ZDDQK
fay
Zaturdag 16 Februari j,
W°. 14.
1850.
Woensdag- en Zaturdag.
BLOEDGERIGT
BESTUREN MIN
abomkïiments-pbijs:
Per drie maanden f 2,00. Franco per post f 2,15.
Inzending der A dvert. daags te voren,'s namidd.vóór ure.
vesschijnt:
prijs derabvertewtiem:
Gewone 15 cents de regel. Geboorte-, Huwelijks- en
Doodberiglen van 1-6 regels it f 1 behalve hel Zegelreat.
te Middelburgtien 11 februarij 1S50.
L'hon me avide demotions vole au dcvant
de lout ce ({ui peut l'affecter.
De laatste uren die wij op deze wereld bestaan
brengen wij menigmaal in zinneloosheid en razernij of
in gevoellooze onbewustheid van ons lot ten einde."
Worden deze woorden van den Nedrrlandschen Bos-
sdet den uitnemenden kanselredenaar van oer Palhi,
bij velen bewaarheid meestal is tlit wel het geval met
hen aan wier leven gelijk aan dat van Jean Baptiste
be Loeil de bewustheid van afschuwelijke zonde en
eene afgrijsselijke misdaad medenemende in het open
baar tol afschrikwekkend voorbeeld door den wreken-
den arm der geregligheid een gewelddadig einde wordt
gemaakt. Mogen hem die op den stond, dat wij dit
schrijven, de laatste vier-en-twintig uren van zijn leven
is ingetreden in deze oogenblikken wanneer het ver
stand minder is opgehelderd en het verzwakt ligchaarn
den geest beangstigt tie vertroostende gronden des
Evangeliums niet begeven I En die menigte die
wij in onze verbeelding reeds in ongewone talrijk
heid, {van heinde en verre kwam zij, eene week geleden,
opdagen) bij dit schouwlooneelwaarvan wij gruwen,
aanwezig ismoge zij zich van de plaats waar detot
magteloosheid gehragie moordenaarden gewelddadigen
dood van den strop door beulshanden ondergaat, zich
huiswaarts verwijderen niet met het gevoel van genot
cener voldane nieuwsgierigheid maar van deernis met
den verfoeijelijken zondaar met een hart vol ootmoed
en met de bede op de lippen God behoede mij
Maar zou die menigte daar zarnengevloeid zijn uit
loutere nieuwsgierigheid Zou zij naar die strafplaats
zijn gegaan als naar een schonwspel? Zouden de pries
teressen van den wellust zich daar om strijd verzameld
hebben om nieuwe veroveringen te maken Zouden
dieven en zakkerollers zich daar vereenigd hebben om
nieuwe proeven van onoverlreffelijke behendigheid te
geven En dan nog die gesprekken der toeschouwers
in vuige kroegpraat of in schandelijken spotterwijl de
onmatigheid in den drank op dien vreesselijken stond
vrij feest viert om den geveinsden afschrik door be
dwelming voor te komen O neen I zulk een schouw
spel door dergelijke wezens bezochtstuit legen de
menschheid
Van waar dan, dal schier ontelbare volk hetwelk alle
belaste en onbelaste lichtgevers bezet indien enkele
nieuwsgierigheid het niet derwaarts drijft? Op den
bodem van het menschelijk hart ligt een bartstogt, met
zichzelven in eeuwigen strijd de zucht naar telkens
vernieuwde aandoeningen. IN a honger verlangt de menscb
naar dorst na dronkenschap naar verzadiging in den
morgen verlangt hij den avond na duisternis het licht
en de hevigste aandoeningen zijn hem welkom om de
erntoonigheid van het dagelijkse!) leven af te wisselen.
De mensch is altijd hakende naur aandoeningen hij vliegt
naar de plaats, die hem. dezelve bezorgen zal.
Doch ook op den bodem van dal hart ligt eer. tweede
harlstogl de mensch vil zelden schijnen wie hij werkelijk
is. O I dat gij in de harten dier talrijke aanschouwers
van dal treurige voorwerp der wrekende geregligheid
lezen kondet hoe weinigen zoudt ge er vinden die
niethoe schijnbaar bedaard en onverschillig ook eene
huivering en koude rilling gevoelen op het oogenblik,
dat door menschelijke hand eene ziel gewelddadig terug
gezonden wordt naar Hem aan wien als Oorsprong
van elk leven, het ook alleen toekomen kan, over
's menschen leven te beschikken. Maar ook deze huive
ring die koude rillinghier en daar welligt eene enkele
traan aan meer gevoelige oogen ontglipt is het eenig
droevig gevolg der afschuwelijke daad eener aangema
tigde beschikking der menschen over het leven zijns
naasten.
