Zeetijding en. «andorn hippende daarna tussehen de dorpen Kapelle en Biezelingen cn hel noordon der dorpen Kruiningen en Krabbendijke. Op het laatste punt loopt do spoorweg wederom langs den zeedijk tvelke zij volgt tot de noordelijkste punt van den Bijgerbergschen Polder. sluiting dek ooster-schelde. Op laatstgenoemde plaats, gelegen 4000 ellen ten noorden van liet fort Bath zal de overtogt van de Unster-Schelde plaats hebben zijnde een af stand van 8020 ellen door middel van een dijk gelijk aan die van hetSloe. Ten einde echter de vaart op dezen arm van de Schelde te behouden zat er eene opening van 600 ellen in dezen dijk gelaten worden, waarover de noodige bruggen met de kolossaio hoofden zullen worden geconstrueerd. Do overtogt zal geschieden in de directie van het dorp Woensdrecht. Van dit punt van het vaste land zal do spoorweg enne noordelijke rigting nemen langs den buitenkant van den zeedijk lot binnen de 2400 ellen van Bergen-op-Znom en den grnnlen weg van Antwerpen over stekende zal zij de fortificatiën van Bergen ten oosten aandoen digt bij den groolen weg naar Breda. Van af dit punt zal haren loop oostelijk zijn latende-de dorpen Wouw, Rozeodaat Etten en Princenhage ton zuiden de rivier Mark overstekende en de fortificatiën van Breda ten noorden aandoende alwaar zij tie hoofdlijn van Antwerpen naar Holland zal ontmoeten. Breda verlatende ontvangt de spoorweg eene noord-oostelijke rigling tot aan Oosterhout welke stad zij ten zuiden zal naderen van deze laatste plaats zal hare rieting weder oostelijk zijn en loopeo tnsschen Loon-op-Zand en de talrijke en volkrijke dorpen van de zoogenaamde hansstraat. Te Loon-op-Zand heeft- de spoorweg gemeenschap met do fabrijkstad Tilburg, gelegen twee uren van daar. Een expresselijk naauvvlteurig onderzoek zal worden ingesteld ten einde te kunnen be oordeel™ in hoeverre het geraden kan zijn de rigling van den spoorweg van Breda direct over Tilburg, naar den Bosch aan te leggen. Tussehen de dorpen Gromvoirt en Helvoirt, neemt de spoorweg weder cene noord-oostelijke rigting dwars over ilen groeten weg van Eind hoven naar 's Hertogenbosch tussehen het fort Isabella en het dorp Vught passeert aldaar de rivier de Dommel en nadert vervolgens met eene groote cirkel 's Hertogenbosch tol op omtrent 1490 ellen van de vestingwerken ten laatsten steekt zij hel kanaal Zuid-Willemsvaart genaamd over op omtrent 600 ellen boven de n.° leek alwaar het goederenstation van 's Hertogenboscll zal worden geplaatst. Van daar volgt de weg den oostelijker» dijk van de Zuid-Willemsvaart in eene zuid-oostelijke rigling den dijk houdende tot bij Helmond. Tussehen Helmond en Vento neemt de lijn weder eene oostelijke rig ting latende de dorpen Deurne er> Sevenum ten zuiden. Tussehen deze twee dorpen gaat zij dwars over de moerassen van Poef ter lengte van omtrent 2 uren. Eene andere lijn van den Bosch, be zuiden Veghel Gemert en Horst naar Venlozai mede een punt van overweging uitmaken. Venlo naderende, loopt de lijn noordwaarts naar het fort S.'-Michel gelegen aan den ünker-oevcr der Maas en draaijende in de engte van het fort gaat zij op dat punt de Maas over zij passeert vervolgens rie bui tenwerken van rie vesting Venlo en bereikt het punt waar liet stations gebouw zal worden geplaatst ten zuiden en op omtrent 600 ellen afstand van rie stad tussehen de Maas en den weg naar Tegeten. Van Venlo zal de weg loopen langs den regler-oever der Maas meerder of minder digt bij do rivier naarmate de aard van den grond dit toelaat ten oosten van bet dorp Tegeten en langs de dorpen Belfeld en Belsel en digt ten westen van het dorp Swalmen. Daarna