tre handelingen der maatschappij, sedert cle opening derzeifde bijeen- kómst in liet afgèloopen jaar. Na de mededeelingen meer bepaaldelijk den bandel betreffende, ging de president over met den aanvankelijken uitslag der pogingen bekend le Uialten, door de directie aangewend ter bevordering der belangen onzer Nationale nijverheid. De gunstige uilzigten deswege in bet vorig jaar geo pend, hadden de opgevatte verwachting niet alleen niet te leur gesteld maar'was deze laatste door ue uitkomsten totbeden overtroffen. De schoo- He inrigting van den met roem bekenden heer Thomas Wilson te Haarlem, tot bet vervaardigen van katoenen lijnwaden, was in volle werking. Ter invoer en volmaking der handweverij was, onder bet bestuur van den beer Thomas A insworihmet het allergelukkigst gevolg, eene weefschool opgerigt, welke den naijver van Twenthe en geheel Overijssel dermate had opgewekt, dat reeds een aantal dergelijke invigtingen in die gewesten als ©ok in Gelderland op deszelfs voetspoor waren aangelegd. De fabrijk van den beer Ch. deMacre, voor de vervaardiging van gekleurde weefgoederen in de nabijheid van Enschede opgerigt ontwikkelde zich naar wenscb. Van het nieuweetablissement des heeren Tortike te Leiden, liet zich voor •die stad óp goeden grond nut en voordeel verwachten. De katoendruk- kerij van de heeren van Marle en Plempnabij Rotterdam zag zich tot vorigen bloei hersteld; ook de weverij des lieeren Prince en Comp. te beverwijk, getuigde van den ondernemingsgeest in Hollandter opbeu ring en verlevendiging van bet fabrijkwezen bier te lande. Bij al deze in- rigtingen voorliet weven en drukken der katoenen werd de noodzakelijk heid gevoeldter bekoming van eigen katoenen garens, op de inlandscbe katoenspinnerij bedacht te zijn Met genoegen zag de directie derhalve de onderneming der enschedesche naamlooze maatschappij, onder directie van den in dat vak ervaren heer Dixon en voorts de toebereidselen tot den aanbouw eener uitgebreide katoenspinnerij te Haarlem, door welke beide inrigtingen, onder eene tijdelijke begunstiging van den kant der maatschappij, de vervaardiging van inlandscbe katoeneu met kracht kon doorgezet worden. Uit de gemeente Dinteloordwordt ons van den 12 dezer bet volgende gemeld: «Sedert den 21 Julij 1820, toen deze gemeente zwaar door den hagelslag leed, werd dezelve door de zorg der goede Yoorzienigheid voor dergelijk eene ramp behoed, tot dat wij, op den 11 Mei 11., on nieuw door een hagelslag werden bezocht, die in deszelfs ge volgen nog treffender was en aan onderscheiden landbouwers en burgers in deze gemeente eene geduchte schade toebragt van welk een en ander, door dit gemeente-bestuur, ingevolge de bestaande verordeningen ter zijner plaats is kennis gegeven. Thans zien wij óns, in het belang der gemeente en ter voorkoming van soms strij dige berigten in de treurige verpligling gebragtlangs dezen weg, openbaar te vermelden dat ons gisterenwoensdag avondden 11 dezer, voor de derde maal sedert ongeveer elf jaren, een der gelijk zwaar onheil getroffen^ heeft. Het was tusschen 7 en 8 uren des avonds, dat zich van uit het zuid- en noordwesten twee ge weldige onweérsbuijenvergezeld van zware bliksemstralen en van hevige donderslagen boven deze gemeente zamentrokkenen cle digtbcpakte wolken zich aldra in eene geweldige hagelbui ontlaste- den die de velden onzer gemeente, na een groot half uur, hier en daar wel ter hoogte van voet met hagel overdekt had, endaar- mede in weinig tijds de hoop des landmans op een voordeeligen oogst geheel te niet maakte als hebbende de npeeste onzer land houwers het verlies van hunnen larwe-oogst, het Koolzaad degeM, hoonen mee- en vlasteelt, in meerdere of mindere male, ie be treuren. Moge de hemel