«Ten aanzien vau het volk beweer! men: «Dat
men een diepen indruk en afkeer van het misdrijf, van
eene openbare slraf verwachten mag." De ervaring
logenstraft echter deze verwachting. Voor slechts wei
nige jaren werd er ten platte lande een manslag begaan
nog geene twee uren nadat in eene bijgelegene stad
de doodstraf aan twee misdadigers was voltrokken.
Tevens leert ook de ondervinding dat de belangrijkste
diefstallen doorgaans spoedig volgen op openlijke
schavolslraffen. Wij ontkennen niet dat hij dezen of
dien de verwachte indrukken kunnen worden waarge
nomen maar de sterkste prikkel van den grootsten
hoop der aanschouwers is niets meerdan bloote
nieuwsgierigheid. Hier hoort men aan den voet
van het schavotde taal van het medelijden elders
die der gevoelloosheid otn van ergerlijke tooneelen
te zwijgen terwijl de Christen den blik afwendt
nadenkend huiswaarts keert zijnen hijhei open
slaat en de woorden des Heilands herdenkt De
Zoon des menschen is niet gekomen om te verdelgen maar
om te behouden."
«Naar onze overtuiging draagtin eiken Chrisle-
lijken slaatde overheid het beeld der Godheid en
oefent zij Gods geregligheid uit onder het volk wan
neer zij het zwaard des regis met en nevens het Evan
gelie van Jrzus Christus voegt en verbindt. Door
zich naar zijne voorschriften te gedragen wordt zij
eerst de dienaresse der Godheid die geen lust heeft in
den dood des zondaarsmaar in zijne bekeering en leven."
De overheid kan de betrekkelijke mate van heilig
heid die zij als Gods dienaresse niet in eenen Israëli-
lischen maar in eenen Christelijken slaat behoort te
vertoonen verwerven en behouden door den gruwel-
dader die zich aan den mensch die naar Gods beeld
gemaakt is vergrijpt uit het midden des volks uit te
roeijen niet door een' geweldigen dood maar door
eene levenslange opsluiting (of deportatie al ware het
Baar een onbewoond eiland met het noodige onder
houd voor eenen redelijken tijd en de volstrekt noodige
middelen, om het zich met vlijtigen arbeid verder te
verschaffen opdat hij hierdoor geheel belet worde
anderen tot schade te zijn."
De afkeer van dergelijke openbare strafoefeningen
die allengskens algemeener wordt moest reods eene
genoegzaam afdoende reden zijn om dezelve uit alle
beschaafde althans Europesche maatschappijen te
verbannen de nutteloosheid derzelve wat het voor
gewende doel betreft om niet van de barbaarschheid
te spreken die er menigmaal mede gepaard gaat is
genoegzaam bewezen door de menigvuldige voorbeel
den van misdrijf, die, zoo'al'niet op de plaats der
strafoefening zelve, althans kortelings daarna zijn be
dreven. Doch ook wat de voorwerpen de ter dood
gevonnisden zelve betreft men zegt dat het lijden
dier ongelukkigen kort is maarwie heeft ons dit be
wezen. Indien het verhaal waarheid bevat van een
Engelschman die, wegens schrift vervalscliïng tot den
slrop verwezen was, en, na werkelijke voltrekking van
het vonnis door spoedige afneming van het vermeende
lijk was bijgekomen en naar Amerika ingescheept
dan had hij bemerkt eene trapsgewijze verdooving van
alle zedelijke denkbeelden de zinnelijke gewaarwor
dingen namen daarentegen in kracht en helderheid toe
en naar gelang do zielsvermogens verminderden, werd
hij meer en meer onvermogend om zich tot godsdien
stige gedachten te verheffen. En gij bereidt hen ter
dood en wijst hen naar God en maakt hen onvermo
gend om in de laatste oogenblikken aan God te denken I
Inderdaad! geen verhevener beginsel is er, dan de
onschendbaarheid van het menschelijk leven. Daarheen
moeten alle beschaafde maatschappijen zich wenden.
Straft en weest gestreng maar straft altijd zóó dal
Uit het vorenstaande zien onze lezers dat wij eenen gunsti-
geren dunk. opzigtens den hartstogt hebben die de menigte naar
openbare slrafgerigten waar de dood op volgt, voert, dart de ano-
nynie schrijverdien wij hier volgen. l)e brochure is ge tileld
het beginsel der doodstraf, getoetst aan de leer der openbaring en
van het Christendom. Te Amst. bij G. J. ABeijerinck1833.
Wij bevelen dit werkje allen ,'die een onbevooroordeeld onderzoek
liefhebben ter lezing aan.
gij wanneer het later mogt blijken hoe gij hebt ge
faald (en die voorbeelden zijn niet zeldzaam) dan toch
immer eene redelijke genoegdoening geven kuntvoor
de fout door u begaan. Het leven kunt gij niet geven
wilt het dan ook niet ontnemen. Laat die magt aan
God over aan Hem die alleen het leven geven kan.