bereikt de lijn Roermond, alwaar bet station zal worden ge plaatst ten oosten en digi van de stad. Roermond verlatendegaat de weg over de rivier de Roer houdt de rigting ten oosten van den groolen weg van Maastricht; kruist die weg hij het dorp Echt houdende het westen van de dorpen Susteren en Born volgende de lijn van den ouden weg van Roermond naar Maas tricht tot omtrent 3000 ellen van het dorp Elsloo toepende oostwaarts van dat dorp en daarna de Maas naderende, zoo digt als de ongelijkheid van den grond dit zal toelaten ten einde voor Wijk of Meersen tegen over Maastricht aan te komen op het punt dat hierna zai worden aan gewezen voor het geval dat de zeeuwsche spoorweg met die van Aken aal verhonden wnrden. De geheete lengte der lijn is ais vulgt Eerste sectie 63282 metres. Tweede 35496 Derde 41534 Vierde 33976 Vijfde 39214 Zesde 66618 Totaal 280120 of 56 uren van 5000 mêtres {174 engelscbe mijlen.) De plaatselijke gesteldheid der gronden over welke de spoorweg moet ïoopen zijn zoo gunstig geschikt, dat zij in regte lijnen van groote lengte, verbonden met bogten van zeer wijden omvang, kan gelegd worden. Deze lijnen hebben op sommige plaatsen eene lengte van 2, 3 of zelfs 4 uren en de bogten over den geheelen spoorweg maken ter ïiaauwernood een elfde gedeelte van den geheelen weg uit. In ditopzigt bezit deze lijn een belangrijk en ongewoon voordeel. ligging van den spoorweg. Ondanks de moeijelijkheden welke de passage van de verschillende dijken en zee-armen in Zeeland, en de ongelijkheid van den grond aan den regter- oever van de Maas aanbiedon laat de plaatselijke gesteldheid over het al gemeen toe om eene zeer voordeelige ligging aan den spoorweg te geven. In de daad, de grootste hellingen op de lijn zijn van 1 in 400, uit gezonderd slechts op Iwee plaatsen alwaar de hellingen zullen zijn van I in 333 voor lengte van 1360500 en 300 métres. Over de geheele lengte van den weg van 280,120 ellen zal het ge deelte dat geheel vlak is bedragen 143,388 ellen. Het opklimmende gedeelte 87.993 Het afdalende gedeelte 48,739 Totaal 280,120 Eindelijk de spoorweg zal eene gemiddelde opklimming hebben van 1 in 100 en eene gemiddelde helling van 1 in 1143. Nemende de lijn van Middelburg tot Venlo, bedraagt Het vlakke gedeelte114,139 ellen. Het rijzende 57,239 Het dalende 42,124 Totaal 213,502 begrootjng des kosten van den spoorweg De werken en gebouwen welke «loeten worden uitgevoerd bestaan in de volgende 1De daarstelling eener zeehaven en een kanaal van groofe afmetingen. 2. De sluiting van den zee-arm genaamd het Sloe, tussehen de eilan den Walcheren en Zuid-Beveland. 3. De sluiting der Ooster-Schelde tussehen het eiland Zuid-Beveland en Noord-Brahand met eene brug van 600 ellen lang in maniere dat de vaart open blijve. 4. De daarstelling van den spoorweg met al zijn toebchooren over pene lengte van 280,120 ellen (174 engelscbe mijlen) tussehen de steden Vlissingen en Maastricht. Na zorgvuldig onderzoek en opnemingen zijn de bovenstaande werken begroot op f 40,193,153,00 of 3,349,429 p. st. voor welk bedrag de concessionaris zich verbindt de werken uit Ie voeren (er geheele vol doening van het nederlandsche gouvernement en deszelfs ingenieurs. Rij de voorschreven som van40,193,153. Moet gevoegd worden voor kosten van locomotiven etc. - ten einde de lijn in werking te brengen 2,000,000. Totaal 42,193,153. Zoodat het geheele bedrag der kosten van daarstelling des spoorwegs van de havens van Vlissingen en Middelburg af, met al deszelfs aanhoo- righeden de afdamming van het Sloe en van de Ooster-Schelde uit gravingen versterkingen voorgeschreven door het nederlandsche gou vernement en al de werken 'welke voor het in aanwezen brengen van eenen spoorweg met dubbel spoor benoodigd zijn daaronder begrepen locomotiven voertuigen en wagons door elkander genomen over de ganscbe uitgebreidheid der lijn, zullen beloopen f 242,489 of 20,200 p. st. per mijl. [Vtiss. Cour.) BROUWERSHAVEN den 24 September, Binnengekomen Broe dertrouwkapt. Brouwer, van Batavia naar Rotterdam St.