A.(lvertentiën. ileu in welke de opstandelingen zich verborgen houden te verwoesten cn te verbranden. De oorlogdie aldaar legen de Circassiers gevoerd wordt, is een strooptogt of verdelgings-oorlog. De maatschappij voor den zuidelijken en westelijken spoorweg in Ierland houdt op dit oogen- blik meer dan 25,000 werklieden bezig. Het nieuw spaansch ministe rie is wederom bepaaldelijk gevormd. Voorts zijn de cortes onbepaald verdaagd cn de vrijheid der drukpers opgeschort. De berigten uit Ita lië luiden zeer treurig. De spanning in de stalen van Midden- en Bene- den-ltalie is zoo sterk en verontrustend dat er van wege Oostenrijk reeds maatregelen van allen aard genomen zijn om bij eene mogelijke uitbar sting der ontevredenheid ter vereischle plaatse te kunnen handelen. Keizer Nicolaas heeft bevel gegeven om alle de soldaten die met verlof zijn ten spoedigste onder de wapenen te roepen en aldus het leger te versterken. Polen krioelt van soldaten en al de steden zijn met mili tairen van allerlei soort opgepropt. Te Warschau zijn den 17 dezer reeds 8 aanvoerders van den opstand in het stadje Siedlce door een krijgsraad leregt gesteld 3 hunner zijn tot de galg verwezen en de 5 anderen naar Siberie verbannen na vooraf onder de galg te zijn gebragt en één na vooraf de straf der spitsroede door 500 man te hebben onder gaan met verbeurdverklaring hunner goederen. Aan de boeren welke bovengenoemde hoofden van den opstand hebben gevangen genomen zijn door den keizer eerbewijzen en belooningen geschonken. Behalve eene som geld en eer-medailles is hun levenslang vrijdom van belastingen geschonken. Men meldt uit Willemsdorp, dd. 26 Maart, het volgendeHeden morgen omstreeks elf ure deed zich weder een schrikkelijk schouw spel op de personen Wouter Ouweneel en Barl Mudde, knechts van B. Luiler le Lekkerkerk met eenen hoogaars visch aan den Moerdijk gebragt hebbende sloegen op hunne terugreis door den hevigen wind en het holle water met hun vaartuig om, doch daar heiden zich aan hun vaartuig vastgeklemd hielden is het de equipage der stoomboot Wil hel min a varende tusschen den Moerdijk en Willemsdorp zijnde schipper AKlein. Christ, de KorverL. den, llooijenJ. II. Meijer en B. van der Sluis, door het aanwenden van groote bedaard heid en voorzigtigheid mogen gelukken de beido bovengenoemde personen met de sloep te redden en te gelijk het vaartuigje met de stoomboot in de Moerdijksche haven le slepen. De geredden zijn bij den kastelein M. vun Lommei opgenomen en van het noodige voor zien geworden. Bij de gevallen van hondsdolheid welke zich dezer dagen hebben voorgedaan kan het welligt belangrijk zijn aan eene genezing van de watervrees te doen herinneren, welke in het jaar 1823, in het hótel Dien, te Parijs plaats vond. Het was op eenen maandag van October van dat jaar, dat zekere bak ker in dat hospitaal werd gebragtdie verscheidene toevallen had gehad waarvan de slads-genresheer geene verklaring had kunnen geven. Dingsdag ochtend erkende d.' Caillardgeneesheer van het établisse ment, dat er dolheid plaats vond,, welkena eenige uren tot eenen zeer hoogen graad klom; de razernij om te bijten het schreeuwen., en de afkeer van alle vocht stegen ten top. Men beproefde her haalde aderlatingen, doch zonder vrucht, en men schreef den lijder geene twee uren levens meer toe. D.' Caillard. wetende dat d.' Magendie zich onledig had gehouden met navorschingen betreffende de watervrees, liet denzelven verzoeken, zijne zorgen aan den ongeluk kige te wijden. Zonder tijdverlies voldeed deze aan dat verzoek en ge bruik makende van zijne ondervinding bij vroegere proefnemingen verkregen, spoot hij, met behulp der kweekelingen van het hospi taal ongeveer eene pint bloedwarm water in eene ader van den arm. Deze, wegens de verschrikkelijke stuipen van den lijder, hoogst inoei- jelijko bewerking, had de gelukkigste, uilkomst. Een half uur na de inspuiting herkreeg de zieke zijne verstandelijke vermogensde stuipen de lust om te bijten hielden ophij kon drinkenen alle kenteekenen der wateryrees verdwenen, tol