VLTSSINGEN EN MIDDELBURG A dvertentiën groeijen en te dragenals ziende men daarin liet toppunt van Jacobinismus. Uit officiële lierigten in de florenlijnsche dagbladen ziet men dat door do verwoestingen welke de aardbeving van den 14 Augustus in de Toskaansche Maremmen teweeg gebragt heeft, ruim 8000 men- scheu aan den bedelstaf gebragt zijn. Voor deze zoo hard getroffenen zorgt echter de weldadigheid van groothertog Leopold bijna in gelijke male als hun ongeluk de grenzen van gewone wederwaardigheden te boven ging. Onder anderen behelst een zoogenaamd motu-proprio besluit van den 29 Augustus, dat de groothertog (die, gelijk men weeteen der rijkste souvereinen van Europa isj uit zijne eigene middelen voor den wederopbouw der vernielde dorpen zorg dragen wil. De andere inhoud van dit uit 10 artikelen bestaand besluit komt in het wezontlijke daarop neder, dat de inwoners der op weinige ge bouwen na geheel ingestorlte vlekken OrcianoGuerdistalo, Montes- cndigoLorenzana Caserta en Repahella tot liet jaar 1848 van alle staatsbelastingen ontheven zullen zijn en even zoo die van Cres- pieaFaugliaLeina en S.'-Regolo. De vrijhaven van Uivorno levert, zonder aan eenig regt onderworpen te zijn, bouwstoffen aan allen, die daarvan gebruik willen maken. IJZEREN SPOORWEG VAM op VENLO EN MAASTRICHT. Te gelijk met de brochure waarvan wij in ons n.° van den 25 September II. melding maakten, zag, onder bovenstaande titel, een vlugschrift van den heer I). Dronkers het licht waarin zijn ed. voor eerst de verpligting en groote verantwoordelijkheid schelst welke op hem rust door het verkrijgen van concessie, onder de firma van Dronlters Cietot het aanleggen van den Zeeuwschen spoorweg met bijhehoorende werken. De Vlissingsch-Middelburgsche weg toch, zegt de schrijver, van de monden der Schelde tot aan de Maas en aan den Rijn is, om zoo te spreken het groote beweegrad waardoor de hieronder genoemde spoorwegen in volle werking moeten gebragt worden ten einde te blijven bestaan en gewenschte gevolgen op te leveren 1.° Do spoorweg van Breda naar Antwerpen; 2 0 Die van 's Hertogenbosch naar Arnhem 3.° Do Overijsseische spoorweg met diens verlenging naar het noorden van Duitschland 4." De Nijmeegsche naar Keulen, door Crefeld langs den linker oever van den Rijn; 5." Die van Maastricht naar Luik cn Aken; .en eindelijk 6." Dn Rijn-spoorweg van Amsterdam naar Arnhem welke laat ste voorzeker de gewenschte gevolgen niet zoude kunnen oploveren indien de Zeeuwsche spoorweg voor Belgie en Frankrijk de commu nicatie niet opende met de steden Amsterdam, Rotterdam, 'sGraven- hagc, Utrecht, en in een woord met geheel Nederland; van welk een en ander men zich overtuigen kan wanneer men de kaart van Europa aandachtig gadeslaat. Om de onderhavige onderneming te waarborgen tegen alles wat de uitvoering zou kunnen vertragen of hinderenwas het hoofddoel steeds hechte onwankelbare grondslagen te leggen zonder welke geene zaak gelukken kan. Onderzoekendeheeft de schrijver van deskundigen de overtuiging gekregen, dat de afstand van de haven van Londen naar het begin punt des ijzeren spoorwegs te Viissingen per stoomboot in 9 uren tijiIs kan worden afgelegd - en dat te Londen eene stad van 2 millioen inwoners, en in deszelfs omstreken, ter uitgestrektheid van 30 mijlen, of 12 uren gaans, acht millioenen zielen en het derde gedeelte der rijkdommen van Groot-Brittanjeals opeengestapeld zijn, en dat deze bewoners alsdan dagelijks de voortbrengselen der provincie Zeeland zullen ontvangen. Daar nu gansch Nederland aanspraak heeft om in deze voorregten te deelenis bij ons het voornemen tot rijpheid gekomen eenen ijzeren spoorweg aan te leggen die aan de billijke eischen der heide rijken, zoowel Engeland als Nederland, ruimschoots zal voldoen. Volgens de naauwkeurigste berekeningen zal deze onderneming ten minste 8 pc.' renderen van het kapitaal van f 42,193,153, hetwelk benoodigd is om tot een gewenscht resultaat te komen. Do heer d'Uarcourl, door wiens tusschenkomst Belgie den ijzeren spoorweg