Zeetijding en.
«andorn hippende daarna tussehen de dorpen Kapelle en Biezelingen
cn hel noordon der dorpen Kruiningen en Krabbendijke.
Op het laatste punt loopt do spoorweg wederom langs den zeedijk
tvelke zij volgt tot de noordelijkste punt van den Bijgerbergschen Polder.
sluiting dek ooster-schelde.
Op laatstgenoemde plaats, gelegen 4000 ellen ten noorden van liet fort
Bath zal de overtogt van de Unster-Schelde plaats hebben zijnde een af
stand van 8020 ellen door middel van een dijk gelijk aan die van hetSloe.
Ten einde echter de vaart op dezen arm van de Schelde te behouden zat
er eene opening van 600 ellen in dezen dijk gelaten worden, waarover de
noodige bruggen met de kolossaio hoofden zullen worden geconstrueerd.
Do overtogt zal geschieden in de directie van het dorp Woensdrecht.
Van dit punt van het vaste land zal do spoorweg enne noordelijke
rigting nemen langs den buitenkant van den zeedijk lot binnen de 2400
ellen van Bergen-op-Znom en den grnnlen weg van Antwerpen over
stekende zal zij de fortificatiën van Bergen ten oosten aandoen digt bij
den groolen weg naar Breda.
Van af dit punt zal haren loop oostelijk zijn latende-de dorpen
Wouw, Rozeodaat Etten en Princenhage ton zuiden de rivier Mark
overstekende en de fortificatiën van Breda ten noorden aandoende
alwaar zij tie hoofdlijn van Antwerpen naar Holland zal ontmoeten.
Breda verlatende ontvangt de spoorweg eene noord-oostelijke rigling
tot aan Oosterhout welke stad zij ten zuiden zal naderen van deze
laatste plaats zal hare rieting weder oostelijk zijn en loopeo tnsschen
Loon-op-Zand en de talrijke en volkrijke dorpen van de zoogenaamde
hansstraat. Te Loon-op-Zand heeft- de spoorweg gemeenschap met do
fabrijkstad Tilburg, gelegen twee uren van daar. Een expresselijk
naauvvlteurig onderzoek zal worden ingesteld ten einde te kunnen be
oordeel™ in hoeverre het geraden kan zijn de rigling van den spoorweg
van Breda direct over Tilburg, naar den Bosch aan te leggen.
Tussehen de dorpen Gromvoirt en Helvoirt, neemt de spoorweg weder
cene noord-oostelijke rigting dwars over ilen groeten weg van Eind
hoven naar 's Hertogenbosch tussehen het fort Isabella en het dorp
Vught passeert aldaar de rivier de Dommel en nadert vervolgens met
eene groote cirkel 's Hertogenbosch tol op omtrent 1490 ellen van de
vestingwerken ten laatsten steekt zij hel kanaal Zuid-Willemsvaart
genaamd over op omtrent 600 ellen boven de n.° leek alwaar het
goederenstation van 's Hertogenboscll zal worden geplaatst.
Van daar volgt de weg den oostelijker» dijk van de Zuid-Willemsvaart
in eene zuid-oostelijke rigling den dijk houdende tot bij Helmond.
Tussehen Helmond en Vento neemt de lijn weder eene oostelijke rig
ting latende de dorpen Deurne er> Sevenum ten zuiden.
Tussehen deze twee dorpen gaat zij dwars over de moerassen van Poef
ter lengte van omtrent 2 uren. Eene andere lijn van den Bosch, be
zuiden Veghel Gemert en Horst naar Venlozai mede een punt van
overweging uitmaken.
Venlo naderende, loopt de lijn noordwaarts naar het fort S.'-Michel
gelegen aan den ünker-oevcr der Maas en draaijende in de engte van het
fort gaat zij op dat punt de Maas over zij passeert vervolgens rie bui
tenwerken van rie vesting Venlo en bereikt het punt waar liet stations
gebouw zal worden geplaatst ten zuiden en op omtrent 600 ellen afstand
van rie stad tussehen de Maas en den weg naar Tegeten.
Van Venlo zal de weg loopen langs den regler-oever der Maas
meerder of minder digt bij do rivier naarmate de aard van den grond
dit toelaat ten oosten van bet dorp Tegeten en langs de dorpen Belfeld
en Belsel en digt ten westen van het dorp Swalmen.
Daarna bereikt de lijn Roermond, alwaar bet station zal worden ge
plaatst ten oosten en digi van de stad.