niet geringe verbazing der omstanders. Weinige dagen later was de herstelling volkomen. ASPHALT-SPOOR. Onder dezen titel heeft de heer C. Soetens dezer dagen eene in de fransche laai geschrevene brochure in het licht doen verschijnen, vermoedelijk bestemd om ook buitenslands de aandacht op deze zaak te vestigen. Het werk is verdeeld in 3 hoofd-afdeelingen handelende I. Over een aan te leggen asphalt-spoor van Amsterdam naar Haar lem waarvoor bereids aan den heer Soelens concessie is verleend. "Volgens het hier uiteengezet plan, zullen de reizigers op elk uur van den dag, van des morgens 6 tot des avonds 10 ure, van uit het midden der eene tot in het midden der andere stad, met rijtuigen verdeeld in 4 klassen, kunnen worden vervoerd en zal er daaren boven gedurende do nacht gelegenheid zijn om van dit middel van vervoer gebruik te maken. De schrijver berekent het minst mogelijk dividend dat deze onder neming aan de aandeelhouders zal opleveren op ruim 9 ten honderd. II. Óver een asphalt-spoor, verdeeld in 3 afdeelingen o. van Antwerpen tot Rotterdamb. van Rotterdam in regte lijn over' Alphen, tot Amsterdam, en c. van deze laatste plaats over Zaandam' en Alkmaar op den Helder en bet Nieuwe Diep waarvoor door den heer Soetens concessie is gevraagd. Volgens de berekening van den schrijver zou langs gezegd spoor de reis van Antwerpen naar Rotterdam in den tijd van 4 uren en 50 minuten geschieden en voor eenen prijs van f 3,50. Van Rotterdam naar Amsterdam zou de gelegenheid tot overtogt 10 malen daags worden geopend en de reis binnen één uur minder tijdsen voor eenen minderen prijs dan langs de geprojecteerde ijzer- baan kunnen worden volbragt. Wat de weg van Amsterdam naar den Helder en het Nieuwe Diep aanbelangt, zoo wil de heer Soetens de reizigers langs deze lijn in 3 uren 30 minuten van het één tot het andere punt vervoeren voor den gemiddelden prijs van f 2,50. III. Over eene ontginning van 3000 bunders duingrond te Sche- veningen Terheide Katwijk enz. in verband met een asphalt-spoor van Rotterdam, in regte lijn over'sGravenhage op Scheveningen waarvoor door den heer Soelens mede autorisatie en concessie is gevraagd. Volgens den ontwerper vordert de kolonisatie van 3000 bunders duingrond GOO woningen met stalling voor 600 kolonisten. Aan elk dezer moet 5 bunders grond en eenig vee ter behandeling worden gegeven. De benoodigde mest boven die welke de kolonie oplevert zal langs het asphalt-spoor, in verband met een land-aspbalt-spoor welke langs de woningen der kolonisten over de gcheele lengte der kolonie zal loopen worden aangevoerd. Elk der kolonisten zal verpligt zijn om van zijne vijf bunders aan de administratie jaarlijks duizend mud aardappelen legen één gulden het mud te leveren. Welke aardappelen volgens het plan des ont werpersnaar de steden Rotterdam, 's Gravenhage Delft, enz. per het asphalt-spoor, zullen worden vervoerd en aldaar tegen /"l,5o' jaar in jaar uit, verkocht. Van de 50 cents, die het verschil 'tus schen den inkoop- en verkoopprijs uitmaken zullen 25 cents aan de maatschappij voor de transportkosten worden le goed gedaan en de andere 25 cents strekken tot het daarstellen van een reserve-fonds hetgeen hij misgewas zal moeten-dienen oin aan de bekende en in geschrevene verbruikers der kolonie-aardappelen hunne jaarlijksche hoe veelheid ook in dat jaar voor den vastgestelden prijs van 1,50 te kunnen leveren. Door middel van het geprojecteerd asphalt-spoor van Rotterdam naar Scheveningen zullen de reizigers gelegenheid hebben om 20 malen daags, tegen betaling van 70 cents, van de eene plaats naar de andere te vertrekken. Wij onthouden ons van alle aanmerkingen op of aanbevelingen van deze plannen maar hebben de aandacht onzer lezers op dezelve wil len vestigen. Zij die er meer van begeere'n te weten nemen de brochure zelve in handen. [Amst. Cour.) ■MIDDELBURG den 27 Maart. Thans 'kunnen wij met zekerheid melden, dat de graanbeurs alhier eene aaomerkelijke-veranderrng en verbetering zal ondergaandoor eene nieuwe verbouwing in meer