Maar wie des menschen bloed vergietdoor den mensch
zal zijn bloed vergoten wordenwant God heeft den mensch
r.aar zijn beeld gemaakt. (Genesis 9 vs. 6.) Maar Kain
dan en Joab en David zelfde aan dubbele volgens
Mozes wetgeving doodstraf schuldige David Heeft
do koninklijke gratie gelijk wij het noemen door hem
aan Absalom gegeven David hel goddelijk misnoegen
op den hals gehaald Doch gesteld, de doodstraf is
een vereischte in min beschaafde staten en was het dus
ook in vroegeren tijd bij de Israclilen heeft Christus
de toepassing der doodstraf ooit gewettigd of is zij zelfs
stilzwijgende door Hem gebillijkt geworden Neen,
voorwaar I noch door Hem noch door zijne Apostelen.
Zijne leer was geene andere, dan die der genade gij
zult uwen broeder vergeven, als hij legen u zondigt
niet tol zevenmaalmaar lot zeventig zevenmaal toe
zoo was Zijn antwoord aan Petrus die hem vroeg
Heer hoe dikwijls Icon mijn broeder legen mij zondigen
dal ik het hem vergeven moei.
Een dagblad is niet geschikt, om verder over dit on
derwerp uil te weiden noch om aan te looncn welke
redenen er voor hel behoud der doodstraf, nadegenade-
predilting van Jezus Christus kunnen worden aan
gegeven ten opzigle van dit alles verwijzen wij de
belangstellenden naar de bovenvermelde brochure, en
eindigen met de verklaring dat, indien de doodstraf
door den mensch aan den mensch als geoorloofd te be
schouwen is wij aan de regtvaardigheid van derzelver
toepassing op Jkan Baptiste de Loeil geenen oogen
blik twijfelen en met den fvensch dat, daar er
onzes inziens in de magt van den slaat genoegzaam on
kostbare middelen aanwezig zijn om dergelijke misda
digers onschadelijk te maken het hart van Willem nt
spoedig geneigd worde om zoolang de wet die dood
straf vordert nog bestaat door uitoefening van zijn
regt van gratie het beschaafde Nederland van dood-
schavotten te verschoonen hekroonende het werk van
zijnen goedhartigen vader die ons door approbatie van
het voorstel van Donker Curtius van het barbaarsche
gezigt dor verfoeijelijke geeseipalen heeft verlost. (Z. C.)
hating Nationale Militie.
PUBLICATIE.
Burgemeester en Wethouders der Stad Zierikzee
Gezien liet besluit van Zijne Excellentie den Staatsraad Gouver
neur dezer Provincie, van den 14 December 1849 Provinciaalblad
n,0 125)alsmede art. 73 74. 75 70, 77 78, SI, 83 en 85 der
wet van 8 Januarij 1817 Staatsblad n.° 1).
Hebben goedgevonden
Art. 1. Ter kennis vau de belanghebbenden te brengen dat de
Alphabetiscbe Naamlijst van alle de personen, die aan de ligting-
van dit jaar moeten deel nemen, ter visie van elk en een iegelijk
zal leggen op het Gemeentehuis van zaturdag den 16 tot zaturdag
den 23 Eebruarij 1850des morgens van 9 tot 12 ure ten einde een
ieder in staat zoude zijnom ingeval hem op die lijst eenige perso
nen of omstandigheden mogten voorkomen die op dezelve nog zou
den belmoren Ie worden aangetcekend of daarvan moeten worden
weggelatendaarvan aan den heer Militie-Commissaris te kunnen
kennis geven.
Art. 2. De belanghebbenden bij deze te verwittigen dat zij zich
op den 25 Februarij 1850, des morgens ten 10 ure zullen behooren
te bevinden te Zierikzee hoofdplaats van het Militie-Kanton, op
het Raadhuis aldaar, ten einde voor de dienst der jNaliooale Militie
te lolen en redenen van vrijstelling hebbende, die alsdan op te ge
ven; alsmede dat zij zullen behooren te zorgen, dat de bewijzen
tot staving hunner redenen van vrijstelling, bij de wet gevorderd
uiterlijk binnen de vijf dagen Da de Loting worden overgelegd aan
het bestuur der gemeente.
En opdat niemand hiervan onwetendheid zoude kunnen voorwen
den, zal deze worden afgekondigd en aangeplakt, waar zulks te doen
gebruikelijk is.
Gedaan te Zierikzee, den 13 Februarij J 850.
Burgemeester en Weihouders voornoemd,
DE CRAlNE, vi.
Ter ordonnantie van dezelve,
De Stads Secretaris
W. J.P. KROEF*