- Uil ouze havens vertrekken thans aanhoudend schepen om troepen cn materieel uit de Krim her waarts terug te brengen- In bet buis der gemeenten beeft do beer II. Ber keley kennis gegeven dat bij den 3 Junij verlof zoude vragen lot het indienen eener wet tot herroeping van de acte van Jacobus I tot onderdrukking der dronken schap, welke acte thans krachteloos en verouderd was geworden en die te doen vervangen door eene wet welke beter geschikt is om het beoogde doel tc leiden. Yerder werd een voorstel van den beer Dillwyne waarbij aan "de vredereglers volmagt gegeven wordt mannen ter zake van mishandeling hunner vrouwen ligchamelijk te straffen verworpen met 135 tegen 97 stemmen. Zoo als men weet heeft de kunst zich beijvert om de kippen van betnaar menschelijk inzien ver drietig broeijen te ontslaan door de kiekens door kunstmatige verwarming uit de eijerschaal te verlossen. Er loopen op dit oogenblik in vele streken kippen en hanen op die wijze ter wereld gekomen vrolijk en tierig op de boerenerven rond. 'tWas echter der kunst nog niet genoeg om dc kip van den last des broeijens te bevrijden een natuurkundige te Keulen heeft nu iets uitgevonden om haar te noodzaken al de eijeren die zij bij welwezen in vijf of zes jaren denkt te leggen in een saisoen to leveren. Daar haar carrière dan gesloten is kan zij haar leven onmiddeiijk eindigen in den middagpol. Aan het Parijsche dagblad la Presse wordt uit 's Hage geschreven Wij hebben dezer dagen in het instituut van ingenieurs eene zeer belangwekkende zitting gehad. De toehoorders, welke nog talrijker dan gewoonlijk opgekomen warenwenschten vurig den heer Conrad te liooren een der leden van de internationale commissie welke naar Egypte was gegaanom liet plan der doorgraving van de land engte van Suez te onderzoeken. De heer Conrad is bovendien naar ik geloof, de commissaris voor het Egyptische gouvernement hij de algeineene maatschappij die zich met de uitvoering van dit voor treffelijke plan belast heeft onder de leiding van den heer Perdmand de Lesseps. „Dc ridder Conrad heeft de resultaten der wetenschappelijke on- derzoekiugsreize, volbragt door de commissie waarvan hij voorzitter was, blootgesteld, en dc grondslagen van het schoone werk dat dc Roode zee met de Middellaudsche zee zal verhinden doen kennen. „Ik kan u niet zeggen welk genoegen dit hoeijend verhaal ver schafte van deze reis enkel iu het belang van de wetenschap en de beschaving ondernomen. De woorden van den ridder Conrad werden met de levendigste aandacht en de diepste stilte aangehoord. Vervol gens zijn de discussien begonnen en aan de vraagpunten ontbrak het niet. Daar dc door den heer Conrad, verdedigde rigtmg van het aan staande kanaal die is van Suez naar Peluse, werden hem vragen ge daan over de verschillende plannen die het kanaal van Suez naar Cairo en van Cairo naar Alexandrie zouden leiden. De heer Conrad had weinig moeite om al dc bezwaren en de moeijelijlcheden van de indi- rekte rigting aan te wijzen. Daar de uitstekende ingenieur het voor deel bezit op de plaats zelve geweest te zijn kon hij op de duidelijk ste en de meest afdoende wijze de keus regtvaardigen welke de inter nationale commissie gedaan heeft. Inderdaad is deze de eenige die uitvoerbaar is. „De andere rigtingen, door lieden uitgedacht, die nooit een voet in Egypte gezet hebben zijn niet anders dan als louter hersenschim men te beschouwen en leveren radikale onmogelijkheden op die geen ernstig onderzoek kunnen doorstaan. Deze zitting zal niet de eenige zijn en wij hopen dat de welwillend heid van den heer Conrad ons nog vele nieuwe medcdeelingen zal verschaffen. In ons land waar men niet ligt door geestdrift vervoerd wordtzou men niet kunnen gelooven welke symphatie deze edele on derneming van het