van Luik naar Namen en van Mons naar Manage heeft kunnen aanleggen heeft zich belast de voornoemde som door middel der londensche kapitalisten te verschaffen terwijl hij bereids grooten- deels voorzien heeft in de verschotten voor het definitief ontwerp welke door de uitgestrektheid van den weg eene aanzienlijke som zullen bedragen. Op zijn verzoek is de engelsche ingenieur de heer G. Bennie het terrein komen inspecteren. Deze beroemde ingenieur heeft de uitvoerbaarheid en de onmetelijke voordeeien van dezen weg in zijn rapport van den 18 Junij 1846, ten volle erkend en heeft zijnen naam en zijn huis aan deze onderneming verbonden. Jaarlijks worden uit Groot-Brittanje meer dan voor 129 millioenen guldens door Nederland naar het noorden .van Europa uitgevoerd. Nederland is een land van doorvoeren is, in evenredigheid van des- zelfs uitgestrektheid, op het vaste land die staat, welko den meesten onmiddelijken invloed op do welvaart van Engeland en Duilschland uiloefend. Duilschland kan zijnen koophandel en zijne nijverheid niet naar eisch ontwikkelen, hij het gemis eener haven waardoor de hoofdproducten binnen deszelfs grenzen kunnen komen tegen denzelfden prijs, als zij in de handelsteden van Groot-Brittanje en Belgie worden binnengebragt en na derzelver bewerking door do nederlandsche havens worden ver zonden ten einde buiten 's lands eene voordeclige markt te krijgen; daar Duilschland geene zeevaart heeftmoet het voor zijnen handel de toevlugt nemen tot de zeevaart van Nederland. Engeland en Nederland moeten 2 wegen hebben om eene commu nicatie met. hunne oost-indische bezittingen daar te stellen. De Zeeuwsch-Duitsche spoorweg maakt voor Engeland den eersten schakel van dien keten uit, wordende die weg bovendien beschermd door eene reeks van vestingen van Viissingen tot Nijmegen; - indien dn kost bare waren von Indie den landweg moeten nemen, moeten wij die ten minsto even spoedig als Groot-Brittanje op onze markt hebben en die niet uil tie tweede hand van Belgie, krijgen. Dit laatste zou het ge- Val zijn indien die waren langs den ontworpen Luxemburgschen spoor weg werden vervoerd. De slotsom is datuit een staatkundig oogpunt beschouwd En geland Nederland en Duitschland in de havens van Viissingen en Mid delburg en den Zeeuwsch-Duitschen spoorweg een voortdurend en ge schikt communicatie-middel zouden vinden - dat, aangaande de nij verheid en den koophandel de staten van het Zollverein onze natuurlijke bondgenooten zijn, daar Nederland geene fabrijken heeft gelijk Belgie, maar eene groote scheepvaart en rijke, bloeijende koloniën enz. Belgie spant alle krachten in om den grooten Luxemburgschen spoor weg tot stand to brengen en daardoor het handelsvervoer te keer te gaan, hetwelk wij over Rotterdam met den Rijn hebben a zij willen dien Luxemburgschen weg regelregt van Antwerpen op Straatsburg aan leggen en dusdoende geheel onze Rijn-scheepvaart, alsmeikxlen Rijn spoorweg ten onder brengen. Gansch Nederland zegt deïdhrijver heeft dus belang bij onze ouderneming. De havens van Viissingen en Middelburg, welke door onze werken altijd toegankelijk zullen zijn voor de zwaarst geladen koopvaarders, en onze inlandsche scheepvaart zoo krachtdadig zullen bevorderen zullen den strijd aangaan met Ant werpen dat 34 mijlen landwaarts inligten dus van de meeste dier voordeeien verstoken is. Wij moeten dus eerder en goedkooper op den Rijn kunnen komen en hiertoe kan men immers langs geenen anderen weg geraken dan langs dien welken wij voorstellen en waarvoor wij de concessie verkregen hebben? Niemand zal dit wel betwijfelen. Nederland staat met zijne scheepvaart Duitschland op zijde en opent hetzelve eene haven, nog beter en voordeeliger dan Liverpool voorde handeldrijvende graafschappen van Groot-Brittanje is. Toevallig kreeg de schrijver onlangs eene beschrijving van Liverpool in handen waarin de opkomst en ontwikkeling dier zeehaven (welko voor de handeldrijvende graafschappen van Groot-Brittanje hetzelfde iswat Vlissingen-Middelhurg voor Duitschlands