-Clement, kapt. R. Coldan en Janet Gibson kapt. 11. Gibson beide van Grange mouth naar Dordrecht. PRIJZEN der EFFECTEN te AMSTERDAM*, Woensdag den 23 September 1846. Nederlanden, 2pC. Werk. Schuld 3 4 Amort. Syndikaat 3'/, pC Handel-Maatschappij 4'/, gebleven. 59'7„ pC. 72 94s/a 897, 173'/, O. Tarwe 1845 N. dito 1846 Zaai-Zomer dito Ordinaire dito Rogge Winter-Gerst Zomer-diio Haver Paardeboonen Witte dito Bruine dito f MIDDENPRUZEN van de volgende ARTIKELEN te ZIEIilKZEE van den 24 September 1846. Ned. Mudde. Graauwe Erwten Groene dito Gele dito Koolzaad Zaai-Lijnzaad Slag-Lijnzaad 10,50 a 11,25 10,00 a 11,50 0,00 a 0,00 9,00 a 10,00 8,50 4 9,00 5,70 h 5,20 a 3,00 a 7,00 a 10,00 a 11,00 11,00 a 12,00 5,90 5,40 3,50 7,50 De Ned. Mudde. f 0,00a 0.00 - 9,00 a 10,00 - 0,00 a 0,00 - 8.00a 10,00 -11,004 11,50 - 3,00 a 7,00 Raap-Olie te Zierikzee, [35,00 p. v. Patent-Olie -38,00 Lijn-Olie - 00,00 Raapkoeken ƒ00,00 de 1040 stuks, Lijnkoeken -00,00 Heden beviel zeer voorspoedig van eene Dochter M. A, GEERLING Echtgenoot van Zierikzee, J. T. van BORRENDAM den 24 September 1846. Apotheker. De ondergeteekende het voornemen hebbende zich met (er woon naar elders Ie begeven betuigt bij deze zijnen dank aan alfen die hem in de leverantie van STEENKOLEN hebber» gelieven te begunstigen terwij! hij niet kan nalaten om de beerera J, C. Bal C. in zijne plaats aan te bevelen.. J. HARRISON, Naar aanleiding van bovenstaande Advertentie van den Heer John. Harrison nemen de ondergeteekenden de vrijheid zich aan diens vroegere begunstigers tot bedoelde leverantie vrien delijk te recommanderen met belofte eener accurate bediening ter wijl men steeds op uitmuntende kwaliteit kan staat maken. J. C. BAL C.' Bij J. OCHTMAN zijn voor de 200"* K. N. Loterij la hekomen Heefe en Gedeelten van KOOP- en IIUUBLOTEN Prijs-Courant. De Trekking der Eerste Klasse begint op Maandag den 12 October 1846. Bij denzetver» vervoege men zich ter bekoming van Information en Deelneming in de Onderlinge Maatschappij van Levensver zekering VFeihjwen- en Pensioen-Fonds voor het Koningrijk der Nederlanden bij Koninklijk Bestuit gevestigd te Tie!. q^nbare VERKOOPING. De Notaris C. J. van der HALEN residerende te Brouwershaven zal, ten verzoeke van de Weduwe en Erfgenamen van wijlen WIL LEM BODBUL, in leven Landbouwer te Zonnemaire, veilen en verkoopen Op Dingsdag den 6 October 1846, des morgens ten 9 ure, te Zonnemaire 4 WERKPAARDEN, 5 Melkkoeijen 1 vare Dito, 4 Vaar zen en 1 Kalf, 2 Vette- en 2 Loopvarkens, 1 Karnhond cn Kot, 1 WAGEN op Riemen 2 Boerenwagens 1 Drieling wagen Ploegen, Eggen en meer ander BOUWGEREEDSCHAP MELKGËRÈEDSCHAPen HUISMEUBELEN alles bij Billellen breeder omschreven. 2." Op Woensdag den 7 October, des middags ten 3 ure, in de Herberg te Zonnemaire 41 roeden 60 ellen twee-jarige MEEDE en 1 bunder 81 roeden 28 ellen jonge, MEEDE. Voorts worden diegenen welke van bovengemelden Boedel iels te vorderen hebbon of aan denzelven verschuldigd zijn verzocht daar van opgave te doen ten Kantore van den Notaris C. J. va» dess Halen, te Brouwershaven, vóór of op den 5 October aanstaande. tb zierikzee bij db wed, a. de vos ek zoon stadsdrukkers-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1846 | | pagina 2