MEZEMB COURANT. 1V.° 64. Zaturdag 10 Augustus. 1850. Woensdag en Zaturdag* NIEUWSTIJDINGEN. BUITENLAND. abosineMents-pbus Per drie maanden f 2,00. Franco per post f 2,15. Inzending der Advertdaags tevoren,'snamidd. vóór 4L ure. VERS CHÏifJSJT FHIJ3 ber abverte3htiem Gewone 15 cents de regel. Geboorte-Huwelijks— en Doodberiglen van 1-6 regels af 1 behalve hel Zegelregt, Wel hem die 't Vaderland meer dan siehself bemint ens. (Helmess.) Vervolg ïn n.° 57 hebben wij op geschiedkundige gron den bewezen, dat provincialisme de ontwikkeling van een vrijgevig handelstelsel in den Weg staat; dat monopolie doodt, doch daarentegen mede dinging levend maakt, enz. In n.° 58 onzer courant hebben wij de aard rijkskundige liggingde bewoners en hunne ge schiktheid voor de zeevaart beschouwd. Voor het tegenwoordige willen wij eens de on derscheidene zeehavens van ons rijk, meer in het bijzonder beschouwen; Als van zelve plaatsen wij op den Voorgrond de hoofdstad des rijks, het bloeijende en zoo inag- tige Amsterdam. Is deze stad door hare gunstige ligging het troetelkind van den Nederlandschen handelstand geworden? wij antwoorden, neen, want hare opkomst dagteekent van laten oor sprong; hare ligging, door middel van den Zee boezem de Zuider-Zee genaamdgemeenschap hebbende met de Noord-Zee, is waarlijk erbar melijk, doordien de droogte voor den mond van het IJ gelegenPampus genaamd,het binnenval len met volgeladen bodems onmogelijk maakt. De scheepskameelen of ligters van Bakker ver schaften den eigenaar het middel, om de schepen over gemelde droogte heen, in de havens der trot- sche hoofdstad binnen te voeren. Het Noord-Hollandsch Kanaal voorzag op eene betere wijze in deze moeijelijkheid voor den Ain- slerdamschen handel. Het Noord-Höllandsch Kanaaldoorloopende de provincie Noord-Hol land van den Helder of het Nieuwe Diep langs Alkmaar en Enkhuizenen komende bij Buiksloot vlak tegenover Amsterdam, op het IJ uit, door snijdt gemelde provincie ter lengte van 16 uren heeft 5 uitmuntende schutsluizenterwijl acht tien vlotbruggen de beide oevers met elkander in gemeenschap stellen. Het is een trotsch gezigt, dit moeten Wij gul bekennenschepen van de grootste soort midden door Noord-Holland te zien varen, en terwijl aan beide zijden van het Kanaalde nijvre landman zijnen oogst in de voorraadschuren bijeenbrengt, de schatten van andere oorden der wereldnaar de hoofdstad van Nederland worden overgebragt. De schepen worden van af den Helderdus ter lengte van 16 uren, naar Amsterdam, door mid del van paarden, opgesleept, omdat de menig vuldige bogten en kromtenWelke in dit kanaal aangetroffen worden, het zeilen onmogelijk maken. Zestien uren met een geladen schip te trekken is waarachtig geen'kleinigheid, zegge; geen' klei nigheid. Bij vriezend weder weet men de communicatie te herstellen door middel van eene zoogenaamde door-ijzing, of, duidelijker gezegd, eene doorza ging van het ijs in bovengenoemd kanaal, waar door de schepen ook in den winter de havens der IJ,-stad kunnen verlaten en zee kiezenallen ter lengte van zestien urenN. B. zestien uren lang het ijs doorzagenhet is een reuzenwerkeen jwerk om van te schrikken menige Rus die in de steppen van Siberie of Kamschatkade grootste koude tart, zoude het als eene onmogelijkheid beschouwen. Hoe weinig geschiktheid Amsterdam ook door zijne ligging voor den zeehandel aanbiedt, zoo kunnen wij haar toch den verdienden lof niet onthouden, ja, vinden ons genoodzaakt, den welverdienden wierook met kwistige hand toe te zwaaijen. Uitmuntende havens, dokken, sluizen, wer ven magazijnen voor den scheepsbouwhet we reldberoemde entrepot, de kweekschool voor dé zeevaartenz. Hulde aan u, Amsterdam, wat het zwaarste is moet hetzwaarste wegengeen stad in Nederland welke met u kan mededingen of eenigzitis ver geleken worden. Maar hoe bereikte zij dézè hoogtehoe werd zij, bij hare mingunstige liggingde tweede koop stad der wereld. Toen Alexander Farnkze Prins van Parma Landvoogd dér Nederlanden, Voor den Spaanscheu Koning Philips II, op het einde der I6"1® eeuw de magtige koopstad Antwerpen bemagtigde en hij den overwonnenen geerie vrijheid van gods dienstoefening Wilde toestaanvertrokken de voornaamste handelshuizen naar Holland en wel, om temeer gevrijwaard te zijn van het tooneel des oorlogs naar het afgelegene Amsterdam om des te veiliger en geruster te kunnen leven. Want deze stad kon minder door eene Spaansche