tre handelingen der maatschappij, sedert cle opening derzeifde bijeen-
kómst in liet afgèloopen jaar.
Na de mededeelingen meer bepaaldelijk den bandel betreffende, ging
de president over met den aanvankelijken uitslag der pogingen bekend le
Uialten, door de directie aangewend ter bevordering der belangen onzer
Nationale nijverheid. De gunstige uilzigten deswege in bet vorig jaar geo
pend, hadden de opgevatte verwachting niet alleen niet te leur gesteld
maar'was deze laatste door ue uitkomsten totbeden overtroffen. De schoo-
He inrigting van den met roem bekenden heer Thomas Wilson te Haarlem,
tot bet vervaardigen van katoenen lijnwaden, was in volle werking. Ter
invoer en volmaking der handweverij was, onder bet bestuur van den
beer Thomas A insworihmet het allergelukkigst gevolg, eene weefschool
opgerigt, welke den naijver van Twenthe en geheel Overijssel dermate had
opgewekt, dat reeds een aantal dergelijke invigtingen in die gewesten als
©ok in Gelderland op deszelfs voetspoor waren aangelegd. De fabrijk van
den beer Ch. deMacre, voor de vervaardiging van gekleurde weefgoederen
in de nabijheid van Enschede opgerigt ontwikkelde zich naar wenscb.
Van het nieuweetablissement des heeren Tortike te Leiden, liet zich voor
•die stad óp goeden grond nut en voordeel verwachten. De katoendruk-
kerij van de heeren van Marle en Plempnabij Rotterdam zag zich tot
vorigen bloei hersteld; ook de weverij des lieeren Prince en Comp. te
beverwijk, getuigde van den ondernemingsgeest in Hollandter opbeu
ring en verlevendiging van bet fabrijkwezen bier te lande. Bij al deze in-
rigtingen voorliet weven en drukken der katoenen werd de noodzakelijk
heid gevoeldter bekoming van eigen katoenen garens, op de inlandscbe
katoenspinnerij bedacht te zijn Met genoegen zag de directie derhalve de
onderneming der enschedesche naamlooze maatschappij, onder directie
van den in dat vak ervaren heer Dixon en voorts de toebereidselen tot
den aanbouw eener uitgebreide katoenspinnerij te Haarlem, door welke
beide inrigtingen, onder eene tijdelijke begunstiging van den kant der
maatschappij, de vervaardiging van inlandscbe katoeneu met kracht kon
doorgezet worden.
Uit de gemeente Dinteloordwordt ons van den 12 dezer
bet volgende gemeld:
«Sedert den 21 Julij 1820, toen deze gemeente zwaar door den
hagelslag leed, werd dezelve door de zorg der goede Yoorzienigheid
voor dergelijk eene ramp behoed, tot dat wij, op den 11 Mei 11.,
on nieuw door een hagelslag werden bezocht, die in deszelfs ge
volgen nog treffender was en aan onderscheiden landbouwers en
burgers in deze gemeente eene geduchte schade toebragt van welk
een en ander, door dit gemeente-bestuur, ingevolge de bestaande
verordeningen ter zijner plaats is kennis gegeven. Thans zien wij
óns, in het belang der gemeente en ter voorkoming van soms strij
dige berigten in de treurige verpligling gebragtlangs dezen weg,
openbaar te vermelden dat ons gisterenwoensdag avondden
11 dezer, voor de derde maal sedert ongeveer elf jaren, een der
gelijk zwaar onheil getroffen^ heeft. Het was tusschen 7 en 8 uren
des avonds, dat zich van uit het zuid- en noordwesten twee ge
weldige onweérsbuijenvergezeld van zware bliksemstralen en van
hevige donderslagen boven deze gemeente zamentrokkenen cle
digtbcpakte wolken zich aldra in eene geweldige hagelbui ontlaste-
den die de velden onzer gemeente, na een groot half uur, hier
en daar wel ter hoogte van voet met hagel overdekt had, endaar-
mede in weinig tijds de hoop des landmans op een voordeeligen
oogst geheel te niet maakte als hebbende de npeeste onzer land
houwers het verlies van hunnen larwe-oogst, het Koolzaad degeM,
hoonen mee- en vlasteelt, in meerdere of mindere male, ie be
treuren. Moge de hemel ons en onze landgenooten voor derge
lijke zware rampen verder bewaren en de onheilen dezer gemeente
doen leenigen ook door vertrouwen op Hem iu wiens band bet
alleen staat het kwade ten beste te kecren."