scheepvaartkanaal van Suez opwekt. Wij zijn er bijna even levendige voorstanders van als gij, Eranschen het kunt zijn." Wij ontvangen zegt la Presse verder den volgenden brief van een koopman, die langen tijd in Engclsch-lndie gewoond heeft „"Vele in Indie doorgehragte jaren, zoowel in het binnenland als te Calcutta hebben mij in staat gesteld om hoogst gunstig over het plan te oordcelen, dat de heer de Lesseps voor de doorgraving van de land engte van Suez voorgesteld heeft. „De voordeelendie de handel er van trekken zalzullen zeker de grenzen verre overtreffen, die hij in een werk, voor eenigen tijd uitgegevenmedegedeeld heeftwant de handelsbeweging is geloof ikveel belangrijker dan zijne opgaven doen blijkendie en dit is verstandig eer te laag dan te hoog zijn geraamd. „Het kan nuttig zijn te weten dat de handelsbeweging alleen van Calcutta naar mijn oordeeldat op een lange ondervinding en her inneringen van den jongsten tijdnamelijk van December jl.steunt 1,500 000 tonnen voor Engeland de vereenigde staten, Frankrijk en de Europeschc havens beloopt. Ik spreek van de groote (den inhoud der schepen) en niet van hunne vrachtdeze laatste is voor de terug reis van l'ndie kompleetmaar dit is niet het geval bij de aankomst. „Het is misschien niet ongepast hier bij te voegen dat al de En gelsche en Amerikaansche schependie deze reizen doen, zeer groot zijnen ofschoon bijna voor hard zeilen gebouwd algemeen kan ik bevestigen dat zij een vierde en soms een derde meer houden dan hunne verklaarde tounenrnimte is. Ik heb voor mij dc opgave der handelsbeweging van de haven van Calcutta, volgens de dagbladen welke ik met iedere mail ontvang en ik voeg ze hierbijdaar zij van ecnig nut konden zijn. ARRIVEMENTEN. Van 9 tot 22 November, Engelsche schepen15 22 Nov. tot 8 Dee. 20 9 tot 22 Decemb. 25 22 Dcc. tot 9 Jan. 13 73 Gedurende dezelfde tijdvakken Amer. schepen.12 Fransche 23 108 85 Engelsche en Amerikaansche a 1200 ton 102,000 23 Fransche a 500 11,500 108 schepen voor 60 dagen 113.500 Uitmakende voor heen en terug in het jaar ongeveer 1,500,000 „Het is misschien aanmatigend van mijnen kaDt te zeggen dat ik deuk dat, om de ouderneming te volmaken, het gewcnscht zou zijn, dat eene sleepstoombootdienst tot stand kwame omde zeilschepen van het eene naar het andere einde van dc Roode zee te brengen. „Ilc heb deze zee vijf malen per stoomschip op- en afgevaren cn verzeker u dat het slepen er zeer nuttig zou zijn. „Indien de schepen moeten oploeven zullen zij minstens 14 a 20 dagen voor den afstand gebruiken somtijds zelfs meer terwijl zij met een sleepboot slechts S dagen zullen noodig hetben. „Een scliip van 1200 ton geldt welschip cn lading1,500,000 fr. waarvan de interest, over 10 dagen slechts meer dan 2000 fr. bedraagt. Het zou dan eene belasting zijn van 2 fr. 50 c. per ton en per pasa- gier waaraan de reeder zich gaarne zou onderwerpen. Deze sleepbooten zouden eene waarschijnlijke inkomst van 10 mili- lioen leverenhetgeen eene aanzienlijke winst bij die van het kanaal zou voegen. Ingeval men tot de stoomslepers overging zou het uit een ekono- misch oogpunt doelmatig zijn om op den halven afstand een station te hebben, waar zij ophielden om langs den andeven. weg terug te keeven." Zierikzee, 10 Mei. Binnengekomen de Engelsche brik Hinde, kapt. John Eineley van New-Castle mot steenkolen voor Schiedam. Den 8 dezer is te Liverpool gearriveerd het bark schip Drie Vrienden kapt. L. P. Anderson, van Manilla. Brouwershaven, 9 Mei. Binnengekomen: Stad Dordrecht kapt. J. H. Sluit, van Londen naar Dord recht. 10 dito Nancy kapt. J. Yamg, van New castle naar Botterdam. 