ZDDQK fay Zaturdag 16 Februari j, W°. 14. 1850. Woensdag- en Zaturdag. BLOEDGERIGT BESTUREN MIN abomkïiments-pbijs: Per drie maanden f 2,00. Franco per post f 2,15. Inzending der A dvert. daags te voren,'s namidd.vóór ure. vesschijnt: prijs derabvertewtiem: Gewone 15 cents de regel. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberiglen van 1-6 regels it f 1 behalve hel Zegelreat. te Middelburgtien 11 februarij 1S50. L'hon me avide demotions vole au dcvant de lout ce ({ui peut l'affecter. De laatste uren die wij op deze wereld bestaan brengen wij menigmaal in zinneloosheid en razernij of in gevoellooze onbewustheid van ons lot ten einde." Worden deze woorden van den Nedrrlandschen Bos- sdet den uitnemenden kanselredenaar van oer Palhi, bij velen bewaarheid meestal is tlit wel het geval met hen aan wier leven gelijk aan dat van Jean Baptiste be Loeil de bewustheid van afschuwelijke zonde en eene afgrijsselijke misdaad medenemende in het open baar tol afschrikwekkend voorbeeld door den wreken- den arm der geregligheid een gewelddadig einde wordt gemaakt. Mogen hem die op den stond, dat wij dit schrijven, de laatste vier-en-twintig uren van zijn leven is ingetreden in deze oogenblikken wanneer het ver stand minder is opgehelderd en het verzwakt ligchaarn den geest beangstigt tie vertroostende gronden des Evangeliums niet begeven I En die menigte die wij in onze verbeelding reeds in ongewone talrijk heid, {van heinde en verre kwam zij, eene week geleden, opdagen) bij dit schouwlooneelwaarvan wij gruwen, aanwezig ismoge zij zich van de plaats waar detot magteloosheid gehragie moordenaarden gewelddadigen dood van den strop door beulshanden ondergaat, zich huiswaarts verwijderen niet met het gevoel van genot cener voldane nieuwsgierigheid maar van deernis met den verfoeijelijken zondaar met een hart vol ootmoed en met de bede op de lippen God behoede mij Maar zou die menigte daar zarnengevloeid zijn uit loutere nieuwsgierigheid Zou zij naar die strafplaats zijn gegaan als naar een schonwspel? Zouden de pries teressen van den wellust zich daar om strijd verzameld hebben om nieuwe veroveringen te maken Zouden dieven en zakkerollers zich daar vereenigd hebben om nieuwe proeven van onoverlreffelijke behendigheid te geven En dan nog die gesprekken der toeschouwers in vuige kroegpraat of in schandelijken spotterwijl de onmatigheid in den drank op dien vreesselijken stond vrij feest viert om den geveinsden afschrik door be dwelming voor te komen O neen I zulk een schouw spel door dergelijke wezens bezochtstuit legen de menschheid Van waar dan, dal schier ontelbare volk hetwelk alle belaste en onbelaste lichtgevers bezet indien enkele nieuwsgierigheid het niet derwaarts drijft? Op den bodem van het menschelijk hart ligt een bartstogt, met zichzelven in eeuwigen strijd de zucht naar telkens vernieuwde aandoeningen. IN a honger verlangt de menscb naar dorst na dronkenschap naar verzadiging in den morgen verlangt hij den avond na duisternis het licht en de hevigste aandoeningen zijn hem welkom om de erntoonigheid van het dagelijkse!) leven af te wisselen. De mensch is altijd hakende naur aandoeningen hij vliegt naar de plaats, die hem. dezelve bezorgen zal. Doch ook op den bodem van dal hart ligt eer. tweede harlstogl de mensch vil zelden schijnen wie hij werkelijk is. O I dat gij in de harten dier talrijke aanschouwers van dal treurige voorwerp der wrekende geregligheid lezen kondet hoe weinigen zoudt ge er vinden die niethoe schijnbaar bedaard en onverschillig ook eene huivering en koude rilling gevoelen op het oogenblik, dat door menschelijke hand eene ziel gewelddadig terug gezonden wordt naar Hem aan wien als Oorsprong van elk leven, het ook alleen toekomen kan, over 's menschen leven te beschikken. Maar ook deze huive ring die koude rillinghier en daar welligt eene enkele traan aan meer gevoelige oogen ontglipt is het eenig droevig gevolg der afschuwelijke daad eener aangema tigde beschikking der menschen over het leven zijns naasten. «Ten aanzien vau het volk beweer! men: «Dat men een diepen indruk en afkeer van het misdrijf, van