A.(lvertentiën.
ileu in welke de opstandelingen zich verborgen houden te verwoesten
cn te verbranden. De oorlogdie aldaar legen de Circassiers gevoerd
wordt, is een strooptogt of verdelgings-oorlog. De maatschappij voor
den zuidelijken en westelijken spoorweg in Ierland houdt op dit oogen-
blik meer dan 25,000 werklieden bezig. Het nieuw spaansch ministe
rie is wederom bepaaldelijk gevormd. Voorts zijn de cortes onbepaald
verdaagd cn de vrijheid der drukpers opgeschort. De berigten uit Ita
lië luiden zeer treurig. De spanning in de stalen van Midden- en Bene-
den-ltalie is zoo sterk en verontrustend dat er van wege Oostenrijk reeds
maatregelen van allen aard genomen zijn om bij eene mogelijke uitbar
sting der ontevredenheid ter vereischle plaatse te kunnen handelen.
Keizer Nicolaas heeft bevel gegeven om alle de soldaten die met verlof
zijn ten spoedigste onder de wapenen te roepen en aldus het leger te
versterken. Polen krioelt van soldaten en al de steden zijn met mili
tairen van allerlei soort opgepropt. Te Warschau zijn den 17 dezer
reeds 8 aanvoerders van den opstand in het stadje Siedlce door een
krijgsraad leregt gesteld 3 hunner zijn tot de galg verwezen en de 5
anderen naar Siberie verbannen na vooraf onder de galg te zijn gebragt
en één na vooraf de straf der spitsroede door 500 man te hebben onder
gaan met verbeurdverklaring hunner goederen. Aan de boeren welke
bovengenoemde hoofden van den opstand hebben gevangen genomen
zijn door den keizer eerbewijzen en belooningen geschonken. Behalve
eene som geld en eer-medailles is hun levenslang vrijdom van belastingen
geschonken.
Men meldt uit Willemsdorp, dd. 26 Maart, het volgendeHeden
morgen omstreeks elf ure deed zich weder een schrikkelijk schouw
spel op de personen Wouter Ouweneel en Barl Mudde, knechts van
B. Luiler le Lekkerkerk met eenen hoogaars visch aan den Moerdijk
gebragt hebbende sloegen op hunne terugreis door den hevigen
wind en het holle water met hun vaartuig om, doch daar heiden
zich aan hun vaartuig vastgeklemd hielden is het de equipage der
stoomboot Wil hel min a varende tusschen den Moerdijk en Willemsdorp
zijnde schipper AKlein. Christ, de KorverL. den, llooijenJ. II.
Meijer en B. van der Sluis, door het aanwenden van groote bedaard
heid en voorzigtigheid mogen gelukken de beido bovengenoemde
personen met de sloep te redden en te gelijk het vaartuigje met de
stoomboot in de Moerdijksche haven le slepen. De geredden zijn bij
den kastelein M. vun Lommei opgenomen en van het noodige voor
zien geworden.
Bij de gevallen van hondsdolheid welke zich dezer dagen hebben
voorgedaan kan het welligt belangrijk zijn aan eene genezing van
de watervrees te doen herinneren, welke in het jaar 1823, in het
hótel Dien, te Parijs plaats vond.
Het was op eenen maandag van October van dat jaar, dat zekere bak
ker in dat hospitaal werd gebragtdie verscheidene toevallen had gehad
waarvan de slads-genresheer geene verklaring had kunnen geven.
Dingsdag ochtend erkende d.' Caillardgeneesheer van het établisse
ment, dat er dolheid plaats vond,, welkena eenige uren tot eenen
zeer hoogen graad klom; de razernij om te bijten het schreeuwen.,
en de afkeer van alle vocht stegen ten top. Men beproefde her
haalde aderlatingen, doch zonder vrucht, en men schreef den lijder
geene twee uren levens meer toe. D.' Caillard. wetende dat d.'
Magendie zich onledig had gehouden met navorschingen betreffende de
watervrees, liet denzelven verzoeken, zijne zorgen aan den ongeluk
kige te wijden. Zonder tijdverlies voldeed deze aan dat verzoek en ge
bruik makende van zijne ondervinding bij vroegere proefnemingen
verkregen, spoot hij, met behulp der kweekelingen van het hospi
taal ongeveer eene pint bloedwarm water in eene ader van den arm.
Deze, wegens de verschrikkelijke stuipen van den lijder, hoogst inoei-
jelijko bewerking, had de gelukkigste, uilkomst. Een half uur na
de inspuiting herkreeg de zieke zijne verstandelijke vermogensde
stuipen de lust om te bijten hielden ophij kon drinkenen alle
kenteekenen der wateryrees verdwenen, tol niet geringe verbazing
der omstanders.