modernen smaak van voren hoven en op zijde met glazen ramen gedekt en van achteren leunende tegen de wisselbank zoodat men voor het ruwe weder betere beschutting hebben zal terwijl de dam hierdoor meerder ruimte 'en verfraaijing zal daarstellen. Bij gelegenheid eener onlangs voor het provinciaal gereglshof alhier in hooger beroep behandelde zaak waarin onder anderen twee visschers betrokken waren gebleken zijnde dat die lieden in den waan verkeerden dat (zooals zij zich uitdrukten) het net vrij was, dat is; dat hetgeen zij toevallig met hetzelve in volle zee,, .en zonder dat het hekend is dat er schepen vergaan of gestrand zijn opvischten of ophaalden niet aan de strandvonderij of andere daartoo aangewezene beambten behoefde te worden aangegeven maar dat zij daarover als over wettig verkregen eigendom konden beschikken zoo achten wij bet voor bet algemeen en meer bijzonder voor schippers en visschers, van belang aan onze lezers mede te deelen dat het hof verstaan heeft dat deze bewering geheel en al steunt op een dwaalbegrip, daar toch artikel 550 van het wetboek van koophandel duidelijk bepaalt, dat alle in zee of op de buitengronden geyischle goederen door de vipders of opvisschersmoeten worden overgehragt en gesteld in handen van den bevoegden ambtenaar, zonder dat daarbij eenige uitzondering gemaakt wordt omtrent den min of meer verganen toestand der goederen en de wijze der ophaling, noch ook öf zulks binnen of builen de tonnen in volle zee, of in meerdere of mindere nabijheid der kusten gevonden zij terwijl het hof alverder heeft uitgemaakt, dat in zee npgevischte koopwaren a priori niet vermogen te worden beschouwd als verlatene goederen vermits de vorige eigenaar niet kan gepresumeerd worden dezelve, om andere oorzaken dan navis levandae causa dat is tot algemeen behoud óver boord to hebben geworpen en dal in allen gevalle de beoor deeling daarvan niet aan den vinder maar aan hooger gezag.^taat; weshalve het aan den reglér verbleven is om te onderzoekenden te beoordeelen of bij eene achterhouding en loeëigening van in dier voege verkregene goederen er gronden zijn om behalve de pcena- lileit bij bet voormelde artikel van het wetboek van koophandel ver meld ook nog andere straffen toe te passen op degenen die zich dusdanige achterhouding en toeëigéhing veroorloven. Men leest in het Amsterdamsch Handelsblad: «De beer D. Dronkersconcessionaris van den Zeeuwsch-Duitschen spoorweg, ver zoekt ons tegen te spreken bet door eenige dagbladen medegedeelde berigtdat hij zijne concessie aan eene engelscbe sociëteit voor /"10O.OOO en voor het behoud eener betrekking van f 5009 jaarlijks, zoude hebben overgedragen." Heden verloste zeer voorspoedig van eene welgeschapene Dochter MARINA CORNELIA ZEIJLER geliefde Echt genoot van Oosterland C. A. BROUWER, den 25 Maart 1846. Heden verloste van eene Dochter, D1NA de BRUIJNE Echtgenoot van Zierikzee C. L. KLOEK, dén 30 Maart 1846. 1 De Notaris M.' C. van der LEK de CLERCQ zal op Vrijdag den 17 April 1846, des voormiddags ten 10 ure, ten verzoeke van C. de KONING, binnen de Gemeente Bruinisse publiek presenteren le verkoopen Een aanzienlijke en nette INBOEDEL bestaande in Kabinetten Bureaux, Stoelen, Tafels, Spiegels, Klok, Bedden met toehehooren Koper, Tin, Glas en Aardewerk, mitsgaders eene groote partij i OUDEKWETSCH PORSELEIN en betgeen verder zal worden geveild. De Notaris M.' J. J. ERMERINS zal ten verzoeke van de Weduwe en Kinderen van wijlen S. STOEFELSË BËRRE- VOÉTS op Zaturdag den 18 April 1846, 's morgens ten 10 ure, in de Herberg aan het Moriaanshoofdpresenteren te verkoopen: Een HUIS en SCHUUR zijnde eene Stolpe met 3 bunders 04 roeden 10 ellen BOUW- en "WEILAND en 2 bunders 70 roeden 30 ellen in Flauwersmoeralles onder de Gemeente Kerkwerve kadaster sectie A, n.°* 78 79, 80 en 81 en sectie C, n.° 1. Zijnde inmiddels uit de hand le koop, en informatiën te bekomen bij voornoemden Notaris. te zier1kzej2 BIJ db wed. a. de vos en zoon, stads druukkrs.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1846 | | pagina 2