MEZEMB
COURANT.
1V.° 64.
Zaturdag 10 Augustus.
1850.
Woensdag en Zaturdag*
NIEUWSTIJDINGEN.
BUITENLAND.
abosineMents-pbus
Per drie maanden f 2,00. Franco per post f 2,15.
Inzending der Advertdaags tevoren,'snamidd. vóór 4L ure.
VERS CHÏifJSJT
FHIJ3 ber abverte3htiem
Gewone 15 cents de regel. Geboorte-Huwelijks— en
Doodberiglen van 1-6 regels af 1 behalve hel Zegelregt,
Wel hem die 't Vaderland meer dan
siehself bemint ens.
(Helmess.)
Vervolg
ïn n.° 57 hebben wij op geschiedkundige gron
den bewezen, dat provincialisme de ontwikkeling
van een vrijgevig handelstelsel in den Weg staat;
dat monopolie doodt, doch daarentegen mede
dinging levend maakt, enz.
In n.° 58 onzer courant hebben wij de aard
rijkskundige liggingde bewoners en hunne ge
schiktheid voor de zeevaart beschouwd.
Voor het tegenwoordige willen wij eens de on
derscheidene zeehavens van ons rijk, meer in het
bijzonder beschouwen;
Als van zelve plaatsen wij op den Voorgrond
de hoofdstad des rijks, het bloeijende en zoo inag-
tige Amsterdam. Is deze stad door hare gunstige
ligging het troetelkind van den Nederlandschen
handelstand geworden? wij antwoorden, neen,
want hare opkomst dagteekent van laten oor
sprong; hare ligging, door middel van den Zee
boezem de Zuider-Zee genaamdgemeenschap
hebbende met de Noord-Zee, is waarlijk erbar
melijk, doordien de droogte voor den mond van
het IJ gelegenPampus genaamd,het binnenval
len met volgeladen bodems onmogelijk maakt.
De scheepskameelen of ligters van Bakker ver
schaften den eigenaar het middel, om de schepen
over gemelde droogte heen, in de havens der trot-
sche hoofdstad binnen te voeren.
Het Noord-Hollandsch Kanaal voorzag op eene
betere wijze in deze moeijelijkheid voor den Ain-
slerdamschen handel. Het Noord-Höllandsch
Kanaaldoorloopende de provincie Noord-Hol
land van den Helder of het Nieuwe Diep langs
Alkmaar en Enkhuizenen komende bij Buiksloot
vlak tegenover Amsterdam, op het IJ uit, door
snijdt gemelde provincie ter lengte van 16 uren
heeft 5 uitmuntende schutsluizenterwijl acht
tien vlotbruggen de beide oevers met elkander in
gemeenschap stellen.
Het is een trotsch gezigt, dit moeten Wij gul
bekennenschepen van de grootste soort midden
door Noord-Holland te zien varen, en terwijl aan
beide zijden van het Kanaalde nijvre landman
zijnen oogst in de voorraadschuren bijeenbrengt,
de schatten van andere oorden der wereldnaar
de hoofdstad van Nederland worden overgebragt.
De schepen worden van af den Helderdus ter
lengte van 16 uren, naar Amsterdam, door mid
del van paarden, opgesleept, omdat de menig
vuldige bogten en kromtenWelke in dit kanaal
aangetroffen worden, het zeilen onmogelijk maken.
Zestien uren met een geladen schip te trekken
is waarachtig geen'kleinigheid, zegge; geen' klei
nigheid.
Bij vriezend weder weet men de communicatie
te herstellen door middel van eene zoogenaamde
door-ijzing, of, duidelijker gezegd, eene doorza
ging van het ijs in bovengenoemd kanaal, waar
door de schepen ook in den winter de havens der
IJ,-stad kunnen verlaten en zee kiezenallen ter
lengte van zestien urenN. B. zestien uren lang
het ijs doorzagenhet is een reuzenwerkeen
jwerk om van te schrikken menige Rus die in de
steppen van Siberie of Kamschatkade grootste
koude tart, zoude het als eene onmogelijkheid
beschouwen.
Hoe weinig geschiktheid Amsterdam ook door
zijne ligging voor den zeehandel aanbiedt, zoo
kunnen wij haar toch den verdienden lof niet
onthouden, ja, vinden ons genoodzaakt, den
welverdienden wierook met kwistige hand toe te
zwaaijen.
Uitmuntende havens, dokken, sluizen, wer
ven magazijnen voor den scheepsbouwhet we
reldberoemde entrepot, de kweekschool voor dé
zeevaartenz.
Hulde aan u, Amsterdam, wat het zwaarste is
moet hetzwaarste wegengeen stad in Nederland
welke met u kan mededingen of eenigzitis ver
geleken worden.
Maar hoe bereikte zij dézè hoogtehoe werd
zij, bij hare mingunstige liggingde tweede koop
stad der wereld.
Toen Alexander Farnkze Prins van Parma
Landvoogd dér Nederlanden, Voor den Spaanscheu
Koning Philips II, op het einde der I6"1® eeuw
de magtige koopstad Antwerpen bemagtigde
en hij den overwonnenen geerie vrijheid van gods
dienstoefening Wilde toestaanvertrokken de
voornaamste handelshuizen naar Holland en wel,
om temeer gevrijwaard te zijn van het tooneel
des oorlogs naar het afgelegene Amsterdam om
des te veiliger en geruster te kunnen leven.