Roermond verlatendegaat de weg over de rivier de Roer houdt de
rigting ten oosten van den groolen weg van Maastricht; kruist die weg
hij het dorp Echt houdende het westen van de dorpen Susteren en
Born volgende de lijn van den ouden weg van Roermond naar Maas
tricht tot omtrent 3000 ellen van het dorp Elsloo toepende oostwaarts
van dat dorp en daarna de Maas naderende, zoo digt als de ongelijkheid
van den grond dit zal toelaten ten einde voor Wijk of Meersen tegen
over Maastricht aan te komen op het punt dat hierna zai worden aan
gewezen voor het geval dat de zeeuwsche spoorweg met die van Aken
aal verhonden wnrden.
De geheete lengte der lijn is ais vulgt
Eerste sectie 63282 metres.
Tweede 35496
Derde 41534
Vierde 33976
Vijfde 39214
Zesde 66618
Totaal 280120
of 56 uren van 5000 mêtres {174 engelscbe mijlen.)
De plaatselijke gesteldheid der gronden over welke de spoorweg moet
ïoopen zijn zoo gunstig geschikt, dat zij in regte lijnen van groote
lengte, verbonden met bogten van zeer wijden omvang, kan gelegd
worden. Deze lijnen hebben op sommige plaatsen eene lengte van 2, 3
of zelfs 4 uren en de bogten over den geheelen spoorweg maken ter
ïiaauwernood een elfde gedeelte van den geheelen weg uit. In ditopzigt
bezit deze lijn een belangrijk en ongewoon voordeel.
ligging van den spoorweg.
Ondanks de moeijelijkheden welke de passage van de verschillende dijken
en zee-armen in Zeeland, en de ongelijkheid van den grond aan den regter-
oever van de Maas aanbiedon laat de plaatselijke gesteldheid over het al
gemeen toe om eene zeer voordeelige ligging aan den spoorweg te geven.
In de daad, de grootste hellingen op de lijn zijn van 1 in 400, uit
gezonderd slechts op Iwee plaatsen alwaar de hellingen zullen zijn van
I in 333 voor lengte van 1360500 en 300 métres.
Over de geheele lengte van den weg van 280,120 ellen zal het ge
deelte dat geheel vlak is bedragen 143,388 ellen.
Het opklimmende gedeelte 87.993
Het afdalende gedeelte 48,739
Totaal 280,120
Eindelijk de spoorweg zal eene gemiddelde opklimming hebben van 1
in 100 en eene gemiddelde helling van 1 in 1143. Nemende de lijn van
Middelburg tot Venlo, bedraagt
Het vlakke gedeelte114,139 ellen.
Het rijzende 57,239
Het dalende 42,124
Totaal 213,502
begrootjng des kosten van den spoorweg
De werken en gebouwen welke «loeten worden uitgevoerd bestaan
in de volgende
1De daarstelling eener zeehaven en een kanaal van groofe afmetingen.
2. De sluiting van den zee-arm genaamd het Sloe, tussehen de eilan
den Walcheren en Zuid-Beveland.
3. De sluiting der Ooster-Schelde tussehen het eiland Zuid-Beveland
en Noord-Brahand met eene brug van 600 ellen lang in maniere dat
de vaart open blijve.
4. De daarstelling van den spoorweg met al zijn toebchooren over
pene lengte van 280,120 ellen (174 engelscbe mijlen) tussehen de steden
Vlissingen en Maastricht.
Na zorgvuldig onderzoek en opnemingen zijn de bovenstaande werken
begroot op f 40,193,153,00 of 3,349,429 p. st. voor welk bedrag de
concessionaris zich verbindt de werken uit Ie voeren (er geheele vol
doening van het nederlandsche gouvernement en deszelfs ingenieurs.
Rij de voorschreven som van40,193,153.
Moet gevoegd worden voor kosten van locomotiven etc. -
ten einde de lijn in werking te brengen 2,000,000.
Totaal 42,193,153.
Zoodat het geheele bedrag der kosten van daarstelling des spoorwegs
van de havens van Vlissingen en Middelburg af, met al deszelfs aanhoo-
righeden de afdamming van het Sloe en van de Ooster-Schelde uit
gravingen versterkingen voorgeschreven door het nederlandsche gou
vernement en al de werken 'welke voor het in aanwezen brengen van
eenen spoorweg met dubbel spoor benoodigd zijn daaronder begrepen
locomotiven voertuigen en wagons door elkander genomen over de
ganscbe uitgebreidheid der lijn, zullen beloopen f 242,489 of 20,200
p. st. per mijl. [Vtiss. Cour.)
BROUWERSHAVEN den 24 September, Binnengekomen Broe
dertrouwkapt. Brouwer, van Batavia naar Rotterdam St.-Clement,
kapt. R. Coldan en Janet Gibson kapt. 11. Gibson beide van Grange
mouth naar Dordrecht.