Uit Devonport wordt gemeld dat aldaar den 21 Julij zal worden
te water gelaten het linieschip Nile van 92 stukken. Dit oorlogschip is
naar een nieuw plan gebouwd met een vierkanten achtersteven name
lijk waardoor, zoo men verzekert aan het geheel meerdere sterkte
duurzaamheid en sierlijkheid zou worden gegeven.
"Vart een der scheeps-limmerwervcn aan den Theems is verleden
zaturdag te water gelaten het aldaar voor den onder-koning van Egypte
nieuw gebouwde oorlogsstoomschip Pacha. Deze bodem is 211 voeten
lang, 56 voeten breed en 82 voeten diep; heefteen inhoud van 1800 a
2000 tonnen (gelijk staande aan een schip van 74 stukken) cn voert ruim
20 stukken geschut. Een ander nieuw gerepareerd stoomschip, the City
of Edenburgli, is mede naar Ëgyple bestemd.
De beroemde engelsche reiziger kapitein Botz bevindt zich tegen
woordig te Kopenhagen. Hij is ten gehoor bij den koning toegelaten
en heeft de eer gehad, hoogstdenzelven de teekeningen en schetsen, be
trekkelijk de expeditie naar de Noordpoolvoorteleggen. Ilij wil nu
ook eene expeditie naar de Zuid pool ondernemen, en begeeft zich van hier
naar Finland, om aldaar schepen uit Fichtenhout te laten bouwen, die
wegens den elastischen aard van het hout tegen den aandrang van het ijs
beter bestand zijn.
Van Zweden denkt hij naar Petersburg, Berlijn en andere hoofdsteden
te reizen met oogmerk om onderscheidene monarchen van Europa be
lang in te boezemen voor eene onderneming, welker uitvoering grootere
geldmiddelen vereischt, dan hij in zijn vaderland weet te verzamelen.
Uit Breda meldt men bet volgende: «Gisteren (den 10) in
den vroegen morgen is in de gemeente Capelle, aan de zoogenaamde
Langstraat in deze provincie, een geweldige brand aan de scbeeps-
liaven aldaar ontstaan welke door den vrij scherpen noordwesten
wind voortgedreven, niettegenstaande alle aangewende pogingen tot
blussching, den geheelen morgen en een groot gedeelte van den dag
Leeft voortgewoed en niet minder dan een elftal woonhuizen cn
eenige schuren in de assche heeft gelegd. Luidens de bijzonder
heden, die wij lot heden voorloopig van dit droevig ongeluk ver
nomen hebben is deze brand ontstaan in de woning van den bak
ker Huismans aldaar en werd omtrent ten half drie ure in den
ochtend het eerst ontdekt door de wachthebbende manschappen
Tan het aldaar gekanlonneerde iste battaillon der iste afdeeling
zuid-hollandsche ('s gravenhaagsche) schutterij. Dadelijk werd door
deze alarm en voorts met bijstand der ingezetenen door de geza
menlijke manschappen 7 ouder aanvoering hunner chefs, handeu
aan bet werk geslagen om dc steeds toenemende vorderingen vat*
den brand te stuiten. Ook de brandspuiten van Waspik 'ten Sprang
kwamen die van Capelle ter hulp snellen; doch in weerwil van
de uiterste inspanning en het best beleid n«ogt het nogtans niet
gelukken de woede der vlammen geheel le beteugelen dan nadat
öpgemelde woningen en schuren der verwoesting waren ter prooi
geworden. Onder de eerste bevonden zich vrij aanzienlijkeals de
brouwerij van den heer Vermeulende woningen van den distribu
teur der posterijen Krentzen andere. Ook was nog zekere van
der Pais, een reeds boog bejaard man, dóór lut vallen van een
gebindt ongelukkig onder hetzelve verpletterd geworden."