ons en onze landgenooten voor derge lijke zware rampen verder bewaren en de onheilen dezer gemeente doen leenigen ook door vertrouwen op Hem iu wiens band bet alleen staat het kwade ten beste te kecren." Uit Devonport wordt gemeld dat aldaar den 21 Julij zal worden te water gelaten het linieschip Nile van 92 stukken. Dit oorlogschip is naar een nieuw plan gebouwd met een vierkanten achtersteven name lijk waardoor, zoo men verzekert aan het geheel meerdere sterkte duurzaamheid en sierlijkheid zou worden gegeven. "Vart een der scheeps-limmerwervcn aan den Theems is verleden zaturdag te water gelaten het aldaar voor den onder-koning van Egypte nieuw gebouwde oorlogsstoomschip Pacha. Deze bodem is 211 voeten lang, 56 voeten breed en 82 voeten diep; heefteen inhoud van 1800 a 2000 tonnen (gelijk staande aan een schip van 74 stukken) cn voert ruim 20 stukken geschut. Een ander nieuw gerepareerd stoomschip, the City of Edenburgli, is mede naar Ëgyple bestemd. De beroemde engelsche reiziger kapitein Botz bevindt zich tegen woordig te Kopenhagen. Hij is ten gehoor bij den koning toegelaten en heeft de eer gehad, hoogstdenzelven de teekeningen en schetsen, be trekkelijk de expeditie naar de Noordpoolvoorteleggen. Ilij wil nu ook eene expeditie naar de Zuid pool ondernemen, en begeeft zich van hier naar Finland, om aldaar schepen uit Fichtenhout te laten bouwen, die wegens den elastischen aard van het hout tegen den aandrang van het ijs beter bestand zijn. Van Zweden denkt hij naar Petersburg, Berlijn en andere hoofdsteden te reizen met oogmerk om onderscheidene monarchen van Europa be lang in te boezemen voor eene onderneming, welker uitvoering grootere geldmiddelen vereischt, dan hij in zijn vaderland weet te verzamelen. Uit Breda meldt men bet volgende: «Gisteren (den 10) in den vroegen morgen is in de gemeente Capelle, aan de zoogenaamde Langstraat in deze provincie, een geweldige brand aan de scbeeps- liaven aldaar ontstaan welke door den vrij scherpen noordwesten wind voortgedreven, niettegenstaande alle aangewende pogingen tot blussching, den geheelen morgen en een groot gedeelte van den dag Leeft voortgewoed en niet minder dan een elftal woonhuizen cn eenige schuren in de assche heeft gelegd. Luidens de bijzonder heden, die wij lot heden voorloopig van dit droevig ongeluk ver nomen hebben is deze brand ontstaan in de woning van den bak ker Huismans aldaar en werd omtrent ten half drie ure in den ochtend het eerst ontdekt door de wachthebbende manschappen Tan het aldaar gekanlonneerde iste battaillon der iste afdeeling zuid-hollandsche ('s gravenhaagsche) schutterij. Dadelijk werd door deze alarm en voorts met bijstand der ingezetenen door de geza menlijke manschappen 7 ouder aanvoering hunner chefs, handeu aan bet werk geslagen om dc steeds toenemende vorderingen vat* den brand te stuiten. Ook de brandspuiten van Waspik 'ten Sprang kwamen die van Capelle ter hulp snellen; doch in weerwil van de uiterste inspanning en het best beleid n«ogt het nogtans niet gelukken de woede der vlammen geheel le beteugelen dan nadat öpgemelde woningen en schuren der verwoesting waren ter prooi geworden. Onder de eerste bevonden zich vrij aanzienlijkeals de brouwerij van den heer Vermeulende woningen van den distribu teur der posterijen Krentzen andere. Ook was nog zekere van der Pais, een reeds boog bejaard man, dóór lut vallen van een gebindt ongelukkig onder hetzelve verpletterd geworden." De uitvinding der stoomrijtuigeh in EngelAnd ondergaat nog aanhoudend verbeterende veranderingen zóo wel wat betreft die welke in ijzeren sporen 100pen als de zoodanige die op gewone wegen worden gebezigd. Ten aanzien van deze laatsten is het doöF den kolonel Maccroni vervaardigde