Weinige dagen later was de herstelling volkomen.
ASPHALT-SPOOR.
Onder dezen titel heeft de heer C. Soetens dezer dagen eene in de
fransche laai geschrevene brochure in het licht doen verschijnen,
vermoedelijk bestemd om ook buitenslands de aandacht op deze zaak
te vestigen.
Het werk is verdeeld in 3 hoofd-afdeelingen handelende
I. Over een aan te leggen asphalt-spoor van Amsterdam naar Haar
lem waarvoor bereids aan den heer Soelens concessie is verleend.
"Volgens het hier uiteengezet plan, zullen de reizigers op elk uur van
den dag, van des morgens 6 tot des avonds 10 ure, van uit het
midden der eene tot in het midden der andere stad, met rijtuigen
verdeeld in 4 klassen, kunnen worden vervoerd en zal er daaren
boven gedurende do nacht gelegenheid zijn om van dit middel van
vervoer gebruik te maken.
De schrijver berekent het minst mogelijk dividend dat deze onder
neming aan de aandeelhouders zal opleveren op ruim 9 ten honderd.
II. Óver een asphalt-spoor, verdeeld in 3 afdeelingen o. van
Antwerpen tot Rotterdamb. van Rotterdam in regte lijn over'
Alphen, tot Amsterdam, en c. van deze laatste plaats over Zaandam'
en Alkmaar op den Helder en bet Nieuwe Diep waarvoor door den
heer Soetens concessie is gevraagd.
Volgens de berekening van den schrijver zou langs gezegd spoor de
reis van Antwerpen naar Rotterdam in den tijd van 4 uren en 50
minuten geschieden en voor eenen prijs van f 3,50.
Van Rotterdam naar Amsterdam zou de gelegenheid tot overtogt
10 malen daags worden geopend en de reis binnen één uur minder
tijdsen voor eenen minderen prijs dan langs de geprojecteerde ijzer-
baan kunnen worden volbragt.
Wat de weg van Amsterdam naar den Helder en het Nieuwe Diep
aanbelangt, zoo wil de heer Soetens de reizigers langs deze lijn in
3 uren 30 minuten van het één tot het andere punt vervoeren voor
den gemiddelden prijs van f 2,50.
III. Over eene ontginning van 3000 bunders duingrond te Sche-
veningen Terheide Katwijk enz. in verband met een asphalt-spoor
van Rotterdam, in regte lijn over'sGravenhage op Scheveningen
waarvoor door den heer Soelens mede autorisatie en concessie is
gevraagd.
Volgens den ontwerper vordert de kolonisatie van 3000 bunders
duingrond GOO woningen met stalling voor 600 kolonisten. Aan
elk dezer moet 5 bunders grond en eenig vee ter behandeling worden
gegeven. De benoodigde mest boven die welke de kolonie oplevert
zal langs het asphalt-spoor, in verband met een land-aspbalt-spoor
welke langs de woningen der kolonisten over de gcheele lengte der
kolonie zal loopen worden aangevoerd.
Elk der kolonisten zal verpligt zijn om van zijne vijf bunders aan
de administratie jaarlijks duizend mud aardappelen legen één gulden
het mud te leveren. Welke aardappelen volgens het plan des ont
werpersnaar de steden Rotterdam, 's Gravenhage Delft, enz.
per het asphalt-spoor, zullen worden vervoerd en aldaar tegen /"l,5o'
jaar in jaar uit, verkocht. Van de 50 cents, die het verschil 'tus
schen den inkoop- en verkoopprijs uitmaken zullen 25 cents aan de
maatschappij voor de transportkosten worden le goed gedaan en de
andere 25 cents strekken tot het daarstellen van een reserve-fonds
hetgeen hij misgewas zal moeten-dienen oin aan de bekende en in
geschrevene verbruikers der kolonie-aardappelen hunne jaarlijksche hoe
veelheid ook in dat jaar voor den vastgestelden prijs van 1,50 te
kunnen leveren.
Door middel van het geprojecteerd asphalt-spoor van Rotterdam
naar Scheveningen zullen de reizigers gelegenheid hebben om 20
malen daags, tegen betaling van 70 cents, van de eene plaats naar
de andere te vertrekken.
Wij onthouden ons van alle aanmerkingen op of aanbevelingen van
deze plannen maar hebben de aandacht onzer lezers op dezelve wil
len vestigen. Zij die er meer van begeere'n te weten nemen de
brochure zelve in handen. [Amst. Cour.)
■MIDDELBURG den 27 Maart. Thans 'kunnen wij met zekerheid
melden, dat de graanbeurs alhier eene aaomerkelijke-veranderrng en
verbetering zal ondergaandoor eene nieuwe verbouwing in meer
modernen smaak van voren hoven en op zijde met glazen ramen
gedekt en van achteren leunende tegen de wisselbank zoodat men
voor het ruwe weder betere beschutting hebben zal terwijl de dam
hierdoor meerder ruimte 'en verfraaijing zal daarstellen.