eene openbare slraf verwachten mag." De ervaring logenstraft echter deze verwachting. Voor slechts wei nige jaren werd er ten platte lande een manslag begaan nog geene twee uren nadat in eene bijgelegene stad de doodstraf aan twee misdadigers was voltrokken. Tevens leert ook de ondervinding dat de belangrijkste diefstallen doorgaans spoedig volgen op openlijke schavolslraffen. Wij ontkennen niet dat hij dezen of dien de verwachte indrukken kunnen worden waarge nomen maar de sterkste prikkel van den grootsten hoop der aanschouwers is niets meerdan bloote nieuwsgierigheid. Hier hoort men aan den voet van het schavotde taal van het medelijden elders die der gevoelloosheid otn van ergerlijke tooneelen te zwijgen terwijl de Christen den blik afwendt nadenkend huiswaarts keert zijnen hijhei open slaat en de woorden des Heilands herdenkt De Zoon des menschen is niet gekomen om te verdelgen maar om te behouden." «Naar onze overtuiging draagtin eiken Chrisle- lijken slaatde overheid het beeld der Godheid en oefent zij Gods geregligheid uit onder het volk wan neer zij het zwaard des regis met en nevens het Evan gelie van Jrzus Christus voegt en verbindt. Door zich naar zijne voorschriften te gedragen wordt zij eerst de dienaresse der Godheid die geen lust heeft in den dood des zondaarsmaar in zijne bekeering en leven." De overheid kan de betrekkelijke mate van heilig heid die zij als Gods dienaresse niet in eenen Israëli- lischen maar in eenen Christelijken slaat behoort te vertoonen verwerven en behouden door den gruwel- dader die zich aan den mensch die naar Gods beeld gemaakt is vergrijpt uit het midden des volks uit te roeijen niet door een' geweldigen dood maar door eene levenslange opsluiting (of deportatie al ware het Baar een onbewoond eiland met het noodige onder houd voor eenen redelijken tijd en de volstrekt noodige middelen, om het zich met vlijtigen arbeid verder te verschaffen opdat hij hierdoor geheel belet worde anderen tot schade te zijn." De afkeer van dergelijke openbare strafoefeningen die allengskens algemeener wordt moest reods eene genoegzaam afdoende reden zijn om dezelve uit alle beschaafde althans Europesche maatschappijen te verbannen de nutteloosheid derzelve wat het voor gewende doel betreft om niet van de barbaarschheid te spreken die er menigmaal mede gepaard gaat is genoegzaam bewezen door de menigvuldige voorbeel den van misdrijf, die, zoo'al'niet op de plaats der strafoefening zelve, althans kortelings daarna zijn be dreven. Doch ook wat de voorwerpen de ter dood gevonnisden zelve betreft men zegt dat het lijden dier ongelukkigen kort is maarwie heeft ons dit be wezen. Indien het verhaal waarheid bevat van een Engelschman die, wegens schrift vervalscliïng tot den slrop verwezen was, en, na werkelijke voltrekking van het vonnis door spoedige afneming van het vermeende lijk was bijgekomen en naar Amerika ingescheept dan had hij bemerkt eene trapsgewijze verdooving van alle zedelijke denkbeelden de zinnelijke gewaarwor dingen namen daarentegen in kracht en helderheid toe en naar gelang do zielsvermogens verminderden, werd hij meer en meer onvermogend om zich tot godsdien stige gedachten te verheffen. En gij bereidt hen ter dood en wijst hen naar God en maakt hen onvermo gend om in de laatste oogenblikken aan God te denken I Inderdaad! geen verhevener beginsel is er, dan de onschendbaarheid van het menschelijk leven. Daarheen moeten alle beschaafde maatschappijen zich wenden. Straft en weest gestreng maar straft altijd zóó dal Uit het vorenstaande zien onze lezers dat wij eenen gunsti- geren dunk. opzigtens den hartstogt hebben die de menigte naar openbare slrafgerigten waar de dood op volgt, voert, dart de ano- nynie schrijverdien wij hier volgen. l)e brochure is ge tileld het beginsel der doodstraf, getoetst aan de leer der openbaring en van het Christendom. Te Amst. bij G. J. ABeijerinck1833. Wij bevelen dit werkje allen ,'die een onbevooroordeeld onderzoek liefhebben ter lezing aan. gij wanneer het later mogt blijken hoe gij hebt ge faald (en die voorbeelden zijn niet zeldzaam) dan toch immer