Want deze stad kon minder door eene Spaansche
vloot bereikt worden, dan de meer aan zee gele
gene toenmaals bloeijendeZeeuwschekoopsteden;
terwijl de Amsterdammers nog het bijzonder voor-
regt bezitten, hunne stad van de landzijde onder
Water te kunnen zetten.
Eenmaal aldaar gevestigd ën de oorlog met
Spanje daarbij een tijdperk van 80 jaren slepende
blijvende, werd men van lieverlee aan de moèije-
lijke plaatselijke ligging gewoonen Amsterdam
werd was en bleef de kaartgevende stad aan ge
heel Nederland.
Hoe tochvragen wijen dit staaft onze stel
ling, hoe zoudt gij gekomen zijn aan al uwen roem,
grootheid en rijkdom, wanneer wij met Belgie
vereenigd Waren gebleven? Zou uwe zuster, aan de
oevers der Schelde gelegen, u den zeehandel niet
afhandig gemaakt hebben dan wij willen geen
doren in het vleesch stekenof u kwetsen met
de vergiftige tong van den adder, en dus bij eene
Vergelijking tusschen u en Antwerpen geené oude
wonden doen bloedenwelke bij derzelver oprij-
ting soms smartelijker zijn dan pas geslagene-
tuige de revolutie Van 1830.
Thans nemen wij van u afscheid en begeven
ons naar uwe mededingster, de stad Rotterdam.
Deze heeft door middel van de rivier de Maas
'gemeenschap met de Noord-Zeeen zoude dus
regtsireeks hare ladingen uit zee in hare binnen
havens kunnen invoeren, ware genoemde rivier
Voor schepen van meer dan gewone grootte be
vaarbaar dit is zij echter nietdaar de diepst-
gaande schepen op de reede van Brouwershaven
tot op eene zekere hoeveelheid moeten uitgelost
worden, en daarna met sleepbooten naar de
plaats hunner bestemming worden gébragt.
Zijn de schepen echter eenmaal in de steden
binnen, dan heeft Holland door zijn spoorwegen
net, ten minste wanneer het dit voltooit, de beste
gelegenheid ter wereld voor den transitohandel
op Duitschïand, doch, wat'faet sporen betreft, hier
voor zijn de Hollanders nog niet rijp.
Daar Dordrecht en Schiedam aan dezelfde ziekte
als Rotterdam laboreren zullen wij deze met stil
zwijgen voorbij gaan
Eindelijk staan wij op Zeeuwschen bodem en
Willen op eenen anderen tijd de steden van dit
gewest mede eens bezoeken, zijne natuurlijke
iigging eninrigtingen voor het zeewezen beschou
wen en daarbij tevens eene opgave voegen van
de verbeteringenwelke hier tot gerijf van den
handel zouden kunnen plaats hebben. N. B. Ver
betering van havens en meerdere bedrijvigheid
ter aanmoediging van de koopvaardijwij doen
hier de vraag; zou men ie Zeeland geene on-
der-afdeèling van de kweekschool voor de zee
vaart kunnen vestigen en wat meer zegtzou men
geen kweekschool voor matrozen in Zierikzee
kunnen vestigen? de schrijver van dit artikel ge
loofd dit met zekerheid.
Zierikzéenaars doet gerust eenen doek voor de
ooren want wij hebben het plan dezelve duch
tig tè wrijven; maar zullen aan den anderen kant
ook hendie zoo welwillend tot Zierikzee's welzijn
werkzaam zijn den verdienden lof toezwaaijen.
De ondergeteekendénKiezers, wonende te
Zièrikzeé, roepen bij deze hunne Mede-Kiezers in
dit District opom op Dingsdag den 13 Augustus
aanstaande, des namiddags ten vier ure, eene
Voorloopige vergadering bij te wonen, ten huize
van den Koffijhuishouder B. H. Harinck alhier,
ten einde zich te verstaan omtrent de keuze van
één lid der Tweede Kamér en van tien leden voor
de Provinciale Staten.
Zierikzeeden 7 Augustus 1850.
C. KOEVOETS, Wz.
NV. C. de CRANE.
S. G. NAUTA van der GRIJP.
P. C. LANDSKNEGT.
C. M. le SAGE ten BROEK.
J. A. van der HALEN.
J. N. BOOM.
Q. de JONGE van der HALEN.
DÜITSCEinAWI».
Keulen 6 Augustus. Uit Stultgardt schrijft men
dat Oostenrijk Beijeren en Wurlemberg overeenge
komen zouden zijn in Sleeswijk-Holstein tusschen-
beide te komen om een einde aan het bloedvergieten
te maken. Men sprak van hel mobiel maken der troe
pen en van eene aanstaande bijeenkomst der drie vor
sten. Ook Hanover zou tot bereiking van genoemd
doel medewerken.
Volgens een ander berigt, uit Wennen ontvangen
heeft de Oostenrijksche regering de Saksische en Ha-
noversche uitgenoodigd Holstein tegen een vijande
lijken inval te beschermen terwijl Oostenrijk de Main-
linie dekken zou.
Uit Petersburg schrijft men in dato 23 Julij
het volgende Men begint zich hier bozig te houden
inet den aanstaanden verjaardag der komst van Nicolaas
op den keizerlijken troon. In de maand September
aanstaande zal het 25 jaren zijn geleden dat de tegen
woordige keizer zijn broeder Alexander opvolgde en