PRIJZEN der EFFECTEN te AMSTERDAM*,
Woensdag den 23 September 1846.
Nederlanden, 2pC. Werk. Schuld
3
4
Amort. Syndikaat 3'/, pC
Handel-Maatschappij 4'/,
gebleven.
59'7„ pC.
72
94s/a
897,
173'/,
O. Tarwe 1845
N. dito 1846
Zaai-Zomer dito
Ordinaire dito
Rogge
Winter-Gerst
Zomer-diio
Haver
Paardeboonen
Witte dito
Bruine dito
f
MIDDENPRUZEN van de volgende ARTIKELEN te ZIEIilKZEE
van den 24 September 1846.
Ned. Mudde.
Graauwe Erwten
Groene dito
Gele dito
Koolzaad
Zaai-Lijnzaad
Slag-Lijnzaad
10,50 a 11,25
10,00 a 11,50
0,00 a 0,00
9,00 a 10,00
8,50 4 9,00
5,70 h
5,20 a
3,00 a
7,00 a
10,00 a 11,00
11,00 a 12,00
5,90
5,40
3,50
7,50
De Ned. Mudde.
f 0,00a 0.00
- 9,00 a 10,00
- 0,00 a 0,00
- 8.00a 10,00
-11,004 11,50
- 3,00 a 7,00
Raap-Olie te Zierikzee, [35,00 p. v.
Patent-Olie -38,00
Lijn-Olie - 00,00
Raapkoeken ƒ00,00 de 1040 stuks,
Lijnkoeken -00,00
Heden beviel zeer voorspoedig van eene Dochter M. A,
GEERLING Echtgenoot van
Zierikzee, J. T. van BORRENDAM
den 24 September 1846. Apotheker.
De ondergeteekende het voornemen hebbende zich met (er
woon naar elders Ie begeven betuigt bij deze zijnen dank
aan alfen die hem in de leverantie van STEENKOLEN hebber»
gelieven te begunstigen terwij! hij niet kan nalaten om de beerera
J, C. Bal C. in zijne plaats aan te bevelen..
J. HARRISON,
Naar aanleiding van bovenstaande Advertentie van den Heer
John. Harrison nemen de ondergeteekenden de vrijheid
zich aan diens vroegere begunstigers tot bedoelde leverantie vrien
delijk te recommanderen met belofte eener accurate bediening ter
wijl men steeds op uitmuntende kwaliteit kan staat maken.
J. C. BAL C.'
Bij J. OCHTMAN zijn voor de 200"* K. N. Loterij la
hekomen Heefe en Gedeelten van KOOP- en IIUUBLOTEN
Prijs-Courant. De Trekking der Eerste Klasse begint op Maandag
den 12 October 1846.
Bij denzetver» vervoege men zich ter bekoming van Information en
Deelneming in de Onderlinge Maatschappij van Levensver
zekering VFeihjwen- en Pensioen-Fonds voor het Koningrijk
der Nederlanden bij Koninklijk Bestuit gevestigd te Tie!.
q^nbare VERKOOPING.
De Notaris C. J. van der HALEN residerende te Brouwershaven
zal, ten verzoeke van de Weduwe en Erfgenamen van wijlen WIL
LEM BODBUL, in leven Landbouwer te Zonnemaire, veilen en
verkoopen
Op Dingsdag den 6 October 1846, des morgens ten 9 ure,
te Zonnemaire
4 WERKPAARDEN, 5 Melkkoeijen 1 vare Dito, 4 Vaar
zen en 1 Kalf, 2 Vette- en 2 Loopvarkens, 1 Karnhond cn
Kot, 1 WAGEN op Riemen 2 Boerenwagens 1 Drieling
wagen Ploegen, Eggen en meer ander BOUWGEREEDSCHAP
MELKGËRÈEDSCHAPen HUISMEUBELEN alles bij Billellen
breeder omschreven.
2." Op Woensdag den 7 October, des middags ten 3 ure, in
de Herberg te Zonnemaire
41 roeden 60 ellen twee-jarige MEEDE en
1 bunder 81 roeden 28 ellen jonge, MEEDE.
Voorts worden diegenen welke van bovengemelden Boedel iels te
vorderen hebbon of aan denzelven verschuldigd zijn verzocht daar
van opgave te doen ten Kantore van den Notaris C. J. va» dess
Halen, te Brouwershaven, vóór of op den 5 October aanstaande.
tb zierikzee bij db wed, a. de vos ek zoon stadsdrukkers-