eene redelijke genoegdoening geven kuntvoor de fout door u begaan. Het leven kunt gij niet geven wilt het dan ook niet ontnemen. Laat die magt aan God over aan Hem die alleen het leven geven kan. Maar wie des menschen bloed vergietdoor den mensch zal zijn bloed vergoten wordenwant God heeft den mensch r.aar zijn beeld gemaakt. (Genesis 9 vs. 6.) Maar Kain dan en Joab en David zelfde aan dubbele volgens Mozes wetgeving doodstraf schuldige David Heeft do koninklijke gratie gelijk wij het noemen door hem aan Absalom gegeven David hel goddelijk misnoegen op den hals gehaald Doch gesteld, de doodstraf is een vereischte in min beschaafde staten en was het dus ook in vroegeren tijd bij de Israclilen heeft Christus de toepassing der doodstraf ooit gewettigd of is zij zelfs stilzwijgende door Hem gebillijkt geworden Neen, voorwaar I noch door Hem noch door zijne Apostelen. Zijne leer was geene andere, dan die der genade gij zult uwen broeder vergeven, als hij legen u zondigt niet tol zevenmaalmaar lot zeventig zevenmaal toe zoo was Zijn antwoord aan Petrus die hem vroeg Heer hoe dikwijls Icon mijn broeder legen mij zondigen dal ik het hem vergeven moei. Een dagblad is niet geschikt, om verder over dit on derwerp uil te weiden noch om aan te looncn welke redenen er voor hel behoud der doodstraf, nadegenade- predilting van Jezus Christus kunnen worden aan gegeven ten opzigle van dit alles verwijzen wij de belangstellenden naar de bovenvermelde brochure, en eindigen met de verklaring dat, indien de doodstraf door den mensch aan den mensch als geoorloofd te be schouwen is wij aan de regtvaardigheid van derzelver toepassing op Jkan Baptiste de Loeil geenen oogen blik twijfelen en met den fvensch dat, daar er onzes inziens in de magt van den slaat genoegzaam on kostbare middelen aanwezig zijn om dergelijke misda digers onschadelijk te maken het hart van Willem nt spoedig geneigd worde om zoolang de wet die dood straf vordert nog bestaat door uitoefening van zijn regt van gratie het beschaafde Nederland van dood- schavotten te verschoonen hekroonende het werk van zijnen goedhartigen vader die ons door approbatie van het voorstel van Donker Curtius van het barbaarsche gezigt dor verfoeijelijke geeseipalen heeft verlost. (Z. C.) hating Nationale Militie. PUBLICATIE. Burgemeester en Wethouders der Stad Zierikzee Gezien liet besluit van Zijne Excellentie den Staatsraad Gouver neur dezer Provincie, van den 14 December 1849 Provinciaalblad n,0 125)alsmede art. 73 74. 75 70, 77 78, SI, 83 en 85 der wet van 8 Januarij 1817 Staatsblad n.° 1). Hebben goedgevonden Art. 1. Ter kennis vau de belanghebbenden te brengen dat de Alphabetiscbe Naamlijst van alle de personen, die aan de ligting- van dit jaar moeten deel nemen, ter visie van elk en een iegelijk zal leggen op het Gemeentehuis van zaturdag den 16 tot zaturdag den 23 Eebruarij 1850des morgens van 9 tot 12 ure ten einde een ieder in staat zoude zijnom ingeval hem op die lijst eenige perso nen of omstandigheden mogten voorkomen die op dezelve nog zou den belmoren Ie worden aangetcekend of daarvan moeten worden weggelatendaarvan aan den heer Militie-Commissaris te kunnen kennis geven. Art. 2. De belanghebbenden bij deze te verwittigen dat zij zich op den 25 Februarij 1850, des morgens ten 10 ure zullen behooren te bevinden te Zierikzee hoofdplaats van het Militie-Kanton, op het Raadhuis aldaar, ten einde voor de dienst der jNaliooale Militie te lolen en redenen van vrijstelling hebbende, die alsdan op te ge ven; alsmede dat zij zullen behooren te zorgen, dat de bewijzen tot staving hunner redenen van vrijstelling, bij de wet gevorderd uiterlijk binnen de vijf dagen Da de Loting worden overgelegd aan het bestuur der gemeente. En opdat niemand hiervan onwetendheid zoude kunnen voorwen den, zal deze worden afgekondigd en aangeplakt, waar zulks te doen gebruikelijk is. Gedaan te Zierikzee, den 13 Februarij J 850. Burgemeester en Weihouders voornoemd, DE CRAlNE, vi. Ter ordonnantie van dezelve, De Stads Secretaris W. J.P. KROEF*

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1850 | | pagina 1