Bij gelegenheid eener onlangs voor het provinciaal gereglshof
alhier in hooger beroep behandelde zaak waarin onder anderen
twee visschers betrokken waren gebleken zijnde dat die lieden in
den waan verkeerden dat (zooals zij zich uitdrukten) het net vrij
was, dat is; dat hetgeen zij toevallig met hetzelve in volle zee,, .en
zonder dat het hekend is dat er schepen vergaan of gestrand zijn
opvischten of ophaalden niet aan de strandvonderij of andere daartoo
aangewezene beambten behoefde te worden aangegeven maar dat zij
daarover als over wettig verkregen eigendom konden beschikken zoo
achten wij bet voor bet algemeen en meer bijzonder voor schippers
en visschers, van belang aan onze lezers mede te deelen dat het
hof verstaan heeft dat deze bewering geheel en al steunt op een
dwaalbegrip, daar toch artikel 550 van het wetboek van koophandel
duidelijk bepaalt, dat alle in zee of op de buitengronden geyischle
goederen door de vipders of opvisschersmoeten worden overgehragt
en gesteld in handen van den bevoegden ambtenaar, zonder dat
daarbij eenige uitzondering gemaakt wordt omtrent den min of meer
verganen toestand der goederen en de wijze der ophaling, noch ook
öf zulks binnen of builen de tonnen in volle zee, of in meerdere of
mindere nabijheid der kusten gevonden zij terwijl het hof alverder
heeft uitgemaakt, dat in zee npgevischte koopwaren a priori niet
vermogen te worden beschouwd als verlatene goederen vermits de
vorige eigenaar niet kan gepresumeerd worden dezelve, om andere
oorzaken dan navis levandae causa dat is tot algemeen behoud
óver boord to hebben geworpen en dal in allen gevalle de beoor
deeling daarvan niet aan den vinder maar aan hooger gezag.^taat;
weshalve het aan den reglér verbleven is om te onderzoekenden te
beoordeelen of bij eene achterhouding en loeëigening van in dier
voege verkregene goederen er gronden zijn om behalve de pcena-
lileit bij bet voormelde artikel van het wetboek van koophandel ver
meld ook nog andere straffen toe te passen op degenen die zich
dusdanige achterhouding en toeëigéhing veroorloven.
Men leest in het Amsterdamsch Handelsblad: «De beer D.
Dronkersconcessionaris van den Zeeuwsch-Duitschen spoorweg, ver
zoekt ons tegen te spreken bet door eenige dagbladen medegedeelde
berigtdat hij zijne concessie aan eene engelscbe sociëteit voor /"10O.OOO
en voor het behoud eener betrekking van f 5009 jaarlijks, zoude hebben
overgedragen."
Heden verloste zeer voorspoedig van eene welgeschapene
Dochter MARINA CORNELIA ZEIJLER geliefde Echt
genoot van
Oosterland C. A. BROUWER,
den 25 Maart 1846.
Heden verloste van eene Dochter, D1NA de BRUIJNE
Echtgenoot van
Zierikzee C. L. KLOEK,
dén 30 Maart 1846.
1 De Notaris M.' C. van der LEK de CLERCQ zal op
Vrijdag den 17 April 1846, des voormiddags ten 10 ure,
ten verzoeke van C. de KONING, binnen de Gemeente Bruinisse
publiek presenteren le verkoopen
Een aanzienlijke en nette INBOEDEL bestaande in Kabinetten
Bureaux, Stoelen, Tafels, Spiegels, Klok, Bedden met toehehooren
Koper, Tin, Glas en Aardewerk, mitsgaders eene groote partij
i OUDEKWETSCH PORSELEIN en betgeen verder zal worden geveild.
De Notaris M.' J. J. ERMERINS zal ten verzoeke van de
Weduwe en Kinderen van wijlen S. STOEFELSË BËRRE-
VOÉTS op Zaturdag den 18 April 1846, 's morgens ten 10 ure,
in de Herberg aan het Moriaanshoofdpresenteren te verkoopen:
Een HUIS en SCHUUR zijnde eene Stolpe met 3 bunders 04
roeden 10 ellen BOUW- en "WEILAND en 2 bunders 70 roeden
30 ellen in Flauwersmoeralles onder de Gemeente Kerkwerve
kadaster sectie A, n.°* 78 79, 80 en 81 en sectie C, n.° 1.
Zijnde inmiddels uit de hand le koop, en informatiën te bekomen
bij voornoemden Notaris.
te zier1kzej2 BIJ db wed. a. de vos en zoon, stads druukkrs.