handelsteden kan worden), uilvoerig beschreven en verklaard werd en wij meenen het niet onge past uit gemelde beschrijving eenige bijzonderheden over te nemen ten einde daardoor aan Ie toorien welke heilrijke gevolgen eene inrigting hebben kan wanneer zij inet kracht en beleid wordt,,bestuurd. De zeehaven van Liverpool kan stellig met die van Viissingen in geene vergelijking gebragt worden daar men in eerstgemelde alleen hij hoog water in de dokken kan komen. In den jare 1565 bedroeg het getal schepen welke Liverpool behoor den 12, tezamen 233 ton uitmakendeen bemand met 75 koppen. De stad telde toen 138 huizen en 690 inwoners; in één woord het was niets meer dan eene arme visschersplaats. In J700 had het 5,ooo inwoners. 11,000 i) 18,000 24,000 4o,ooo 77,000 n g4,ooo 182 118,000 i83i i65,ooo ï84t 224,000 o x> 1720 174 o 1760 o 1780 180r j> 181 r In evenredigheid drijft Liverpool grooter handel dan Londen en bijna zoo veel als al de andere zeehavens van Groot-Brittanje te zamen. In 1729 hragt een kanaal Manchester met Liverpool in verbinding; dit was de grondslag van de verbazende magt dier bande!- en zeestad gelijk de vereeniging der havens van Viissingen en Middelburg, en do daarmede verbonden ijzeren spoorweg naar de handeldrijvende staten van Duitschland de voorname oorzaak zal kunnen zijn van hunne spoe dige opkomst en van den luister der beide zeeuwscbe havens. Na de armoede van Liverpool, in 1571, geschelst en verschillende oorzaken welke tot bare grootheid medegewerkt hebben opgenoemd ta hebben vervolgt de schrijver aldus: En waarom zouden dan do monden der Schelde niet evenzeer als die der Merseij zulk eenen vooruitgang mogen verwachten en beleven? Zou dit niet met regt als een tijpe van der Nederlanders werkeloosheid om niet te zeggen lusteloosheid, moeten beschouwd worden? Geheel Europa is in deze eeuw leven werking vooruitgang - en zouden wij wij Nederlanders dan alleen achterblijven? - Verre zij dit van ons! Velen zijn beducht dat Amsterdam en Rotterdam door onze havens zullen lijden. Maar dit is juist het tegenovergestelde geval. De handel dien zij thans hebben zal hun gewis nog grootere voordeeien aanbren gen en zei I's op eene veel grootere schaal; want bet verlier zal door gansch Nederland levendiger worden door eene behoorlijke haven zoo als er thans nog geene op hel vaste land van Europa beslaatten voor- deele van geheel ons koningrijk en tot roem van onzen geëerbiedigden koning, aan wiens wijsheid en volksmin wij de concessie tot vervaardi ging dezer nationale werken Ie danken, hebben, zonder dat zulks aan het land eenige geldelijke opofferingen kost. Voorts wordt openlijken dank betuigd aan zijne excellentie den gou verneur der provincie Zeeland en aan den heer A. Caland hoofd-inge- niour in die provincie voor de belangstelling in deze onderneming aan den dag gelegd cn besluit de schrijver met de hoop dat Nederland wel dra een volmaakt communicatie-stelsel door zijne spoorwegen mag be zitten waardoor hetzelve zich weder spoedig in zijnen ouden luister zal mogen verbeugen. (Vliss. Cour.) Heden overleed in den ouderdom van 75 jarends Heer L. ZOETER Jz. Strekkende deze tot kennisgeving aan Vrienden en Bekenden, Brcinisse Uit aller naam, den 4 October 1846. J. ZOETER Lz. De Notaris D. Q. de JONGE van der HALEN zal op Vrijdag den 9 October. 1846 des namiddags ten 3 ure, ten huize van den Heer J. Swarts in het Nieuwe Logement van Zeeland, ten verzoeke van zijn principaal, publiek presenteren te verkoopen 3 Bund. 51 roed. 80 ellen KOORNLAND gelegen in den Polder het Gouwe-Vcer onder Nieuwerkerk. 50 Roed. 40 ellen (lilo LAND gelegen in het Zuider-Nieuwland der Stad Zierikzeenabij de Zelke. Beide in pacht hij T. van Neüren tot 11 November 1850. 7U AANDEEL in de MEESTOOFSTAMPHUIS en verdere Gevolgen en aankleven van dien, genaamd de Zon, staande en gelegen in het Poortambacht der Stad Zierikzee. IE ZIERIKZEE BIJ DB "WED, A. DE VOS SN ZOOS STADSDRUKKERS.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1846 | | pagina 2