stoomrijtuig een van de weinige, die in alle deelen aau het voorgestelde doel beantwoorden, en ge- looven wij dat geetie derzelven zoo dikwerf en met zulken goeden uitslag op gewone wegen zijn beproefd geworden. Gedurende de twee laatste maanden beeft bet rijtuig van Maccrcni dagelijks proef- loglen ondernomen en beeft men niet geboord dat in al dien tijd, door het een of ander gebrek aan de machinerie, oponthoud van het rijtuig is ontstaan. Voor een paar weken" vertrok tien minuten over drie ure het rijtuig met een gezelschap uit de fa brijk te Paddington den weg langs naar Edgware een afstand van vijf mijlen, die met eenè snelheid van vijftien mijlen per uur, in twintig* minuten tijds werd afgelegd, een gedeelte Van welken tijd de snelheid des rijtuigs zelfs twintig mijlen pet uur heeft be dragen. De weg was niet overal effen en wdlerpasdoch het rij tuig overwon alle hindernissen en reed eene tamelijk stijl oploo- pende hoogte schier met galopsnelheid op. Vijf mijlen afgelegd hebbende, moest hel in damp vervlögen water aangevuld worden, waarna het rijtuig in denze.lfden tijd, dien het tót den uiltogt had besteed naar de fabrijk wedei-keevde zonder eenige fout aan de machinerie vertoond, of ander oponthoud noodzakelijk gemaakt te hebben dan dat, hetwelk vereischt werd om versch water in te nemen, welk verwijl echter, zoodra dit voertuig algemeen en tot werkelijke dienst wordt aangewend, aanmerkelijk zal wórden ver kort, door op eiken afstand van vijf1 of zes mijlen waterbakken té plaatsen uit welke de voorraadzak van het rijtuig in een oogen- bük kan worden volgepompt. Het hier bedoelde stóomrijtuig kan niet meer--dan acht personen voeren, behalve den conducteur en machinist maar de heer Maceroni heelt een tweede genoegzaam gereed hetwelk naar buitenslands btestemd is en naar welks mo del hij voornemens is verscheiden andere te vervaardigen, die tus schen Londen en na bij gelegene sleden in geregelde dienst zullen worden gesteld. De goede uitslag, waarmede zijne proeven zijn be kroond schijnt de verwachting te regtvaardigen dat de kracht van den stoom met genoegzaam dezelfde uitwerking tot het voortdrijven van rijtuigen op gewone wegen als op ijzeren spoorbanen zal kunnen worden aangewend. Vader en Behuwd-Vader M. B E S N A 11 D in deu ouderdom t van ruim 63 jaren. ZiiiRiKZEÈ M. B E S N A R D Jr. den 16 Jiinij 1834» hit aller naam. PUBLIEKE VERKOOP op Woensdag den i5 Junij i834, 's morgens ten 9 uren, op het Hoeftje van wijlen A D R I A A N K O O MA N, iri O o s tc r lètndfeu verzoeke van, THOMAS BROUWER, Jons.- z.daartoe gemagtigd door het ministerie van den Notaris C. PLEVIER. BOOM, van B E E S T IA A L BOUW- en MELKGEREEDSCH A P- PEN, HUISMEUBELEN SPEK, HOOI te Velde, BRANDHOUT en den MESTPUT, op de Eillelten bree der vermeld. Eene B OER E MEID, geschikt 7.00 voor het Huishouden als ook voor de Mclkerij van stonden aan benoodigdadres- srre zich bij den Uitgever dezer Courant waar nader berigt te bekomen is. c 0 Van stonden aan drie a vier METSELAARS KNECHTS benoodigd. Te bevragen bij den Uitgeven dezer Courant. L, GROENENDAL LS heeft de epr het Publiek te berigten d»t hij zich vereerd ziet mót aanzienlijke bestel lingen van LIJSTEN en GLAZEN vooij de laatst uitgé- komene Platen van de gewezen St. Elevens Monsterkerk en zich daardoor i:i staal bevindt om dezelve tot zeer malDe' prijzen te leveren en tot meer genoegen kan men de Model len naar verkiezing bekomen. Te Ziemkz.ee, bij A. DE VOS, Jz., Stads-Drukker, 1834. ADVERTENTIEN. Getrouwd A. R. de HAZE BO M M li. d. M. O., en S. I EOOGAERT. M iddelburgj den 13 Junij i834- Heden overleed, na een smartelijk lijden, onze geliefde

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1834 | | pagina 2