vloot bereikt worden, dan de meer aan zee gele gene toenmaals bloeijendeZeeuwschekoopsteden; terwijl de Amsterdammers nog het bijzonder voor- regt bezitten, hunne stad van de landzijde onder Water te kunnen zetten. Eenmaal aldaar gevestigd ën de oorlog met Spanje daarbij een tijdperk van 80 jaren slepende blijvende, werd men van lieverlee aan de moèije- lijke plaatselijke ligging gewoonen Amsterdam werd was en bleef de kaartgevende stad aan ge heel Nederland. Hoe tochvragen wijen dit staaft onze stel ling, hoe zoudt gij gekomen zijn aan al uwen roem, grootheid en rijkdom, wanneer wij met Belgie vereenigd Waren gebleven? Zou uwe zuster, aan de oevers der Schelde gelegen, u den zeehandel niet afhandig gemaakt hebben dan wij willen geen doren in het vleesch stekenof u kwetsen met de vergiftige tong van den adder, en dus bij eene Vergelijking tusschen u en Antwerpen geené oude wonden doen bloedenwelke bij derzelver oprij- ting soms smartelijker zijn dan pas geslagene- tuige de revolutie Van 1830. Thans nemen wij van u afscheid en begeven ons naar uwe mededingster, de stad Rotterdam. Deze heeft door middel van de rivier de Maas 'gemeenschap met de Noord-Zeeen zoude dus regtsireeks hare ladingen uit zee in hare binnen havens kunnen invoeren, ware genoemde rivier Voor schepen van meer dan gewone grootte be vaarbaar dit is zij echter nietdaar de diepst- gaande schepen op de reede van Brouwershaven tot op eene zekere hoeveelheid moeten uitgelost worden, en daarna met sleepbooten naar de plaats hunner bestemming worden gébragt. Zijn de schepen echter eenmaal in de steden binnen, dan heeft Holland door zijn spoorwegen net, ten minste wanneer het dit voltooit, de beste gelegenheid ter wereld voor den transitohandel op Duitschïand, doch, wat'faet sporen betreft, hier voor zijn de Hollanders nog niet rijp. Daar Dordrecht en Schiedam aan dezelfde ziekte als Rotterdam laboreren zullen wij deze met stil zwijgen voorbij gaan Eindelijk staan wij op Zeeuwschen bodem en Willen op eenen anderen tijd de steden van dit gewest mede eens bezoeken, zijne natuurlijke iigging eninrigtingen voor het zeewezen beschou wen en daarbij tevens eene opgave voegen van de verbeteringenwelke hier tot gerijf van den handel zouden kunnen plaats hebben. N. B. Ver betering van havens en meerdere bedrijvigheid ter aanmoediging van de koopvaardijwij doen hier de vraag; zou men ie Zeeland geene on- der-afdeèling van de kweekschool voor de zee vaart kunnen vestigen en wat meer zegtzou men geen kweekschool voor matrozen in Zierikzee kunnen vestigen? de schrijver van dit artikel ge loofd dit met zekerheid. Zierikzéenaars doet gerust eenen doek voor de ooren want wij hebben het plan dezelve duch tig tè wrijven; maar zullen aan den anderen kant ook hendie zoo welwillend tot Zierikzee's welzijn werkzaam zijn den verdienden lof toezwaaijen. De ondergeteekendénKiezers, wonende te Zièrikzeé, roepen bij deze hunne Mede-Kiezers in dit District opom op Dingsdag den 13 Augustus aanstaande, des namiddags ten vier ure, eene Voorloopige vergadering bij te wonen, ten huize van den Koffijhuishouder B. H. Harinck alhier, ten einde zich te verstaan omtrent de keuze van één lid der Tweede Kamér en van tien leden voor de Provinciale Staten. Zierikzeeden 7 Augustus 1850. C. KOEVOETS, Wz. NV. C. de CRANE. S. G. NAUTA van der GRIJP. P. C. LANDSKNEGT. C. M. le SAGE ten BROEK. J. A. van der HALEN. J. N. BOOM. Q. de JONGE van der HALEN. DÜITSCEinAWI». Keulen 6 Augustus. Uit Stultgardt schrijft men dat Oostenrijk Beijeren en Wurlemberg overeenge komen zouden zijn in Sleeswijk-Holstein tusschen- beide te komen om een einde aan het bloedvergieten te maken. Men sprak van hel mobiel maken der troe pen en van eene aanstaande bijeenkomst der drie vor sten. Ook Hanover zou tot bereiking van genoemd doel medewerken. Volgens een ander berigt, uit Wennen ontvangen heeft de Oostenrijksche regering de Saksische en Ha- noversche uitgenoodigd Holstein tegen een vijande lijken inval te beschermen terwijl Oostenrijk de Main- linie dekken zou. Uit Petersburg schrijft men in dato 23 Julij het volgende Men begint zich hier bozig te houden inet den aanstaanden verjaardag der komst van Nicolaas op den keizerlijken troon. In de maand September aanstaande zal het 25 jaren zijn geleden dat de tegen woordige keizer zijn broeder Alexander opvolgde en

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1850 | | pagina 1