11 dito Twee Gezusters, kapt. J. J. de Wilde, van Botterdam naar Batavia. Ary Schefferkapt.J, G. Kunst, van Dordrecht naar Ba tavia. Osiris kapt. W. H. Cramer, van Dordrecht naar Batavia. De 3 laatste gesleept per stoomboot binnendoor. Uitgezeild Twee Gezusters, kapt. J. ,1. de Wilde van Rotterdam naar Batavia. Ary Scheffer kapt. J. G. Kunst, van Dordrecht naar Batavia. A F V A a H T BEK 0TO OHB O OT tSHAÏÏ ESE&ISEZBÏ3 gedurende de maand MEI. Van Zierikzee Woensd 14, 's morg, 9 Vrijdag 16» 10 Zondag 18, 11 h3 Van Rotterdam. Donderdag 13, 's midd. 1 u Zatnrdag 17, 's morg. 4 Maandag 19, 4'/2 STOOEÏBOO T-ï> IEM3T TOSSCH8K middelburg zierikzee beugen op zoom (tholen) benevens van middelburg op antwerpen enz. Van Tholen Zaturdag 17, 's morg. 7 Dingsdag 20, Van M idd elb ur^g Vrijdag 16,'s morg 81'» Maandag 19, 1ÜV2 Van Middelburg Woensd. 14, 's morg. 7 Woensd. 21, 11*/, Van Antwerpen Doiulerd. 13, 's morg. 7V> Donderd. 22, 's midd. 12 (dienst tusschen middelburg en rotterdam.) Van Middelburg. Wan Rotterdam. Woensdag 14, 's morg. 7'/2u. Donderdag 15, 's morg. 5 Donderdagl3, 8 Vrijdag 16, -6 Vrijdag 16, 9'/2 Zalurdag 17, 6 De diligence zal van Zierikzee 1 */2 uur na de afvaart der stoom boot van Rotterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar Rotterdam gelijk met de afvaart der stoomboot rijden. (dienst tussgben vlissingen en 11 otterdam.) Van Vlissingen. I Van Rotterdam Des Maandags Woensdags en Des Dingsdag Donder dags en Vrijdags's morgens ten 8 ure Zaturdags, voormiddags HL2 na aankomst der stoomboot van ure, na aankomst der spoortrei- Breskens. nen aldaar. De diligence zal van Zierikze 1'/2 uur na de afvaart der stoom boot vanRotterdain naar Vlissingen van Vlissingen naar Rotter dam La uur na de afvaart der stoomboot rijden. E?RI J2&K3W DJ2E4 CÜB353" VS ASIBTERDABI den 10 Mei 1856 Nederland Werkelijke schuld dito dito Amortis. syndic. Werkelijke schuld Rusland, bij Hope 1798,1816 dito 1828/1829 hij Stieglitz. 5. leen. dito betaalb. Amsterdam bij Hope hij Stieglitz. dito Cert, van ass. Poolsche sehatkistb. Oostenrijk. Metallieken Nationale rente Amsterdam Metalieken Spanje. Buitenlandsch Binnenlandsch Portugal. Cert, van coupons Buitenlandsch 2 Va pet. 63'/8 3 75 '/t r 3V2 93'Vie 4 93 V2 5 102 V4 5 5 5 4 4 89 6 5 5 797',0 803, 5 ou 'jg s43/4 2'/2 3 40'/2 3 l l'/4 39'4/iq 3 45 Commissarissen der Zeeuwsche Brandwaarborg- Maatschappij gevestigd te Zierikzeebrengen bij deze ter kennis van dc daarbij belanghebbendendat op Donderdag den 22 dezer maand, des namiddags ten een ure ten Huize van den Heer F. J. yan OPPEN door hen en WEEïA.'aTWSSYSSi- SSSIttS* zal worden gedaan hunner Administratie over den jare 1856 mitsgaders Verslag van den gunstigen staat dezer Maatschappij en noodigen alzoo bij deze de Deelhebbers uit, om deze Vergadering met hunne tegenwoordigheid te willen vereeren. Commissarissen voornoemd Mr. C. van der LEK de CLERCQ vt. Op last derzelve De Secretaris JAC. S. BOEIJE. Hïe Stoomboot Stad, Wlissingem No. 2 zal van VLISSINGEN naar ROTTERDAM varen.': tSosuciag- tien» VA Meides morgens ten tïöni naps?en Daiig-strlag' <!e«» SflS Mei, des morgens ten twee aaa*e (en zulks in plaats van-Maandag den 19, des morgens ten 8 ure) terwijl de terugreizen VAN ROTTERDAM zullen plaats bebben(!fSaaBa«Sag' den 19 cn Hiisaggdag' den 20 beide dagen des voor middags ten BB ure S® min. Na den 20 blijft de dienst op dezelfde wijs als vroe ger geregeld. Voor een of twee Jufvrouwen biedt men te HUUR aan een zeer fraaije VOOR- en een ACHTERKAMER, met zeer ruime Alkoof en andere Slaapplaats, Kasten enz.ook kan men daarbij eene groote DROOGZOLDER tot gebruik bekomen benevens eene KELDER en meer andere dingen die- vereisebt mogten worden gelegen op de Oude Haven, te Zierikzee. Adres bij de Uitgevers dezer Courant ERVEN A. de VOS. TER STAUS-DRUKKF.RU VAN DE ERVEN A, DE YDS.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1856 | | pagina 2