De uitvinding der stoomrijtuigeh in EngelAnd ondergaat nog
aanhoudend verbeterende veranderingen zóo wel wat betreft die
welke in ijzeren sporen 100pen als de zoodanige die op gewone
wegen worden gebezigd. Ten aanzien van deze laatsten is het doöF
den kolonel Maccroni vervaardigde stoomrijtuig een van de weinige,
die in alle deelen aau het voorgestelde doel beantwoorden, en ge-
looven wij dat geetie derzelven zoo dikwerf en met zulken goeden
uitslag op gewone wegen zijn beproefd geworden. Gedurende de
twee laatste maanden beeft bet rijtuig van Maccrcni dagelijks proef-
loglen ondernomen en beeft men niet geboord dat in al dien
tijd, door het een of ander gebrek aan de machinerie, oponthoud
van het rijtuig is ontstaan. Voor een paar weken" vertrok tien
minuten over drie ure het rijtuig met een gezelschap uit de fa
brijk te Paddington den weg langs naar Edgware een afstand van
vijf mijlen, die met eenè snelheid van vijftien mijlen per uur,
in twintig* minuten tijds werd afgelegd, een gedeelte Van welken
tijd de snelheid des rijtuigs zelfs twintig mijlen pet uur heeft be
dragen. De weg was niet overal effen en wdlerpasdoch het rij
tuig overwon alle hindernissen en reed eene tamelijk stijl oploo-
pende hoogte schier met galopsnelheid op. Vijf mijlen afgelegd
hebbende, moest hel in damp vervlögen water aangevuld worden,
waarna het rijtuig in denze.lfden tijd, dien het tót den uiltogt had
besteed naar de fabrijk wedei-keevde zonder eenige fout aan de
machinerie vertoond, of ander oponthoud noodzakelijk gemaakt te
hebben dan dat, hetwelk vereischt werd om versch water in te
nemen, welk verwijl echter, zoodra dit voertuig algemeen en tot
werkelijke dienst wordt aangewend, aanmerkelijk zal wórden ver
kort, door op eiken afstand van vijf1 of zes mijlen waterbakken té
plaatsen uit welke de voorraadzak van het rijtuig in een oogen-
bük kan worden volgepompt. Het hier bedoelde stóomrijtuig kan
niet meer--dan acht personen voeren, behalve den conducteur en
machinist maar de heer Maceroni heelt een tweede genoegzaam
gereed hetwelk naar buitenslands btestemd is en naar welks mo
del hij voornemens is verscheiden andere te vervaardigen, die tus
schen Londen en na bij gelegene sleden in geregelde dienst zullen
worden gesteld. De goede uitslag, waarmede zijne proeven zijn be
kroond schijnt de verwachting te regtvaardigen dat de kracht van
den stoom met genoegzaam dezelfde uitwerking tot het voortdrijven
van rijtuigen op gewone wegen als op ijzeren spoorbanen zal
kunnen worden aangewend.
Vader en Behuwd-Vader M. B E S N A 11 D in deu ouderdom
t van ruim 63 jaren.
ZiiiRiKZEÈ M. B E S N A R D Jr.
den 16 Jiinij 1834» hit aller naam.
PUBLIEKE VERKOOP op Woensdag den i5
Junij i834, 's morgens ten 9 uren, op het Hoeftje van wijlen
A D R I A A N K O O MA N, iri O o s tc r lètndfeu verzoeke van,
THOMAS BROUWER, Jons.- z.daartoe gemagtigd door
het ministerie van den Notaris C. PLEVIER. BOOM, van
B E E S T IA A L BOUW- en MELKGEREEDSCH A P-
PEN, HUISMEUBELEN SPEK, HOOI te Velde,
BRANDHOUT en den MESTPUT, op de Eillelten bree
der vermeld.
Eene B OER E MEID, geschikt 7.00 voor het Huishouden
als ook voor de Mclkerij van stonden aan benoodigdadres-
srre zich bij den Uitgever dezer Courant waar nader berigt te
bekomen is.
c 0 Van stonden aan drie a vier METSELAARS
KNECHTS benoodigd. Te bevragen bij den Uitgeven
dezer Courant.
L, GROENENDAL LS heeft de epr het Publiek
te berigten d»t hij zich vereerd ziet mót aanzienlijke bestel
lingen van LIJSTEN en GLAZEN vooij de laatst uitgé-
komene Platen van de gewezen St. Elevens Monsterkerk en
zich daardoor i:i staal bevindt om dezelve tot zeer malDe'
prijzen te leveren en tot meer genoegen kan men de Model
len naar verkiezing bekomen.
Te Ziemkz.ee, bij A. DE VOS, Jz., Stads-Drukker, 1834.
ADVERTENTIEN.
Getrouwd
A. R. de HAZE BO M M
li. d. M. O.,
en
S. I EOOGAERT.
M iddelburgj den 13 Junij i834-
Heden overleed, na een smartelijk lijden, onze geliefde